nummer 862, 2 februari 2020
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4850 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Curriculumherziening moet anders
|
| | Ebrina Smallegange | | |
De afgelopen maand hebben er in de Tweede Kamer drie hoorzittingen
plaatsgevonden over curriculum.nu. Voor deze bijeenkomsten werd
een redelijke hoeveelheid mensen uitgenodigd die op de een of andere
manier betrokken zijn bij het reken- en/of wiskundeonderwijs. Hoewel
de geluiden divers waren, lijkt er veel steun te bestaan voor de
opvatting dat de kaders van de door curriculum.nu geschetste
curriculumherziening ingrijpend moeten worden gewijzigd.
Ebrina Smallegange, voorzitter van de Nederlandse Vereniging
van Wiskundeleraren (NVvW) pleitte ervoor dat ieder vak in de toekomst
een eigen richting kan kiezen en niet meer gebonden zal zijn aan het
keurslijf dat door de huidige situatie aan de herziening van het
curriculum wordt opgelegd. In feite gebeurt dat al bij de vernieuwing
van het wiskundeonderwijs op het vmbo. De aanpassing van de bovenbouw
havo/vwo waarbij de huidige verdeling in wiskunde A, B, C en D wordt
vervangen door een nieuwe verdeling zou dan snel aangepakt kunnen
worden. De huidige aanpak van curriculum.nu, waarbij als het ware
vanuit nul bouwstenen worden gefabriceerd, is voor een dergelijke
aanpak totaal ongeschikt.
Vanzelfsprekend moet er aandacht zijn voor de samenhang van wiskunde met
andere vakken. Maar ondanks alle pretenties die curriculum.nu met
betrekking tot een integrale curriculumaanpak heeft, is die samenhang
niet goed uit de verf gekomen, aldus Ebrina Smallegange.
Van groot belang is dat nieuwe voorstellen aansluiten bij gesignaleerde
problemen. De gepresenteerde voorstellen van de huidige ontwikkelgroep
rekenen/wiskunde moeten uitgebreid worden bekeken op haalbaarheid en
gevolgen voor het onderwijs. Met name de gevolgen van de voorstellen tot
het doorschuiven van het rekenen met formele breuken moeten verder
onderzocht worden.
Forse kritiek
Cécile Heestermann, docent wiskunde, bracht onder meer naar
voren dat bij herziening van het wiskundecurriculum het perspectief
moet worden herzien. Er moet veel meer 'top-down' gekeken worden.
Men moet zich bijvoorbeeld eerst afvragen welke wiskunde er nodig
is voor het vervolgonderwijs. De rol van het vervolgonderwijs bij
de curriculumherziening is weliswaar vastgelegd in diverse
Kamerstukken maar is in het proces vervolgens totaal ondergesneeuwd
geraakt. Inhoudelijk betekenen de voorstellen van de ontwikkelgroep
volgens haar een verdere teloorgang van het wiskundecurriculum op het
voortgezet onderwijs.
Marcel Schmeier maakt zich als onderwijsadviseur hard voor
'gewoon goed rekenonderwijs' op de basisschool. Dat onderwijs moet
naar zijn mening zonder afleidende 'toeters en bellen' gebaseerd
zijn op expliciete directe instructie. Marcel Schmeier heeft
geen goed woord over voor curriculum.nu. Met betrekking tot de
huidige problemen binnen het onderwijs hanteert curriculum.nu
verkeerde prioriteiten. Het resultaat zal rampzalig zijn, zo voorspelt
hij. De voorstellen komen neer op een verlaging van het niveau van het
rekenonderwijs terwijl een verhoging nu juist urgent is.
Een ander geluid van NVORWO
Een heel ander geluid kwam van Michiel Veldhuis van de
Nederlandse
Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO).
