nummer 886, 28 maart 2021

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Ruimhartige bevordering in 2020

Berich­ten over een ruimhar­tig bevorde­ringsbe­leid aan het einde van het vorig school­jaar waren er al een tijdje maar nu hebben we de beschik­king over de objec­tieve lande­lijke cijfers. Uit die cijfers blijkt dat er in het voortge­zet onder­wijs inder­daad overal veel meer leerlin­gen zijn bevor­derd dan in de voor­gaande jaren.
Laten we eerst eens kijken naar de voorexa­menklas­sen. Bij alle oplei­dingen lag het percen­tage leerlin­gen dat niet mocht door­stromen naar de examen­klas een stuk lager dan in de voor­gaande jaren. In procent­punten was het ver­schil het groot­ste bij 4 havo. Daar ging het om een ver­schil van 5 procent­punten ten opzich­te van 2019. Voor alle oplei­dingen geldt dat het aantal leerlin­gen dat niet bevor­derd werd, in 2020 30-35% lager lag dan in 2019:
Overi­gens zijn deze cijfers bedui­dend minder specta­culair dan de ontwik­keling van de sla­gings­percen­tages voor de eindexa­mens van 2020. Zie hier­voor WiskundE-brief 875.
Andere leerla­gen
Hoe is het beeld in de andere leerla­gen? Laten we eerst eens kijken naar 2 vmbo en 3 havo/vwo, op de grens tussen onder- en boven­bouw:
Hier zien we in de cijfers wat meer ver­schil­len. Zo is de trend­breuk bij 3 havo duide­lijk wat hefti­ger dan bij de andere oplei­dingen. Het percen­tage leerlin­gen dat vanuit 3 havo niet bevor­derd werd naar 4 havo of 4 vwo lag in 2020 maar liefst 40% lager dan in 2019.
Brug­klassen
Bij de brug­klassen is het beeld verge­lijk­baar, met dit ver­schil dat het bij brug­klassen soms meer om af­stroom en minder om double­ren gaat. Zo was de af­stroom in de eerste klassen van het vwo in 2020 ruim 45% lager dan in 2019. Binnen het vmbo GT daalde juist het double­ren specta­culair.
De grote vraag is natuur­lijk wat er de komende maanden gaat gebeu­ren. In hoever­re wordt er weer ruimhar­tig bevor­derd en hoe lang is dit vol te houden?
gk
bron: DUO open onder­wijsda­ta.

 

Maartaanvulling 2021

 
Op 18 maart 2021 is de 'maart­aanvul­ling' bij de septem­bermede­deling van 2020 gepubli­ceerd. In deze door­gaans laatste aanwij­zingen voor de komende Centra­le Examens staan veel nieuwe regelin­gen over de organi­satie van het examen. Met betrek­king tot het vak wiskun­de is er weinig nieuws te melden. Helaas is de bericht­geving over de grafi­sche rekenma­chines nog steeds tegen­strij­dig.
Vanwege de andere opzet van de Centra­le Examens werd er in januari al een aanvul­ling gepubli­ceerd. We schre­ven daar­over in WiskundE-brief 881. In de nu versche­nen maart­aanvul­ling zijn diverse organi­satori­sche zaken nader uitge­werkt maar voor de meeste wiskun­dedocen­ten zal dat nauwe­lijks van belang zijn.
De grafi­sche rekenma­chine
Waar wel veel wiskun­delera­ren mee te maken gaan krijgen, zijn de eisen die aan het gebruik van de grafi­sche rekenma­chines worden gesteld. In de maart­aanvul­ling komt dit aspect op twee plaat­sen aan de orde, name­lijk zowel bij de rege­ling toege­stane hulpmid­delen als bij de medede­lingen per vak.
Onder het kopje '3.1 Rege­ling toege­stane hulpmid­delen' wordt voor havo en vwo verwe­zen naar de Bijlage 1B behoren­de bij artikel 1 van de Rege­ling toege­stane hulpmid­delen voor de centra­le examens vo 2021. In dit docu­ment, geda­teerd 19-7-2019, staan de zeven types genoemd die in 2021 "in ieder geval" zijn toege­staan, met als aanteke­ning:
"Het ver­dient aanbeve­ling de machine altijd te voor­zien van het meest recente OS of firm­ware."
Kijken we vervol­gens naar de Vakspe­cifieke informa­tie 2021 voor het havovak wiskun­de A, dan lezen we:
"Op elke machine dient tijdens het examen de meest recente Neder­landse examen­stand en het meest recente opera­ting system te zijn geïn­stal­leerd. Als de machi­nes in de examen­stand staan, hebben leerlin­gen bij de wiskun­de-examens met een bepaal­de machine geen voor­deel boven leerlin­gen met een andere machine."
Hier is dus ineens duide­lijk sprake van een ver­plich­ting in plaats van een aanbeve­ling.
Voort­schrij­dend inzicht
De bijdra­ge die hieron­der is opgeno­men, is van Irma Corne­lisse van het College voor Toetsen en Examens (CvTE). In die bijdra­ge kunt u lezen dat het met name voor de rekenma­chines van CASIO en de HP prime ook echt zaak is om te zorgen voor deze ver­plichte update. In die bijdra­ge spreekt het CvTE over 'voort­schrij­dend inzicht' met betrek­king tot de grafi­sche rekenma­chine. Ik vraag mij af hoe dit 'voort­schrij­dend inzicht' zich ver­houdt tot de eerder afgekon­digde wette­lijke rege­ling, waarin de ver­plich­ting tot het geïn­stal­leerd hebben van het meest recente opera­ting system geheel ont­breekt.
gk

