nummer 851, 1 september 2019
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Uw WiskundE-brief verandert (een beetje)
De WiskundE-brief is steeds met de tijd meegegaan. Vergelijk
op www.wiskundebrief.nl de eerste en de laatste
WiskundE-brief maar eens met elkaar. Onlangs heeft
uw redactie besloten om weer een paar veranderingen in de
WiskundE-brief aan te brengen.
De veranderingen in de Wiskund E-brief hebben te maken
met de verschijningsdata, de lay-out en de manier waarop u de
Wiskund E-brief kunt raadplegen.
Vaste verschijningsdata
Adverteerders willen vaak wat meer zekerheid. Ook abonnees willen
vaak graag weten wanneer zij op de Wiskund E-brief
kunnen rekenen. Daarom heeft de redactie besloten om vaste
verschijningsdata te gaan hanteren. Die verschijningsdata liggen,
buiten de schoolvakanties, steeds ongeveer twee weken uit elkaar.
Op www.wiskundebrief.nl kunt u de vaste verschijningsdata nalezen.
Die data staan vast maar bij voldoende kopij komt de
Wiskund E-brief ook op tussengelegen zondagen uit.
Lees meer op de website
Langere artikelen zullen in het vervolg niet altijd meer helemaal
in de mail worden geplaatst. Met een knop Lees meer kunt u dan
de rest van het artikel desgewenst op de site lezen. Zo wordt uw
mailbox minder belast en maakt u misschien eens wat vaker kennis
met de website
van de WiskundE-brief.
De website
van de WiskundE-brief wordt dit jaar ook een stuk
interessanter. U weet waarschijnlijk dat u daar kunt zoeken in
het archief van de ruim 850 Wiskund E-brieven van de
afgelopen jaren. Met ingang van dit schooljaar kunt u daar echter
ook regelmatig voorpublicaties vinden van artikelen over recente
ontwikkelingen.
Didactische ontwikkelingen
Tijdens het komende schooljaar zal de redactie meer aandacht
gaan besteden aan didactische ontwikkelingen. Er gebeurt, ook
internationaal, op dit moment namelijk van alles op het gebied
van de wiskundedidactiek. Veel ontwikkelingen zijn niet algemeen
bekend. Aan die bekendheid wil uw redactie iets gaan doen.
Heeft u vanuit 'het veld' iets op wiskundedidactisch gebied te
melden, doe dat dan naar redactie@wiskundebrief.nl. De redactie
besteedt ook graag aandacht aan uw interessante initiatieven.
De redactie wenst u een fantastisch nieuw schooljaar toe.
Tineke van den Berg
Gerard Koolstra
Ton Groeneveld
|
Syllabi voor 2021 gepubliceerd
Gedurende deze zomer zijn de syllabi ten behoeve van de centrale
eindexamens 2021 gepubliceerd.
Via deze
link kunt u deze syllabi snel opvragen. Ten opzichte van voorgaande jaren
zijn er wat kleine wijzigingen doorgevoerd. Een paar wijzigingen voorzie ik
hieronder van enig commentaar.
De meest opvallende passage in de syllabus 2021 voor havo wiskunde
A is een voetnoot bij het begrip scheve verdeling:
"Omdat er geen eenduidige definitie bestaat van het begrip scheefheid,
zal, als bij een vraag op het examen dit begrip aan de orde komt,
voldoende uitleg gegeven worden om de vraag te kunnen beantwoorden." |
Hoewel deze regeling strikt genomen pas van toepassing is op het
eindexamen van 2021, neem ik aan dat ook in de opgaven van het
eerstvolgende centrale examen al voorzichtig met het begrip 'scheefheid'
zal worden omgegaan. Voor het komende examen wordt in ieder geval het
begip 'asymptotisch gedrag' als bekend verondersteld. In de syllabi
tot en met 2019 kwam dit begrip al wel in de voorbeeldopgaven voor
maar werd het niet expliciet genoemd.
Begrippenlijst
De begrippenlijst die in alle syllabi staat en ook wel als kruisjeslijst
bekend staat, is voor 2021 bijgewerkt. Bij wiskunde B havo is nu ook
het begrip 'gemiddelde verandering' opgenomen. Bij wiskunde A vwo zijn
de begrippen 'absoluut', 'relatief' en 'periodiek verschijnsel' toegevoegd.
Bij wiskunde C is het begrip 'vergelijking van een lijn' toegevoegd.
Heel opmerkelijk is het dat het begrip 'differentiequotiënt' bij wiskunde B
vwo uit de lijst voor 2021 lijkt te zijn geschrapt.
wiskunde C
Bij wiskunde C is het berekenen van de inhoud van een kegel
toegevoegd. Van groter belang is wellicht dat het onderwerp
telproblemen, waarover in het centraal examen van 2018 en 2019
geen vragen werden gesteld, met ingang van het komende examen wel
getoetst gaat worden.
Typografie
Ik heb de versie van juni 2019 van de syllabi voor 2021 gelezen.
In die syllabi zaten enkele storende typografische onvolkomenheden.
De notaties voor vectoren waren daar bijvoorbeeld zo goed als onleesbaar.
Ondertussen zijn er verbeterde versies gepubliceerd.
gk
|
Toegestane rekenmachines 2021
Kort voor het begin van de vakantie is de
Regeling
toegestane hulpmiddelen voor de centrale examens vo 2021
gepubliceerd. Voor wiskunde is vooral van belang wat er precies
gezegd wordt over rekenmachines. Over de grafische rekenmachines
is weinig nieuws te melden. Interessanter is wat er in de regeling
staat en niet staat over de 'eenvoudige' rekenmachine met
basisbewerkingen. Gelden er op het vmbo minder beperkingen dan op
havo en vwo?
De lijst van toegestane grafische rekenmachines is ongewijzigd:
- Casio fx-9860GII(SD) (mits voorzien van examenstand): OS2.07 en hoger.
- Casio fx-CG20 (mits voorzien van examenstand): OS2.01 en hoger.
- Casio fx-CG50.
- HP Prime, mits voorzien van de meest recente Nederlandse examenstand.
- TI-84 Plus T, de basisversie met LED lampje.
- TI-84 Plus CE-T vanaf versie OS 5.1.5.
- TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS) vanaf versie OS 4.4.0.532.
Bij de HP Prime wordt nog opgemerkt dat het mogelijk is dat
de exacte eisen door ontwikkelingen nog kunnen wijzigen. Deze wijzigingen
worden dan uiterlijk in de meest recente Maartaanvulling meegedeeld.
Ook staat bij dit apparaat de eis vermeld dat de examenstand door de
examinator moet worden ingesteld, "aangezien de controle óf de machine in
examenstand staat wel kan worden uitgevoerd zonder de leerling te storen
maar niet of de machine in de juiste examenstand staat".
Wat is een 'eenvoudige' rekenmachine?
In november 2018 is er een belangrijke aanvulling op de regeling
toegestane hulpmiddelen 2020 verschenen. Zie hiervoor ook WiskundE-brief 828.
In deze aanvulling probeert men af te bakenen wat onder een 'eenvoudige'
rekenmachine wordt verstaan. Uitgangspunt is daarbij dat hulpmiddelen
die vaardigheden waarover de leerling volgens de syllabus moet
beschikken, overbodig maken, niet zijn toegestaan. Uitdrukkelijk
worden als verboden mogelijkheden genoemd:
- Oplossen van (stelsels van) vergelijkingen.
- Numeriek integreren en differentiëren van functies.
- Rekenen met verhoudingen.
- Berekeningen met micro, kilo,...
- Gebruiken van wetenschappelijke constanten.
- Werken in een spreadsheet.
- Werken met ingebouwde formules.
Er worden drie machines genoemd die aan de eisen voldoen, te weten
de Casio fx-82MS, de HP10S+ en de TI30XB(S). Er worden ook twee
rekenmachines genoemd die uitdrukkelijk niet zijn toegestaan.
Die rekenmachines zijn de Casio fx-991EX en de TI-30XPro. Deze
wetenschappelijke rekenmachines kosten zo'n dertig euro en beschikken
over mogelijkheden als het werken met spreadsheets, het laten
oplossen van vergelijkingen en het uitvoeren van lineaire regressie.
Deze laatste functie kan handig worden ingezet bij het opstellen
van formules bij rechte lijnen.
Wel op het vmbo toegestaan?
De bovenstaande aanvulling heeft alleen betrekking op havo/vwo.
Omdat tijdens het wiskunde-examen op havo/vwo de grafische
rekenmachine verplicht is en een 'gewone' rekenmachine niet mag
worden gebruikt, zou je verwachten dat op het vmbo, waar de 'gewone'
rekenmachine wél tijdens het wiskunde-examen wordt gebruikt,
minstens dezelfde beperkingen zouden moeten gelden.
Het maken van tabellen is een vaardigheid waarover examenkandidaten
moeten beschikken. Het toestaan van rekenmachines die tabellen
kunnen maken, is volgens veel docenten daarom al discutabel. Als
een rekenmachine daarbij ook nog eens vergelijkingen kan oplossen,
dan overschrijdt die rekenmachine voor het vmbo volgens mij
duidelijk een grens.
Maar
tot mijn verbazing ontbreekt voor het vmbo elke concrete verwijzing
naar apparaten die niet zijn toegestaan. De tekst van vorig jaar
is ongewijzigd overgenomen terwijl bij de bijlage voor havo/vwo
de aanvulling integraal is overgenomen.
Duidelijkheid gevraagd
In WiskundE-brief 840 verzocht ik om duidelijkheid met betrekking tot
de toegestane rekenmachines, met name in het vmbo. Die vraag kan ik
op dit moment alleen maar met klem herhalen.
Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) gaat uitdrukkelijk uit van
het standpunt dat hulpmiddelen geen vereiste vaardigheden overbodig
mogen maken. Het verbaast mij dat dit uitgangspunt in de regeling voor
het vmbo niet terug te vinden is.
gk
|
Vijf medailles op de Internationale Wiskunde Olympiade
Het Nederlandse team heeft afgelopen zomer vijf medailles gewonnen
op de Internationale Wiskunde Olympiade. Matthijs van der Poel (18)
uit IJsselstein behaalde voor het derde jaar op rij een zilveren
medaille. Jesse Fitié, Richard Wols, Jovan Gerbscheid en Jippe
Hoogeveen sleepten alle vier een bronzen medaille in de wacht.
Het zesde lid van het Nederlandse team, Szabi Buzogány, verdiende
een eervolle vermelding, omdat hij één van de zes opgaven van de
wedstrijd foutloos oploste.
De Internationale Wiskunde Olympiade vond van 14 tot 21 juli 2019
plaats in Bath in het Verenigd Koninkrijk. De leerlingen kregen
zes opgaven van hoog wiskundig niveau voor hun kiezen, verdeeld over twee
wedstrijddagen. Op elke wedstrijddag kregen zij vier en een half uur
de tijd en voor elke opgave konden ze zeven punten verdienen. Dit
zijn de resultaten van de Nederlandse deelnemers:
punten |
medaille |
naam |
leeftijd |
klas |
school |
28 |
zilver |
Matthijs van der Poel |
18 |
vwo 6 |
Christelijk Gymnasium Utrecht |
21 |
brons |
Jesse Fitié |
17 |
vwo 5 |
Maerlant-Lyceum Den Haag |
21 |
brons |
Richard Wols |
16 |
vwo 6 |
CSG Dingstede Meppel |
19 |
brons |
Jovan Gerbscheid |
16 |
vwo 5 |
St. Ignatiusgymnasium Amsterdam |
18 |
brons |
Jippe Hoogeveen |
16 |
vwo 5 |
Openbaar Lyceum Zeist |
10 |
- |
Szabi Buzogany |
19 |
vwo 5 |
Corderius College Amersfoort |
Medailles
Bij de Internationale Wiskunde Olympiade wordt aan maximaal de helft
van de deelnemers een medaille uitgereikt. Van de 621 deelnemers
kregen er 52 een gouden medaille 94 een zilveren medaille en 156
een bronzen medaille. Er deden 112 landen mee en Nederland eindigde
samen met Hong Kong op de 37 e plaats. Het landenklassement
werd aangevoerd door de teams van de Verenigde Staten en China, die
precies evenveel punten behaalden.
Matthijs, Jovan en Jippe vielen al eerder in de prijzen bij deze
grootste internationale wiskundewedstrijd voor scholieren. Matthijs
behaalde al twee keer zilver. Hij deed dat vorig jaar in Roemenië
en het jaar daarvoor in Brazilië. In Roemenië behaalden Jovan en
Jippe vorig jaar brons. Ook Szabi maakte toen al deel uit van het
team. Hij verdiende toen, net als dit jaar, een eervolle vermelding.
Het Nederlandse team werd begeleid door Birgit van Dalen
(Universiteit Leiden en ISW Hoogeland Naaldwijk), Quintijn
Puite (Technische Universiteit Eindhoven en Alberdingk Thijm
College Hilversum) en Jeroen Huijben (Universiteit van
Amsterdam).
|
Laatste regionale netwerkbijeenkomsten Rekenen VO
Voor 2019 organiseerde het Steunpunt Taal & Rekenen VO
een serie van drie netwerkbijeenkomsten Rekenen. Twee bijeenkomsten
hebben ondertussen plaatsgevonden; de derde en laatste bijeenkomst
zal, afhankelijk van uw regio, op 17, 19 of 26 september 2019
worden gehouden. U bent ook op deze bijeenkomst uiteraard van
harte welkom.
De netwerkgroepen worden inhoudelijk begeleid door rekenspecialisten.
Indien u wilt deelnemen aan één van de onderstaande bijeenkomsten, is
het noodzakelijk dat u zich aanmeldt met behulp van de
bijbehorende link.
datum |
regio |
adres |
|
dinsdag 17 september 2019 |
Noord |
Dr. Nassau College Locatie Quintus Mr. Groen van Prinstererlaan 98 9402 KG Assen |
Aanmelden |
donderdag 19 september 2019 |
Midden |
Marnix College Prins Bernhardlaan 30 6713 MC Ede |
Aanmelden |
donderdag 26 september 2019 |
Zuid |
De Rooi Pannen Fellenoordstraat 93 9402 NP Breda |
Aanmelden |
Deze netwerkbijeenkomsten zijn uitsluitend bedoeld voor rekencoördinatoren,
rekendocenten, middenmanagers en schoolleiders die zich op hun school met
het rekenbeleid bezighouden. Er zijn voor de deelnemers geen kosten
verbonden aan de netwerkbijeenkomsten.
Het programma van de bijeenkomsten ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
14:00−14:30 uur |
Inloop met koffie/thee. |
14:30−14:50 uur |
Korte presentatie van het Steunpunt: het laatste nieuws. |
15:00−16:30 uur |
inhoudelijke netwerkbijeenkomst. |
15:00−17:00 uur |
afscheid in informele sfeer onder het genot van een drankje en een hapje. |
Inhoudelijke netwerkbijeenkomst
Tijdens het inhoudelijke deel van de netwerkbijeenkomst zullen er
tips en ervaringen worden uitgewisseld over onder andere de nieuwe
aanpak van rekenen in het mbo en de uitvoering van het mondelinge
rekenexamen ER. U kunt tijdens dit onderdeel ook uw 'best practices'
aan de groep kwijt. Als u een wat uitgebreidere bijdrage overweegt,
dan stelt de organisatie het op prijs dat u voorafgaand even contact
hierover opneemt.
|
U-Talent docentactiviteiten
U-Talent organiseert tijdens het nieuwe schooljaar weer een aantal
interessante activiteiten voor wiskundedocenten. De cursussen zijn
gericht op verdieping van vakkennis en uitbreiding van (vak)didactische
inzichten.
De volgende vier cursussen zijn wellicht voor u interessant:
Onderzoekend wiskunde leren
Tijdens de cursus
Onderzoekend
wiskunde leren wordt behandeld hoe onderzoekend leren kan worden
ingezet binnen het wiskundeonderwijs. Vanuit een theoretisch kader
leert u op kleine en grotere schaal praktische keuzes te maken zodat
leerlingen meer ruimte krijgen voor onderzoek en ontdekking.
Opdat je de pret ziet van de spreadsheet
Spreadsheetsoftware biedt veel mogelijkheden die de grafische rekenmachine
niet heeft. De software is een stuk veelzijdiger en bovendien gebruiken
de leerlingen in hun latere studie of loopbaan vaker spreadsheets dan
een grafische rekenmachine. Tijdens de cursus
Opdat
je de pret ziet van de spreadsheet leert u hoe u spreadsheetsoftware
in de bovenbouw inzet voor statistiek en voor het dynamisch modelleren.
Digitale formatieve toetsing
Formatieve toetsen kunnen inzicht geven in het leerproces van de
leerling en geven daardoor veel informatie over hoe ver een leerling
is en wat de leerling nog nodig heeft om nog verder te komen. Door de
toetsing online uit te voeren, kunt u uw gegevens goed vergelijken en
kunnen grote delen automatisch nagekeken worden. Tijdens de cursus
Digitale
formatieve toetsing gaan we hier diepgaand op in.
Ontwerp een Escape Room
Escape Rooms zijn sinds een aantal jaar enorm populair als recreatief
uitje. Maar ook in het onderwijs kunnen Escape Rooms prima worden
ingezet om leerlingen op een leuke en uitdagende wijze zelf aan de
slag te laten gaan. In de twee bijeenkomsten van de cursus
Ontwerp
een Escape Room maakt u samen met collega's van andere scholen onder
begeleiding van experts een Escape Room voor uw leerlingen.
Volg deze link voor
meer informatie of om u aan te melden.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Amsterdam
Het Voorbereidend jaar Anderstalige Studenten aan de VU (VASVU) is in het leven
geroepen voor studenten met een buitenlandse vooropleiding die in Nederland niet
rechtstreeks toelaatbaar zijn tot de universiteit.
Het VASVU is op zoek naar een eerstegraads docent wiskunde voor 0,4 fte.
Volg
deze link voor meer informatie over deze vacature.
|
|
|
Pythagoras zoekt nieuwe redacteuren
Al bijna 60 jaar is Pythagoras het tijdschrift dat jongeren
laat zien hoe mooi en divers wiskunde kan zijn. Vindt u het, net als
ons, leuk om na te denken over hoe je wiskunde uitdagend en begrijpelijk
kunt presenteren?
Wilt u leerlingen graag laten zien dat er méér is dan alleen de
schoolwiskunde? Bent u in staat om enthousiast te schrijven over
wiskundige stellingen, afleidingen en toepassingen? Ontwikkelt u
graag wiskundige puzzels, breinbrekers en vraagstukken?
Heeft u op de bovenstaande vragen minstens één keer ja geantwoord?
Help ons dan mee om de wiskunde bij jongeren te promoten en kom
in de redactie van Pythagoras. Neem contact op met
Roosmarij Vanhommerig via hoofdredacteur@pyth.eu.
|
|
|
Advertenties
Gratis interactieve wiskundelessen met Prowiskunde
De nieuwe digitale en interactieve leerlijn van Prowise is
gratis te gebruiken door zowel leerlingen als docenten. Prowiskunde
is ontwikkeld voor havo en vwo.
De lessen bestaan uit instructie- en oefenmateriaal dat op elk
digitaal bord en leerlingdevice te gebruiken is. De leerlijn is
opgebouwd uit lesblokken met specifieke doelen en is ook los
naast elke methode te gebruiken.
In 3 stappen aan de slag
- Maak
een gratis Prowise-account aan.
- Ga
naar MyProwise en typ in de zoekbalk "Leerlijn wiskunde".
- Open een lessenserie in Presenter.
Mail voor meer informatie naar prowiskunde@prowise.com.
|
|
|
Inschrijving T3 Inspiratiedag geopend
Meld u nu aan voor de T3 Inspiratiedag van 9 oktober 2019 in
Wageningen. Op de campus organiseert docentennetwerk T3
Nederland met diverse workshops, pitches en speeddates een
inspirerende dag rondom onderzoekend leren, innovatie en de
toekomst van het bètaonderwijs.
Wissel tijdens de T3 Inspiratiedag met uw collega's van gedachten
over het werken met vakoverstijgende thema's en over het curriculum
van de toekomst.
Bekijk
hier het complete programma of meld u aan.
|
|
|
4e Nationale Toetscongres VO
Hoe kijkt de wetenschap aan tegen creativiteit, samenwerken en digitale
geletterdheid? Hoe maak je deze vaardigheden meetbaar? Kom voor
het antwoord naar het 4e Nationale Toetscongres VO op 10 oktober
2019 in Amsterdome.
Hoe geef je binnen het voortgezet onderwijs op motiverende manier invulling
aan het volgen van de ontwikkeling van leerlingen? Met toetsing kun je dit
bereiken. Maar de ene toets is de andere niet. Het 4e
Nationale Toetscongres VO op donderdag 10 oktober 2019 in het
Amsterdamse Amsterdome laat docenten en schoolleiders binnen het VO
'anders kijken, meer zien'.
Van gamification tot de cijferloze school.
Bekijk
het programma van inspirerende lezingen en actieve workshops op toetscongresvo.nl.
|
|
|
Het jaar meteen goed beginnen?
Het nieuwe schooljaar is nog maar net begonnen. Wij geven u voor
het nieuwe schooljaar daarom graag al meteen een prachtig verbeterpunt
ter overweging: overstappen op de HP Prime grafische rekenmachine.
Graag komen we vrijblijvend bij u langs voor een demonstratie,
waarna we uiteraard ook een HP Prime grafische rekenmachine bij u
achterlaten.
Kijk
alvast op ons YouTube kanaal voor meer informatie of neem contact
met ons op via info@hp-prime.nl.
|
|
|
|
|