nummer 863, 1 maart 2020

Dit nummer wordt ge­stuurd naar circa 4850 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Opzet schoolexamens beoordeeld

 
Begin februa­ri 2020 werd door het ministe­rie een aan het einde van 2019 afge­rond rapport van de Onder­wijsin­spectie over de school­examine­ring in het voortge­zet onder­wijs gepubli­ceerd. De publica­tie ging verge­zeld van sombere gelui­den. Minis­ter Slob sprak over 'veront­rusten­de' resulta­ten en daar werd door diverse media gretig op inge­speeld. Maar is het nu echt zo'n puin­hoop bij de school­examens in Neder­land?
De onder­wijsin­spectie heeft de opzet van de school­examens op ruim honderd afdelin­gen van scholen (61% vmbo, 39% havo/vwo) bekeken. Per afde­ling zijn er vier tot zes PTA's (Program­ma's van Toet­sing en Afslui­ting) bekeken. In totaal zijn er 437 PTA's bestu­deerd. In meer dan de helft van de geval­len ging het om PTA's uit het derde leer­jaar (vmbo). Wiskun­de was met 87 PTA's (20%) goed verte­genwoor­digd in de steek­proef.
Geen eindter­men in het PTA
Een belang­rijke tekort­koming is volgens de inspec­tie dat het in het PTA vaak niet duide­lijk is welke domei­nen, subdo­meinen en eindter­men uit het examen­program­ma er worden ge­toetst. De aandui­dingen zijn vaak te alge­meen of bestaan slechts uit het noemen van hoofd­stukken uit de gebruik­te methode. Dit was het geval bij 225 van de bekeken PTA's, dus bij ruim de helft. In 29 geval­len kreeg de school de op­dracht om deze omissie te herstel­len. In de andere geval­len bleek bij navraag dat de zaak toch voldoen­de op orde was.
Uit 64% van de PTA's kon niet worden opge­maakt of alle ver­plichte onderde­len van het school­examen ook daadwer­kelijk worden ge­toetst. Bij 22 PTA's (5%) was de situa­tie zodanig dat er door de inspec­tie een herstel­op­dracht werd gegeven.
Aan de overige wette­lijke eisen die aan een PTA worden gesteld, voldeed het overgro­te deel van de scholen. Het ging hierbij om zaken als het aanwe­zig zijn van een be­schrij­ving van de wijze waarop de toet­sing plaats vindt en de herkan­singsre­geling. Er werden door de inspec­tie wat dit betreft slechts een 25-tal herstel­opdrach­ten gegeven.
Examen­regle­ment schiet tekort
De examen­regle­menten volde­den ook lang niet altijd aan de wet. De belang­rijkste pijnpun­ten waren het ontbre­ken van de instem­ming van de medezeg­gen­schaps­raad en de tijdige publica­tie van het regle­ment. Deze tekor­ten resul­teerden in 65 herstel­opdrach­ten. Wel consta­teerde de inspec­tie dat de scholen zich goed houden aan hun eigen examen­regle­ment. Opval­lend was wel dat sommige scholen onver­bidde­lijk straf­fen bij onregel­matighe­den van leerlin­gen terwijl andere scholen in hun regle­ment de leerlin­gen vaak een tweede kans bieden.
Alge­meen oordeel
De inspec­tie beoor­deelde bij 80% van de scholen de toet­sing en afslui­ting als voldoen­de en bij 20% als onvol­doende. Op geen van de onvol­doende scholen waren de proble­men echter verge­lijk­baar met de eerder in het nieuws gekomen examen­inciden­ten. Leerlin­gen liepen in geen enkel geval het risico om door de proble­men hun recht op deelna­me aan het Cen­traal Examen te verlie­zen.
Bestuur
Veel aan­dacht wordt in het inspec­tierap­port en door de minis­ter in de begelei­dende brief besteed aan de rol die bestu­ren zouden moeten spelen bij de school­examens. Die bestu­ren zouden volgens de minis­ter de examen­commis­sies, die met ingang van het komende school­jaar ver­plicht zijn, beter moeten aanstu­ren. Daar­naast wordt in het rapport opnieuw uitdruk­kelijk gewezen op de moge­lijk­heid en wense­lijk­heid om het school­examen een eigen inhoud en vorm te geven. Over de rol van de inspec­tie en het ministe­rie bij het onderge­schikt maken van de school­examens aan de centra­le examens wordt echter opval­lend gezwe­gen.
"Het school­examen biedt scholen de moge­lijk­heid om het diploma een school­eigen karak­ter te geven naast de lande­lijke (meer objec­tieve) stan­daard die het cen­traal examen in­brengt. Scholen hebben immers de ruimte om het school­examen zelf vorm te geven, passend bij hun eigen onder­wijsvi­sie en passend bij de talen­ten van hun leerlin­gen. De lande­lijke wette­lijke kaders zijn ervoor bedoeld om duide­lijk­heid en transpa­rantie te creëren voor leerlin­gen en ouders, omdat de vormge­ving en invul­ling van school­examens per school kan ver­schil­len. Deze ver­schil­len zijn niet erg. Integen­deel, het eindexa­men is bewust zo opgezet dat er een balans is tussen een lande­lijke onafhan­kelijke toet­sing en school-speci­fieke toet­sing op basis van de eigen visie op de afslui­ting van het curricu­lum."
gk
bronnen:

