nummer 885, 14 maart 2021
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Bericht van het front
Ik ben fulltime actief als docent wiskunde in de bovenbouw van het havo
en het vwo. Als zodanig heb ik daar samen met mijn leerlingen de coronacrisis
ten volle mee moeten maken. Nu we voorzichtig naar het einde van die
crisis lijken te kabbelen, wordt het tijd om de wonden te likken, de schade
op te maken en nieuwe toekomstplannen te maken.
De schade is groot. Voor mij is het geen nieuws maar het blijkt nu maar weer
eens duidelijk dat mijn collega's en ik niet voor niets in levende lijve voor
de klas staan. De meeste adolescenten blijken niet in staat te zijn om zich met
slechts een minimum aan levensechte begeleiding door het curriculum te worstelen
en om voldoende vaardigheden te verwerven.
Achterstand
De resultaten van de wiskunde schoolexamens zijn onrustbarend. Uiteraard heb
ik, net als mijn collega's, de normeringen tot aan de grenzen van mijn geweten
opgerekt. Maar dan nog blijkt er uit de cijfers duidelijk dat veel leerlingen
een enorme achterstand hebben opgelopen. Ik merk het aan mijn wiskunderesultaten
en ik hoor het van veel collega's. Ik ben daarom erg blij met de maatregelen
die het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in de persoon
van demissionair minister Arie Slob heeft afgekondigd om leerlingen voor het
Centraal Examen van 2021 nog een eerlijke kans te geven. Maar ik houd mijn
hart vast.
Wanhoop
Voor de toekomst van mijn leerlingen in de voorexamenklassen houd ik misschien
nog wel meer mijn hart vast. Misschien is de schade daar wel het grootst. Mijn
leerlingen beseffen dat terdege. Als mentor van 5 vwo heb ik al veel wanhopige
leerlingen moeten troosten. Leerlingen die mij met een betraand gezicht vertellen
dat ze thuis gek werden en zichzelf ondanks intensieve digitale begeleiding
nauwelijks aan het werk hebben kunnen zetten. Leerlingen die bang zijn om te
'blijven zitten' maar er net zo vaak aan twijfelen of, als zij al worden bevorderd,
het examen in 2022 voor hen überhaupt wel haalbaar is.
Ja maar het zijn toch bijna jong volwassenen? Ze mogen verdorie al bijna stemmen.
Ze hebben toch alle kansen en mogelijkheden gehad om geen achterstanden op te
lopen? Dergelijke geluiden hoor ik vaak, helaas soms ook van collega's binnen het
onderwijsveld. Die collega's probeer ik steeds weer duidelijk te maken dat
leerlingen binnen het voortgezet onderwijs nog steeds kinderen zijn en dat wij
als docenten binnen dat onderwijs ook een heel belangrijke opvoedende en
begeleidende taak hebben. Juist die kinderen hebben, terwijl wij maar zeer
ten dele invulling hebben kunnen geven aan onze opvoedende en begeleidende taak,
een ellendige crisis doorgemaakt. Collega's die het onderwijs in hun hart hebben
gesloten, weten dat mededogen hier daarom op zijn plaats is.
Onzekerheid
Ik vind het ellendig dat ik mijn mentorleerlingen uit 5 vwo op dit moment geen
duidelijkheid kan bieden. In het vertrouwen dat er zeker voor het examen van
2022 nog wel wat maatregelen zullen worden afgekondigd, spreek ik mijn leerlingen
wat moed in. Maar komen die maatregelen wel? En wat zijn dan die maatregelen?
Wat gaat de nieuwe minister, zo die tegen die tijd al is benoemd, voor actie
ondernemen om mijn mentorleerlingen voor het examen van 2022 een eerlijke kans
te geven? En, belangrijk, moeten we nog wel maandenlang op die nieuwe minister
wachten?
De naweeën van de coronacrisis zullen naar mijn inschatting nog zeker een
tweetal schooljaren aanhouden. Leerlingen en docenten hebben duidelijkheid
nodig om ook de lange termijn problemen van corona met vertrouwen het hoofd
te kunnen bieden. Het lijkt mij daarom noodzakelijk dat OCW nu ook supersnel
maatregelen afkondigt voor de examens van 2022 en 2023.
Ook voor een demissionair kabinet blijft gelden: regeren is vooruitzien.
Ik hoop oprecht dat Arie Slob deze oproep tot zich neemt.
Ton Groeneveld
|
Toekomstige wiskundeleraren
De belangstelling voor de lerarenopleidingen wiskunde is de
laatste jaren weer aan het tanen. Na een flinke groei in de periode
2011-2015 lopen de aantallen nu al een paar jaar weer wat terug,
tenminste als je de tweedegraads sector bekijkt.
Aan het begin van dit studiejaar waren er bijna 2200 studenten die een
HBO-opleiding tot tweedegraads docent wiskunde volgden. Dat waren er
meer dan tien jaar eerder maar beduidend minder dan in het topjaar 2016,
toen er ruim 2600 studenten werden opgeleid.
Bij de eerstegraadsopleidingen lijkt het erop dat de aantallen licht
stijgen. De laatste drie jaar lagen de aantallen daar wat hoger dan
in de jaren daarvoor. Hieronder ziet u de ontwikkeling vanaf 2015.
De universitaire lerarenopleiding heb ik hier even buiten beschouwing
gelaten omdat de situatie daar wat complexer ligt. Er leiden namelijk
meerdere universitaire wegen naar een bevoegdheid wiskunde.
De laatste jaren is de verhouding man/vrouw zowel bij de eerste- als
de tweedegraadsopleiding redelijk in evenwicht. Het aandeel vrouwen
ligt op dit momeht op ruim 47%.
Instroom
Kijken we naar de instroom, dan zien we de afname in de tweedegraads
sector zich nog wat sterker aftekenen. De instroom bij de eerstegraads
opleiding schommelt wat maar lijkt eerder te stijgen dan te dalen.
Relatief gezien stijgt dus de belangstelling voor de eerstegraads
bevoegdheid, ten koste van die voor de tweedegraads bevoegdheid.
Permanent tekortvak
Volgens
de laatste Trendrapportage Arbeidsmarkt Leraren 2020 van december 2020
is wiskunde, samen met vakken als informatica, natuurkunde en scheikunde,
een permanent tekortvak. In datzelfde rapport wordt de dalende
instroom bij wiskunde en Frans uitdrukkelijk genoemd. Het tekort bij
wiskunde uit zich onder andere in een relatief hoog percentage aan
onbevoegd gegeven lesuren. Verwacht wordt dat het tekort over vier jaar
bijna 300 fte groter zal zijn dan het nu al is. Het tekort aan wiskundedocenten
zal dan ruim 5% van de totale werkgelegenheid zijn. Over negen jaar verwacht
men een tekort dat zelfs bijna 350 fte groter is dan het nu is. Er bestaat
dan naar verwachting een tekort van bijna 6,5%.
gk
|
Examinatoren gevraagd
Bij de staatsexamens havo/vwo bestaan er nog vacatures voor de
functie van examinator. Het gaat om de vakken wiskunde en natuurkunde.
We zijn op zoek naar examinatoren voor de periode van 19 tot 31 juli
2021.
Heeft u een eerstegraads bevoegdheid en recente ervaring met het
lesgeven in examenklassen met betrekking tot de vakken wiskunde of
natuurkunde? Heeft u belangstelling voor de functie van examinator?
Wilt u zich verder ontwikkelen en uw netwerk uitbouwen? Kijk dan
eens op www.staatsexamensvo.nl.
U kunt zich aanmelden door een motivatiebrief en een actueel cv op te
sturen naar i.jansen@cvte.nl.
Martin van Reeuwijk
College voor Toetsen en Examens
|
Internationale dag van de Wiskunde
14 maart (pi-dag) is door de United Nations Educational,
Scientific and Cultural Organization (UNESCO) uitgeroepen tot de
internationale dag van de wiskunde. In het kader daarvan wordt op
maandagmiddag 15 maart 2021 online een programma gepresenteerd
door de Nederlandse afdeling van European Women in Mathematics
(EWM-NL)
Het programma ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
15:00 uur |
Opening. |
15:10 uur |
Aida Abiad (TU/E, MU): "What does the spectrum reveal about a graph?". |
15:40 uur |
Pieter Kleer (MPI-Inf): "Generation of random graphs with given degrees". |
16:10 uur |
Pauze |
16:20 uur |
Presentatie Mathness.nl door Wil Schilders (PWN). |
16:30 uur |
Katerina Stankova (MU): "Games of life and death". |
17:00 uur |
Diletta Martinelli (UvA): "Some thoughts about my mathematics experiences in Africa. |
17:00 uur |
Sluiting |
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
Mathness.nl
Op maandag 15 maart 2021 zal er ook aandacht besteed worden aan de nieuwe
website www.mathness.nl. Vanaf vandaag (14 maart 2021) zal op
www.mathness.nl
te zien zijn in wat voor belangrijke toepassingen het getal pi een rol
speelt. Die toepassingen zijn gerelateerd aan natuurkunde, biologie, economie,
informatica en muziek. Deze informatie is uitstekend te gebruiken in uw
wiskundelessen, waarmee uw lessen meteen ook een vakoverstijgend karakter
krijgen.
|
Vierkant zomerkampen
Stichting Vierkant voor Wiskunde organiseert al bijna 30 jaar
zomerkampen met wiskundige activiteiten. Sinds 1994 zijn er elke
zomer wiskundekampen voor leerlingen vanaf groep 6 tot en met het
eindexamenjaar. Er zijn aparte kampen voor de verschillende
leeftijdsgroepen.
Normaal gesproken staat de stichting met een stand op de diverse
wiskundeconferenties en op de wetenschapsdag. Dan zijn de wiskundeboekjes
van de stichting beschikbaar en kunnen flyers over de zomerkampen en
posters voor in de klas worden meegenomen. Door de coronacrisis is dat
al sinds maart 2020 helaas niet meer mogelijk. Toch zouden we graag
leerlingen willen blijven attenderen op de zomerkampen, met name ook
die voor de jongste leeftijdsgroep, de 10-12 jarigen.
Wij zouden het enorm op prijs stellen wanneer u onze wiskundekampen
onder de aandacht van uw leerlingen zou willen brengen.
Er
is een digitale flyer/poster beschikbaar via deze link. Alle praktische
informatie over de kampen kunt u verder vinden
op
de website van de stichting.
Carl Koppeschaar
|
Wortels van de Wiskunde gebundeld
Desiree van den Bogaart en Jeanine Daems vertaalden samen het boek
"Wortels van de wiskunde" van William P. Berlinghoff en
Fernando Q. Gouvêa. In hun zoektocht naar manieren om deze
oude wiskunde in te kunnen zetten in de wiskundeles schreven zij een
aantal artikelen voor het tijdschrift Euclides van de Nederlandse
Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW). De serie kreeg de informele naam
"Worteltjes".
Al
deze artikelen zijn nu gebundeld en u kunt ze gratis downloaden. In de
artikelen worden interessante en bruikbare bronnen aangehaald en worden er
tips en aandachtspunten gegeven voor vragen die u bij die bronnen aan uw
leerlingen kunt stellen. In de afgelopen jaren zijn er voor deze serie
zeventien artikelen geschreven. Ook Peter Lanser schreef als
gastauteur een keer zo'n "Worteltje".
Desiree, Jeanine en Peter zijn ervan overtuigd dat
deze bundel "Worteltjes" docenten enorm kan inspireren. Op die manier
kunnen zij ook de geschiedenis van de wiskunde heel mooi bij hun lessen
betrekken.
Via
deze link kunt u een bosje van zeventien "Worteltjes" gratis downloaden.
|
Het Wereldwiskunde Fonds zoekt nieuwe projecten
Sinds eind 2020 lopen er vier nieuwe wiskundeprojecten, te weten
één in de Filippijnen, één in Kenia, één in Burkina Faso en één in
Indonesië. Al deze projecten worden gefinancierd door het Wereldwiskunde
Fonds.
Het project in Indonesië is een kortlopend project dat speciaal is
gericht op het ontwerpen van online lesmateriaal in het Indonesisch
om tijdens de huidige sluiting van de scholen te gebruiken.
Weinig aanvragen
Doordat nu ook in ontwikkelingslanden veel scholen gesloten zijn,
zijn er weinig nieuwe aanvragen. We zijn dus op zoek naar nieuwe
projecten. Stuur ons daarom
een
berichtje als u een voorstel heeft voor een mooi wiskundeproject
in de derde wereld.
Bestuurswijziging
Al sinds 2009 was Evert van de Vrie bestuurslid van het WWF.
Sinds 2013 bekleedde hij ook de functie van voorzitter. Evert
is aan het begin van dit schooljaar echter welverdiend met pensioen gegaan
en heeft daarbij ook afscheid genomen van het Wereldwiskunde Fonds.
Wij zijn Evert innig dankbaar voor al het werk dat hij voor onze
werkgroep verricht heeft.
Winterverkoop
Vergeet u niet om
tijdens
onze winterverkoop de boeken aan te schaffen die u altijd al had
willen hebben? De boeken en tijdschriften zijn tijdens de winterverkoop
tegen een vaste, lage prijs te koop. De winterverkoop loopt tot
21 april 2021. Daarna wordt het weer hoog tijd voor onze jaarlijkse
meiveiling.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
veilingmeester WwF
|
Nederlands team voor Benelux Olympiade geselecteerd
Dit weekend is het Nederlandse team voor de Benelux Mathematical
Olympiad (BxMO) geselecteerd. Van 30 april tot en met 2 mei 2021 vindt de
dertiende editie van de BxMO plaats. Dat gebeurt net als vorig jaar als
een wedstrijd-op-afstand.
Het team bestaat uit:
leerling |
klas |
school |
Jelle Bloemendaal |
5 vwo |
Corlaer College Nijkerk |
Eskil Dam |
6 vwo |
Zuyderzee Lyceum Emmeloord |
Han Datema |
6 vwo |
Het Streek Lyceum Ede |
Merijn van Delft |
6 vwo |
Pius X College Almelo |
Kevin van Dijk |
6 vwo |
Stedelijk Gymnasium Nijmegen |
Rikkie Gieler |
5 vwo |
Spinoza Lyceum Amsterdam |
Hylke Hoogeveen |
4 vwo |
Openbaar Lyceum Zeist |
Lars Pos |
5 vwo |
Stadslyceum (H.N. Werkmancollege) Groningen |
Kees den Tex |
5 vwo |
Gemeentelijk Gymnasium Hilversum |
Thian Tromp |
6 vwo |
Chr. Gymnasium Beyers Naudé Leeuwarden |
Jelle, Merijn, Kevin, Hylke,
Kees en Thian namen in 2020 ook al deel aan de BxMO.
Het team zal worden begeleid door Jeroen Huijben (promovendus
Universiteit van Amsterdam), Nils Van de Berg (student
University of Cambridge) en Wietze Koops (student
Rijksuniversiteit Groningen).
Goed voorbereid
Met alweer bijna een half jaar training achter de rug staat het team
helemaal op scherp. Alle leerlingen zijn uitstekend voorbereid op de
wiskundige opgaven die hen wachten. We hebben er daarom alle vertrouwen
in dat wij op 2 mei 2021 de wedstrijd met een prachtige uitslag zullen
kunnen afsluiten.
De
opgaven van de selectietoets zijn te vinden via deze link.
Quintijn Puite
Nederlandse Wiskunde Olympiade
|
Advertenties
Webinar computational thinking met Python in de wiskundeles
Wilt u computational thinking in de wiskundeles brengen? Volg dan
zeker het eerste webinar in de serie online trainingen van het T3
lerarennetwerk. Op 23 maart 2021 staat dit onderwerp centraal en kunt u
vanuit huis meedoen.
Deze gratis online trainingen vinden in de avond plaats en draaien om het
inzetten van logisch redeneren, algoritmisch structureren en
programmeren in de klas.
Bekijk de webpagina met alle aankomende webinars op resources.t3nederland.nl/webinars.
|
|
|
Verplicht updaten Casio grafische rekenmachines (herinnering)
In de maartmededeling van 2021 staan de verplichte OS-versies voor het
Centraal Examen:
- Voor de Casio fx-CG50 is dat OS versie 3.50.
- Voor de Casio fx-CG20 is dat OS versie 3.12.
- Voor de Casio fx-9860GII is dat OS versie 2.11.
Als deze verplichte versie niet op de grafische rekenmachine is
geïnstalleerd, mag die rekenmachine niet tijdens het Centraal
Examen gebruikt worden. Met de update wordt de nieuwe examenstand
geïnstalleerd.
Meer informatie en de benodigde downloads vindt u op casio-educatie.nl/examenstand.
|
|
|
Webinar CASIO educatie - examenstand
Het doel van het webinar 'CASIO educatie - examenstand' is om u te
helpen met het updaten van de Casio grafische rekenmachine. Na dit
webinar kunt u de leerlingen helpen met updaten zodat ze de nieuwste
OS versie hebben met de juiste examenstand.
Tijdens het webinar bespreken we de veranderingen, de aspecten waar je op moet
letten en komen er tips en trucs voorbij met praktische voorbeelden.
Volg
deze link om u in te schrijven.
|
|
|
KERN Wiskunde ook beschikbaar in Learnbeat
Boom voortgezet onderwijs werkt samen met Learnbeat.
Voor KERN Wiskunde vmbo-t/havo leerjaar 1, KERN Wiskunde havo/vwo
leerjaar 1 en KERN Wiskunde vwo+/gymnasium leerjaar 1 is een
Learnbeat licentie beschikbaar met het materiaal van KERN
Wiskunde.
Leerlingen kunnen alle opdrachten digitaal maken. Ook de theorie is
in digitale vorm opgenomen. U kunt in combinatie met het boek werken.
Vraag
gratis en vrijblijvend een proeflicentie aan van KERN Wiskunde in
Learnbeat.
|
|
|
Mathelo online nascholingsaanbod
Ontdek nog dit voorjaar de didactische mogelijkheden van het
gebruik van een aantal interactieve webapplicaties voor wiskunde,
waaronder GeoGebra, Desmos, H5P, Graspable Math en Bookwidgets.
Wiskundedocenten kunnen op een tijdstip naar keuze en in hun eigen
tempo, via de Moodle leeromgeving, deelnemen aan de webcursussen
"GeoGebra van A tot Z" en "Tools voor digitaal lesgeven in de wiskunde".
De cursusteksten, werkbladen, oefeningen en interactieve bestanden
mogen vrij gekopieerd worden voor de leerlingen.
Ga voor meer informatie of om u in te inschrijven naar
www.mathelo.net.
|
|
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar
wél tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor
hoe we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
De NumWorks grafische rekenmachine uitproberen?
|
Wiskunde zonder pi is als een feestdag zonder cadeautje
SmartWiskunde wenst u een fijne Pi-dag. Traditioneel hoort
bij het vieren van Pi-dag 'pie' (taart). Wij maken u echter nog veel
liever blij met onze vernieuwende wiskundemethode SmartWiskunde.
Ontvang
nu als cadeautje gratis een deel van ons SmartWiskunde-leer(werk)boek
en ontdek hoe pi ook in ons lesmateriaal een belangrijke rol vervult.
Alle aanvragers maken ook kans op een heerlijke 'pie'.
|
|
|
Wiskundelokaal.nl
Fysiek, hybride, online? 4 havo? 5 havo? 2 mavo? 3 vwo? 6 vwo? Met
www.wiskundelokaal.nl heeft u de hele klas in één minuut aan het werk.
De regie is aan u. Registratie is niet nodig.
|
|
|