nummer 879, 20 december 2020
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4850 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Rekenen in groep 6
Op dinsdag 8 december werden de resultaten bekend gemaakt van het
TIMSS-onderzoek dat in 2019 werd gehouden. Het gaat om een wereldwijd
vierjaarlijks onderzoek naar onder andere de rekenprestaties van kinderen
in groep 6 (grade 4). Tot grote opluchting van beleidsmakers zet de dalende
tendens van de afgelopen jaren zich voor Nederland niet door en werd
er zelfs weer wat hoger gescoord. Maar is die opluchting terecht? Is er
bij nadere analyse inderdaad sprake van een keerpunt?
Om maar meteen met een belangrijke 'disclaimer' te beginnen. Het is
de vraag in hoeverre de Nederlandse resultaten wel representatief
zijn. Ondanks vele inspanningen van het Nederlandse onderzoeksteam en
het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) is het niet
gelukt om aan de eisen te voldoen die TIMSS (Trends in International
Mathematics and Science Study) als organisatie stelt aan de respons.
Respons te laag
Uiteindelijk hebben slechts 112 scholen aan het onderzoek deelgenomen,
waardoor de respons op 75% kwam, lager dan de ondergrens van 85% die
TIMSS hanteert. Desondanks zijn de gegevens van Nederland, met slechts
een onopvallende annotatie, wel opgenomen in het internationale rapport.
Niet alleen rekenen
Het TIMSS-onderzoek gaat niet alleen over rekenen ('getallen') maar ook
over onderwerpen als meetkundige vormen, gegevensverwerking en
statistiek. De Nederlandse winst die in 2019 geboekt is, betreft
vooral de onderwerpen meetkunde en statistiek. Ook bij
het onderwerp getallen is er sprake van een licht herstel maar
dat herstel is veel kleiner dan de achteruitgang die in de jaren
voor 2019 is opgelopen. Hieronder heb ik een en ander in beeld gebracht:
De verticale schaalverdeling in deze afbeelding behoeft enige uitleg.
In 1995 werden de scores zodanig geïndexeerd dat het gemiddelde op
500 en de standaardafwijking op 100 uitkwam. Deze schaalverdeling
wordt nog steeds toegepast.
Groeiende verschillen
Wanneer we kijken naar de scores van de verschillende groepen
leerlingen, valt op dat de winst vooral is geboekt door de beter
scorende leerlingen. De leerlingen die minder goed scoorden, boekten
nauwelijks enige vooruitgang. Er is dus sprake van winst 'aan de
bovenkant'. Dat is opmerkelijk want in het verleden deden de
Nederlandse leerlingen het internationaal gezien juist 'aan de
onderkant' erg goed. De scores van de 'slechtere' en de 'betere' leerlingen
lagen in Nederland dus veel minder ver uit elkaar dan in de meeste
andere landen. Sinds 2011 zijn de verschillen tussen 'onderkant' en
'bovenkant' echter behoorlijk toegenomen. De grafiek hieronder brengt
dat in beeld.
De grafiek laat zien dat sinds 2011 de scores van de 25% hoogst scorende
leerlingen iets zijn gestegen terwijl die van de 25% slechtst scorende
leerlingen behoorlijk zijn gedaald.
Thuissituatie
Deze toenemende verschillen laten zich ook zien als we letten op de
taal die thuis wordt gesproken. Leerlingen waar thuis overwegend
Nederlands wordt gesproken, scoorden in 2019 negen punten hoger dan
in 2015 terwijl leerlingen waar een andere taal wordt gesproken in
2019 juist iets lager scoorden dan in 2015.
Een soortgelijke ontwikkeling zien we ook op schoolniveau. Leerlingen
op scholen met relatief veel 'achterstandsleerlingen' scoorden lager
dan in 2015 terwijl leerlingen op scholen met weinig 'achterstandsleerlingen'
juist een flinke winst boekten. Al die verschillen lijken de afgelopen
jaren enorm te zijn gegroeid.
Achterstand meisjes
Het verschil in prestaties tussen jongens en meisjes groeit niet maar
neemt ook niet af. Zie de grafiek hieronder.
Om een of andere reden lijkt dit verschil echter nauwelijks meer een
'issue' te zijn.
gk
|
Centraal Examen 2021: andere normering
Afgelopen week heeft minister Slob de beloofde maatregelen bekend
gemaakt met betrekking tot de eindexamens van 2021. De meeste aandacht trokken de
ruimere mogelijkheden voor de leerlingen om examen te doen en de uitgebreidere
herkansingsmogelijkheid. Wat minder aandacht was er voor de gewijzigde normering
van de examens. Geen wonder, deze maatregel laat zich veel minder gemakkelijk
in een paar woorden samenvatten.
Sinds 2012 hanteert het College voor Toetsen en Examens (CvTE) voor
veel vakken, waaronder de meeste wiskundevakken, een zogenaamde
absolute normering. Daarbij wordt er met behulp van
referentie-examens, pretesten en posttesten rekening gehouden
met de mogelijkheid dat leerlingen in de loop van de jaren voor een
bepaald vak vaardiger of juist minder vaardig worden. Lees voor de
details onder andere WiskundE-brief 759 en WiskundE-brief 775.
Dit schooljaar is het toepassen van de absolute normering niet
mogelijk, zo schreef de voorzitter van het CvTE op 9 december 2020
in
een brief aan minister Slob:
"Het College kan dit schooljaar namelijk niet vaststellen of het
vaardigheidsniveau van de examenleerlingen hetzelfde is als in de
jaren 2015-2019" |
Het CvTE valt daarom voor 2021 in eerste instantie terug op het oude
systeem van relatieve normering:
"Nu het daarbij niet in staat is het feitelijke vaardigheidsniveau
vast te stellen, zal het College de scores relateren aan de scores
van medeleerlingen." |
Bij deze aanpak ligt het percentage onvoldoendes en/of het gemiddelde
cijfer eigenlijk al van te voren vast. Het gaat er dan alleen om hoe
goed een leerling het doet vergeleken met de rest van de kandidaten.
Hybride vorm
Maar het bovenstaande is nog niet het hele verhaal.
In
een nieuwsbericht op examenblad wordt namelijk het volgende opgemerkt:
"Doordat leerlingen al sinds het voorjaar van 2020 een andere
voorbereiding hebben gehad op het centraal examen kunnen we er niet
van uitgaan dat de vaardigheid van de leerlingen in 2021 gelijk is
aan die van leerlingen in bijvoorbeeld 2019." |
Daarom, zo valt er verder te lezen, wordt er ook gekeken naar de
hoogte van de N-termen in de voorgaande jaren (2015-2019) en naar
het oordeel van docenten over het examen. Het resultaat is dan
een voorlopige N-term die nog nader wordt besproken door
de vaststellingscommissie en uiteindelijk door het CvTE zelf.
In
zijn brief aan de Tweede Kamer spreekt minister Slob over een
"hybride" vorm van normeren waarbij hij benadrukt dat het niveau zal
worden gehandhaafd:
"Indien leerlingen even vaardig zijn als reguliere jaren, wordt een
regulier slagingspercentage verwacht. Indien leerlingen door
opgelopen achterstanden minder vaardig blijken te zijn dan in eerdere
cohorten betekent dit ook dat er meer leerlingen kunnen zakken." |
Aan het eind van zijn brief schrijft de minister echter dat het CvTE
pas na afloop van de examens 2021 gaat onderzoeken "in welke
mate de examenresultaten kunnen worden gerelateerd aan die uit de jaren
2015-2019".
In hoeverre er bij de komende centrale examens daadwerkelijk sprake is
van niveauhandhaving moeten we misschien nog even afwachten.
gk
|
(mini) NWD 2021
Op 14 december 2020 werden we allen weer fors geconfronteerd met de
gevolgen van de pandemie. Binnen de organisatie van de Nationale Wiskunde Dagen
(NWD) hebben wij de koppen meteen bij elkaar gestoken. Onze eerdere, ambitieuze
opzet van de NWD lijkt ons gezien de huidige omstandigheden niet langer verstandig.
We zijn tot de conclusie gekomen dat een volledig online georganiseerde mini-NWD
nu de beste oplossing is.
Zeker in 2021, vermoedelijk na een zware lesmaand vol afstandsonderwijs, willen wij
iets voor docenten betekenen. Daarom hebben we besloten om een mini-NWD te
organiseren die bestaat uit een mooie lezing, gevolgd door een gezellige en
spannende afsluiting.
Voorrang
De deelnemers die zich reeds hebben ingeschreven, krijgen voorrang bij de
loting voor de NWD van 2022 en ontvangen nog een mail over de terugbetaling.
Tegelijk kan iedereen die zich nog niet heeft ingeschreven zich voor
€ 25,= alsnog voor de mini-NWD inschrijven.
Ga
voor meer informatie via deze link naar onze website.
Voor nu wensen wij iedereen veel sterkte en hele fijne feestdagen.
Uw NWD-team
Joke, Saskia en Vera
|
Prijsvraag 'Vlakvullingen'
Binnenkort bestaat het wiskundetijdschrift Pythagoras 60
jaar. Om dit te vieren, heeft Pythagoras een jubileumprijsvraag
genaamd 'Vlakvullingen' georganiseerd. Deze prijsvraag loopt tot 1 januari 2021.
De prijsvraag 'Vlakvullingen' bestaat uit vijf onderdelen. Enkele van
die onderdelen lenen zich uitstekend om als lesmateriaal te
gebruiken. In de 59 e jaargang van Pythagoras staan
meerdere artikelen over vlakvullingen.
Op
de website van Pythagoras zijn deze artikelen, tezamen met
meer informatie over de prijsvraag, te vinden.
Prijzen
Alle leerlingen kunnen, individueel of in klasverband, aan de
prijsvraag meedoen. De prijzen voor de ontwerponderdelen bestaan uit
afdrukken van het winnende ontwerp, bijvoorbeeld in de vorm van
posters, behang of mokken. Met twee van de onderdelen kan er ook een
prijs van € 100,= worden gewonnen. De klas die op alle
onderdelen het best scoort, wint een bezoek aan
het
kunstmuseum Escher in Het Paleis in Den Haag.
Inzenden
Resultaten kunnen uitsluitend digitaal via prijsvraag@pyth.eu
worden ingezonden. Inzendingen moeten worden voorzien van een
duidelijke vermelding van het onderdeel. Bij individuele inzendingen
moeten naam, adres, leeftijd, klas en naam van de school worden
vermeld. Bij deelname van een klas moet bovendien de naam van de
wiskundedocent opgegeven worden. Deelnemers moeten verder akkoord
gaan met het gebruik van hun inzending voor promotiedoeleinden en
voor publicatie in Pythagoras.
|
Slimme statistiek bij Tata Steel
Op donderdag 21 januari 2021 van 16:00 uur tot 17:15 uur organiseert
Vaksteunpunt Wiskunde van Bètapartners online de bijeenkomst "Slimme
statistiek bij TataSteel". Deze bijeenkomst richt zich op wiskundedocenten
en is geheel gratis bij te wonen.
In de laatste jaren oogst Tata Steel veel succes met zijn 'Advanced
Analytics' afdeling. Zo werd zij op het World Economic Forum erkend
als 'Advanced 4 th Industrial Revolution Lighthouse Company'. Tijdens
de bijeenkomst van donderdag 21 januari 2021 zal Martien Haverkamp
een tipje van de sluier oplichten en zal hij ons laten werken met een "echt"
databestand.
Programma
tijd |
onderdeel |
15:45 |
Ontvangst. |
16:00 |
Slimme statistiek bij TataSteel door Martien Haverkamp. |
16:20 |
Voorbeeld met een TataSteel databestand. |
16:35 |
Discussie: hoe brengen we dit in de klas? |
17:05 |
Afsluiting. |
17:15 |
Einde. |
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
Kees Temme ( C.J.M.Temme@uva.nl)
|
Effectief wiskunde onderwijzen
In het voorjaar van 2021 verzorgen wij, gedeeltelijk online, de cursus
"Effectief wiskunde onderwijzen". Het is een herhaling van de cursus die
wij in het voorjaar van 2020 gaven. De cursus bestaat uit 6 bijeenkomsten,
op wisselende tijden maar steeds op maandag.
Er is steeds meer bekend over leren en leerstrategieën, hoe het brein
werkt en hoe formatief evalueren effectief kan worden ingezet in de
les. Wij maken met en voor u graag de vertaling van deze kennis naar uw
wiskundeles. In de zes bijeenkomsten van de cursus komen de volgende
thema's aan bod:
- Onderwijzen en leren vanuit leerdoelen.
- Leren zichtbaar maken met effectieve leeractiviteiten.
- Effectief feedback geven op verder leren.
- Vragen stellen en begeleid oefenen.
- Leerstrategieën in de wiskundeles.
- Uitbreiding van het vakdidactische repertoire.
Data en kosten
De bijeenkomsten worden op de maandagen van 3 februari, 1 maart, 22 maart,
12 april, 10 mei en 31 mei 2021 op wisselende tijden gehouden. De eerste
en de laatste bijeenkomst zijn, als dat tenminste mogelijk is, fysiek. De
overige bijeenkomsten worden online georganiseerd. De locatie voor de
fysieke bijeenkomsten is nog niet bekend maar we streven naar een goed
met eigen vervoer en openbaar vervoer te bereiken locatie in of nabij
Utrecht.
De cursus kost € 495,= per deelnemer inclusief materialen en
koffie, thee, fris en een broodmaaltijd tijdens fysieke bijeenkomsten.
Volg deze link voor meer
informatie (zoals de wisselende tijden) of om u in te schrijven.
Michel van Ast ( info@michelvanast.nl)
Jörgen van Remoortere ( jorgen@vanremoortere.nl)
|
Educatief ontwerp voor wiskunde
U-talent organiseert speciaal voor wiskundedocenten op de donderdagen
van 18 februari en 8 april 2021 de cursus "Educatief ontwerp voor wiskunde".
De cursus wordt op beide dagen online van 15:00 uur tot 17:00 uur georganiseerd.
Het ontwerpen van een lessenserie die geheel los staat van de methode
is voor veel docenten een forse uitdaging. Gedurende deze cursus bieden
wij u de broodnodige ondersteuning bij het aangaan van deze uitdaging.
Wij bieden u een compleet framework dat met alle aspecten rekening houdt.
In het bijzonder bieden we u handvatten voor het organiseren van lessen
op basis van onderzoekend leren.
De kosten voor deze cursus bedragen 2 U-points voor deelnemers van
partnerscholen en € 110,= voor overige deelnemers.
Volg
deze link voor meer informatie of om u (uiterlijk op 4 februari 2021) in
te schrijven.
Margreet Pieper
|
Computationeel denken in de wiskundeles
U-talent organiseert speciaal voor wiskundedocenten die lesgeven in
de bovenbouw van het havo/vwo op de donderdagen van 11 maart en 15 april 2021
de cursus "Computationeel denken in de wiskundeles". De cursus wordt op beide
dagen van 16:00 uur tot 17:30 uur online georganiseerd.
Computationeel denken is een vaardigheid die binnen het onderwijs een
steeds grotere belangstelling geniet. Een vak waar computationeel denken
bij uitstek kan worden toegepast, is uiteraard de wiskunde.
In de cursus "Computationeel denken in de wiskundeles" maakt u kennis met
recente ontwikkelingen op dit gebied, die onder andere te vinden zijn in ons
eigen onderzoek 'Computationeel denken en wiskundig denken'. Daarna gaan we
het computationeel denken uiteraard in onze eigen onderwijspraktijk toepassen.
De kosten voor deze cursus bedragen 1 U-point voor deelnemers van
partnerscholen en € 55,= voor overige deelnemers.
Volg
deze link voor meer informatie of om u (uiterlijk op 25 februari 2021) in
te schrijven.
Margreet Pieper
|
Laatste WiskundE-brief van 2020
Met deze WiskundE-brief sluiten we een zeer turbulent kalenderjaar
af. Wie had een jaar geleden durven te vermoeden dat wij in maart 2020 met
honderdduizenden collega's een verplichte crashcursus "afstandsonderwijs" zouden
moeten gaan volgen? En dat we tijdens de jaarwisseling nog een keer de wrange vruchten
van die cursus moesten gaan plukken?
Toegegeven, de gezamenlijke computervaardigheid van onderwijsgevend Nederland is in
2020 enorm toegenomen. Die toename weegt echter volstrekt niet op tegen de ellende die velen
van ons in de nabije omgeving hebben meegemaakt. Een flink aantal collega's is besmet
geraakt. Sommige collega's hebben dit niet overleefd; anderen ondervinden nog steeds
de lichamelijke gevolgen van het virus of hebben in hun directe omgeving afscheid
van dierbaren moeten nemen. Als dat afscheid tenminste met goed fatsoen nog mogelijk
was.
Slijtageslag
Veel collega's hebben, afgemat en uitgeput, op hun tandvlees de kerstvakantie gehaald.
Het werk dat wij de laatste maanden hebben moeten uitvoeren, was veelal maar een schim
van de lespraktijk die wij tot maart 2020 gewend waren. Mondkapjes, looprichtingen,
koude schoollokalen, spatschermen, absenties, testuitslagen en steeds weer de strijd
tussen het betrokken les willen geven en de angst voor besmetting.
En het is nog niet afgelopen. Aan de horizon schemert het vaccin maar "het oude
normaal" ligt nog zeker een maand of zes in de toekomst. Daarna zullen we, hopelijk
met de welwillende medewerking van onze nieuwe minister van onderwijs, de
onderwijskundige schade van de pandemie moeten herstellen. Het is een schade die
weleens groter zou kunnen zijn dan wij nu vermoeden want niet alleen de
examenkandidaten van 2021 hebben een achterstand opgelopen.
Onze wens
Wij wensen u, ondanks alle beperkingen waarmee we noodzakelijkerwijs worden geplaagd,
goede feestdagen en een uitgerust begin van 2021 toe. Samen slaan wij er ons in 2021
wel doorheen. Als we ons best doen, is de pandemie aan het einde van 2021 misschien
nog slechts een boze en langzaam vervagende herinnering.
Laten we het hopen.
Uw redactie
Tineke van den Berg, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
De dikke Pythagoras
Auteurs: | Jan Guichelaar, Paul Levrie en Roosmarij Vanhommerig |
Uitgeverij: | Lannoo |
Aantal pagina's: | 256 |
EAN: | 9789401471831 |
Prijs: | € 19,99 |
Pythagoras is al sinds 1961 een begrip in Nederland en België.
In elke aflevering laat het wiskundetijdschrift opnieuw zien dat
wiskunde veel meer is dan een saai schoolvak. Naar aanleiding van de
60e verjaardag van het tijdschrift verschijnt De dikke
Pythagoras.
In dit ultieme wiskundige puzzelboek bundelen Jan Guichelaar,
Paul Levrie en Roosmarij Vanhommerig de allerbeste
doordenkers die door de jaren heen in Pythagoras zijn verschenen. Ze
combineren deze breinbrekers met verrassende wiskundige wist-je-datjes.
Bovendien zit er in elk paginanummer een wiskundig raadsel verstopt.
Het resultaat is een heerlijk veelzijdig boek met meer dan 600 wiskundige
puzzels, spellen en doordenkers voor jong en oud. Een boek dat je de
schoonheid van wiskunde leert ontdekken én garant staat voor urenlang
puzzelplezier.
Een
boek dat je gemakkelijk en snel via deze link kunt bestellen.
|
Van hagelslag tot vlinderslag
Auteurs: | Annemarijn Blom, Iris Verhoeff, Liesbeth van Alebeek en Relinde Jurrius |
Uitgeverij: | Vierkant Wiskunde |
Aantal pagina's: | 72 |
Prijs: | € 12,95 |
Wat heeft wiskunde te maken met hagelslag? Wat heeft wiskunde
met zwemmen te maken? Gebruik je stiekem wiskunde, elke keer dat
je op een computer werkt?
In 'Van hagelslag tot vlinderslag' leggen Annemarijn Blom,
Iris Verhoeff, Liesbeth van Alebeek en Relinde
Jurrius dit allemaal uit voor de leeftijdsgroep van 9 tot en
met 13 jaar. En uiteraard ook voor iedereen die wat meer wil weten
over wiskunde in het dagelijks leven.
Bestel
dit prachtige boek via deze link.
|
Onderzoek naar een virusuitbraak
Epidemiologie is een belangrijke toepassing van de wiskunde.
Epidemiologen staan ook wel bekend als 'disease detectives'. Met
wiskundige modellen proberen deze speurneuzen allerlei infectieziekten
te bestrijden.
In 'Onderzoek naar een virusuitbraak' laat Elles Lalieu aan de hand
van een nog raadselachtige virusuitbraak zien hoe je je als epidemioloog
kunt inzetten voor de verbetering van de volksgezondheid. Dit boekje is
geschreven voor lezers van 15 jaar en ouder.
Koop
dit boekje via deze link.
|
Advertenties
Stel uw eigen wiskundemethode samen
Het havo/vwo lesmateriaal van Math4all wordt in 2020
volledig herzien. Dat is voor een groot deel inmiddels gebeurd.
Vanuit dit vernieuwde materiaal kunt u een eigen selectie maken
waarmee u pdf-readers kunt samenstellen. Zo kunt u als het ware
uw "eigen" lesmethode samenstellen.
Wilt u hierover meer weten? Bekijk dan de kaart op de
startpagina
van www.math4all of mail naar f.spijkers@math4all.nl.
|
Kun je met wiskunde kunst maken?
Het antwoord op die vraag is natuurlijk "Ja". Diverse kunstenaars
maakten en maken nog steeds mooie kunstwerken op basis van
algoritmisch denken. Denk aan M.C. Escher of Rinus
Roelofs.
Daag ook uw leerlingen uit om creatief te zijn met wiskunde en
coderen. Misschien wilt u voor begin 2021 alvast een plekje in de les
inruimen voor de Texas Instruments prijsvraag. Die daagt leerlingen
uit om met coderen magische kunst te maken.
Houd de website in de gaten!
|
|
|