 

Sterke groei havo/vwo

In WiskundE-brief 862 heeft u kunnen lezen dat er tot 2017 sprake was van een behoor­lijke stij­ging van het relatie­ve aantal havo en/of vwo-advie­zen en een daling van het aantal vmbo-advie­zen. Maar wat is het beeld als we kijken naar waar de leerlin­gen na een paar jaar daadwer­kelijk terecht zijn gekomen?
Het is gebrui­kelijk om ter beant­woor­ding van die vraag te kijken naar de samen­stel­ling van de derde klassen. In die leer­laag zijn combina­tieklas­sen name­lijk een uitzon­dering waar­door het beeld helder is. Van bijna alle leerlin­gen uit de derde leer­laag kan de juiste oplei­ding worden vastge­steld. Na de derde leer­laag vindt er weer een vermen­ging plaats, mede door de in­stroom in 4 havo vanuit het vmbo.
De cijfers van de afgelo­pen tien jaar laten zien dat er, na een lichte ver­schui­ving rich­ting vmbo, sinds 2015 het aantal leerlin­gen op havo/vwo rela­tief gezien behoor­lijk is toegeno­men. Het aandeel vwo steeg met ruim een procent­punt tot 22,1% in oktober 2019. Het aandeel havo-leerlin­gen, inclu­sief de combina­tie havo/vwo, nam zelfs met ander­half procent­punt toe tot 25,2%. Dit school­jaar bestaat ruim 47% van de derde­klas­sers uit havo/vwo leerlin­gen. Een paar jaar geleden was dat nog geen 45%. Hieron­der is een en ander in beeld ge­bracht:
De getoon­de groei gaat uiter­aard ten koste van het vmbo en met name van de beroeps­gerich­te leerwe­gen. Het aandeel van de theore­tische en gemeng­de leerweg, ook wel aange­duid met mavo, is tame­lijk stabiel maar het aandeel van vmbo basis en kader is de afgelo­pen jaren met zo'n 2,5 procent­punt gedaald.
Verband
Zoals te verwach­ten is, bestaat er een verband tussen ener­zijds de advise­ring/verwij­zing aan het eind van het basison­derwijs en ander­zijds de latere samen­stel­ling van de derde leer­laag van het voortge­zet onder­wijs:
Het percen­tage havo/vwo-3 leerlin­gen ligt duide­lijk steeds lager dan het percen­tage dat aan het eind van de basis­school een havo/vwo advies kreeg. Dat lijkt in strijd met de cijfers die de NOS vorige maand publi­ceerde op basis van gege­vens van de scholen zelf. Volgens deze cijfers zat name­lijk ruim 25% van de scholie­ren op een hoger dan geadvi­seerd niveau en zat slechts 10% op een lager niveau. De NOS baseer­de zich echter op de voorlo­pige advie­zen van de basis­scholen. Andere cijfers zijn bij aanmel­ding name­lijk nog niet bekend.
Defini­tief advies
Het defini­tieve advies, dat na het maken van de eind­toets volgt, wordt soms naar boven en nooit naar beneden bijge­steld. Zie ook WiskundE-brief 862. Vorig jaar werd 10% van de advie­zen op deze wijze ver­hoogd, in de jaren daar­voor ging het steeds om onge­veer 8%. Verder is door de vele 'dubbel­advie­zen' (zoals vmbo GT/havo) een goede verge­lijking van advies en plaat­sing niet eenvou­dig.
In grote lijnen volgt de samen­stel­ling van de derde klassen de ontwik­keling van de advie­zen die twee jaar eerder zijn uitge­bracht. Op basis hiervan is te verwach­ten dat de komende twee jaar het aandeel havo/vwo leerlin­gen in de derde klas weer wat zal gaan afnemen.
gk

 

Spoed: Pythagoras Profielwerkstuk Wedstrijd

Heeft u een of meer leerlin­gen met een mooi profiel­werk­stuk over een wiskun­dig onder­werp? Mis­schien komt dat werk­stuk dan wel in aanmer­king voor een prijs.
Pythago­ras looft drie geld­prijzen uit voor de beste wiskun­depro­fiel­werk­stukken van dit school­jaar. De prijzen bedra­gen € 250,=, € 125,= en € 75,=. Bij voldoen­de kwali­teit wordt er in Pythago­ras ook een artikel aan het beste profiel­werk­stuk gewijd.
Om in aanmer­king te komen voor een prijs moet een pdf-bestand van het werk­stuk, voor­zien van naam, adres en school, ge­stuurd worden naar profiel­werk­stuk@pyth.eu. Kijk op de website van Pythago­ras voor alle details.
Inzen­dingen moeten uiter­lijk op 16 maart 2020 door de redac­tie van Pythago­ras zijn ontvan­gen.

 

Bètapartnersconferentie 2020

 
Op donder­dag 12 maart 2020 vindt vanaf onge­veer half vier op de Univer­siteit van Amster­dam de Bèta­part­nerscon­feren­tie 2020 plaats. U kunt rekenen op diep­gaande lezin­gen, grappi­ge presen­taties, actieve work­shops en boeien­de rondlei­dingen.
Voor u als wiskun­dedocen­ten zijn mis­schien vooral de volgen­de work­shops erg interes­sant:
  1. Advan­ced Analy­tics bij Tata Steel door Martien Haver­kamp.
  2. Quantum­crypto­grafie: risico's en kansen door Oscar Koeroe (KPN).
  3. Effec­tief leren met ICT door Michel van Ast.
  4. De Schrö­dinger­verge­lijking bij wiskun­de en natuur­kunde door Koen Peters.
Het program­ma ziet er als volgt uit:
15:00−15:30 uur Ont­vangst en inloop.
15:30−15:50 uur Welkom en opening.
15:50−16:30 uur Lezing: De evolu­tie van seks, dr. Wouter Half­werk.
16:30−16:45 uur Pauze.
16:45−17:45 uur Work­shopron­de 1.
18:00−19:00 uur Work­shopron­de 2.
19:00−20:30 uur Avond­eten en borrel.
De toegang be­draagt € 100,= per persoon. Drank­jes, versna­perin­gen en een afslui­tende avond­maal­tijd zijn bij de prijs inbegre­pen. De toegang is gratis voor leden van Bèta­part­ners.
Volg deze link om u voor deze confe­rentie in te schrij­ven. Dat kan tot maandag 2 maart 2020.

 

FLOS wiskundesymposium 2020

 
Op donder­dag 12 maart 2020 vindt van 12:00 uur tot 17:15 uur het derde FLOS wiskun­desympo­sium plaats. Fontys leraren­oplei­ding Sittard (FLOS) nodigt wiskun­dedocen­ten van harte uit om op deze heuge­lijke dag hun liefde voor het vak wiskun­de samen met de oplei­ding te komen vieren.
Het FLOS wiskun­desympo­sium richt zich primair op wiskun­dedocen­ten en wiskun­dedocen­ten in oplei­ding. Docen­ten van verwan­te vakge­bieden zijn echter ook zeer welkom. Het doel van het symposi­um is om deelne­mers op een pretti­ge manier inhoude­lijke en vakdi­dac­tisch te verrij­ken.
Program­ma
Na een succes­volle plenai­re lezing op de Nationa­le Wiskun­dedagen geeft profes­sor Eelbode van de Univer­siteit Antwer­pen een met humor door­spekte presen­tatie over de positie van wiskun­digen ten opzich­te van andere weten­schap­pers. Waarom is de wiskun­dige een vreemde eend in de weten­schappe­lijke bijt? En wat levert die status hem of haar op?
Uiter­aard zijn er tijdens het symposi­um aller­lei paral­lelses­sies, bijvoor­beeld over de wiskun­dige kant van sangaku's en sudoku's of over wat we kunnen leren van het Ameri­kaans wiskun­deonder­wijs.
Aan het symposi­um zijn geen kosten verbon­den. Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven. Doe dat uiter­lijk op dinsdag 10 maart 2020.

 

Pi-lezing Sancta Maria

 
De Pi-dag viering op het Lyceum Sancta Maria is zo langza­merhand een mooie tradi­tie gewor­den. Pi-dag valt dit jaar echter op een zater­dag en daarom wordt de Pi-lezing al op donder­dag 12 maart 2020 gehou­den.
Dit jaar wordt de Pi-lezing ver­zorgd door Desiree van den Bogaart. Desiree is docent wiskun­de bij de leraren­oplei­ding aan de Hoge­school van Amster­dam en daar­naast be­stuurs­lid van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren. Zij is gespeci­ali­seerd in de geschie­denis van de wiskun­de.
In haar lezing staat de kegel­snede cen­traal. Desiree zal kegel­sneden laten zien in aller­lei ver­schij­nings­vormen, met een breed scala aan visuali­saties, varië­rend van vouw­blaad­jes tot plastic model­len, compu­terani­maties en zelfs etenswa­ren.
Ieder­een is van harte welkom op deze avond vol met prachti­ge wiskun­de. De Pi-lezing vindt plaats in de aula van de school en begint om 19:30 uur. De toegang is gratis, maar wel graag van te voren even aanmelden.

 

Internationale dag van de wiskunde

De Vlaamse Vereni­ging Wiskun­dele­raars (VVWL) nodigt u uit voor de π- en Pi(en)-dag op 14 maart 2020 in het Planeta­rium te Brussel. In het gevari­eerde program­ma staat het getal π uiter­aard cen­traal.
Wereld­wijd wordt op 14 maart π-dag gevierd omdat in de Ameri­kaanse schrijf­wijze de datum van 14 maart geschre­ven wordt als 3/14 en 3,14 gelijk is aan π als je op twee decima­len afrondt. Boven­dien heeft de algeme­ne vergade­ring van de UNESCO 14 maart offici­eel uitge­roepen als dé interna­tionale dag van de wiskun­de. Wereld­wijd zullen op deze symboli­sche dag heel wat evene­menten worden georga­niseerd om het maat­schappe­lijk belang van de wiskun­de te bena­drukken.
Op deze studie­dag willen wij met name het belang van het vak wiskun­de bena­drukken als belang­rijke schakel binnen het klimaat­debat. Het program­ma ziet er als volgt uit:
tijd onder­deel
10:00 uur Onthaal met koffie of thee.
10:30 uur Wel­komst­woord door de direc­teur van het planeta­rium.
10:45 uur "Armand Pien en π" door Paul Levrie en Rudi Penne (UAntwer­pen).
12:00 uur "De wereld van π in 45 vragen", Kahoot-quiz door Ivan De Winne.
12:45 uur Middag­pauze met brood­jes, koffie en gebak (niet gratis).
13:45 uur "Klimaat­model­len en wiskun­de" door dr. Ir. Steven Calu­waerts (UGent).
15:00 uur "Armand Pien, van wiskun­dige tot mijn held" door VTM-weerman ir. David Dehe­nauw.
16:00 uur Netwerk­moment met een hapje en een drankje.
16:45 uur VVWL-jaarver­gade­ring met officië­le voor­stel­ling van de VVWL-vzw.
17:30 uur Full-dome film­voor­stel­ling in de koepel van het Planeta­rium.
18:00 uur Einde.
Voor VVWL-leden is de deelna­me gratis. Overige deelne­mers betalen € 45,=. Het jaar­abonne­ment op het tijd­schrift W&O is bij deze prijs inbegre­pen. Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.

 

Geslaagde eerste ronde Wiskunde Olympiade

 
Dit jaar deden er 328 scholen, met in totaal 7928 leerlin­gen, mee aan de eerste ronde van de Wiskun­de Olympia­de. 399 leerlin­gen uit 5 havo/vwo met 19 punten of meer, 319 leerlin­gen uit 4 havo/vwo met 17 punten of meer en 223 leerlin­gen uit de onder­bouw met 15 punten of meer gaan door naar de tweede ronde.
Die tweede ronde wordt op 13 maart 2020 op twaalf univer­sitei­ten gehou­den. De beste leerlin­gen bij de tweede ronde per catego­rie, zo'n 130 in totaal, worden vervol­gens uitgeno­digd voor de finale aan de TU Eindho­ven op 11 septem­ber 2020.
Scholen­prijzen
De scholen­prijs voor de beste school gaat naar het Johan van Olden­barne­velt Gymnasi­um in Amers­foort. Deze school had ook de beste onder­bouw­deelne­mers maar omdat ze al de scholen­prijs voor de beste school hebben gewon­nen, gaat de scholen­prijs onder­bouw naar de nummer 2, het Gymnasi­um Felise­num in Velsen-Zuid.
De scholen­prijs meisjes gaat naar het Stede­lijk Gymnasi­um Haarlem en de prijs voor de beste school die in de afgelo­pen drie jaar voor het eerst (weer) mee doet, gaat naar het United World College Maas­tricht.
U vindt de opgaven, de uitwer­kingen en het verslag van de eerste ronde op www.wiskun­deolym­piade.nl
Namens de Stich­ting Neder­landse Wiskun­de Olympia­de
Melanie Steen­tjes (melanie@wiskun­deolym­piade.nl)

 

Masterclass cryptografie aan de TU Delft

 
Wiskun­de Actief 2020 komt er weer aan. In vier midda­gen willen wij scholie­ren uit vwo 5 en 6 met het profiel NT of NG kennis laten maken met een aantal klassie­ke crypto­syste­men en met één modern crypto­systeem. We gaan dit doen op 13, 20, 27 maart en 7 april 2020.
De kunst van het geheim­schrij­ven en het ontrafe­len ervan staat bekend als crypto­logie en is tegen­woordig belang­rijker dan ooit. Crypto­logie speelt een allesbe­palende rol bij bijvoor­beeld het over­schrij­ven van geld, het gebruik van de OV-kaart en bij het dage­lijkse whatsap­pen. Tijdens Wiskun­de Actief 2020 laten we in vier midda­gen een aantal klassie­ke crypto­syste­men en één modern crypto­systeem zien. We zullen laten zien wat de sterke en zwakke kanten van die syste­men zijn en waarom het moderne systeem tot op heden vrijwel onkraak­baar is.
Een 7 voor wiskun­de B
Gezien het niveau van de cursus is een 7 of hoger voor Wiskun­de B een pré. Er zijn slechts een bepaald aantal plekken beschik­baar. Daarom worden er per onder­wijsin­stel­ling maxi­maal vijf leerlin­gen toegela­ten. Leerlin­gen met een 7 of hoger voor Wiskun­de B krijgen daarbij voor­rang.
Wiskun­de Actief 2020 wordt gehou­den op de vrijdag­midda­gen van 13, 20 en 27 maart en op dinsdag­middag 7 april 2020. De midda­gen duren van 14:00 uur tot 17:00. De cursus vindt plaats op de Techni­sche Univer­siteit Delft, Facul­teit Elektro­tech­niek, Wiskun­de en Informa­tica, Mekel­weg 4, 2628 CD Delft. De cursus is gratis en koffie en thee wordt aangebo­den door de univer­siteit.
Volg deze link voor meer informa­tie of om uw leerlin­gen in te schrij­ven. Dat kan tot en met 8 maart 2020.
Anne Aarts (a.f.aarts@tudelft.nl)
Communi­catie Bache­lor- en Master­voor­lich­ting

 

Masterclasses over netwerken voor vwo-leerlingen

 
Al enkele jaren op rij organi­seert 'NET­WORKS goes to school' succes­volle master­classes voor boven­bouw­leerlin­gen van het vwo over de weten­schap achter netwer­ken en de toepas­singen van netwer­ken. Het doel is om de leerlin­gen met interes­se in wiskun­de een intro­ductie te geven op wiskun­de op weten­schappe­lijk niveau.
De master­class wordt op twee ver­schil­lende loca­ties gegeven. Op donder­dag 19 maart 2020 vindt de master­class op de univer­siteit van Eindho­ven plaats en op donder­dag 26 maart 2020 vindt de master­class op de univer­siteit van Leiden plaats. De voer­taal is Engels. Het program­ma is op beide dagen gelijk.
'NET­WORKS goes to school' wordt georga­niseerd door de Univer­siteit van Amster­dam (UvA), de Techni­sche Univer­siteit van Eindho­ven (TU/e), de Univer­siteit van Leiden (UL) en het Centrum Wiskun­de & Informa­tica (CWI). Volg deze link voor nadere informa­tie of om u aan te melden
Marion Vetter
Redac­teur Weten­schaps­communi­catie en -educa­tie, UvA

 

Leve de Wiskunde!

 
Op vrijdag 3 april 2020 is er weer een editie van 'Leve de Wiskun­de!'. Onder­zoekers uit Amster­dam vertel­len dan weer spannen­de en inspire­rende verha­len over hun wiskun­dig onder­zoek.
Op het program­ma staat onder andere:
  • Computersimulaties bij onderzoek aan dynamische systemen, een lezing door Jaap de Jonge.
  • Games met quantum­bits, een Engels­talige lezing door Michael Walter.
  • Een wiskun­de speur­tocht.
  • De wereld als groot netwerk, een lezing door Niki Leve­ring.
Deze editie van 'Leve de wiskun­de!' zal worden gehou­den in zaal C1.110 Science­park 904, Amster­dam. Docen­ten mogen desge­wenst ook een aantal gemoti­veerde leerlin­gen meene­men. Deelna­me is koste­loos en voor een lunch wordt gezorgd.
Volg deze link voor nadere informa­tie of om u in te schrij­ven.

 

SLO zoekt contact over schoolexamens

Op dit moment heeft de inspec­tie een verhoog­de aan­dacht voor de kwali­teit van school­examens. SLO is daarom bezig om de handrei­kingen voor school­examens wiskun­de A, B, C en D te herzien. Wij willen graag de ver­schil­lende moge­lijkhe­den illu­streren met spreken­de voor­beelden.
Wij zoeken daar­voor scholen die erva­ring hebben met PTA's met een of meer van de volgen­de kenmer­ken:
  • Relatie met het school­brede toetsbe­leid.
  • Inkleu­ring van 'profiel­speci­fieke vaardig­heden'.
  • Keuzes van de school of van de vaksec­ties met betrek­king tot het subdo­mein rekenen.
  • Aanvul­lingen met onder­werpen die niet in het examen­program­ma zijn opgeno­men (voor aanslui­ting op speer­punten of groepen leerlin­gen).
  • Andere toets­vormen dan een schrif­telijke toets.
  • Evalua­tie en aanpas­sing van het PTA na het oordeel 'zwak'.
Wij komen graag in contact met scholen die hun ervarin­gen met ons willen delen door middel van een inter­view. Dat inter­view kan naar wens telefo­nisch, digi­taal of persoon­lijk worden afgeno­men.
Wilt u ons van dienst zijn, neem dan via de mail contact met mij op. Dan maak ik graag een nadere af­spraak met u.
Petra Hendrik­se ( p.hendrik­se@slo.nl)
Vakex­pert wiskun­de/informa­tica SLO

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Word eerstegraads docent wiskunde

Hoe laat je wiskun­de leven? Hoe prikkel je je boven­bouw­leerlin­gen? En hoe help je ze bij zelfver­antwoor­delijk leren? Volg de Master Leraar Wiskun­de bij de HAN. Gewoon naast uw werk. Zo kunt u de opgeda­ne kennis meteen toepas­sen.
Meer weten? Kom dan naar de Open Avond op 11 maart. En vergeet de leraren­beurs niet...
 

 

Prowiskunde: Gratis interactieve wiskundelessen

 
De nieuwe digita­le en interac­tieve leer­lijn van Prowise is gratis te gebrui­ken door zowel leerlin­gen als docen­ten en is ontwik­keld voor havo en vwo.
De lessen bestaan uit instruc­tie- en oefenma­teriaal dat op elk digi­bord en leer­lingde­vice te gebrui­ken is. De leer­lijn is opge­bouwd uit lesblok­ken met speci­fieke doelen en is ook los naast elke methode te gebrui­ken.
In 3 stappen aan de slag
  1. Maak een gratis Prowise-account aan
  2. Ga naar MyPro­wise en typ in de zoek­balk 'Leer­lijn wiskun­de' in.
  3. Open een lessen­serie in Presen­ter
Wilt u meer informa­tie? Mail dan naar prowis­kunde@prowise.com.

 

De Rekenwinkel

De Reken­winkel heeft het groot­ste assorti­ment, de beste prijzen en service, ook voor úw leerlin­gen.
Bekijk ons nieuwe magazi­ne met onze school­prijzen hier.
Bent u nieuws­gierig gewor­den? Neem dan contact op om te horen hoe wij ook u kunnen ontzor­gen bij de leve­ring van rekenma­chines.

 

Examenprogramma bettermarks gratis proberen

Wilt u het examen­program­ma van better­marks gratis uitpro­beren met uw klas? Vraag dan nu gratis een pilot aan voor uw examen­klas.
Wilt u uw leerlin­gen klaar­stomen voor de examens met de ver­trouwde functio­nalitei­ten van better­marks? Dat kan; vanaf januari 2020 heeft better­marks een doorlo­pende leer­lijn wiskun­de VMBO inclu­sief oude gedigi­tali­seerde eindexa­mens. In totaal zullen er negen examens beschik­baar komen, ver­deeld over de leerja­ren 4B, 4K en 4KGT en met inge­bouwde hiatena­nalyse, gerich­te feed­back, ver­schil­lende varian­ten en theorie bij elke opgave.
Start gratis een pilot met uw examen­klas. Mail naar support@better­marks.nl of vul het pilot­formu­lier in.

 

De power van Python volgens Guido van Rossum

 
Leerlin­gen die op school kennis maken met program­meren hebben een voor­sprong. Texas Instru­ments maakt het binnen­kort moge­lijk om met TI-techno­logie te program­meren in Python.
Ontwik­kelaar Guido van Rossum vertelt ons in een inter­view over de kracht van de program­meer­taal. "Ik hoop dat leerlin­gen zo enthou­siast worden dat ze Python ook buiten school­tijd gaan gebrui­ken".
Lees hoe Guido van Rossum op het idee kwam voor de program­meer­taal en waarom het voor leerlin­gen nuttig is om program­meren te leren.

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl