nummer 870, 21 juni 2020
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4900 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Overstap vmbo-havo en havo-vwo is een recht
Leerlingen die een diploma vmbo tl/gt met een extra examenvak
hebben, moeten worden toegelaten tot havo 4. Alle leerlingen
met een havodiploma hebben het recht om toegelaten te worden tot
vwo 5. Het is binnenkort niet meer toegestaan om als school verder
nog aanvullende eisen te stellen.
Afgelopen week is een
Algemene
Maatregel van Bestuur (AMvB) gepubliceerd die kan worden gezien
als een nadere invulling van de Wet gelijke kans op doorstroom
naar havo en vwo. Zie ook WiskundE-brief 817. Het is een maatregel die al
enige tijd 'in de pen' zat en paal en perk stelt aan de eisen die scholen
bij doorstroming van vmbo haar havo en van havo naar vwo mogen stellen.
Afgezien van het extra vak mogen er dus geen bijzondere eisen meer
aan deze instromers worden gesteld. Zo mogen er voor deze leerlingen
geen minimumcijfers meer worden vastgesteld en mogen er voor deze
leerlingen geen afwijkende regels met betrekking tot het doubleren
worden gehanteerd. Zelfs het volgen van een aansluitingsprogramma
mag niet meer worden verplicht. Scholen krijgen wel de vrijheid om
leerlingen die vanuit het vmbo willen opstromen naar het havo maar
geen extra vak hebben gevolgd, toch toe te laten.
Geen aandacht voor perspectief
Zoals u ook in WiskundE-brief 792 kunt lezen, is de doorstroming van vmbo naar
havo wat betreft de wiskunde, en met name wat betreft wiskunde B,
verre van probleemloos. In het verleden zijn er allerlei initiatieven
ontwikkeld ter verbetering van dit aansluitprobleem en sommigen
hoopten dat de kwestie in het kader van de curriculumherziening
eindelijk eens structureel zou worden geregeld. In de AMvB lijkt
er helaas vooral aandacht te zijn voor de rechten van leerlingen.
Aandacht voor het perspectief om de beoogde vervolgopleiding ook
echt met succes af te sluiten, ontbreekt. De onderwijsraad
waarschuwde
twee jaar geleden al voor de gevaren hiervan:
"De versterking van het toelatings of doorstroomrecht kan echter
leiden tot bepaalde verwachtingen bij ouders die moeilijk waargemaakt
kunnen worden als ook het civiel effect van diploma's in stand
gehouden wordt. (...) Een belangrijk vraagstuk is waar de balans zou
moeten liggen tussen vrijheid van inrichting, individuele leerrechten
en maatschappelijke belangen. Een verschuiving in deze balans mag
niet sluipenderwijs plaatsvinden maar vraagt om een fundamentele
beschouwing door de wetgever." |
gk
|
Ook op het vmbo stroevere doorstroming?
Het vmbo is een verzameling van opleidingen. De kaderberoepsgerichte
en basisberoepsgerichte opleidingen zijn vooral praktisch terwijl de
theoretische leerweg en de gemengde leerweg theoretisch van karakter zijn.
Tussen de verschillende opleidingen en klassen bestaan op het vmbo
aanzienlijke verschillen. In algemene zin lijkt het erop dat er de
afgelopen jaren sprake is van steeds meer doublerende en afstromende
leerlingen.
Laat ik beginnen met de gemengde en theoretische leerwegen. De theoretische
leerweg is gelijkwaardig aan het mavo terwijl de gemengde leerweg, die
significant kleiner is, een variant is waar wat meer aandacht wordt besteed
aan de beroepsmatige voorbereiding van de leerling. Een diploma voor zowel
de gemengde leerweg als de theoretische leerweg geeft onder andere toegang,
met een extra vak, tot havo 4.
Vmbo gemengd/theoretisch
De ontwikkeling in de tweede klas 2 vmbo gl/tl wordt vooral bepaald door
de afstroom naar de beroepsgerichte varianten van het vmbo. Tussen 2014 en
2017 daalde deze afstroom flink om vervolgens weer omhoog te schieten.
Vooral de afstroom van de jongens is hoog. Vorig jaar ging het daarbij
om meer dan 10% van de jongens. Daarnaast bleef ook nog eens 5,5% van de
jongens zitten in de tweede klas. In de derde klas is de ontwikkeling wat
minder heftig; daar wordt nog nauwelijks afgestroomd. De ontwikkeling in
de examenklas geeft, net als op het havo en vwo, een iets afwijkend beeld
De verschillen tussen jongens en meisjes zijn hier ook kleiner.
Het beeld van de eerste klas is wat afwijkend. Het voert te ver om binnen
dit artikel in te gaan op mogelijke verklaringen voor dit beeld maar een
verklaring zou misschien kunnen worden gevonden in de recente veranderingen
in de methode van advisering in het basisonderwijs.
Vmbo kaderberoeps
In de eerste twee klassen van de kaderberoepsgerichte leerweg wordt er
weinig gedoubleerd. Wel vindt er vanuit de tweede klas een behoorlijk afstroom
plaats naar de basisberoepsgerichte leerweg. In de derde klas wordt er meer
gedoubleerd maar is de afstroom kleiner. De slagingspercentages liggen
verder beduidend hoger dan bij de theoretische leerweg.
Opvallend is dat er eigenlijk alleen in de derde klas na 2016 sprake is van
een toename. In de andere leerjaren is er vooral van een dalende trend sprake.
Vmbo basisberoeps
In de basisberoepsgerichte leerweg wordt er niet afgestroomd. Het aantal
zittenblijvers stijgt hier wel wat en is zeker in het eerste leerjaar
vanaf 2014 sterk toegenomen.
Brugklassen
Veel leerlingen zitten op het vmbo gedurende de eerste twee leerjaren
nog bij elkaar. Daarnaast bestaan er ook 'brede brugklassen' waar
leerlingen van vmbo, havo en vwo min of meer bij elkaar worden opgeleid.
Min of meer om dat er in een 'brede brugklas' soms sprake is van een
'dakpannensysteem' waarbij alleen leerlingen bij elkaar in de klas
ziten die qua advies niet te veel van elkaar verschillen. In dergelijke
gemengde klassen speelt de afstroom geen rol maar wordt er uiteraard
wel gedoubleerd. Hieronder heb ik dat voor u in beeld gebracht. Let
op het opmerkelijke verloop in de eerste klas.
Sluipende ontwikkeling
De ontwikkelingen hangen uiteraard sterk af van de leerweg en het
leerjaar. Toch is er een overeenkomst waar te nemen; ook op het vmbo
is er de laatste jaren, zeker na 2017, bijna overal een toename te
zien van het percentage leerlingen dat doubleert of afstroomt.
Opvallend is daarbij de ontwikkeling in sommige eerste klassen.
De ontwikkelingen zijn soms spectaculair maar vaker is er een vrij
'sluipend' beeld waar te nemen.
Ik ga me binnen dit artikel niet wagen aan een analyse van dit
verschijnsel. Wel wil ik, zonder daar verder op in te gaan, twee
punten noemen die bij de ontwikkeling van de doorstroming mogelijk
een rol kunnen hebben gespeeld:
- Veranderingen in de advisering vanuit het basisonderwijs. Zie
bijvoorbeeld WiskundE-brief 862.
- De mogelijk toegenomen aandacht voor de slagingspercentages
van scholen.
gk
|
Curriculum herziening anders opgezet
Een onafhankelijke wetenschappelijke commissie. Een centrale rol
voor de SLO. Het goed testen van concept kerndoelen en eindtermen in
de schoolpraktijk. Geen bouwstenen voor de bovenbouw van het
voortgezet onderwijs. Dat zijn enkele opmerkelijke elementen uit
de
brief aan de Tweede Kamer van minister Slob van 10 juni 2020
waarin hij de lijnen uitzet voor de voorstellen om het curriculum van
het funderend onderwijs "te actualiseren".
Zoals u in WiskundE-brief 862 heeft kunnen lezen, heeft de vaste commissie van de
Tweede Kamer voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap begin maart 2020
vergaderd over de plannen van curriculum.nu. Mede op basis van de
aan het begin van dit jaar gehouden hoorzittingen was de roep om een
andere aanpak sterk. Minister Slob lijkt daar in zijn brief nu
gehoor aan te geven.
Curriculum.nu is 'exit'
De minister noemt curriculum.nu in zijn brief niet meer. Impliciet is
dat misschien het grootste nieuws: curriculum.nu is waarschijnlijk
'exit'; voor de stuurgroep is geen rol meer weggelegd. Het nationaal
expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO krijgt nu een centrale rol.
Deze organisatie ontwikkelt in opdracht van het Ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap (OCW) de kerndoelen en eindtermen. De zogeheten
"curriculumexperts" zijn al vanaf mei 2020 bezig met "technisch voorwerk".
Primair onderwijs en onderbouw
Wat betreft het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet
onderwijs geldt dat er voor het begin van het schooljaar 2020/2021 een
tijdelijke wetenschappelijke curriculumcommissie zal worden ingesteld.
Deze commissie zal in het najaar een advies uitbrengen over de
curriculumvoorstellen en de werkopdracht aan de SLO. In dat advies
komen ook de ontwerptijdverdeling en een beoordelingskader voor
kansengelijkheid aan de orde.
In de loop van het schooljaar 2020/2021 zullen er conceptdoelen door
SLO worden ontwikkeld en getoetst. Tegelijkertijd worden er pilotscholen
geworven en voorbereid. Op die pilotscholen zullen de conceptdoelen
in de schooljaren 2021/2022 en 2022/2023 worden "beproefd". Over drie
jaar wordt dan uiteindelijk het eindadvies verwacht. De wetenschappelijke
commissie zal aan het einde van 2021 en bij het eindadvies haar oordeel
geven over de conceptkerndoelen.
Bovenbouw voortgezet onderwijs
Mede op verzoek van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
(NVvW) worden er voor de bovenbouw geen bouwstenen ontwikkeld maar
direct voorbereidingen getroffen voor noodzakelijke vakvernieuwingen,
te beginnen met de vakken Nederlands, wiskunde en de moderne vreemde
talen. Met de herziening van het examenprogramma vmbo is men al begin
2020 begonnen. Zie hiervoor ook WiskundE-brief 865.
De wetenschappelijke commissie speelt ook hier een belangrijk rol,
vooraf bij de werkopdracht en later onder andere bij advisering over
de wijze waarop de samenhang tussen vakken en tussen verschillende
schoolsoorten wordt gewaarborgd. Het vervolgonderwijs wordt hierbij
ook nauw betrokken. In 2020 vinden er wat voorbereidingshandelingen
plaats en begin 2021 gaat het proces dan formeel van start. De
examenprogramma's zullen "enkele jaren" op pilotscholen getest worden.
De bedoeling is dat de zaak in de loop van 2023 wordt afgerond.
Rol docent niet duidelijk
Over de rol van docenten en hun organisaties is de brief niet erg
duidelijk. Bij herhaling wordt opgemerkt dat de rol van leraren
belangrijk is maar de uitwerking van die rol blijft vaag. Enerzijds
wordt er gesproken over het "goed" betrekken van leraren bij het
ontwikkelwerk maar dan wel "op een schaal waarbij het onderwijs
niet extra wordt belast". Vakverenigingen zoals de NVvW worden
in de brief niet genoemd.
De Federatie van Onderwijsvakorganisaties (FvOv) heeft intussen
een
brief naar het ministerie gestuurd waarin wordt aangetekend dat
"wij ervan uitgaan dat de vakverenigingen in dit proces een
belangrijke positie wordt toebedacht". Bovendien wordt in de brief
gepleit voor het opnemen van een vertegenwoordiging vanuit de leraren
in de curriculumcommissie. Ook in de Tweede Kamer werd gepleit voor
een duidelijkere rol van leraren en vakverenigingen.
Vooralsnog lijkt het erop dat leraren vooral een rol zullen gaan
spelen bij het testen en implementeren van de voorgestelde wijzigingen.
Om te onderzoeken welke ondersteuning scholen en lerarenopleidingen
nodig hebben, wordt via het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek
(NRO) een onderzoeksprogramma opgezet.
gk
|
Nationale Wiskunde Dagen 2021: enquête
Het zijn bijzondere tijden. Tijden waarin we wellicht meer dan ooit zoeken naar
gelegenheden om met elkaar in gesprek te kunnen gaan over mooie en
uitdagende wiskunde. Wij willen u daarom ook in 2021 weer Nationale
Wiskunde Dagen (NWD) aanbieden die bol staan van prachtige en prikkelende
wiskundeonderwerpen.
De Nationale Wiskunde Dagen van 2021 vinden plaats op 29 en 30 januari 2021.
Wellicht zal de vorm van de NWD anders worden dan u gewend bent. Maar hoe
anders?
Mogelijkheden
De organisatie van de NWD is op dit moment alle mogelijkheden aan het
inventariseren. Gaan we helemaal online? Kiezen we voor meerdere locaties
met kleine groepen door heel Nederland? Gaan we het programma gedeeltelijk
online en gedeeltelijk fysiek aanbieden? Beperken we het programma tot een
enkele lezing en een beperkt aantal workshops?
Wij zijn heel erg benieuwd naar uw ideale NWD voor 2021. We hebben daarom
een korte vragenlijst opgesteld. Als u niet al via een ander kanaal dit
verzoek heeft gekregen, dan verzoeken wij u nu via de Wiskund E-brief
vriendelijk om twee minuten te besteden aan het invullen van
de
vragenlijst die u via deze link kunt bereiken.
Namens de organisatie van de NWD.
Joke Daemen
|
Vakantiecursus 2020: aanmelden nu mogelijk
De bijeenkomsten van de vakantiecursus 2020 kunnen zowel in Amsterdam
als in Eindhoven in fysieke vorm doorgang vinden. Vanzelfsprekend zal dit
gepaard gaan met inachtneming van de maatregelen die door het RIVM zijn
verordonneerd.
Er zijn per cursus maximaal 45 plaatsen beschikbaar. Er geldt een minimum
van 25 deelnemers per locatie; bij minder deelnemers zal de cursus geen
doorgang vinden en zal het inschrijfgeld worden teruggestort. Het onderwerp
van de vakantiecursus is dit jaar bijzonder interessant: "Speltheorie:
van strategisch beslissen tot 'eerlijke' oplossingen". Hoofddocent is
Prof. dr. Frank Thuijsman van de Universiteit van Maastricht.
In Amsterdam en Eindhoven
De vakantiecursus in Amsterdam zal plaatsvinden op het CWI, op 21
en 22 augustus 2020. In Eindhoven zal de cursus plaatsvinden op 28 en
29 augustus 2020, echter op een gewijzigde locatie, namelijk in het
gebouw van het Academisch Genootschap, Parklaan 93, Eindhoven.
U kunt zich tot 1 augustus 2020 opgeven met het aanmeldingsformulier op
www.platformwiskunde.nl/vakantiecursus/.
|
Vaardigheden oefenen met Stepwise
Stepwise Math
is een nieuwe manier om met leerlingen wiskundige vaardigheden te
oefenen. In categorieën zoals breuken, letterrekenen en vergelijkingen
kunnen leerlingen onbeperkt oefenen op de niveaus B(eginner), G(evorderd)
of E(xpert). Elke tussenstap wordt automatisch nagekeken en na iedere
fout volgt er een toelichting voor de leerling. Als een leerling er
even niet uitkomt, kan hij of zij een hint vragen.
Stepwise Math heeft een leerlingvolgsysteem zonder dat het nodig is
om accounts aan te maken. Na het opgeven van de gewenste onderwerpen en
niveaus wordt er een virtuele klas aangemaakt met een link voor de docent
en een link voor de leerlingen. Een docent heeft overzicht van de klas
met daarin per leerling en per onderwerp de gemaakte opdrachten van
één van de niveaus. Bij elke opdracht is te zien hoe goed die opdracht
is gemaakt. De docent kan per vraag het werk van de leerlingen terugzien,
inclusief alle tussenstappen.
Gratis voor iedereen
Stepwise Math is gratis voor iedereen. Met Stepwise Math wil ik u de
mogelijkheid geven om uw leerlingen op een optimale manier wiskundige
vaardigheden te laten verwerven, zowel op school als bij uw
afstandsonderwijs. De eerste testschool was het Dr.-Knipperbergcollege
uit Helmond. Met hun feedback is Stepwise Math verbeterd. Het kan echter
altijd nóg beter. Uw feedback stel ik dan ook bijzonder op prijs.
Volg deze link
voor meer informatie over Stepwise.
Sybrand Jissink ( sybrand.jissink@algebrakit.nl)
|
Gratis Kangoeroespecial
115.000 kinderen die tegelijkertijd wiskundeplezier beleven op 2.240
verschillende scholen? Dat gebeurt elk jaar weer tijdens de Kangoeroewedstrijd.
Zelf tijdens coronacrisis ging de wedstrijd, weliswaar in aangepaste vorm,
toch door.
Inmiddels hebben de eerste leerlingen hun prijzen in ontvangst mogen
nemen. Het aandenken van Kangoeroe was dit jaar FoldFun: een pakketje
met 50 leuke, laagdrempelige vouwpuzzels die steeds uitdagender worden.
Lees
meer over de kangoeroewedstrijd in de Kangoeroespecial die via deze link
te bereiken is. In die special staan hele leuke artikelen en prijsvragen,
informatie over zomerwiskundekampen en enkele van mijn Origamipuzzels.
Erik van Haren ( mathplay.eu@gmail.com)
|
Nederlands IWO-team bekend
Het team dat Nederland deze zomer zal vertegenwoordigen bij twee
internationale wiskundewedstrijden is dit weekend geselecteerd. De
61e Internationale Wiskunde Olympiade zal in september om
bekende redenen helaas niet in St. Petersburg plaatsvinden. De IWO
zal dit jaar een wedstrijd-op-afstand zijn. Ook zal Nederland in juli
deelnemen aan de speciaal in het leven geroepen Cyberspace Mathematical
Competition.
Twaalf winnaars van de Nederlandse Wiskunde Olympiade streden om een
plek in het zeskoppige Nederlandse team. Om zich te plaatsen, moesten
de teamleden in een zware selectie zo'n 8.000 andere deelnemers achter
zich laten. De definitieve selectie werd bepaald door drie selectietoetsen
van elk vier uur. De volgende leerlingen kwamen daarbij als beste uit
de bus:
- Jesse Fitié, 18 jaar, Rijswijk, 6 vwo, Maerlant-Lyceum Den Haag.
- Jovan Gerbscheid, 17 jaar, Amsterdam, 6 vwo, St. Ignatiusgymnasium Amsterdam.
- Jippe Hoogeveen, 17 jaar, Odijk, 6 vwo, Openbaar Lyceum Zeist.
- Rafaël Houkes, 18 jaar, Leiden, 6 vwo, Stedelijk Gymnasium Leiden.
- Tjeerd Morsch, 18 jaar, Amersfoort, 6 vwo, Corderius College Amersfoort.
- Hanne Snijders, 17 jaar, Rotterdam, 6 vwo, Marnix Gymnasium Rotterdam.
Deze teamleden nemen het in juli en september op tegen wiskundetalenten
uit meer dan honderd andere landen.
Aanmoedigingsprijzen
Tijdens de selectie werd er ook aanmoedigingsprijzen voor jong aanstormend
talent uitgereikt. Deze prijzen worden beschikbaar gesteld door het
Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht. De winnaars van
de aanmoedigingsprijzen waren:
- Jelle Bloemendaal, 16 jaar, Hooglanderveen, 4 vwo, Corlaer College Nijkerk.
- Kevin van Dijk, 16 jaar, Oeffelt, 5 vwo, Stedelijk Gymnasium Nijmegen.
- Casper Madlener, 15 jaar, Hoofddorp, 4 vwo, Leo Kannercollege VSO Leiden.
Prestigieus
De Internationale Wiskunde Olympiade is de meest prestigieuze
wiskundewedstrijd ter wereld en bestaat uit opgaven die ook door
professionele wiskundigen nog behoorlijk lastig gevonden worden.
De zes teamleden zijn allemaal al meerdere jaren in training om
tijdens wedstrijden hoge ogen te kunnen gooien. Jesse, Jovan
en Jippe behaalden vorig jaar bij de Internationale Wiskunde
Olympiade al een bronzen medaille, terwijl Tjeerd toen een
aanmoedigingsprijs in de wacht sleepte. Rafaël behaalde
eerder goud bij de Benelux Wiskunde Olympiade en Hanne
haalde al eerder brons bij de Europese Meisjes Wiskunde Olympiade.
Trainingskamp
Op 4 juli 2020 vertrekt het team naar het trainingskamp in Egmond aan Zee
om in topvorm aan de wedstrijd te kunnen beginnen. Op 13 en 14 juli 2020
vindt vervolgens de eerste editie van de Cyberspace Mathematical
Competition plaats. Op de twee wedstrijddagen krijgen de leerlingen
steeds vijf uur de tijd om vier wiskundeopgaven van hoog niveau op te
lossen. Twee maanden later vindt op 21 en 22 september 2020 dan uiteindelijk
de 61 e editie van de Internationale Wiskunde Olympiade plaats.
Het Nederlandse team wordt begeleid door Birgit van Dalen
(Universiteit Leiden en ISW Hoogeland Naaldwijk), Jeroen
Huijben (Universiteit van Amsterdam) en Quintijn Puite
(Technische Universiteit Eindhoven en Alberdingk Thijm College
Hilversum).
|
Zomerverkoop Wereldwiskunde Fonds
Gelukkig kreeg de coronacrisis geen vat op de meiveiling van het
Wereldwiskunde Fonds. Er werd als vanouds weer fanatiek geboden. Op
1 juni 2020 sloot de veiling dan ook met de mooie opbrengst van
€ 2491,50. Die opbrengst zal uiteraard weer volledig worden besteed
aan projecten voor wiskundeonderwijs in de derde wereld.
Er zijn na de meiveiling nog heel veel mooie boeken blijven liggen.
Buitenlandse studieboeken, Nederlandse schoolboekjes, boeken en
proefschriften over didactiek en heel veel nieuwe, oude en stokoude
jaargangen van het tijdschrift Pythagoras. Dit alles wordt u tegen
afbraakprijzen aangeboden. Zo kost een hele jaargang Pythagoras u
bijvoorbeeld maar één euro!
Ga snel naar de zomerverkoop
Het is de hoogste tijd om snel te gaan winkelen bij de zomerverkoop 2020
van het WwF.
Op
de website liggen ongeveer 400 boeken en tijdschriften op u te wachten.
De zomerverkoop eindigt op 25 september 2020.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
veilingmeester WwF
|
Advertenties
Wiskunde C-onderwijs op afstand
Heeft u ook zoveel moeite om uw leerlingen te voorzien van goed
wiskunde C-onderwijs? Dan vindt u bij mij de oplossing.
Ik ben een eerstegraads docent wiskunde met veel ervaring in het
reguliere onderwijs en geef sinds kort met veel succes wiskunde
C-onderwijs op afstand.
Bent u geïnteresseerd? Stuur dan een mail naar
sorayakamps@wiskundeconderwijs.nl en kijk eens op de website
www.wiskundeconderwijs.nl.
|
Nieuw: bettermarks examentrainer vmbo
Laat uw leerlingen zichzelf optimaal voorbereiden op hun
examen vmbo en begin hier bij aanvang van het komende schooljaar
al mee.
Met de examentrainer van bettermarks bereiden leerlingen zichzelf
individueel voor op het examen. Begin met de kennisanalyse van de
eindtermen, oefen met oude examens of val terug op leerjaar 1-4.
Hoe werkt het?
Licenties kunnen op de LML-lijst bij VanDijk geplaatst worden of
rechtstreeks bij bettermarks worden aangeschaft. De examentrainer
kost € 29,95.
Mail voor meer informatie of een demonstratie naar
support@bettermarks.nl of kijk op nl.bettermarks.com.
|
Robotauto stimuleert enthousiasme voor wiskunde
Naast de gewone wiskundelessen krijgen leerlingen van
CSG Liudger de
kans om te leren programmeren tijdens speciale STEM-projecten. De school
gebruikt daarbij de robotauto TI-Innovator Rover van Texas
Instruments.
Wiskundeleraar Bert Wikkerink zet graag technologie in. "Voor
veel leerlingen is het een stimulans om te leren programmeren. De
directe respons vinden ze leuk; het geeft een gevoel van beloning."
Volg
deze link voor het gehele interview.
|
|
|
De Rekenwinkel
De Rekenwinkel heeft het grootste assortiment en de beste
prijzen en service, ook voor úw leerlingen.
Bekijk
ons nieuwe magazine met onze schoolprijzen hier.
Bent u nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op om te horen hoe
wij ook u kunnen ontzorgen bij de levering van rekenmachines.
|
|
|