nummer 892, 4 juli 2021
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Lagere scores bij veel wiskunde-examens
Zoals u in WiskundE-brief 891 heeft kunnen lezen, vielen de N-termen ook
bij het vak wiskunde soms flink hoger uit dan in voorgaande jaren.
Het ligt voor de hand dat dit onder andere te maken heeft met minder
goed gemaakte examens.
De groepsrapportages die Cito naar de scholen terugstuurt, geeft
ons een redelijk inzicht in de scores van de kandidaten tijdens
de Centrale Examens. Vergelijk je die scores met die van voorgaande
jaren, dan valt op dat het gemiddeld percentage aan behaalde punten
dit jaar in veel gevallen lager lag dan in 2018 of 2019. Een belangrijke
uitzondering hierop is het havo-examen wiskunde A, waar sinds de
invoering van het nieuwe examenprogramma in 2017 sprake was van een
opgaande lijn en we dit jaar een consolidatie zien.
Bij havo wiskunde B en vwo wiskunde A zien we vanaf 2018 een dalende
lijn. Bij vmbo GT (mavo) is de dalende lijn al langer te zien. De
relatieve score van 49% bij havo wiskunde B is uitzonderlijk laag.
Voor een dergelijke score moeten we 11 jaar terugduiken in de
geschiedenis.
| Vanwege de geringe aantallen deelnemers heb ik
het examen wiskunde C en de schriftelijke examens vmbo KB en BB buiten
beschouwing gelaten. | |
Opmerkelijk is dat dit jaar bij het eerste tijdvak geen enkel
wiskundevak boven de 60% scoorde. Dat is een score die bij een neutrale
N-term van 1,0 het eindcijfer 6,4 oplevert. In 2015 scoorden nog bijna
alle wiskundevakken hoger dan de genoemde 60%.
Cijferbeeld
Door de wat hogere N-termen vallen de cijfers over het algemeen wel
mee. De grote uitzondering hierop is het havo-examen wiskunde B,
waarvoor ondanks een N-term van maar liefst 1,8 het gemiddeld cijfer
een stuk lager uitkwam dan de jaren daarvoor. Bij wiskunde A op havo
is de opgaande lijn van de scores ook in de cijfers te zien. Bij
wiskunde B op vwo is daarentegen in de cijfers een neergaande tendens
zichtbaar die niet direct in de scores herkenbaar is. Bij wiskunde A
op vwo zijn de cijfers opmerkelijk stabiel terwijl de scores de laatste
jaren toch duidelijk teruglopen. Bij vmbo GT is de dalende
tendens van de scores ook in de cijfers terug te vinden.
| Vanwege de geringe aantallen deelnemers heb ik
het examen wiskunde C en de schriftelijke examens vmbo KB en BB buiten
beschouwing gelaten. | |
Tweede tijdvak
Op vrijdag 2 juli 2021 zijn de N-termen voor het tweede tijdvak bekend
geworden. De vaststelling hiervan was extra gecompliceerd omdat een
deel van de leerlingen tijdens het tweede tijdvak het examen voor de
eerste keer maakte terwijl een ander deel dit examen als herkansing
maakte. Zie ook WiskundE-brief 889. De N-termen op het vwo zijn opmerkelijk hoog.
Bij wiskunde C geldt N=1,5 en bij wiskunde A en B geldt zelfs N=2,1.
Die laatste waarde ligt zelfs hoger dan
de
wettelijke vastgestelde maximale waarde van 2,0.
Opmerkelijk is dat bij wiskunde A al eerder was verordonneerd dat aan
alle kandidaten voor vraag 5 ongezien de volle score moest worden toegekend.
Voeg daarbij de N-term van 2,1 en het lijkt erop dat de vwo-examens
wiskunde A en B tijdens het tweede tijdvak wel heel slecht zijn gemaakt.
Commentaren uit het veld lijken dit te bevestigen.
Wellicht krijgen we in de loop van deze zomer een wat beter inzicht in de
resultaten van dit wel heel bijzondere tweede tijdvak.
gk
|
Oneigenlijk gebruik van de grafische rekenmachine (1)
Tijdens het nakijkwerk van het Centraal Examen havo wiskunde A
werd ik dit jaar behoorlijk verrast. Dat was omdat in één van de
klassen die ik als tweede corrector onder ogen kreeg, massaal gebruik
was gemaakt van de mogelijkheden van de grafische rekenmachine op
het gebied van regressie.
Zowel bij lineaire als exponentiële formules werden de regressiemogelijkheden
van de grafische rekenmachine ingezet. Dat is iets waar ik de leerlingen uit
mijn eigen havoklassen tot nu toe weg van heb gehouden. Dit omdat het gebruik
van deze mogelijkheden hun begrip nog te boven gaat. Het is niet meer dan een
truc waarvan zij de onderliggende wiskunde niet begrijpen.
Mijn gevoel hierbij is dat het 'in een goede volgorde gebruiken van een
aantal toetsen op de grafische rekenmachine' geen recht doet aan het
huidige wiskundecurriculum. Dit bleek voor mij ook uit het feit dat
er na een berekening van de gevraagde lineaire parameters het een en
ander vervolgens alsnog fout werd toegepast.
Toch moest ik 4 punten toekennen omdat de waarden door de kandidaten
correct waren berekend. Het verweer van de betreffende examinator was
dat als de regressiemogelijkheden niet zouden zijn toegestaan, deze
in examenstand wel geblokkeerd zouden worden.
Daar had ik niet van terug. Ik ben benieuwd naar de mening van collega's
hierover. Ben ik teveel purist? Of moet je het de leerlingen gewoon
gunnen om op welke manier dan ook een goed cijfer te halen?
Jos van Velzen
Scala college Alphen aan den Rijn
|
Oneigenlijk gebruik van de grafische rekenmachine (2)
In het Centraal Examen vwo wiskunde A kon de exponentiële regressiefunctie
van de TI-84 grafische rekenmachine bij twee opgaven oneigenlijk worden
ingezet. Op die manier konden de examenkandidaten acht kostbare examenpunten
in de wacht slepen zonder over de bijbehorende vaardigheden te beschikken.
Het is de redactie ter ore gekomen dat er scholen zijn waar leerlingen
zelfs worden getraind in de techniek die hieronder wordt beschreven. Zie ook
de bijdrage van collega Jos van Velzen hierboven.
Bij opgave 13 van
het
examen vwo wiskunde A eerste tijdvak moest, ontdaan van de contextballast,
door de kandidaten het volgende vraagstuk worden opgelost:
- In 2009 was een bedrag 3,7 miljoen dollar.
- In 2016 was dit bedrag 95,1 miljoen dollar.
- Dit bedrag loopt exponentieel op.
- In welk jaar zal dit bedrag boven de 1 miljard zijn gestegen?
Uiteraard is het bij deze opgave de bedoeling dat de kandidaat toont
dat hij of zij de vaardigheid heeft om een groeifactor te berekenen om
daarmee een exponentiële formule op te stellen. Dat blijkt ook uit het
correctievoorschrift. Op de volgende manier kan met de exponentiële
regressiefunctie van de TI-84 een flink deel van deze doelstellingen
echter worden omzeild:
Nog een opgave
Bij opgave 19 kon de kandidaat uit precies hetzelfde vaatje tappen. Het
vraagstuk was, weer ontdaan van de contextballast:
- In 1960 was een percentage 15%.
- In 2013 was dit percentage 21%.
- Dit percentage loopt exponentieel op.
- In welk jaar zal dit percentage boven de 25% zijn gestegen?
Examenstand
Het is kwalijk dat een te toetsen vaardigheid met de grafische rekenmachine
kan worden omzeild. Nog kwalijker is het misschien dat er scholen zijn
waarop dit omzeilen wordt gedoceerd. Het zou daarom een goede zaak zijn
wanneer het CvTE voor grafische rekenmachines een bepaling opneemt waarbij
regressiefuncties in de examenstand onbereikbaar dienen te worden gemaakt.
Ton Groeneveld
|
Begrijpen waarom iemand het niet begrijpt
|
| | Een tekentablet | | |
Om al mijn leerlingen zo goed mogelijk te kunnen helpen, wil
ik van elke leerling weten met welke onderdelen hij of zij moeite
heeft. Dat is niet altijd mogelijk. Leerlingen weten of durven hun
wiskundige problemen vaak niet te verwoorden. Daarom ben ik altijd
op zoek naar gereedschap, digitaal of niet, dat mij daarbij kan
helpen. Een waardevolle 'tool' is het tekentablet van Wacom.
Een tekentablet is een drukgevoelige plaat waar met een speciale pen
op kan worden getekend of geschreven. Alles wat op het tekentablet
geschreven of getekend wordt, wordt automatisch gedigitaliseerd en
opgeslagen.
Gewoon op papier
In plaats van in hun eigen schrift laat ik leerlingen die moeite met
wiskunde hebben hun uitwerkingen op een los vel papier opschrijven.
Dat papier leggen zij eerst op het het tekentablet, in mijn geval de
BamBoo slate van Wacom, waardoor er tegelijk een digitale uitwerking
ontstaat. Het oplossen van de opgaven kan per leerling vervolgens op
elk beeldscherm of op elke smartphone gevolgd worden.
Zie deze video voor een voorbeeld.
Kom je er als docent tijdens de les niet aan toe om de uitwerkingen te
bekijken, dan kan dat ook achteraf gebeuren. Omdat het tekentablet alles
registreert wat een leerling tijdens het schrijven doet, dus ook het
doorkrassen, kunnen de uitwerkingen, en indirect het denkproces,
gemakkelijk worden geanalyseerd. Aanvullende uitleg kan hierdoor
veel beter op het denkproces van iedere leerling afzonderlijk worden
afgestemd. Deze aanpak is zowel persoonlijker als efficiënter. Je hoeft
niet meerdere keren hetzelfde verhaal te vertellen; je kunt je leerlingen
daar waar dat nodig is persoonlijk bijsturen.
Meer voordelen
Ook tijdens het maken van een proefwerk kun je het tekentablet inzetten.
Naast de papieren versie wordt dan automatische ook een digitale versie
gegenereerd en opgeslagen. Die digitale versie kan dan later met de leerling
worden besproken.
Naast de hierboven beschreven voordelen geeft het gebruik van een tekentablet
ook een waardevolle feedback aan de docent. Is mijn uitleg wel goed geweest?
Is dat wat ik wilde uitleggen ook wel goed bij de leerling overgekomen?
Wat vindt u van het gebruik van een tekentablet tijdens de wiskundeles? Ziet
u de voordelen? Of heeft u er misschien al ervaring mee? Ik ben erg benieuwd
naar uw reacties en ervaringen. Stuur ze naar mij via info@mathmind.nl of
stuur uw reactie naar de redactie van de Wiskund E-brief.
Sjuup Rekko
|
Beroepsprofiel wiskundeleraar
Platform Wiskunde Nederland (PWN), de koepelorganisatie van de
beroepsvereniging van wiskundeleraren NVvW en de vereniging van
wiskundigen KWG, heeft in overleg met leraren, lerarenopleiders en
wetenschappers een beroepsprofiel opgesteld. Dit beroepsprofiel
karakteriseert het beroep van leraar wiskunde in het voortgezet
onderwijs en beschrijft de bekwaamheden die nodig zijn om dit beroep
uit te voeren.
Mede door het ontstaan van nieuwe opleidingstrajecten, zoals het
traject Groepsleerkracht vmbo-onderbouw basis/kader (zie ook
WiskundE-brief 766) en tal van 'maatwerkopleidingen', is er behoefte aan een
duidelijk beroepsprofiel van de wiskundeleraar. Ook de herijking van
het stelsel van onderwijsbevoegdheden, onder andere ingegeven door het
rapport Ruim baan voor leraren van de Onderwijsraad speelt
hierbij een rol. Zie ook WiskundE-brief 826 en WiskundE-brief 883.
Het profiel sluit aan bij de wettelijke kaders die zijn beschreven in
de
Besluit
bekwaamheidseisen uit 2017 en de vakcompetenties zoals die zijn beschreven in het rapport
Wiskundeleraar
Vakbekwaam (WiVa) uit 2008.
|
Promotiebeurs Dudoc Bèta
Via het Dudoc-Bèta programma kunnen eerstegraads wiskunde-docenten
naast hun baan als docent vier jaar lang gedurende drie dagen per week
promotieonderzoek doen. Dit onderzoek dient vakdidactisch te zijn, op
het snijvlak van onderwijsonderzoek en vakinhoudelijk onderzoek.
DUDOC-Bèta staat voor Didactisch Universitair onderzoek van DOCenten
naar vernieuwing van de bètavakken. De naam verwijst met een knipoog
naar de architect Dudok: de onderzoekers als architecten van
nieuw onderwijs. Vorige week promoveerde Marianne van Dijke-Droogers
op een onderzoek naar het werken met steekproefsimulaties in de derde
klas van het vwo. Zie ook WiskundE-brief 891. Zij was een van de docent-onderzoekers
uit de periode 2016 tot en met 2020.
Ook belangstelling?
Lijkt het u wat om op deze manier promotieonderzoek te doen?
Kijk
dan hier voor meer informatie. Het is de bedoeling dat u zelf contact
zoekt met een mogelijke promotor (hoogleraar in de bètadidactiek) of
begeleider. Desgewenst kunt u daarbij hulp krijgen via dudoc@science.ru.nl.
U kunt tot en met 2 december 2021 een onderzoeksvoorstel indienen.
Wacht niet te lang met het ondernemen van de voorbereidende stappen. De
praktijk leert dat de oriëntatie, het inlezen en het in overleg met
een promotor of begeleider formuleren van onderzoeksdoelen veel tijd vergen.
Natasja Jannink
Coördinator Dudoc-Bèta programma
|
Smartpool Pilot
Wilt u uw leerlingen op een speelse wijze kennis laten maken met
de wiskunde achter poolbiljart? Meld u dan aan voor de Smartpool
Pilot.
Doet u mee aan deze pilot, dan krijgt uw school gratis een opklapbare
pooltafel en een lespakket aangeboden. Ook wordt er voor u en uw collega's
een masterclass georganiseerd waarin geleerd wordt hoe je Smartpool kunt
integreren in de wiskundeles. De pilot duurt ongeveer 12 weken en vraagt
ongeveer twee lesuren per week per (brug)klas.
We beginnen in januari 2022.
Volg
deze link voor meer informatie of neem contact op via info@knbb.nl.
Maxime de Jonge
Sportonderzoeker mulier instituut
|
Meet-ups voor examens derde tijdvak
Omdat de deelnemers aan de meet-ups voor het tweede tijdvak het zeer
waardevol vonden om met elkaar te kunnen overleggen over het nakijken van
de examens, organiseert de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW)
ook voor het derde tijdvak meet-ups voor de examendocenten.
Tijdens deze meet-ups kunnen de examendocenten op informele manier
met elkaar overleggen over de correctie van de examens. Er worden geen
verslagen van deze bijeenkomsten gemaakt.
Alle meet-ups voor het derde tijdvak zullen plaatsvinden op
donderdag 8 juli 2021
- vmbo-gl-tl: 16:00-18:00 uur.
- havo A/B: 19:00-21:00 uur.
- vwo A/B: 19:00-21:00 uur.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Vaknetwerk Wiskunde: Talige wiskunde A examens
De laatste bijeenkomst over het uitproduct was met 25 deelnemers
een groot succes. Veel dank aan Jan Keemink voor het geven van
zijn prachtige presentatie. Met genoegen kondig ik aan dat de
volgende bijeenkomst op dinsdag 21 september 2021 zal worden gehouden.
Het onderwerp van de bijeenkomst van 21 september is: "Hoe bereid je
leerlingen voor op talige wiskunde A examens?"
In september zal ik besluiten of we fysiek of online bij elkaar komen. In
geval van een online bijeenkomst komen we van 19:00 uur tot 20:30 uur bij elkaar.
Is de bijeenkomst fysiek mogelijk, dan houden we die bijeenkomst als vanouds
van 17:00 uur tot 20:00 uur en ben ik zelf uw gastvrouw.
Sharon Calor ( calor@xs4all.nl)
|
Laatste WiskundE-brief
In WiskundE-brief 871, de laatste WiskundE-brief van het schooljaar 2019-2020,
schreven we "En zo komt er dan een einde aan een knotsgek schooljaar".
Wij hadden er vertrouwen in dat het schooljaar 2020-2021 weer min of meer een
'gewoon' schooljaar zou gaan worden. Wat hadden wij het mis...
Het is wonderlijk hoe een complete maatschappij binnen een paar maanden van
koers kan veranderen. Nog niet zo lang geleden vonden we het een beetje vreemd
dat Chinese of Japanse toeristen met een mondkapje door Amsterdam liepen. De
afgelopen week vonden veel Nederlanders het een wonderlijke ervaring om zónder
mondkapje door de supermarkt te kunnen lopen. En schudt u ondertussen uw nieuwe
collega's tijdens de kennismaking al weer de hand?
π-variant
Binnen het onderwijs wordt een beetje variatie meestal wel gewaardeerd. De
virusvarianten die ons de afgelopen tijd hebben verrast, zijn echter een stuk
minder welkom. Op het moment van schrijven is de uiterst besmettelijke deltavariant
van het coronavirus in Nederland sterk in opmars. Gelukkig zijn de meeste volwassenen
ondertussen gevaccineerd en komen nu ook onze oudere leerlingen aan de beurt.
Met die vaccinatie resulteert een coronabesmetting in bijna alle gevallen
hoogstens nog in een grieperig gevoel. Maar zal de π-variant, die nu
waarschijnlijk nog niet bestaat, in het schooljaar 2021-2022 roet in het eten
gaan gooien?
Schipperen
Op dit moment sluiten veel collega's opnieuw een roerig schooljaar af.
Onder andere de invoering van drie tijdvakken voor de examens zorgt ervoor dat
het werk veel collega's over de schoenen loopt. En ook het komende jaar zal niet
'normaal' verlopen. Er moet heel veel onderwijsschade worden gerepareerd. De
overheid heeft een enorme bak aan NPO-gelden naar het onderwijs toegeworpen
maar wij weten als geen ander dat leerlingen geen automaten zijn waar je een
muntje in kunt gooien waarna ze twee keer zo snel gaan leren.
Daarbij komt dat wij door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
op dit moment behoorlijk in de steek worden gelaten. We zullen zelf weer moeten
schipperen. Alle leerlingen hebben onderwijsschade opgelopen en hoe kun je in
een overgangsvergadering nu beslissen welke leerlingen je naar het examenjaar
bevordert als je nog geen idee hebt welke kansen ze tijdens het Centraal Examen
van 2022 zullen worden geboden. Krijgen we weer drie tijdvakken? Krijgen we eindelijk
eens examens die een beetje rekening houden met de schade die leerlingen hebben
opgelopen? Of maken we, net als dit jaar, gewoon de oude voorraad van Cito weer
op? En smijten we daar dan ter oplossing weer belachelijk hoge N-termen tegenaan?
Gewoon jaar
De laatste loodjes wegen het zwaarst. De redactie van de Wiskund E-brief
wenst u bij die laatste loodjes heel veel sterkte. Daarna volgt uw welverdiende
zomervakantie. Rust maar goed uit want het ziet er zeer zeker niet naar uit dat
2021-2022 op alle fronten weer een 'gewoon' jaar zal worden.
Tineke van den Berg, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Da Vinci College Kagerstraat Leiden
Wie komt onze leuke sectie versterken? Twee collega's die dichter
bij huis een baan vonden, laten een grote leegte achter. Vult u
als eerstegraads of tweedegraads docent of als docent in opleiding
dat gat op?
Het
Da Vinci College is een mavo-havo-vwo school met 1300
leerlingen. De school staat vlak bij het station.
Wij zijn een Technasium, een Cultuurprofielschool en een academische
opleidingsschool. Wij werken vanuit leerdoelen, wij evalueren formatief
en er is bij ons alijd ruimte voor goede ideeën.
De begeleiding is altijd top en onze school is altijd reuring. Stuur
daarom uw sollicitatie snel naar Mlap@davinci-leiden.nl.
|
Vacature St. Ignatiusgymnasium te Amsterdam
Het St. Ignatiusgymnasium in Amsterdam-Zuid biedt uitdagend,
inspirerend en betekenisvol onderwijs met klassieke vorming als
verrijkend perspectief.
Wij zijn voor het nieuwe schooljaar op zoek naar een docent wiskunde
met een eerstegraads bevoegdheid, of een docent die bezig is om die
bevoegdheid te halen, voor 0,8 tot 1,0 fte.
Ga
voor meer informatie naar Meesterbaan.
|
|
|
Advertenties
Bettermarks Schooljaarscan
Om leervertragingen eenvoudig vast te stellen en weg te werken
introduceert bettermarks de Schooljaarscan. Tot de herfstvakantie is
deze gratis inzetbaar voor alle scholen in Nederland.
Maak voor, tijdens of na de zomervakantie een diagnose van uw leerlingen en
laat hen gericht werken aan persoonlijke hiaten.
De Schooljaarscan is moeiteloos in te zetten en sluit aan op elke
wiskundemethode.
Vul
hier uw gegevens in en krijg binnen een dag toegang tot bettermarks.
|
|
|
T³ EduBlog over onderwijs en technologie
Heeft u de blogpagina van lerarennetwerk T³ Nederland al eens
bekeken?
Op het EduBlog vindt u artikelen, voorbeelden van lesactiviteiten en
projecten en interviews over onderwijs en technologie. Laat u
inspireren door de verhalen van leraren.
Lees
de blogs via deze link.
|
|
|
Computational thinking met Texas Instruments
Leren programmeren met Python en het inzetten van een leerlijn
'Computational thinking' wordt een fluitje van een cent met de
Innovator oplossing van Texas Instruments. Besturen met de
grafische rekenmachine en de micro:bit en volop lesmateriaal.
Wilt u ook met uw leerlingen in de wiskundeles aan de slag met deze
innovatieve oplossing?
Bestel
dan de startbundel op onze site. Tijdelijk met extra introductiekorting.
|
|
|
Pak uw kans voor een gratis NumWorks testexemplaar
Wat is er nog ingewikkelder dan het berekenen van kansen op een
rekenmachine? Met NumWorks is dit gedoe eindelijk voorbij, dankzij
een ultra-intuïtieve interface.
Om de applicatie 'Kansrekenen' zelf te testen, kunt u
een
gratis testexemplaar aanvragen via onze website.
Vragen over de NumWorks? Stuur gerust een berichtje naar Martijn via contact@numworks.nl.
|
|
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar
wél tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor
hoe we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
|
|