nummer 874, 4 oktober 2020
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4900 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Weinig steun voor 'brede bevoegdheden'
Bijna twee jaar geleden publiceerde de Onderwijsraad een advies
met een voorstel voor een totaal andere opzet van de lerarenopleiding.
Zie ook WiskundE-brief 826. Daarna werd er onder andere vanuit het ministerie en
de VO-raad gepleit voor bredere bevoegdheden, ook als middel tegen
het lerarentekort.
Een
omvangrijke enquête, georganiseerd door AOb, CNV Onderwijs, FvOv, FNV en
Platform VVVO, laat zien dat leraren in het primair onderwijs, het speciaal
onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs
erg weinig behoefte hebben aan een nieuw en breder bevoegdhedenstelsel.
Hieronder belicht ik vanuit het voortgezet onderwijs een aantal
resultaten uit deze enquête.
Deelname
De enquête is door een kleine 4400 leraren uit het voortgezet onderwijs
ingevuld. De verdeling over de verschillende onderwijsgebieden heb ik in het
onderstaande diagram in beeld gebracht. Omdat veel docenten in meerdere
onderwijsstromingen werkzaam zijn, telt dit diagram meer dan 8500 'gevallen'.
10- tot 14-jarigen
Om de aansluiting tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs
te verbeteren, lopen er experimenten met 'scholen' voor leerlingen
van de laatste twee groepen van het primair onderwijs en de eerste
twee groepen van het voortgezet onderwijs, het zogenaamde 'onderwijs
voor 10- tot 14-jarigen'. Om deze vorm van onderwijs mogelijk te maken,
zijn er door het ministerie ad hoc maatregelen genomen met betrekking
tot de vereiste bevoegdheden. In de enquête vroeg men de deelnemers
of zij het wenselijk achten om voor de groep leerlingen van 10 tot 14 jaar
een aparte bevoegdheid in te voeren. De uitslag heb ik hieronder
in beeld gebracht.
Verwante vakken
Onder andere de VO-raad heeft zich vaak uitgesproken voor de invoer van
een bevoegdhedenstelsel waarbij docenten, vooral in de onderbouw, ook
'verwante vakken' mogen geven. Het onderstaande plaatje laat duidelijk
zien dat docenten in het voortgezet onderwijs hierover een andere mening
zijn toegedaan.
Teambevoegdheid
Er lopen ook experimenten die gebaseerd zijn op de zogenaamde
"teambevoegdheid". In deze opzet behoeft het lerarenteam voor ieder vak
slechts één bevoegde docent te bevatten maar mogen alle docenten uit
het team alle vakken geven. Het onderwijs dat een docent in een 'vreemd'
vakgebied geeft, geeft hij of zij dan onder verantwoordelijkheid
van de vakbevoegde docent binnen het team. De mening van de
collega's uit het voortgezet onderwijs over deze teambevoegdheid is
pijnlijk duidelijk:
Kwaliteit en diepgang
Uit de toelichting bij de enquête-uitslagen blijkt dat er onder
docenten de vrees bestaat dat door verbreding van de bevoegdheden
de kwaliteit van het onderwijs en de aantrekkelijkheid van het beroep
achteruit gaan. Ook vreest men dat de lerarenopleidingen door die
verbreding vager en ruimer zullen worden opgezet waardoor er
noodzakelijke vaktechnische diepgang binnen het onderwijs verloren
zal gaan. Docenten erkennen dat voor sommige doelgroepen, bijvoorbeeld
in de onderbouw van het vmbo, een breder ingezette docent
gewenst zou kunnen zijn. Maar ook voor die doelgroep is een goede
vakkennis van belang. Samenwerking tussen collega's is belangrijk maar
een teambevoegdheid is ongewenst. Een docent wil verantwoordelijk
blijven voor zijn of haar eigen onderwijs.
gk
|
Septembermededeling 2021
Ruim een week geleden zijn de traditionele
Mededelingen
over de eindexamens 2021 voor vwo, havo en vmbo gepubliceerd.
Zoals u van ons gewend bent, volgt hieronder een kort overzicht van
belangrijkste wijzigingen ten opzichte van vorige jaren.
Dit jaar betreffen de veranderingen en aanvullingen vooral het gebruik
van rekenmachines. Op het vmbo is bij de digitale examens nu de digitale
rekenmachine van Facet beschikbaar. Naast de gebruikelijke lineaire weergave
heeft deze rekenmachine nu ook een "mathematische" weergave, waarbij breuken
met een horizontale breukstreep kunnen worden ingevoerd. De rekenmachine
van Facet kan op onderdelen anders werken dan de fysieke rekenmachine van
de examenkandidaat. Dit geldt bij de mathematische weergave onder andere
voor de (gemengde) breukenknop. Oefenen met de rekenmachine van Facet is
daarom nodig. Via
de
oefensite van Facet kunnen leerlingen uitgebreid oefenen met deze
digitale rekenmachine.
Grafische rekenmachines
In alle vakspecifieke mededelingen voor de wiskundevakken op havo/vwo
wordt aandacht besteed aan de plicht om er voor te zorgen dat tijdens
het examen de meest recente Nederlandse examenstand en het meest
recente operating system (OS) op de grafische rekenmachine zijn
geïnstalleerd. Zoals u ook in WiskundE-brief 873 kon lezen, zal in de komende
"maartaanvulling" per type aangegeven worden welk operating system
of recente examenstand er bij aanvang van het examen geïnstalleerd
dient te zijn.
Er geldt verder dat alle uitkomsten van goniometrische berekeningen
en berekeningen met wortels op de grafische rekenmachines in decimale
getallen moeten worden weergegeven. Dat is vooral voor Casio-
en HP Prime-gebruikers van belang. Met deze bepaling wordt er
met ingang van het komende eindexamen een einde gemaakt aan het voordeel
dat deze gebruikers hadden als het ging om het geven van exacte antwoorden.
Betrouwbaarheidsintervallen
In de vakspecifieke mededelingen voor havo wiskunde A wordt ingegaan op
de vraag hoe de grenzen van betrouwbaarheidsintervallen moeten worden
afgerond:
"Wanneer in het examen om een betrouwbaarheidsinterval wordt gevraagd
en daarbij wordt aangegeven dat het antwoord in een bepaald aantal
decimalen moet worden gegeven, dan dient de kandidaat dit volgens de
normale afrondregels te doen. Een antwoord waarbij bijvoorbeeld de
grenzen 'naar buiten toe' zijn afgerond, dient als onjuist te worden
aangemerkt. Stel dat de grenzen 2,37... en 2,82... op één decimaal
moeten worden afgerond, dan geeft dat 2,4 en 2,8 en bijvoorbeeld niet
2,3 en 2,9." |
Telproblemen
Belangrijk is dat op het komende examen vwo wiskunde C voor het eerst
vragen zullen worden gesteld met betrekking tot subdomein B2 (Telproblemen).
Hiermee is de tijdelijke afwijking van het examenprogramma beëindigd.
Overzicht vakspecifieke mededelingen
Volg de links hieronder om met betrekking tot wiskunde de vakspecifieke
mededelingen nader te bekijken.
gk
|
Nieuwe examenstand voor Casio grafische rekenmachines
De nieuwe updates van het operating system (OS) voor grafische
rekenmachines van het merk CASIO hebben belangrijke gevolgen voor
de examenstand. Er geldt namelijk dat vanaf 2021 alle uitkomsten
van goniometrische berekeningen en berekeningen met wortels op de
grafische rekenmachines in decimale getallen moeten worden weergegeven.
Exacte uitkomsten mogen in dat geval dus niet meer worden gegeven.
Zoals te zien op de afbeeldingen hiernaast worden uitkomsten als
6π en √2 in de examenstand voortaan uitsluitend als
decimale benadering weergegeven.
De OS-updates zijn voor alle Casio grafische rekenmachines vanaf 1
november 2020 beschikbaar. Na update heeft u de beschikking over een
nieuwe Nederlandse examenstand en een eenvoudige manier om de OS-versie
te controleren. Op www.casioeducatie.nl/examenstand kunt u
een pdf-bestand downloaden waarin een korte toelichting staat.
Voor vragen kunt u contact opnemen met Jim van Bekhoven via
jvanbekhoven@casio.nl.
|
|
|
Verenigingen over curriculumherziening
De Federatie van Onderwijsvakorganisaties (FvOv) en het Platform
Vakinhoudelijke Verenigingen Voortgezet Onderwijs (VVVO) betreuren
het dat er in de wetenschappelijke curriculumcommissie geen
wetenschappers vanuit een vakspecifieke hoek zitting hebben. Verder
maken deze organisaties zich zorgen over de betrokkenheid van de
vakverenigingen bij het verdere proces.
In
een op 17 september 2020 verstuurde brief aan minster Slob reageren de
organisaties op de bekendmaking van de samenstelling van de commissie (zie ook
WiskundE-brief 873):
"Wij betreuren het gemis aan expertise in de commissie op het gebied
van de verschillende vakinhouden en vakperspectieven en het leren door
en onderwijzen daarvan aan leerlingen, ook omdat in de opdrachtomschrijving
staat dat de commissie moet adviseren over de technische en
inhoudelijke bruikbaarheid van de voorstellen van Curriculum.nu.
In uw brief van 9 september maakt u bovendien geen melding van betrokkenheid
van de vakverenigingen in deze fase van het proces." |
Brede vertegenwoordiging
Bij het FvOv zijn dertien vakverenigingen aangesloten, waaronder de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en de Nederlandse
Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO).
Het platform VVVO vertegenwoordigt een tiental organisaties, waaronder
ook weer de NVvW. FvOv en VVVO willen op korte termijn in gesprek met
de minister over "de positie en invloed van de vakverenigingen in
verdere doorontwikkeling van de tot nu opgeleverde opbrengsten en de
inrichting van het vervolgproces."
|
Mooi resultaat Nederlands team op IMO
Het Nederlands team heeft op de 61e Internationale
Wiskunde Olympiade (International Math Olympiad, IMO) twee gouden,
één zilveren en drie bronzen medailles behaald. De IMO is een
jaarlijkse wedstrijd voor teams van zes scholieren uit ongeveer
honderd landen.
De IMO zou oorspronkelijk in juli plaatsvinden in het Russische
St. Petersburg maar vond vanwege COVID-19 op 21 en 22 september
verspreid over de gehele wereld plaats, met videosurveillance op
afstand en onafhankelijke waarnemers ter plekke. Het Nederlandse
team had zijn intrek genomen in een hotel in Egmond aan Zee, behalve
Jovan Gerbscheid, die in Cambridge studeert en vanuit
Engeland aan de wedstrijd deelnam. Het Nederlandse team eindigde
in het landenklassement op een 29 e plaats. China werd
eerste, op ruime afstand gevolgd door Rusland en de Verenigde Staten.
Dit zijn de Nederlandse IMO-resultaten:
naam |
school vorig jaar |
punten |
plaats |
medaille |
Jippe Hoogeveen |
Openbaar Lyceum Zeist |
31 |
43 |
goud |
Jovan Gerbscheid |
St.Ignatiusgymnasium Amsterdam |
31 |
43 |
goud |
Jesse Fitié |
Maerlant-Lyceum Den Haag |
24 |
140 |
zilver |
Rafaël Houkes |
Stedelijk Gymnasium Leiden |
18 |
248 |
brons |
Tjeerd Morsch |
Corderius College Amersfoort |
16 |
272 |
brons |
Hanne Snijders |
Marnix Gymnasium Rotterdam |
15 |
294 |
brons |
Medailleregen
Bij de Internationale Wiskunde Olympiade wordt aan ongeveer de helft
van de deelnemers een medaille uitgereikt. Van de 616 deelnemers
kregen 49 deelnemers een gouden medaille, 112 deelnemers een
zilveren medaille en 155 deelnemers een bronzen medaille.
Jovan Gerbscheid was een van de vier deelnemers die de
laatste en moeilijkste opgave volledig wist op te losen
Het Nederlandse team werd begeleid door Birgit van Dalen
(Universiteit Leiden en ISW Hoogeland Naaldwijk), Quintijn
Puite (Technische Universiteit Eindhoven en Alberdingk Thijm
College Hilversum) en Jeroen Huijben (Universiteit van
Amsterdam).
|
Inschrijving Wiskunde Olympiade geopend
U kunt uw school weer inschrijven voor de eerste ronde van de
Wiskunde Olympiade. De informatiepakketten van de bèta-olympiades,
waaronder de Wiskunde Olympiade, zijn reeds naar de scholen verzonden.
Het informatiepakket bestaat uit een poster en een beknopte brochure
met informatie voor de docent.
Als uw school nog nooit heeft meegedaan, neem dan eens een kijkje op
www.wiskundeolympiade.nl. Daar vindt u opgaven en trainingsmateriaal
om uw leerlingen voor te bereiden op de wedstrijd. De afname van de
eerste ronde is flexibel; u kunt zelf een geschikt tijdstip uitzoeken
in de periode van 18 tot en met 28 januari 2021.
Uiteraard doet uw school dit jaar (weer) mee.
U kunt
zich inschrijven via de wedstrijdsite. Als u voor het eerst
wedstrijdleider bent, kunt u inloggen door bij zowel de gebruikersnaam
als bij het wachtwoord de brincode van uw school in te voeren. De rest
wijst zich dan vanzelf.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
Prijsuitreiking Nederlandse Wiskunde Olympiade
In een jaar waarin alles anders is, krijgt ook de prijsuitreiking
van de Nederlandse Wiskunde Olympiade een andere vorm. De prijsuitreiking
zal dit jaar namelijk op vrijdag 9 oktober 2020 om 19:30 uur via internet
plaatsvinden.
In januari deden 7962 leerlingen van 330 scholen mee aan de eerste ronde
van de Nederlandse Wiskunde Olympiade. Op 13 maart was er een tweede
ronde en op 11 september 2020 vond uiteindelijk de finale plaats. Tijdens
die finale namen 156 leerlingen het tegen elkaar op. Tijdens de
online prijsuitreiking op 9 oktober krijgen deze leerlingen te horen wie
er heeft gewonnen en wie er zal worden uitgenodigd voor een van de
trainingsprogramma's van de Internationale Wiskunde Olympiade.
De vijf prijswinnaars in elke categorie worden op 9 oktober in het zonnetje
gezet, door onder andere de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en
met geldprijzen tot € 250,=. Uiteraard zal er ook kort worden stilgestaan
bij de prachtige resultaten van het Nederlandse team tijdens de Internationale
Wiskunde Olympiade.
Alle
belangstellenden zijn via deze link van harte welkom.
|
Advertenties
Mathelo online nascholingsaanbod
Wiskundedocenten kunnen nog dit najaar, op een tijdstip naar
keuze, een aantal webcursussen via afstandsonderwijs volgen. In de
webcursus "Tools voor digitaal lesgeven in de wiskunde" ontdekt u
de gebruiksmogelijkheden van gratis interactieve webapplicaties
voor afstandsleren.
In de geheel opnieuw bewerkte webcursus "GeoGebra 6 van A tot Z"
worden de didactische toepassingen van GeoGebra uitvoerig besproken.
Met een handleiding van ruim 250 pagina's is deze cursus een onmisbaar
naslagwerk voor elke wiskundedocent.
De webcursus "Statistiek, data en onzekerheid" bestaat uit een
collectie van leerpaden voor beschrijvende statistiek.
Ga voor meer informatie of om u in te schrijven naar www.mathelo.net.
|
WIL-de STEM: Kant-en-klaar lesmateriaal
Het lerarennetwerk T3 Nederland is gestart met het
nieuwe platform WIL-de STEM. Daar vindt u uitdagende projecten voor
wiskunde, wetenschappen en programmeren.
Met de kant-en-klare materialen kunt u met eenvoudige
programmeeractiviteiten in uw klas beginnen of aan de slag gaan met
meer uitgebreide STEM-projecten (Science, Technology, Engineering en
Mathematics). Alle lesactiviteiten zijn gemaakt door leraren.
Bekijk het WIL-de STEM platform op www.wil-destem.nl.
|
|
|