nummer 891, 20 juni 2021
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
N-termen 2021 tijdvak I
In WiskundE-brief 889 heeft u kunnen lezen hoe in dit bijzondere examenjaar de
N-termen bepaald worden. Een van de gehanteerde criteria is dat de
N-term binnen het interval moet vallen dat bepaald wordt door de
N-termen uit het recente verleden. Ik voorspelde in mijn bijdrage
toen al dat dit waarschijnlijk niet zou gaan lukken. Ondertussen zijn
de N-termen voor het eerste tijdvak bekend. Laten we eens kijken hoe
deze N-termen zich verhouden tot die van voorgaande jaren.
Voor alle vakken bij elkaar ligt de N-term dit jaar gemiddeld zo'n
0,2 punten boven het gemiddelde van de vijf voorafgaande examenjaren.
Voor wiskunde geldt iets dergelijks. Voor een goede vergelijking
moet op het havo en vwo alleen gekeken worden naar de jaren met het
nieuwe examenprogramma. Bij het havo gaat het dan om de laatste drie
jaren met een 'echt' examen en bij het vwo gaat het zelfs maar om
twee jaar.
Vmbo basis en kader
De N-termen voor vmbo basis en kader werden een week later gepubliceerd
dan de overige N-termen. De wiskunde-examens worden daar voornamelijk
digitaal afgenomen, in een tiental varianten met vaak uiteenlopende
N-termen. Ik heb deze opleidingen daarom buiten mijn vergelijking
gehouden.
Vmbo-TL
De theoretische en gemengde leerweg van het vmbo kent al
jaren een N-term van 1,0 of iets daaronder. Dit jaar was de N-term
iets hoger. De N-term van 1,1 viel hier net iets buiten het voorgenomen
interval.
Havo
Voor het havovak wiskunde A was de N-term van 1,2 'heel gewoon' gelijk aan de
mediaan van de jaren 2017 tot en met 2019. Bij wiskunde B was de N-term van
1,8 gelijk aan de N-term van 2017. Daarmee lag de N-term nog net binnen
het voorgenomen interval.
Vwo
Op het vwo zijn er slechts twee examenjaren waarmee goed
vergeleken kan worden. De N-termen van die jaren gaven echter bij
wiskunde A/B veel speelruimte. Bij wiskunde B was dat voldoende, de
N-term van dit jaar (1,5) lag wat lager dan die van 2019 en flink
hoger dan die van 2018. Bij wiskunde A lag, evenals bij wiskunde C,
de N-term echter beduidend hoger dan in de twee jaren daarvoor. Ook
daar viel de N-term dus buiten het voorgenomen interval. Wellicht
is dat eerder te wijten aan het examen dan aan een eventueel
'corona-effect'. Diverse commentaren uit het veld wijzen in die
richting.
gk
|
Taal en wiskunde A
In WiskundE-brief 890 beschreef Gerard Koolstra hoe de taligheid van
de examens wiskunde A steeds meer lijkt toe te nemen. Ik ben van mening
dat die trend ongewenst en onnodig is. Maar hoe kunnen wij gezamenlijk
het tij keren?
Laten we eens even teruggaan naar de oorspronkelijke doelstelling
van wiskunde A aan het begin van de jaren '80:
"Met wiskundige kennis en vaardigheden een oplossing vinden voor een
probleemstelling die voorkomt uit een situatie uit de werkelijkheid." |
Deze doelstelling was toen uiterst relevant en is dat naar mijn mening
nog steeds. Bij wiskunde A komen de situaties veelal uit het dagelijkse
leven of uit de sociale wetenschappen. Situaties uit de natuurwetenschappen
vergen vaker een meer technisch wiskundige aanpak.
Vier elementen
Als je deze doelstelling wilt vertalen naar een schriftelijk examen,
heb je de volgende elementen nodig:
-
De situatie (context)
In de examenpraktijk van wiskunde A wordt de situatie geheel of
voor het grootste deel gepresenteerd door middel van een uiterst
gedetailleerde, talige omschrijving. Dat is ondertussen redelijk
achterhaald. Situaties kunnen op allerlei manieren worden getoond,
bijvoorbeeld met schema's, foto's van authentieke situaties en in
de nabije toekomst misschien ook animaties of videoclips.
