nummer 865, 29 maart 2020
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4900 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Zonder leerlingen is er geen bal aan
Toen ik een eeuwigheid geleden in Rotterdam op de middelbare school zat,
vertelde mijn docent levensbeschouwing mij dat hij in 1945 zijn gymnasiumdiploma
vanwege de oorlogsperikelen cadeau had gekregen, zonder examen te doen.
Ik was toen verschrikkelijk jaloers op hem. Ik vergat voor het gemak maar
even dat het volgen van een gymnasiumopleiding gedurende de oorlog vast
geen pretje was.
De huidige beslissing van het kabinet om het Centraal Examen te laten vervallen,
roept een plaatsvervangende dejà vu ervaring bij mij op. Verschillende gedachten
strijden in mijn hoofd tegen elkaar. Is de coronacrisis te vergelijken met de
situatie in 1945, vlak na de bevrijding? Tillen we niet te zwaar aan een griepje?
Of zou ons kabinet niet juist voor een 'total lockdown' moeten kiezen?
Ik kan als docent voor mijn gevoelens, twee jaar voor mijn pensioen, geen
goede woorden vinden. Ik heb nog steeds het idee dat ik in een kwade droom leef.
Regelmatig kijk ik om me heen, op zoek naar de verborgen camera. Gebeurt dit
allemaal echt?
Afstandsonderwijs
Het coronavirus is natuurlijk een afschuwelijke zaak. Maar het maakt wel heel veel
los. De digitale vorderingen op mijn school zijn immens. Van collega's die tot
voor kort een computer nog maar nauwelijks konden aanzetten, krijg ik
nu enthousiaste mails waarin ze beschrijven hoe zij, net als ik,
met Google Classroom hun afstandsonderwijs vorm aan het geven zijn. Onlangs
hebben wij als examenmentoren met Google Meet onze eerste vergadering op afstand
gehouden.
Misschien is het uit verveling omdat er echt niets anders te beleven is. In
ieder geval gaat het afstandsleren de leerlingen nog beter af. Ze zijn heel
ijverig bezig om het bewijs te leveren dat ze heel goed zelfstandig kunnen werken
en ze de docent als 'oppasser' eigenlijk niet nodig hebben. Afgelopen week
heb ik zelfs mijn eerste wiskunde B 'afstandsrepetitie' aan vwo 5 gegeven.
Belletje
Op dit moment zijn we op school de laatste schoolexamenweek aan het afronden.
Heel bijzonder vind ik dat leerlingen ons unaniem hebben verzocht om de
schoolexamencijfers niet zichtbaar op Magister te plaatsen. Ze willen het
spannende 'belletje' van hun mentor met het bericht dat zij geslaagd of gezakt
zijn, niet missen. Wat een schatjes zijn het toch. Met decennia aan
onderwijservaring denk je de leerlingen wel een keer te kennen en dan maak
je dit mee.
Echte leerlingen
Ik hoop intens dat de corona-ellende spoedig tot het verleden zal gaan behoren.
Afstandsleren is best grappig maar digitale leerlingen zijn gewoon niet hetzelfde
als 'echte' leerlingen. Ik betrap me erop dat ik er steeds vaker aan zit te denken
om na mijn pensioen nog een paar jaartjes door te gaan met lesgeven.
Ik mis ze nu al, die rakkers...
Ton Groeneveld
|
Maatregelen voortgezet onderwijs vanwege corona
Hieronder vindt u een korte samenvatting van de maatregelen tot
zover deze van belang zijn voor het voortgezet onderwijs. De
samenvatting is bijgewerkt tot vrijdag 27 maart 19:00 uur. Voor
de meest actuele informatie kunt u het beste
onze
WiskundE-brief website raadplegen. Kies op onze
site voor ★★★ Laatste nieuws ★★★;
wij houden daar voor u de laatste ontwikkelingen bij.
De maatregelen:
- De eindtoetsen van het primair onderwijs gaan niet door. Het schooladvies is de basis voor de plaatsing van leerlingen in het voortgezet onderwijs.
- Dit jaar is er geen Centraal Examen. Diploma's worden uitgereikt op basis van de schoolexamenresultaten.
- Voor het afronden van het schoolexamen komt meer tijd, te weten tot begin juni 2020.
- Het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) mag aangepast worden mits dit gebeurt met instemming van de medezeggenschapsraad (MR) en gemeld wordt aan de onderwijsinspectie.
- De scholen mogen zelf uitmaken of zij schoolexamens online of in kleine groepen op school afnemen. Wel geldt uiteraard dat steeds de geldende regels met betrekking tot het besmettingsgevaar in acht moeten worden genomen.
- Over de slaag-zakregeling en de herkansingsmogelijkheden volgt spoedig nadere informatie vanuit het ministerie.
- De uiterste aanmelddatum voor het mbo wordt 1 mei 2020.
- De uiterste aanmelddatum voor het hoger onderwijs wordt 1 juni 2020.
- Op dinsdag 31 maart 2020 zal het kabinet beslissen hoe lang de scholen nog gesloten moeten blijven.
Meer informatie vindt u via de volgende officiële links:
|
Wiskundige modellen voor een pandemie
Zeker nadat ook het voetbal is stilgelegd, lijkt het weleens of
Nederland plotseling over een paar miljoen coronadeskundigen beschikt.
Diverse mensen probeerden met wat eenvoudige berekeningen aan te
tonen dat de huidige aanpak wel of juist niet klopt. Ik ben niet
van plan om in die val te trappen.
Wel is het misschien een goed idee om eens een paar begrippen
rond modelberekeningen voor pandemieën te verduidelijken. Met
name wil ik ingaan op het veelgehoorde 'reproductiegetal'. Ik
onderscheid hierbij het basis reproductiegetal R 0
en het effectieve reproductiegetal R.
Het basis reproductiegetal
|
| | Het H1N1-virus, een influenzavirus, onder de elektronenmicroscoop | | |
Het basis reproductiegetal R 0 geeft aan op hoeveel
nieuwe mensen een besmet iemand het virus overdraagt. Dit wordt
ook wel simpelweg de 'besmettelijkheid' genoemd. Voor het
covid-19 virus zitten de meeste schattingen voor R 0
tussen de 2 en 3. Daarmee is dit virus besmettelijker dan de
seizoensgriep, die meestal een R 0 van 1 tot 2 heeft.
Het covid-19 virus is echter weer veel minder besmettelijk dan
bijvoorbeeld het mazelenvirus, dat een R 0 van 12 tot
18 heeft. Hieronder treft u ter vergelijking een tabel aan met
basis reproductiegetallen voor een aantal bekende ziekten:
Ziekte |
R0 |
Mazelen |
12-18 |
Polio |
5-7 |
Rodehond |
5-7 |
Bof |
4-7 |
Aids |
2-5 |
SARS |
2-5 |
Covid-19 |
2-3 |
Influenza |
1-2 |
Belangrijk is het om te weten dat R 0 geen constante
is. R 0 is namelijk mede afhankelijk van het aantal
contacten waarbij besmetting mogelijk is. Vandaar ook de oproep
vanuit het ministerie om zoveel mogelijk thuis te blijven en ruim
afstand te houden tot anderen.
Het effectieve reproductiegetal
Als iemand immuun is geworden, door vaccinatie of door de ziekte te
hebben doorstaan, leidt het oppikken van het virus niet meer tot
een besmetting. Voor de bepaling van het effectieve
reproductiegetal is van belang welk deel van de bevolking nog
vatbaar is. Geven we die fractie aan met de letter s,
dan geldt de formule R = R0 · s.
Het effectieve reproductiegetal R is cruciaal voor het verloop van
de besmetting. Bij R > 1 breidt de pandemie zich
verder uit en bij R < 1 dooft de pandemie op den
duur uit. Voor de grens tussen toename en uitdoven geldt de formule
s = 1/R0. Omdat voor het covid-19 virus
geldt dat R 0, vermoedelijk tussen de waarden 2 en 3 ligt,
is het te verwachten dat de waarde voor s tussen de waarden
1/ 3 en 1/ 2 ligt. Laten
we voor het gemak even aannemen dat s gelijk is aan 0,4.
Groepsimmuniteit
s = 0,4 betekent dat niet meer dan 40% van de
bevolking nog vatbaar mag zijn om het virus te laten uitdoven. Er
ontstaat in dat geval iets wat men 'groepsimmuniteit' of
'kudde-immuniteit' noemt. Om voor corona die groepsimmuniteit in
Nederland te bereiken, zal dus 60% (ongeveer 10 miljoen mensen)
niet meer vatbaar moeten zijn. Tenzij er inmiddels een vaccin
wordt ontwikkeld, betekent dat dat zo'n 10 miljoen mensen met
het covid-19 virus moeten zijn besmet geweest.
Lees- en luistermateriaal
Mocht u meer willen weten over de wiskunde achter besmettelijke
ziekten, dan zijn de volgende links wellicht interessant voor u:
gk
|
Onderwijs op afstand
De coronacrisis verplicht docenten tot het geven van onderwijs
op afstand. Er zijn op internet veel sites te vinden met gratis
lesmateriaal dat voor het afstandsonderwijs kan worden ingezet.
Hieronder vindt u een opsomming van sites waar u gratis materiaal
en didactische en organisatorische tips voor het lesgeven op afstand
kunt verkrijgen.
Een waarschuwing is hier wel op zijn plaats. Waak ervoor dat u niet
verzuipt in de hoeveelheid aan materiaal die op internet wordt
aangeboden. Zeker bij afstandsonderwijs geldt dat de meester zich
pas in de beperking toont.
- Wereldwijd komen er bedankjes bij de auteur binnen met betrekking tot het
gratis computerprogramma GeoEnZo. Het blijkt dat veel wiskundecollega's over de
gehele wereld dit programma goed bij hun afstandsonderwijs kunnen inzetten.
GeoEnZo werkt uitsluitend onder Windows.
Volg deze link om GeoEnZo te downloaden.
- Kijk ook eens naar de advertenties in deze
WiskundE-brief.
Veel leeromgevingen, materiaal en support worden op dit moment door
commerciële partijen gratis beschikbaar gesteld.
De redactie wenst u veel sterkte en wijsheid bij het inrichten
van uw afstandsonderwijs.
|
Naar nieuwe examenprogramma's op het vmbo
In januari 2020 is de vakvernieuwingscommissie wiskunde
vmbo van start gegaan. Uiterlijk op 1 juli 2021 zal de commissie
haar conceptvoorstellen voor nieuwe examenprogramma's wiskunde in
het vmbo klaar moeten hebben. De bedoeling is dat de programma's
in het schooljaar 2025-2026 definitief kunnen worden vastgesteld
en dat in mei 2029 de eerste eindexamens volgens de nieuwe
programma's worden afgenomen.
|
| | |
Aanleiding voor de herziening van de wiskundeprogramma's in het vmbo
is de constatering dat de aansluitingen vmbo-mbo en vmbo-havo niet
optimaal blijken te zijn. Zo verwachten technische mbo-opleidingen
van niveau 4 bij aanvang van de opleiding een hogere vaardigheid in
wiskundige basisprocedures en een hoger probleemoplossend vermogen
dan het vmbo-gtl-examenprogramma vereist. Voor vmbo-kb geldt dit ook
voor het wiskundig inzicht. Een zelfde aansluitingsprobleem bestaat
er tussen de gemengde en theoretische leerweg enerzijds en havo
anderzijds. Dat probleem is vooral zeer groot als de leerling in
havo 4 wiskunde B kiest.
Opdracht
De commissie heeft als opdracht om één of meer examenprogramma's
te ontwikkelen waarbij rekening wordt gehouden met onder andere:
- Het NVvW-voorstel 'Een nieuw perspectief' voor rekenen in het voortgezet onderwijs.
- De aanbevelingen van het ontwikkelteam rekenen en wiskunde van curriculum.nu.
- De inhoud van de havo wiskunde A en B programma's.
- De beoogde ontwikkeling van de nieuwe leerweg in het vmbo.
Het doel van de nieuwe examenprogramma's moet onder meer zijn:
- Een adequate programmatische aansluiting tussen de vmbo-leerwegen enerzijds en de daarop aansluitende mbo-niveaus anderzijds, mede gelet op de vernieuwde kwalificatiestructuur in het mbo.
- Een adequate programmatische aansluiting tussen vmbo-gtl en havo, mede gelet op de havo wiskundeprogramma's.
- Een adequate programmatische aansluiting tussen het vak wiskunde of varianten van het vak wiskunde in het vmbo met de andere algemeen vormende vakken en de beroepsgerichte programma's in het vmbo.
Het verwerven van voldoende draagvlak voor de voorstellen is
uitdrukkelijk een belangrijk onderdeel van de opdracht.
Samenstelling
De commissie bestaat uit een voorzitter en vijftien andere leden. De
voorzitter en de leden zijn namens de minister benoemd op grond van
hun aangetoonde, inhoudelijke deskundigheid op het gebied van wiskunde
en rekenen en hun affiniteit met en praktijkervaring in het
vmbo-onderwijs. Elf leden zijn werkzaam als leraar, de andere leden
zijn vakdidactici en leerplankundige experts. Om de samenhang met
curriculum.nu te waarborgen, is een lid van het ontwikkelteam, tevens
leraar wiskunde in het vmbo, ook lid van de vakvernieuwingscommissie.
Tijdpad
Uiterlijk op 1 juli 2021 zal de vakvernieuwingscommissie vmbo haar
conceptvoorstellen voor nieuwe examenprogramma's wiskunde in het vmbo
opleveren. Daarna zullen op basis van die concept-examenprogramma's
examensyllabi voor de centrale examens en handreikingen voor de
schoolexamens ontwikkeld worden. Op basis daarvan zullen vervolgens
examenpilots ontwikkeld worden.
Schooljaar 2022-2023 is het eerste pilotjaar en schooljaar 2023-2024
is het tweede pilotjaar. In die twee pilotjaren zullen leerlingen op
pilotscholen vanaf klas 3 wiskunde volgen op basis van de nieuwe
examenprogramma's. Zij ronden hun opleiding af met een centraal
pilotexamen in mei 2024 en mei 2025. Op basis van de ervaringen in de
twee pilotjaren zal in schooljaar 2025-2026 het programma definitief
worden vastgesteld. De commissie biedt haar advies dan aan waarna de
minister Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) het een en ander als
nieuw examenprogramma zal formaliseren.
Schooljaar 2026-2027 dient als voorbereidingsjaar waarna op 1 augustus
2027 het eerste cohort van alle leerlingen in vmbo-3 begint met het
nieuwe examenprogramma. In mei 2029 worden dan de eerste nieuwe
centrale examens wiskunde vmbo door alle vmbo-leerlingen gemaakt.
Voor leerlingen die de derde of vierde klas doubleren, worden in 2029
en 2030 bezemexamens volgens het oude programma georganiseerd.
gk
bron:
Verslag
van een schriftelijk overleg over de reactie op verzoek
commissie inzake stand van zaken rekenen in het voortgezet
onderwijs (Kamerstuk 31332-101).
|
Steeds minder wiskundeleraren?
Volgens de meest recente gegevens, die gaan tot en met 2018,
neemt het aantal mannelijke wiskundedocenten binnen het voortgezet
onderwijs de laatste jaren gestaag af. Het aantal vrouwelijke
wiskundedocenten is daarentegen vrij stabiel groeit zelfs wat. Het
aantal door mannen gegeven wiskundelessen nam tot voor kort nog
toe maar lijkt nu ook terug te lopen.
Aan het begin van het schooljaar 2018-2019 waren er volgens gegevens
van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) 9168 wiskundeleraren 1)
actief binnen het voortgezet onderwijs. Dat zijn er ruim 900 minder dan
vijf jaar eerder. Deze daling komt helemaal voor rekening van het aantal
mannelijke docenten; hun aantal nam met zo'n duizend 2) af tot
5287. Het aantal vrouwen bleef redelijk constant op een kleine 4000 staan.
De grafiek hieronder brengt het een en ander in beeld:
Lesuren
Het aantal lesuren 3) wiskunde geeft een wat ander beeld.
In 2013 stonden er ruim 125.000 wiskunde-uren op het weekrooster;
in 2016 waren dat er ruim 130.000 en in 2018 ongeveer 128.500. Het
aantal wiskunde-uren per docent is flink toegenomen, van 12,4 in
2018 naar 13,8 in 2018. Vooral bij de mannen was de stijging fors:
van 13,0 naar 14,5. Maar ook bij de vrouwen was er duidelijke
stijging: van 11,8 naar 12,9.
Verdeling
Hoewel de vrouwelijke wiskundedocenten nog in de minderheid zijn,
wordt de verdeling man/vrouw wel steeds gelijker. In 2013 was de
verhouding nog 5:3; vijf jaar later was die verhouding ongeveer 4:3.
Wat betreft de leeftijd zien we ondanks de groei van het aantal
vijfenzestigplussers een langzame maar duidelijke 'vergroening'
optreden. In 2014 4) was 24% van de wiskundedocenten
jonger dan 35 jaar; in 2018 was dat al bijna 27%. Het percentage
vijfenvijftigplussers daalde in die zelfde periode met 1,3
procentpunt. De gemiddelde leeftijd daalde met ruim een half jaar.
Hieronder ziet u een grafiek met de verdeling zoals die aan het
begin van het schooljaar 2018-2019 was.
gk
- Onder wiskundeleraar wordt iedereen verstaan die wiskundelessen
verzorgt, ongeacht bevoegdheid, dienstverband en andere functies.
- In 2013 was van ruim 200 wiskundeleraren het geslacht (bij DUO)
niet bekend. Dat betekent de verdeling m/v voor dat jaar onvolledig
is.
- Lesuren van 40 minuten tellen hier even zwaar als lesuren van 120
minuten.
- De gegevens voor 2013 zijn wat minder bruikbaar omdat er toen in
een paar honderd gevallen geen leeftijd was geregistreerd.
bron: https://duo.nl/open_onderwijsdata/databestanden/vo/onderwijspersoneel.
|
Abelprijs 2020
Dit jaar zijn de twee winnaars van de Abelprijs, Hillel
Furstenberg (Hebrew University of Jerusalem) en Gregory
Margulis (Yale University). Ze worden geëerd voor hun baanbrekend
gebruik van methodes uit de waarschijnlijkheidstheorie en dynamica in
de groepentheorie, getaltheorie en combinatoriek.
|
| | Hillel Furstenberg | | |
Hillel Furstenberg werd geboren in 1935 in Berlijn. Het gezin
vluchtte in 1939 voor de Nazi's naar de Verenigde Staten. Helaas
overleefde zijn vader de tocht niet. Op dertigjarige leeftijd
emigreerde Furstenberg naar Israël, waar hij tot zijn emeritaat in
2003 verbonden was aan de Hebrew University of Jerusalem. Mede door
zijn werk is Israël een toonaangevend land op het gebied van wiskunde
geworden. Na een van zijn eerste publicaties ging het gerucht dat
Hillel Furstenberg evenals Nicolas Bourbaki een
pseudoniem was voor een groep wiskundigen. Het artikel bevatte
zoveel ideeën uit zoveel verschillende deelgebieden van de wiskunde
dat het niet het werk van één persoon kon zijn.
|
|
| | George Margulis | | |
George Margulis werd in 1946 geboren in Moskou. Hij was al jong
een van de toonaangevende wiskundigen in de Sovjet Unie. Vanwege
het heersende antisemitisme kon hij geen passende werkkring vinden
en toen hij in 1978 de Fields medaille won, kon hij deze niet
in ontvangst nemen omdat de autoriteiten hem een visum weigerden.
Tijdens de jaren tachtig kreeg hij wat meer bewegingsvrijheid en 1991
kon hij emigreren naar de Verenigde Staten.
Random walks
De beide wiskundigen gebruikten 'random walks' en andere methoden uit
de kansrekening om open problemen uit onder andere de getaltheorie en de
grafentheorie aan te pakken. Een van de resultaten is gebruikt bij
het bewijs van de stelling (Green-Tao) dat er willekeurig lange
rekenkundige rijen van priemgetallen bestaan. De nieuwe resultaten in
de grafentheorie worden gebruikt in de communicatietheorie. Hun werk
heeft niet alleen vele muren tussen gebieden van de wiskunde geslecht
maar ook die tussen zuivere en toegepaste wiskunde.
De Abelprijs is genoemd naar de Noorse wiskundige Niels Henrik
Abel (1802-1829) en kan de Nobelprijs voor de wiskunde genoemd
worden. Aan de prijs is een bedrag verbonden van 7,5 miljoen Noorse
Kronen, ruim € 600.000,=. De uitreiking zal op 19 mei 2020
op een aangepaste wijze plaatsvinden. Alle fysieke bijeenkomsten,
zoals lezingen rond de uitreiking, zijn namelijk afgelast.
|
Finale Alympiade 2020
Op vrijdag 13 en zaterdag 14 maart 2020, dus net voordat de scholen
vanwege corona dicht gingen, werd in Garderen de 31e
internationale finale van de wiskunde Alympiade gehouden. Vanwege de
wereldwijde coronamaatregelen waren er alleen teams uit Nederland en
Duitsland aanwezig.
In totaal deden er 25 leerlingen aan de Alympiade mee. Zij gingen
twee dagen lang aan de slag met verschillende soorten dobbelspelen
en daarbij behorende scoresystemen. Als eindopdracht moesten zij
een dobbelspel ontwerpen. De zeven ontworpen dobbelspelen werden als
afsluiting van het finaleweekend ook allemaal gespeeld.
De teams uit Iran, Japan, Kroatië, Denemarken en de Caraïben moesten
helaas thuis blijven. Toch vindt de Alympiadecommissie dat er van
een geslaagde finale gesproken mag worden.
Volgende editie
Op vrijdag 13 november 2020 zal de voorronde voor de volgende editie
van de Alympiade plaatsvinden. Ook uw school kan meedoen.
Ga
naar onze website voor meer informatie.
Bewust vaccineren
De voorronde-opdracht van 2018, 'Bewust vaccineren', is ineens weer
enorm actueel. Kijk er nog eens naar; misschien vindt u deze opdracht
voor uw leerlingen, thuis of als ze weer op school zijn, interessant.
U
vindt de opdracht via deze link.
Ruud Stolwijk
Voorzitter Alympiadecommissie
|
Cursus 'Spreadsheets' van Bètapartners online
|
EGMO 2020 gaat toch door
De European Girls' Mathematical Olympiad die van 15 tot 21 april
2020 in Egmond aan Zee zou worden gehouden, gaat op een aangepaste
wijze toch door. De deelneemsters, ruim 200 meisjes van 13 tot 18
jaar oud uit meer dan 50 landen, zullen elk in hun eigen land aan
de opgaven van de wedstrijd werken. Daarnaast kunnen ze gedurende
de week meedoen aan allerlei online wiskundige activiteiten, zoals
puzzels, lezingen en een pubquiz.
Deze European Girls' Mathematical Olympiad (EGMO) is in het leven
geroepen om meer meisjes te stimuleren om hun wiskundige talenten
te ontdekken en verder te ontwikkelen. De EGMO biedt deze meisjes
niet alleen de gelegenheid om op internationaal wedstrijdniveau te
excelleren maar ook om andere meisjes met een talent voor wiskunde
te ontmoeten. Zowel de wedstrijd als deze ontmoetingen kunnen eraan
bijdragen dat deze meisjes hun wiskundetalent verder zullen
ontwikkelen en bijvoorbeeld een studierichting in de
bètawetenschappen zullen kiezen.
Nederlandse teams
Nederland mag als gastland met twee teams meedoen. De Nederlandse
teams zijn inmiddels geselecteerd en bestaan uit de volgende
deelneemsters.
Naam |
school |
Samantha Li |
Lorentz Casimir Lyceum Eindhoven |
Ana Mekerishvili |
Edith Stein College Den Haag |
Kati Overbeeke |
Stedelijk College Eindhoven |
Hanne Snijders |
Marnix Gymnasium Rotterdam |
Lisa van Barneveld |
CSG Prins Maurits Middelharnis |
Femke Voogt |
Dongemond college Raamsdonksveer |
Allie Zong |
Lorentz Casimir Lyceum Eindhoven |
Naomi Zwaneveld |
Montaigne Lyceum Den Haag |
Ana en Hanne namen vorig jaar ook al deel aan de EGMO. Ana behaalde
toen een eervolle vermelding en Hanne een bronzen medaille. Kati
heeft ook al wedstrijdervaring want ze nam vorig jaar deel aan de
Benelux Wiskunde Olympiade.
De teams zullen worden begeleid door Gabriëlle Zwaneveld
(Technische Universiteit Delft), Feike van Ammers (Universiteit
Utrecht) en Dirk van Bree (Radboud Universiteit Nijmegen).
Te volgen via social media
Wie benieuwd is naar de opgaven waarin de deelnemers hun tanden mogen
zetten, kan zelf ook een poging wagen. De opgaven en uitwerkingen
zijn vanaf zondag 19 april 2020 beschikbaar op www.egmo2020.nl.
Gedurende de week zal de EGMO te volgen zijn via social media, met
onder andere interviews met deelneemsters, puzzels en wiskundige
wetenswaardigheden.
De virtuele EGMO wordt door een team van 40 organisatoren georganiseerd
vanuit de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade.
Volg
deze link voor de meeste recente informatie.
|
Vakantiecursus 2020: Speltheorie
De
Vakantiecursus Wiskunde 2020 is een initiatief van de Nederlandse
Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en wordt georganiseerd door het
Platform Wiskunde Nederland. De cursus wordt sinds 1946 jaarlijks
gegeven op het Centrum Wiskunde & Informatica in Amsterdam en aan de
Technische Universiteit Eindhoven. De cursus richt zich op docenten en
docenten in opleiding van de exacte vakken van havo, vwo en hbo maar
ook op andere belangstellenden.
Dit jaar is het thema van de vakantiecursus "Speltheorie: van strategisch
beslissen tot 'eerlijke' oplossingen". Hoofddocent is Frank
Thuijsman van de Universiteit Maastricht.
Speltheorie
De wiskundige John von Neumann en de econoom Oscar
Morgenstern publiceerden in 1944 samen het boek 'The Theory of
Games and Economic Behaviour'. Ze legden daarmee de fundamenten voor
de speltheorie. In dit vakgebied staan modellen van conflict en
samenwerking centraal. Meerdere partijen hebben elk hun eigen voorkeur
voor, of belang bij de oplossing van een bepaald probleem. De vraag is
hoe elk van die partijen strategisch gezien het beste zou kunnen
handelen of hoe we een oplossing kunnen vinden die zo eerlijk mogelijk
recht doet aan de wensen van de verschillende partijen. Zo'n model
noemen we een spel en de verschillende partijen in het spel noemen we
de spelers. Dat woord 'spel' mag daarbij heel ruim opgevat worden.
Spelers kunnen concurrerende bedrijven of politieke partijen zijn maar
bijvoorbeeld ook reizigers die gebruik maken van een overvol verkeersnetwerk.
De wiskunde van het spel
In de vakantiecursus maakt u kennis met verschillende spelsoorten.
Bij die spelsoorten komen allerlei wiskundige principes kijken.
Denk daarbij aan gebieden als lineaire algebra, lineair programmeren,
stochastiek en combinatoriek. Uiteraard wordt er ook veel aandacht
besteed aan toepassingen van de speltheorie in de dagelijkse praktijk.
Kijk
in onze brochure voor meer informatie.
Waar? Wanneer? Hoeveel?
De cursus vindt plaats op vrijdag 21 augustus en zaterdag 22 augustus 2020
in Amsterdam op het CWI en op vrijdag 28 augustus en zaterdag 29 augustus
in Eindhoven op de TU/e. Het cursusgeld bedraagt € 99,=. Voor studenten van
lerarenopleidingen is het cursusgeld slechts € 39,=. Voor
gepensioneerden geldt het speciale tarief van € 55,=. Bij de
cursus is een warme maaltijd op vrijdag en een lunch op zaterdag inbegrepen.
Deelnemers ontvangen bij aanvang van de cursus een syllabus met teksten van de
voordrachten en het Zebra-boekje 'Spelen en Delen' (nr. 22).
Volg
deze link om u aan te melden.. Voor vragen kunt u mailen naar
vakantiecursus@platformwiskunde.nl.
|
Advertenties
Texas Instruments: Gratis softwarelicenties
Omdat veel scholen vanwege de coronacrisis afstandsonderwijs
inrichten, biedt Texas Instruments extra mogelijkheden voor uw
afstandsonderwijs.
Leraren en leerlingen kunnen diverse '6 maanden-licenties' gratis
downloaden. Dat is handig om online samen te kunnen werken.
Wilt u meer weten?
Volg
dan deze link.
|
|
|
Prowiskunde: Gratis wiskundelessen
Maak gratis gebruik van Prowiskunde, de wiskundeleerlijn van
Prowise. Elke lessenserie bestaat uit instructiemateriaal,
oefenmateriaal, een diagnostische toets en is geschikt voor ieder
digibord en leerlingdevice. De lessen zijn methode-onafhankelijk
en leerdoeldekkend.
Er zijn lessenseries ontwikkeld voor havo/vwo over figuren,
positieve en negatieve getallen, machten, lijnen, het
assenstelsel, rekenen met letters, breuken en formules.
De verzameling lessenseries breidt zich steeds verder uit.
Bekijk
alle lessenseries op MyProwise. Typ in de zoekbalk: "Leerlijn
wiskunde" in. Open vervolgens de lessen direct in Presenter.
Mail voor meer informatie naar prowiskunde@prowise.com.
|
|
|
Numworx: Gratis Digitale Wiskunde Omgeving
Numworx, bij sommigen wellicht beter bekend als de DWO, biedt in ieder
geval tijdens de periode dat de scholen dicht zijn allerlei diensten gratis
aan.
Numworx FREE was al gratis beschikbaar. Leerlingen kunnen met Numworx
FREE zelfstandig oefenen met al het lesmateriaal. Numworx FREE is zowel voor
onderbouw als bovenbouw geschikt.
Met Numworx DEMO kan een docent digitale activiteiten klaarzetten
voor een klas en inzicht krijgen, globaal en gedetailleerd, in het werk
van de leerlingen. Ook kan de docent zelf digitale activiteiten ontwerpen.
Numworx EXAM biedt de mogelijkheid om veilig online te toetsen.
Concreet betekent dit dat een toets die wordt klaargezet voor een klas
alleen gestart kan worden in een beveiligde omgeving.
Volg
deze link voor meer informatie of het aanvragen van een gratis account.
|
Bettermarks: Gratis wiskunde- en rekenmethode
Vanwege de recente regeringsmaatregelen in verband met het coronavirus
heeft bettermarks besloten dat scholen tot eind april gratis gebruik kunnen
maken van de bettermarks wiskundemethode en rekenmethode.
Met bettermarks kunnen leerlingen perfect thuis oefenen met rekenen en
wiskunde. Bettermarks is de komende weken dus prima in te zetten als
ondersteuning voor uw afstandsleren.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
SOWISO: Gratis leeromgeving, materiaal en support
Gezien de huidige covid-19 situatie biedt SOWISO docenten die
online les-, oefen- en/of toetsmateriaal wiskunde nodig hebben een
gratis licentie aan tot en met de zomervakantie.
Dit aanbod geldt voor zowel het voortgezet onderwijs als het hoger
onderwijs en betreft de toegang tot het materiaal, de leeromgeving,
een set-up workshop en de doorlopende ondersteuning. SOWISO vertrouwt
erop dat dit aanbod helpt bij het voortzetten van het onderwijs.
Het
SOWISO oefenmateriaal voor wiskunde is via deze link te bekijken.
Volg deze link voor meer
informatie. Wilt u van dit aanbod gebruik maken? Neem dan contact
op met info@sowiso.nl.
|
De Rekenwinkel
De Rekenwinkel heeft het grootste assortiment, de beste prijzen en
service, ook voor úw leerlingen.
Bekijk
ons nieuwe magazine met onze schoolprijzen hier.
Bent u nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op om te horen hoe
wij ook u kunnen ontzorgen bij de levering van rekenmachines.
|
|
|