nummer 850, 7 juli 2019

Dit nummer wordt ge­stuurd naar circa 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Lagere scores wiskunde-examens

De gemid­delde scores bij de centra­le examens voor wiskun­de lagen dit jaar vooral op het vwo een stuk lager dan vorig jaar. Het havo laat een gemengd beeld zien: stij­ging bij wiskun­de A en daling bij wiskun­de B. Vmbo-gt (mavo) ver­toont al langere tijd een dalende lijn.
Kort geleden heeft Cito de zoge­noemde toets- en itemana­lyses (TIA) gepubli­ceerd voor het eerste tijdvak van het Cen­traal Examen van dit jaar. Het gaat om een statis­tische analyse van de WOLF-gege­vens die door docen­ten naar Cito worden opge­stuurd. Die gege­vens zijn niet defini­tief en niet com­pleet; het zijn name­lijk de voorge­stelde scores van de eerste correc­tor, soms slechts van een gedeel­te van de kandida­ten. Toch blijken de uitkom­sten vaak wonder­wel overeen te komen met de later gepubli­ceerde defini­tieve resulta­ten.
De eindexa­mens vmbo-bb en vmbo-kb worden overwe­gend, in meerde­re varian­ten, digi­taal afgeno­men. De data met betrek­king tot deze examens zijn in de TIA niet meegeno­men.
In de boven­staande grafiek ziet u voor de ver­schil­lende wiskun­devak­ken de ontwik­keling over de laatste vijf jaar van de gemid­delde score, uitge­drukt als percen­tage van de maxima­le score. Deze score noemt men ook wel de p-waarde. Het meest opmerke­lijk is de ontwik­keling op het vwo. Vorig jaar werden de eerste examens afgeno­men volgens het nieuwe program­ma en zoals we in WiskundE-brief 818 meldden, werden die examens zeer goed gemaakt. Dit in tegen­stel­ling tot de situa­tie op het havo, waar de eerste examens volgens het nieuwe program­ma een jaar eerder juist bijzon­der slecht werden gemaakt. De opval­lende daling van de scores op het vwo moeten we wel­licht beschou­wen als een soort correc­tie op de mooie resulta­ten van het voor­gaande school­jaar.
Het wiskun­de-examen op vmbo-gt (mavo) kende de meest deelne­mers. Op het vmbo-gt hebben zich recente­lijk geen vernieu­wingen in het wiskun­depro­gramma voorge­daan. We zien voor het vmbo-gt een duide­lijk dalende trend in de grafiek.
Kijken we naar de gemid­delde cijfer­score voor het Cen­traal Examen, dan is het beeld heel anders. Uiter­aard spelen de N-termen, die bepalen bij welke score welk cijfer hoort, hier een essenti­ële rol. Bij het bepalen van de N-term wordt er in eerste instan­tie vanuit gegaan dat de groep eindexa­menkan­didaten niet beter of slech­ter is gewor­den. Het is dus niet zo verras­send dat de cijfers een veel rusti­ger beeld geven dan de percen­tages.
Jongens tegen­over meisjes
Bij alle verha­len over de school­succes­sen van meisjes en de proble­men die jongens binnen het onder­wijs ervaren, wordt wel eens uit het oog verlo­ren dat meisjes op het Cen­traal Examen bij de meeste vakken gemid­deld nog steeds lager scoren dan jongens. Voor de wiskun­devak­ken zag het beeld er dit jaar zo uit:
De staven in dit diagram geven steeds het ver­schil in procen­tuele score aan tussen jongens en meisjes waarbij een negatie­ve score aan­geeft dat de meisjes minder scoor­den dan de jongens. Grofweg kan er hierbij van worden uitge­gaan dat één procent­punt ver­schil overeen­komt met 0,1 punt ver­schil in het examen­cijfer.
Van jaar tot jaar wisselt de omvang van het ver­schil wel behoor­lijk. Bij vmbo-gt was de fluctua­tie dit jaar het sterkst. Dit jaar is het ver­schil ruim 4 procent­punten; vorig jaar was dit ver­schil met 0,4 procent­punten tien keer zo klein. Bij de andere wiskun­devak­ken zijn de fluctua­ties, zeker na de invoe­ring van de nieuwe examen­program­ma's, wat kleiner.
Meisjes­vragen
Er lijken op het examen duide­lijke jongens­vragen en duide­lijke meisjes­vragen te bestaan. Sommige vragen worden door meisjes beter gemaakt terwijl andere vragen favo­riet zijn bij de jongens. De ver­schil­len zijn soms verras­send groot. In hoever­re zaken als het onder­werp, de context of het type vraag­stel­ling hierbij een rol spelen, zou zeker een onder­zoek waard zijn.
gk

 

N-termen tweede tijdvak opmerkelijk

 
De N-termen voor het tweede tijdvak lagen voor bijna alle wiskun­devak­ken hoger dan die van het eerste tijdvak. Alleen de N-term voor wiskun­de B havo bleef ongewij­zigd. Het vwo-examen wiskun­de B had al een zeer hoge N-term van 1,8. In het tweede tijdvak werd die term nog eens opge­hoogd tot 2,2.
Een N-term boven de 2,0 komt af en toe voor. Bij wiskun­de was dat in 2007 al eerder het geval bij het wiskun­de-examen vmbo-kb. Meer recent is dat voorge­komen bij de digita­le examens en de pilot examens. Volgens de letter is dat echter niet in lijn met de officië­le regelge­ving, die zegt:
"N = de norme­rings­term, liggend tussen de waarden: N = 0,0 en N = 2,0, vast te stellen door het College voor Toetsen en Examens middels een norme­ringsbe­slis­sing."
Het CvTE heeft inmid­dels echter laten weten dat deze formule­ring op korte termijn zal worden aange­past.
N-term-sprong
De aanpas­sing van N=1,8 naar N=2,2 voor wiskun­de B vwo was mis­schien opzien­barend maar het was niet de groot­ste 'N-term-sprong' die van het eerste naar het tweede tijdvak optrad. Bij wiskun­de C vwo was dat ver­schil met een sprong van N=0,9 naar N=1,5 name­lijk maar liefst 0,6 punten.
Bij wiskun­de A ging het zowel voor havo als vwo om een beschei­den bijstel­ling van 0,2 punten en bij vmbo-gt betrof de bijtel­ling slechts 0,1 punten. Alleen bij het havo-examen wiskun­de B bleef de N-term dus ongewij­zigd.
Vorig jaar
Vorig jaar kregen voor wiskun­de alleen de beide wiskun­de-B-examens in het tweede tijdvak een hogere N-term. Die verho­ging was wel meteen uitzon­derlijk; zie hier­voor WiskundE-brief 817.
Over de wijze waarop een eventue­le aanpas­sing van de N-term tot stand komt, kunt u meer lezen in WiskundE-brief 818.
gk

 

Studiedag NVvW: Technieken in de wiskundeles

 
Op zater­dag 2 novem­ber 2019 zal de volgen­de jaarver­gade­ring en studie­dag van de Neder­landse Veren­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) worden gehou­den. Het thema van de studie­dag is onlangs bekend gemaakt en luidt: "Technie­ken in de wiskun­deles".
Zoals gebrui­kelijk zal dit thema breed worden opgevat. Het gaat tijdens de studie­dag dus niet alleen om algebra­ïsche technie­ken als het wegwer­ken van haakjes of het diffe­rentië­ren van func­ties. Ook de wiskun­dige technie­ken die bijvoor­beeld in rekenma­chines worden toege­past, komen aan de orde. Hoe bere­kent een rekenma­chine bijvoor­beeld een macht? Of een sinus? Kun je die technie­ken in didacti­sche zin gebrui­ken? Of kun je die technie­ken als context gebrui­ken bij het aanle­ren van wiskun­de?
Wilt u een bijdra­ge leveren aan de studie­dag? Neem dan contact op met Lidy Wesker (l.wesker@nvvw.nl) of Michiel Doorman (m.doorman@nvvw.nl).

 

Snelcursus "Het Mandelbrot Mysterie"

 
Op woens­dag 25 septem­ber 2019 organi­seert Bèta­part­ners een bijeen­komst over de wiskun­de van "Het Mandel­brot Myste­rie". Er zal dan door Kees Temme een snelcur­sus worden gegeven aan wiskun­de D-docen­ten die overwe­gen om met hun leerlin­gen mee te doen aan de UvA-webklas 2019. Uiter­aard is deze snelcur­sus ook interes­sant voor andere belang­stellen­den.
In de jaren tachtig van de vorige eeuw onthul­de Benoit Mandel­brot met compu­ter­plaat­jes de prachti­ge structu­ren die ont­staan bij het onein­dig vaak toepas­sen van eenvou­dige func­ties. De vakbij­een­komst van 25 septem­ber behan­delt de wiskun­de achter deze structu­ren zoals die ook zal worden geïntro­duceerd tijdens de UvA-webklas 2019 met als titel "Het Mandel­brot Myste­rie". Deze UvA-webklas wordt in novem­ber 2019 voor leerlin­gen uit vwo 5 en 6 georga­niseerd.
Collega's die de schoon­heid van com­plexe dynami­ca weten te waarde­ren, zullen in deze snelcur­sus hun hart op kunnen halen. Docen­ten die met hun leerlin­gen aan de webklas mee gaan doen, verwer­ven tijdens deze bijeen­komst voldoen­de kennis om tijdens de lessen hun leerlin­gen effec­tief bij te kunnen staan.
 
Program­ma
tijd program­ma
17:00 uur Ont­vangst.
17:15 uur Julia­verzame­lingen.
18:00 uur Maal­tijd.
19:00 uur Organi­satie van de webklas.
19:30 uur De Mandel­brotver­zame­ling.
20:30 uur Afslui­ting.
Plaats, kosten, in­schrij­ven
Plaats van hande­ling is het Science Park 904, Amster­dam. Ter voorbe­reiding dient elke deel­nemer de stof van de eerste week van de webklas te bestude­ren. Met deelna­me aan de cursus kan een nascho­lings­certifi­caat worden ver­diend. De cursus, inclu­sief maal­tijd, is gratis voor docen­ten van Bèta­partner­scholen en kost € 75,= voor overige deelne­mers.
Volg deze link om u voor de snelcur­sus in te schrij­ven.
Volg deze link wanneer u met uw wiskun­de-D leerlin­gen uit vwo 5 en 6 aan de UvA-webklas 2019 "Het Mandel­brot Myste­rie" wilt deelne­men.

 

Onderzoek samenwerking wiskundedocenten

 
De Eindho­ven School of Educati­on (ESoE), onder­deel van de TU Eindho­ven, onder­zoekt vormen van samen­werking van wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs. Het gaat om diverse vormen van samen­werking, zoals samen­werking tussen wiskun­dedocen­ten onder­ling, samen­werking met collega's van andere vakken en samen­werking met onder­wijspro­fessio­nals van andere scholen, van leraren­oplei­dingen of van univer­sitei­ten.
Wij hebben voor dit onder­zoek een vragen­lijst opge­steld. Uw antwoor­den worden uiter­aard anoniem ver­werkt. Na verwer­king van de resulta­ten willen wij graag een beperkt aantal docen­ten inter­viewen. Als u daartoe bereid bent, kunt u aan het eind van de enquête uw e-maila­dres achter­laten.
Wij zouden het bijzon­der op prijs stellen als u door het invul­len van onze vragen­lijst uw ervarin­gen met ons zou willen delen. Het invul­len van de vragen­lijst kost u onge­veer 10 minuten. Zorg bij de beant­woor­ding voor een niet te klein beeld­scherm.
Volg deze link voor onze vragen­lijst.
Alvast heel harte­lijk dank voor uw medewer­king.
Birgit Pepin (hoogle­raar Mathema­tics/STEM Educati­on ESoE)
Zeger-Jan Kock (postdoc onder­zoeker ESoE)

 

Wedstrijdbegeleiders EGMO2020 gezocht

 
Zoals in WiskundE-brief 843 al werd aange­kondigd, organi­seert Neder­land in april 2020 de Europe­an Girls' Mathema­tical Olympi­ad (EGMO) in Egmond aan Zee. De EGMO is een wiskun­dewed­strijd voor meisjes uit heel Europa maar zeker ook daarbui­ten.
Voor de EGMO 2020 zijn we op zoek naar enthou­siaste vrijwil­ligers die van donder­dag­avond 16 april tot en met zater­dagmid­dag 18 april 2020 mee kunnen helpen om de wed­strijd in goede banen te leiden. Hierbij bestaat eventu­eel de moge­lijk­heid om op kosten van de organi­satie te over­nachten in hotel Zuider­duin, het hotel waar de wed­strijd zal worden gehou­den en waar ook de deelne­mers zullen verblij­ven.
Heeft u interes­se om de EGMO 2020 samen met ons tot een succes te maken, laat het ons dan weten via wed­strijd@egmo­2020.nl.
Meer informa­tie over de EGMO 2020 kunt u vinden op www.egmo.org en www.egmo­2020.nl.
Gerard Jeur­nink, Derk Pik
Esther Visser en Jetze Zoet­hout
Wed­strijd­commis­sie EGMO­2020

 

Laatste WiskundE-brief van dit schooljaar

 
Het school­jaar is in het zuiden alweer ten einde. De andere regio's volgen snel. Dat bete­kent dat u, net als wij, gaat genie­ten van een welver­diende vakan­tie. Dit is daarom de laatste WiskundE-brief van het school­jaar 2018-2019. U zult het tot septem­ber even zonder ons moeten doen.
Geduren­de het school­jaar 2018-2019 zijn we 32 keer uitgeko­men. De onder­werpen waren weer divers. N-termen, wiskun­dewed­strij­den, sympo­sia, priemge­tallen, onder­wijssta­tistie­ken en ga zo maar door. Ruime aan­dacht was er in de WiskundE-brief uiter­aard voor de perike­len rond het rekenon­derwijs en de ontwik­kelin­gen rond het nieuwe curricu­lum. Tussen haakjes: u kunt nog tot en met 11 augus­tus 2019 reage­ren op de concept­voor­stellen van de ontwik­kel­teams met betrek­king tot het toekom­stige curricu­lum.
En laten we de eeuwig­durende discus­sie met betrek­king tot de grafi­sche rekenma­chine niet verge­ten. Wij voor­spellen dat dit onder­werp naast vele andere onder­werpen ook volgend school­jaar weer de nodige aan­dacht zal krijgen.
Grote afwezi­ge was dit jaar het leraren­regis­ter, dat onder­tussen een stille dood is gestor­ven. Opval­lend was dat we geduren­de dit school­jaar het "forma­tief toetsen" steeds serieu­zer als onder­werp voorbij zagen komen. Voor sommi­gen een belang­rijk begrip, voor anderen wel­licht de zoveel­ste mode­gril. De tijd zal het leren of we het wiskun­deonder­wijs door forma­tief toetsen ingrij­pend zullen zien verbete­ren.
Wij bedan­ken alle collega's die naast hun drukke baan in het afgelo­pen school­jaar de tijd vonden om voor de WiskundE-brief een vaak kriti­sche bijdra­ge te schrij­ven. Blijf werken aan de kwali­teit van het wiskun­deonder­wijs in ons land en blijf uw wiskun­dig hart luchten bij de redac­tie via redac­tie@wiskun­debrief.nl.
Fijne vakan­tie en heel graag tot septem­ber.
Tineke van den Berg
Gerard Kool­stra
Ton Groene­veld

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Zorgeloos op vakantie met Studyflow

Bent u al klaar voor het komende school­jaar? Of zoekt u nog steeds naar de beste manier om uw rekenon­derwijs in te richten?
Omdat het vanuit het ministe­rie nog niet hele­maal duide­lijk is aan welke eisen er straks moet worden voldaan, kunnen wij ons goed voor­stellen dat u er nog niet hele­maal uit bent. Wij volgen het reken­nieuws op de voet en denken graag met u mee over welke insteek het beste bij uw school past.
Volg deze link voor een vrij­blij­vend advies van een van onze vakdi­dactici of voor meer informa­tie. Of neem contact met ons op via support@study­flow.nl.

 

Extra voorstellingen Jan Beuving

"Wiskun­de was nog nooit zo grappig". Dat schreef NRC (∗∗∗∗). "Knappe grappen, puntga­ve liedjes", aldus de Volks­krant (∗∗∗∗).
De voor­stel­ling 'Rotatie' van Jan Beuving is genomi­neerd voor de Poelifi­nario, de prijs voor het indruk­wekkend­ste cabaret­program­ma van het seizoen. Vorig jaar stee­vast uitver­kocht en vanaf septem­ber weer overal te zien.
Klik hier voor de speel­lijst.
 
 Jan Beuving

 

Kom naar de T3 Inspiratiedag: innovatie in de klas

 
Hoe kun je als wiskun­dedo­cent innove­ren in de klas en samen met collega's aan de slag gaan met vakover­stijgen­de thema's?
Daar draait het om tijdens de zevende T3-inspira­tiedag op woens­dag 9 oktober 2019 in Wagenin­gen. Op de univer­siteits­campus organi­seert het T3 netwerk van docen­ten een inspire­rende dag rondom onder­zoekend leren, innova­tie in het klaslo­kaal en de toe­komst van het bètaon­derwijs.
Neem als wiskun­dele­raar gratis een andere docent exacte vakken mee als introdu­cee!

 

Verbeter met de HP Prime uw examenresultaten

Wilt u graag de examen­resulta­ten van uw leerlin­gen verbete­ren? Over­weeg dan eens de over­stap naar de HP Prime grafi­sche rekenma­chine. De HP Prime biedt uw leerlin­gen name­lijk enorm veel voorde­len voor dezelf­de prijs als uw huidige machine.
Zo hebben uw leerlin­gen dankzij het touch­screen geen pro­bleem meer met de window­instel­lingen en kunnen zij stel­sels van lineai­re verge­lijkin­gen eenvou­dig direct oplos­sen. Breuken en wortels vereen­voudi­gen uw leerlin­gen met één druk op de knop.
Wilt u meer weten? Mail dan naar info@hp-prime.nl.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl