nummer 887, 18 april 2021
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Rekenen in het primair onderwijs beneden peil?
Begin april 2021 werden de resultaten bekend gemaakt van een
uitgebreid onderzoek naar de vaardigheden op het gebied van
rekenen-wiskunde in groep acht van het basisonderwijs (bao) en het
speciaal basisonderwijs (sbo). De conclusie dat maar weinig
leerlingen het streefniveau voor rekenen (1S) behalen, heeft veel
aandacht gekregen. Het onderzoek omvatte echter veel meer. Hieronder
ga ik iets uitgebreider op dit onderzoek in.
De inspectie laat onder de naam Peil.onderwijs periodiek onderzoek
doen naar de stand van zaken in het primair onderwijs. De onderzoeken
zijn in zekere zin de opvolger van de Periodieke Peilingen van het
Onderwijsniveau (PPON) die door het Cito werden uitgevoerd. Ze zijn
echter iets anders van opzet. Jaarlijks wordt er op basis van de eindtoetsen
onderzoek gedaan naar de stand van zaken bij taal en rekenen en om de
paar jaar vindt er een uitvoeriger onderzoek plaats dat is toegespitst op
groep acht en een thema heeft. Het thema van het laatste onderzoek
was rekenen-wiskunde.
Waarom wordt 1S niet gehaald?
Verreweg de meeste aandacht bij de publicatie van dit onderzoek ging
naar het lage percentage (32,7%) van de basisschoolleerlingen (dus
exclusief het speciaal onderwijs) dat het streefniveau voor rekenen
(1S) behaalde. De verwachting en ambitie bij de introductie van de
roemruchte referentieniveaus was dat dit minstens 65% zou zijn. Voor
de trouwe lezer van de Wiskund E-brief zal het geen nieuws
zijn dat de doelstellingen voor 1S bij lange na niet gehaald worden.
Zie hiervoor onder andere WiskundE-brief 860. Het genoemde percentage ligt echter
nog een stuk lager dan de schatting van 47% tot 49% op basis van de
eindtoetsen van de laatste paar jaar.
Voor de duidelijkheid moet worden vermeld dat het Peilonderzoek betrekking
heeft op het schooljaar 2018-2019. De tegenvallende resultaten kunnen dus
onmogelijk worden toegeschreven aan de recente coronamaatregelen. Volgens
de onderzoekers heeft het verschil vooral te maken met het feit dat er
voor de leerlingen bij het maken van een eindtoets veel op het spel staat
terwijl dat bij het maken van een toets in het kader van een peiling
niet het geval is.
Wat mij opvalt, is dat er zowel bij de eindtoetsen als bij het
peilingsonderzoek sprake is van toetsen die via gecompliceerde
methodes met ankeropgaven vergelijkbaar gemaakt moeten
worden. Ik vraag me af of dat in alle gevallen goed is gelukt.
Resultaten per domein
In het onderzoek worden de volgende vier 'domeinen' onderscheiden:
- Getallen.
- Verhoudingen.
- Meten en meetkunde.
- Verbanden.
In het domein verhoudingen, waar ook het rekenen met procenten onder
valt, is de score met een beheersingspercentage van 72% het hoogst.
Bij verbanden is de score met 61% het laagst. De vergelijking met het
PPON-onderzoek uit 2011 laat volgens de onderzoekers binnen het
reguliere basisonderwijs bij alle onderwerpen een lichte verbetering
zien. Die verbetering is het grootst bij getallen (effectgrootte 0,3)
en het kleinst bij het verbanden (effectgrootte 0,15). Ook hier zitten
er wat mij betreft wat haken en ogen aan de vergelijking van de uitkomsten
van beide onderzoeken. Het rapport bevat op bladzijde 11 trouwens een
nogal vreemd, weinig zeggend grafiekje over de ontwikkeling van de
resultaten in de loop van de jaren.
Traditioneel en realistisch
Er is de nodige discussie over de aanpak van het rekenonderwijs op de
basisschool. In dit verband wordt vaak gesproken over een
'realistische' en een 'traditionele' aanpak. Ruim 90% van de scholen
gebruikt een 'realistische' rekenmethode, met De Wereld in
Getallen als absolute koploper. Andere methodes, zoals Reken
Zeker en Getal en Ruimte Junior hebben slechts een
marktaandeel van een paar procent. Meer dan de helft van de leerkrachten
gebruikt aanvullend schriftelijk materiaal bij de rekenmethode. Er
kan op het reguliere basisonderwijs geen verband ontdekt worden
tussen de prestaties en de gebruikte rekenmethode. In het speciaal
basisonderwijs is wel te zien dat een 'traditionele' aanpak betere
resultaten geeft.
De tegenstelling 'realistisch' en 'traditioneel' wordt vaak toegespitst
op de aanpak van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Daar
staan dan de voor velen vertrouwde korte cijferende aanpak (rechts in
de illustratie hiernaast) tegenover "kolomsgewijs rekenen" (links).
In de praktijk worden beide aanpakken vaak aangeboden en gebruiken
leerlingen ze ook naast elkaar. Bij optellen, aftrekken en delen wordt
de korte aanpak in 95% van de gevallen met alle, of in ieder geval de
meeste, leerlingen behandeld.
Bij delen is de situatie wat anders. De traditionele staartdeling komt
slechts in 60% van de gevallen echt aan de orde. Daarnaast wordt het
recept in een kwart van de gevallen gedeeld met sommige leerlingen. De
kolomsgewijze aanpak wordt eigenlijk alleen bij het delen vaak behandeld
met de hele klas, en dan ongeveer even vaak als de korte staartdeling.
Bij vermenigvuldigen, optellen en aftrekken speelt de kolomsgewijze aanpak
slechts een kleine rol; deze komt in 10% tot 15% van de gevallen uitgebreid
aan bod.
Gemiddeld werd er in het schooljaar 2018-2019 bijna vijf uur per week
gerekend in het basisonderwijs. Om precies te zijn, is dat 286 minuten.
Dat is ongeveer 20 minuten minder dan in 2011.
gk
|
Instructie grafische rekenmachine voor de surveillant (reactie)
In het artikel "Instructie grafische rekenmachine voor de surveillant"
in WiskundE-brief 886 mis ik tot mijn verbazing degene waar het eigenlijk allemaal
om draait: de examenkandidaat. Vanuit zijn of haar belang pleit ik voor
een actieve rol van de wiskundesectie bij de afname van de eindexamens.
De examenkandidaat, voor wie het maken van het examen al spannend genoeg
is, heeft naar mijn mening recht op de aanwezigheid van een docent wiskunde
tijdens het Centraal Examen. Een wiskundedocent die kalmerend en relativerend
kan optreden en daarnaast problemen met de grafische rekenmachine snel kan
oplossen. Wat betreft de grafische rekenmachine moet de verantwoordelijkheid
wat mij betreft altijd bij de sectie wiskunde liggen.
Verder ga ik ervan uit dat iedere kandidaat instructie heeft ontvangen
over hoe hij of zij kan controleren of het meest recente operating system
is geïnstalleerd of hoe dit operating system kan worden geïnstalleerd.
Ook lijkt het mij vanzelfsprekend dat de examenkandidaten gedurende
het examenjaar al voldoende met de examenstand hebben geoefend.
Eerste hulp
Uiteraard kunnen er zaken verkeerd gaan, zoals een examenstand die
verkeerd of te vroeg is ingesteld of een batterij die ineens leeg blijkt
te zijn. In geval van een verkeerde of reeds ingestelde examenstand is het
herstel voor een ter zake kundige wiskundedocent een handeling die hooguit
een minuut duurt. Bij een lege batterij ga ik ervan uit dat de sectie voor
een reservemachine heeft gezorgd.
