nummer 863, 1 maart 2020
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4850 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Opzet schoolexamens beoordeeld
Begin februari 2020 werd door het ministerie een aan het einde
van 2019 afgerond rapport van de Onderwijsinspectie over de
schoolexaminering in het voortgezet onderwijs gepubliceerd.
De publicatie ging vergezeld van sombere geluiden. Minister
Slob sprak over 'verontrustende' resultaten en daar
werd door diverse media gretig op ingespeeld. Maar is het nu echt
zo'n puinhoop bij de schoolexamens in Nederland?
De onderwijsinspectie heeft de opzet van de schoolexamens op ruim
honderd afdelingen van scholen (61% vmbo, 39% havo/vwo) bekeken. Per
afdeling zijn er vier tot zes PTA's (Programma's van Toetsing en
Afsluiting) bekeken. In totaal zijn er 437 PTA's bestudeerd. In meer
dan de helft van de gevallen ging het om PTA's uit het derde leerjaar
(vmbo). Wiskunde was met 87 PTA's (20%) goed vertegenwoordigd in de
steekproef.
Geen eindtermen in het PTA
Een belangrijke tekortkoming is volgens de inspectie dat het in het
PTA vaak niet duidelijk is welke domeinen, subdomeinen en eindtermen
uit het examenprogramma er worden getoetst. De aanduidingen zijn vaak
te algemeen of bestaan slechts uit het noemen van hoofdstukken uit
de gebruikte methode. Dit was het geval bij 225 van de bekeken PTA's,
dus bij ruim de helft. In 29 gevallen kreeg de school de opdracht om
deze omissie te herstellen. In de andere gevallen bleek bij navraag dat
de zaak toch voldoende op orde was.
Uit 64% van de PTA's kon niet worden opgemaakt of alle verplichte
onderdelen van het schoolexamen ook daadwerkelijk worden getoetst.
Bij 22 PTA's (5%) was de situatie zodanig dat er door de inspectie
een herstelopdracht werd gegeven.
Aan de overige wettelijke eisen die aan een PTA worden gesteld, voldeed
het overgrote deel van de scholen. Het ging hierbij om zaken als het
aanwezig zijn van een beschrijving van de wijze waarop de toetsing
plaats vindt en de herkansingsregeling. Er werden door de inspectie
wat dit betreft slechts een 25-tal herstelopdrachten gegeven.
Examenreglement schiet tekort
De examenreglementen voldeden ook lang niet altijd aan de wet.
De belangrijkste pijnpunten waren het ontbreken van de instemming
van de medezeggenschapsraad en de tijdige publicatie van het
reglement. Deze tekorten resulteerden in 65 herstelopdrachten.
Wel constateerde de inspectie dat de scholen zich goed houden
aan hun eigen examenreglement. Opvallend was wel dat sommige
scholen onverbiddelijk straffen bij onregelmatigheden van
leerlingen terwijl andere scholen in hun reglement de leerlingen
vaak een tweede kans bieden.
Algemeen oordeel
De inspectie beoordeelde bij 80% van de scholen de toetsing en
afsluiting als voldoende en bij 20% als onvoldoende. Op geen
van de onvoldoende scholen waren de problemen echter vergelijkbaar
met de eerder in het nieuws gekomen examenincidenten. Leerlingen
liepen in geen enkel geval het risico om door de problemen hun
recht op deelname aan het Centraal Examen te verliezen.
Bestuur
Veel aandacht wordt in het inspectierapport en door de minister in
de begeleidende brief besteed aan de rol die besturen zouden
moeten spelen bij de schoolexamens. Die besturen zouden volgens de
minister de examencommissies, die met ingang van het komende schooljaar
verplicht zijn, beter moeten aansturen. Daarnaast wordt in het rapport
opnieuw uitdrukkelijk gewezen op de mogelijkheid en wenselijkheid
om het schoolexamen een eigen inhoud en vorm te geven. Over de rol
van de inspectie en het ministerie bij het ondergeschikt maken van de
schoolexamens aan de centrale examens wordt echter opvallend gezwegen.
