nummer 871, 5 juli 2020

Dit nummer wordt ge­stuurd naar circa 4900 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Iedereen geslaagd?

Het lijkt erop dat er dit jaar veel meer leerlin­gen hun diploma hebben behaald dan in voor­gaande jaren. Lande­lijke cijfers ontbre­ken maar een over­zicht van scholen in Gronin­gen en Drenthe geeft een duide­lijk beeld.
Het Dagblad van het Noorden heeft van zoveel moge­lijk scholen voor voortge­zet onder­wijs nage­gaan hoeveel procent van de leerlin­gen er ge­slaagd is en dat vergele­ken met de cijfers van de drie voor­gaande jaren. Hieron­der heb ik een poging gedaan om die gege­vens in een punten­wolk samen te vatten.
Ik maak bij dit over­zicht een voorbe­houd: ik heb de gege­vens voor vmbo basis en beroeps niet in dit over­zicht ver­werkt. Daar lagen de sla­gings­percen­tages in de voor­gaande jaren name­lijk al boven de 95%.
Groot ver­schil op havo
De ver­schil­len vallen vooral bij de havo-oplei­dingen op. In de voor­gaande jaren lag het percen­tage geslaag­den op het havo in Gronin­gen en Drente zo onge­veer tussen de 80% en 90%. Dit jaar was dat gemid­delde onge­veer 97%. Het percen­tage geslaag­den op het havo lag daarmee onge­veer 11 procent­punten boven het gemid­delde van de voor­gaande drie jaren.
Er zijn overi­gens wel grote ver­schil­len tussen de afzon­derlij­ke scholen te consta­teren. Bij een kwart van de scholen ligt het percen­tage geslaag­den slechts een paar procent­punten hoger dan 'normaal'. Er zijn echter ook scholen waarbij het om een ver­schil van 15 procent­punten of meer gaat.
Ver­schil mavo en vwo minder opval­lend
Vorig jaar lag het sla­gings­percen­tage in Gronin­gen en Drente op het vwo zo rond de 90%. Dit jaar jaar lag dat getal dicht tegen de honderd procent. Bijna de helft van de scholen in Gronin­gen en Drente kon melden dat ieder­een op het vwo ge­slaagd was. Op het vmbo GT, zeg maar het mavo, gold dat laatste zelfs voor bijna drie­kwart van de scholen maar daar slaagde gemid­deld altijd al 94% van de examen­kandida­ten.
Het beeld dat ik hier schets, wordt in grote lijnen beves­tigd door recent onder­zoek van de NOS. Ik had erop gehoopt dat er snel lande­lijke cijfers zouden worden gepubli­ceerd maar mijn hoop is tot nu toe helaas ijdel geble­ken. Ik vrees dat we voor de cijfers van wiskun­de zullen moeten wachten tot kerst en wie weet welke andere gebeur­tenis­sen deze cijfers dan weer zullen over­schadu­wen.
gk

 

Eerste kamer eens met afschaffing rekentoets

Nu ook de Eerste Kamer heeft inge­stemd met de benodig­de wetswij­zigin­gen is de afschaf­fing van de reken­toets in het voortge­zet onder­wijs defini­tief en binnen­kort ook wette­lijk gere­geld. Dat feit geeft nog meer urgen­tie aan de vraag hoe het rekenon­derwijs in het voortge­zet onder­wijs vorm moet gaan krijgen.
Vorige maand heeft minis­ter Arie Slob een brief naar de school­bestu­ren ge­stuurd waarin hij aanwij­zingen en advie­zen geeft over het rekenon­derwijs in de nabije toe­komst. Leidend daarbij is het in de WiskundE-brief vaker genoem­de rapport "Een nieuw perspec­tief voor rekenen in het voortge­zet onder­wijs" van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW).
In dat 27 pagina's tellen­de rapport ligt de nadruk op de onder­bouw. Wat betreft de boven­bouw geldt alleen dat leerlin­gen die eindexa­men doen zonder wiskun­de een school­examen rekenen moeten maken waarvan het cijfer op de eind­lijst moet worden vermeld.

 

Webinar serie: Wiskunde onderwijzen op afstand

 
 Paul Drij­vers
De US Natio­nal Commis­sion on Mathema­tics Instruc­tion (USNC/MI) organi­seert binnen­kort onder de titel "Moving Forward in the Midst of a Pande­mic: Interna­tional Lessons for Math Tea­chers" een drietal webi­nars. Op donder­dag 9 juli 2020 zal van 17:00 uur tot 18:00 uur (Nederlandse tijd) via het bekende video­confe­rentie­program­ma "Zoom" het eerste webinar worden georga­niseerd in deze serie. De spreker van het eerste webinar is profes­sor Paul Drij­vers van het Freuden­thal Insti­tuut van de Univer­siteit van Utrecht.
COVID-19 heeft het onder­wijs dras­tisch beïn­vloed. Scholen werden geslo­ten en wiskun­delera­ren stonden plots voor de uitda­ging om op afstand en met behulp van digita­le techno­logie een alterna­tieve onder­wijs­prak­tijk te ontwik­kelen. Op welke manie­ren organi­seerde men het af­stands­onder­wijs binnen het secun­daire wiskun­deonder­wijs? Om dit te achter­halen, werd er onlangs een enquête gehou­den in Vlaande­ren, Duits­land en Neder­land. Die enquête richtte zich op onder­wijs­praktij­ken, geloofs­overtui­gingen en op didac­tiek en beoorde­ling. Prof. Paul Drij­vers zal in zijn voor­dracht de eerste voorlo­pige bevin­dingen samen­vatten en reflec­teren op de beteke­nis van die bevin­dingen voor wiskun­delera­ren.
In­schrij­ven
Er zijn geen kosten verbon­den aan de in­schrij­ving. Volg deze link om u voor het webinar in te schrij­ven.
De volgen­de webi­nars
Na het webinar van 9 juli volgen er in de serie "Math@Dis­tance: dis­tance mathema­tics tea­ching during COVID-19 lock­down" nog twee webi­nars. Op donder­dag 16 juli 2020 zal Talli Nachlie­li spreken. Talli Nachlie­li is hoofd van het Mathema­tics Educati­on Depart­ment Levins­ky College of Educati­on in Israel. Op donder­dag 23 juli 2020 spreekt daarna Salomé Marti­nez, direc­teur van het Labora­tory of Mathema­tical Educati­on van de Univer­siteit van Chili.

 

Examen 2021 en COVID-19

 
Wat zijn de gevol­gen van het geven van onder­wijs op afstand voor uw examen­leerlin­gen van 2021? Na deze turbu­lente corona­periode wilt u aan het begin van het school­jaar 2020/2021 wel­licht snel weten op welk niveau uw eindexa­menleer­lingen zich bevin­den. Cito is daarom bezig met het onder­zoeks­project "Toetsen op Maat".
Voor dit onder­zoek stelt Cito aan het begin van het school­jaar 2020/2021 het digita­le hulpmid­del "Toetsen op Maat" beschik­baar. Met dit hulpmid­del kunt u snel uw eindexa­menleer­lingen met betrek­king tot alle relevan­te leerdoe­len op indivi­dueel en klassi­kaal niveau in kaart brengen. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten: u ont­vangt na de toetsaf­name een uitge­breide rappor­tage waarmee u vervol­gens zelf aan de slag kunt gaan en Cito kan door uw deelna­me goed onder­zoeken hoe zij toetsen en examens nog beter kan laten aanslui­ten op de leerdoe­len van de wiskun­de.
Als u over­weegt om deel te nemen aan het onder­zoeks­project "Toetsen op Maat", stuur dan een mail naar toetsen­opmaat@cito.nl.

 

Nieuw aanbod cursussen Bètapartners

 
Geluk­kig is het in augus­tus weer moge­lijk om fysiek bij elkaar te komen. Zo is er bijvoor­beeld de traditi­onele vakan­tiecur­sus die dit keer gaat over spelthe­orie, een bloeien­de en multi­disci­plinai­re tak van de wiskun­de. Maar er zijn wat betreft de wiskun­de nog veel meer interes­sante zaken in aan­tocht.
Hieron­der geef ik u graag een voor­proefje van wat Bèta­part­ners u het komende school­jaar heeft te bieden.
  • De vakan­tiecur­sus
    De vakan­tiecur­sus over spelthe­orie: "Van strate­gisch beslis­sen tot 'eerlij­ke' oplos­singen". Ga voor details naar WiskundE-brief 865.
  • Korte online samen­komsten
    De Wiskun­de online sessies zijn korte online samen­komsten van 15:00 uur tot 16:00 uur over steeds een actueel wiskun­dig onder­werp. Stuur mij als steun­punt­coördi­nator een mail voor een inlogco­de.
  • Didac­tiek van de wiskun­de
    Het bevrien­de vaknet­werk wiskun­de organi­seert ook dit school­jaar weer een vijftal bijeen­komsten over de didac­tiek van de wiskun­de. De startac­tivi­teit na de zomerva­kantie is digi­taal. Volg deze link voor meer informa­tie.
  • Quantum Quest
    The Quantum Quest is een webklas voor docen­ten over de wiskun­de achter de kwantum­compu­ter. Deze webklas zal op de donder­dagen van 17 en 24 septem­ber 2020 plaats­vinden en is bedoeld als voorbe­reiding op de webklas van novem­ber 2020 waaraan uw leerlin­gen uit vwo 5 en 6 met wiskun­de B kunnen deelne­men.
  • GeoGe­bra
    Organi­seer eens een GeoGe­bra wiskun­de-work­shop op locatie voor bijvoor­beeld uw studie­middag. Ik ga in levende lijve of online graag met u en uw sectie­genoten aan het werk om uw GeoGe­bra vaardig­heden eens stevig uit te breiden.
Dit was maar een voor­proefje. Volg deze link voor het volle­dig aanbod aan cursus­sen.
Kees Temme (kees.temme@uva.nl)
Steun­punt­coördi­nator Bèta­part­ners

 

Prijsuitreiking Onderbouw Wiskunde Dag 2020

Op 24 juni 2020 vond de prijs­uitrei­king van de 9e Onder­bouwWis­kunde­Dag (OWD) plaats. Normali­ter worden de prijzen op de scholen zelf uitge­reikt maar deze keer werd er vanwege COVID-19 een gemeng­de online-offline prijs­uitrei­king georga­niseerd. Door deze opzet konden wij de teams van het Lorentz Casimir Lyceum uit Eindho­ven, het Emmaus­college uit Rotter­dam en het St. Michaël­college uit Zaandam binnen één gezamen­lijke bijeen­komst van een half uur respec­tieve­lijk de derde, tweede en eerste prijs uitrei­ken.
De teams hebben een dag lang gewerkt aan het opstel­len van een plan voor een gemeen­te die wonin­gen wil bouwen in een nieuwe wijk waarbij met name reke­ning gehou­den moest worden met het zoge­naamde "hitte-eiland effect". De wijk moest worden gekoeld met groen, water en schaduw. Het plan moest uitein­delijk in de vorm van een promo­tiefilm­pje worden gepre­sen­teerd.
De bekend­making van de prijs­win­naars verliep online en de uitrei­king van bekers, medail­les en juryrap­porten verliep fysiek. Alle prijzen, winnen­de leerlin­gen en docen­ten waren aanwe­zig op de eigen school zodat de docent daar aan de leerlin­gen steeds de medail­les kon uitrei­ken. Het was een geweldi­ge gecombi­neerde afslui­ting van de Onder­bouwWis­kunde­Dag 2020.
OWD 2021
Wilt u met uw leerlin­gen uit de derde leer­laag van het havo of vwo ook meedoen aan de Onder­bouwWis­kunde­Dag? Dat is uiter­aard moge­lijk. De eerst­volgen­de OWD vindt plaats op 10 februa­ri 2021. Volg deze link voor meer informa­tie.
Dédé de Haan
Voorzit­ter OWD

 

Laatste WiskundE-brief

Dit is de 21e en laatste WiskundE-brief van het school­jaar 2020/2021. En wat een vreemd jaar was dat. Tot half maart was er nog niet veel aan de hand. We wisten natuur­lijk al snel dat er ergens in China een univer­siteits­stad Wuhan was waar een verve­lende griep heerste maar ach, dat was ver van ons bed. Hoe anders werd dat na half maart.
Tot half maart keuvel­den we in de WiskundEbrief nog op gebrui­kelijke wijze over zaken als de onvrede over het wiskun­de A curricu­lum van het havo, de zielto­gende reken­toets, de trage ontwik­kelin­gen met betrek­king tot de grafi­sche rekenma­chine en het bemoedi­gende herstel van de examen­cijfers en Pisasco­res. Maar toen kwam 16 maart...
Hals over kop volgden de gebeur­tenis­sen elkaar op. Cursus­sen en bijeen­komsten gingen niet door, af­stands­onder­wijs werd van de ene op de andere dag een begrip, het Cen­traal Examen werd afge­last en er moesten resul­taatver­bete­rings­toetsen worden geschre­ven. We publi­ceerden plotse­ling artike­len over onder­werpen die we in onze stout­ste dromen nooit hadden kunnen verzin­nen.
 
Achter de rug?
Pas na maanden konden we weer normaal op school begin­nen. Als je het continu ontsmet­ten van je handen, het ander­halve meter afstand houden met leerlin­gen en collega's, het uitzet­ten van éénrich­tings­ver­keers­routes door het school­gebouw en het af en toe lesge­ven aan halve klassen tenmin­ste normaal wil noemen.
Het was op de redac­tie heel duide­lijk dat u na half maart wel even wat anders aan uw hoofd had. De stroom aan bijdra­gen aan de WiskundE-brief 'uit het veld' liep tijdens de corona­crisis flink terug. Wat met name opvalt, is dat scholen nauwe­lijks gebruik hebben gemaakt van de gratis moge­lijk­heid om vacatu­res in de WiskundE-brief te vermel­den. Blijft ieder­een op dit moment maar liever op zijn of haar plek zitten?
Genoeg onder­werpen
Laten we vurig hopen dat we in septem­ber gewoon weer aan een normaal school­jaar kunnen begin­nen. Dat we onze wonden kunnen likken, de opgelo­pen onder­wijs­schade kunnen repare­ren en in rust kunnen reflec­teren op wat we de afgelo­pen vier maanden alle­maal hebben geleerd. En dat een eventue­le 'tweede golf' uit zal blijven...
Er zijn na de zomerva­kantie naar verwach­ting meer dan genoeg onder­werpen om de WiskundE-brief mee vol te schij­ven. Er zijn door de corona­crisis aller­lei interes­sante vragen ont­staan. Hoe herstel­len we de door de corona­crisis opgelo­pen achter­standen? Welke nieuwe onder­wijskun­dige inzich­ten zijn er door vier maanden af­stands­onder­wijs bij ons ont­staan? Hoe gaan we in 'normale' tijden van die nieuwe inzich­ten gebruik maken? En hebben we dat Cen­traal Examen nu werke­lijk zo gemist?
Even uitbla­zen
En zo komt er dan een einde aan een knots­gek school­jaar. Werke­lijk ieder­een die in het onder­wijs werk­zaam is, heeft een mooie vakan­tie dik ver­diend. De redac­tie van de WiskundE-brief wenst u die welver­diende vakan­tie dan ook van harte toe.
Rust goed uit en blijf gezond. Tot in septem­ber.
Tineke van den Berg, Gerard Kool­stra en Ton Groene­veld

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

De Rekenwinkel

De Reken­winkel heeft het groot­ste assorti­ment en de beste prijzen en service, ook voor úw leerlin­gen.
Bekijk ons nieuwe magazi­ne met onze school­prijzen hier.
Bent u nieuws­gierig gewor­den? Neem dan contact op om te horen hoe wij ook u kunnen ontzor­gen bij de leve­ring van rekenma­chines.

 

Coderen in 10 minuten

Onlangs bleek uit een door Texas Instru­ments gehou­den enquête dat ruim 90% van de leraren ver­wacht dat zij program­meren moeten gaan opnemen in het lespro­gramma. Een leuke intro­ductie op program­meren is 'TI coderen in 10 minuten'.
Aan de hand van eenvou­dig te volgen opdrach­ten leren uw leerlin­gen om met hun eigen TI-hand­held (TI-84 en TI-Nspire familie) te coderen. Eind juli komen er nog Python-program­meerop­drach­ten bij. Mis­schien leuk om mee te begin­nen na de zomer?
Bekijk de opdrach­ten via deze link.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl