nummer 872, 6 september 2020
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4850 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Toegestane rekenmachines voor examenjaar 2022
Kort voor het begin van de zomervakantie is de
"Regeling
toegestane hulpmiddelen voor de centrale examens vo 2022"
gepubliceerd. Voor het vak wiskunde op havo en vwo is het vooral
van belang wat er nu precies is bepaald met betrekking tot het
gebruik van grafische rekenmachines op het examen. In WiskundE-brief 864 merkte
ik reeds op dat er een nieuwe speler op de markt verschenen is.
Het gaat om het bedrijf
NumWorks,
niet te verwarren met
Numworx; de
organisatie achter de Digitale Wiskunde Omgeving.
Dit is de lijst van toegestane grafische rekenmachines
voor examenjaar 2022:
- Casio fx-9860GII(SD).
- Casio fx-CG20 (deze machine is na 2022 niet meer toegestaan).
- Casio fx-CG50.
- HP Prime.
- De grafische rekenmachine van NumWorks.
- TI-84 Plus T, de basisversie met LED lampje (deze machine is na 2022 niet meer toegestaan).
- TI-84 Plus CE-T.
- TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS is toegestaan).
- TI-Nspire CX II-T (de versies met en zonder CAS zijn beide toegestaan).
Examenstand
Uiteraard moeten alle machines voorzien zijn van een examenstand en
het moet voor een surveillant op ieder moment tijdens het examen direct
zichtbaar zijn of een machine ook daadwerkelijk in examenstand staat,
zonder dat de kandidaat daarvoor behoeft te worden gestoord. Het
instellen van de examenstand moet, zo bepaalt het College voor
Toetsen en Examens (CvTE), door de examinator gebeuren:
"De examenstand moet worden ingesteld door de examinator, aangezien de
controle óf de machine in examenstand staat wel kan worden uitgevoerd
zonder de leerling te storen maar niet of de machine in de
juiste examenstand staat." |
Die laatste eis geldt al voor het examen van 2021. Dat gaat in de
praktijk wellicht voor problemen zorgen want dat zou betekenen dat
bij aanvang van elk wiskunde-examen op havo en vwo steeds alle
docenten van de betreffende kandidaten aanwezig moeten zijn.
Operating System
De mogelijkheden van een grafische rekenmachine worden voornamelijk
bepaald door het 'operating system' (OS) van die grafische rekenmachine.
Daarom stelt het CvTE ook altijd specifieke eisen aan die operating
systems. Omdat operating systems voortdurend in ontwikkeling zijn,
heeft het CvTE voor examenjaar 2022 het volgende bepaald:
"Voor alle typen grafische rekenmachines geldt dat de machine voorzien
is van de minimale OS- of firmwareversie die in januari voorafgaand aan
het centraal examen voor de betreffende machine door het CvTE wordt
gespecificeerd." |
Niet alleen de merken, types en operating systems zijn in de regeling
vastgelegd. Er gelden meer regels. Zo mag een kandidaat bijvoorbeeld
niet tegelijkertijd beschikken over twee of meer grafische rekenmachines.
Voor
de volledige regelgeving verwijs ik u naar dit officiële document.
De 'gewone' rekenmachine op het vmbo
Op havo/vwo mag er tijdens het wiskunde-examen alleen een grafische
rekenmachine worden gebruikt. Bij de overige vakken mag juist alleen
een 'gewone', dus niet grafische rekenmachine worden gebruikt. Een
jaar geleden verbaasde ik mij in WiskundE-brief 851 over het feit dat er voor die
'gewone' rekenmachine voor havo/vwo allerlei beperkingen gelden en er
zelfs twee types uitdrukkelijk worden verboden terwijl er voor de
vmbo-examens wiskunde nauwelijks beperkingen voor die rekenmachine
lijken te gelden.
Aan die situatie is er voor examenjaar 2022 niets veranderd. Het door
de machine laten maken van tabellen op een meerregelig scherm is voor
het vmbo uitdrukkelijk toegestaan. Wel is het verboden om een rekenmachine
te gebruiken die grafieken kan tekenen of waarop teksten kunnen worden
opgeslagen maar daarmee houden de voorschriften wel zo'n beetje op. U
kunt hierover het een en ander nalezen in
deze
bijlage bij de regeling toegestane hulpmiddelen.
Het blijft opmerkelijk.
gk
|
Nieuwe syllabi voor de Centrale Examens van 2022
Zoals dat gebruikelijk is, zijn in juni 2020 de nieuwste versies
van de syllabi voor de Centrale Examens 2022 gepubliceerd. Deze syllabi
zijn van belang voor de leerlingen die op dit moment in de
vooreindexamenklassen zitten en dus waarschijnlijk in 2022 examen
zullen gaan doen.
Het gaat in feite slechts om een formaliteit; de syllabi wijken
nauwelijks af van de syllabi voor 2021. De enige aanpassing die ik
kon ontdekken, is een toevoeging bij een formule die bij de havo-examens
wiskunde A wordt gegeven. Het gaat om de formule waarmee de waarde van
de phi-coëfficiënt, een kengetal waarmee bij een dichotoom onderzoek
het verschil tussen twee groepen kan worden geduid, vanuit een kruistabel
kan worden berekend:
In de nieuwste versie staat uitdrukkelijk dat a, b, c
en d in die formule absolute aantallen moeten zijn. Die opmerking is
wat merkwaardig want deze formule geeft bij het gebruik van percentages
precies dezelfde uitkomst.
Komend eindexamen
Voor het Centraal Examen van dit schooljaar zijn uiteraard de syllabi
voor 2021 relevant. In WiskundE-brief 851 vermeldde ik reeds dat deze syllabi zo
hier en daar wel wat van hun voorgangers afwijken. In dat licht is
het nu misschien het juiste moment om dat artikel nog eens te bestuderen.
Alle syllabi zijn uiteraard via Examenblad op te vragen.
Volg deze link voor het examenjaar 2021 en
volg deze link voor het examenjaar 2022.
gk
|
Online sessies bètapartners Amsterdam
In de komende maanden zal bètapartners Amsterdam verschillende
bijeenkomsten, online en fysiek, organiseren. Hieronder treft u een
overzicht voor dit najaar aan.
In november 2020 start de webklas 'The Quantum Quest' voor leerlingen
uit vwo 5 en 6 met wiskunde B. Voorafgaand zijn er twee docentensessies
waarin een snelcursus wordt gegeven over dit onderwerp. Die docentensessies
vinden plaats op de donderdagen van 17 en 24 september 2020, steeds van
16:00 tot 17:30 uur.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
Wekelijks overleg
Elke donderdagmiddag organiseert bètapartners Amsterdam van 15:00 tot 16:00
een online samenkomst onder leiding van Kees Temme over een interessant
en actueel onderwerp. Stuur een mail naar kees.temme@uva.nl voor een inlogcode.
Geogebra
Onder leiding van Kees Temme kunt u, online of in levende lijve, samen
met sectiegenoten werken aan het vergroten van uw GeoGebra-vaardigheden. Zo kunt
u bijvoorbeeld een studiemiddag een uiterst zinvolle invulling geven.
Volg
deze link voor meer informatie of mail naar kees.temme@uva.nl.
Didactiek
Ook dit schooljaar organiseert het
vaknetwerk
wiskunde een vijftal bijeenkomsten over de didactiek van de
wiskunde. De eerste online bijeenkomst is op dinsdag 29 september 2020
van 19:00 tot 20:00 uur. Pauline Vos (Agder Universiteit Noorwegen)
zal u tijdens deze bijeenkomst de didactische mogelijkheden laten zien van
zogenaamde Sankey
diagrammen. Stuur een mail naar Sharon Calor ( calor@xs4all.nl)
om u aan te melden.
|
Docentennetwerk Wiskunde 2020-2021
U-Talent, een samenwerkingsverband van de Universiteit Utrecht, de
Hogeschool Utrecht en enkele tientallen scholen voor voortgezet
onderwijs in de regio Utrecht, organiseert interessante activiteiten
die zijn gericht op verdieping van vakkennis, didactiek en de organisatie
van aansprekend en uitdagend bètaonderwijs.
Binnen het Docentennetwerk Wiskunde komen wiskundedocenten samen om
recente ontwikkelingen binnen het vakgebied te bespreken en ervaringen
met elkaar uit te wisselen. Elke bijeenkomst heeft een thema dat wordt
geïntroduceerd en begeleid door een gastspreker. De bijeenkomsten worden
voor zover dat mogelijk is, afgesloten met een borrel, zodat er ook
genoeg tijd is voor informele uitwisseling.
Craig Barton
Het thema van de eerste bijeenkomst is
Volgens
Barton. In zijn boeken vertelt de Amerikaanse wiskundedocent
Craig Barton hoe hij wetenschappelijke inzichten in zijn
wiskundelessen toepast. Theo van den Bogaart, lerarenopleider
wiskunde van de Hogeschool Utrecht, zal als spreker en discussieleider
optreden.
De inhoud van de andere bijeenkomsten wordt in overleg met de deelnemers bepaald.
De eerste bijeenkomst vindt plaats op maandag 5 oktober 2020 van 16:00 tot
18:00 uur, online via Microsoft teams. De tweede bijeenkomst is
gepland op maandag 11 januari 2021, zo mogelijk in het Science Park in
Utrecht. Het tijdstip van de derde en laatste bijeenkomst wordt op een
later moment vastgesteld.
Deelname kost € 75,= per deelnemer maar is uiteraard gratis voor
docenten van partnerscholen.
U
kunt zich tot en met 30 september 2020 via deze link aanmelden.
|
In de geest van Stevin
Op 10 oktober 2020 organiseert de werkgroep Geschiedenis van de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) geheel online haar
26e symposium met als thema 'In de geest van Stevin'.
Met dit thema vraagt de werkgroep aandacht voor de rijke nalatenschap
van Simon Stevin, die 400 jaar geleden overleed.
Simon Stevin hield zich met veel theoretische en praktische
onderwerpen bezig. Hij begaf zich daarbij op gebieden als technologie,
wiskunde, perspectieftekenen, mechanica, boekhouden, economie, onderwijs,
taal, oorlogsvoering en muziek.
Online
De nieuwe vorm van het symposium, online en met meer gelegenheid voor
inbreng van de deelnemers, zowel vooraf als tijdens het symposium,
is eigenlijk ook in de geest van Stevin. Simon Stevin
was namelijk als geen ander geïnteresseerd in pragmatische toepassingen
van de technologie.
De vier sprekers bieden u tijdens het symposium inzicht in allerlei
aspecten van zijn werk en de invloed van zijn werk op tijdgenoten:
onderwerp |
spreker |
Stevin en praktische wetenschap |
Fokko-Jan Dijksterhuis |
Stevin en technisch onderwijs |
Jenneke Krüger |
Stevin en de integraalrekening |
Ad Meskens |
Stevin en wetenschapstaal |
Nicoline van der Sijs |
Gang van zaken
Zodra u zich heeft aangemeld voor het symposium krijgt u een link
toegestuurd naar de video's van de sprekers. U moet die video's
vervolgens voor 10 oktober 2020 bekijken. Uw vragen en opmerkingen
naar aanleiding van die video's kunt u dan vervolgens voor 10 oktober
digitaal indienen.
Op 10 oktober zelf zijn er geen presentaties. Het online symposium
is alleen 's middags; een belangrijk deel van het programma bestaat
dan uit een live panelgesprek met de vier sprekers, op basis van de
vragen die door de deelnemers vooraf zijn ingestuurd.
Aangemelde deelnemers ontvangen bijtijds een Zoom-link naar het
symposium. Ook tijdens het panelgesprek is reageren, via een moderator,
in beperkte mate mogelijk. Deelname aan het symposium is gratis.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Online studiedag NVvW
De jaarvergadering/studiedag van de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW) zal dit jaar online op zaterdag 7 november 2020
plaatsvinden. Er wordt met man en macht gewerkt aan een studiedag die
ondanks de bekende beperkingen van dit moment vol zit met interessante
lezingen en fantastische workshops.
U wordt van harte uitgenodigd om binnen uw expertise een workshop te
verzorgen. Workshops kunnen binnen een virtuele ruimte digitaal plaatsvinden
maar een vooraf opgenomen video kan ook als workshop dienen. Uiteraard is
een mengvorm ook mogelijk; we laten de keuze graag aan u.
Breed thema
Het thema van de studiedag is "Net werken" waarbij de spatie
facultatief is. Net(jes) werken is belangrijk bij het leren en plegen
van wiskunde. Hoe zet je gestructureerd je gedachten op papier? Hoe
maak je daar een goede schets bij? Hoe mathematiseer je effectief een
probleemsituatie? Het zijn allemaal activiteiten die om net werken
vragen. Hoe stimuleer je dat in je wiskundeles?
Zonder spaties opent het begrip 'netwerken' een wereld van discrete
wiskunde. Denk aan de grafentheorie met de bijbehorende matrixbewerkingen
en de aanverwante combinatoriek. Heeft die wiskunde op dit moment wel
de plek in het curriculum die het verdient? En hoe mooi zijn de lessen
niet die je met betrekking tot dit onderwerp kunt geven. Denk maar eens
aan het beroemde probleem van de zeven bruggen van Koningsbergen.
Geen grenzen
Iets losser van de wiskunde kun je bij het begrip 'netwerken' ook denken
aan toepassingen binnen de informatica en de sociologie, aan
virusbesmettingen of zelfs aan terrorisme. Maar je kunt ook denken aan
sociale netwerken of netwerken in de vorm van platforms van professionele
leergemeenschappen voor beroepsgroepen.
Zoek met uw workshop gerust de grenzen van het thema op.
U
wordt van harte uitgenodigd om via deze link uw ideeën over een door u
te geven workshop aan de organisatoren door te geven.
|
Goud op de Cyberspace Mathematical Competition
De Internationale Wiskunde Olympiade, die elk jaar in juli wordt
gehouden, is dit jaar uitgesteld naar september. In plaats daarvan
heeft het Nederlands team deelgenomen aan de eerste editie van de
Cyberspace
Mathematical Competition. Dat bleef niet zonder succes want alle
deelnemers behaalden een medaille.
De Cyberspace Mathematical Competition vond op 13 en 14 juli 2020 plaats
in alle vijfenzeventig deelnemende landen. De CMC is in het leven geroepen
toen duidelijk werd dat de Internationale Wiskunde Olympiade voorlopig
geen doorgang kon vinden wegens de coronapandemie. De leerlingen
kregen acht opgaven van hoog wiskundig niveau voor hun kiezen,
verdeeld over twee wedstrijddagen. Op elke wedstrijddag kregen ze
hiervoor vijf uur de tijd en voor elke opgave konden ze zeven punten,
in het totaal dus 56, verdienen.
Net als bij de Internationale Wiskunde Olympiade wordt bij de
Cyberspace Mathematical Competition aan maximaal de helft van de
deelnemers een medaille uitgereikt. Van de 553 deelnemers kregen dit
keer 63 deelnemers een gouden medaille 80 deelnemers een zilveren medaille
en 130 deelnemers een bronzen medaille. Het Nederlands team
legde beslag op één gouden, twee zilveren en drie bronzen medailles:
naam |
leeftijd |
school |
punten |
plaats |
medaille |
Jippe Hoogeveen |
17 jaar |
Openbaar Lyceum Zeist |
48 |
14 |
goud |
Jesse Fitié |
18 jaar |
Maerlant-Lyceum Den Haag |
41 |
64 |
zilver |
Jovan Gerbscheid |
17 jaar |
St. Ignatiusgymnasium Amsterdam |
38 |
94 |
zilver |
Hanne Snijders |
18 jaar |
Marnix Gymnasium Rotterdam |
33 |
155 |
brons |
Rafaël Houkes |
18 jaar |
Stedelijk Gymnasium Leiden |
28 |
211 |
brons |
Tjeerd Morsch |
18 jaar |
Corderius College Amersfoort |
24 |
251 |
brons |
De hoogste score van 54 punten werd behaald door een deelnemer uit China.
26e, 20e of 11e plaats?
In het landenklassement, dat is gebaseerd op het totaal aantal
punten per team, eindigde Nederland op de 26 e plaats. Het
klassement werd aangevoerd door Rusland, de Verenigde Staten en
Zuid-Korea. Nederland deed met 6 leerlingen mee terwijl andere landen
ook wel met 7 of 8 leerlingen deelnamen. Als er alleen gelet zou worden
op de score van de top 6 van teams, dan zou China het landenklassement
aanvoeren en zou Nederland opschuiven naar plaats 20. Als er naar de
gemiddelde score per deelnemer zou worden gekeken, dan zou Nederland
zelfs op plaats elf komen.
Volg
deze link voor het volledige scoreoverzicht.
Met dit veelbelovende resultaat op zak zijn de verwachtingen
voor de Internationale Wiskunde Olympiade 2020 uiteraard hooggespannen.
Daar wordt Nederland namelijk op 21 en 22 september 2020 door dezelfde
zes teamleden vertegenwoordigd. De Internationale Wiskunde Olympiade
2020 zou oorspronkelijk in St. Petersburg in Rusland plaatsvinden maar
wordt nu eveneens georganiseerd als wedstrijd-op-afstand in alle
afzonderlijke deelnemende landen.
|
Wiskunde in Teams
Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskundedagen
waarbij leerlingen in teams van drie of vier personen een hele dag
aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een
mooi werkstuk.
Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleemoplossen,
modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken
centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een
effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo
vormgegeven dat ze de creativiteit en een onderzoekende houding bij de
leerlingen stimuleren. Deze opdrachten zijn dan ook goed in te zetten als
praktische opdracht of als wiskundige denkactiviteit. Alle opdrachten
zijn zowel in het Nederlands als in het Engels geformuleerd.
Op dit moment zijn de inschrijvingen geopend.
datum |
activiteit |
informatie en inschrijving |
Vrijdag 13 november 2020 |
Wiskunde A-lympiade |
Klik hier |
Vrijdag 13 november 2020 |
Wiskunde B-dag |
Klik hier |
Woensdag 10 februari 2021 |
OnderbouwWiskundeDag |
Klik hier |
|
Webinar serie: Wiskunde onderwijzen op afstand
|
Advertenties
Een vlekkeloze start met bettermarks wiskunde
Wij wensen alle docenten en leerlingen een supergoed schooljaar.
In de afgelopen drie weken hebben wij ruim 25.000 leerlingen
van meer dan 80 scholen toegang gegeven tot onze lesmethode.
Bettermarks wiskunde is verkrijgbaar voor havo/vwo leerjaar 1-3
inclusief TTO en voor vmbo leerjaar 1-4 inclusief examentraining.
Wilt u als sectie ook eens kennismaken met een digitaal georiënteerde
lesmethode als bettermarks? Dat is mogelijk; wij zorgen dat u binnen
één werkdag al kunt beginnen.
Neem contact op met support@bettermarks.nl of
vul via deze
link het aanvraagformulier in.
|
Gratis producten via het Texas Instruments volume-aankoopprogramma
Heeft uw school voor dit schooljaar producten van Texas Instruments besteld?
Of gaat u dat doen? Of hebben de leerlingen dat op verzoek van uw school
gedaan? Dan kunt u gebruik maken van ons volume-aankoopprogramma.
Bij aanschaf van tien of meer producten krijgt u als school gratis extra
producten van Texas Instruments. Zo kunt u bijvoorbeeld de nieuwe TI-84
Plus CE-T Python Edition aanvragen en op die grafische rekenmachine het
programmeren in Python eens uitproberen.
Bekijk
via deze link de mogelijkheden.
|
|
|
|
|