nummer 884, 28 februa­ri 2021

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Consistente schoolexamencijfers in 2020

 
De 'hockey­stick' in WiskundE-brief 880 van januari 2021 liet een specta­culaire stij­ging van de school­examen­cijfers in 2020 zien. Wel, vergeet u de in dat artikel gepre­senteer­de 'hockey­stick' maar hele­maal! De cijfers van de Dienst Uitvoe­ring Onder­wijs (DUO) die ik gebruik­te voor dat artikel, blijken name­lijk zonder vooraan­kondi­ging plotse­ling op een andere manier te zijn bere­kend dan in de jaren daar­voor. Ernsti­ger daarbij is dat deze cijfers door DUO met een verou­derde en daarom foutie­ve toelich­ting werden ver­strekt.
De 'hockey­stick' in mijn artikel in WiskundE-brief 880 laat dus een schijn­effect zien. Vergeet dat artikel; hieron­der zet ik graag uiteen hoe de vork werke­lijk aan de steel zit.
Hoger of niet hoger?
In 2020 werd er geen Cen­traal Examen afgeno­men en werden de leerlin­gen louter op hun school­examen­cijfers afgere­kend. Prompt stegen de sla­gings­percen­tages tot ongeken­de hoogten. Een van de mogelij­ke facto­ren die in dat verband genoemd werden, is dat de school­examen­cijfers mede door de 'resul­taatver­bete­rings­toetsen' hoger dan gebrui­kelijk zouden zijn uitge­vallen. In een in augus­tus 2020 door DUO uitge­voerd onder­zoek, waar­over ik in WiskundE-brief 875 bericht­te, werd echter korte metten gemaakt met deze sugges­tie. De school­examen­resulta­ten lagen volgens dit rapport eerder lager dan hoger dan in de voor­gaande jaren.
Vlak voor kerst ver­scheen de jaar­lijkse update van het over­zicht van geslaag­den, gezak­ten en gemid­delde examen­cijfers per instel­ling. Uit die update kon ineens weer wél worden opge­maakt dat de school­examen­cijfers in 2020 bedui­dend hoger lagen dan in voor­gaande jaren. Ik merkte in mijn 'hockey­stick-artikel' in WiskundE-brief 880 daarom al op dat er moge­lijk iets niet met de door DUO gepre­senteer­de cijfers in orde was.
Met of zonder?
Het is van groot belang om bij het verge­lijken van examen­jaren nauwkeu­rig onder­scheid te maken tussen vakken met Cen­traal Examen en vakken zonder Cen­traal Examen. De behaal­de cijfers voor vakken zonder Cen­traal Examen liggen name­lijk door­gaans een stuk hoger waar­door je een hoger gemid­delde krijgt wanneer je alle vakken meetelt. In mijn artikel in WiskundE-brief 880 vroeg ik me daarom al af of de defini­tieve cijfers van DUO voor 2020 mis­schien betrek­king zouden kunnen hebben op alle vakken. De toelich­ting op de cijfers van DUO was echter duide­lijk en beves­tigde de wijze waarop DUO in alle voor­gaande jaren de cijfers steeds heeft samenge­steld:
"De behaal­de cijfers voor het school­examen, het cen­traal examen en de cijfer­lijst betreft de gemid­delde cijfers van die vakken waar­voor zowel een cijfer voor het school­examen als het cen­traal examen behaald is, en die meetel­len voor het diploma."
Gege­vens per vak
Ik heb in mijn twijfel eerst nog even gewacht op de gege­vens per vak, die ook altijd rond kerst beschik­baar komen. Ik nam mij voor om aan de hand van die cijfers nog eens een contro­le uit te voeren. Helaas versche­nen de gege­vens per vak pas op 19 februa­ri 2021, twee maanden later dan gebrui­kelijk, en moest ik voor mijn artikel in WiskundE-brief 880 uitgaan van alleen het over­zicht van geslaag­den, gezak­ten en gemid­delde examen­cijfers per instel­ling van DUO.
Analyse van de ver­schil­lende over­zichten laat onder­tussen zien dat de Dienst Uitvoe­ring Onder­wijs van het ministe­rie (DUO) bij het eerder genoem­de over­zicht van geslaag­den, gezak­ten en gemid­delde examen­cijfers per instel­ling voor 2020 inder­daad cijfers heeft geprodu­ceerd die betrek­king hebben op gemid­delden van alle school­examens, die zoals eerder uitge­legd een stukje hoger liggen dan die van de vakken waar­voor ook een Cen­traal Examen bestaat.
Geen consis­tentie
Ik vermoed dat men bij DUO uit het feit dat het Cen­traal Examen in 2020 niet is doorge­gaan de conclu­sie getrok­ken dat dit onder­scheid in hun cijfers dan ook niet meer rele­vant is. Helaas heeft men daarbij over het hoofd gezien dat de cijfers over 2020 daarmee niet meer consis­tent zijn met de cijfers van voor­gaande jaren. En helaas heeft men ook over het hoofd gezien om de toelich­ting op de cijfers ook naar de nieuwe metho­diek aan te passen. Geen wonder dat de verge­lijking op basis van de data van 2015 tot en met 2020 een specta­culaire doch niets­zeggen­de 'hockey­stick' laat zien.
Minder specta­culair
Maar goed. Geluk­kig kunnen we nu op basis van defini­tieve cijfers voor het eerst kijken naar de werke­lijke ontwik­keling van de gemid­delde school­examen­cijfers voor de vakken met een Cen­traal Examen:
We zien in deze grafiek dat op het havo de cijfers in 2020 duide­lijk hoger lagen, op het vmbo KB iets hoger lagen en op het vmbo GT juist wat lager lagen. Op het vwo ligt het gemid­delde al jaren­lang, en dus ook in 2020, stabiel op 6,68.
Wiskun­de op het vmbo
Zoomen we in op de wiskun­devak­ken, dan krijgen we een beeld dat rede­lijk klopt met wat ik in septem­ber 2020 in WiskundE-brief 875 op basis van de voorlo­pige gege­vens van DUO schets­te. Ik zal nu wat meer de aan­dacht leggen op de ontwik­keling binnen het vak wiskun­de geduren­de de laatste zes jaar. Hieron­der laat ik de ver­schil­lende school­soorten afzon­derlijk de revue passe­ren, te begin­nen met het vmbo.
Op het vmbo lagen de school­examen­cijfers voor de wiskun­devak­ken in 2020 wat lager dan die van de vier jaren daar­voor. Daar moet bij worden opge­merkt dat we hier al een paar jaar te maken hebben met een dalende trend. De cijfers van 2020 lijken prima te passen in het beeld van de jaren daar­voor.
Wiskun­de op het havo
Het havo laat een wat ander beeld zien.
Op het havo zien we bij wiskun­de A en B wel een duide­lijke toename van de resulta­ten in 2020. Daar moet bij worden opge­merkt dat de cijfers voor wiskun­de B al enige jaren een licht stijgen­de tendens lieten zien. De ontwik­keling bij wiskun­de A is spreken­der omdat daar een licht dalende trend in 2020 wordt doorbro­ken. In die ontwik­keling zijn de negatie­ve gevol­gen van de invoe­ring van het nieuwe examen­program­ma in 2017 ook goed te zien. Zie hier­voor ook WiskundE-brief 796.
Wiskun­de op het vwo
Het vwo geeft een weinig specta­culair beeld. De cijfers bij wiskun­de B en C liggen in 2020 wat hoger maar dat past prima in de stijgen­de trend die in 2018, het eerste jaar dat de nieuwe examen­program­ma's van toepas­sing waren, werd ingezet.
Geen structu­rele afwij­kingen
Uit de nieuwe cijfers van DUO kan worden gecon­clu­deerd dat de school­examen­cijfers in 2020 niet over de hele linie structu­reel afwij­ken van de school­examen­cijfers van de jaren daar­voor. Er zijn wel voor­beelden van afwij­kingen te vinden, met name op het havo, maar het beeld dat de school­examens massaal aanzien­lijk beter zijn gemaakt dan in de jaren de jaren daar­voor klopt beslist niet. Dat geldt zowel voor het algeme­ne beeld als voor het beeld dat de wiskun­devak­ken laten zien.
Ik betreur ten zeerste dat ik u in WiskundE-brief 880 een onjuist beeld schets­te. Ik ver­trouw erop dat u begrip heeft voor het feit dat ik toen op basis van onjuis­te informa­tie van over­heidswe­ge niet tot een ander beeld kon komen.
gk

 

EGMO-team geselecteerd

 
Onlangs is het Neder­landse team voor de Europe­an Girls' Mathema­tical Olympi­ad (EGMO) bekend gewor­den. De EGMO wordt dit jaar voor de tiende keer georga­niseerd en de wed­strijd vindt plaats op 11 en 12 april 2021. Helaas niet in Georgië maar, net als vorig jaar, als wed­strijd-op-afstand.
Het team voor de EGMO bestaat dit jaar uit:
  1. Maud van Bokho­ven, Bemmel, 6 vwo, Stede­lijk Gymnasi­um Nijme­gen.
  2. Saman­tha Li, Nuenen, 6 vwo, Lorentz Casimir Lyceum Eindho­ven.
  3. Allie Zong, Veldho­ven, 3e klas, Lorentz Casimir Lyceum Eindho­ven.
  4. Naomi Zwane­veld, Den Haag, 6 vwo, Montaig­ne Lyceum Den Haag.
Saman­tha, Allie en Naomi namen vorig jaar ook al deel aan de EGMO, toen Neder­land het evene­ment organi­seerde en twee teams mocht afvaar­digen. Het EGMO-team zal worden bege­leid door Gabriël­le Zwane­veld (student Techni­sche Univer­siteit Delft en in 2018 winnaar van een zilve­ren medail­le) en Dirk van Bree (promo­vendus Univer­siteit Utrecht).
Quin­tijn Puite
Neder­landse Wiskun­de Olympia­de

 

Leve de Wiskunde docentencongres

 
Leve de Wiskun­de is dé bijeen­komst voor wiskun­dedocen­ten. Maar leerlin­gen met belang­stel­ling voor wiskun­de zijn ook van harte welkom. Weten­schap­pers vertel­len tijdens dit congres over de laatste stand van zaken binnen hun wiskun­deonder­zoek.
Het congres 'Leve de Wiskun­de' biedt u interes­sante contex­ten voor in uw lessen. Boven­dien is het fijn om weer up-to-date te zijn en uw collega's weer eens te ontmoe­ten.
De 2021-editie vindt plaats op vrijdag­middag 9 april 2021. Het congres is deze keer, om welbe­kende redenen, online. Dat maakt het moge­lijk om met meer leerlin­gen deel te nemen dan bij de 'gewone' edities. Maar ondanks dat het congres online is, moet u zich wel voor dit congres in­schrij­ven. Na in­schrij­ving krijgt u begin april een link naar de online editie van het congres.
Program­ma
tijd onder­deel
13:00 uur Wel­komst­woord door Eric Opdam, direc­teur Korte­weg de Vries Insti­tuut UvA.
13:10 uur Jaap de Jonge – Een niets­zeggen­de simula­tie.
13:50 uur Pauze.
14:00 uur Michael Walter – Playing games with quantum bits (Engels­talig).
14:40 uur Pauze met break-out rooms (optio­neel).
15:00 uur Alexan­dru Baltag – Playing with knowled­ge: from Amazon Island to the surpri­se exam puzzle (Engels­talig).
15:40 uur Pauze.
15:50 uur Nikki Leve­ring – De wereld als groot netwerk.
16:30 uur Afslui­tings­woord.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

Masterclass Netwerken voor 5 en 6 vwo

 
Het is weer tijd voor de jaar­lijkse master­class over de wiskun­de van netwer­ken van het onder­zoeks­program­ma NET­WORKS. Dit keer bieden we drie afzon­derlij­ke master­classes aan via Zoom. Leerlin­gen uit 5 en 6 vwo met interes­se voor wiskun­de zijn van harte uitgeno­digd. Zij kunnen zich in­schrij­ven voor één, twee of alle drie de master­classes. Het spreekt voor zich dat ook hun docen­ten welkom zijn.
Elke master­class duurt twee uur. Een promo­vendus uit het onder­zoeks­program­ma geeft eerst een lezing en geeft de leerlin­gen daarna opgaven die gezamen­lijk bespro­ken worden. De lezin­gen worden gebun­deld in een boekje waarin ook de opgaven met hun uitwer­kingen komen te staan. Ideaal om te gebrui­ken als aanvul­lend lesmate­riaal. De boekjes van de vorige edities zijn gratis te downloa­den via deze link.
Data en onder­werpen
datum spreker titel
Maandag 8 maart 2021 Youri Raaijma­kers Wacht­rijtheo­rie: voorkom dat wacht­rijen te lang worden.
Woens­dag 17 maart 2021 Rens Kamp­huis Grafen­theorie: de optima­le route vinden in een wegen­ver­keers­netwerk.
Vrijdag 26 maart 2021 Janusz Meylahn Com­plexe netwer­ken: leren hoe synchro­nisatie werkt.
Alle master­classes zijn van 14:00 uur tot 16:00 uur.
Gratis
De master­classes zijn gratis te volgen. Ze worden in het Engels gegeven en zijn daarom ook erg ge­schikt voor interna­tionale scholen en scholen met tweeta­lig onder­wijs.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.

 

VVWL: Pi-dag online

 
Naar aanlei­ding van de Interna­tionale dag van de wiskun­de organi­seert de Vlaamse Vereni­ging van Wiskun­dele­raars (VVWL) op zondag 14 maart 2021 een online evene­ment.
Enkele boeien­de spre­kers zullen tijdens dit evene­ment stil­staan bij de huidige klimaat­proble­matiek. Zij werpen licht op de wiskun­dige model­len die aan de basis liggen van weers­voor­spellin­gen en de verande­ringen in ons klimaat.
Program­ma
De bekende weerman en wiskun­dige Armand Pien zou op 2 januari 2021 101 jaar oud gewor­den zijn. David Dehe­nauw zal van 15:00 uur tot 16:00 uur spreken over het belang van Armand Pien voor de popula­rise­ring van de weten­schap en staat stil bij de evolu­tie van de model­len van weer­voor­spellin­gen. Prof. Steven Calu­waerts zal hierna van 16:00 uur tot 17:00 uur spreken over de wiskun­de achter de huidige klimaat­model­len. Tijdens een inter­mezzo kunt u deelne­men aan de Kahoot-quiz "De wereld van Pi in 14 vragen". De drie deelne­mers met de hoogste score winnen een leuke prijs.
Het online evene­ment van de Vlaamse Vereni­ging van Wiskun­dele­raars is gratis maar u moet zich wel via www.vvwl.be in­schrij­ven.

 

Pythagoras Profielwerkstukprijs 2021

 
Heeft een van uw leerlin­gen een prach­tig profiel­werk­stuk over wiskun­de gemaakt? Stuur dat profiel­werk­stuk dan op naar de redac­tie van Pythago­ras. Pythago­ras looft name­lijk drie prijzen uit voor de beste wiskun­depro­fiel­werk­stukken van dit school­jaar.
De prijzen zijn € 250,=, € 125,= en € 75,=. Bij voldoen­de kwali­teit wordt er aan het beste profiel­werk­stuk ook een artikel in Pythago­ras gewijd. Vanzelf­spre­kend moet het onder­werp van het profiel­werk­stuk wiskun­dig van aard zijn of tenmin­ste een belang­rijke wiskun­dige toepas­sing bevat­ten.
Selec­tie en presen­tatie
Zodra de inzen­dings­termijn is geslo­ten, gaan univer­sitaire wiskun­digen uit ver­schil­lende vakge­bieden aan het werk. Zij selecte­ren uitein­delijk maxi­maal drie profiel­werk­stukken. De auteurs van deze profiel­werk­stukken moeten daarna een video­presen­tatie over hun werk­stuk geven. Op vrijdag­middag 23 april 2021 zal vervol­gens een gratis online bijeen­komst georga­niseerd worden waarbij de jury en het publiek de werk­stukken en presen­taties kunnen beoorde­len. De eerste, tweede en derde prijs worden daar onder andere door een pu­blieks­stem­ming bepaald.
Er is altijd veel belang­stel­ling voor het eindre­sultaat. Daarom plaat­sen wij de profiel­werk­stukken in ieder geval op onze website. Wie met de wed­strijd meedoet, geeft hier bij voor­baat toestem­ming voor.
Inzen­den
We ontvan­gen de profiel­werk­stukken graag in pdf-formaat. Zorg dat uw leerlin­gen het werk­stuk met vermel­ding van naam, adres en school sturen naar pws­prijs­vraag@pyth.eu. Inzen­dingen moeten uiter­lijk 29 maart 2021 bij ons binnen zijn.
Roosma­rij Vanhom­merig
Hoofdre­dactri­ce Pythago­ras

 

Vakantiecursus 2021: Stangenmeetkunde

Plat­form Wiskun­de Neder­land (PWN) organi­seert voor de 75e keer de vakan­tiecur­sus voor wiskun­delera­ren. Het thema van de cursus is dit jaar: "Stangen­meetkun­de, kinema­tische inzich­ten in vernuf­tige mecha­nismes".
In de loop van de indu­striali­satie in de 19e eeuw nam de belang­stel­ling voor mecha­nismes en staal­con­struc­ties toe en tegelij­kertijd ontston­den er intel­lectu­eel uitda­gende meetkun­dige vragen. Zo vroeg James Watt, de uitvin­der van de stoomma­chine, of je met stangen een rechte lijn zou kunnen tekenen. In 1877 schreef Sir Alfred Kempe het beroem­de boek "How to draw a straight line".
Je kunt je ook meer in het alge­meen afvra­gen welke krommen je met stangen­con­struc­ties wel of niet kunt tekenen. Het tekenen van een rechte lijn is al een uitda­ging dus hoe zit dat dan met kegel­sneden en andere krommen? Deze vraag kan op een verras­send algeme­ne manier worden beant­woord. Dat ant­woord sleept ons geduren­de de vakan­tiecur­sus mee tot aan de heden­daagse ontwik­kelin­gen in de wiskun­de.
Plaats, kosten, aanmel­ding
De vakan­tiecur­sus wordt gehou­den op 27 en 28 augus­tus 2021 in Amster­dam (CWI) en op 3 en 4 septem­ber 2021 in Eindho­ven (Acade­misch Genoot­schap Eindho­ven). De cursus is qua niveau ge­schikt voor wiskun­dedocen­ten en voor studen­ten van leraren­oplei­dingen. De deelne­mers ontvan­gen bij aanvang van de cursus een sylla­bus met teksten van de voor­drach­ten.
Deelna­me aan de vakan­tiecur­sus kost € 99,=. Studen­ten van leraren­oplei­dingen betalen slechts € 39,= en gepensi­oneer­den betalen € 55,=. Een warme maal­tijd op vrijdag en een lunch op zater­dag zijn bij de prijs inbegre­pen.
Volg deze link voor nadere informa­tie of om u aan te melden. Mail bij vragen gerust naar vakan­tiecur­sus@plat­formwis­kunde.nl.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Vacature lerarenopleider wiskunde

Hoge­school Windes­heim zoekt voor het nieuwe school­jaar een leraren­oplei­der Wiskun­de.
Volg deze link voor meer informa­tie of om te sollici­teren.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Prijsvraag combineert algoritmisch denken en plezier

Wilt u het algorit­misch denken van uw leerlin­gen verbete­ren en werken aan 21e eeuwse vaardig­heden? Moti­veer uw leerlin­gen dan met een codeer­activi­teit waarbij ze wiskun­de eens van de creatie­ve kant kunnen bekij­ken.
De Texas Instru­ments prijs­vraag Mathe-Magi­sche Kunst draait om algorit­misch denken en coderen. Leerlin­gen en scholen kunnen leuke prijzen winnen.
Ga naar educati­on.ti.com/nl/prijs­vraag voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chines laten bestel­len maar wél tegen een school­korting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­winkel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 

Verplicht updaten Casio grafische rekenmachines (herinnering)

In de maartme­dede­ling van 2021 staan de ver­plichte OS-versies voor het Cen­traal Examen:
  • Voor de Casio fx-CG50 is dat OS versie 3.50.
  • Voor de Casio fx-CG20 is dat OS versie 3.12.
  • Voor de Casio fx-9860GII is dat OS versie 2.11.
Als deze ver­plichte versie niet op de grafi­sche rekenma­chine is geïn­stal­leerd, mag die rekenma­chine niet tijdens het Cen­traal Examen ge­bruikt worden. Met de update wordt de nieuwe examen­stand geïn­stal­leerd.
Meer informa­tie en de benodig­de down­loads vindt u op casio-educa­tie.nl/examen­stand.

 

Webinar Casio educatie - examenstand

Op ver­schil­lende momen­ten organi­seren wij een gratis webinar met als doel, u te onder­steunen bij het updaten van de Casio grafi­sche rekenma­chine. Na dit webinar kunt u uw leerlin­gen helpen met updaten zodat ze de nieuw­ste OS-versie hebben met de juiste examen­stand.
Tijdens het webinar bespre­ken we de verande­ringen waar u op moet letten en komen er tips en trucs voorbij met prakti­sche voor­beelden.
Schrijf u in via deze link.
 

 

Succesbeleving voor alle vmbo-leerlingen

KERN Wiskun­de vmbo geeft leerlin­gen vertrou­wen. KERN Wiskun­de is over­zichte­lijk opge­bouwd, heeft een kernach­tige uitleg en is volle­dig leer­doelge­stuurd (RTTI).
Er is veel aan­dacht voor prakti­sche toepas­singen en gevari­eerde opdrach­ten. Met de digita­le licen­tie kunnen leerlin­gen oefenen met gerando­miseer­de opdrach­ten.
Meer informa­tie via boom­voortge­zeton­derwijs.nl/kern-wiskun­de-vmbo.
 

 

Meeschrijven aan KERN Wiskunde vmbo?

Wilt u meeden­ken over of mee­schrij­ven aan KERN Wiskun­de voor het vmbo?
Mail voor meer informa­tie naar Inge Lever via i.lever@boom.nl.

 

Pi-mok

 
Hapπ π-dag!
πthagoras, πlaren, πramides
πano, πzzicato, πrouette
πnata, πste, πzza en πstaches,
πkante πtabroodjes, πstolet
πstolen, πromaan, πraat, πraña
okaπ, taπr, tyπsch, entroπ
Emπrisch, eπsodes, eπlogen
dystoπsch, eπsch: alles draait om π!
Om ook dit jaar pi-dag (14 maart) op te vrolij­ken, heeft Yvonne Killian van haar pi-dicht van een tijdje geleden een update gemaakt en de nieuwe tekst op een mok gezet. Tip: hardop lezen.
Als u uw adres mailt naar pi@ykilli­an.nl, komt er voor 8 euro plus 7 euro verzend­kosten ook een mok uw kant uit.

 

FLOS wiskundesymposium 2021

 
Op 11 maart 2021 vindt het vierde FLOS wiskun­desympo­sium plaats. Fontys Leraren­oplei­ding Sittard nodigt u van harte uit om deel te nemen aan dit gratis online symposi­um, dat speci­aal voor wiskun­dedocen­ten (in oplei­ding) wordt georga­niseerd.
Volg lezin­gen, neem deel aan paral­lelses­sies en laat u inspire­ren door andere wiskun­depro­fessio­nals.
Ga voor het program­ma en om u aan te melden naar fontys.nl/wiskun­desympo­sium.

 

Eerstegraads leraar wiskunde worden?

Dan kiest u voor duaal bij de HAN. Bent u tweede­graads docent en wilt u verder? Lesge­ven aan de boven­bouw van havo/vwo, op het mbo of hbo? Hoe boeit en bindt u zelf­standi­ge, kriti­sche leerlin­gen?
Start bij de HAN met de Master Leraar Wiskun­de. Een unieke, prak­tijkge­richte master. U blijft lesge­ven tijdens de oplei­ding. Vraag een advies­gesprek aan of meldt u aan voor de Online Open Avond van 10 maart of 2 juni 2021.
Meer informa­tie: (024) 3530500 of han.nl/mlwi.
 

 

Toegepaste Wiskunde studeren in Leeuwarden

 
NHL Stenden Hoge­school in Leeuwar­den biedt voor alle leerlin­gen die wiskun­de interes­sant vinden de vierja­rige hbo-oplei­ding Toege­paste Wiskun­de.
Graag willen we alle leerlin­gen in het voortge­zet onder­wijs kennis laten maken met deze oplei­ding. Het is een studie met veel wiskun­de, zoals analyse, discre­te wiskun­de, logis­tiek, statis­tiek, data science, softwa­re ontwik­keling en verzeke­rings­wiskun­de. Er is genoeg te leren.
Deel deze link met uw leerlin­gen uit de boven­bouw zodat ze alvast een eerste indruk krijgen van deze oplei­ding.

 

Mathelo online nascholingsaanbod

Ontdek nog dit voor­jaar de didacti­sche moge­lijkhe­den van het gebruik van een aantal interac­tieve webap­plica­ties voor wiskun­de, waaron­der GeoGe­bra, Desmos, H5P, Graspa­ble Math en Bookwid­gets.
Wiskun­dedocen­ten kunnen op een tijd­stip naar keuze en in hun eigen tempo, via de Moodle leerom­geving, deelne­men aan de webcur­sussen "GeoGe­bra van A tot Z" en "Tools voor digi­taal lesge­ven in de wiskun­de".
De cursus­teksten, werkbla­den, oefenin­gen en interac­tieve bestan­den mogen vrij gekopi­eerd worden voor de leerlin­gen.
Ga voor meer informa­tie of om u in te in­schrij­ven naar www.mathelo.net.
 

 

NumWorks presenteert

Op dinsdag 9 maart 2021 organi­seren wij van 16:00 tot 17:30 uur een intro­ductie-webinar over de Num­Works. We lopen dan samen langs alle functio­nalitei­ten en delen alle tips & trucs voor de beste ge­bruiks­erva­ring.
U kunt zich via deze link regi­streren.
Heeft u interes­se maar bent u niet beschik­baar? Stuur ons een bericht­je via contact@num­works.nl.
 

 

SmartWiskunde: benieuwd hoe het anders kan?

Smart­Wiskun­de is dé wiskun­demetho­de met een écht blended leercon­cept. De combina­tie van ons adaptie­ve online leer­plat­form met directe hints en feed­back op elke tussen­stap en offline werken in schrift maakt wiskun­de leuker en geeft maxima­le leerop­brengst. Zeker in deze tijden.
Klinkt dit goed? Meld u dan aan voor een van onze intro­ductie­webi­nars en laat u verras­sen.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl