nummer 877, 22 november 2020
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4850 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Gevolgen van het schrappen van de eindtoets in 2020
In 2020 werden vanwege COVID-19 behalve de eindexamens ook
de eindtoetsen in groep 8 geschrapt. Deze maatregel lag voor de
hand maar was wellicht niet zonder gevolgen. In hoeverre zijn
kwetsbare groepen van deze maatregel de dupe geworden?
Sinds 2015 gaat de advisering aan het eind van de basisschool als
volgt:
- In het begin van het kalenderjaar, vaak in februari, wordt door de
basisschool een voorlopig advies uitgebracht.
- In april maken de leerlingen een centrale eindtoets.
- Als de uitslag van die eindtoets wijst op een hoger niveau dan is
geadviseerd, dan moet het advies van de basisschool heroverwogen
worden.
Dat de eindtoets in 30% tot 40% van de gevallen op een hoger en in 25%
tot 30% van de gevallen op een lager niveau wijst, is niet vreemd als
je bedenkt dat er negen niveaus zijn en het meestal om betrekkelijk kleine
verschillen gaat, zoals het verschil tussen een mavo/havo-advies en een
havo-advies. Na de verplichte heroverweging wordt het advies in ongeveer
een kwart van de gevallen bijgesteld. Die bijstelling is altijd naar
boven; een bijstelling naar beneden is niet toegestaan.
Milieu en eindtoets
Van verschillende kanten wordt er gesteld dat vooral leerlingen uit
wat armere milieus gebaat zijn bij het maken van een centrale eindtoets
in groep 8. Het een en ander zou dan moeten blijken uit een diagram als
hieronder, waaruit een duidelijke correlatie valt af te lezen tussen
de inkomensklasse enerzijds en de positieve afwijking tussen voorlopige
advisering en eindtoets anderzijds.
De conclusie dat leerlingen uit gezinnen met lagere inkomens door de
leerkrachten vaker worden onderschat, lijkt voor de hand te liggen.
Maar los van de vraag of de eindtoets altijd als norm kan worden genomen,
kunnen er bij deze kwestie statistische valkuilen opdoemen. De meest
beruchte valkuil is, in allerlei varianten, de
paradox
van Simpson.
In december 2018 besteedde ik in WiskundE-brief 831 aandacht aan de cijfers van 2017.
Ik liet in mijn artikel zien dat het effect van de veronderstelde onderschatting
leek te verdwijnen wanneer de vwo-adviezen buiten beschouwing werden gelaten.
Op het eerste gezicht lijkt dat vreemd omdat juist een vwo-advies niet naar
boven kan worden bijgesteld. Maar als je er even over nadenkt, dan valt dit
verschijnsel echter goed te verklaren. Het is de paradox van Simpson
die de argeloze beschouwer op een dwaalspoor brengt.
Paradox van Simpson
Hoe wreekt deze paradox zich? Wel, in 2017 kreeg 36% van de leerlingen uit de
hoogste inkomensgroep (de hoogste 20%) een vwo-advies terwijl dat bij de laagste
inkomensgroep (de laagste 40%) slechts 12% was. Een logisch gevolg hiervan is
dat die laatste groep een grotere kans had op een hoger eindtoetsadvies. Dit
verschil in kans veroorzaakt het vermeende maar niet bestaande verschil. Per
adviesniveau waren er in 2017 weinig verschillen tussen de inkomensgroepen te
zien en in de combinatie van alle niet-vwo-adviezen was het verschil tussen
de hoogste inkomensgroep enerzijds en de laagste twee inkomensgroepen anderzijds
volstrekt te verwaarlozen.
2017 was een uitzondering
In december 2018 ging ik er bij het schrijven van mijn artikel vanuit
dat de situatie in 2017 niet of nauwelijks zou afwijken van die in
andere jaren. Achteraf blijkt dat een onjuiste aanname van mij te zijn
geweest. 2017 was een uitzondering!
Vanaf 2015, toen het nieuwe systeem van de voorlopige advisering werd
ingevoerd, zijn er voor de andere jaren wél duidelijke verschillen te zien
tussen de inkomensgroepen, ook als je de vwo-adviezen buiten beschouwing
laat. In 2019, het laatste jaar dat de eindtoetsen werden afgenomen, waren
die verschillen het grootst. Bij de laagste twee inkomensgroepen pakte
in 2019 het eindtoetsadvies in 54% van de gevallen hoger uit dat het
voorlopig schooladvies. In de hoogste inkomensgroep ging het om 45% van
de gevallen. Beide percentages zijn bijzonder hoog en op het waarom van
deze hoge percentages ga ik nu even niet in. Maar een verschil van bijna
9 procentpunten geeft wel te denken.
Hieronder heb ik deze verschillen voor de jaren 2015-2019 in beeld gebracht.
Hoewel de verschillen niet ontzettend groot zijn, lijkt het mij toch
duidelijk dat leerlingen uit gezinnen waar men het wat minder breed
heeft een wat grotere kans lopen om ten opzichte van de eindtoets te
laag te worden ingeschat dan leerlingen uit gezinnen waar men wat
ruimer in de slappe was zit. En dat beeld is duidelijk anders dan ik
op basis van de cijfers van 2017 schetste.
Migratieachtergrond
Wellicht zou je verwachten dat er met betrekking tot de migratieachtergrond
van leerlingen een soortgelijk beeld ontstaat. Dat blijkt echter niet zo
te zijn. Over alle adviezen scoren leerlingen met een migratieachtergrond
in 41,5% van de gevallen hoger op de eindtoets terwijl dat percentage voor
leerlingen zonder migratieachtergrond op 40% ligt. Corrigeer je echter voor
de paradox van Simpson en laat je de vwo-adviezen buiten beschouwing,
dan krijg je met 49,3% tegen 50% juist de omgedraaide situatie. De cijfers
laten voor leerlingen met een migratieachtergrond dus geen systematische
onderschatting zien.
Kwetsbare groepen de dupe?
In hoeverre zijn kwetsbare groepen nu de dupe geworden van het schrappen
van de eindtoets in 2020? De cijfers tonen aan dat het gevaar dreigt dat
leerlingen uit armere gezinnen dit schooljaar door het ontbreken van de
eindtoets wat minder 'hoog' zijn ingestroomd in het voortgezet onderwijs.
Gelukkig werd er in het voorjaar van 2020 al voor dit effect gewaarschuwd.
Wellicht is men op de basisscholen dit jaar wat ruimhartiger omgegaan
met de advisering. Binnenkort weten we meer.
gk
|
Loopt het rekenonderwijs in Nederland achter?
Over ruim twee weken zal er opnieuw een internationale vergelijking
van het rekenonderwijs op de basisschool verschijnen. Er is reden om die
publicatie met enige spanning tegemoet te zien want de resultaten van
dit vierjaarlijkse TIMSS-onderzoek hebben voor Nederland tot nu toe
een vrij sterk dalende trend laten zien. Op de uitkomsten moeten we nog
even wachten maar er is al wel een overzicht beschikbaar gekomen waarin
verschillen en overeenkomsten bij het rekenonderwijs op de basisschool
worden geïnventariseerd.
TIMSS is de afkorting van Trends in International Mathematics and
Science Study. De organisatie doet elke vier jaar een groot
internationaal onderzoek, onder andere naar het rekenonderwijs op de
basisschool. Daarbij staan de groepen 6 en 8 (grade 4 en 6) centraal.
Nederland doet alleen mee met het onderzoek in groep 6. De resultaten
van het onderzoek van 2019 zullen op 8 december 2020 worden gepubliceerd.
Curriculum, onderwijstijd en toetsing
Behalve testscores bevatten de publicaties vaak ook allerlei wetenswaardigheden
over het onderwijs in de diverse landen. Die wetenswaardigheden blijven soms
wat onderbelicht. Het is daarom goed dat TIMSS nu al een encyclopedie heeft
gepubliceerd waarin aandacht is voor zaken als curriculum, onderwijstijd en
toetsing.
Een van zaken die worden belicht, is het aantal onderwerpen dat aan het eind
van groep 6 aan de orde is gekomen. Daarbij wordt er onderscheid gemaakt tussen
onderwerpen die met alle leerlingen behandeld zijn en onderwerpen die alleen binnen
een selecte groep aan bod zijn gekomen. Bij rekenen en wiskunde in groep 6 gaat
het om 7 onderwerpen over getallen, 7 onderwerpen over meten en meetkunde en
3 onderwerpen over gegevensverwerking. In sommige landen, zoals in België
(Vlaanderen), Denemarken en de VS, komen al deze onderwerpen voor alle
leerlingen aan de orde. In andere landen, zoals in Duitsland, Frankrijk en
Zweden, is dat wat minder. Gemiddeld worden 14 van de in totaal 17 onderwerpen
als basisstof behandeld.
Nederland is uitzonderlijk
De situatie in Nederland is uitzonderlijk te noemen. Bij ons worden
slechts 8 van 17 onderwerpen met alle leerlingen behandeld en 3 onderwerpen
binnen een selecte groep behandeld. Bij de onderwerpen over getallen komen 4
van de 7 onderwerpen totaal niet aan de orde. Bij de onderwerpen over meten
en meetkunde komen slechts 2 van de 7 onderwerpen aan de orde. Alleen bij
gegevensverwerking is het beeld in Nederland iets gunstiger. Alle onderwerpen
komen daar aan de orde, zij het dat twee van de drie onderwerpen alleen voor
de meer getalenteerden aan de orde komen.
Het gaat bij het TIMSS-onderzoek om de situatie aan het einde van groep 6.
De vermelde achterstanden hoeven in dat stadium nog niet zo veel te
betekenen. Er kunnen redenen zijn om te kiezen voor een heel geleidelijke
opbouw. Dat zouden we dan terug moeten zien bij de oudere leerlingen.
Helaas kunnen we de Nederlandse resultaten aan het einde van groep 8 niet
langs deze internationale meetlat leggen omdat Nederland alleen met groep 6
aan TIMSS meedoet.
Meer of minder?
In hoeverre is de Nederlandse beperking van de hoeveelheid leerstof tot en
met groep 6 weloverwogen en verstandig? Er komen mij regelmatig voorstellen
onder ogen waarin wat betreft rekenen en wiskunde wordt gepleit voor een
nog grotere beperking en een nog rustiger opbouw. Maar wordt het niet eens
tijd om in internationaal perspectief serieus te overwegen om juist eens wat meer
te doen?
Gerard Koolstra
|
Internationale Wiskunde adventswedstrijd
4TU.AMI, een samenwerkingsverband van de universiteiten van Delft,
Eindhoven, Twente en Wageningen, organiseert ook dit jaar in de
decemberdagen voor kerst weer een wiskundewedstrijd
voor scholieren in het voortgezet onderwijs. De vier technische
universiteiten werken hierbij samen met het Duitse wiskunde-instituut
Matheon in Berlijn.
De wedstrijd wordt in de vorm van een digitale adventskalender, de
zogenaamde Mathekalender, gespeeld van 1 tot en met 24
december 2020. In die periode wordt elke dag op de officiele
wedstrijdsite www.mathekalender.de een vakje van de digitale
kalender "geopend" waarachter zich een wiskundige opgave bevindt met
tien mogelijke antwoorden. Omdat het meerkeuzevraagstukken zijn,
worden er geen toelichtingen of bewijzen gevraagd.
Pittige uitdagingen met leuke prijzen
De opgaven zijn uitdagend en soms zelfs van het niveau van de finale van de
Nederlandse Wiskunde Olympiade. De oplossingen vergen in principe echter
geen geavanceerde wiskunde. Er zijn fraaie prijzen beschikbaar,
waaronder een laptop voor de best scorende Nederlandse scholier.
Inschrijven
Aanmelding is vanaf 1 november 2020 mogelijk op de Duitse website
www.mathekalender.de. Op de
Nederlandse
website van de wedstrijd is meer informatie te vinden, waaronder
ook wat oefenopgaven.
|
Online sessie wiskundetrompet
Op donderdagmiddag 3 december 2020 organiseert het vaksteunpunt
wiskunde van Bètapartners Amsterdam een online sessie met Margriet
van der Heijden over haar nieuwe boek De wiskundetrompet.
Tijdens deze bijeenkomst vertelt zij over de inhoud en de totstandkoming
van het boek waarna er met enkele van de vraagstukken uit het boek interactief
met u wordt gepuzzeld.
Vanaf 15:45 uur staat de Zoom-verbinding open. De presentatie van
Margriet van der Heijden zal van 16:00 uur tot 16:30 uur plaatsvinden.
Na het interactieve puzzelen zal de sessie om 16:50 uur worden afgesloten.
Gratis
Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Er geldt echter wel een maximum van
25 deelnemers. Reageer dus snel. U kunt zich aanmelden door een e-mail
naar kees.temme@uva.nl te sturen.
|
Recordopbrengst veilingen WwF
Er werd vorige maand fanatiek geboden op het aanbod van de oktoberveiling
van het Wereldwiskunde Fonds. De ruim 2900 biedingen resulteerden in 563
verkochte boeken en een recordopbrengst van € 3361,02. De extra
100+1-veiling, georganiseerd als compensatie voor het niet doorgaan van
de boekenkraam op de NVvW-studiedag, leverde nog eens € 1142,= op.
Dit alles neemt niet weg dat er nog heel veel prachtige boeken over zijn,
waaronder buitenlandse studieboeken, Nederlandse schoolboekjes en
leuke opgavenboekjes. Het is daarom weer tijd voor de traditionele
Winterverkoop waarin alle boeken voor een vaste lage prijs worden
verkocht.
Op
de veilingsite staan ruim 400 boeken en jaargangen Pythagoras
klaar voor de Winterverkoop. Tot 21 april 2021 kunnen deze prachtige
wiskundewerken voor een prikkie worden gekocht.
De opbrengst wordt, u weet dat ondertussen, volledig besteed aan projecten voor
wiskundeonderwijs in de derde wereld.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
veilingmeester WwF
|
Scholennetwerk Zuid Holland
De geschiedenis van de wiskunde laat goed zien hoe de mensheid geworsteld heeft met de ontwikkeling van wiskundige concepten en methoden.
In de tweede bijeenkomst van het scholennetwerk Zuid Holland bespreekt Roel van Asselt "evergreens" uit de geschiedenis van de wiskunde, onderwerpen die goed in de klas zijn te gebruiken, zoals de kwadratuur van de cirkel, de laatste stelling van Fermat, het begrip oneindig (groot, veel, klein), de verknoping van filosofie en wiskunde, de mysticus Pythagoras, de wiskundige Plato, de charlatan Cardano, de onvoorstelbare Euler etc.
Daarnaast komen korte vraagstukjes aan bod die zich ook lenen om in de klas te behandelen. De bijeenkomst is online.
Datum: 3 december van 16:00 tot 18:30 uur.
Aanmelden kan via deze link.
Voor partners van het Onderwijsnetwerk Zuid-Holland zijn er geen kosten verbonden aan deelname. Aan docenten van van andere scholen worden, na een eerste gratis kennismakingsbijeenkomst, wel kosten in rekening gebracht.
Jeroen Spandaw, Wim Caspers, Peter Kop
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
De wiskundetrompet
Auteur: | Margriet van der Heijden en Iris Rijsman |
Uitgeverij: | Nieuwerzijds |
Aantal pagina's: | 131 |
ISBN: | 978-90-571-2537-9 |
Prijs: | € 16,95 |
Voor een taart staan honderd mensen in de rij. De eerste krijgt één
honderdste stukje taart. De tweede krijgt twee honderdste van de rest
van de taart. De derde krijgt daarna drie honderdste van de rest van
de taart en zo door. Op welke plek in de rij krijg je het grootste
stuk taart?
De wiskundetrompet laat zien hoeveel muziek er in wiskunde zit en wat
een trompet met een taart te maken heeft. Het boek staat vol gekke
logische puzzels en vrolijke wiskunde.
Welke getallen gedragen zich als hagelstenen? Hoe zeg je wiskundig:
'Ik hou van jou?' Wat is het geheim van de dennenappel? Wat is de
overeenkomst tussen het getallenpaar 4 en 10, het paar 6 en 21 en het
paar 10 en 55?
Wie De wiskundetrompet heeft gelezen, kijkt een beetje anders
naar trompetten, dennenappels en taart. En naar de wiskunde zelf.
|
Verdwijnpunt opgelost
Auteur: | Rik Vooys |
Uitgeverij: | Epsilon Uitgaven |
Aantal pagina's: | 68 |
ISBN: | 978-90-5041-185-1 |
Prijs: | € 10,= |
Gaat er een wiskundige grondslag schuil achter de Prentententoonstelling
van M.C. Escher? En wat zit er achter de mysterieuze blanco plek in het midden van
deze litho? De plek waar de afbeelding in lijkt te verdwijnen?
Wiskundigen van de Universiteit Leiden hebben deze vraag al eens bestudeerd met
behulp van elliptische krommen. In dit Zebraboekje wordt gebruik gemaakt van meer
toegankelijke technieken uit de complexe analyse, te weten de complexe getallen en
de exponentiële functie. Rik Vooys combineert dit met het schuin oprollen van
papier om de Prentententoonstelling compleet te maken.
|
Advertenties
Mathelo online nascholingsaanbod
Wiskundedocenten kunnen nog dit najaar, op een tijdstip naar
keuze, een aantal webcursussen via afstandsonderwijs volgen. In de
webcursus "Tools voor digitaal lesgeven in de wiskunde" ontdekt u
de gebruiksmogelijkheden van gratis interactieve webapplicaties
voor afstandsleren.
In de geheel opnieuw bewerkte webcursus "GeoGebra 6 van A tot Z"
worden de didactische toepassingen van GeoGebra uitvoerig besproken.
Met een handleiding van ruim 250 pagina's is deze cursus een onmisbaar
naslagwerk voor elke wiskundedocent.
De webcursus "Statistiek, data en onzekerheid" bestaat uit een
collectie van leerpaden voor beschrijvende statistiek.
Ga voor meer informatie of om u in te schrijven naar www.mathelo.net.
|
Stel uw eigen wiskundemethode samen
Het havo/vwo lesmateriaal van Math4all wordt in 2020
volledig herzien. Dat is voor een groot deel inmiddels gebeurd.
Vanuit dit vernieuwde materiaal kunt u een eigen selectie maken
waarmee u pdf-readers kunt samenstellen. Zo kunt u als het ware
uw "eigen" lesmethode samenstellen.
Wilt u hierover meer weten? Bekijk dan de kaart op de
startpagina
van www.math4all of mail naar f.spijkers@math4all.nl.
|
Hoe geef ik les over ...
Onlangs verscheen de bundel Meetkunde, ontwikkeld door de
Samenwerkingsgroep Lerarenopleidingen Wiskunde tweedegraads (SLW).
De bundel vormt een praktijkboek voor wiskundeleraren met een rijke
bron aan lesideeën, bijvoorbeeld wat betreft het inzetten van materialen,
het bieden van gedifferentieerde opdrachten en het toepassen van
wiskundige denkactiviteiten.
De onderdelen in het hoofdstuk "Hoe geef ik les over ..." geven voor
alle meetkundeonderwerpen uit het curriculum vmbo en onderbouw havo/vwo
voorbeelden en didactische aanwijzingen. Daarnaast bevat de bundel
overzichten van de leerlijnen, didactische modellen en leertheorieën
die passen bij het meetkundeonderwijs.
Volg
deze link om de bundel Meetkunde te bestellen.
|
|
|
Vacature hoofdauteur Wiskunde VO
Steeds meer scholen weten de weg naar SmartWiskunde te vinden.
Mede daarom zoeken wij versterking in de vorm van een extra hoofdauteur.
Bent u toe aan een nieuwe uitdaging of zoekt u een aanvulling op uw
huidige baan? Wij bieden een unieke kans om, met passie voor techniek
en didactiek, mee te werken aan de doorontwikkeling van de enige echte
blended wiskunde methode: SmartWiskunde.
Bekijk hier onze vacature voor hoofdauteur, stuur ons daarna uw cv
en een korte motivatie en we gaan graag het gesprek met u aan.
|
|
|
Duurzaam vuilnis verwerken
In een vakoverstijgend project van vier weken werkten de leerlingen
uit havo 5 van het Martinuscollege in Grootebroek aan duurzame manieren
om vuilnis te verwerken. Ze bedachten zelf creatieve oplossingen met
TI-Nspire CX technologie en programmeren in Python.
In het project zijn delen van het curriculum gecombineerd, waaronder
technisch ontwerpen, technische automatisering, natuurkunde, klimaat
en beroepenoriëntatie.
Lees
hier een blog over het project en bekijk de video.
|
|
|
|
|