Desgevraagd gaf hij aan dat het wel meevalt met het rekenen in het
basisonderwijs. Meer dan 90% haalt het rekenniveau 1F. De resultaten
bij internationale onderzoeken lopen misschien wat terug maar het
rekenonderwijs is volgens Michiel Veldhuis niet slechter
geworden. De voorstellen van curriculum.nu vertonen volgens hem
een grote overlap met de huidige situatie. De aandacht zou wat meer op
wiskundige vaardigheden als mathematiseren en redeneren en wat minder
op het maken van sommen moeten komen te liggen.
Nog niet in de prullenbak
In WiskundE-brief 861 besteedden we al enige aandacht aan de inbreng van Wim
van de Hulst, die het hele proces rond curriculum.nu uitgebreid
heeft geanalyseerd. Ook hij vindt dat we niet op deze voet verder moeten
gaan. Hij vindt echter ook dat niet al het werk van curriculum.nu in
de prullenbak moet verdwijnen. Wim van de Hulst pleit in navolging
van de onderwijsraad voor een permanent college voor curriculumontwikkeling
dat voldoende vertrouwen van het veld heeft. Ook wijst hij op het feit dat
invoering veel tijd zal gaan kosten en dat de plannen om winst te boeken
door onderwerpen die nu bij verschillende vakken aan de orde komen bij
één vak onder te brengen, vaak wishfull thinking zal blijken te zijn.
Voor
wie zelf de hoorzittingen wil bekijken/beluisteren, is deze link wellicht
een goed startpunt.
Op donderdag 5 maart 2020 vergadert de vaste commissie voor Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer over curriculum.nu.
gk
|
Het nieuwe rekenexamen
Vmbo- en havoleerlingen zonder wiskunde moeten vanaf 2021 voor
hun diploma verplicht het schoolexamen rekenen afleggen. Scholen
mogen binnen de wet- en regelgeving zelf bepalen op welke wijze
ze het schoolexamen rekenen vorm gaan geven. Om scholen hierin
te ondersteunen heeft SLO een syllabus met handreikingen gemaakt
voor het inrichten van dat schoolexamen.
In de
'Handreiking
SE Rekenen vmbo-havo' van SLO staan suggesties, aanbevelingen en
verwijzingen naar bestaand les- en toetsmateriaal. Het is een zeer
bruikbaar werk dat informatie bevat over rekenbewust vakonderwijs,
over de referentieniveaus rekenen en over wat op het schoolexamen
rekenen mag, moet en kan. De handreiking is voorzien van talrijke
voorbeelden die voornamelijk uit de oude rekensyllabus van het
College voor Toetsen en Examens (CvTE) komen.
Niets geleerd van oude fouten
Het verheugt mij om te zien dat materiaal dat ontwikkeld is voor de
'oude' rekentoets toch nog van nut is en niet in de prullenbak
verdwijnt. Des te teleurstellender vind ik het dat er op het
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) blijkbaar
niets is geleerd van eerdere fouten. Want wat is er met
betrekking tot het rekenexamen van 2021 door OCW bepaald?
Het eindcijfer van dit schoolexamen wordt vermeld op een bijlage
bij de cijferlijst van het diploma en telt niet mee in de
zak-/slaagregeling.
Zijn we tijdens de invoering van de 'oude' rekentoets dit soort
regelingen niet eerder tegengekomen? En wat was daarvan het resultaat?
Inderdaad, de cijfers uit die periode waren dramatisch. Veel leerlingen
en zelfs scholen namen de rekentoets niet serieus want het cijfer telde
toch niet mee. Het ligt voor de hand dat in 2021 hetzelfde in
versterkte mate weer gaat gebeuren. Bedenk hierbij dat de leerlingen
die het rekenexamen moeten afleggen, niet voor niets het vak
wiskunde juist hebben laten vallen.
Zorgen
Voor het vmbo maak ik me alleen zorgen voor de korte termijn. Zeer
waarschijnlijk worden er op termijn voor het vmbo nieuwe wiskundevakken
ingevoerd. Een van die vakken zal dan in meer of mindere mate de inhoud
van referentieniveau 2F omvatten en zal voor alle leerlingen verplicht
zijn. Op termijn komt het rekenen op het vmbo dus wel goed. De vraag is
uiteraard nog wel hoelang het gaat duren voordat die nieuwe
wiskundevakken er zijn.
Voor het havo maak ik me ook zorgen voor de langere termijn. Daar
geldt namelijk dat het schoolexamen rekenen volgens de huidige
regelgeving een permanent karakter heeft. Ik vrees dat de laatste
bijdrage over de havo rekentoets in de Wiskund E-brief
nog niet is geschreven.
TvdB
|
Minder havo/vwo adviezen?
Vaak wordt gezegd dat er vanuit de basisschool steeds 'hogere'
adviezen worden gegeven. Men bedoelt hiermee dat er steeds vaker
een havo/vwo-advies en steeds minder vaak een vmbo-advies wordt
afgegeven. De gegevens voor de periode 2015-2017 bevestigen dit.
De meest recente cijfers laten echter een kentering zien.
De onderstaande grafiek laat de ontwikkeling van de eindadviezen
basisonderwijs vanaf 2013 zien.
Tussen 2013 en 2017 steeg het percentage havo/vwo-adviezen van
nog geen 47% naar bijna 50%. Het afgelopen jaar is er echter weer
een daling naar 48% te zien. Kijken we naar de 'zuivere' vwo-adviezen
dan zien we dat de aanzienlijke stijging van 3 procentpunten na 2017
gevolgd werd door een daling van ruim één procentpunt.
Een goede vergelijking van verschillende jaren wordt enigszins
bemoeilijkt door het wisselend aandeel van gemengde adviezen,
zoals het advies havo/vwo. Mede door enige druk vanuit het
ministerie is het aandeel van dergelijke adviezen de laatste
jaren weer wat toegenomen.
Het aandeel adviezen voor het vmbo basis en kader stabiliseert
zich weer wat. Als we de adviezen 'kader-gemengd-theoretisch'
meetellen, dan is er recentelijk zelfs sprake van een stijging.
Ook het aantal verwijzingen naar het praktijkonderwijs lijkt wat
te stijgen maar dan hebben we het over slechts ongeveer één
procent van de leerlingen. Het aantal verwijzingen van het
reguliere basisonderwijs naar het voortgezet speciaal onderwijs is
met ongeveer 0,1% nog kleiner. Opmerkelijk is dat de groep leerlingen
waarvoor geen advies kon worden uitgebracht de laatste jaren is
gegroeid, tot zelfs bijna 1% in 2019.
Schooladvies en eindtoets
Een advies kan men naast zich neerleggen. Het woord 'advies' is in
dit verband daarom nogal eufemistisch. 'Verwijzing' zou een veel
beter woord zijn maar laten we het gangbare woord 'advies' nog
maar even blijven gebruiken.
Die 'adviezen' worden sinds 2015 in twee etappes uitgebracht. Eerst
volgt in januari/februari een schooladvies, mede gebaseerd op toetsen
die leerlingen in de loop der tijd hebben gemaakt. Na de landelijk
eindtoets in april/mei kan dit advies, zij het alleen naar boven,
worden bijgesteld. In 38% van de gevallen wijst de eindtoets op een
hoger niveau. In 21% van het totaal aantal adviezen gaat het dan
om een 'half niveau' verschil, bijvoorbeeld van 'havo' naar 'havo/vwo'.
In 17% gaat het om een verschil van minstens 1 niveau, bijvoorbeeld
'vwo' in plaats van 'havo' of 'havo' in plaats van 'vmbo kader'.
In zo'n geval is de school verplicht om het eerdere advies te
'heroverwegen'. Dat resulteert slechts in ongeveer een kwart van
de gevallen, dus bij ongeveer 10% van de uitgebrachte adviezen,
daadwerkelijk in een bijstelling van het advies. Bij 27% van de
leerlingen wijst de eindtoets op een lager niveau en meestal is
het verschil dan klein. Over het algemeen kan dus worden gesteld
dat het voorlopig schooladvies wat aan voorzichtige kant is.
Regionale verschillen
Het kan zijn dat u bovenstaande gegevens niet kunt rijmen met uw
eigen ervaringen. Er zijn namelijk grote regionale verschillen. Zo
scoort in Amsterdam ten opzichte van het schooladvies maar liefst
44% van de leerlingen lager en slechts 21% hoger op de eindtoets.
Volgens gegevens uit eerdere jaren krijgen vooral leerlingen van
hoogopgeleide ouders een hoger schooladvies dan de eindtoets aangaf.
De voorlopige schooladviezen zijn daar dus aanmerkelijk minder
'voorzichtig'. Als het toetsresultaat hoger uitvalt, wordt in
Amsterdam in bijna 60% van de gevallen het schooladvies ook
daadwerkelijk bijgesteld. Landelijk ligt dat percentage op
ongeveer 25%. Verder valt op dat in de periferie van Nederland
de resultaten van de eindtoets juist veel vaker hoger dan lager
zijn ten opzichte van het schooladvies.
gk
|
Een latere schoolkeuze?
Bijna twee weken geleden is door een groot aantal organisaties,
het discussiestuk "De toekomst van ons onderwijs" gepresenteerd,
waarin onder meer gepleit wordt voor een andere opzet van het
voortgezet onderwijs. Een van deze organisaties is de
Federatie van
Onderwijsvakorganisaties (FvOV), een organisatie waarbij de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) aangesloten is.
Binnenkort worden er discussiebijeenkomsten georganiseerd met
betrekking tot de voorgestelde oplossingen.
Een belangrijk onderdeel van de gepresenteerde opzet is dat leerlingen
langer, tot een jaar of 15, bij elkaar blijven en pas op latere
leeftijd hun keuze maken voor een vervolgopleiding. Daarbij is het de
bedoeling dat de leerlingen meer regie krijgen over hun eigen
onderwijsprogramma's, onder meer door middel van een betere benutting
van ICT-mogelijkheden. In plaats van de huidige 'voorsortering' op 11-12
jarige leeftijd pleit men in de nota voor een meer "fijnmazig systeem
van differentiatie, met oog voor de uiteenlopende talenten van
leerlingen":
"In dit systeem dat op modulaire leest is geschoeid differentiëren
we op het niveau van leergebieden of vakken. Leerlingen kunnen deze
op meerdere niveaus volgen, aansluitend bij hun talenten." |
Hoewel de FvOV "niet op voorhand achter alle oplossingen in het stuk
staat", vindt de Federatie het wel erg belangrijk dat de discussie
hierover breed gevoerd wordt.
Deze
maand worden er al diverse "dialoogbijeenkomsten" georganiseerd.
In maart 2020 organiseert de FvOV een bijeenkomst; over de wijze waarop
de leden van de NVvW kunnen bijdragen, volgen binnenkort meer
bijzonderheden.
Het discussiestuk 'Toekomst van ons onderwijs' is te lezen via
de link toekomstvanonsonderwijs.nl.
|
Pythagoras Profielwerkstukprijs 2020
Zijn uw leerlingen bezig met hun profielwerkstuk en gaat hun PWS
over wiskunde? Stuur het werkstuk dan op naar de redactie van
Pythagoras. Pythagoras looft namelijk drie prijzen uit
voor de beste wiskundeprofielwerkstukken van dit schooljaar. De
prijzen zijn € 250,=, € 125,= en € 75,=.
Bij voldoende kwaliteit wordt er aan het beste profielwerkstuk zelfs
een artikel in Pythagoras gewijd. Vanzelfsprekend moet het
onderwerp van het profielwerkstuk wiskundig van aard zijn of een
belangrijke wiskundige toepassing bevatten.
Selectie en presentatie
De wedstrijd is als volgt georganiseerd: universitaire wiskundigen
uit verschillende vakgebieden selecteren maximaal drie
profielwerkstukken. De auteurs van deze profielwerkstukken houden
vervolgens een presentatie van tien minuten op de docentendag van
het Nederlands Mathematisch Congres, dat op 15 april 2020 in het
Van der Valk Hotel in Utrecht zal plaatsvinden. De eerste, tweede
en derde prijs worden daar door middel van een stemming onder het
publiek bepaald.
Er is altijd veel belangstelling voor het eindresultaat, dus wij
plaatsen de profielwerkstukken in elk geval op onze website. Wie
met de wedstrijd meedoet, geeft hier bij voorbaat toestemming voor.
We ontvangen profielwerkstukken graag in pdf-formaat. Zorg dat uw
leerlingen het werkstuk met vermelding van naam, adres en school
sturen naar profielwerkstuk@pyth.eu. Inzendingen moeten
uiterlijk op 16 maart 2020 bij ons binnen zijn.
Roosmarij Vanhommerig
Hoofdredactrice Pythagoras
|
Wisk4all: Fundamenten van de wiskunde
Wisk4all is een reeks speciaal voor docenten en aankomende docenten
ontwikkelde colleges. Deze colleges hebben tot doel, meer wiskundedocenten
te bewegen tot het volgen van een eerstegraads opleiding. De colleges
worden verzorgd door docenten statistiek, getaltheorie, geschiedenis
van de wiskunde en meetkunde. De colleges zijn overigens ook erg
interessant voor niet-wiskundigen.
Eén van de vakken binnen de Wisk4al-reeks is het vak 'Fundamenten'.
Op woensdag 19 februari 2020 zullen Bas Jansen en Misja
Steinmetz met betrekking tot dit vak een inleidend college
verzorgen. Deelnemers die na dit inleidend college enthousiast zijn
geworden, kunnen vanaf september 2020 het gehele vak volgen. Het
gaat daarbij om ongeveer 14 bijeenkomsten die steeds op woensdagavond
van 18:00 tot 20:45 uur in Utrecht worden gehouden.
De bijeenkomst van 19 februari 2020 wordt van 16:00 tot 20:00 uur in
Leiden op een locatie nabij het centraal station gehouden. Voor
een maaltijd wordt gezorgd. De toegang bedraagt € 300,= maar
leden van het Onderwijsnetwerk Zuid-Holland (Bètasteunpunt
Zuid-Holland en het Regionaal Steunpunt Leiden) hebben gratis toegang.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Masterclass chaos en dynamica
Bètapartners organiseert voor vwo bovenbouwleerlingen de
masterclass 'chaos en dynamica'. Deze masterclass bestaat uit
drie bijeenkomsten op de Vrije Universiteit Amsterdam. De masterclass
kost € 75,= per deelnemer maar Bètapartnerleden krijgen € 25,=
korting.
De dynamische systeemtheorie bestudeert in de breedste zin alles
wat beweegt. Denk hierbij aan de beweging van planeten, de beweging
van wolken maar ook aan de beweging van bijvoorbeeld dierenpopulaties.
Met wiskunde kunnen we een dergelijk dynamisch systeem beschrijven. Een interessante
vraag bij zo'n systeem is altijd of er een soort van evenwicht ontstaat.
Dat is niet altijd het geval; veel dynamische systemen vertonen een chaotisch
gedrag.
Fractals maken
In de masterclass 'chaos en dynamica' gaan we een aantal dynamische
systemen analyseren. We komen uiteindelijk bij fractals uit. Fractals
spelen namelijk een belangrijke rol binnen de chaostheorie. Een fractal
is een meetkundige figuur dat is opgebouwd uit delen die gelijkvormig
zijn met de figuur zelf. Als eindopdracht ontwerpen de cursisten hun
eigen fractal en presenteren deze op een wetenschappelijke postermarkt.
De masterclass wordt gegeven op vrijdag 20 maart 2020 (13:00-17:00 uur),
op vrijdag 3 april 2020 (13:00-17:00 uur) en op donderdag 28 mei 2020
(12:30-16:00 uur). De locatie is Vrije Universiteit Amsterdam,
De
Boelelaan 1085, 1081 HV Amsterdam.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden. U kunt uw vragen
ook stellen aan Marleen van der Meer via m.c.a.vandermeer@vu.nl.
|
Effectief wiskunde onderwijzen
Door de jaren heen is er steeds meer kennis en ervaring opgedaan
met betrekking tot formatief evalueren en leerstrategieën binnen het
wiskundeonderwijs. Er ontstaat een steeds beter beeld van wat er
wel en niet effectief is bij het onderwijzen van wiskunde. De
recente wetenschappelijke bevindingen op dit gebied zijn zeer
interessant.
In onze cursus vertalen wij samen met u de recente wetenschappelijke
bevindingen op het gebied van het wiskundeonderwijs in praktisch
toepasbaar onderwijs, zodat u daarmee in uw eigen klaslokaal aan
de slag kunt gaan. In de vijf bijeenkomsten van de cursus komen de
volgende thema's aan bod:
- Onderwijzen en leren vanuit leerdoelen.
- Het leren zichtbaar maken met effectieve leeractiviteiten.
- Effectief feedback geven op verder leren.
- Vragen stellen en begeleid oefenen.
- Leerstrategieën in de wiskundeles.
- Uitbreiding van het vakdidactische repertoire.
Bijeenkomsten
De bijeenkomsten worden gehouden op de maandagen van 9 maart, 23 maart,
6 april, 18 mei en 15 juni 2020, steeds van 16:00 tot 20:00 uur.
De cursus kost € 495,= per deelnemer inclusief materiaal, koffie,
thee, fris en een broodmaaltijd. De eerste bijeenkomst zal plaatsvinden in
Cursus
en vergadercentrum Domstad, op loopafstand van het station
Utrecht Centraal. De overige locaties worden later bekend gemaakt.
Volg deze link voor meer informatie
of
meldt
u onmiddellijk aan via deze link.
Michel van Ast ( info@michelvanast.nl)
Jörgen van Remoortere ( jorgen@vanremoortere.nl)
|
Formatief assessment en handelen
Op woensdag 4 maart 2020 is er wederom een bijeenkomst van het
scholennetwerk wiskunde. Het onderwerp is wederom 'Formatief
assessment en formatief handelen'. Naast wat theorie ligt de
focus vooral op de vraag hoe je het een en ander concreet in
het klaslokaal toepast. Deelnemers worden daarom nadrukkelijk
uitgenodigd om eigen ervaringen of voorbeelden in te brengen.
De bijeenkomst van 4 maart 2020 wordt van 17:00 tot 20:00 uur in
Leiden op een locatie nabij het centraal station gehouden. Voor
een maaltijd wordt gezorgd. De toegang bedraagt € 300,= maar
leden van het Onderwijsnetwerk Zuid-Holland (Bètasteunpunt
Zuid-Holland en het Regionaal Steunpunt Leiden) hebben gratis toegang.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Besmettelijke Ziekten
Auteur: | Don Klinkenberg en Swier Garst |
Uitgeverij: | Epsilon |
Aantal pagina's: | 68 |
ISBN: | 978 90 5041 180 6 |
Prijs: | € 10,00 |
Van een infectie word je ziek en je kunt na infectie ook andere
mensen weer besmetten. Behandeling van de ziekte leidt tot minder
nieuwe besmettingen. Vaccinatie biedt bescherming tegen infectie
en zorgt ook dat je de ziekte niet kunt verspreiden.
Hoe snel moet je een behandeling starten en hoeveel mensen moet je
vaccineren om een infectie helemaal te stoppen? Waarom lukt dat bij
de ene infectie wel en bij de andere niet? Hoe hangt het een en ander
af van eigenschappen van de infectieziekte? Kunnen we iets voorspellen?
Een wiskundig model kan ons helpen. In een model worden de biologische
eigenschappen van een infectie in formulevorm opgenomen. Het boekje
'Besmettelijke Ziekten' leert ons zo'n model te maken en in te zetten en
biedt aan vwo-leerlingen een prachtige basis voor het maken van een
werkstuk.
|
Optimaliseren in Netwerken
Auteur: | Rob van Oord, Jan Schrik en Steven Wepster |
Uitgeverij: | Epsilon |
Aantal pagina's: | 60 |
ISBN: | 978 90 5041 181 3 |
Prijs: | € 10,00 |
Zonder vervoer en transport is onze samenleving ondenkbaar. Het
optimaliseren van routes en goederenstromen is daarom op veel gebieden
van groot belang. Voor die optimalisatie moeten algoritmes worden
opgesteld en dan komt de wiskunde om de hoek kijken.
Om te beginnen moet je alle gegevens overzichtelijk in een graaf
zetten. Meestal heb je te maken met beperkte opslagcapaciteiten voor
goederen. Je moet dan onderzoeken hoe je de beschikbare vervoermiddelen
optimaal kunt inzetten om voorraden van distributiecentra naar afnemers
te krijgen.
In het boekje 'Optimaliseren in Netwerken' wordt aan de hand van
voorbeelden stap voor stap uitgelegd hoe je een logistiek probleem
aan kunt pakken. Er staan veel opgaven in waarmee je kunt onderzoeken
of je zelf een optimale oplossing kunt vinden. DIt boekje biedt aan
vwo-leerlingen een prachtige basis voor het maken van een werkstuk.
|
Advertenties
Texas Instruments: Programmeren in Python
Binnenkort wordt Python, een van de populairste programmeertalen,
geïntegreerd in de TI-Nspire CX II-T en TI-Nspire CX II-T CAS
grafische rekenmachines en software. Zo kunnen leerlingen Python
programma's schrijven, opslaan en uitvoeren met hun eigen grafische
rekenmachine.
Bij aanvang van schooljaar 2020-2021 is deze mogelijkheid beschikbaar.
Volg deze link
voor meer informatie.
|
|
|
Meewerken aan de Centrale Examens?
Bent u een creatieve en vakbekwame docent? En vindt u het
belangrijk dat leerlingen examenvragen krijgen die aansluiten op hun
niveau en interesses? Dan is meewerken aan de Centrale Examens als
constructeur iets voor u.
Per 1 augustus zoeken wij docenten voor de volgende constructiegroepen:
- wiskunde A/C vwo papier.
- wiskunde A havo papier.
- wiskunde B havo papier.
- wiskunde bb papier en cbt.
Bent u geïnteresseerd? Kijk dan vanaf 1 februari 2020 op
cito.nl/over-cito/werken-bij-cito/docenten-gezocht".
|
Gratis poster en stickers 'Werken in je schrift'
Bij het vak wiskunde hoort natuurlijk een ruitjesschrift. Maar
netjes werken volgens een vaste en overzichtelijke structuur is niet
altijd een gemakkelijke opgave voor leerlingen. Om docenten te
ondersteunen, heeft bettermarks de poster 'Werken in je schrift doe
je zo' ontwikkeld, met bijbehorende schriftstickers. Handig voor in
de klas en in het schrift.
Heeft u ons misgelopen op de jaarlijkse NWD en wilt u alsnog een
gratis poster voor in de klas en een set stickers voor uw leerlingen
ontvangen? Mail dan naar support@bettermarks.nl. We sturen u de
poster en stickers dan zo snel mogelijk toe. Ook als u geen klant
van bettermarks bent.
|
|
|