nummer 873, 20 september 2020
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4850 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Curriculumcommissie ingesteld
In zijn
brief
aan de Tweede Kamer van 9 september 2020 heeft minister Slob
de samenstelling van de wetenschappelijke curriculumcommissie bekend
gemaakt. De commissie heeft onder meer tot taak om vanuit een
onafhankelijke en wetenschappelijke invalshoek te adviseren over de
technische en inhoudelijke bruikbaarheid van de voorstellen van
curriculum.nu.
De curriculumcommissie heeft zeven leden, te weten:
|
| | |
- Voorzitter prof. dr. Roel Kuiper, historicus en filosoof, hoogleraar en rector aan de Theologische Universiteit Kampen en van 2007-2019 lid van de Eerste Kamer voor de ChristenUnie.
- Dr. Orhan Agirdag, socioloog en universitair hoofddocent onderwijskunde aan de Katholieke Universiteit Leuven en de Universiteit van Amsterdam.
- Prof. dr. Gert Biesta, onderwijspedagoog en als hoogleraar werkzaam aan de National University of Ireland at Maynooth, de University of Edinburgh en de Universiteit voor Humanistiek. Zijn bekendste boek is Het prachtige risico van Onderwijs.
- Prof. dr. Roel Bosker, hoogleraar theoretische en vergelijkende onderwijswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen en voorzitter van de commissie die de rekentoetsen evalueerde. Zie ook WiskundE-brief 670.
- Dr. Nienke Nieveen, onderwijskundige, universitair hoofddocent curriculumontwerp en opleidingsdirecteur lerarenopleidingen aan de Universiteit Twente.
- Prof. dr. Maartje Raijmakers, hoogleraar onderwijswetenschappen en cognitieve ontwikkeling aan de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam.
- Prof. dr. Jan van Tartwijk, hoogleraar onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht.
Sommigen hadden op basis van de opdracht van de commissie verwacht
dat er in de commissie ook experts op vakgebieden als Nederlands,
wiskunde en natuurwetenschappen zouden worden benoemd. De ledenlijst
laat echter zien dat dat niet het geval is.
De curriculumcommissie zal naar verwachting in november 2020 haar
eerste advies publiceren.
Op de website
van de curriculumcommissie is nu al een overzicht van relevante
documenten te vinden.
Technisch voorwerk
SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) heeft op verzoek van de
minister onder andere een concept werkopdracht gemaakt voor het
formuleren van kerndoelen en voor een nadere analyse van onder andere
het leergebied 'Rekenen en Wiskunde'. Deze werkopdrachten
zullen worden gepubliceerd op www.curriculumcommissie.nl. Verder zal
SLO binnenkort een werkwijze opstellen voor het actualiseren van enkele
examenprogramma's in de bovenbouw, onder andere voor wiskunde. Ook het
bètacurriculum van het vmbo wordt hierbij betrokken.
Op verzoek van het ministerie is men begonnen met de werving van de
benodigde vakexperts en leraren. Zij gaan na oplevering van het
advies van de commissie aan de slag met het formuleren van de kerndoelen.
In zijn brief aan de Tweede Kamer benadrukte minister Slob dat
"er met dit voorwerk geen onomkeerbare stappen worden gezet".
Draagvlak
Op verzoek van de Tweede Kamer zal er in kaart worden gebracht wat er
op de werkvloer nodig is om het vernieuwde curriculum succesvol te lanceren.
Die poging moet leiden tot een antwoord op de vraag waaraan bij de
totstandkoming van de nieuwe kerndoelen volgens leraren en schoolleiders
aandacht moet worden besteed. Tezamen met een goed bij- en nascholingsaanbod
en de beschikbaarheid van geactualiseerde leermiddelen en een passende
(formatieve) toetsing zal op deze manier naar verwachting een maximaal
draagvlak ontstaan.
gk
|
Berekening van phi als associatiemaat
In WiskundE-brief 872 gaf ik commentaar op de uitdrukkelijke vermelding in de
syllabus voor wiskunde A havo 2022 dat bij de berekening van de
associatiemaat phi uitgegaan moet worden van een kruistabel
met absolute aantallen. Inmiddels hebben wij van het
College voor Toetsen en Examens (CvTE) een toelichting op deze
vermelding ontvangen.
Uiteraard moet het goed gerekend moet worden, domweg omdat het
wiskundig geheel correct is, wanneer er in plaats van aantallen de
juiste percentages van het totale aantal in de formule voor
de berekening van phi worden ingevuld. Het CvTE wil met de
vermelding slechts voorkomen dat een kandidaat percentages van de
rijtotalen en/of kolomtotalen invult, want dan klopt de berekening
van phi niet meer.
Voorbeeld
Laten we eens uitgaan van een examenjaar waarin 24 jongens en 16
meisjes wiskunde B volgen en 8 jongens en 2 meisjes wiskunde D
volgen. Aan de hand van de phi-coëfficiënt, die vanuit een
kruistabel als volgt wordt berekend, ...
... willen we bepalen of er tussen wiskunde B en wiskunde D een
groot, gemiddeld of gering verschil bestaat met betrekking tot
de verhouding tussen het aantal jongens en het aantal meisjes.
