nummer 893, 5 september 2021
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Afscheid Tineke van den Berg
|
| | Tineke van den Berg | | |
Tineke van den Berg ging als docent wiskunde in 2016 met prepensioen
en reageerde vervolgens op een oproep om de redactie van de WiskundE-brief
te gaan versterken. Vanaf WiskundE-brief 751 heeft zij gedurende bijna vijf jaar een zeer
waardevolle bijdrage geleverd aan de totstandkoming van ruim 140
wiskundE-brieven.
Onlangs heeft Tineke besloten om helemaal met pensioen te gaan. Dat pensioen
is Tineke uiteraard van harte gegund. De redactie is enorm dankbaar voor het
vele werk dat Tineke in de afgelopen jaren voor de Wiskund E-brief
heeft verricht.
Vacature
Het vertrek van Tineke laat een grote leegte op de redactie achter. Tegelijk
vormt die lege plek misschien een fantastische uitdaging voor u. De redactie
van de Wiskund E-brief bestaat op dit moment uit twee toch al wat
oudere mannen en een frisse wind kan binnen die redactie beslist geen kwaad.
Bent u binnen het voortgezet onderwijs werkzaam als docent wiskunde en bent
u toe aan een nieuwe uitdaging? Wilt u bij de meest gelezen nieuwsbrief voor
wiskundedocenten bijdragen aan de nieuwsvoorziening en opinievorming van uw
collega's in heel Nederland? Stuur dan voor nadere informatie vrijblijvend
een email naar redactie@wiskundebrief.nl.
|
Grafische rekenmachines bij het Centraal Examen 2022
Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft in juli 2021
officieel
bekend gemaakt welke grafische rekenmachines er op het Centraal Examen wiskunde van 2022
gebruikt mogen worden en wat de gebruiksvoorwaarden hierbij zijn. Hoewel er nauwelijks
iets is veranderd, volgt hieronder voor u nog eens een samenvatting.
De machines die in 2022 in elk geval zijn toegestaan zijn:
- Casio fx-9860GII(SD).
- Casio fx-CG20 (in 2022 voor het laatst).
- Casio fx-CG50.
- HP Prime.
- TI-84 Plus T, de basisversie met LED lampje (in 2022 voor het laatst).
- TI-84 Plus CE-T.
- TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS).
- TI-Nspire CX II-T (zowel versie met als zonder CAS).
- de grafische rekenmachine van NumWorks.
Gebruiksvoorwaarden
Eén van de gebruiksvoorwaarden is dat de grafische rekenmachines zijn voorzien van
de nieuwste operating systems of firmware zoals die in januari 2022 door het CvTE
wordt gespecificeerd. Verder moeten alle grafische rekenmachines zijn voorzien van
een examenstand, die moet worden ingesteld door de examinator. Dit omdat de
controle óf een grafische rekenmachine in een examenstand staat, wel kan worden uitgevoerd
zonder de leerling te storen maar de controle of de juiste examenstand is ingesteld,
niet storingsvrij kan worden uitgevoerd.
Verder gelden nog de volgende beperkingen:
- Een grafische rekenmachine mag tijdens het examen niet op het lichtnet
worden aangesloten of met andere apparatuur worden verbonden.
- Het is een kandidaat niet toegestaan tijdens het examen gebruik te maken van
de grafische rekenmachine van een andere kandidaat.
- Het is niet toegestaan dat de kandidaat tegelijkertijd de beschikking heeft
over meer dan één (grafische) rekenmachine.
- In machines met een SD-slot mag zich geen SD-kaart bevinden.
|
Onverwacht gebruik van de grafische rekenmachine
Voordat de grafische rekenmachine op het eindexamen was toegestaan,
zat ik bij een door medewerkers van de examenconstructiegroep gegeven
workshop over de aanpassingen van de vragen op het Centraal Examen aan
het gebruik van de grafische rekenmachine. Toen al werd er tijdens die
workshop de vraag gesteld wat de workshopleiders vonden van het
opstellen van een formule met behulp van de geboden regressiefuncties.
Zij keurden dat goed en vonden dit zelfs slim bedacht.
De 'regressieoplossing' is bij het CvTE dus al heel lang bekend. Er
hoeft in het correctievoorschrift van het eindexamen geen melding van
deze oplossingsmethode te worden gemaakt, omdat dit valt onder de
bepaling dat een juiste oplossing altijd alle punten waard is.
Voor een docent die voor het eerst ziet dat een leerling voor een
'regressieoplossing' heeft gekozen, is het misschien wel even schrikken.
Maar onverwacht gebruik is uiteraard niet hetzelfde als
oneigenlijk gebruik. In de twee artikelen hierover in WiskundE-brief 892
werd dit gebruik naar mijn mening dan ook onjuist getypeerd.
Een docent kan en mag er gewoon voor kiezen om de 'regressieoplossing'
als mogelijkheid aan leerlingen aan te bieden. Die docent moet er dan
wel voor oppassen dat hij of zij de leerlingen voldoende algebraïsche
vaardigheden bijbrengt om ook opdrachten die niet met de 'regressieoplossing'
kunnen worden aangepakt, goed te kunnen uitvoeren.
Simon Biesheuvel
Willem de Zwijger College Bussum
|
Internationale Wiskunde Olympiade: twee medailles
In juli 2021 heeft de Internationale Wiskunde Olympiade in aangepaste
vorm plaatsgevonden. De zestienjarige Hylke Hoogeveen uit Odijk en
de zeventienjarige Jelle Bloemendaal uit Hooglanderveen hebben
tijdens de olympiade een bronzen medaille behaald. Het Nederlandse team
haalde verder nog drie eervolle vermeldingen. De Internationale Wiskunde
Olympiade werd gecoördineerd vanuit Sint-Petersburg in Rusland maar vond
voor het Nederlandse team als wedstrijd op afstand plaats in Egmond aan Zee.
De Internationale Wiskunde Olympiade is een jaarlijks terugkerende wedstrijd
voor teams van zes scholieren uit ongeveer honderd landen. Normaal gesproken
vindt dit zevendaagse evenement plaats in het organiserende land maar vanwege
het coronavirus werd de olympiade in 2021 als wedstrijd op afstand georganiseerd.
Wel was er videosurveillance vanuit Rusland en werden er onafhankelijke waarnemers
in alle deelnemende landen gestationeerd.
Wiskunde van hoog niveau
De leerlingen werkten op een centrale plek in hun eigen land op twee
achtereenvolgende wedstrijddagen individueel aan in totaal zes opgaven van hoog
wiskundig niveau. Op elke wedstrijddag kregen ze hiervoor vier en een half uur
de tijd en voor elke opgave konden ze maximaal zeven punten verdienen.
Dit waren de Nederlandse resultaten:
naam |
school |
klas |
resultaat |
Hylke Hoogeveen |
Openbaar Lyceum Zeist |
4 vwo |
14 punten (brons) |
Jelle Bloemendaal |
Corlaercollege Nijkerk |
5 vwo |
13 punten (brons) |
Kevin van Dijk |
Stedelijk Gymnasium Nijmegen |
6 vwo |
11 punten (eervolle vermelding) |
Casper Madlener |
Leo Kanner College Leiden |
5 vwo |
10 punten |
Thian Tromp |
Gymnasium Beyers Naudé Leeuwarden |
6 vwo |
9 punten (eervolle vermelding) |
Kees den Tex |
Gemeentelijk Gymnasium Hilversum |
5 vwo |
8 punten (eervolle vermelding) |
Bij de Internationale Wiskunde Olympiade wordt aan ongeveer de helft van de deelnemers
een medaille uitgereikt. Van de 619 deelnemers kregen de beste 52 een gouden medaille,
de 103 besten daarna een zilveren en de volgende 148 deelnemers een bronzen medaille.
Een eervolle vermelding wordt gegeven als een leerling geen medaille behaalt maar wel
minimaal één van de zes opgaven volledig heeft opglost.
Middenmoot
Er deden dit jaar 107 landen mee. Nederland eindigde op de 47 e plaats.
Net als vorig jaar werd het landenklassement aangevoerd door China, op flinke afstand gevolgd
door gastland Rusland.
Alle Nederlandse deelnemers deden dit jaar voor het eerst mee aan de Internationale
Wiskunde Olympiade. Het behalen van twee bronzen medailles is zeker daarom ook een
knappe prestatie. Hylke, Jelle, Casper en Kees zullen in het komende jaar een stevig
trainingsprogramma volgen om zich volgend jaar opnieuw te kwalificeren. Als dat lukt,
mogen zij volgend jaar in Noorwegen opnieuw hun land vertegenwoordigen.
|
Kunst ontmoet wiskunde
|
Op de Volksuniversiteiten in de vier grote steden zal ik dit najaar
weer de workshop "Kunst ontmoet wiskunde" geven. Het gaat daarbij om
zes bijeenkomsten van twee uur. De cursus die ik in het najaar van
2020 in Utrecht gaf, werd zeer positief ontvangen. |
In elke bijeenkomst laat ik kunstwerken uit de openbare ruimte in
Nederland aan de orde komen. Ook werk ik met voorbeelden die in de
afgelopen 20 jaar op de bijeenkomsten van Ars et Mathesis aan de orde
zijn geweest. Meer informatie kunt u vinden op www.kunstontmoetwiskunde.nl.
Uit ervaring weet ik dat sommige voorbeelden erg leuk zijn om tijdens de
wiskundeles aan bod te laten komen. In elke bijeenkomst zet ik u als
cursist uiteraard ook zelf een uurtje aan het werk.
Op de websites van de onderstaande volksuniversiteiten kunt u zich nader
oriënteren en uiteindelijk eventueel inschrijven:
Stuur mij voor meer informatie gerust ook een mailtje.
Bart Heukelom ( b.heukelom@wxs.nl)
|
Nieuw tijdschema inschrijving NWD
Als wiskundeleraar wil je van tijd tot tijd nieuwe ideeën opdoen om
creatief en actief met je vak bezig te kunnen blijven. Dat kun je doen
door te luisteren naar een goed verhaal, door actief mee te doen in
werkgroepen of door met collega's van gedachten te wisselen. Tijdens
de Nationale Wiskunde Dagen (NWD) heeft u die gelegenheid volop. Twee dagen lang.
In WiskundE-brief 891 hebben wij data genoemd voor de inschrijving en de Scholenprijsvraag.
Die data hebben wij veranderd.
Inschrijving voor de NWD
De inschrijving voor de NWD zou eerst in september plaatsvinden maar die
termijn hebben wij verplaatst naar 4 tot 11 oktober 2021. Uiterlijk één week
daarna ontvangt u van ons een bericht van plaatsing.
De Scholenprijsvraag
De deadline voor de "Scholenprijsvraag" is ook verplaatst. Die deadline
ligt nu op 13 september 2021. Dus grijp nog snel uw kans om in
aanmerking te komen voor een gratis deelname en om zeker te zijn van een plekje
op de NWD. Stuur uw voorstel zo volledig mogelijk op naar nwd@uu.nl onder
vermelding van "Scholenprijsvraag".
De 28e editie van de NWD zal plaatsvinden op vrijdag 28 en zaterdag 29 januari 2022.
Joke Daemen
|
The Quantum Quest
De quantumcomputer komt er aan. Betapartners organiseert deze maand een
snelcursus waarin de principes van de quantumcomputer vanuit een wiskundig
standpunt worden behandeld.
Een 'normale' computer rekent met bits die alleen de waarden 0 en 1 kunnen
bevatten. Zo'n bit kent dus maar twee toestanden. Een quantumcomputer werkt
met bits die zich tegelijkertijd in oneindig veel toestanden kunnen bevinden.
Op die manier maakt de quantumcomputer een fundamenteel nieuwe manier van
natuurwetenschappelijk onderzoek mogelijk. De quantumcomputer heeft de
toekomst; grote bedrijven investeren op dit moment dan ook volop in de
ontwikkeling van de quantumcomputer.
Het klinkt mysterieus, bits die tegelijkertijd de waarden 0 en 1 kunnen
bevatten. Hoe werkt dat nu precies? Welke software kun je op zo'n
quantumcomputer draaien? En wat gaat de quantumcomputer betekenen voor de
beveiliging van gegevens?
Docentenbijeenkomst
De docentenbijeenkomst 'The Quantum Quest' loopt vooruit op de gelijknamige
webklas voor leerlingen
uit vwo 5 en 6 met wiskunde B die in november 2021 wordt georganiseerd.
Deze docentenbijeenkomst wordt op donderdag 16 september 2021 van 16:00 uur
tot 20:00 gehouden. Het adres is Science Park 904, Amsterdam.
Het programma van de docentenbijeenkomst luidt als volgt:
aanvang |
onderdeel |
15:45 uur |
Inloop. |
16:00 uur |
Christian Schaffner: De quantumcomputer in vogelvlucht. |
16:45 uur |
Maris Ozols: The contents of the webclass. |
17:30 uur |
Maaltijd. |
18:30 uur |
Bezoek aan een quantum-simulator-lab. |
19:00 uur |
Michael Walter: The organization of the webclass. |
19:30 uur |
Koen Groenland: Hoe zou de quantumcomputer door bedrijven gebruikt kunnen worden? |
20:15 uur |
Afsluiting. |
20:30 uur |
Einde bijeenkomst. |
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven. Deelname is geheel gratis.
|
Verdiepende vakdidactiek voor lerarenopleiders wiskunde
Wiskundeleraren dienen vakdidactisch bekwaam te zijn. Vakdidactiek is
dan ook een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding wiskunde.
Lerarenopleiders staan voor een dubbele uitdaging. Enerzijds moeten zij
hun eigen vakdidactische kennis onderhouden en verdiepen en anderzijds
moeten zij het onderwijs in wiskundedidactiek ontwikkelen en uitvoeren.
De cursus "Verdiepende vakdidactiek voor lerarenopleiders wiskunde" wordt in
vijf bijeenkomsten gegeven en gaat over deze twee uitdagingen. In elke bijeenkomst
staat zowel een domein als een overstijgend vakdidactisch thema centraal. Op die
manier krijgt elke bijeenkomst een theoretische component en een praktische component.
Tijdens het theoretische onderdeel worden bijvoorbeeld "klassiekers" uit de
wetenschappelijke literatuur naast recentere ontwikkelingen behandeld. Het praktische
onderdeel gaat dan over de toepassing van die theorie in het eigen didactiekonderwijs.
Ook is er ruimte voor onderwerpen die door deelnemers worden ingebracht.
Belasting
In de tijd tussen twee bijeenkomsten werkt u steeds aan opdrachten die zijn gericht
op de verdieping en actualisering van uw kennis van de vakdidactiek en de invloed die
dat kan hebben op uw eigen vakdidactische cursussen. Reken op een tijdsbesteding
van ongeveer 4 uur per week gedurende de gehele looptijd van de cursus, dus ook in
de weken dat er geen bijeenkomst wordt gehouden.
De cursus wordt verzorgd door Paul Drijvers (Universiteit Utrecht) en
Theo van den Bogaart (Hogeschool Utrecht). De cursus wordt online
gegeven op de vrijdagen van 17 september 2021, 8 oktober 2021, 12 november 2021,
10 december 2021 en 14 januari 2022, steeds van 14:30 uur tot 17:00 uur. De cursus
kost 3 'U-points' voor deelnemers van onze partnerscholen en € 225,= voor
andere deelnemers.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Bijeenkomst vaknetwerk wiskunde over taligheid examens.
Tot mijn grote genoegen kan ik aankondigen dat Kees Hoogland,
lector Wiskundig en analytisch vermogen aan de Hogeschool van Utrecht,
een presentatie zal geven op de bijeenkomst van dinsdag 21 september 2021
over talige wiskunde A examens.
Kees zal een alternatieve vormgeving van het meest recente wiskunde A
examen presenteren. Zie zijn bijdrage in WiskundE-brief 891. Hij zal ook vertellen
over wat nu precies de rol van taal kan en moet zijn bij een vak als
wiskunde A. Hij vertelt ook hoe je daar met leerlingen over kunt praten.
Ik beslis in de loop van de maand of we fysiek, online of misschien
wel hybride bij elkaar komen. U kunt zich alvast voor de bijeenkomst
aanmelden door mij een mail te sturen.
Sharon Calor ( calor@xs4all.nl)
www.vaknetwerkwiskunde.nl
|
Zomerverkoop WwF en goedkope grafische rekenmachines
Het Wereldwiskunde Fonds financiert projecten in ontwikkelingslanden
die met het wiskundeonderwijs aldaar te maken hebben.
Van een school kregen wij een doos met 30 nieuwe, ongebruikte grafische
rekenmachines van het type Casio
FX-9860GII (SD). De machines zitten nog in hun originele verpakking.
Door het CvTE is bepaald dat dit type is toegestaan voor de eindexamens
wiskunde havo/vwo tot en met het jaar 2025.
Wilt u één zo'n machine kopen? Of heeft u leerlingen die zo'n machine
nodig hebben? Grijp dan uw kans; ze kosten maar € 50,= per stuk en wij
betalen de verzendkosten.
De jaarlijkse zomerverkoop met wiskundeboeken en -tijdschriften voor
vaste lage prijzen is nog actief en loopt tot 26 september 2021.
Kijk op
onze veilingsite voor mooie boeken voor een spotprijsje.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
Veilingmeester WwF
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Wiskundeplezier
Auteur: | Erik van Haren |
Uitgeverij: | van Gorcum |
Aantal pagina's: | 218 |
ISBN: | 978 90 232 5826 1 |
Prijs: | € 28,= |
In dit boek neemt Erik van Haren, dé wiskundepsycholoog, je mee in
een reis door het brein. De verbindingen die hij legt tussen pedagogiek,
psychologie en (vak)didactiek zijn uniek. Het zet je aan het denken
en zal je een vernieuwde blik geven op het leerproces. Een leerproces
waarin de docent leidt vanuit verbinding en durft te erkennen dat zijn of haar
onderwijs heeft gefaald wanneer hij een leerling met een onvoldoende moet
beoordelen. Wiskundeplezier geeft handvatten aan iedereen die zichzelf
maar vooral zijn/haar leerlingen wil helpen ontwikkelen.
Erik vat de psychologie die het leren bevordert samen in de drie-eenheid
DURVEN-DOEN-BEGRIJPEN, zijn Mathplay-methode die leidt tot Wiskundeplezier.
Wiskundeplezier is een mindset waarmee je je bewust wordt van je eigen
denkkracht en waardoor je zelfvertrouwen groeit. Deze methode is gemakkelijk
over te brengen en voelt krachtig aan, als een manier om een grote
verscheidenheid aan problemen van kinderen in de wiskundeles 'op te lossen'.
Erik van Haren, M.Ed, is de oprichter van Mathplay. Hij heeft zich ruim
20 jaar verdiept in zelfontdekkend leren en wiskundig denken. Tijdens
zijn 12 jaar als sectievoorzitter heeft hij zich bekwaamd in groepsdynamische
processen. Daarnaast ook in krachtgericht coachen, verbindende communicatie,
neuropsychologie en Neurolinguistisch Programmeren (NLP). Hij werkt
internationaal samen met Gordon Hamilton (Mathpickle) en James Tanton
(the Global Math Project). Als creatief wiskundig auteur schreef hij
onder andere het lesmateriaal 'Wiskunde aan de pooltafel' voor de Koninklijke
Nederlandse Biljart Bond.
|
Advertenties
Bettermarks Schooljaarscan
Kijk nú hoe u leerlingen ervoor staan en bied hen extra oefenstof op maat.
Om leervertragingen eenvoudig weg te werken, heeft bettermarks de Schooljaarscan
ontwikkeld. Maak nú een diagnose en laat uw leerlingen gericht werken aan
persoonlijke hiaten. De Schooljaarscan is moeiteloos in te zetten en sluit aan
op elke wiskundemethode.
Nieuw: mini-scans bij elk hoofdstuk. Test de voorkennis bij elk hoofdstuk
en breng deze voorkennis op het vereiste niveau.
Vul hier uw
gegevens in ga binnen één dag van start.
|
|
|
Vliegende start met de NumWorks grafische rekenmachine
Dit schooljaar gaat u sneller uit de startblokken dan ooit dankzij de
intuïtieve werking van de NumWorks grafische rekenmachine. Leerlingen weten
binnen no time hoe de grafische rekenmachine werkt.
Heeft u als docent wiskunde in de bovenbouw van het havo/vwo nog geen gratis
testexemplaar?
Vraag
uw gratis machine dan aan via onze website.
Om u te helpen bij uw eerste stappen is Martijn beschikbaar voor
trainingen op afstand of op locatie. Neem daarvoor contact op via
contact@numworks.nl.
|
|
|
Onderzoek naar online leren van de VU en WRTS
Wij van WRTS zijn samen met de Vrije Universiteit bezig met een onderzoek
naar de effectiviteit van online toetsvoorbereiding naast de lessen van de
docent. We zijn daarvoor op zoek naar docenten met ten minste twee klassen
havo/vwo 2.
Wij willen tijdens uw les langskomen om een korte survey af te nemen en
gratis WRTS premium aan te bieden. WRTS premium biedt oefenopgaven, diagnostische
toetsen, instructievideo's en instructieteksten.
Zie wrts.nl/onderzoek/ of e-mail naar onderzoek@wrts.nl.
| |
|
Ondersteuning Texas Instruments voor leraren
Speciaal voor leraren biedt Texas Instruments programma's en lesmaterialen
waarmee u wiskunde tot leven brengt in de klas.
Op de webpagina 'Alles voor uw school' vindt u de lesmaterialen, zoals instructievideo's
en complete lessen. Via de webwinkel krijgen leraren aantrekkelijke tarieven en kunnen
scholen die TI-producten hebben besteld gratis andere producten ontvangen. Kijk ook zeker
bij de trainingen en evenementen; daar vindt u bijvoorbeeld gratis webinars waarmee u
up-to-date blijft.
Bekijk hier de pagina voor leraren.
|
|
|
|
|