- Een probleemstelling of afbakening van de situatie
De probleemstelling zou visueel apart moeten staan van de situatie.
Een probleemstelling zou kort en voorstelbaar moeten zijn. Dat laatste
helpt ook om bij leerlingen een probleemoplossende 'mindset' aan te
wakkeren.
- Een vraag of enkele deelvragen
De daadwerkelijke vraag of deelvragen zouden kort en helder
moeten zijn.
- Eventueel een instructie voor de manier van beantwoorden
Een antwoordinstructie hoort eigenlijk niet thuis in een situatie
waarin een probleem moet worden opgelost. Het is meer een examencultuur
om allerlei juridische en andere discussies dicht te timmeren. Ik zou
liever zien dat het een expliciete doelstelling van wiskunde A is dat
leerlingen nadenken over bijvoorbeeld een passende afronding van
uitkomsten van een berekening.
Dat kan beter
Het grootste probleem is misschien wel dat de taal die je nodig
hebt voor deze vier onderdelen in de huidige examens wiskunde A
allemaal op een hoop zijn gegooid, zonder typografisch, functioneel of
visueel onderscheid. Het is een woordenbrij geworden waarin een
examenkandidaat al lezende moet uitzoeken welke zin welke functie heeft.
Daarmee verdwijnt de oorspronkelijke doelstelling van wiskunde A naar
de achtergrond.
Dat kan volgens mij zonder veel moeite een stuk beter. Ik denk dat we in
één werkmiddag met de hulp van vier ervaren collega's een variant op het
vwo 2021-I wiskunde A examen kunnen maken die veel duidelijker en minder
talig is en ruwweg hetzelfde toetst. Een variant die de oorspronkelijke
doelstellingen van wiskunde A veel beter dient.
Uitdaging
Wie pakt met mij die handschoen op? Ik weet zeker dat er voor dit onderwerp
veel geïnteresseerde collega's te vinden zijn. U kunt zich aanmelden via
redactie@wiskundebrief.nl of kees.hoogland@hu.nl.
Kees Hoogland
|
Een 10 voor wiskunde
Ook dit jaar kunnen wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs
weer een oorkonde aanvragen voor hun leerling(en) met een 10 op hun
eindlijst.
Heeft u op het vmbo, het havo of het vwo een excellente leerling met
een 10 voor wiskunde op de eindlijst? Dan kunt u deze leerling aanmelden
voor een oorkonde van Platform Wiskunde Nederland. Helaas kunnen wij
door de omstandigheden alleen een digitale versie opsturen die u zelf kunt
afdrukken.
De
oorkonde moet uiterlijk op 15 juli 2021 via deze link worden aangevraagd.
Kans op een prijs
Leerlingen met een foutloos gemaakt Centraal Examen maken bij aanmelding
ook nog een kans op een leuke prijs.
|
Presentaties Leve de Wiskunde! beschikbaar
In april vond online het congres Leve de Wiskunde! plaats.
Zie ook WiskundE-brief 884. Voor wie dit congres heeft gemist of het een en ander
nog een keer wil herbeleven, zijn de presentaties nu online beschikbaar.
Het gaat om de onderstaande vier presentaties, die zijn verzorgd door
medewerkers van de Universiteit van Amsterdam:
- Jaap de Jonge
Jaap laat aan de hand van zijn promotieonderzoek zien dat computersimulaties
je soms ook op het verkeerde been kunnen zetten en kunnen verleiden tot vermoedens
die achteraf de plank behoorlijk mis blijken te slaan.
- Michael Walter
Michael hield een prachtige Engelstalige presentatie over de werking van
quantumcomputers.
- Alexandru Baltag
Alexandru behandelde, ook in het Engels, een aantal puzzels en paradoxen,
zoals 'Cheryl's Birthday' en de 'onverwachte overhoring'.
- Nikki Levering
Nikki ging experimenteel en theoretisch aan de slag met de beroemde stelling
dat ieder mens gemiddeld zes stappen van een ander is verwijderd.
Bekijk de presentaties door op de namen van de sprekers te klikken.
|
Vakantiecursus met 'strandbeesten'
|
| | Theo Jansen met een strandbeest | | |
De vakantiecursus bestaat 75 jaar. Dat wordt dit jaar gevierd
met een speciale gast, namelijkTheo Jansen. Theo Jansen is
een kunstenaar die alom bekend staat vanwege zijn 'strandbeesten'.
Het onderwerp van de cursus luidt dit jaar 'Stangenmeetkunde:
kinematische inzichten in vernuftige mechanismen'.
In onze directe omgeving vinden we intrigerende stangenconstructies in machines,
voorwerpen en in gereedschap. Die constructies zijn in ruitenwissers, robots, ouderwetse
schrijfmachines, weefstoelen, grasmaaiers, busdeuren, scharnieren van een motorkap,
fitnesstoestellen, vorkheftrucks, klapramen, liften van parkhuizen, kinderwagens,
bureaulampen, kranen, naaimachines en vele andere dingen te ontdekken. Daarom
is de 'stangenmeetkunde' een aantrekkelijk onderwerp voor het meetkundeonderwijs.
De vakantiecursus 2021 wordt op vrijdag 27 augustus en zaterdag 28 augustus 2021
in Amsterdam en op vrijdag 3 september en zaterdag 4 september 2021 in Eindhoven
gegeven. Het programma ziet er als volgt uit:
dag |
tijd |
onderwerp |
Vrijdag |
15:00-15:30 uur |
Ontvangst met koffie. |
|
15:35-16:20 uur |
Rainer Kaenders: Hoe teken je een rechte lijn? |
|
16:45-17:30 uur |
Workshop: Stangenconstructies van technische toepassingen. |
|
17:30-18:30 uur |
Diner. |
|
18:30-19:15 uur |
Rainer Kaenders: Klassieke meetkunde in stangenconstructies. |
|
19:45-20:30 uur |
Teun Koetsier: De Magie van de Beweging. |
Zaterdag |
9:30-10:00 uur |
Ontvangst met koffie. |
|
10:00-10:45 uur |
Rainer Kaenders: Vernuftige constructies en configuratieruimtes. |
|
11:15-12:00 uur |
Workshop: Configuraties grijpen en begrijpen. |
|
12:00-13:00 uur |
Lunch. |
|
13:00-13:45 uur |
Rainer Kaenders: Welke krommen kun je door stangen tekenen? |
|
13:45-14:30 uur |
Speciale gast: Theo Jansen. |
Volg
deze link voor meer informatie of om u, voor 1 augustus 2021, aan te melden.
|
Nationale Wiskunde Dagen (NWD) 2022
Als wiskundeleraar wil je van tijd tot tijd nieuwe ideeën opdoen
om creatief en actief met je vak bezig te kunnen blijven. Dat kun je
doen door te luisteren naar een goed verhaal, door actief mee te doen
in werkgroepen of door met collega's van gedachten te wisselen.
Tijdens de Nationale Wiskunde Dagen (NWD) heeft u die gelegenheid
volop. Twee dagen lang.
De 28 e editie van de NWD zal plaatsvinden op vrijdag 28 januari
en zaterdag 29 januari 2022. We gaan ervan uit dat we dan weer fysiek bij
elkaar kunnen komen in
de
Leeuwenhorst in Noordwijkerhout.
Inschrijven
De inschrijving voor de NWD start op 21 september 2021 om 10:00 uur en
wordt op 30 september 2021 om 10:00 uur gesloten. Als dat nodig is, vindt
er daarna een loting plaats. U kunt zich uitsluitend
via
de website voor de NWD inschrijven. Wordt u voor deelname
ingeloot, dan ontvangt u uiterlijk op 6 oktober 2021 een link voor de
betaling. Er kan uitsluitend via iDeal worden betaald.
Let op: deelnemers die zich voor 2021 vergeefs inschreven en een
'covid-voucher' hebben gekregen, worden na aanmelding bij voorrang
toegelaten.
Deskundigheidsbevordering
De conferentie duurt twee dagen en u kunt zich alleen voor het gehele
congres inschrijven. U kunt de deelname aan de NWD door uw school uit
uw persoonlijk budget voor deskundigheidsbevordering laten betalen.
De kosten voor de NWD zijn:
- Deelname NWD met een éénpersoonskamer: € 440,= per deelnemer.
- Deelname NWD met een tweepersoonskamer: € 395,= per deelnemer.
U moet bij inschrijving voor een tweepersoonskamer ook een kamerdeler
opgeven en deze kamerdeler moet zich ook inschrijven voor de NWD.
Gratis deelname
Er is een mogelijkheid om in aanmerking te komen voor gratis
deelname. Als u opmerkelijk lesmateriaal heeft ontwikkeld of een
bijzondere lessenserie heeft ontworpen, dan kan dat de basis zijn
voor een eigen workshop op de NWD. Stuur uw voorstel zo volledig
mogelijk, liefst inclusief de tijdens de workshop te gebruiken
materialen, vóór 20 augustus 2021 naar nwd@uu.nl onder vermelding
van "Scholen-prijsvraag". Een jury selecteert uiteindelijk maximaal drie
bijdragen. Bij de selectie wordt gelet op originaliteit, wiskundige
inhoud en bruikbaarheid binnen het onderwijs.
Joke Daemen
|
Symposium werkgroep Geschiedenis: Coryfeeën met ideeën
De werkgroep Geschiedenis van de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW) organiseert op zaterdag 2 oktober in 2021 weer
een symposium. Het thema is dit jaar 'Coryfeeën met ideeën'. We
hebben sprekers uitgenodigd die hun licht laten schijnen op de
vakdidactische visie van vedettes uit het wiskundeonderwijs, zowel in
Nederland als daarbuiten.
Evenals vorig jaar zal het symposium online plaatsvinden. Vooraf zijn
er vijf opgenomen lezingen te bekijken op de site van de NVvW. Op
zaterdag 2 oktober 2021 vindt er een live online panelgesprek plaats
tussen de sprekers, waarbij ook inbreng van de kijkers zeer op prijs
wordt gesteld.
De sprekers zijn:
- Dr. Harm Jan Smid, over Jan Versluys als exponent van zijn tijd.
- Dr. Margriet van der Heijden, over Tatiana Afanassjewa en de wiskundedidactiek.
- Dr. Danny Beckers, over Suus Freudenthal en haar man.
- Dr. Dirk de Bock en prof. dr. Bert Zwaneveld, over Piet Vredenduin, wiskundeleraar en self-made didacticus.
- Hilde Eggermont en Michel Roelens, over afgeleiden, integralen en continuïteit.
Voor toegang tot de lezingen en deelname aan het live-gedeelte is aanmelden verplicht.
Deelname is gratis en er is een mogelijkheid tot een vrijwillige bijdrage.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Waanzinnige opbrengst meiveiling WwF
Het was de derde en hopelijk de laatste keer dat de boekenveiling van het
Wereldwiskunde Fonds (WwF) in coronatijd werd gehouden. En wederom was
de veiling een groot succes. Er werd als vanouds weer fanatiek tegen elkaar
opgeboden. Op 31 mei 2021 sloot de veiling met de recordopbrengst van € 4709,35.
Op het aanbod van 717 boeken werden 3633 biedingen uitgebracht. Er
werden uiteindelijk 650 boeken verkocht. We bedanken alle bieders hier
heel hartelijk voor. Het geld zal weer volledig worden besteed aan
projecten voor het wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
Start Zomerverkoop 2021
Veel boeken zijn er niet over en daarom zal het aanbod deze zomer iets
kleiner zijn dan normaal.
Toch
hebben we met de restanten van de veiling, aangevuld met nieuwe boeken
uit onze voorraad, weer een mooi aanbod van zo'n 300 boeken op onze
website weten te plaatsen.
Een hele jaargang voor één euro
U vindt in ons aanbod veel buitenlandse studieboeken, Nederlandse
schoolboekjes en populair wetenschappelijke boeken. Ook zijn er weer
heel veel jaargangen van het tijdschrift Pythagoras voor maar
één euro per complete jaargang. Neem dus zeker eens een kijkje bij
de
Zomerverkoop 2021 van het WwF. Alle boeken worden voor vaste
lage prijzen aangeboden. De Zomerverkoop loopt tot 26 september 2021.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
Veilingmeester WwF
|
Promotieonderzoek naar het werken met steekproeven
Doceren in het voortgezet onderwijs en promoveren is een uitdagende combinatie.
Het boeiende van deze combinatie is dat vernieuwende onderwijsmethoden
op verantwoorde wijze, onderbouwd met relevante onderzoeksdata, gepresenteerd
kunnen worden.
Op 30 juni promoveert Marianne van Dijke-Droogers op een onderzoek
naar het werken met steekproefsimulaties in de derde klas van het vwo.
Via deze link,
of via de QR-code rechts, legt Marianne haar onderzoek uit voor het
publiek.
Als u meer over het onderzoek of de promotie van Marianne van Dijke-Droogers
wilt weten, neem dan via m.j.s.vandijke-droogers@uu.nl contact met haar op.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Rijnlands Lyceum Oegstgeest
Zoekt u een prikkelende leeromgeving met uitdagend, gevarieerd
onderwijs waar aandacht is voor de individuele talenten van leerlingen?
Het Rijnlands Lyceum Oegstgeest zoekt per 1 augustus 2021 een eerstegraads
docent wiskunde voor 0,8 tot 1,0 fte.
Volg
deze link voor meer informatie of om te solliciteren.
|
Vacature Revius Lyceum Doorn
Wij zoeken voor aankomend schooljaar een eerstegraads docent wiskunde
voor 0,5 tot 0,8 fte om onze gezellige wiskundesectie uit te breiden.
Het Revius Lyceum in Doorn is een leuke streekschool voor mavo, havo,
(t)vwo en (t)gymnasium met ruim 1500 leerlingen. De kernwaarden van
onze school zijn aandacht, ambitie en actief leren.
Volg
deze link voor meer informatie of om te solliciteren.
Op onze site wordt een deadline van 21 juni 2021 vermeld. Dat is kort dag.
Voor reacties op deze advertentie in de WiskundE-brief geldt
daarom een speciale deadline van 28 juni 2021.
|
|
|
Advertenties
Computational thinking met Texas Instruments
Leren programmeren met Python en het inzetten van een leerlijn
'Computational thinking' wordt een fluitje van een cent met de
Innovator oplossing van Texas Instruments. Besturen met de
grafische rekenmachine en de micro:bit en volop lesmateriaal.
Wilt u ook met uw leerlingen in de wiskundeles aan de slag met deze
innovatieve oplossing?
Bestel
dan de startbundel op onze site. Tijdelijk met extra introductiekorting.
|
|
|
Gratis NumWorks grafische rekenmachine
|
Gratis software voor TI-84 Plus grafische rekenmachines
Leraren die werken met grafische rekenmachines uit de TI-84 Plus
familie kunnen gratis een volledige licentie van de TI-SmartView™
CE-T Emulatorsoftware downloaden.
Met deze projectiesoftware toont u vanaf uw computer dezelfde inhoud
als de rekenmachine op het scherm of een digibord in de klas. Ideaal
dus voor gebruik in de klas of voor online onderwijs.
Vraag
de licentie aan via deze link.
|
|
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar
wél tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor
hoe we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
Bettermarks Schooljaarscan
Tot aan de herfstvakantie is de bettermarks Schooljaarscan gratis
inzetbaar voor alle scholen in Nederland.
Om leervertragingen eenvoudig vast te stellen en weg te werken,
introduceert bettermarks de Schooljaarscan. Maak voor, tijdens of na
de zomervakantie een diagnose van uw leerlingen en laat hen gericht
werken aan persoonlijke hiaten.
De Schooljaarscan is moeiteloos in te zetten en sluit aan op elke
wiskundemethode.
Vul
hier uw gegevens in en u krijgt binnen een dag toegang tot
bettermarks.
|
|
|
|
|