nummer 858, 24 november 2019
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4850 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Weinig steun voor curriculum.nu onder Aob-leden
Uit de resultaten van een enquête die de Algemene Onderwijsbond
(Aob) onder haar leden heeft gehouden, blijkt dat de leden weinig
kennis dragen van de plannen van curriculum.nu. Ook is er onder
de leden maar weinig steun voor die plannen te vinden. Dat geldt
zeer zeker ook voor de plannen voor rekenen en wiskunde.
Vlak na de publicatie van het eindadvies van curriculum.nu
beantwoorden ruim 600 docenten die vanuit hun vakgebied te maken
hebben met rekenen en wiskunde de Aob-vragenlijst. Meer dan de helft
van de ondervraagden bleek het eindvoorstel slecht of niet
te kennen. Slecht een kleine minderheid kende het eindvoorstel goed
(6%) of redelijk (12%):
Het is dus niet verwonderlijk dat een groot deel van de respondenten
de vragenlijst niet heeft afgemaakt.
Visie
Bijna 200 leraren hebben hun oordeel gegeven over de door curriculum.nu
geformuleerde visie op rekenen en wiskunde. Bijna de helft hiervan
gaf te kennen, zich niet te kunnen vinden in het eindvoorstel. Ruim de
helft zag in het eindvoorstel geen verbetering ten opzichte van de huidige
situatie:
Van de bijna 200 docenten was ongeveer een derde deel werkzaam binnen
het voortgezet onderwijs. De overige ondervraagden waren voornamelijk
werkzam binnen het primair onderwijs. Docenten van havo/vwo zijn het
meest negatief in hun oordeel. Binnen het vmbo was er wat meer evenwicht
binnen de meningen te vinden.
Bouwstenen
Slechts 134 respondenten waren in staat om commentaar te leveren op
de bouwstenen. Binnen het primair onderwijs en de theoretische en
gemengde leerwegen van het vmbo oordeelde men over die bouwstenen
overwegend positief. Bij de overige de docenten was het oordeel
juist overwegend negatief. Opvallend was dat docenten vmbo GT
de bouwstenen in meerderheid een verbetering ten opzichte van de
huidige situatie vonden. Binnen de andere sectoren lag dat duidelijk
anders. Samengevat ziet de situatie er zo uit:
Andere leergebieden
Uiteraard moeten de gepresenteerde uitkomsten, mede gezien de vrij kleine
aantallen, met enige marge worden geïnterpreteerd. Toch tekent zich een
duidelijk beeld af, zeker ook omdat voor de meeste andere leergebieden
een overeenkomstige tendens in de beoordeling door docenten valt waar te nemen.
Positieve geluiden waren te horen binnen de leergebieden Bewegen en Sport,
Kunst en Cultuur en Digitale geletterdheid. Collega's binnen
het leergebied Mens en Natuur waren echter nog veel kritischer gestemd
dan de collega's binnen het leergebied rekenen en wiskunde.
Discussie
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) is zowel direct als
indirect via de Federatie van Onderwijsvakorganisaties (FvOV) bij curriculum.nu
betrokken. Op het forum van de NVvW, dat alleen voor leden toegankelijk is,
heeft Wim van de Hulst een
discussie
gestart over het standpunt van NVvW/FvOV met betrekking tot het eindvoorstel
van curriculum.nu.
gk
bronnen:
|
Tweedeling door de grafische rekenmachine
Hoewel in de praktijk de keuze van de grafische rekenmachine doorgaans
door de school wordt gemaakt, heeft elke leerling in Nederland het
recht om zelf een door het College voor Toetsen en Examens (CvTE)
goedgekeurde grafische rekenmachine te gebruiken. Je kunt je afvragen
of er hierdoor nog wel sprake is van gelijke kansen tijdens het
eindexamen. Er bestaan namelijk behoorlijke verschillen tussen de
diverse merken en types grafische rekenmachines.
Vanuit het door mij in 2004 opgerichte bijlesinstituut
MathMind geef ik
leerlingen regelmatig voorlichting met betrekking tot de te kiezen
grafische rekenmachine. Het is mij tijdens die voorlichting opgevallen
dat er ondertussen met name een groot verschil is ontstaan tussen de
Casio enerzijds en de overige toegestane machines anderzijds.
Exact of niet exact?
Het meest in het oog springende verschil vind ik de mogelijkheid
van de Casio om vergelijkingen exact, althans met exacte antwoorden, op
te lossen. Ik geef u twee voorbeelden:
- Via de optie Polynomial geeft de Casio als oplossingen
van de vergelijking −3x2 + 2x + 6 = 0 de
exacte oplossingen (1 − √19)/3 en
(1 + √19)/3.
- Bij het oplossen van een goniometrische vergelijking als
2cos(2x − π/3) = 1 presenteert de Casio
een hele reeks doorbladerbare exacte oplossingen:
−2π, −5/3π,
−π, −2/3π, 0,
1/3π, ...
Ik weet uiteraard dat bij de omschrijving van exact oplossen van
vergelijkingen in de lijst examenwerkwoorden uitdrukkelijk het
gebruik van specifieke opties van de grafische rekenmachines wordt
uitgesloten. Dat neemt echter niet weg dat leerlingen met de exacte
antwoorden op het scherm vrij eenvoudig en met een trefzeker gevoel
naar het antwoord kunnen toewerken. En dat is voorwaar een voordeel!
Examenopgave
Ter illustratie heb ik vraag 7 van het Centraal Examen vwo wiskunde B
2017, eerste tijdvak, eens met een Casio grafische rekenmachine
opgelost. Bij deze vraag moet de examenkandidaat exact bepalen voor welke
waarde tussen 0 en 2/3π
de afstand tussen twee sinusoïden maximaal is. Zie de afbeelding rechts.
Voor de oplossing heb ik de twee functies uit de opgave in de Casio
ingevoerd. Als derde functie heb ik vervolgens de numerieke afgeleide
van de verschilfunctie ingevoerd en daarvan de nulpunten bepaald. Let
op: ik heb de afgeleide dus niet berekend maar door de grafische
rekenmachine numeriek laten benaderen. De Casio geeft mij dan tot mijn
verrassing een reeks exacte antwoorden waaruit eenvoudig het juiste
antwoord kan worden gekozen.
Voordeel
Hierboven heb ik slechts een paar voorbeelden opgenoemd waarbij leerlingen
met een Casio grafische rekenmachine tijdens het eindexamen duidelijk
in het voordeel zijn ten opzichte van leerlingen met bijvoorbeeld een
Texas Instruments grafische rekenmachine. Dat verschil vind ik onwenselijk
en moet naar mijn mening snel teniet worden gedaan. Dat zou het CvTE
bijvoorbeeld kunnen bewerkstelligen door slechts één grafische rekenmachine
toe te staan of door fabrikanten voor te schrijven om de grafische
rekenmachines van dezelfde functionaliteiten te voorzien.
Ir. Sjuup Rekko
|
Hoe stereotiep is uw wiskundeboek?
Begin november 2019 werden de resultaten gepubliceerd van een
onderzoek naar de vraag in hoeverre er in lesboeken stereotypen
over bepaalde groepen, zoals vrouwen en mensen met een niet-westerse
achtergrond, worden bevestigd en welke boodschappen er door die
lesboeken op die manier impliciet aan leerlingen worden doorgegeven.
In Nederland worden er 17 boeken voor Nederlands en 16 boeken voor
wiskunde in de brugklas gebruikt. Al deze boeken werden onderzocht.
In de onderzochte boeken figureren in de contexten gemiddeld ruim
300 personages per boek maar in een kwart van de boeken ligt dit
gemiddelde met 50 tot 100 personen beduidend lager. Er blijkt dat
er met betrekking tot opleidingssoort en vak geen significante
verschillen in de boeken zijn te ontdekken.
Geslacht en afkomst
Opvallend is dat vrouwen, zowel in tekst als in afbeelding, minder
voorkomen dan mannen. Het aandeel vrouwelijke personages varieert
van 32% tot 50% en is gemiddeld 41,4%.
Qua etniciteit ligt de zaak wat genuanceerder, want hoe interpreteer
je wat dat betreft namen en afbeeldingen? Bij een 'ruime' interpretatie
blijkt dat gemiddeld 9% van de personages in de wiskundeboeken van
niet-westerse oorsprong is. In de Nederlandse bevolking is dit
aandeel ruim 13%. Er is hier dus sprake van een lichte
ondervertegenwoordiging, die het sterkst blijkt te zijn voor de
Arabisch/Turkse subgroep.
Tussen de boeken bestaan er op het gebied van de niet-westerse
vertegenwoordiging aanzienlijke verschillen. Het niet-westerse
aandeel varieert in de boeken namelijk van 2% tot 18%.
Beroep en status
Slechts een op de vijf personages heeft in de lesboeken een beroep.
Van de groep van personages met een beroep is 72% man. daar ligt
de verhouding dus opmerkelijk scheef. De groep van mannelijke personages
vertoont daarbij ook nog eens een veel grotere verscheidenheid aan
beroepen. Wel moet worden opgemerkt dat vrouwelijke personages over
het algemeen een beroep met een iets hogere status hebben.
Wetenschappers, topsporters, beroemdheden en personages die
technische activiteiten uitvoeren zijn in de lesboeken vaker man
dan vrouw. Het aandeel vrouwen bij de topsporters is 34%, bij de
technische beroepen 28% en bij de beroemdheden slechts 25%.
Personages met een ouderrol zijn voor 52% vrouw en personages
die huishoudelijke taken uitvoeren, zijn voor 57% vrouw.
De maatschappelijke status van de beroepen die worden uitgevoerd
door Arabisch/Turkse en Aziatische personages ligt gemiddeld
beduidend lager dan van die van de andere personages. Zij zijn
ook duidelijk ondervertegenwoordigd binnen de groep van beroemde
personages. Daar staat tegenover dat er sprake is van juist
een duidelijke oververtegenwoordiging van 'zwarte' topsporters.
Noodzaak en mogelijkheid
Het moderne wiskundeonderwijs wordt, vooral in de onderbouw, al
jaren gekenmerkt door de zogenaamde 'voorstelbare contexten'.
Leerlingen worden tot begrip gebracht door de wiskunde op een
voorstelbare en zinvolle wijze toe te passen. Auteurs geven dat
onder andere vorm door veel personages in de leerboeken, vooral
in de leerboeken van de onderbouw, te laten optreden.
Het onderzoek, dat zich slechts heeft beperkt tot geslacht en
afkomst, laat zien dat het ondanks de ongetwijfeld goede bedoelingen
lastig is om alle groepen van de Nederlandse bevolking binnen die
'voorstelbare context' evenredig aan bod te laten komen. Dat zal
nog veel lastiger worden wanneer ook zaken als sexuele geaardheid,
leeftijd en levensovertuiging hierin moeten worden meegenomen.
Ik vraag me af of het wenselijk of zelfs überhaupt mogelijk is
om binnen een wiskundemethode te streven naar een evenredige
vertegenwoordiging van de Nederlandse bevolking op alle voorstelbare
vlakken. Het kan niet anders dan dat een dergelijk streven op
een gegeven moment een geforceerd karakter gaat krijgen.
Neutrale personages
Het blijkt dat in ongeveer een kwart van de wiskundeboeken gewoon
veel minder personages worden genoemd. Dat werkt dus ook. Het
onderzoeksverslag vermeldt verder dat in de lesboeken Nederlands,
met name bij invuloefeningen, sprake is van neutrale personages
als je broer, je moeder of je buurman. Je
kunt hierbij natuurlijk ook weer opmerken dat niet iedereen een
broer of buurman heeft maar om überhaupt contexten te kunnen maken,
moet er uiteraard ergens een grens aan het evenredigheidsstreven
worden gesteld.
Het is naar mijn overtuiging echt niet nodig om bij elk wiskundig
probleem drie of vier personages met minutieus afgewogen kenmerken
op te voeren. Hou de personages in het wiskundeboek beperkt en
neutraal en laat het herkenbaar maken van leerstof over aan de
docent. Op die manier kunnen geforceerde contexten en allerlei
problemen met betrekking tot stereotypering van bevolkingsgroepen
in lesboeken worden voorkomen
Gerard Koolstra
Het genoemde onderzoek is uitgevoerd onder leiding van
Judi Mesman, Tessa van de Rozenberg, Daudi van Veen,
Lucie Zicha en Marleen Groeneveld. Er zijn twee
rapporten verschenen, één rapport
over
de representatie en stereotypering van vrouwen en mannen en één rapport
over
etniciteit, representatie en stereotypering.
|
De Perfecte Grafiek
|
| | Michiel Dullaert | | |
Op de afgelopen studiedag van de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW) werd de slotlezing verzorgd door Michiel
Dullaert. In zijn inspirerend betoog liet hij zien hoe je ervoor
kunt zorgen dat een grafiek ook echt de boodschap overbrengt. Voor
iedereen die zijn lezing niet heeft bijgewoond of het een en ander
nog eens rustig wil doorlezen, is er de website deperfectegrafiek.nl.
Op deze website is onder andere het volgende te vinden:
- Een filmpje over het belang van datavisualisatie.
- Een poster, gratis als pdf te downloaden, waarop stap voor stap
het ontwerpen van goede grafieken wordt begeleid.
- Een Engelstalige uitleg over de keuze van de juiste grafiek.
- Do's en don'ts bij het ontwerpen van grafieken.
gk
|
Wisk4all keuzemenu: Meetkunde
Wisk4all
is een reeks speciaal voor aankomende docenten ontwikkelde
colleges. De colleges worden gegeven door docenten statistiek,
getaltheorie, geschiedenis van de wiskunde en meetkunde. De colleges
zijn ook interessant voor niet-wiskundigen. Het onderwerp van deze
tweede bijeenkomst van
Wisk4all
is 'meetkunde'.
Bas Edixhoven en Jeroen Spandaw laten u op woensdag
11 december 2019 de schoonheid van de meetkunde met de volgende onderwerpen
ervaren:
- Het vlak en paren reële getallen, een wonderlijk verband tussen
vlakke meetkunde en de operaties 'optellen' en 'vermenigvuldigen'.
- Nieuwe symmetrieën die de meetkunde mooier en gemakkelijker
maken. De combinatie hiervan met Archimedes' spectaculaire kwadratuur
van de parabool.
Het college wordt op woensdag 11 december van 16:00 uur tot 20:00 uur in Leiden
gegeven. De locatie ligt op loopafstand van het station Leiden CS.
De toegang bedraagt € 300,= doch is gratis voor leden van het
Bètasteunpunt Zuid-Holland en het Regionaal Steunpunt Leiden.
Volg
deze link voor nadere informatie of om u aan te melden.
|
KWG wintersymposium 2020
Op zaterdag 11 januari 2020 is het weer tijd voor het jaarlijkse
wintersymposium van het Koninklijk Wiskundig Genootschap (KWG). Dit
jaar is het thema 'De toepassingen van wiskunde in weer, klimaat en
milieu'.
Gedurende het symposium worden onder andere de volgende vier interessante
voordrachten gehouden:
- Puntprocesmodellen voor aardbevingen, toegepast op data uit
Groningen en Kashmir (Marie-Colette van Lieshout, Centrum voor
Wiskunde & Informatica).
- Kantelpunten in het klimaat: is twee graden te veel? (Robbin
Bastiaansen, Universiteit Leiden/Universiteit Utrecht).
- Onzekerheid in klimaatbeleid: kosten, koolstof en keuzes
(Kaj-Ivar van der Wijst, Planbureau voor de Leefomgeving)
- A nonparametric estimator of the extremal index with an
application on estimating a heatwave's duration (Juan-Juan Cai,
TU Delft)
Het symposium is in de eerste plaats bestemd voor docenten wiskunde.
Geïnteresseerde leerlingen en collega's uit andere vakgebieden zijn
echter ook bijzonder welkom.
Het symposium wordt op zaterdag 11 januari 2020 van 10:30 uur tot
16:00 uur gehouden in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht.
Het
volledige programma is via deze link te vinden. Kosten voor
deelname bedragen voor KWG-leden € 35,=, voor niet-leden € 40,=
en voor leerlingen, studenten en standhouders € 20,=. Voor een
lunch en consumpties wordt gezorgd. Bij betaling na 31 december 2019
worden de kosten met € 5,= verhoogd.
Theo van den Bogaart ( theo.vandenbogaart@hu.nl)
|
Wereldwiskunde Fonds: Bijna €3000,= opbrengst
De oktoberveiling 2019 van het Wereldwiskunde Fonds (WwF) heeft dit jaar
het recordbedrag van € 2997,60 opgeleverd. En dan was er op 2 november
2019 ook nog de prachtige opbrengst van € 538,50 bij de boekenverkoop
op de NVvW-jaarvergadering in Veenendaal. Ik bedank alle bieders hier
hartelijk voor. De volledige opbrengst zal, u weet dat inmiddels, weer
volledig worden besteed aan projecten voor wiskundeonderwijs in de derde
wereld.
Maar niet alles is verkocht. Er zijn nog heel veel boeken over,
waaronder schoolboekjes, jaargangen van Pythagoras en veel
Nederlandse en buitenlandse studieboeken. Alles is voor slechts 2 euro
te koop, behalve de Pythagoras-jaargangen, die u maar één enkele
euro kosten. U merkt het: het is de hoogste tijd voor de WwF
winterverkoop 2019. Die start dan ook rond 1 december.
Op
de website van het WwF staan zo'n 300 boeken en tijdschriften voor
u gereed. De WwF winterverkoop loopt tot 25 april 2020.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
Veilingmeester WwF
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Superlogisch
Auteur: | Ionica Smeets |
Uitgeverij: | Nieuwezijds |
Aantal pagina's: | 208 |
ISBN: | 978 90 5712 520 1 |
Prijs: | € 18,95 |
In ons dagelijks leven regent het getallen en niet alleen als er 10
procent kans is op regen. Wat zit er achter die getallen? Wat is de
logica achter een BH-maat als 70F en hoe kun je een miljoenennota van
284.500.000.000 euro begrijpen? Hoe zie je of een kortingsactie bij
de supermarkt voordelig is en waarom sta je altijd in de verkeerde
rij?
Al tien jaar lang schrijft Ionica Smeets met glasheldere
logica en veel humor over getallen voor de Volkskrant. Superlogisch
bundelt haar beste columns en geeft praktische tips om de wereld
beter te begrijpen met getallen. Na het lezen van dit boek zul je
op een andere manier naar getallen kijken en regelmatig in jezelf
mompelen: 'Ah, zo zit dat... Superlogisch!'
|
Volgens Barton deel 2
Auteur: | Craig Barton |
Uitgeverij: | Phronese |
ISBN: | 978 94 9012 034 4 |
Prijs: | € 17,50 |
In deel 1 van 'Volgens Barton' stond wiskundeleraar Craig
Barton uitgebreid stil bij het uitleggen van wiskunde. Zie
ook WiskundE-brief 843. In
Volgens
Barton deel 2 bespreekt de auteur, wederom aan de hand
van wetenschappelijk onderzoek, het werken met oefenopdrachten.
Hoe kun je met ontwerp, volgorde en nabespreking van opdrachten
het begrip bij de leerling verhogen? En hoe kun je ervoor zorgen
dat de stof bij de leerling beklijft?
Craig Barton laat de lezer zien hoe je de wetenschap kunt
inzetten om leerlingen zelfstandiger te laten opereren zodat zij
opdrachten die meer inzicht vereisen beter kunnen uitvoeren. Hij
staat uitgebreid stil bij het formatief toetsen. Naar welke
informatie ben je tijdens het toetsen eigenlijk op zoek? Hoe
organiseer je de toetspraktijk zo dat leerlingen er het meeste
van opsteken? Hoe voorkom je dat je als docent uren met het
corrigeren van toetsen bezig bent?
Craig Barton is sinds 2004 wiskundeleraar. Hij is de
ontwikkelaar van twee populaire wiskundewebsites, te weten
www.mrbartonmaths.com en www.diagnosticquestions.com. Hij
verzorgt ook een goed beluisterde podcast waarin hij met tal van
experts spreekt over de didactiek van de wiskunde.
|
Advertenties
Online bijscholingen GeoGebra
Tijdens de laagdrempelige webcursus "GeoGebra van A tot Z"
kunnen wiskundedocenten, maar ook hun leerlingen, uitgebreid kennis
maken met de vakdidactische mogelijkheden van de vijf verschillende
apps van GeoGebra.
Onze jarenlange ervaring in het gebruik van GeoGebra hebben we
gebundeld in een uitgebreide syllabus met onmiddellijk bruikbaar
lesmateriaal en bijhorende interactieve applets. Deelnemers kunnen
deze bijscholingen op eigen tempo, individueel of in een team, via
het internet op een tijdstip naar keuze volgen.
Ga voor meer informatie of om u in te schrijven naar het leerplatform
voor wiskunde op www.mathelo.net.
|
Digitale interactieve wiskundeleerlijn in Prowise Presenter
Onze methode bestaat uit lessenseries over verschillende
onderwerpen die in de brugklas van het havo/vwo aan de orde komen.
Iedere lessenserie bestaat uit paragrafen met elk een specifiek
leerdoel, opgaven en een diagnostische toets waarmee goed kan
worden beoordeeld of de beoogde doelen behaald zijn.
Bekijk
alle lessenseries op MyProwise. Geeft hiertoe op de site in de
zoekbalk rechtsboven de tekst "Leerlijn wiskunde" in. De
lessenseries kunnen direct in Presenter worden geopend en zijn op
elk digibord en device te gebruiken.
Mail voor meer informatie naar prowiskunde@prowise.com.
|
Profiteer van het TI volume-aankoopprogramma
Als u grafische rekenmachines of andere producten van Texas
Instruments voor uw school bestelt, kunt u gebruik maken van
het volume-aankoopprogramma. Met dit programma kunt u bij de
aanschaf van tien of meer producten gratis extra apparatuur
voor uw school aanvragen.
Dat is ideaal om bijvoorbeeld eens de TI-Innovator Rover
robotauto in te zetten tijdens een projectweek of voor
uw STEM-activiteiten.
Bekijk
het volume-aankoopprogramma en bestel uw gratis producten
via deze link.
|
|
|
|
|