"Het schoolexamen biedt scholen de mogelijkheid om het diploma een
schooleigen karakter te geven naast de landelijke (meer objectieve)
standaard die het centraal examen inbrengt. Scholen hebben immers de
ruimte om het schoolexamen zelf vorm te geven, passend bij hun eigen
onderwijsvisie en passend bij de talenten van hun leerlingen. De
landelijke wettelijke kaders zijn ervoor bedoeld om duidelijkheid en
transparantie te creëren voor leerlingen en ouders, omdat de
vormgeving en invulling van schoolexamens per school kan verschillen.
Deze verschillen zijn niet erg. Integendeel, het eindexamen is bewust
zo opgezet dat er een balans is tussen een landelijke onafhankelijke
toetsing en school-specifieke toetsing op basis van de eigen visie op
de afsluiting van het curriculum." |
gk
|
Sterke groei havo/vwo
In WiskundE-brief 862 heeft u kunnen lezen dat er tot 2017 sprake was van een
behoorlijke stijging van het relatieve aantal havo en/of vwo-adviezen
en een daling van het aantal vmbo-adviezen. Maar wat is het beeld als
we kijken naar waar de leerlingen na een paar jaar daadwerkelijk
terecht zijn gekomen?
Het is gebruikelijk om ter beantwoording van die vraag te kijken
naar de samenstelling van de derde klassen. In die leerlaag zijn
combinatieklassen namelijk een uitzondering waardoor het beeld
helder is. Van bijna alle leerlingen uit de derde leerlaag kan
de juiste opleiding worden vastgesteld. Na de derde leerlaag vindt
er weer een vermenging plaats, mede door de instroom in 4 havo
vanuit het vmbo.
De cijfers van de afgelopen tien jaar laten zien dat er, na een
lichte verschuiving richting vmbo, sinds 2015 het aantal
leerlingen op havo/vwo relatief gezien behoorlijk is toegenomen.
Het aandeel vwo steeg met ruim een procentpunt tot 22,1% in
oktober 2019. Het aandeel havo-leerlingen, inclusief de combinatie
havo/vwo, nam zelfs met anderhalf procentpunt toe tot 25,2%.
Dit schooljaar bestaat ruim 47% van de derdeklassers uit havo/vwo
leerlingen. Een paar jaar geleden was dat nog geen 45%. Hieronder
is een en ander in beeld gebracht:
De getoonde groei gaat uiteraard ten koste van het vmbo en met name
van de beroepsgerichte leerwegen. Het aandeel van de theoretische
en gemengde leerweg, ook wel aangeduid met mavo, is tamelijk stabiel
maar het aandeel van vmbo basis en kader is de afgelopen jaren met
zo'n 2,5 procentpunt gedaald.
Verband
Zoals te verwachten is, bestaat er een verband tussen enerzijds de
advisering/verwijzing aan het eind van het basisonderwijs en
anderzijds de latere samenstelling van de derde leerlaag van het
voortgezet onderwijs:
Het percentage havo/vwo-3 leerlingen ligt duidelijk steeds lager dan
het percentage dat aan het eind van de basisschool een havo/vwo advies
kreeg. Dat lijkt in strijd met
de
cijfers die de NOS vorige maand publiceerde op basis van gegevens
van de scholen zelf. Volgens deze cijfers zat namelijk ruim 25% van de
scholieren op een hoger dan geadviseerd niveau en zat slechts 10% op een
lager niveau. De NOS baseerde zich echter op de voorlopige adviezen
van de basisscholen. Andere cijfers zijn bij aanmelding namelijk nog niet
bekend.
Definitief advies
Het definitieve advies, dat na het maken van de eindtoets volgt,
wordt soms naar boven en nooit naar beneden bijgesteld. Zie ook WiskundE-brief 862.
Vorig jaar werd 10% van de adviezen op deze wijze verhoogd, in de
jaren daarvoor ging het steeds om ongeveer 8%. Verder is door de vele
'dubbeladviezen' (zoals vmbo GT/havo) een goede vergelijking van
advies en plaatsing niet eenvoudig.
In grote lijnen volgt de samenstelling van de derde klassen de
ontwikkeling van de adviezen die twee jaar eerder zijn uitgebracht.