We vullen eerst de kruistabel met absolute getallen in:
Omdat de phi-coëfficiënt tussen -0,2 en 0 ligt, kunnen we
volgens de theorie het verschil tussen de twee groepen 'gering' noemen.
Wanneer we de kruistabel met percentages ten opzichte van het totaal
aantal leerlingen invullen, krijgen we precies dezelfde
phi-coëfficiënt:
Dat is geen mirakel want de factor waarmee we het aantal omrekenen
naar een percentage wordt zowel in de teller als in de noemer in
het kwadraat toegepast. De waarde van de breuk blijft dus gelijk.
Wanneer we echter de deelnamepercentages per vak in de kruistabel
invoeren, dan ontstaat er een geheel ander beeld:
De phi-coëfficiënt pakt nu uiteraard anders uit en in dit geval
zal het verschil foutief als 'gemiddeld' worden betiteld.
Ik heb begrepen dat in het verleden deze evident verkeerde aanpak bij
examens niet of niet altijd fout gerekend werd. Maar daar komt met
ingang van examenjaar 2022 dus een einde aan.
gk
|
Toelichting toegestane grafische rekenmachines
Onder andere naar aanleiding van artikel in WiskundE-brief 872 zijn er bij
het College voor Toetsen en Examens (CvTE) wat vragen binnengekomen.
Naar aanleiding hiervan hebben wij hieronder een drietal verduidelijkingen
opgenomen.
Er was enige onduidelijkheid over de status van de Python versie
van de TI-84 Plus CE-T. Het gebruik van deze machine is echter gewoon
toegestaan op het Centraal Examen. De Python-applicatie is, net als alle
andere applicaties, in de examenstand niet toegankelijk waardoor deze
machine precies dezelfde functionaliteiten heeft als de 'gewone'
TI-84 Plus CE-T.
Maartmededeling
Er was ook enige onduidelijkheid over de wel en niet op het Centraal
Examen toegestane operating systems. In de 'Maartaanvulling
op de septembermededeling' zal per type rekenmachine steeds worden
aangegeven welk operating system is toegestaan en, indien van toepassing,
welke examenstand er dient te worden gekozen.
Examenstand
De eis dat de examenstand moet worden ingesteld door de examinator
heeft hier en daar tot enige onrust geleid. Is het dan echt zo dat
bij aanvang van een wiskunde-examen alle examinatoren op moeten komen
draven om de grafische rekenmachines op de juiste wijze in te stellen?
Het CvTE benadrukt dat het beleid wat dit betreft niet is veranderd
ten opzichte van voorgaande jaren. De grafische rekenmachine moet voor
het examen in de examenstand gezet worden en tijdens de afname van het
examen moet voor de surveillant duidelijk zichtbaar en te controleren
zijn dat de grafische rekenmachine in de juiste examenstand staat.
|
De 27e Nationale Wiskunde Dagen gaan door (?)
Vanwege het coronavirus kunnen we op 29 en 30 januari 2021 helaas
niet met 800 personen tegelijk in Noordwijkerhout samenkomen, hoe
graag we dat ook willen. Omdat ontmoeting een belangrijk aspect is van de
Nationale Wiskunde Dagen (NWD) kiezen we voor de 27e NWD voor
meerdere locaties waar we met kleinere groepen wél, uiteraard op gepaste
afstand, met elkaar in gesprek kunnen gaan over mooie en uitdagende wiskunde.
We zijn voor de 27 e Nationale Wiskunde Dagen bezig met
het ontwikkelen van een variant die nauw aansluit bij een 'normale' NWD.
Een NWD met mooie plenaire lezingen, een creatieve vrijdagavond en
inspirerende workshops in een fysieke omgeving. Zeer waarschijnlijk zullen
wij slagen in het creëren van een unieke kruising tussen een offline en
een online conferentie.
Hoewel nog niet alles in kannen en kruiken is, gaan we ervan uit dat we
de inschrijving op 6 oktober 2020 kunnen starten.
Bezoek
voor actuele informatie regelmatig onze website.
Een tipje van de sluier: we zijn druk in overleg met sprekers, waaronder
zelfs een 'Fields Medaillist'. Zodra programmaonderdelen definitief
zijn,
publiceren
we deze op onze website.
Organisatiecommissie NWD
|
Vaknetwerk Wiskunde regio Amsterdam
In WiskundE-brief 872 werd per abuis de indruk gewekt dat het Vaknetwerk Wiskunde
deel zou uitmaken van bètapartners Amsterdam. Het Vaknetwerk Wiskunde, een
ontmoetingsplaats voor wiskundedocenten uit Amsterdam en omstreken, is
echter een zelfstandige organisatie.
Volg deze link
voor alle informatie over het Vaknetwerk Wiskunde. De
bijeenkomst van 29 september 2020 over Sankeydiagrammen is al volgeboekt.
|
Samen met Cito schoolexamens statistiek ontwerpen
De afgelopen jaren heeft Cito voor wiskunde A, zowel voor havo
als voor vwo, op het gebied van statistiek met ICT meerdere sets
schoolexamenopgaven afgerond en beschikbaar gesteld. Ook dit
schooljaar is Cito van plan om samen met u schoolexamenmateriaal
op dit gebied te ontwikkelen.
Het ontwikkelen van schoolexamens op het gebied van statistiek met ICT
vergt specifieke vaardigheden waarin Cito u kan scholen. Is uw wiskundesectie
hierin geïnteresseerd en wilt u meewerken aan het vervaardigen van
dergelijke schoolexamens? Meldt u zich dan uiterlijk op 31 oktober 2020
aan door een email te sturen naar se-statistiek@cito.nl.
Planning
We beginnen in november of december. Wij organiseren dan een
bijeenkomst met citotoetsdeskundigen, fysiek of digitaal, waarna u aan
het werk gaat. We plannen uw eerste versie van het schoolexamen in
februari 2021 en we mikken op juni 2021 voor uw definitieve versie.
De schoolexamenopgaven worden na afronding gepubliceerd op
WisBase.
Na aanmelding zijn deze opgaven daarna toegankelijk voor iedere
wiskundedocent. Al het statistiekmateriaal dat in de afgelopen
jaren door Cito is ontwikkeld, is gratis toegankelijk.
Irene van Stiphout, Ivo Claus en Ger Limpens
Toetsdeskundigen wiskunde, Cito
|
Oktoberveiling Wereldwiskunde Fonds
De zomervakantie is voorbij. De zomerverkoop van boeken voor vaste
lage prijzen loopt nog tot vrijdag 25 september 2020. De voorlopige
opbrengst is op dit moment al € 500,=.
Voor weinig geld zijn er nog mooie wiskundeboeken en tijdschriften te
bemachtigen.
Neem
dus voor het te laat is, snel nog even een kijkje op de veilingsite.
Oktoberveiling
Binnenkort zal de oktoberveiling 2020 van het Wereldwiskunde Fonds
starten. Er staan dan weer meer dan 750 boeken op u te wachten. Boeken
met zeer lage startprijzen. Het zijn oude schoolboekjes uit Nederland en
boeken over de didactiek en de geschiedenis van de wiskunde maar er zijn
ook weer heel veel populair wetenschappelijke boeken en recreatieve
boeken in de veiling te vinden. De variatie is enorm: oude boeken,
nieuwe boeken, Nederlandse studieboeken, buitenlandse studieboeken,
allerlei Epsilon-uitgaven en noem maar op.
Goed doel
U weet het ondertussen: de gehele opbrengst van de veiling wordt beschikbaar
gesteld aan projecten rondom het wiskundeonderwijs in de derde wereld.
Is dat geen goede reden om aan de veiling mee te doen? Dat kan tot 31 oktober 2020.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
Veilingmeester WwF
|
Advertenties
Onderzoek naar de leeropbrengsten van bettermarks
Het Koninklijk Wiskunde Genootschap heeft in het kwartaalblad
'Nieuw Archief voor Wiskunde' een zeer interessant artikel
gepubliceerd over de leeropbrengsten van bettermarks.
In deze publicatie worden de resultaten besproken van een onderzoek
dat masterstudent Lotte Weedage aan de Universiteit van Twente
heeft verricht. Hierin is gekeken naar de algebraïsche vaardigheden
van vwo-leerlingen die in de onderbouw met bettermarks hebben
gewerkt.
Bent u benieuwd naar de resultaten?
Lees meer op onze
website.
|
Flexibele digitale school- en domeinexamens Rekenen
Bovenbouwleerlingen zonder wiskunde in hun pakket leggen vanaf
dit schooljaar een apart schoolexamen (SE) Rekenen af. Zo krijgt de
vervolgopleiding inzicht in de rekenvaardigheid van de leerling.
JIJ! helpt u graag met kant-en-klare, digitale schoolexamens
rekenen, afgestemd op de verschillende leerwegen en eisen vanuit het
SLO. Er is keuze tussen een SE niveautoets of een SE per domein, die
gedurende het schooljaar kunnen worden afgenomen.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Jarige Pythagoras trakteert
De scholen zijn weer begonnen en Pythagoras dus ook. We
beginnen aan onze 60e jaargang en wie jarig is, moet
trakteren!
Maak minimaal 6 leerlingen of collega's abonnee van Pythagoras
en ontvang uw eigen abonnement gratis.
Sluit een
groepsabonnement af voor n exemplaren met
n ≥ 6 en ontvang gedurende de 60 e
jaargang n + 1 exemplaren. Aanmelden kan tot 31
oktober 2020.
|
Python bootcamp voor leraren
Wilt u leren programmeren in Python? Doe dan mee met de Python
bootcamp van lerarennetwerk T3 Nederland.
Via een aantal gratis webinars maakt u kennis met deze populaire
programmeertaal. Ook zijn er verschillende sessies waarbij u online
ondersteuning kunt krijgen bij het programmeren. In de webinars komen
voorbeelden aan bod rond wiskundige en wetenschappelijke concepten.
Het eerste webinar van de Python bootcamp start in oktober 2020.
Ga naar www.wil-depython.nl voor meer informatie of om u aan te melden.
|
|
|
|
|