Het lijkt mij een bijna morele verplichting dat er tijdens het examen
tenminste iemand van de sectie wiskunde aanwezig is. Het is niet reeel
om de verantwoordelijkheden rond de grafische rekenmachine aan surveillanten
te laten.
Maak van een mug geen olifant. Zorg voor een wiskundedocent, voor voldoende
reservemachines en zorg dat de juiste kabeltjes aanwezig zijn. Dan kan er
tijdens het examen wat betreft de grafische rekenmachine niets verkeerd
lopen.
Ir. Sjuup Rekko
|
Nog steeds verschil in examenstand grafische rekenmachines
In mijn artikel "Tweedeling door de grafische rekenmachine" in de
WiskundE-brief 858 heb ik aandacht besteed aan de verschillen tussen de
examenstanden van verschillende grafische rekenmachines. Een aantal
fabrikanten hebben ondertussen hun examenstand vanwege de voordelen
moeten aanpassen. Maar in hoeverre zijn de door mij opgemerkte
verschillen ondertussen tenietgedaan?
Het verschil met betrekking tot de exacte antwoorden die sommige
machines bij wortels en oplossingen van goniometrische vergelijkingen
gaven, is verholpen. Op het eerste oog is er nog maar één verschil
overgebleven. De SolveN-functie van CASIO geeft meerdere oplossingen
terwijl de vergelijkbare Numeric Solver van de TI-84 slechts één
oplossing biedt waardoor de procedure met meerdere 'guesses' moet
worden herhaald en er oplossingen over het hoofd kunnen worden gezien.
Truc voor exacte oplossingen
Maar met een truc is het toch nog mogelijk om exacte oplossingen
met de grafische rekenmachine van Casio te vinden. Ik gebruik als
voorbeeld hiervoor opgave 13 van het examen 2019 havo wiskunde B
eerste tijdvak:
Voer bij de TI en de CASIO (in examenstand) in: Y1=f(x) en
Y2=-½. Met de nieuwe examenstand van de CASIO kan met de
functie SolveN(Y1=Y2) de vergelijking nog steeds binnen enkele
seconden, zij het niet meer exact, worden opgelost. Met de TI-84 kan deze
vergelijking het snelst met de grafische intersect worden opgelost. Ook
de TI-84 geeft uiteraard geen exacte oplossingen.
Nu blijkt er echter toch nog een 'achterdeurtje' te vinden te zijn
dat toegang geeft tot exacte antwoorden. Door SolveN(Y1=Y2)
te delen door bijvoorbeeld π en vervolgens op de knop S→D
te drukken, verschijnen binnen enkele seconden weer de exacte antwoorden.
Iets soortgelijks krijg je met de TI-84 niet voor elkaar omdat je op die
machine met Solve slechts één antwoord krijgt. Wel kun je met behulp van
Math Frac bij de TI-84 per stuk exacte antwoorden vinden.
Alleen een antwoord levert geen punten op
Ik ben me ervan bewust dat een antwoord zonder berekening meestal geen
punten oplevert. Gevonden antwoorden kunnen echter op de beschreven wijze
wel gemakkelijk worden gecontroleerd. En wellicht kan de examenkandidaat
met behulp van de gevonden exacte antwoorden door terugredenering de
gewenste uitwerking zelfs construeren.
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald type grafische rekenmachine. Mijn
uitgangspunt en doel is de vraag hoe ik een leerling die moeite heeft met
wiskunde over de streep kan trekken. De grafische rekenmachine die aan de
zwakkere leerling het meeste vertrouwen en houvast biedt, is wat mij betreft
tot op dit moment de CASIO. Binnenkort gaat dat waarschijnlijk de NUMWORKS
worden. Merk ik dat verschillende grafische rekenmachines ongelijke kansen
bieden doordat zij in examenstand qua mogelijkheden of tijdwinst grote
verschillen vertonen, dan is dat voor mij een reden om aan de bel te trekken.
Graag zou ik van CASIO-gebruikers willen horen wat zij van de gepresenteerde
'exacte-antwoorden-truc' vinden. Help dat leerlingen? En heeft u in examenstand
misschien ook nog andere interessante trucs gevonden?
Ik hoor het heel graag van u.
Sjuup Rekko ( info@mathmind.nl)
|
Getal & Ruimte 12e editie onderbouw digitaal
Een aantal scholen heeft bij ons aangegeven, problemen te
ondervinden met de digitale leeromgeving van Getal & Ruimte 12e
editie onderbouw. Het gaat daarbij om zaken als goede antwoorden die fout
worden gerekend en storingen bij het opslaan van scores.
Wij begrijpen heel goed dat dit problemen kan geven tijdens uw
wiskundeonderwijs en wij betreuren dat uiteraard. Wij doen er alles aan om
deze problemen voor docenten en leerlingen op te lossen. Daarnaast verhelpen
we de inhoudelijke en technische problemen door in deze zomer naar
een nieuw platform over te schakelen.
Nieuw platform
Vanaf komend schooljaar zal dit nieuwe platform het huidige platform
gaan vervangen. Vooruitlopend hierop onderhouden wij contact met gebruikers
en bespreken wij hoe wij hen gedurende het lopende schooljaar kunnen
ondersteunen.
Neem contact op
Scholen die tegen de genoemde problemen aanlopen en die nog geen contact
met Noordhoff hebben opgenomen, willen we vragen een e-mail te
sturen naar salessupport.VONU@noordhoff.nl.
Rob Houtenbos
Uitgever Getal & Ruimte
|
Stem mee voor de Pythagoras PWS-prijs
Volg de ontknoping van de Pythagoras profielwerkstukprijs en help
de jury mee. De uitreiking van de Pythagoras PWS-prijs vindt dit jaar
plaats op vrijdagmiddag 23 april 2021 vanaf 15:30 uur. Tijdens een online
bijeenkomst presenteert elke leerling in een video het onderzoek uit
zijn of haar profielwerkstuk.
Na de uitzending van elke presentatie is er kort een mogelijkheid
tot het stellen van vragen. Na de drie presentaties zal er een kleine pauze
worden ingelast zodat de jury kan overleggen. In de pauze kan er dan ook
door de kijkers gestemd worden voor de publieksprijs. De juryprijzen bedragen
respectievelijk € 250,=, € 125,= en € 75,= en de publieksprijs
levert nog eens € 50,= extra op.
De drie beste inzendingen van een wiskundig profielwerkstuk van 2021 zijn:
- Daan Hoogcarspel met "Deze titel is onwaar".
- Casper Madlener met "Getallen als sommen van kwadraten".
- Femke Voogt met "Hoger-dimensionaal boter, kaas en eieren".
De
werkstukken liggen via deze link (helemaal onderaan, onder het kopje 'Documenten')
ter inzage. Iedereen die het leuk vindt om de ontknoping te volgen en mee te
stemmen voor de publieksprijs
kan
zich opgeven via deze link.
Roosmarij Vanhommerig
Hoofdredacteur Pythagoras
|
Computationeel denken in de wiskundeles
Het Docentennetwerk wiskunde van U-talent organiseert online op 12
april 2021 van 15:30 uur tot 17:30 uur zijn derde bijeenkomst. Het onderwerp
van deze bijeenkomst is 'computationeel denken in de wiskundeles'. Deze bijeenkomst
is een mooie gelegenheid om eens kennis te maken met ons docentennetwerk
wiskunde.
Binnen het onderwijs is er veel belangstelling voor computationeel denken.
Ook in de wiskundeles zijn er mogelijkheden om de principes van de informatica
toe te passen in het oplossen van wiskundige problemen. Tijdens deze bijeenkomst
maakt u kennis met de ontwikkelingen binnen het onderzoek op dit gebied.
Sylvia van Borkulo presenteert eerst het onderzoek 'Computationeel denken
en wiskundig denken'. Daarna gaat u zelf aan de slag om computationeel denken te
herkennen en benoemen in verschillende wiskundeopgaven. Voorbeelden voor zowel
wiskunde A als wiskunde B helpen u om het computationeel denken in te passen
in uw lessen.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
Margreet Pieper ( m.g.pieper@uu.nl)
Projectleider U-Talent
|
Bijeenkomst Vaknetwerk Wiskunde: uitproduct
Met veel genoegen kondig ik de volgende bijeenkomst van vaknetwerk wiskunde
aan. Op dinsdag 11 mei 2021 van 19:00 uur tot 20:30 uur zal Jan Keemink
een presentatie geven over het uitproduct.
Jan Keemink heeft al eerder een hele mooie presentatie over het
inproduct gegeven. Deze presentatie is dus weer iets om naar uit te zien.
Volg
deze link voor meer informatie.
U kunt zich aanmelden door mij een mail te sturen. En let op: we hebben tijdens
de volgende bijeenkomst iets te vieren. We bestaan op 26 april 2021 namelijk
precies tien jaar.
Sharon Calor ( calor@xs4all.nl)
|
Uitslag Wiskunde A-lympiade en Opleidingscompetitie
In november 2020 vond de voorronde plaats van de jaarlijkse
Wiskunde A-lympiade, die dit jaar voor de 32e keer georganiseerd
werd. Het onderwerp van de voorronde van september was de puntentelling bij het
skischansspringen, wellicht bekend van de jaarlijkse
Vierschansentoernee die elk jaar rond de jaarwisseling gehouden
wordt.
Omdat er dit jaar om begrijpelijke redenen geen internationale finale
kon plaatsvinden, heeft de A-lympiadecommissie ervoor gekozen om in
elk deelnemend land een nationale winnaar uit te roepen. De Nederlandse
uitslag is:
- CSG Leo Vroman - Gouda.
- Lorentz Casimir Lyceum Eindhoven.
- Wolfsbos - Hoogeveen.
Opleidingscompetitie
Minder bekend is dat dezelfde voorronde-opdracht ook steeds gebruikt wordt
voor een onderlinge competitie tussen de eerstejaars studenten van alle
negen HBO-opleidingen tot wiskundeleraar in Nederland. Deze competitie wordt
de Opleidingscompetitie genoemd. Dit jaar werd deze competitie alweer voor
de 16 e keer georganiseerd. Iedere hogeschool stuurt het beste werkstuk
in waarna de winnaar uit negen werkstukken wordt bepaald. In het normale geval
mag het winnende team een dag naar de Nationale Wiskunde Dagen. Dit jaar ging dat
echter niet door. In plaats hiervan werd op 1 april 2021 een online
prijsuitreiking georganiseerd. De eerste prijs is dit jaar door het team van
Hogeschool Windesheim uit Zwolle gewonnen.
Voorronde 2021
In november 2021 is er weer een voorronde van de A-lympiade.
Bekijk
deze video voor meer informatie en ga
via
deze link naar de website en het inschrijfformulier.
Ruud Stolwijk (Wiskunde A-lympiade)
Dédé de Haan (Opleidingscompetitie, Wiskunde in Teams)
|
Uitslag tweede ronde Wiskunde Olympiade bekend
Op vrijdag 12 maart 2021 was er de tweede ronde van de Wiskunde Olympiade.
Net als vorig jaar werd de wedstrijd vanwege de pandemie op de scholen zelf
afgenomen en niet op de universiteiten. Er werden 734 leerlingen uitgenodigd
op grond van hun score in de eerste ronde terwijl 24 leerlingen een wildcard
kregen. Uiteindelijk deden er 722 leerlingen daadwerkelijk mee aan de tweede
ronde.
Op grond van de uitslagen en de verhouding van de deelnemersaantallen
uit de verschillende categorieën gaan de volgende leerlingen door
naar de finale, die op 17 september 2021 in Eindhoven zal plaatsvinden:
- De 32 onderbouwleerlingen met 22 punten of meer.
- De 36 vierdeklassers met 29 punten of meer.
