nummer 875, 25 oktober 2020

Dit nummer wordt ge­stuurd naar circa 4850 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Examenresultaten 2020

 
Aan het begin van de herfst­vakan­tieperi­ode zijn einde­lijk de resulta­ten van de examens van het afgelo­pen school­jaar door het ministe­rie vrijge­geven. Al langer was het duide­lijk dat er in 2020 veel meer leerlin­gen dan gemid­deld zijn ge­slaagd. Zie ook WiskundE-brief 871. In een in augus­tus 2020 opge­steld rapport van de Dienst Uitvoe­ring Onder­wijs (DUO) staan de exacte cijfers en wordt ook inge­gaan op de vraag hoe een en ander te verkla­ren is.
In 2020 behaal­den bedui­dend meer leerlin­gen het diploma vmbo, havo of vwo. Het sla­gings­percen­tage lag in de laatste jaren voor de corona­crisis, afhanke­lijk van de oplei­ding, zo onge­veer tussen de 88% en 98%. Dit jaar varieer­den de percen­tages tussen de 97,5% en bijna 99,5%. Deze cijfers spreken nog meer tot de verbeel­ding als we niet kijken naar de sla­gings­percen­tages maar naar de percen­tages aan gezakte leerlin­gen:
In procent­punten is het ver­schil op het havo het grootst. Het sla­gings­percen­tage lag daar name­lijk onge­veer 9,5 procent­punten hoger dan in de jaren daar­voor. Rela­tief gezien is de afname van het aantal leerlin­gen dat het diploma niet haalden echter hoger bij onder andere het vmbo-gt en het vwo. Bij die oplei­dingen lag het aandeel aan gezakte leerlin­gen ruim 85% lager dan in de jaren daar­voor.
Geen Cen­traal Examen een voor­deel?
In dit examen­jaar werd er in mei vanwege de corona­crisis geen Cen­traal Examen afgeno­men en waren de school­examen­cijfers bepa­lend voor het eindre­sultaat. Op het eerste gezicht lijkt het logisch dat de resulta­ten hier­door hoger zijn uitge­vallen. De 'strenge' scherp­rechter van het Cen­traal Examen ont­breekt waar­door de leerlin­gen hebben kunnen profite­ren van het betrek­kelijk milde regime van het school­examen. Echter, uit een analyse van de cijfers van 2019 blijkt dat in dat jaar het niet meetel­len van het Cen­traal Examen in veel geval­len juist zou hebben geleid tot minder geslaag­den. Het vmbo-kb zou in dat hypothe­tische geval onge­veer 2% tot 3% minder geslaag­den hebben geteld terwijl er op het havo en het vmbo-gt onge­veer 1% minder geslaag­den zouden zijn geweest. Alleen op het vwo zou onge­veer 2% meer zijn ge­slaagd.
Waren de school­examen­cijfers hoger?
Een andere mogelij­ke verkla­ring voor de hoge sla­gings­cijfers zou kunnen zijn dat de school­examens in het school­jaar 2019-2020 wel­licht beter werden gemaakt en mis­schien ook wat gemakke­lijker waren. Maar wat blijkt? Alleen op het havo lag het school­examen­gemid­delde over alle vakken dit jaar wat hoger. Bij alle andere oplei­dingen lag het gemid­delde school­examen­cijfer juist lager. Op het vmbo-gt, zeg maar de mavo, lag dat gemid­delde zelfs bijna 0,1 punt lager. Het volledi­ge beeld ziet u hieron­der:
Als we ons beper­ken tot de wiskun­devak­ken, dan zien we een soortge­lijk beeld. Op twee uitzon­derin­gen na lag het school­examen­gemid­delde in 2020 lager dan in de jaren daar­voor:
Duide­lijk is dat het specta­culaire succes van de laatste eindexa­menlich­ting zich niet laat verkla­ren uit hogere school­examen­cijfers.
Opmerke­lijke cijfer­verde­ling
Hoe zijn de hoger sla­gings­percen­tages dan wel te verkla­ren? De samen­stel­lers van het DUO-rapport hebben voor deze verkla­ring niet alleen naar de gemid­delden gekeken maar zij hebben voor de kernvak­ken ook de cijfer­verde­ling van de school­examens in beeld ge­bracht. De grafiek hieron­der, die recht­streeks afkom­stig is uit het rapport en zeker voor de wiskun­devak­ken karakte­ristiek is, geeft de uitein­delijke verkla­ring:
De ver­schui­ving van "net niet voldoen­de" naar 'net wel voldoen­de" springt er in deze grafiek uit. Deze opmerke­lijke ver­schui­ving laat zich bij veel belang­rijke vakken zien.
Deze opmerke­lijke cijfer­verde­ling is volgens het rapport een aanneme­lijke oorzaak voor de hoge sla­gings­percen­tages. Het ligt voor de hand dat zeker ook de zoge­naamde "resul­taatver­bete­rings­toetsen" hierbij een rol ge­speeld hebben. De samen­stel­lers van het DUO-rapport waren echter niet in staat om hier meer over te zeggen.
Mijn inter­preta­tie is dat vooral de duide­lijk­heid over welke cijfers er behaald moesten worden om te slagen en de moge­lijk­heid om daar ge­spreid over enkele maanden aan te werken, heeft bijge­dragen tot de onge­kend hoge sla­gings­percen­tages.
gk

 

Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs

 
De werk­groep "Wiskun­de voor Morgen" is een gezamen­lijke werk­groep van de Neder­landse Vereni­ging voor de Ontwik­keling van het Reken-Wiskun­de Onder­wijs (NVORWO) en van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW). Zij hebben in een notitie met de naam "Toe­komstge­richt reken-wiskun­deonder­wijs" uitge­werkt welke verande­ringen in het reken- en wiskun­deonder­wijs nodig zijn voor de hoog­techno­lo­gische maat­schap­pij van de toe­komst.
Leren onze leerlin­gen wel de reken­vaardig­heden en wiskun­dige vaardig­heden die de maat­schap­pij van de toe­komst vraagt? Merk­waardig genoeg is dit geen onder­werp van discus­sie, niet in het onder­wijs, niet in de poli­tiek en ook niet in de media. En dat terwijl vrijwel alle algebra­ïsche bewer­kingen die in het onder­wijs aan de orde komen, ook door compu­ters kunnen worden uitge­voerd. Dat bete­kent zeker niet dat er geen reken- of wiskun­deonder­wijs meer nodig is. Integen­deel; in onze hoog­techno­lo­gische maat­schap­pij hebben juist meer mensen meer wiskun­dige bagage nodig. Ze hebben echter wel andere kennis en vaardig­heden nodig dan voor­heen.
Er moet discus­sie komen
Welke verande­ringen er nodig zijn, is door de werk­groep "Wiskun­de voor Morgen" in de genoem­de notitie uitge­werkt. In die notitie varië­ren de onder­werpen van modelle­ren, begrij­pen en rekenen met pen en papier tot statis­tiek, variabe­len, func­ties en 'computa­tional thin­king'. In de notitie staan veel duide­lijk uitge­werkte voor­beelden.
De notitie "Toe­komstge­richt reken-wiskun­deonder­wijs" richt zich op het funde­rend onder­wijs, dus op het primair onder­wijs, het vmbo en de onder­bouw van het havo en vwo. De notitie heeft vooral tot doel om een brede discus­sie uit te lokken. Een discus­sie waaraan niet alleen onder­wijsex­perts en beleids­makers maar zeker ook leraren en ouders moeten deelne­men.
Koeno Grave­meijer (koeno@grave­meijer.nl)

 

In de geest van Stevin

 
De werk­groep Geschie­denis van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) organi­seerde op zater­dag 10 oktober 2020 haar 26e symposi­um dat tevens haar eerste online symposi­um was. Het thema was "In de geest van Stevin". Het is dit jaar name­lijk 400 jaar geleden dat Simon Stevin over­leed.
De spre­kers, Ad Meskens, Nicoli­ne van der Sijs, Fokko Jan Dijks­terhuis en Jenneke Krüger, hebben hun presen­taties beschik­baar gesteld voor gebruik binnen het onder­wijs. De vier film­pjes, de bijbeho­rende pdf-bestan­den en de aanvul­lende materia­len van onder andere Henk Hiet­brink zijn te vinden op de website van de NVvW.
Jenneke Krüger
Werk­groep Geschie­denis van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs

 

Raadpleging over de nieuwe opzet bevoegdheden

 
In novem­ber 2018 kwam de Onder­wijs­raad met een advies met als titel "Ruim baan voor leraren" over de bevoegd­heden­struc­tuur in het basison­derwijs, voortge­zet onder­wijs en middel­baar beroeps­onder­wijs. Zie ook WiskundE-brief 826. Het ministe­rie heeft in reactie daarop aange­kondigd dat er een nieuw bevoegd­heden­stelsel zal worden ontwor­pen. De "Commis­sie Onder­wijsbe­voegdhe­den" kreeg vervol­gens de op­dracht om dit onder­werp verder uit te werken. Volgens een recente enquête is er onder leraren weinig steun voor een systeem van brede bevoegd­heden. Zie hier­voor ook WiskundE-brief 874.
De Commis­sie Onder­wijsbe­voegdhe­den heeft de afgelo­pen maanden met tal van organi­saties gesprek­ken gevoerd en is onder andere gekomen met een "ABC van de leraar", een be­schrij­ving van de Aard en het Beroep van de leraar en wat er Centraal staat in de dage­lijkse prak­tijk van de leraar.
Online raadple­ging
Op dinsdag 27 oktober 2020 (aan­staande dinsdag dus) en op vrijdag 30 oktober 2020 (aan­staande vrijdag dus) worden er online raadple­gingen georga­niseerd over dit "ABC van de leraar". Uw deelna­me wordt door de Commis­sie Onder­wijsbe­voegdhe­den bijzon­der op prijs gesteld.
Volg deze link voor meer informa­tie. U kunt zich via deze link in­schrij­ven voor de online raadple­ging.

 

Toetsen op Maat

 
In septem­ber 2020 heeft Cito Toetsen op Maat geïntro­duceerd, een onder­zoeks­project waarmee docen­ten met een eindexa­menklas snel en onder­bouwd inzicht kunnen krijgen in het kennis­niveau van hun leerlin­gen. Honder­den scholen hebben zich inmid­dels aange­meld en de eerste leerdoe­len zijn al ge­toetst. Deelna­me aan Toetsen op Maat is moge­lijk tot aan de kerstva­kantie van 2020.
Dit zijn volgens Cito de voorde­len van Toetsen op Maat:
  • Toetsen op Maat brengt eenvou­dig en snel het kennis­niveau van eindexa­menleer­lingen voor de gewens­te leerdoe­len in kaart.
  • U kunt gericht aan de slag, met de hele klas of op indivi­dueel niveau.
  • Deelna­me is gratis.
  • Per school is één in­schrij­ving voldoen­de voor deelna­me van de gehele school.
  • Deelna­me is moge­lijk tot aan de kerstva­kantie van 2020.
  • Toetsen op Maat is beschik­baar voor een flink aantal vakken, over de gehele breedte van het voortge­zet onder­wijs.
In­schrij­ven
De in­schrij­ving voor "Toetsen op Maat" ver­loopt via de eindexa­mense­creta­ris. Op het online in­schrijf­formu­lier kan uw examen­secreta­ris in één keer de gehele school voor alle vakken en niveaus in­schrij­ven. Toetsen op Maat is ook bruik­baar voor uw voor­eindexa­menklas­sen. De te toetsen stof moet dan natuur­lijk al wel zijn behan­deld.
Volg deze link voor een uitge­breide vraag- en ant­woord­lijst. U kunt uw vragen ook mailen naar toetsen­opmaat@cito.nl.

 

Vijf-Minuten-Wiskunde

 
Onder­wijsnet­werk Zuid-Holland (ONZ, Bèta­steun­punt Zuid-Holland en Regio­naal Steun­punt Leiden) organi­seert vijf bijeen­komsten over de prak­tijk van de wiskun­deles­sen. Per bijeen­komst staat steeds één onder­werp cen­traal.
De bijeen­komsten vinden plaats op de donder­dagen van 12 novem­ber 2020, 3 decem­ber 2020, 4 maart 2021, 15 april 2021 en 10 juni 2021. Het is toege­staan om in plaats van de gehele reeks ook losse bijeen­komsten bij te wonen. De eerste bijeen­komst van donder­dag 12 novem­ber 2020 zal van 16:00 uur tot 18:30 uur online worden georga­niseerd en heeft als titel "Vijf-Minuten-Wiskun­de".
Meer dan examen­resulta­ten
Het doel dat veel wiskun­delera­ren voor ogen hebben, is breder dan alleen maar het goede examen­resul­taat. Maar helaas, het tempo ligt hoog, het hoofd­stuk moet af en de lessen zijn gevuld. Toch zou je als docent systema­tisch aan­dacht willen beste­den aan het nut van de wiskun­de. Je wilt je leerlin­gen vragen leren stellen en zich over de wiskun­de laten verwon­deren. Je wilt ze laten kennis­maken met merk­waardi­ge onderde­len van de wiskun­de, met toegan­kelijke maar toch nog steeds onopge­loste wiskun­dige proble­men en met de interes­sante geschie­denis van de wiskun­de. Ook wil je de leerlin­gen trainen in wiskun­dige denkac­tivitei­ten en het inslij­pen van veel voorko­mende routi­nes. "Vijf-Minuten-Wiskun­de" laat u zien hoe u dit alle­maal toch kunt verwe­zenlij­ken.
Jason Zijl­stra vertelt iets over zijn onder­zoek en over ver­schil­lende initia­tieven met "Vijf-Minuten-Wiskun­de". Hierna gaan we naar aanlei­ding van eigen ervarin­gen een kader schet­sen over het hoe en waarom van "Vijf-Minuten-Wiskun­de" waarna we zelf aan de slag gaan om concre­te voor­beelden voor de les te ontwer­pen.
Gratis voor partner­scholen
Voor part­ners van Onder­wijsnet­werk Zuid-Holland is deelna­me geheel gratis. Bent u docent aan een niet-partner­school, dan bedra­gen de kosten € 95,= voor één bijeen­komst en € 175,= voor deelna­me aan alle vijf de bijeen­komsten.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.
Jeroen Spandaw, Wim Caspers, Peter Kop

 

Speciale 100-boeken-veiling

 
Geduren­de de hele maand oktober kan er weer worden geboden op de mooie boeken van de jaar­lijkse oktober­veiling. De veiling bevat meer dan 750 boeken, alle­maal met zeer lage start­prijzen. Oude school­boekjes uit Neder­land, boeken over de didac­tiek en de geschie­denis van de wiskun­de, popu­lair weten­schappe­lijke wiskun­deboe­ken, boeken met wiskun­dige puzzels ...
Naast veel oude en nieuwe­re Neder­landse en buiten­landse studie­boeken zijn er dit keer ook veel fraaie en bijna nieuwe Epsilon-uitga­ven te koop. De veiling sluit op 31 oktober 2020 dus neem pijl­snel nog even een kijkje op de veiling­site en bied vooral ook mee.
Unieke online 100-boeken-veiling
Op 7 novem­ber 2020 is de jaar­lijkse studie­dag van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW). Deze studie­dag wordt dit jaar online gehou­den en we kunnen dus niet met onze markt­kraam aanwe­zig zijn. Daarom houden we op zater­dag 7 novem­ber een unieke online 100-boeken-veiling die precies om 17:00 uur zal eindi­gen. Voor die veiling hebben we een selec­tie gemaakt van honderd zeer uitzon­derlij­ke boeken. Prachti­ge boeken over geschie­denis en recrea­tieve wiskun­de, veel bijna nieuw popu­lair weten­schappe­lijk werk en zelfs een aantal 'wiskun­dige' romans, waaron­der bijvoor­beeld ook de bekende dicht­bundel van drs. P. en Marjo­lijn Kool. Deze honderd pracht­werken staan vanaf 1 novem­ber 2020 op de veiling­site op u te wachten en u kunt dan meteen uw slag slaan.
U kent onder­tussen het doel van het Wereld Wiskun­defonds. Ook de op­brengst van deze veiling zal weer volle­dig worden besteed aan projec­ten voor wiskun­deonder­wijs in de derde wereld.
Jos Remijn (wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl)
veiling­meester WwF

 

Winnaars Nederlandse Wiskunde Olympiade

 
Op vrijdag 9 oktober 2020 zijn de prijs­win­naars van de Neder­landse Wiskun­de Olympia­de 2020 online bekend­gemaakt. In de catego­rie 'klas 4 en lager' kwam Hylke Hooge­veen uit Odijk als beste uit de bus. De catego­rie 'klas 5' werd gewon­nen door Peter Zhou uit Maas­tricht en in de catego­rie 'klas 6' was Kevin van Dijk uit Oeffelt de nummer één. Naast de drie win­naars van de eerste prijs ontvin­gen in elke catego­rie ook de nummers twee tot en met vijf een prijs.
De Neder­landse Wiskun­de Olympia­de is een wed­strijd voor middel­bare scholie­ren met interes­se in wiskun­de. De wed­strijd bestaat uit drie rondes. In januari 2020 deden aan de eerste ronde van de Olympia­de 7962 leerlin­gen van 330 scholen uit het hele land mee. De beste deelne­mers per catego­rie werden vervol­gens uitgeno­digd voor de tweede ronde. Aan de tweede ronde namen op 13 maart 2020 in totaal 785 leerlin­gen deel.
Nationa­le selec­tie
Aan de finale op 11 septem­ber 2020 deden 156 leerlin­gen mee. De vijf­tien prijzen, be­staand uit een geldbe­drag tussen € 50,= tot € 250,= en een extra cadeau, zijn beschik­baar gesteld door de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) en Trans­trend.
Met hun uitmun­tende presta­tie hebben de meeste prijs­win­naars een plaats bemach­tigd in de nationa­le selec­tie. Vanuit deze selec­tie zullen later de deelne­mers voor de Interna­tionale Wiskun­de Olympia­de, de Benelux Wiskun­de Olympia­de en de Europe­an Girls' Mathema­tical Olympi­ad worden gekozen.
Hieron­der het volle­dig over­zicht van de vijf prijs­win­naars per catego­rie:
klas prijs naam school
6 1 Kevin van Dijk 250 Stede­lijk Gymnasi­um Nijme­gen
6 2 Thian Tromp 150 Chr. Gymnasi­um Beyers Naudé Leeuwar­den
6 3 Han Datema 100 Het Streek Lyceum Ede
6 4 Ruben Savel­kouls 75 Sint Ursula Horn
6 5 Eskil Dam 50 Zuyder­zee Lyceum Emme­loord
5 1 Peter Zhou 250 United World College Maas­tricht
5 2 Kees den Tex 150 Gemeen­telijk Gymnasi­um Hilver­sum
5 3 Jelle Bloemen­daal 100 Corlaer College Nijkerk
5 4 Lars Pos 75 Stadsly­ceum Gronin­gen
5 5 Andy van Horssen 50 Shang­hai
4 1 Hylke Hooge­veen 250 Open­baar Lyceum Zeist
4 2 Mads Kok 150 U­trechts Stede­lijk Gymnasi­um
4 3 Daan de Groot 100 Dr. Nassau College Assen
3 4 Allie Zong 75 Lorentz Casimir Lyceum Eindho­ven
4 5 Wouter Zand­steeg 50 Bataafs Lyceum Hengelo
Ga naar www.wiskun­deolym­piade.nl voor nog veel meer informa­tie.
Sietske Tacoma (pers@wiskun­deolym­piade.nl)

 

Herfstfestival

Op vrijdag­middag 27 novem­ber 2020 vindt de vijfde editie van het Herfst­festi­val van het Tea­ching & Lear­ning Lab plaats. Het centra­le thema is 'Onder­wijs Overal', met Af­stands­onder­wijs en Augmen­ted & Virtual Reality voor het voortge­zet en hoger onder­wijs als subthe­ma's. Het Herfst­festi­val zal dit jaar geheel online plaats­vinden.
In zijn keynote zal motiva­tie-expert Ralph Meulen­broeks (Univer­siteit van Utrecht) ingaan op de invloed van het af­stands­onder­wijs op de motiva­tie van docen­ten en studen­ten.
In de work­shops komt het af­stands­onder­wijs in het voortge­zet en hoger onder­wijs ruim aan bod en worden er tools gepre­sen­teerd die kunnen helpen bij het geven van onder­wijs op afstand. Ook zullen de deelne­mers de wereld van augmen­ted en virtual reality op hun mobiele tele­foon leren verken­nen.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven. Er zijn aan deelna­me geen kosten verbon­den.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Mathelo online nascholingsaanbod

 
Wiskun­dedocen­ten kunnen nog dit najaar, op een tijd­stip naar keuze, een aantal webcur­sussen via af­stands­onder­wijs volgen. In de webcur­sus "Tools voor digi­taal lesge­ven in de wiskun­de" ontdekt u de ge­bruiks­moge­lijkhe­den van gratis interac­tieve webap­plica­ties voor af­stands­leren.
In de geheel opnieuw bewerk­te webcur­sus "GeoGe­bra 6 van A tot Z" worden de didacti­sche toepas­singen van GeoGe­bra uitvoe­rig bespro­ken. Met een handlei­ding van ruim 250 pagina's is deze cursus een onmis­baar naslag­werk voor elke wiskun­dedo­cent.
De webcur­sus "Statis­tiek, data en onzeker­heid" bestaat uit een collec­tie van leerpa­den voor be­schrij­vende statis­tiek.
Ga voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven naar www.mathelo.net.

 

Sluit nog aan bij de TI Python bootcamp

Begin oktober 2020 is de Python boot­camp van leraren­netwerk T3 Neder­land van start gegaan. Veel leraren doen al mee met deze gratis webi­nars waar ze kennis maken met deze populai­re program­meer­taal.
In de webi­nars komen voor­beelden aan bod rond wiskun­dige en weten­schappe­lijke concep­ten. De webi­nars worden opgeno­men en u kunt deel 1 dus nu ook terug kijken. Deel 2 start op 27 oktober 2020.
Doe ook mee. Ga naar www.wil-depy­thon.nl om webi­nars terug te kijken of om u aan te melden.

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl