nummer 886, 28 maart 2021
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Ruimhartige bevordering in 2020
Berichten over een ruimhartig bevorderingsbeleid aan het einde
van het vorig schooljaar waren er al een tijdje maar nu hebben we
de beschikking over de objectieve landelijke cijfers. Uit die
cijfers blijkt dat er in het voortgezet onderwijs inderdaad overal
veel meer leerlingen zijn bevorderd dan in de voorgaande jaren.
Laten we eerst eens kijken naar de voorexamenklassen. Bij alle
opleidingen lag het percentage leerlingen dat niet mocht doorstromen
naar de examenklas een stuk lager dan in de voorgaande jaren. In
procentpunten was het verschil het grootste bij 4 havo. Daar ging het
om een verschil van 5 procentpunten ten opzichte van 2019. Voor alle
opleidingen geldt dat het aantal leerlingen dat niet bevorderd werd,
in 2020 30-35% lager lag dan in 2019:
Overigens zijn deze cijfers beduidend minder spectaculair dan de
ontwikkeling van de slagingspercentages voor de eindexamens van
2020. Zie hiervoor WiskundE-brief 875.
Andere leerlagen
Hoe is het beeld in de andere leerlagen? Laten we eerst eens kijken naar
2 vmbo en 3 havo/vwo, op de grens tussen onder- en bovenbouw:
Hier zien we in de cijfers wat meer verschillen. Zo is de trendbreuk
bij 3 havo duidelijk wat heftiger dan bij de andere opleidingen. Het
percentage leerlingen dat vanuit 3 havo niet bevorderd werd naar
4 havo of 4 vwo lag in 2020 maar liefst 40% lager dan in 2019.
Brugklassen
Bij de brugklassen is het beeld vergelijkbaar, met dit verschil dat
het bij brugklassen soms meer om afstroom en minder om doubleren gaat.
Zo was de afstroom in de eerste klassen van het vwo in 2020 ruim 45%
lager dan in 2019. Binnen het vmbo GT daalde juist het doubleren
spectaculair.
De grote vraag is natuurlijk wat er de komende maanden gaat gebeuren.
In hoeverre wordt er weer ruimhartig bevorderd en hoe lang is dit vol
te houden?
gk
bron:
DUO
open onderwijsdata.
|
Maartaanvulling 2021
Op 18 maart 2021 is de 'maartaanvulling' bij de septembermededeling
van 2020 gepubliceerd. In deze doorgaans laatste aanwijzingen voor de
komende Centrale Examens staan veel nieuwe regelingen over de organisatie
van het examen. Met betrekking tot het vak wiskunde is er weinig nieuws
te melden. Helaas is de berichtgeving over de grafische rekenmachines
nog steeds tegenstrijdig.
Vanwege de andere opzet van de Centrale Examens werd er in januari al
een aanvulling gepubliceerd. We schreven daarover in WiskundE-brief 881. In de nu
verschenen maartaanvulling zijn diverse organisatorische zaken
nader uitgewerkt maar voor de meeste wiskundedocenten zal dat nauwelijks
van belang zijn.
De grafische rekenmachine
Waar wel veel wiskundeleraren mee te maken gaan krijgen, zijn de eisen die
aan het gebruik van de grafische rekenmachines worden gesteld. In de
maartaanvulling komt dit aspect op twee plaatsen aan de orde, namelijk
zowel bij de regeling toegestane hulpmiddelen als bij de mededelingen
per vak.
Onder het kopje '3.1 Regeling toegestane hulpmiddelen' wordt voor
havo en vwo verwezen naar de
Bijlage
1B behorende bij artikel 1 van de Regeling toegestane hulpmiddelen
voor de centrale examens vo 2021. In dit document, gedateerd
19-7-2019, staan de zeven types genoemd die in 2021 "in ieder geval"
zijn toegestaan, met als aantekening:
"Het verdient aanbeveling de machine altijd te voorzien van het meest
recente OS of firmware." |
Kijken we vervolgens naar de
Vakspecifieke
informatie 2021 voor het havovak wiskunde A, dan lezen we:
"Op elke machine dient tijdens het examen de meest recente Nederlandse
examenstand en het meest recente operating system te zijn geïnstalleerd.
Als de machines in de examenstand staan, hebben leerlingen bij de
wiskunde-examens met een bepaalde machine geen voordeel boven leerlingen
met een andere machine." |
Hier is dus ineens duidelijk sprake van een verplichting in plaats
van een aanbeveling.
Voortschrijdend inzicht
De bijdrage die hieronder is opgenomen, is van Irma Cornelisse van
het College voor Toetsen en Examens (CvTE). In die bijdrage kunt u
lezen dat het met name voor de rekenmachines van CASIO en de HP prime
ook echt zaak is om te zorgen voor deze verplichte update. In die bijdrage
spreekt het CvTE over 'voortschrijdend inzicht' met betrekking tot de
grafische rekenmachine. Ik vraag mij af hoe dit 'voortschrijdend inzicht'
zich verhoudt tot de
eerder
afgekondigde wettelijke regeling, waarin de verplichting tot het geïnstalleerd
hebben van het meest recente operating system geheel ontbreekt.
gk
|
Update Casio en HP Prime
Zoals in de septembermededeling is aangekondigd, geldt voor de
Centrale Examens een verplichte update voor de grafische rekenmachines
van Casio en HP Prime. De update zorgt ervoor dat alle uitkomsten van
goniometrische berekeningen en berekeningen met wortels in decimale
getallen worden weergegeven. In de maartaanvulling zijn de juiste
versienummers gepubliceerd door het CvTE. Deze versies zijn sinds
januari via de fabrikanten beschikbaar.
De wijziging heeft vragen opgeroepen en via deze weg lichten wij de
doorgevoerde wijziging toe.
Een belangrijk uitgangspunt voor het CvTE is dat hulpmiddelen die
vaardigheden overbodig maken waarover de leerling volgens de syllabus
moet beschikken niet zijn toegestaan. Zonder de nieuwste update geven
de betreffende machines parate kennis, die leerlingen moeten hebben
zoals beschreven is in de Syllabus eenvoudig weer. Zie bijvoorbeeld
de
Syllabus
VWO Wiskunde B, pagina 13, Domein D en de
Syllabus
HAVO Wiskunde B, pagina 11 domein B.
Bovendien bezaten niet alle toegestane machines deze functionaliteiten
en was er dus sprake van een onterecht voordeel voor gebruikers van de
betreffende machines. Volgens onze inschatting zal de update geen gevolgen
hebben voor de vakken wiskunde A en wiskunde C.
Achteraf gezien hadden we zelf ook liever de wijziging eerder aangekondigd.
Er is echter sprake van voortschrijdend inzicht en ons inziens moest dit zo
snel mogelijk worden rechtgezet.
Irma Cornelisse, CvTE
Clustermanager wiskunde en biologie havo/vwo
|
Bericht van het front (reactie)
Graag wil ik reageren op de zogenoemde wanhoopskreet in WiskundE-brief 885,
"Bericht van het front". Ik snap de wanhoopskreet wel. Echter, in
mijn ogen gaat de kreet niet over wiskunde maar over de noodzaak
tot verandering.
Wat mij opvalt, is dat er gesproken wordt over wiskunde in algemene
zin. Dat is eigenlijk best vreemd aangezien het schoolvak wiskunde al
langere tijd is opgesplitst in wiskunde A, B, C en D. De vraag is
derhalve bij welke wiskundevariant de achterstand zo groot is en
wat dat betekent. Ik beperk mij even tot wiskunde A en B.
Op havo/vwo zie ik wiskunde B als een echt wiskundevak; een vak waarin
voor de leerlingen ook echt wiskunde te ontdekken valt. In mijn eigen
klassen ervaar ik daar geen bijzondere achterstanden ten opzichte van
normale jaren.
Wiskunde A is echter een vak waarin leerlingen helaas maar weinig echt
kunnen ontdekken. Wiskunde A is een vak waarin niet de rol van wiskunde
maar de vorm en het toepassen van formules voorop staat. Om die reden
is wiskunde A ook niet echt een inspirerend vak. Dat er bij wiskunde A
achterstanden ontstaan, lijkt me dan ook zeer verklaarbaar.
Signaal voor verandering
We kunnen een dergelijk signaal juist aangrijpen voor positieve actie.
Zo is een onderwerp binnen wiskunde A dat wel uitnodigt tot ontdekken,
de statistiek, een onderschat onderdeel van de schoolwiskunde met heel veel
interessante toepassingen. Neem bijvoorbeeld het opsporen van misdadigers
met behulp van DNA-matching, de rechtspraak en kansrekening, de inschatting
of vermeende bijwerkingen ook daadwerkelijk bij een vaccin horen of het
aantonen van het Higgsdeeltje met behulp van kansrekening.
Ik denk dat wiskunde A in de bovenbouw veel interessanter kan worden
gemaakt met een vakoverstijgend onderwerp als "Dataopbouw en
informatieanalyse', waarin je combinatoriek, kansberekening en
statistiek heel boeiend kunt verbinden aan onderzoeksvaardigheden.
De behandeling van zo'n onderwerp maakt wiskunde A ongetwijfeld veel
interessanter en bereidt de leerling ook veel beter voor op
vervolgopleidingen.
Ik ben van mening dat het signaal van de aanwezige achterstanden
een kans is. Laten we bovenop het wegwerken van eventuele
achterstanden onze energie binnen het voortgezet onderwijs
vooral richten op het inspirerender maken van ons mooie wiskundevak.
Huib Hamer
|
Instructie grafische rekenmachine voor de surveillant
Beste redactie,
In de wiskundebrief is al diverse keren gewezen op de verplichte update van
de Casio en de HP, een onderwerp dat voor onze school heel relevant is. Na het
webinar van Casio besefte ik wederom hoe irreëel de situatie is waarin we ons
wat betreft de grafische rekenmachine al een tijdje bevinden. Daarom heb ik
een fictieve brief opgesteld aan onze surveillanten bij het havo-examen wiskunde
van dit jaar. Dat examen valt op een woensdag en dat is een dag waarop op onze
relatief kleine school geen wiskundedocenten aanwezig zijn. De brief is wellicht
wat gechargeerd maar als je als school alles netjes wilt regelen, zit de
geschetste situatie niet erg ver van de realiteit.
Ik heb mijn fictieve brief ook naar het CvTE gestudeerd. Het CvTE reageerde als
volgt:
"Bedankt voor deze inzage in uw praktijk. Uw uitleg en brief maakt duidelijk voor
welke uitdagingen u en uw school (en waarschijnlijk meerdere met u) staan. We
zullen deze ervaring meenemen en meegeven aan onderwijsvernieuwers in de zoektocht
naar hoe in de toekomst om te gaan met ICT in de wiskunde-examens." |
Ik vrees dat mijn fictieve brief te lang is voor publicatie in de
WiskundE-brief maar ik wilde dit toch graag met u delen.
Hartelijke groeten,
Jos van den Einde.
De redactie vond het een goede zaak om de brief toch in zijn geheel te plaatsen,
zij het in een sterk verkleind lettertype.
|
Beste surveillant,
Fijn dat je komt surveilleren bij het examen Havo wiskunde A en B.
In de examenzaal zitten straks in totaal ongeveer honderd examenkandidaten.
De kandidaten mogen een grafisch rekenmachine gebruiken tijdens
het examen. Hierbij een korte instructie.
We hebben met de examenkandidaten afgesproken dat ze een kwartier voor aanvang
van het examen aanwezig zijn. Alle rekenmachines moeten in een zogenaamde
'examenstand' gezet worden.
De examenstand instellen (Casio)
De meeste examenkandidaten hebben een grafische rekenmachine van het merk Casio.
Op uw instructie zetten zij allemaal de examenstand aan. Dat doen zij als
volgt:
- De 8 indrukken en ingedrukt houden.
- Het pijltje indrukken en ingedrukt houden.
- Dan de On-knop indrukken en ingedrukt houden.
- Daarna F1, F2, F1 en Exit intoetsen.
Er moet na deze handelingen een gele rand en een knipperende N op het scherm
van de grafische rekenmachine verschijnen. Dit moet u controleren bij alle
examenkandidaten want anders kunnen zij de examenstand al ingeschakeld hebben voordat
zij de examenzaal betraden en dat is verboden. Let hierbij wel op dat u
anderhalve meter afstand tot de examenkandidaten bewaart.
Het instellen gaat fout
Als er examenkandidaten zijn bij wie een groene rand is verschenen, dan hebben zij
de verkeerde examenstand gekozen. Voor in de zaal ligt een Casio grafische rekenmachine
klaar die niet in de examenstand staat. We noemen deze machine even de
'reddingsmachine'. Ook ligt er een 3-pins kabel.
Sluit nu de grafische rekenmachine van de examenkandidaat aan op de reddingsmachine.
Op de reddingsmachine drukt u vervolgens de knoppen Menu, cos, F3 en F1 in en
de grafische rekenmachine van de examenkandidaat is weer uit de verkeerde examenstand
gehaald. Doe dit voor alle examenkandidaten die een verkeerde examenstand hebben
gekozen. Deze examenkandidaten moeten hun grafische rekenmachine daarna uiteraard,
onder uw toezicht, in de juiste examenstand zetten.
Lukt het bij herhaalde pogingen niet om de grafische rekenmachine in de juiste
examenstand te zetten, dan heeft de examenkandidaat hoogstwaarschijnlijk niet het
juiste Operating System op zijn of haar machine geïnstalleerd. Deze leerlingen
moeten worden doorverwezen naar het computerlokaal. Daar zit de docent informatica
klaar om het juiste operating system alsnog te installeren.
Het installeren van het juiste operating system kost flink wat tijd. Mochten
meerdere examenkandidaten een verkeerd operating system op hun grafische rekenmachine
hebben staan, dan kan het dus voorkomen dat er kandidaten zijn die niet binnen een
half uur kunnen worden geholpen. Deze examenkandidaten zullen door de docent
informatica worden verwezen naar de directie voor een proces verbaal.
De examenstand instellen (TI)
Dan zijn er ook nog examenkandidaten die een Texas Instruments TI-84 grafische
rekenmachine willen gebruiken. Dat is niet volgens het advies van onze school maar
wettelijk hebben zij het recht om die grafische rekenmachine tijdens het examen
te gebruiken. Ook deze examenkandidaten moeten hun grafische rekenmachine in de
examenstand zetten. Het is wettelijk verplicht dat zij dat onder uw toezicht doen.
Het instellen van de examenstand op de Texas Instruments TI-84 grafische rekenmachine
gaat als volgt:
- De plustoets indrukken en ingedrukt houden.
- De enter-toets indrukken en ingedrukt houden.
- De On-knop indrukken en ingedrukt houden.
- De zoom-knop indrukken.
Stond de grafische rekenmachine al in de examenstand, dan moet de machine eerst uit
de examenstand gehaald worden. Voor in de zaal ligt een Texas Instruments
TI 84 plus CE-T grafische rekenmachine klaar, de zogenaamde 'reddingsmachine', die
u moet verbinden met de grafische rekenmachine van de examenkandidaat. Dat doet u
met de USB-kabel die al aan de reddingsmachine vast zit. De grafische rekenmachine
van de examenkandidaat zet u via de knoppen 2nd LINK op VERZEND en de reddingsmachine
zet u via de knoppen 2nd LINK op ONTVANG of RECEIVE. Selecteer vervolgens op de
reddingsmachine voor de keuze 'List' (drie keer pijl omlaag), druk dan op de knop
'enter' en kies daarna met de pijl-naar-rechs en de enter-toets voor VERZENDEN. Op
de grafische rekenmachine van de examenkandidaat selecteert u 'Overschrijven' of
'Overwrite' en drukt u op de enter-toets. De examenstand is daarna opgeheven en de
examenkandidaat kan vervolgens de grafische rekenmachine alsnog onder uw toezicht
in de examenstand zetten.
Andere grafische rekenmachines
Waarschijnlijk zijn er geen examenkandidaten met een HP Prime grafische rekenmachine
maar het is de kandidaten wettelijk toegestaan om ook met behulp van deze grafische
rekenmachine hun examen te maken. De HP Prime mag door de examenkandidaat niet zelf
in de examenstand worden gezet. Hiervoor stuurt u de examenkandidaat naar het
computerlokaal. Daar zit de docent informatica klaar om de examenstand op die machine
in te stellen. De examenkandidaat zal daarna onder begeleiding weer naar de examenzaal
worden teruggebracht en mag de zaal daarna niet meer verlaten.
Examenkandidaten die later dan een kwartier voor aanvang van het examen arriveren,
moeten buiten de examenzaal wachten tot de instructie met betrekking tot de grafische
rekenmachine in de examenzaal is afgelopen. Daarna krijgen zij die instructie in een
aparte ruimte. De examentijd die zij hierdoor eventueel verliezen, is voor hun eigen
rekening; het is duidelijk en veelvuldig bekendgemaakt dat zij een kwartier voor
aanvang worden geacht, aanwezig te zijn.
Ik wens u veel succes tijdens uw surveillance.
|
|
|
Problemen met Getal en Ruimte digitaal
Wij werken in de havo brugklas sinds vorig jaar met de digitale
methode van Getal en Ruimte. Vorig schooljaar ondervonden wij al
zeer veel problemen met deze methode. Die problemen zijn nu nog
steeds niet opgelost.
Toen we vorig schooljaar voor het eerst met deze methode gingen werken,
werd al snel duidelijk dat er fouten in de opgaven zaten. Antwoorden die
leerlingen gaven, werden afgekeurd terwijl ze wel goed waren en omgekeerd.
Men beloofde ons toen dat in de vernieuwde 12 e editie deze
problemen zouden zijn opgelost. Daarom zijn we in dit schooljaar met de
digitale 12 e editie begonnen. Op zich heel handig in deze
online tijden.
Echter, de problemen blijken niet te zijn verholpen. Goede antwoorden
worden nog steeds afgekeurd. Leerlingen worden hierdoor ten onrechte aan
het twijfelen gebracht. Verder gaat het opslaan van het leerlingenwerk
niet altijd goed. Antwoorden van leerlingen zijn plotsklaps verdwenen en
de docentenoverzichten met scores van leerlingen kloppen niet.
Deze problemen hebben we bij uiteraard bij uitgeverij Noordhoff gemeld.
We kregen daarop de volgende reactie:
"We kunnen deze fout helaas niet op korte termijn herstellen. De
correctie wordt in de loop van dit schooljaar uitgevoerd; de fout is
dus hersteld in de release van het schooljaar 2021-2022.
Tip: Lukt het niet om een opdracht op te slaan? Probeer het op een
ander moment of op je school opnieuw. Dit probleem wordt meestal
veroorzaakt door de bandbreedte van je internet." |
Ik vind dit totale waanzin. Hebben de leerlingen dan voor € 34,=
een methode aangeschaft die heel onbetrouwbaar werkt? Zijn
er misschien meer scholen die tegen deze problemen aanlopen?
Ruud Wijers ( R.Wijers@omosghelmond.nl)
Carolus Borromeus College Helmond
|
Abelprijs 2021
Ook dit jaar wordt de Abelprijs gedeeld door twee mensen, namelijk
László Lovász (1948) en Avi
Wigderson (1956). Ze krijgen de prijs voor hun fundamentele
bijdragen aan de theoretische computerwetenschappen en de discrete
wiskunde.
De Hongaar László Lovász is onder meer
bekend geworden door de ontwikkeling, eind tachtiger jaren, van het
snelle LLL-algoritme voor het ontbinden van veeltermen. De Nederlanders
Arjen en Hendrik Lenstra hebben hierbij een belangrijke rol
gespeeld, wat de naamgeving van het algoritme verklaart. Tot dan toe
waren de meeste wiskundigen ervan overtuigd dat het ontbinden van
polynomen, evenals het ontbinden van getallen 'exponentieel lastig'
zou zijn.
Voor Avi Wigderson, verbonden aan het beroemde Institute for
Advanced Study, is de effectiviteit en snelheid van algoritmes een
hoofdonderwerp. In het begin van zijn carrière heeft hij baanbrekend
werk vericht op het gebied van de zogenaamde 'zero knowledge proofs',
die van essentieel belang zijn in het huidige dataverkeer.
De Abelprijs is genoemd naar de Noorse wiskundige Niels Henrik
Abel (1802-1829) en kan de Nobelprijs voor de wiskunde genoemd
worden. Aan de prijs is een bedrag verbonden van 7,5 miljoen Noorse
Kronen, bijna € 750.000,=.
Voor iets meer achtergrondinformatie verwijs ik u graag naar recente
artikelen van
Alex
van de Brandhof en
Arnoud
Jaspers.
gk
|
Enquête grafische rekenmachine
Wij zijn studenten aan de Eindhoven School of Education
(ESoE). Voor onze studie doen wij een onderzoek naar het gebruik
van de grafische rekenmachine en andere digitale hulpmiddelen door
wiskundedocenten die lesgeven in de bovenbouw van het havo/vwo.
Bij dat onderzoek hebben wij uw hulp nodig.
We hebben voor dit onderzoek een vragenlijst opgesteld. De antwoorden
op de vragen in deze vragenlijst worden anoniem verwerkt. De beantwoording
neemt ongeveer 10 minuten in beslag.
Wij zouden uw hulp enorm op prijs stellen. Aan het eind van de vragenlijst
kunt u uw e-mailadres opgeven als u bereid bent om ook mee te werken aan
ons online interview.
Volg deze link
om onze vragenlijst in te vullen. Bij voorbaat hartelijk dank voor uw tijd.
Jim Beckers en Ruben van Niekerk
|
Pythagoras Profielwerkstukprijs 2021
Heeft een van uw leerlingen een prachtig profielwerkstuk over
wiskunde gemaakt? Stuur dat profielwerkstuk dan op naar de redactie
van Pythagoras. Pythagoras looft namelijk drie prijzen
uit voor de beste wiskundeprofielwerkstukken van dit schooljaar.
De prijzen zijn € 250,=, € 125,= en € 75,=.
Universitaire wiskundigen uit verschillende vakgebieden selecteren
maximaal drie profielwerkstukken. De auteurs van deze profielwerkstukken
geven door middel van een video een presentatie over hun werkstuk. Op
vrijdagmiddag 23 april 2021 zal daarna een gratis online bijeenkomst
georganiseerd worden waarbij de jury en publiek de werkstukken en
presentaties kan beoordelen.
De eerste, tweede en derde prijs worden daar, mede door middel van
een stemming onder het publiek, bepaald. Er is altijd veel
belangstelling voor het eindresultaat, dus wij plaatsen de
profielwerkstukken in elk geval op onze website. Met deelname
geven de auteurs hier toestemming voor.
Inzenden
We ontvangen profielwerkstukken graag in het pdf-formaat. Zorg dat uw
leerlingen het werkstuk, inclusief naam, adres en schoolgegevens, sturen
naar pwsprijsvraag@pyth.eu. Inzendingen moeten uiterlijk 29 maart 2021
bij ons binnen zijn.
Roosmarij Vanhommerig
Hoofdredactrice Pythagoras
|
Scholennetwerk Zuid Holland
De vierde bijeenkomst van het scholennetwerk Zuid Holland zal op 15
april 2021 van 16:00 uur tot 18:30 uur plaatsvinden. Leden van Onderwijsnetwerk
Zuid Holland hebben gratis toegang en niet-leden kunnen een eerste keer gratis
kennismaken met dit netwerk. Tijdens deze bijeenkomst bespreken we de
uitdagingen van het geven van online onderwijs.
Het einde van de noodzaak tot het geven van online onderwijs, al dan niet
gecombineerd met fysiek onderwijs, lijkt nog niet in zicht. Met de didactische
aspecten van ons onderwijs hebben we in de klassieke setting veel ervaring.
Het online onderwijs vereist echter een andere didactische aanpak. In deze
bijeenkomst zullen wij ons vooral richten op het uitwisselen van ideeën en
ervaringen met betrekking tot die andere didactische aanpak.
Hoe richt je bijvoorbeeld een onderwijs leergesprek in waarbinnen leerlingen
gezamenlijk hun gedachten over een probleem formuleren? Hoe werkt het model
van de directe instructie bij online lesgeven? Welke leermiddelen gebruik je
bij het online lesgeven? En gaan we als corona tot het verleden behoort weer
gewoon terug naar de oude situatie?
Deze bijeenkomst is prima te bezoeken zonder bij de eerdere bijeenkomsten van
het scholennetwerk aanwezig geweest te zijn. We nodigen daarom iedereen van
harte uit voor deze vierde bijeenkomst.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
Peter Kop
|
Erasmus+ project "SmartPool Europe"
De Koninklijke Nederlands Biljart Bond en het Platform Wiskunde
Nederland zijn op zoek naar wiskundeleraren die mee willen werken aan
de doorontwikkeling en implementatie van "Smartpool Europe". Het doel
van dit Erasmus+ project is om het Smartpool programma verder door te
ontwikkelen en in Nederland, Duitsland, Finland, Bulgarije en Cyprus
te implementeren.
Met SmartPool kunnen scholieren op een speelse wijze kennismaken met
de wiskundige principes achter poolbiljart. Om ervoor te zorgen dat
het programma goed aansluit op de behoeftes en eisen van het
Nederlandse onderwijs zoeken wij leraren die met ons mee willen
denken over het programma.
Wilt u een bijdrage leveren aan dit innovatieve lesprogramma? Stuur dan
een mail naar m.dejonge@mulierinstituut.nl.
Maxine de Jonge
|
Nieuwe voorzitter PWN
|
| | Richard Boucherie | | |
Bestuur en directie van
Platform
Wiskunde Nederland (PWN) zijn verheugd om te kunnen melden dat
Prof. Richard Boucherie met ingang van 15 maart 2021 de nieuwe
voorzitter is van PWN. We danken Richard voor zijn bereidheid
om deze taak op zich te nemen en zien uit naar een succesvolle
samenwerking.
Ook danken we Prof. Sjoerd Verduyn Lunel die zich vanaf 2014 heeft
ingezet als voorzitter van PWN. Hij was jarenlang voorzitter gedurende
een periode waarin PWN is uitgegroeid tot een volwassen organisatie
met een zeer divers palet van wiskundige aspecten en activiteiten aan boord.
Namens bestuur en directie PWN
Wil Schilders
|
Prijsuitreiking wiskunde B-dag
Op vrijdag 20 maart 2021 vond de online prijsuitreiking van de Wiskunde B-dag
2020 plaats. Na een dag waarin leerlingen onderzoekend met wiskunde bezig konden
zijn, stuurden de docenten van deelnemende scholen het beste werkstuk van hun
leerlingen in.
Vervolgens hielpen de docenten ons om vanuit al die werkstukken een shortlist
samen te stellen. Uit die shortlist koos de jury vervolgens een top drie.
De toppers van 2020 waren:
- Montaigne Lyceum Den Haag
- Penta Jacob van Liesveldt Hellevoetsluis
- RSG Wolfsbos Hoogeveen
De winnende teams onderscheidden zich vooral in de manier waarop ze verslag
legden van hun onderzoek en argumenten en redeneringen konden geven voor hun
claims. Niet alleen wiskundige, maar ook communicatieve, creatieve
en coöperatieve vaardigheden speelden zo een rol bij hun succes.
Naar iedere school werd een pakket gestuurd met prijzen, oorkondes, slingers
en ballonnen, zodat er ter plekke een feestje kon worden gebouwd. Sommige
docenten deden naar nog een schepje bovenop met taart of bloemen voor de leerlingen.
Thema
Het thema was dit jaar jongleren. De opdracht begon met een video waarin een
mooi wiskundig model voor jongleren werd geïntroduceerd. Het patroon waarin
de ballen vliegen, blijkt te beschrijven te zijn met een rij getallen als gooipatroon.
Over deze rijen kun je vervolgens talloze interessante wiskundige vragen stellen.
Ook onderzochten de leerlingen het verband tussen gooipatronen en dienstregelingen
voor treinen.
De Wiskunde B-dag vindt jaarlijks plaats. De deelnemende docenten zijn altijd zeer
enthousiast. "Je merkt dat leerlingen op een andere manier moeten gaan denken.
Doet u volgend jaar ook met uw school mee aan de wiskunde B-dag?
Bekijk deze video voor meer informatie.
Rogier Bos
|
Advertenties
Blog over bèta-olympiades
Kan het meedoen aan een bèta-olympiade je leven veranderen?
Organisatoren, leraren en oud-deelnemers vertellen in het blog 'Gaan
voor goud: meedoen aan olympiades' van wel. Zo zegt een deelnemer:
"Het deelnemen had grote impact. Ik maakte hierdoor mijn beroepskeuze
en mijn carrièrestart."
Lees
het blog hier.
|
|
|
De NumWorks grafische rekenmachine uitproberen?
|
Vooraankondiging: bettermarks Schooljaarscan
Vanaf mei gratis beschikbaar voor alle scholen in Nederland.
Om leervertragingen die dit jaar zijn ontstaan eenvoudig vast te
stellen en weg te werken, brengt bettermarks binnenkort de
'Schooljaarscan' uit. In drie simpele stappen toetst bettermarks de
leerdoelen van het afgelopen jaar om vervolgens de hiaten te analyseren
en een individueel oefenpakket klaar te zetten om de geconstateerde
achterstand weg te werken.
Gratis werken met de
Schooljaarscan?
Vul
hier uw gegevens in en wij houden u op de hoogte.
|
Verplicht updaten Casio grafische rekenmachines (herinnering)
In de maartmededeling van 2021 staan de verplichte OS-versies voor het
Centraal Examen:
- Voor de Casio fx-CG50 is dat OS versie 3.50.
- Voor de Casio fx-CG20 is dat OS versie 3.12.
- Voor de Casio fx-9860GII is dat OS versie 2.11.
Als deze verplichte versie niet op de grafische rekenmachine is
geïnstalleerd, mag die rekenmachine niet tijdens het Centraal
Examen gebruikt worden. Met de update wordt de nieuwe examenstand
geïnstalleerd.
Meer informatie en de benodigde downloads vindt u op casio-educatie.nl/examenstand.
|
|
|
Webinar CASIO educatie - examenstand
Het doel van het webinar 'CASIO educatie - examenstand' is om u te
helpen met het updaten van de Casio grafische rekenmachine. Na dit
webinar kunt u de leerlingen helpen met updaten zodat ze de nieuwste
OS versie hebben met de juiste examenstand.
Tijdens het webinar bespreken we de veranderingen, de aspecten waar je op moet
letten en komen er tips en trucs voorbij met praktische voorbeelden.
Volg
deze link om u in te schrijven.
|
|
|
Mathelo online nascholingsaanbod
Ontdek nog dit voorjaar de didactische mogelijkheden van het
gebruik van een aantal interactieve webapplicaties voor wiskunde,
waaronder GeoGebra, Desmos, H5P, Graspable Math en Bookwidgets.
Wiskundedocenten kunnen op een tijdstip naar keuze en in hun eigen
tempo, via de Moodle leeromgeving, deelnemen aan de webcursussen
"GeoGebra van A tot Z" en "Tools voor digitaal lesgeven in de wiskunde".
De cursusteksten, werkbladen, oefeningen en interactieve bestanden
mogen vrij gekopieerd worden voor de leerlingen.
Ga voor meer informatie of om u in te inschrijven naar
www.mathelo.net.
|
|
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar
wél tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor
hoe we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
Daag leerlingen uit met échte wiskunde
KERN Wiskunde voor havo, vwo en gymnasium is voor komend schooljaar
voor de hele onderbouw compleet. Voor tweetalig onderwijs zijn leerjaar
1 en 2 havo/vwo beschikbaar.
Bekijk
de brochure. Meer informatie of een presentatie aanvragen?
Neem contact op via info@boomvo.nl.
|
|
|
|
|