- De 43 vijfdeklassers met 32 punten of meer.
Als u leerlingen heeft die meegedaan hebben aan de tweede ronde, kunt u
via
de wedstrijdsite de scores van uw leerlingen zien. Ook kunt u zien wie
er door is naar de finale.
Persoonlijke uitnodiging
De leerlingen die uitgenodigd zijn voor de finale, hebben ondertussen een
brief thuisgestuurd gekregen waarin ze ook worden uitgenodigd om deel te nemen aan
een aantal online trainingsmiddagen die worden georganiseerd door een
universiteit. Zo kunnen zij zich optimaal voorbereiden op de finale.
Wij danken de docenten voor alle extra inspanningen die ze dit jaar
hebben geleverd om de Wiskunde Olympiade op hun school mogelijk te maken.
De periode waarin volgend jaar de eerste ronde plaatsvindt, is
inmiddels bekend. U kunt 17 tot en met 27 januari 2022 in uw agenda
noteren.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
Uitslag EGMO 2021
Allie Zong uit Veldhoven heeft vorige week bij de tiende
European Girls' Mathematical Olympiad een bronzen medaille veroverd.
Aan deze wedstrijd voor scholieren uit het voortgezet onderwijs deden
213 meisjes uit 37 Europese en 18 niet-Europese gastlanden mee. De
vijftienjarige Allie, die pas in de derde klas zit, zette een knappe
prestatie neer door 149 van deze meisjes achter zich te laten.
De European Girls' Mathematical Olympiad (EGMO) vond plaats van 10
tot 15 april 2021. Deze wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd om meisjes
te stimuleren om hun wiskundetalent te benutten. De leerlingen kregen op
elk van de twee wedstrijddagen drie zeer pittige wiskundeopgaven
voorgeschoteld. Voor het oplossen kregen zij op beide dagen vier en een
half uur de tijd.
Niet in Georgië
Net als vorig jaar vond het evenement niet plaats in het organiserende
land, Georgië maar als wedstrijd-op-afstand. De vier Nederlandse
deelneemsters, Allie Zong, Maud van Bokhoven,
Samantha Li en Naomi Zwaneveld, namen deel vanuit
Egmond aan Zee.
|
De meiveiling van het Wereldwiskunde Fonds
De Winterverkoop van boeken voor vaste lage prijzen loopt nog tot
woensdag 21 april 2021. De voorlopige opbrengst is ondertussen al meer
dan € 600,=. Kijk nog snel even of er voor weinig geld nog iets leuks
voor u te vinden is op
de veilingsite.
Na 21 april wordt het weer tijd voor de jaarlijkse meiveiling. Dit wordt
alweer de derde veiling in coronatijd. Er staan weer meer dan 700 boeken
gereed voor zeer lage startprijzen. Oude school- en studieboeken uit
Nederland en uit het buitenland, boeken over didactiek en geschiedenis
en ook weer veel populair wetenschappelijke en recreatieve boeken. Ook
worden er recente studieboeken geveild. Zo vindt u op de veiling
bijvoorbeeld veel Epsilon-uitgaven die over allerlei gebieden van de
wiskunde gaan.
Bijzondere boeken
Wat dacht u van de eerste druk uit 1907 van de paperbackuitgave van
'Grondslagen der wiskunde' van L.E.J. Brouwer? Of van een oude
druk van 'Analytische Meetkunde van D.J.E. Schrek, waarin de
handtekening van de overgrootvader van Thierry Baudet
( P.J.H.
Baudet 1891-1921) te vinden is? Bijzonder is ook een antiquarisch
Nederlands tabellenboek uit 1834, 'Legendre's Elements of Geometry' uit 1819
en, voor de fijnproever, een mooie Aristo rekenliniaal voor de overheadprojector.
Weet iemand nog wat een overheadprojector is? Of een rekenliniaal? 😁
De opbrengst van de veiling gaat, u weet dat inmiddels, in zijn geheel
naar projecten rondom het wiskundeonderwijs in de derde wereld.
De
jaarlijkse meiveiling sluit op 31 mei 2021.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
veilingmeester WwF
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
De Laplace-transformatie
Auteur: | Anne Kaldewaij |
Uitgeverij: | Syntax Media |
Aantal pagina's: | 170 |
ISBN: | 978 94 91764 45 5 |
Prijs: | € 29,50 |
In de serie "Wiskunde voor bachelor en master" is onlangs deel 5
verschenen. De titel van dit deel is "De Laplace-transformatie met
toepassingen". Dit boek biedt een behandeling van de Laplace-transformatie
met tal van toepassingen als illustratie van de theorie.
Het boek geeft hiermee een uitstekende basis voor het gebruik van de
Laplace-transformatie in technische disciplines, zoals meet- en
regeltechniek, beeldverwerking of mechanische en chemische
procestechniek.
Aan de orde komen: de Laplace-transformatie met rekenregels en
standaardfuncties, differentiaalvergelijkingen en
beginwaardeproblemen, natuurlijke en gedwongen respons van systemen,
de stapfunctie en de deltafunctie, lineaire tijdsinvariante systemen,
het convolutieproduct, systeemtheorie, blokschema`s, systemen met
feedback, gebruik van polen en stabiliteit van systemen.
De antwoorden van de opgaven staan achter in het boek. Bij het boek
is ook een apart uitwerkingenboek verkrijgbaar met volledige
didactische uitwerkingen van alle opgaven.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Amsterdam
Zoekt u een leuke en uitdagende baan? Word dan eerstegraads
docent wiskunde op Alasca in Amsterdam. Wij zijn een nieuwe
school dus er is veel te ontwikkelen.
Volg deze
link voor meer informatie.
|
|
|
Vacature Lerarenopleiders te Utrecht
Bent u de lerarenopleider die werkende en aankomende wiskundedocenten
helpt bij de verdieping van hun wiskundig inzicht en de doorontwikkeling
van didactische en pedagogische kwaliteiten tijdens hun studieloopbaan?
Hogeschool Utrecht is op zoek naar twee lerarenopleiders wiskunde voor 1,4-2,0 fte.
Volg
deze link voor meer informatie over de vacature.
|
|
|
Vacature lerarenopleider wiskunde te Zwolle
Bent u een eerstegraads docent wiskunde die de wiskundeleraren
van de nabije toekomst wil opleiden? Heeft u zicht op de laatste
ontwikkelingen op het vakgebied en weet u die te vertalen naar
opleidingsprogrammas?
Bent u vanaf het nieuwe schooljaar beschikbaar? Dan is hogeschool
Windesheim op zoek naar u.
Volg
deze link voor meer informatie of om te solliciteren.
|
|
|
Advertenties
Ondersteuning Texas Instruments voor leraren
Speciaal voor leraren biedt Texas Instruments programma's en
lesmaterialen waarmee u wiskunde tot leven brengt in de klas. Op de
webpagina 'Alles voor uw school' vindt u lesmaterialen, zoals
instructievideo's en complete lessen.
Via de webwinkel krijgen leraren aantrekkelijke tarieven en krijgt u
extra producten bij grote bestellingen. Kijk ook zeker bij de
trainingen en evenementen. Daar vindt u bijvoorbeeld gratis webinars
waarmee u up-to-date blijft.
Bekijk
via deze link de pagina voor leraren.
|
Verplicht updaten Casio grafische rekenmachines (herinnering)
In de maartmededeling van 2021 staan de verplichte OS-versies voor het
Centraal Examen:
- Voor de Casio fx-CG50 is dat OS versie 3.50.
- Voor de Casio fx-CG20 is dat OS versie 3.12.
- Voor de Casio fx-9860GII is dat OS versie 2.11.
Als deze verplichte versie niet op de grafische rekenmachine is
geïnstalleerd, mag die rekenmachine niet tijdens het Centraal
Examen gebruikt worden. Met de update wordt de nieuwe examenstand
geïnstalleerd.
Meer informatie en de benodigde downloads vindt u op casio-educatie.nl/examenstand.
|
|
|
Prowiskunde: de leerlijn waarop je kunt rekenen
Prowiskunde is een formule voor succes. Onze gratis digitale en
interactieve wiskundeleerlijn voor de onderbouw van het voorgezet
onderwijs staat voor u klaar.
De lessen bestaan uit instructie- en oefenmateriaal dat op elk
digibord en leerlingdevice te gebruiken is. De leerlijn is opgebouwd
uit lesblokken met specifieke doelen en is ook los naast elke methode
te gebruiken.
In drie stappen aan de slag:
- Maak een gratis Prowise-account aan.
- Ga naar MyProwise en typ in de zoekbalk: 'Leerlijn wiskunde'.
- Open een lessenserie in Presenter.
Meer informatie? Mail Hub Kusters via prowiskunde@prowise.com.
|
Herziening KERN Wiskunde havo/vwo nu beschikbaar
Op basis van feedback van docenten is de havo/vwo-editie
van KERN Wiskunde aangepast.
Met twee delen per leerjaar is er meer ruimte voor uitgewerkte
voorbeelden en extra oefenmateriaal. KERN Wiskunde is bovendien
eerlijk geprijsd.
Bekijk
de nieuwe opzet via de website.
|
|
|
Binnenkort beschikbaar: Bettermarks Schooljaarscan
Om leervertragingen die zijn ontstaan eenvoudig vast te stellen en
weg te werken, brengt bettermarks binnenkort de Schooljaarscan
uit. Deze is tot de herfstvakantie van 2021 gratis inzetbaar voor
alle scholen in Nederland.
In 3 simpele stappen toetst bettermarks de leerdoelen van
het afgelopen jaar, analyseert bettermarks automatisch de
hiaten en zet het bettermarks een individueel oefenpakket
klaar om deze hiaten weg te werken.
Wilt u gratis werken met
de
Schooljaarscan? Vul
via
deze link uw gegevens in en wij houden u op de hoogte.
|
SmartWiskunde Webinar 21 april
Neem een kijkje in SmartWiskunde. Op 21 april 2021 organiseren wij
een gratis introductiewebinar. Zo maakt u laagdrempelig en vrijblijvend
kennis met SmartWiskunde.
Ervaar de digitale mogelijkheden en hoor meer over het blended
concept. SmartWiskunde maakt de wiskundeles leuker en effectiever.
Volg
deze link om aan te melden. Tot 21 april.
|
|
|
Mathelo online nascholingsaanbod
Ontdek nog dit voorjaar de didactische mogelijkheden van het
gebruik van een aantal interactieve webapplicaties voor wiskunde,
waaronder GeoGebra, Desmos, H5P, Graspable Math en Bookwidgets.
Wiskundedocenten kunnen op een tijdstip naar keuze en in hun eigen
tempo, via de Moodle leeromgeving, deelnemen aan de webcursussen
"GeoGebra van A tot Z" en "Tools voor digitaal lesgeven in de wiskunde".
De cursusteksten, werkbladen, oefeningen en interactieve bestanden
mogen vrij gekopieerd worden voor de leerlingen.
Ga voor meer informatie of om u in te inschrijven naar
www.mathelo.net.
|
|
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar
wél tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor
hoe we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
Eerstegraads leraar wiskunde worden?
Dan kiest u voor duaal bij de HAN. Bent u tweedegraads docent en
wilt u verder? Hoe boeit en bindt u zelfstandige, kritische
leerlingen?
Start bij de HAN met de Master Leraar Wiskunde. Een unieke,
praktijkgerichte master. U blijft lesgeven tijdens de opleiding.
Vraag een adviesgesprek aan of meldt u aan voor de Online Open Avond
van 2 juni 2021.
Meer informatie: (024) 3531506 of han.nl/mlwi.
|
|
|