Op basis hiervan is te verwachten dat de komende twee jaar het
aandeel havo/vwo leerlingen in de derde klas weer wat zal gaan afnemen.
gk
|
Spoed: Pythagoras Profielwerkstuk Wedstrijd
Heeft u een of meer leerlingen met een mooi profielwerkstuk over
een wiskundig onderwerp? Misschien komt dat werkstuk dan wel in
aanmerking voor een prijs.
Pythagoras looft drie geldprijzen uit voor de beste
wiskundeprofielwerkstukken van dit schooljaar. De prijzen bedragen
€ 250,=, € 125,= en € 75,=. Bij voldoende kwaliteit wordt
er in Pythagoras ook een artikel aan het beste profielwerkstuk
gewijd.
Om in aanmerking te komen voor een prijs moet een pdf-bestand van het
werkstuk, voorzien van naam, adres en school, gestuurd worden naar
profielwerkstuk@pyth.eu.
Kijk
op de website van Pythagoras voor alle details.
Inzendingen moeten uiterlijk op 16 maart 2020 door de redactie
van Pythagoras zijn ontvangen.
|
Bètapartnersconferentie 2020
Op donderdag 12 maart 2020 vindt vanaf ongeveer half vier op de
Universiteit van Amsterdam de Bètapartnersconferentie 2020 plaats. U
kunt rekenen op diepgaande lezingen, grappige presentaties, actieve
workshops en boeiende rondleidingen.
Voor u als wiskundedocenten zijn misschien vooral de volgende workshops
erg interessant:
- Advanced Analytics bij Tata Steel door Martien Haverkamp.
- Quantumcryptografie: risico's en kansen door Oscar Koeroe (KPN).
- Effectief leren met ICT door Michel van Ast.
- De Schrödingervergelijking bij wiskunde en natuurkunde door Koen Peters.
Het programma ziet er als volgt uit:
15:00−15:30 uur |
Ontvangst en inloop. |
15:30−15:50 uur |
Welkom en opening. |
15:50−16:30 uur |
Lezing: De evolutie van seks, dr. Wouter Halfwerk. |
16:30−16:45 uur |
Pauze. |
16:45−17:45 uur |
Workshopronde 1. |
18:00−19:00 uur |
Workshopronde 2. |
19:00−20:30 uur |
Avondeten en borrel. |
De toegang bedraagt € 100,= per persoon. Drankjes, versnaperingen
en een afsluitende avondmaaltijd zijn bij de prijs inbegrepen. De
toegang is gratis voor leden van Bètapartners.
Volg
deze link om u voor deze conferentie in te schrijven. Dat kan
tot maandag 2 maart 2020.
|
FLOS wiskundesymposium 2020
Op donderdag 12 maart 2020 vindt van 12:00 uur tot 17:15 uur het
derde FLOS wiskundesymposium plaats. Fontys lerarenopleiding Sittard
(FLOS) nodigt wiskundedocenten van harte uit om op deze heugelijke
dag hun liefde voor het vak wiskunde samen met de opleiding te komen
vieren.
Het FLOS wiskundesymposium richt zich primair op wiskundedocenten
en wiskundedocenten in opleiding. Docenten van verwante vakgebieden
zijn echter ook zeer welkom. Het doel van het symposium is om
deelnemers op een prettige manier inhoudelijke en vakdidactisch
te verrijken.
Programma
Na een succesvolle plenaire lezing op de Nationale Wiskundedagen
geeft professor Eelbode van de Universiteit Antwerpen een
met humor doorspekte presentatie over de positie van wiskundigen
ten opzichte van andere wetenschappers. Waarom is de wiskundige
een vreemde eend in de wetenschappelijke bijt? En wat levert die
status hem of haar op?
Uiteraard zijn er tijdens het symposium allerlei parallelsessies,
bijvoorbeeld over de wiskundige kant van sangaku's en sudoku's
of over wat we kunnen leren van het Amerikaans wiskundeonderwijs.
Aan het symposium zijn geen kosten verbonden.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven. Doe dat
uiterlijk op dinsdag 10 maart 2020.
|
Pi-lezing Sancta Maria
De Pi-dag viering op het Lyceum Sancta Maria is zo langzamerhand
een mooie traditie geworden. Pi-dag valt dit jaar echter op een
zaterdag en daarom wordt de Pi-lezing al op donderdag 12 maart 2020
gehouden.
Dit jaar wordt de Pi-lezing verzorgd door Desiree van den
Bogaart. Desiree is docent wiskunde bij de lerarenopleiding aan
de Hogeschool van Amsterdam en daarnaast bestuurslid van de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren. Zij is gespecialiseerd in
de geschiedenis van de wiskunde.
In haar lezing staat de kegelsnede centraal. Desiree zal
kegelsneden laten zien in allerlei verschijningsvormen, met een
breed scala aan visualisaties, variërend van vouwblaadjes tot
plastic modellen, computeranimaties en zelfs etenswaren.
Iedereen is van harte welkom op deze avond vol met prachtige wiskunde.
De Pi-lezing vindt plaats
in
de aula van de school en begint om 19:30 uur. De toegang is gratis, maar wel graag van te voren even aanmelden.
|
Internationale dag van de wiskunde
De Vlaamse Vereniging
Wiskundeleraars (VVWL) nodigt u uit voor de π- en Pi(en)-dag
op 14 maart 2020 in het Planetarium te Brussel. In het gevarieerde
programma staat het getal π uiteraard centraal.
Wereldwijd wordt op 14 maart π-dag gevierd omdat in de
Amerikaanse schrijfwijze de datum van 14 maart geschreven wordt als
3/14 en 3,14 gelijk is aan π als je op twee decimalen afrondt.
Bovendien heeft de algemene vergadering van de UNESCO 14 maart
officieel uitgeroepen als dé internationale dag van de wiskunde.
Wereldwijd zullen op deze symbolische dag heel wat evenementen worden
georganiseerd om het maatschappelijk belang van de wiskunde te
benadrukken.
Op deze studiedag willen wij met name het belang van het vak wiskunde
benadrukken als belangrijke schakel binnen het klimaatdebat. Het programma
ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
10:00 uur |
Onthaal met koffie of thee. |
10:30 uur |
Welkomstwoord door de directeur van het planetarium. |
10:45 uur |
"Armand Pien en π" door Paul Levrie en Rudi Penne (UAntwerpen). |
12:00 uur |
"De wereld van π in 45 vragen", Kahoot-quiz door Ivan De Winne. |
12:45 uur |
Middagpauze met broodjes, koffie en gebak (niet gratis). |
13:45 uur |
"Klimaatmodellen en wiskunde" door dr. Ir. Steven Caluwaerts (UGent). |
15:00 uur |
"Armand Pien, van wiskundige tot mijn held" door VTM-weerman ir. David Dehenauw. |
16:00 uur |
Netwerkmoment met een hapje en een drankje. |
16:45 uur |
VVWL-jaarvergadering met officiële voorstelling van de VVWL-vzw. |
17:30 uur |
Full-dome filmvoorstelling in de koepel van het Planetarium. |
18:00 uur |
Einde. |
Voor VVWL-leden is de deelname gratis. Overige deelnemers betalen € 45,=.
Het jaarabonnement op het tijdschrift W&O is bij deze prijs inbegrepen.
Volg deze link voor meer informatie
of om u in te schrijven.
|
Geslaagde eerste ronde Wiskunde Olympiade
Dit jaar deden er 328 scholen, met in totaal 7928 leerlingen, mee
aan de eerste ronde van de Wiskunde Olympiade. 399 leerlingen uit 5 havo/vwo
met 19 punten of meer, 319 leerlingen uit 4 havo/vwo met 17 punten of meer
en 223 leerlingen uit de onderbouw met 15 punten of meer gaan door
naar de tweede ronde.
Die tweede ronde wordt op 13 maart 2020 op twaalf universiteiten
gehouden. De beste leerlingen bij de tweede ronde per categorie,
zo'n 130 in totaal, worden vervolgens uitgenodigd voor de
finale aan de TU Eindhoven op 11 september 2020.
Scholenprijzen
De scholenprijs voor de beste school gaat naar het Johan van
Oldenbarnevelt Gymnasium in Amersfoort. Deze school had ook
de beste onderbouwdeelnemers maar omdat ze al de scholenprijs voor
de beste school hebben gewonnen, gaat de scholenprijs onderbouw
naar de nummer 2, het Gymnasium Felisenum in Velsen-Zuid.
De scholenprijs meisjes gaat naar het Stedelijk Gymnasium Haarlem
en de prijs voor de beste school die in de afgelopen drie jaar voor
het eerst (weer) mee doet, gaat naar het United World College
Maastricht.
U vindt de opgaven, de uitwerkingen en het verslag van de eerste
ronde op www.wiskundeolympiade.nl
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
Masterclass cryptografie aan de TU Delft
Wiskunde Actief 2020 komt er weer aan. In vier middagen willen
wij scholieren uit vwo 5 en 6 met het profiel NT of NG kennis laten maken
met een aantal klassieke cryptosystemen en met één modern cryptosysteem.
We gaan dit doen op 13, 20, 27 maart en 7 april 2020.
De kunst van het geheimschrijven en het ontrafelen ervan staat bekend
als cryptologie en is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Cryptologie
speelt een allesbepalende rol bij bijvoorbeeld het overschrijven van
geld, het gebruik van de OV-kaart en bij het dagelijkse whatsappen.
Tijdens Wiskunde Actief 2020 laten we in vier middagen een aantal
klassieke cryptosystemen en één modern cryptosysteem zien. We zullen
laten zien wat de sterke en zwakke kanten van die systemen zijn en
waarom het moderne systeem tot op heden vrijwel onkraakbaar is.
Een 7 voor wiskunde B
Gezien het niveau van de cursus is een 7 of hoger voor Wiskunde B een
pré. Er zijn slechts een bepaald aantal plekken beschikbaar. Daarom
worden er per onderwijsinstelling maximaal vijf leerlingen toegelaten.
Leerlingen met een 7 of hoger voor Wiskunde B krijgen daarbij voorrang.
Wiskunde Actief 2020 wordt gehouden op de vrijdagmiddagen van
13, 20 en 27 maart en op dinsdagmiddag 7 april 2020. De middagen duren
van 14:00 uur tot 17:00. De cursus vindt plaats op de Technische
Universiteit Delft, Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica,
Mekelweg 4, 2628 CD Delft. De cursus is gratis en koffie en thee wordt
aangeboden door de universiteit.
Volg
deze link voor meer informatie of om uw leerlingen in te schrijven.
Dat kan tot en met 8 maart 2020.
Anne Aarts ( a.f.aarts@tudelft.nl)
Communicatie Bachelor- en Mastervoorlichting
|
Masterclasses over netwerken voor vwo-leerlingen
Al enkele jaren op rij organiseert 'NETWORKS goes to school'
succesvolle masterclasses voor bovenbouwleerlingen van het vwo over de
wetenschap achter netwerken en de toepassingen van netwerken. Het doel
is om de leerlingen met interesse in wiskunde een introductie te geven
op wiskunde op wetenschappelijk niveau.
De masterclass wordt op twee verschillende locaties gegeven. Op
donderdag 19 maart 2020 vindt de masterclass op de universiteit
van Eindhoven plaats en op donderdag 26 maart 2020 vindt de masterclass
op de universiteit van Leiden plaats. De voertaal is Engels. Het
programma is op beide dagen gelijk.
'NETWORKS goes to school' wordt georganiseerd door de Universiteit
van Amsterdam (UvA), de Technische Universiteit van Eindhoven (TU/e),
de Universiteit van Leiden (UL) en het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI).
Volg
deze link voor nadere informatie of om u aan te melden
Marion Vetter
Redacteur Wetenschapscommunicatie en -educatie, UvA
|
Leve de Wiskunde!
Op vrijdag 3 april 2020 is er weer een editie van 'Leve de Wiskunde!'.
Onderzoekers uit Amsterdam vertellen dan weer spannende en inspirerende
verhalen over hun wiskundig onderzoek.
Op het programma staat onder andere:
- Computersimulaties bij onderzoek aan dynamische systemen, een lezing door Jaap de Jonge.
- Games met quantumbits, een Engelstalige lezing door Michael Walter.
- Een wiskunde speurtocht.
- De wereld als groot netwerk, een lezing door Niki Levering.
Deze editie van 'Leve de wiskunde!' zal worden gehouden in zaal C1.110 Sciencepark 904, Amsterdam. Docenten mogen desgewenst ook
een aantal gemotiveerde leerlingen meenemen. Deelname is kosteloos en
voor een lunch wordt gezorgd.
Volg
deze link voor nadere informatie of om u in te schrijven.
|
SLO zoekt contact over schoolexamens
Op dit moment heeft de inspectie een verhoogde aandacht
voor de kwaliteit van schoolexamens. SLO is daarom bezig om
de handreikingen voor schoolexamens wiskunde A, B, C en D
te herzien. Wij willen graag de verschillende mogelijkheden
illustreren met sprekende voorbeelden.
Wij zoeken daarvoor scholen die ervaring hebben met PTA's met
een of meer van de volgende kenmerken:
- Relatie met het schoolbrede toetsbeleid.
- Inkleuring van 'profielspecifieke vaardigheden'.
- Keuzes van de school of van de vaksecties met betrekking tot het subdomein rekenen.
- Aanvullingen met onderwerpen die niet in het examenprogramma zijn opgenomen (voor aansluiting op speerpunten of groepen leerlingen).
- Andere toetsvormen dan een schriftelijke toets.
- Evaluatie en aanpassing van het PTA na het oordeel 'zwak'.
Wij komen graag in contact met scholen die hun ervaringen met ons
willen delen door middel van een interview. Dat interview kan
naar wens telefonisch, digitaal of persoonlijk worden afgenomen.
Wilt u ons van dienst zijn, neem dan via de mail contact met
mij op. Dan maak ik graag een nadere afspraak met u.
Petra Hendrikse ( p.hendrikse@slo.nl)
Vakexpert wiskunde/informatica SLO
|
Advertenties
Word eerstegraads docent wiskunde
Hoe laat je wiskunde leven? Hoe prikkel je je bovenbouwleerlingen?
En hoe help je ze bij zelfverantwoordelijk leren? Volg de Master Leraar
Wiskunde bij de HAN. Gewoon naast uw werk. Zo kunt u de opgedane kennis
meteen toepassen.
Meer weten?
Kom
dan naar de Open Avond op 11 maart. En vergeet de lerarenbeurs niet...
|
|
|
Prowiskunde: Gratis interactieve wiskundelessen
De nieuwe digitale en interactieve leerlijn van Prowise is
gratis te gebruiken door zowel leerlingen als docenten en is
ontwikkeld voor havo en vwo.
De lessen bestaan uit instructie- en oefenmateriaal dat op elk
digibord en leerlingdevice te gebruiken is. De leerlijn is opgebouwd
uit lesblokken met specifieke doelen en is ook los naast elke methode
te gebruiken.
In 3 stappen aan de slag
-
Maak
een gratis Prowise-account aan
- Ga naar
MyProwise
en typ in de zoekbalk 'Leerlijn wiskunde' in.
- Open een lessenserie in Presenter
Wilt u meer informatie? Mail dan naar prowiskunde@prowise.com.
|
De Rekenwinkel
De Rekenwinkel heeft het grootste assortiment, de beste prijzen en
service, ook voor úw leerlingen.
Bekijk
ons nieuwe magazine met onze schoolprijzen hier.
Bent u nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op om te horen hoe
wij ook u kunnen ontzorgen bij de levering van rekenmachines.
|
Examenprogramma bettermarks gratis proberen
Wilt u het examenprogramma van bettermarks gratis uitproberen met
uw klas? Vraag dan nu gratis een pilot aan voor uw examenklas.
Wilt u uw leerlingen klaarstomen voor de examens met de vertrouwde
functionaliteiten van bettermarks? Dat kan; vanaf januari 2020 heeft
bettermarks een doorlopende leerlijn wiskunde VMBO inclusief oude
gedigitaliseerde eindexamens. In totaal zullen er negen examens
beschikbaar komen, verdeeld over de leerjaren 4B, 4K en 4KGT en met
ingebouwde hiatenanalyse, gerichte feedback, verschillende varianten
en theorie bij elke opgave.
Start gratis een pilot met uw examenklas. Mail naar support@bettermarks.nl of
vul
het pilotformulier in.
|
De power van Python volgens Guido van Rossum
|
|
|