 

Update Casio en HP Prime

 
Zoals in de septem­bermede­deling is aange­kondigd, geldt voor de Centra­le Examens een ver­plichte update voor de grafi­sche rekenma­chines van Casio en HP Prime. De update zorgt ervoor dat alle uitkom­sten van goniome­trische bereke­ningen en bereke­ningen met wortels in decima­le getal­len worden weerge­geven. In de maart­aanvul­ling zijn de juiste versie­nummers gepubli­ceerd door het CvTE. Deze versies zijn sinds januari via de fabri­kanten beschik­baar.
De wijzi­ging heeft vragen opgeroe­pen en via deze weg lichten wij de doorge­voerde wijzi­ging toe.
Een belang­rijk uit­gangs­punt voor het CvTE is dat hulpmid­delen die vaardig­heden overbo­dig maken waar­over de leer­ling volgens de sylla­bus moet beschik­ken niet zijn toege­staan. Zonder de nieuw­ste update geven de betref­fende machi­nes parate kennis, die leerlin­gen moeten hebben zoals beschre­ven is in de Sylla­bus eenvou­dig weer. Zie bijvoor­beeld de Sylla­bus VWO Wiskun­de B, pagina 13, Domein D en de Sylla­bus HAVO Wiskun­de B, pagina 11 domein B.
Boven­dien bezaten niet alle toege­stane machi­nes deze functio­nalitei­ten en was er dus sprake van een onte­recht voor­deel voor gebrui­kers van de betref­fende machi­nes. Volgens onze inschat­ting zal de update geen gevol­gen hebben voor de vakken wiskun­de A en wiskun­de C.
Achter­af gezien hadden we zelf ook liever de wijzi­ging eerder aange­kondigd. Er is echter sprake van voort­schrij­dend inzicht en ons inziens moest dit zo snel moge­lijk worden rechtge­zet.
Irma Corne­lisse, CvTE
Cluster­manager wiskun­de en biolo­gie havo/vwo

 

Bericht van het front (reactie)

 
Graag wil ik reage­ren op de zoge­noemde wan­hoops­kreet in WiskundE-brief 885, "Bericht van het front". Ik snap de wan­hoops­kreet wel. Echter, in mijn ogen gaat de kreet niet over wiskun­de maar over de nood­zaak tot verande­ring.
Wat mij opvalt, is dat er gespro­ken wordt over wiskun­de in algeme­ne zin. Dat is eigen­lijk best vreemd aange­zien het school­vak wiskun­de al langere tijd is opge­splitst in wiskun­de A, B, C en D. De vraag is derhal­ve bij welke wiskun­devari­ant de achter­stand zo groot is en wat dat bete­kent. Ik beperk mij even tot wiskun­de A en B.
Op havo/vwo zie ik wiskun­de B als een echt wiskun­devak; een vak waarin voor de leerlin­gen ook echt wiskun­de te ontdek­ken valt. In mijn eigen klassen ervaar ik daar geen bijzon­dere achter­standen ten opzich­te van normale jaren.
Wiskun­de A is echter een vak waarin leerlin­gen helaas maar weinig echt kunnen ontdek­ken. Wiskun­de A is een vak waarin niet de rol van wiskun­de maar de vorm en het toepas­sen van formu­les voorop staat. Om die reden is wiskun­de A ook niet echt een inspire­rend vak. Dat er bij wiskun­de A achter­standen ont­staan, lijkt me dan ook zeer ver­klaar­baar.
Signaal voor verande­ring
We kunnen een derge­lijk signaal juist aangrij­pen voor positie­ve actie. Zo is een onder­werp binnen wiskun­de A dat wel uitno­digt tot ontdek­ken, de statis­tiek, een onder­schat onder­deel van de school­wiskun­de met heel veel interes­sante toepas­singen. Neem bijvoor­beeld het opspo­ren van misdadi­gers met behulp van DNA-match­ing, de recht­spraak en kansre­kening, de inschat­ting of vermeen­de bijwer­kingen ook daadwer­kelijk bij een vaccin horen of het aanto­nen van het Higgs­deeltje met behulp van kansre­kening.
Ik denk dat wiskun­de A in de boven­bouw veel interes­santer kan worden gemaakt met een vakover­stij­gend onder­werp als "Dataop­bouw en informa­tieana­lyse', waarin je combina­toriek, kansbe­reke­ning en statis­tiek heel boeiend kunt verbin­den aan onder­zoeks­vaardig­heden. De behande­ling van zo'n onder­werp maakt wiskun­de A onge­twij­feld veel interes­santer en bereidt de leer­ling ook veel beter voor op vervolg­oplei­dingen.
Ik ben van mening dat het signaal van de aanwezi­ge achter­standen een kans is. Laten we bovenop het wegwer­ken van eventue­le achter­standen onze energie binnen het voortge­zet onder­wijs vooral richten op het inspire­render maken van ons mooie wiskun­devak.
Huib Hamer

 

Instructie grafische rekenmachine voor de surveillant

Beste redac­tie,
In de wiskun­debrief is al diverse keren gewezen op de ver­plichte update van de Casio en de HP, een onder­werp dat voor onze school heel rele­vant is. Na het webinar van Casio besefte ik wederom hoe irreëel de situa­tie is waarin we ons wat betreft de grafi­sche rekenma­chine al een tijdje bevin­den. Daarom heb ik een fictie­ve brief opge­steld aan onze surveil­lanten bij het havo-examen wiskun­de van dit jaar. Dat examen valt op een woens­dag en dat is een dag waarop op onze rela­tief kleine school geen wiskun­dedocen­ten aanwe­zig zijn. De brief is wel­licht wat gechar­geerd maar als je als school alles netjes wilt regelen, zit de ge­schets­te situa­tie niet erg ver van de reali­teit.
Ik heb mijn fictie­ve brief ook naar het CvTE gestu­deerd. Het CvTE reageer­de als volgt:
"Bedankt voor deze inzage in uw prak­tijk. Uw uitleg en brief maakt duide­lijk voor welke uitda­gingen u en uw school (en waar­schijn­lijk meerde­re met u) staan. We zullen deze erva­ring meene­men en meege­ven aan onder­wijsver­nieu­wers in de zoek­tocht naar hoe in de toe­komst om te gaan met ICT in de wiskun­de-examens."
Ik vrees dat mijn fictie­ve brief te lang is voor publica­tie in de WiskundE-brief maar ik wilde dit toch graag met u delen.
Harte­lijke groeten, Jos van den Einde.
De redac­tie vond het een goede zaak om de brief toch in zijn geheel te plaat­sen, zij het in een sterk ver­kleind letter­type.
Beste surveil­lant,
Fijn dat je komt surveil­leren bij het examen Havo wiskun­de A en B. In de examen­zaal zitten straks in totaal onge­veer honderd examen­kandida­ten. De kandida­ten mogen een gra­fisch rekenma­chine gebrui­ken tijdens het examen. Hierbij een korte instruc­tie.
We hebben met de examen­kandida­ten afge­sproken dat ze een kwar­tier voor aanvang van het examen aanwe­zig zijn. Alle rekenma­chines moeten in een zoge­naamde 'examen­stand' gezet worden.
De examen­stand instel­len (Casio)
De meeste examen­kandida­ten hebben een grafi­sche rekenma­chine van het merk Casio. Op uw instruc­tie zetten zij alle­maal de examen­stand aan. Dat doen zij als volgt:
  • De 8 indruk­ken en inge­drukt houden.
  • Het pijltje indruk­ken en inge­drukt houden.
  • Dan de On-knop indruk­ken en inge­drukt houden.
  • Daarna F1, F2, F1 en Exit intoet­sen.
Er moet na deze hande­lingen een gele rand en een knippe­rende N op het scherm van de grafi­sche rekenma­chine ver­schij­nen. Dit moet u contro­leren bij alle examen­kandida­ten want anders kunnen zij de examen­stand al inge­scha­keld hebben voordat zij de examen­zaal betra­den en dat is verbo­den. Let hierbij wel op dat u ander­halve meter afstand tot de examen­kandida­ten bewaart.
Het instel­len gaat fout
Als er examen­kandida­ten zijn bij wie een groene rand is versche­nen, dan hebben zij de verkeer­de examen­stand gekozen. Voor in de zaal ligt een Casio grafi­sche rekenma­chine klaar die niet in de examen­stand staat. We noemen deze machine even de 'red­dingsma­chine'. Ook ligt er een 3-pins kabel.
Sluit nu de grafi­sche rekenma­chine van de examen­kandi­daat aan op de red­dingsma­chine. Op de red­dingsma­chine drukt u vervol­gens de knoppen Menu, cos, F3 en F1 in en de grafi­sche rekenma­chine van de examen­kandi­daat is weer uit de verkeer­de examen­stand gehaald. Doe dit voor alle examen­kandida­ten die een verkeer­de examen­stand hebben gekozen. Deze examen­kandida­ten moeten hun grafi­sche rekenma­chine daarna uiter­aard, onder uw toe­zicht, in de juiste examen­stand zetten.
Lukt het bij herhaal­de pogin­gen niet om de grafi­sche rekenma­chine in de juiste examen­stand te zetten, dan heeft de examen­kandi­daat hoogst­waar­schijn­lijk niet het juiste Opera­ting System op zijn of haar machine geïn­stal­leerd. Deze leerlin­gen moeten worden doorver­wezen naar het compu­terlo­kaal. Daar zit de docent informa­tica klaar om het juiste opera­ting system alsnog te instal­leren.
Het instal­leren van het juiste opera­ting system kost flink wat tijd. Mochten meerde­re examen­kandida­ten een ver­keerd opera­ting system op hun grafi­sche rekenma­chine hebben staan, dan kan het dus voorko­men dat er kandida­ten zijn die niet binnen een half uur kunnen worden gehol­pen. Deze examen­kandida­ten zullen door de docent informa­tica worden verwe­zen naar de direc­tie voor een proces verbaal.
De examen­stand instel­len (TI)
Dan zijn er ook nog examen­kandida­ten die een Texas Instru­ments TI-84 grafi­sche rekenma­chine willen gebrui­ken. Dat is niet volgens het advies van onze school maar wette­lijk hebben zij het recht om die grafi­sche rekenma­chine tijdens het examen te gebrui­ken. Ook deze examen­kandida­ten moeten hun grafi­sche rekenma­chine in de examen­stand zetten. Het is wette­lijk ver­plicht dat zij dat onder uw toe­zicht doen.
Het instel­len van de examen­stand op de Texas Instru­ments TI-84 grafi­sche rekenma­chine gaat als volgt:
  • De plus­toets indruk­ken en inge­drukt houden.
  • De enter-toets indruk­ken en inge­drukt houden.
  • De On-knop indruk­ken en inge­drukt houden.
  • De zoom-knop indruk­ken.
Stond de grafi­sche rekenma­chine al in de examen­stand, dan moet de machine eerst uit de examen­stand gehaald worden. Voor in de zaal ligt een Texas Instru­ments TI 84 plus CE-T grafi­sche rekenma­chine klaar, de zoge­naamde 'red­dingsma­chine', die u moet verbin­den met de grafi­sche rekenma­chine van de examen­kandi­daat. Dat doet u met de USB-kabel die al aan de red­dingsma­chine vast zit. De grafi­sche rekenma­chine van de examen­kandi­daat zet u via de knoppen 2nd LINK op VERZEND en de red­dingsma­chine zet u via de knoppen 2nd LINK op ONTVANG of RECEIVE. Selec­teer vervol­gens op de red­dingsma­chine voor de keuze 'List' (drie keer pijl omlaag), druk dan op de knop 'enter' en kies daarna met de pijl-naar-rechs en de enter-toets voor VERZEN­DEN. Op de grafi­sche rekenma­chine van de examen­kandi­daat selec­teert u 'Over­schrij­ven' of 'Over­write' en drukt u op de enter-toets. De examen­stand is daarna opgehe­ven en de examen­kandi­daat kan vervol­gens de grafi­sche rekenma­chine alsnog onder uw toe­zicht in de examen­stand zetten.
Andere grafi­sche rekenma­chines
Waar­schijn­lijk zijn er geen examen­kandida­ten met een HP Prime grafi­sche rekenma­chine maar het is de kandida­ten wette­lijk toege­staan om ook met behulp van deze grafi­sche rekenma­chine hun examen te maken. De HP Prime mag door de examen­kandi­daat niet zelf in de examen­stand worden gezet. Hier­voor stuurt u de examen­kandi­daat naar het compu­terlo­kaal. Daar zit de docent informa­tica klaar om de examen­stand op die machine in te stellen. De examen­kandi­daat zal daarna onder begelei­ding weer naar de examen­zaal worden terugge­bracht en mag de zaal daarna niet meer verla­ten.
Examen­kandida­ten die later dan een kwar­tier voor aanvang van het examen arrive­ren, moeten buiten de examen­zaal wachten tot de instruc­tie met betrek­king tot de grafi­sche rekenma­chine in de examen­zaal is afgelo­pen. Daarna krijgen zij die instruc­tie in een aparte ruimte. De examen­tijd die zij hier­door eventu­eel verlie­zen, is voor hun eigen reke­ning; het is duide­lijk en veelvul­dig bekend­gemaakt dat zij een kwar­tier voor aanvang worden geacht, aanwe­zig te zijn.
Ik wens u veel succes tijdens uw surveil­lance.

 

Problemen met Getal en Ruimte digitaal

 
Wij werken in de havo brug­klas sinds vorig jaar met de digita­le methode van Getal en Ruimte. Vorig school­jaar onder­vonden wij al zeer veel proble­men met deze methode. Die proble­men zijn nu nog steeds niet opge­lost.
Toen we vorig school­jaar voor het eerst met deze methode gingen werken, werd al snel duide­lijk dat er fouten in de opgaven zaten. Antwoor­den die leerlin­gen gaven, werden afge­keurd terwijl ze wel goed waren en omge­keerd. Men beloof­de ons toen dat in de ver­nieuwde 12e editie deze proble­men zouden zijn opge­lost. Daarom zijn we in dit school­jaar met de digita­le 12e editie begon­nen. Op zich heel handig in deze online tijden.
Echter, de proble­men blijken niet te zijn verhol­pen. Goede antwoor­den worden nog steeds afge­keurd. Leerlin­gen worden hier­door ten onrech­te aan het twijfe­len ge­bracht. Verder gaat het opslaan van het leerlin­genwerk niet altijd goed. Antwoor­den van leerlin­gen zijn plots­klaps verdwe­nen en de docen­tenover­zichten met scores van leerlin­gen kloppen niet.
Deze proble­men hebben we bij uiter­aard bij uitgeve­rij Noord­hoff gemeld. We kregen daarop de volgen­de reactie:
"We kunnen deze fout helaas niet op korte termijn herstel­len. De correc­tie wordt in de loop van dit school­jaar uitge­voerd; de fout is dus her­steld in de release van het school­jaar 2021-2022.
Tip: Lukt het niet om een op­dracht op te slaan? Probeer het op een ander moment of op je school opnieuw. Dit pro­bleem wordt meestal veroor­zaakt door de band­breedte van je inter­net."
Ik vind dit totale waanzin. Hebben de leerlin­gen dan voor € 34,= een methode aange­schaft die heel onbe­trouw­baar werkt? Zijn er mis­schien meer scholen die tegen deze proble­men aanlo­pen?
Ruud Wijers (R.Wijers@omosg­helmond.nl)
Carolus Borro­meus College Helmond

 

Abelprijs 2021

 
Ook dit jaar wordt de Abel­prijs gedeeld door twee mensen, name­lijk László Lovász (1948) en Avi Wigder­son (1956). Ze krijgen de prijs voor hun funda­mentele bijdra­gen aan de theore­tische compu­terwe­ten­schap­pen en de discre­te wiskun­de.
De Hongaar László Lovász is onder meer bekend gewor­den door de ontwik­keling, eind tachti­ger jaren, van het snelle LLL-algorit­me voor het ontbin­den van veelter­men. De Neder­landers Arjen en Hendrik Lenstra hebben hierbij een belang­rijke rol ge­speeld, wat de naamge­ving van het algorit­me ver­klaart. Tot dan toe waren de meeste wiskun­digen ervan over­tuigd dat het ontbin­den van polyno­men, evenals het ontbin­den van getal­len 'exponen­tieel lastig' zou zijn.
Voor Avi Wigder­son, verbon­den aan het beroem­de Insti­tute for Advan­ced Study, is de effecti­viteit en snel­heid van algorit­mes een hoofdon­derwerp. In het begin van zijn carriè­re heeft hij baanbre­kend werk vericht op het gebied van de zoge­naamde 'zero knowled­ge proofs', die van essenti­eel belang zijn in het huidige dataver­keer.
De Abel­prijs is genoemd naar de Noorse wiskun­dige Niels Henrik Abel (1802-1829) en kan de Nobel­prijs voor de wiskun­de genoemd worden. Aan de prijs is een bedrag verbon­den van 7,5 miljoen Noorse Kronen, bijna € 750.000,=.
Voor iets meer achter­grondin­forma­tie verwijs ik u graag naar recente artike­len van Alex van de Brand­hof en Arnoud Jaspers.
gk

 

Enquête grafische rekenmachine

 
Wij zijn studen­ten aan de Eindho­ven School of Educati­on (ESoE). Voor onze studie doen wij een onder­zoek naar het gebruik van de grafi­sche rekenma­chine en andere digita­le hulpmid­delen door wiskun­dedocen­ten die lesge­ven in de boven­bouw van het havo/vwo. Bij dat onder­zoek hebben wij uw hulp nodig.
We hebben voor dit onder­zoek een vragen­lijst opge­steld. De antwoor­den op de vragen in deze vragen­lijst worden anoniem ver­werkt. De beant­woor­ding neemt onge­veer 10 minuten in beslag.
Wij zouden uw hulp enorm op prijs stellen. Aan het eind van de vragen­lijst kunt u uw e-maila­dres opgeven als u bereid bent om ook mee te werken aan ons online inter­view.
Volg deze link om onze vragen­lijst in te vullen. Bij voor­baat harte­lijk dank voor uw tijd.
Jim Beckers en Ruben van Niekerk

 

Pythagoras Profielwerkstukprijs 2021

 
Heeft een van uw leerlin­gen een prach­tig profiel­werk­stuk over wiskun­de gemaakt? Stuur dat profiel­werk­stuk dan op naar de redac­tie van Pythago­ras. Pythago­ras looft name­lijk drie prijzen uit voor de beste wiskun­depro­fiel­werk­stukken van dit school­jaar. De prijzen zijn € 250,=, € 125,= en € 75,=.
Univer­sitaire wiskun­digen uit ver­schil­lende vakge­bieden selecte­ren maxi­maal drie profiel­werk­stukken. De auteurs van deze profiel­werk­stukken geven door middel van een video een presen­tatie over hun werk­stuk. Op vrijdag­middag 23 april 2021 zal daarna een gratis online bijeen­komst georga­niseerd worden waarbij de jury en publiek de werk­stukken en presen­taties kan beoorde­len.
De eerste, tweede en derde prijs worden daar, mede door middel van een stem­ming onder het publiek, bepaald. Er is altijd veel belang­stel­ling voor het eindre­sultaat, dus wij plaat­sen de profiel­werk­stukken in elk geval op onze website. Met deelna­me geven de auteurs hier toestem­ming voor.
Inzen­den
We ontvan­gen profiel­werk­stukken graag in het pdf-formaat. Zorg dat uw leerlin­gen het werk­stuk, inclu­sief naam, adres en school­gege­vens, sturen naar pws­prijs­vraag@pyth.eu. Inzen­dingen moeten uiter­lijk 29 maart 2021 bij ons binnen zijn.
Roosma­rij Vanhom­merig
Hoofdre­dactri­ce Pythago­ras

 

Scholennetwerk Zuid Holland

De vierde bijeen­komst van het scholen­netwerk Zuid Holland zal op 15 april 2021 van 16:00 uur tot 18:30 uur plaats­vinden. Leden van Onder­wijsnet­werk Zuid Holland hebben gratis toegang en niet-leden kunnen een eerste keer gratis kennis­maken met dit netwerk. Tijdens deze bijeen­komst bespre­ken we de uitda­gingen van het geven van online onder­wijs.
Het einde van de nood­zaak tot het geven van online onder­wijs, al dan niet gecombi­neerd met fysiek onder­wijs, lijkt nog niet in zicht. Met de didacti­sche aspec­ten van ons onder­wijs hebben we in de klassie­ke setting veel erva­ring. Het online onder­wijs vereist echter een andere didacti­sche aanpak. In deze bijeen­komst zullen wij ons vooral richten op het uitwis­selen van ideeën en ervarin­gen met betrek­king tot die andere didacti­sche aanpak.
Hoe richt je bijvoor­beeld een onder­wijs leerge­sprek in waarbin­nen leerlin­gen gezamen­lijk hun gedach­ten over een pro­bleem formule­ren? Hoe werkt het model van de directe instruc­tie bij online lesge­ven? Welke leermid­delen gebruik je bij het online lesge­ven? En gaan we als corona tot het verle­den behoort weer gewoon terug naar de oude situa­tie?
Deze bijeen­komst is prima te bezoe­ken zonder bij de eerdere bijeen­komsten van het scholen­netwerk aanwe­zig geweest te zijn. We nodigen daarom ieder­een van harte uit voor deze vierde bijeen­komst.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.
Peter Kop

 

Erasmus+ project "SmartPool Europe"

 
De Konink­lijke Neder­lands Biljart Bond en het Plat­form Wiskun­de Neder­land zijn op zoek naar wiskun­delera­ren die mee willen werken aan de dooront­wikke­ling en imple­menta­tie van "Smart­pool Europe". Het doel van dit Erasmus+ project is om het Smart­pool program­ma verder door te ontwik­kelen en in Neder­land, Duits­land, Finland, Bulga­rije en Cyprus te imple­mente­ren.
Met Smart­Pool kunnen scholie­ren op een speelse wijze kennis­maken met de wiskun­dige princi­pes achter poolbil­jart. Om ervoor te zorgen dat het program­ma goed aan­sluit op de behoef­tes en eisen van het Neder­landse onder­wijs zoeken wij leraren die met ons mee willen denken over het program­ma.
Wilt u een bijdra­ge leveren aan dit innova­tieve lespro­gramma? Stuur dan een mail naar m.dejonge@mulier­insti­tuut.nl.
Maxine de Jonge

 

Nieuwe voorzitter PWN

 
 Richard Bouche­rie
Bestuur en direc­tie van Plat­form Wiskun­de Neder­land (PWN) zijn ver­heugd om te kunnen melden dat Prof. Richard Bouche­rie met ingang van 15 maart 2021 de nieuwe voorzit­ter is van PWN. We danken Richard voor zijn bereid­heid om deze taak op zich te nemen en zien uit naar een succes­volle samen­werking.
Ook danken we Prof. Sjoerd Verduyn Lunel die zich vanaf 2014 heeft ingezet als voorzit­ter van PWN. Hij was jaren­lang voorzit­ter geduren­de een periode waarin PWN is uitge­groeid tot een volwas­sen organi­satie met een zeer divers palet van wiskun­dige aspec­ten en activi­teiten aan boord.
Namens bestuur en direc­tie PWN
Wil Schil­ders

 

Prijsuitreiking wiskunde B-dag

 
Op vrijdag 20 maart 2021 vond de online prijs­uitrei­king van de Wiskun­de B-dag 2020 plaats. Na een dag waarin leerlin­gen onder­zoekend met wiskun­de bezig konden zijn, stuur­den de docen­ten van deelne­mende scholen het beste werk­stuk van hun leerlin­gen in.
Vervol­gens hielpen de docen­ten ons om vanuit al die werk­stukken een short­list samen te stellen. Uit die short­list koos de jury vervol­gens een top drie. De toppers van 2020 waren:
  1. Montaig­ne Lyceum – Den Haag
  2. Penta Jacob van Lies­veldt – Helle­voet­sluis
  3. RSG Wolfs­bos – Hooge­veen
De winnen­de teams onder­scheid­den zich vooral in de manier waarop ze verslag legden van hun onder­zoek en argumen­ten en redene­ringen konden geven voor hun claims. Niet alleen wiskun­dige, maar ook communi­catieve, creatie­ve en coöpera­tieve vaardig­heden speel­den zo een rol bij hun succes.
Naar iedere school werd een pakket ge­stuurd met prijzen, oorkon­des, slin­gers en ballon­nen, zodat er ter plekke een feestje kon worden gebouwd. Sommige docen­ten deden naar nog een schepje bovenop met taart of bloemen voor de leerlin­gen.
Thema
Het thema was dit jaar jongle­ren. De op­dracht begon met een video waarin een mooi wiskun­dig model voor jongle­ren werd geïntro­duceerd. Het patroon waarin de ballen vliegen, blijkt te be­schrij­ven te zijn met een rij getal­len als gooipa­troon. Over deze rijen kun je vervol­gens talloze interes­sante wiskun­dige vragen stellen. Ook onder­zochten de leerlin­gen het verband tussen gooipa­tronen en dienst­regelin­gen voor treinen.
De Wiskun­de B-dag vindt jaar­lijks plaats. De deelne­mende docen­ten zijn altijd zeer enthou­siast. "Je merkt dat leerlin­gen op een andere manier moeten gaan denken”. Doet u volgend jaar ook met uw school mee aan de wiskun­de B-dag? Bekijk deze video voor meer informa­tie.
Rogier Bos

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Blog over bèta-olympiades

Kan het meedoen aan een bèta-olympia­de je leven verande­ren?
Organi­satoren, leraren en oud-deelne­mers vertel­len in het blog 'Gaan voor goud: meedoen aan olympia­des' van wel. Zo zegt een deel­nemer: "Het deelne­men had grote impact. Ik maakte hier­door mijn beroeps­keuze en mijn carriè­restart."
Lees het blog hier.
 

 

De NumWorks grafische rekenmachine uitproberen?

Geeft u wiskun­deles in de havo/vwo boven­bouw? Dan komt u in aanmer­king voor een gratis test­exem­plaar van de Num­Works.
Vraag uw exem­plaar aan via onze website. Ontdek daar ook meteen de gratis emula­tor van de Num­Works.
Heeft u een vraag? Stuur ons gerust een bericht­je via contact@num­works.nl.
 

 

Vooraankondiging: bettermarks Schooljaarscan

 
Vanaf mei gratis beschik­baar voor alle scholen in Neder­land.
Om leerver­tragin­gen die dit jaar zijn ont­staan eenvou­dig vast te stellen en weg te werken, brengt better­marks binnen­kort de 'School­jaar­scan' uit. In drie simpele stappen toetst better­marks de leerdoe­len van het afgelo­pen jaar om vervol­gens de hiaten te analyse­ren en een indivi­dueel oefen­pakket klaar te zetten om de gecon­stateer­de achter­stand weg te werken.
Gratis werken met de School­jaar­scan? Vul hier uw gege­vens in en wij houden u op de hoogte.

 

Verplicht updaten Casio grafische rekenmachines (herinnering)

In de maartme­dede­ling van 2021 staan de ver­plichte OS-versies voor het Cen­traal Examen:
  • Voor de Casio fx-CG50 is dat OS versie 3.50.
  • Voor de Casio fx-CG20 is dat OS versie 3.12.
  • Voor de Casio fx-9860GII is dat OS versie 2.11.
Als deze ver­plichte versie niet op de grafi­sche rekenma­chine is geïn­stal­leerd, mag die rekenma­chine niet tijdens het Cen­traal Examen ge­bruikt worden. Met de update wordt de nieuwe examen­stand geïn­stal­leerd.
Meer informa­tie en de benodig­de down­loads vindt u op casio-educa­tie.nl/examen­stand.

 

Webinar CASIO educatie - examenstand

Het doel van het webinar 'CASIO educa­tie - examen­stand' is om u te helpen met het updaten van de Casio grafi­sche rekenma­chine. Na dit webinar kunt u de leerlin­gen helpen met updaten zodat ze de nieuw­ste OS versie hebben met de juiste examen­stand.
Tijdens het webinar bespre­ken we de verande­ringen, de aspec­ten waar je op moet letten en komen er tips en trucs voorbij met prakti­sche voor­beelden.
Volg deze link om u in te schrij­ven.
 

 

Mathelo online nascholingsaanbod

Ontdek nog dit voor­jaar de didacti­sche moge­lijkhe­den van het gebruik van een aantal interac­tieve webap­plica­ties voor wiskun­de, waaron­der GeoGe­bra, Desmos, H5P, Graspa­ble Math en Bookwid­gets.
Wiskun­dedocen­ten kunnen op een tijd­stip naar keuze en in hun eigen tempo, via de Moodle leerom­geving, deelne­men aan de webcur­sussen "GeoGe­bra van A tot Z" en "Tools voor digi­taal lesge­ven in de wiskun­de".
De cursus­teksten, werkbla­den, oefenin­gen en interac­tieve bestan­den mogen vrij gekopi­eerd worden voor de leerlin­gen.
Ga voor meer informa­tie of om u in te in­schrij­ven naar www.mathelo.net.
 

 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chines laten bestel­len maar wél tegen een school­korting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­winkel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 

Daag leerlingen uit met échte wiskunde

KERN Wiskun­de voor havo, vwo en gymnasi­um is voor komend school­jaar voor de hele onder­bouw com­pleet. Voor tweeta­lig onder­wijs zijn leer­jaar 1 en 2 havo/vwo beschik­baar.
Bekijk de brochu­re. Meer informa­tie of een presen­tatie aanvra­gen? Neem contact op via info@boomvo.nl.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl