nummer 883, 14 februa­ri 2021

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Eindexamens verder aangepast

 
 Minis­ter Arie Slob
Afgelo­pen vrijdag kwam demissi­onair minis­ter Arie Slob met nieuwe aanpas­singen voor het komende eindexa­men. De slaag/zakrege­ling wordt zo aange­past dat leerlin­gen één vak kunnen kiezen dat niet meetelt voor de uitslag. Daarbij wordt er 37 miljoen uitge­trokken voor extra begelei­ding van eindexa­menscho­lieren.
Het vak dat de examen­kandi­daat niet mee laat tellen, mag geen kernvak zijn. Dat bete­kent dat een vmbo examen­kandi­daat het vak Neder­lands ver­plicht mee moet laten tellen. Vwo en havo examen­kandida­ten mogen naast Neder­lands ook de vakken Engels en wiskun­de A, B of C niet 'wegstre­pen'.
In decem­ber 2020 werden al ruimere moge­lijkhe­den gescha­pen voor het afleg­gen van de Centra­le Examens en werd er een extra herkan­sing toege­staan. Ook de norme­ring van de Centra­le Examens is anders dan gebrui­kelijk. Zie hier­voor ook WiskundE-brief 879. Van ver­schil­lende kanten werd er de afgelo­pen weken druk uitgeoe­fend om de examens verder aan te passen of zelfs te schrap­pen.
Volwaar­dig diploma
De resulta­ten van het wegge­streep­te vak worden wel vermeld op de cijfer­lijst zodat het totale vakken­pakket en de behaal­de resulta­ten van de leer­ling inzich­telijk blijven. Volgens het ministe­rie krijgen de leerlin­gen hiermee een "volwaar­dig diploma", waaraan het vervolg­onder­wijs dan ook geen aanvul­lende toela­tingsei­sen kan verbin­den.
Andere opties, zoals meer of langere tijdvak­ken te organi­seren en meer herkan­singen te bieden, zijn wel onder­zocht maar stuit­ten op funda­mentele proble­men in de uitvoe­ring, zowel voor scholen als in de examen­keten (Cito, CvTE, DUO).
Roep om meer aanpas­singen
De VO-raad, het overkoe­pelende orgaan van school­bestu­ren in het voortge­zet onder­wijs, pleitte vorige week voor verdere aanpas­sing van het Cen­traal Examen, des­noods een beper­king van het Cen­traal Examen tot een paar vakken, waaron­der de kernvak­ken. Ook denkt de VO-raad aan een extra herkan­sings­ronde in septem­ber 2021 en voor een certifi­caten­systeem waar­door voor vakken waar­voor een voldoen­de behaald werd, niet opnieuw een examen behoeft te worden afge­legd.
Een groep school­leiders in Zuid-Holland pleit er zelfs voor om het Cen­traal Examen, net als in 2020, hele­maal te schrap­pen:
"In de huidige situa­tie waarin ver­schil­len tussen scholen en vooral tussen leerlin­gen sterk zijn uitver­groot, is er met het cen­traal examen geen sprake meer van een effec­tief onafhan­kelijk toetsin­stru­ment. Deze illusie van maak­baar­heid levert vooral stress en enorm veel organi­satie­kracht voor de verkeer­de dingen op.
Geef de scholen het vertrou­wen en de ruimte om de stof op de wijze te behande­len die past bij de moge­lijkhe­den van de school. En geef de scholen deze ruimte nu, zodat we in tegen­stel­ling tot vorig school­jaar ruim de tijd hebben het afslui­tende school­examen goed te organi­seren."
Zij stellen verder voor om tot en met 28 mei 2021 zoveel als moge­lijk les te geven om daarna de afron­dende school­examens te plannen.
Tegenge­luiden
Er worden ook tegenge­luiden gehoord. Wiskun­dedo­cent Jaap de Jonge formu­leerde het zo in een artikel in de Volks­krant:
"Ik begrijp dat niet. Het gaat er toch om of leerlin­gen voldoen­de hebben geleerd voor een diploma en een eventue­le vervolg­oplei­ding? Als dat door omstan­dighe­den niet lukt, is dat toch geen reden om de eisen voor dat diploma aan te passen?"
Hij spreekt de vrees uit dat er "met een nieuwe truc van de zachte heel­mees­ters van het Ministe­rie van OCW er dit jaar weer veel stinken­de diploma's zullen worden uitge­reikt".
Veel wiskun­delera­ren willen volle­dig examen
Een enquête onder ruim 600 eindexa­mendo­centen die lid zijn van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) laat zien dat onge­veer 60% van die docen­ten vindt dat de Centra­le Examens gewoon moeten door­gaan zoals dat in decem­ber 2020 werd gepland. Dit om leerlin­gen een reële kans te geven tijdens hun vervolg­oplei­ding. Ook op het vmbo, waar volgens een korte inventa­risatie de nood het hoogst is, is een meerder­heid voor het laten door­gaan van de eindexa­mens. Slechts onge­veer 25% van alle respon­denten pleit voor het totaal schrap­pen van het Cen­traal Examen.
De plannen om het eindexa­men alleen voor een beperkt aantal vakken door­gang te laten vinden, worden met onge­veer 15% het minst ge­steund.
gk

 

Commissie Onderwijsbevoegdheden stopt ermee

 
De Commis­sie Onder­wijsbe­voegdhe­den is in het afgelo­pen jaar aan de slag gegaan met de op­dracht van de minis­ters van het Ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap (OCW) om het advies van de Onder­wijs­raad "Ruim baan voor leraren" uit te werken. Het is niet gelukt om een voldoen­de gemeen­schappe­lijke én rich­tingge­vende uitwer­king te vinden. Dat heeft ertoe geleid dat de commis­sie haar werk­zaamhe­den voortij­dig heeft beëin­digd.
Cen­traal in het advies van de Onder­wijs­raad stond het idee van een eenmali­ge bevoegd­heid als langere termijn perspec­tief. Zie hier­voor ook WiskundE-brief 826. Over dit idee heeft de commis­sie onder voorzit­ter­schap van Paul Zeven­bergen geen overeen­stem­ming kunnen berei­ken. De helft van de commis­sie vond het idee van de eenmali­ge bevoegd­heid een wezen­lijk deel van een denk­lijn die verdere verken­ning ver­dient. Daarbij zouden dan ook de bezwa­ren en risico's, zoals borging van kwali­teit, aan bod moeten komen. De andere helft vond de risico's en bezwa­ren van dit idee ten aanzien van de kwali­teit van leraren bij voor­baat al te groot. Verdere verken­ning vond dit deel van de commis­sie dan ook prema­tuur.
Bezwa­ren
In een brief aan de betrok­ken minis­ters zetten Renée van Eijk, Lisa Gaik­horst, Eva Naaij­kens en Jasper Rijpma hun bezwa­ren nader uiteen. Een van de breek­punten was dat een deel van de commis­sie niet expli­ciet het master­niveau ver­plicht wilde stellen voor de boven­bouw van havo en vwo. Meer in het alge­meen waar­schuwt dit viertal, in lijn met de commis­sie Dijssel­bloem, tegen een over­haast vernieu­wings­traject dat niet kan rekenen op draag­vlak. Dat is, in hun optiek, "an acci­dent waiting to happen".
Verslag
Onder de titel Hoge lat, lagere drem­pels heeft de voorzit­ter van de commis­sie een verslag van de werk­zaamhe­den uitge­bracht, ondanks het feit dat een deel van de commis­sie "bezwa­ren heeft tegen de denk­rich­ting van dit verslag". Aan deze bezwa­ren wordt in het verslag in het laatste hoofd­stuk aan­dacht besteed.
gk
bronnen: Hoge lat, lage drem­pels
Brief aan minis­ters Slob en Van Engels­hoven 14 januari 2021 van van Eijk e.a.

 

Publicaties Commissie Curriculumherziening

Zoals wij in WiskundE-brief 882 hebben gemeld, is de curricu­lumher­ziening door de Tweede Kamer 'contro­versi­eel' ver­klaard. Intus­sen zijn wel de eerste twee advie­zen van de weten­schappe­lijke curricu­lumcom­missie gepubli­ceerd, samen met enkele moge­lijk belang­rijke bijla­gen.
Het eerste tussen­advies, dat dateert van novem­ber 2020, gaat in op de techni­sche en inhoude­lijke bruik­baar­heid van de voor­stellen die in het kader van curricu­lum.nu zijn gedaan voor het ontwik­kelen van kerndoe­len en eindter­men. De commis­sie heeft een positie­ve indruk van de opbreng­sten van curricu­lum.nu. Wel stipt de commis­sie enkele tekort­komin­gen aan:
"Het is van urgent belang dat bij de ontwik­keling van de gevari­eerde op­brengst conse­quent gewerkt wordt met heldere ontwerp­princi­pes. Wat met name ont­breekt, is een prak­tisch gemaak­te rationa­le die argumen­tatie aan­reikt en rich­ting geeft bij het maken van keuzes in het ontwerp­proces."
Nadere vragen
Onder andere voor het leerge­bied Rekenen & Wiskun­de wordt in het eerste advies van de weten­schappe­lijke curricu­lumcom­missie aan­dacht besteed aan enkele 'nadere vragen' met betrek­king tot:
  • De rol van (bewer­kingen met) breuken in het primair onder­wijs.
  • Het gebruik van de rekenma­chine.
  • De samen­hang tussen het leerge­bied met andere leerge­bieden.
 
Er wordt in dit verband uitdruk­kelijk verwe­zen naar de Nadere verken­ning Rekenen en Wiskun­de die in septem­ber 2020 door SLO is gepubli­ceerd. Deze publica­tie bevat onder andere versla­gen van een viertal 'expert­mee­tings' over breuken, over de rekenma­chine, over de samen­hang binnen het voor­stel rekenen/wiskun­de en over de boven­bouw van het havo en vwo. Daar­naast bevat het advies een nadere duiding van de visie van het ontwik­kelteam Rekenen & Wiskun­de, een beschou­wing over het "wat" en het "hoe" en de vraag wat er in het lande­lijk curricu­lum moet worden vastge­legd. De weten­schappe­lijke commis­sie vat een en ander als volgt samen:
"Bij Rekenen & Wiskun­de bleek dat het ontwik­kelteam voor het p.o. de nadruk had gelegd op een beter begrip van breuken en dat bewer­kingen met breuken wel voorkwa­men maar zich in het p.o. beperk­ten tot wat visueel voor­stel­baar is. Formeel breukre­kenen zou dan pas plaats­vinden in het v.o. Het voor­stel is nu om het gebruik van visuali­saties en denkmo­dellen bij breuken niet voor te schrij­ven maar wel moge­lijk te maken door de moei­lijk­heids­graad van het breukre­kenen te beper­ken. Over de positie van de rekenma­chine wordt gecon­clu­deerd dat tenmin­ste in de kerndoe­len helder moet worden welke gememo­riseer­de kennis en geauto­mati­seerde vaardig­heden van de leerlin­gen ver­wacht worden, zodat niet voor derge­lijke kennis en vaardig­heden de rekenma­chine behoeft te worden ingezet. Over de kwes­ties van samen­hang binnen en tussen leerge­bieden wordt gesteld dat in de volgen­de ontwik­kelfase de verbin­dingen en nadere keuzes kunnen worden gemaakt."
Gelijke kansen
Op verzoek van de Tweede Kamer gaat de commis­sie ook in op de rol van het curricu­lum bij het vraag­stuk van de "gelijke kansen" voor taal en rekenen. De weten­schappe­lijke commis­sie wijdt in het eerste advies wel enige woorden aan dit onder­werp maar conclu­deert dat er voor een uitvoe­rig ant­woord meer tijd nodig is. De commis­sie zal in een later advies op de kwestie terugko­men.
Tweede tussen­advies
Het tweede tussen­advies van de weten­schappe­lijke commis­sie gaat over het ontwik­kelen van kerndoe­len, de ontwerp­tijdver­deling en de wijze van formule­ren van de kerndoe­len. De commis­sie consta­teert dat er tot op heden geen heldere defini­tie van kerndoe­len is gehan­teerd. Zo heeft men het soms over zaken die aangebo­den moeten worden en op andere momen­ten over zaken die be­heerst moeten worden. De commis­sie pleit voor de volgen­de formule­ring:
"De concept-kerndoe­len be­schrij­ven een aanbod, een inspan­ning, en, waar toepas­selijk, een niveau van beheer­sing. Het gaat om drie typen kerndoe­len die aange­ven waar leerlin­gen mee in aanra­king moeten komen, welke inspan­ning van hen wordt ver­wacht met het oog op leerer­varin­gen en wat er uitein­delijk be­heerst moet worden."
De bestaan­de referen­tieka­ders voor taal en rekenen moeten met de kerndoe­len mee ontwik­keld worden. Het formule­ren van tussen­doelen en leerlij­nen en het geven van voor­beelden zou kunnen helpen bij de imple­menta­tie van kerndoe­len in het onder­wijs, aldus de commis­sie.
De commis­sie advi­seert om een helder onder­scheid te maken tussen het proces om te komen tot wette­lijk vastge­legde kerndoe­len en eindter­men ener­zijds en het proces van curricu­lumont­wikke­ling in relatie tot vakver­nieu­wing, ingezet op scholen zelf, ander­zijds. Verder advi­seert de commis­sie om terug­houdend te zijn in het streven naar het formule­ren van generie­ke vaardig­heids­doelen. Wel is het van belang om waar dat nuttig en moge­lijk is, samen­hang tussen kerndoe­len uit (verwan­te) leerge­bieden te realise­ren.
gk
bron: Weten­schappe­lijke commis­sie advi­seert over de lande­lijke bijstel­ling van het curricu­lum po en vo.

 

Vooruitblik grafische rekenmachines

 
Hoe zit het met de grafi­sche rekenma­chines voor de lich­ting die in het school­jaar 2021-2022 in de vierde klas van het havo of vwo plaats­nemen? het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft op 8 februa­ri 2021 de traditi­onele 'vooruit­blik' gepubli­ceerd. Helaas schept ook deze vooruit­blik niet slechts duide­lijk­heid...
De vooruit­blik heeft betrek­king op de examen­jaren 2023 (havo) en 2024 (vwo). Het belang­rijkste punt is wel­licht dat de lijst van toege­stane merken/types wat is beperkt ten opzich­te van eerdere jaren. De lijst luidt als volgt:
  • fx-CG50, vanaf versie OS 3.50.
  • fx-9860GII(SD) vanaf versie OS 2.11 (deze is na 2025 niet meer toege­staan).
  • TI-84 Plus CE-T (python edition) vanaf versie OS 5.16.0.
  • TI-Nspire CX vanaf versie OS 4.5.4 (alleen de versie zonder CAS).
  • TI-Nspire CX II-T vanaf versie OS 5.3.0 (zowel versie met als zonder CAS).
  • HP Prime, mits voor­zien van de meest recente Neder­landse examen­stand (wat op de machine aan/uit gevinkt dient te zijn) en voor­zien van het meest recente OS.
  • De grafi­sche rekenma­chine van Num­Works, mits voor­zien van de meest recente Neder­landse examen­stand.
N.B.1:De Casio fx-CG20 is na 2022 niet meer toege­staan.
N.B.2:De TI-84 Plus T, de basis­versie met LED lampje is na 2022 niet meer toege­staan.
Ver­plicht of gewenst?
Voor alle machi­nes ver­dient het de aanbeve­ling om de machine altijd te voor­zien van het meest recente OS (Opera­ting System) of de meest recente firm­ware. In de rege­ling toege­stane hulpmid­delen worden de instel­lingen van de machi­nes nader gespeci­ficeerd.
Opmerke­lijk is dat er in andere publica­ties van het CvTE, zoals de vakspe­cifieke informa­tie bij de septem­bermede­deling, sprake is van de ver­plich­ting om er voor te zorgen dat de meest recente versie op de machine staat:
"Op elke machine dient tijdens het examen de meest recente Neder­landse examen­stand en het meest recente opera­ting system te zijn geïn­stal­leerd. ... In de maart­aanvul­ling wordt per type grafi­sche rekenma­chine aangege­ven welke opera­ting system of recente examen­stand geïn­stal­leerd dient te worden voor het examen. Dit geldt dus voor elk type grafi­sche rekenma­chine dat is toege­staan."
Zie bijvoor­beeld Wiskun­de A vwo: vakspe­cifieke informa­tie 2021
Deze tegen­stel­ling leidt tot onduide­lijkhe­den op de scholen en moge­lijk tot ongelij­ke behande­ling van examen­kandida­ten. Het zou prettig zijn als de bood­schap in de diverse publica­ties gelijk­luidend zou zijn.
gk

 

FLOS wiskundesymposium 2021

 
Op donder­dag 11 maart 2021 vindt van 12:00 uur tot 17:00 uur het vierde FLOS wiskun­desympo­sium plaats. Dit keer is het symposi­um online. Fontys Leraren­oplei­ding Sittard (FLOS) nodigt wiskun­dedocen­ten van harte uit om op deze heuge­lijke dag de liefde voor het vak wiskun­de met de oplei­ding te komen vieren.
Het FLOS wiskun­desympo­sium richt zich primair op starten­de wiskun­dedocen­ten, ervaren wiskun­dedocen­ten en wiskun­dedocen­ten in oplei­ding, zowel bache­lor- als master­studen­ten. Docen­ten van verwan­te vakge­bieden zijn ook zeer welkom. Het doel van het symposi­um is om deelne­mers inhoude­lijke en vakdi­dac­tische verrij­king en bijscho­ling te bieden.
Program­ma
Prof. dr. Kaen­ders neemt in zijn ope­nings­presen­tatie de mense­lijke maat van het wiskun­deonder­wijs in een 'digita­le wereld' onder de loep. Hij gaat in op de vraag waarom we in tijden van vervan­ging van de mense­lijke leraar door een digita­le les we niet meteen ook maar de mense­lijke leer­ling door een digita­le leer­ling vervan­gen. Waarom zou een mens über­haupt wiskun­de willen leren?
Tijdens het symposi­um kunt u deelne­men aan paral­lelses­sies over bijvoor­beeld welke strate­gie het beste is voor het spel boter, kaas en eieren. Ook kunt u kiezen voor een paral­lelses­sie over het aloude handels­reizi­gerspro­bleem. Via dat pro­bleem komt u meer te weten over hoe satel­lieten worden gecon­tro­leerd en hoe DNA-sequen­ties kunnen worden bere­kend. Verder zijn er nog paral­lelses­sies over vector­calcu­lus en fourier­reeksen.
De slotpre­senta­tie wordt ver­zorgd door prof. Eelbode. Hij hield onder andere ook een succes­volle presen­tatie op de Nationa­le Wiskun­dedagen van 2020. Zijn onder­werp is FUNda­mental Mathema­tics. De wiskun­dige wordt door hem op een ludieke manier bekeken. Wat zijn de typi­sche frustra­ties van de wiskun­dige, wat drijft hem/haar in de zoek­tocht naar abstrac­te schoon­heid en welke bewijs­technie­ken worden momen­teel, jammer genoeg, nog steeds niet op school gedo­ceerd?
In­schrij­ven
Ga naar fontys.nl/wiskun­desympo­sium voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven. Doe dat uiter­lijk op dinsdag 9 maart 2021. Aan het symposi­um zijn geen kosten verbon­den.

 

Verslag eerste ronde Wiskunde Olympiade

 
Ook de eerste ronde van de Wiskun­de Olympia­de verliep dit jaar anders dan anders. Vanwege de lock­down maakte een groot deel van de leerlin­gen de eerste ronde thuis via een online systeem. Er deden dit jaar 229 scholen mee met in totaal 3403 leerlin­gen.
301 leerlin­gen uit 5 vwo en 5 havo met 16 punten of meer, 269 leerlin­gen uit 4 vwo en 4 havo met 14 punten of meer en 167 leerlin­gen uit de onder­bouw met 11 punten of meer gaan door naar de tweede ronde die op 12 maart 2021 wordt gehou­den. De beste leerlin­gen uit elke catego­rie van de tweede ronde, naar schat­ting onge­veer 130 leerlin­gen, zullen vervol­gens worden uitgeno­digd voor de finale aan de TU Eindho­ven op 17 septem­ber 2021.
Prijs­win­naars
De scholen­prijs voor de beste school 'overall' gaat naar het Lorentz Lyceum uit Eindho­ven. Deze school had ook de beste onder­bouw­deelne­mers maar omdat ze al de scholen­prijs 'overall' hebben gewon­nen, gaat de scholen­prijs onder­bouw naar de nummer 2, het Huygens Lyceum uit Eindho­ven. Het Lorentz Casimir Lyceum behaal­de ook de hoogste score bij de meisjes. De scholen­prijs meisjes gaat daarom ook naar de nummer 2, het Praedi­nius Gymnasi­um uit Gronin­gen.
Er is ook nog een scholen­prijs voor de beste school die in de afgelo­pen drie jaar voor het eerst (weer) deel­neemt aan de Wiskun­de Olympia­de. Deze scholen­prijs gaat naar de Interna­tional School Alber­dingk Thijm uit Hilver­sum.
U vindt de opgaven, de uitwer­kingen en het verslag van de eerste ronde op www.wiskun­deolym­piade.nl. We zijn er heel geluk­kig mee dat de eerste ronde, ondanks de pande­mie, toch is doorge­gaan. Wij danken alle wed­strijd­leiders voor de flexibi­liteit die zij hebben getoond.
Namens de Stich­ting Neder­landse Wiskun­de Olympia­de
Melanie Steen­tjes (melanie@wiskun­deolym­piade.nl)

 

Betapartnerconferentie

 
De Bèta­part­nerscon­feren­tie 2021 "Een nieuwe lente, een nieuw geluid" vindt online plaats op donder­dag 18 maart 2021 van 15:00 uur tot 18:00 uur.
Het program­ma bestaat uit de ope­nings­voor­dracht "De Europe­se Green Deal" door Jacob de Boer, gevolgd door twee rondes met een ruim aanbod aan work­shops. Speci­aal voor wiskun­dedocen­ten geeft Jan Keemink van het Her­vormd Lyceum Zuid een verras­sende work­shop met als titel "De didac­tiek van het inpro­duct".
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

Galois (Rectificatie)

 
 Dit keer wél Evaris­te Galois
Zoals enkele oplet­tende lezers ons meldden, is in WiskundE-brief 882 per vergis­sing een verkeer­de illu­stratie bij het artikel over de vakbij­een­komst Galois­theorie ge­plaatst.
Het was niet de afbeel­ding van Evaris­te Galois die wij plaats­ten. Wij plaats­ten per abuis een portret van Augus­tin-Louis Cauchy, een wiskun­dige die een belang­rijke rol heeft ge­speeld in het leven van Galois.
Om Evaris­te Galois recht te doen, verwij­zen wij u graag naar de Neder­landse Wikipe­diA-pagina over Galois, de Franse grond­legger van de groepen­theorie die helaas op twintig­jarige leef­tijd veel te vroeg over­leed.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Gratis software voor efficienter afstandsonderwijs

 
Door het verlen­gen van de lock­down blijft online lesge­ven nog even onder­deel van het onder­wijs. Texas Instru­ments biedt u graag onder­steu­ning om het online leren en lesge­ven zo gemakke­lijk moge­lijk te maken.
Zo hebben wij diverse soft­wareli­centies die het af­stands­onder­wijs verge­makke­lijken en die leerlin­gen 6 maanden mogen gebrui­ken. Neem contact op met onze Educati­onal Consul­tant Ali Dikici. Hij advi­seert u welke softwa­re het meest ge­schikt is zodat leerlin­gen zo opti­maal moge­lijk mee kunnen doen in de les.
Bekijk het aanbod onder 'Softwa­re voor uw leerlin­gen' op deze pagina: educati­on.ti.com/nl/af­stands­onder­wijs.

 

Valentijnsafspraak met NumWorks?

Wilt u de grafi­sche rekenma­chine van Num­Works graag beter leren kennen? Op Valen­tijns­dag leek het ons gepast om u een presen­tatie of trai­nings­sessie voor u en uw collega's in de wiskun­desec­tie aan te bieden.
We organi­seren die gelegen­heid graag op een ge­schikt moment, online of op locatie.
Heeft u interes­se? We horen het graag via contact@num­works.nl.
 

 

Pi-mok

Om ook dit jaar pi-dag (14 maart) op te vrolij­ken, heeft Yvonne Killian van haar pi-dicht van een tijdje geleden een update gemaakt en de nieuwe tekst op een mok gezet. Tip: hardop lezen!
Als u uw adres mailt naar pi@ykilli­an.nl, komt er voor 8 euro plus 7 euro verzend­kosten ook een mok uw kant uit.

 

Verplicht updaten Casio grafische rekenmachines (herinnering)

In de maartme­dede­ling van 2021 staan de ver­plichte OS-versies voor het Cen­traal Examen:
  • Voor de Casio fx-CG50 is dat OS versie 3.50.
  • Voor de Casio fx-CG20 is dat OS versie 3.12.
  • Voor de Casio fx-9860GII is dat OS versie 2.11.
Als deze ver­plichte versie niet op de grafi­sche rekenma­chine is geïn­stal­leerd, mag die rekenma­chine niet tijdens het Cen­traal Examen ge­bruikt worden. Met de update wordt de nieuwe examen­stand geïn­stal­leerd.
Meer informa­tie en de benodig­de down­loads vindt u op casio-educa­tie.nl/examen­stand.

 

Webinar Casio educatie - examenstand

Op ver­schil­lende momen­ten organi­seren wij een gratis webinar met als doel, u te onder­steunen bij het updaten van de Casio grafi­sche rekenma­chine. Na dit webinar kunt u uw leerlin­gen helpen met updaten zodat ze de nieuw­ste OS-versie hebben met de juiste examen­stand.
Tijdens het webinar bespre­ken we de verande­ringen waar u op moet letten en komen er tips en trucs voorbij met prakti­sche voor­beelden.
Schrijf u in via deze link.
 

 

Zullen we een keer afspreken?

We zijn gek op wiskun­de en willen die liefde graag met u delen. Kunnen we een keer met u afspre­ken?
Meld u aan voor een van onze intro­ductie­webi­nars en maak kennis met Smart­Wiskun­de. Wie weet zijn we wel de perfec­te match. Tot snel.
 

 

Toegepaste Wiskunde studeren in Leeuwarden

 
NHL Stenden Hoge­school in Leeuwar­den biedt voor alle leerlin­gen die wiskun­de interes­sant vinden de vierja­rige hbo-oplei­ding Toege­paste Wiskun­de.
Graag willen we alle leerlin­gen in het voortge­zet onder­wijs kennis laten maken met deze oplei­ding. Het is een studie met veel wiskun­de, zoals analyse, discre­te wiskun­de, logis­tiek, statis­tiek, data science, softwa­re ontwik­keling en verzeke­rings­wiskun­de. Er is genoeg te leren.
Deel deze link met uw leerlin­gen uit de boven­bouw zodat ze alvast een eerste indruk krijgen van deze oplei­ding.

 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chines laten bestel­len maar wél tegen een school­korting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­winkel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl