nummer 843, 21 april 2019
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Het komende examen: een tip van de sluier
Zoals gebruikelijk heeft Cito ruim voor het begin van het Centraal
Examen de zogenaamde stuurbestanden gepubliceerd. In die
stuurbestanden kunt u voor elk schriftelijk examen alvast de
puntenverdeling vinden. Bij wiskunde A en C moet u dan wel de laatste
vraag negeren.
Het
schriftelijk examen vmbo BB telt veel één- en tweepuntsvragen.
Maar liefst 13 van de 23 vragen zijn 1 of 2 punten waard.
Bij
vmbo KB overheersen de drie- en vierpuntsvragen. Met die vragen kunnen
60 van de 75 punten worden gescoord. Ook bij
het
examen vmbo GT zijn de drie- en vierpuntsvragen in de meerderheid. Opvallend
is dat dit examen vier éénpuntsvragen bevat.
Wiskunde A/C
Bekijkt u de stuurbestanden voor wiskunde A/C? Negeer dan de laatste vraag.
Die vraag is in feite namelijk geen vraag maar een voorziening voor de
zogenaamde compensatiepunten bij het afstraffen van afrondingsfouten.
Zie WiskundE-brief 773 voor de details wat betreft dit onderwerp.
Het
havo
wiskunde A examen telt 23 echte vragen waarvan de laatste vraag 6
punten waard is. Deze vraag is zeer waarschijnlijk een 'onderzoeksvraag'.
Op
het vwo zijn er bij wiskunde A dit jaar 20 echte vragen. De laatste vraag,
ook waarschijnlijk een 'onderzoeksvraag', is maar liefst 8 punten waard.
Bij
wiskunde C is er geen echte uitschieter te vinden. Bijna alle vragen leveren
in dat examen tussen de 3 en 5 punten op. Er is slechts één vraag die 2 punten
waard is.
Wiskunde B
Het
havo wiskunde B examen kent wel weer een forse uitsmijter. Slotvraag 18 is
namelijk 8 punten waard. Het
vwo
examen wiskunde B telt slechts 15 vragen die per stuk vaak vrij veel
punten waard zijn. De twee slotvragen leveren respectievelijk 7 en 8
punten op.
gk
|
Examendeelname wiskunde 2019
De
persmap
Centraal Examen 2019 die het College voor Toetsen en Examens
(CvTE) traditiegetrouw eind maart heeft gepubliceerd, geeft ook
cijfers over de aantallen examenkandidaten per vak. Helaas zijn
deze cijfers wat misleidend. Daarom doe ik hieronder een poging
om u een wat betere indruk te geven van de deelname aan de diverse
wiskunde-examens.
De gegevens in de
persmap
zijn gebaseerd op de bestellingen van scholen. De werkelijke aantallen
liggen vaak behoorlijk lager. Een vergelijking van de cijfers uit de
persmap van 2018 met de later bekend geworden werkelijke deelnamecijfers
laten zien dat op havo en vwo de werkelijke cijfers vaak ongeveer 10%
lager liggen. Bij het kleine vak wiskunde C ging het zelfs om ongeveer
20%. Op het vmbo en met name bij beroepsgerichte leerwegen (BB en KB)
zijn de verschillen veel minder groot. Dat heeft te maken met het feit
dat daar het overgrote deel van de eindexamens wiskunde digitaal wordt
afgenomen.
De echte cijfers
Ik ga ervan uit dat de verhoudingen tussen de werkelijke aantallen en
de bestellingen voor 2019 ongeveer hetzelfde zijn als voor 2018. Corrigeer
je de cijfers van de
persmap
voor dit gegeven, dan krijg je het volgende overzicht:
In het bovenstaande diagram is te zien dat ongeveer de helft van de
leerlingen die een wiskunde-examen doen, uit het vmbo afkomstig is.
Het wiskunde-examen voor de Gemengde en de Theoretische leerweg (GT)
van het vmbo is duidelijk het examen met de meeste deelnemers. Dit
examen wordt in grootte gevolgd door het examen wiskunde A op het
havo en het examen wiskunde vmbo KB. Op het vwo wint wiskunde B het
nipt van de combinatie wiskunde A/C.
Er zijn in de laatste twee jaar weinig verschuivingen te zien. De
meest duidelijke verschuiving is de verdere teruggang van het relatieve
aantal examenkandidaten wiskunde bij de basisberoepsgerichte leerweg.
gk
|
Curriculum.nu, voortgang en planning
In WiskundE-brief 841 riep Maarten Müller u namens het ontwikkelteam Rekenen
& Wiskunde van curriculum.nu op om als wiskundedocent uw
bijdrage te leveren aan het ontwikkelteam. Op woensdag 10 april 2019
kwamen de ontwikkelteams bij elkaar op
het Christelijk Lyceum
Zeist om de door u ingestuurde bijdragen te bespreken.
De ontwikkelteams hebben ondertussen al heel wat werk verricht. Zo
zijn de binnen het nieuwe curriculum vereiste bouwstenen van kennis
en vaardigheden voor primair en voortgezet onderwijs reeds in kaart
gebracht. Ook brachten de teams richtinggevende aanbevelingen uit
voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Deze aanbevelingen
werden meegewogen bij het uitwerken van de bouwstenen naar
uiteindelijke kerndoelen.
Vinger in de pap
Op dit moment concentreren de ontwikkelteams zich op de samenhang
binnen en tussen vakken, leergebieden en op de aansluiting van het
primaire onderwijs met het voortgezet onderwijs. Bij de behandeling
van dit uiterst belangrijke onderwerp wordt ook aandacht besteed aan
het terugdringen van de overladenheid van het huidige onderwijsprogramma.
Op dinsdag 7 mei 2019 presenteren de ontwikkelteams de resultaten
van hun gestage werk. Hierna volgt weer een lange consultatieperiode
waarin u wederom een vinger in de pap kunt hebben.
Laatste consultatieperiode
Noteer dinsdag 7 mei 2019 alvast in uw agenda. Op die dag presenteren
de ontwikkelteams namelijk hun 'conceptopbrengsten'; de resultaten van
hun werk tot nu toe. Vanaf dat moment start de laatste consultatieperiode
die tot en met zondag 11 augustus 2019 zal duren. Gedurende die periode
kunt u commentaar leveren op de gepresenteerde conceptopbrengsten. Dat
kan via een online tool of via deelname aan één van de consultatiebijeenkomsten.
Die bijeenkomsten worden op 22 mei, 29 mei en 5 juni 2019 georganiseerd.
Politiek aan zet
Na de zomer worden de opbrengsten van de ontwikkelteams overhandigd
aan minister Slob, de minister voor Basis- en Voortgezet
Onderwijs. Daarmee is de taak van curriculum.nu dan tot een einde
gekomen en ligt de bal weer bij de politiek.
|
Pleidooi voor een zachte GRexit (reactie)
In WiskundE-brief 842 schreef Tineke van den Berg een pleidooi voor een
GRexit; een gecontroleerde aftocht van de grafische rekenmachine.
Ik snap niet dat het debat over die grafische rekenmachine voortdurend
tussen twee onhoudbare stellingen heen en weer moet gaan.
De twee onhoudbare stellingen waar ik op doel, zijn:
- We schaffen de grafische rekenmachine af.
Helaas
kun je dan geen ingewikkelder rekenmodellen meer gebruiken. Mogelijk
moeten we dan zelfs weer zaken als boekjes met tabellen voor de
normale verdeling gaan invoeren.
- We behouden de grafische rekenmachine.
Helaas is dat ding erg duur en blijven we in dat geval
geconfronteerd worden met die lastige examenstand en de discussies
hierover.
Het alternatief waarbij het examen moet worden opgesplitst in een
deel met en een deel zonder grafische rekenmachine bevalt mij ook
niet. De uitvoering hiervan is naar mijn idee veel te ingewikkeld.
Extra duur
De grafische rekenmachine is duur want we betalen voor een machine
die veel meer functionaliteiten biedt dan er voor het examen nodig
of gewenst zijn. De voortdurende ontwikkeling van die machines maakt
dat de eindexamenstand steeds weer moet worden aangepast en dat oudere
types steeds opnieuw worden uitgesloten van het examen. Dat laatste
maakt die grafische rekenmachine nog eens extra duur omdat de
tweedehands markt op die manier buitenspel wordt gezet.
Uitgeklede machine
Kan iemand mij uitleggen waarom een uitgeklede vorm van de grafische
rekenmachine geen onderdeel uitmaakt van het debat? De havo/vwo
bovenbouwleerlingen vormen bij elkaar volgens mij een markt die groot
genoeg is om zo'n machine betaalbaar te ontwikkelen en te exploiteren.
Op dit moment spinnen de fabrikanten garen bij de regelgeving van het
CvTE. Het zal toch niet zo zijn dat het CvTE bij die regelgeving
rekening houdt met de belangen van de fabrikanten van grafische
rekenmachines?
Frank van den Eijkhof
Driestar college
|
Gratis Collegetourhandboek
Samenwerking tussen diverse scholen en bedrijven in de regio. Daar
draait het om in
de
Collegetours. Een docent zoekt contact met één of meer bedrijven
in de omgeving. Samen stellen zij vervolgens een op de bovenbouw
gericht programma samen dat bestaat uit een presentatie en een
actief deel bij een bedrijf, zoals een rondleiding of een vakinhoudelijke
opdracht.
Zo ontstaat er een Collegetour waarmee zowel leerlingen als docenten
hun kennis verdiepen en in aanraking komen met inspirerende mensen uit
het bedrijfsleven.
Handboek
Op basis van de ervaring die sinds 2015 met het vervaardigen van
Collegetours is opgedaan, heeft Bètapartners een Collegetourhandboek
ontwikkeld. Dit handboek bevat onder andere:
- Een concreet stappenplan voor het organiseren van een
Collegetour. Per stap bevat het handboek veel tips voor de juiste aanpak.
- Een overzicht van wat Collegetours kunnen opleveren voor
leerlingen, docenten en bedrijven.
- Handvatten voor het inbedden van de Collegetours binnen het
Programma voor Toetsing en Afsluiting (PTA) van de school.
Volg
deze link om het Collegetourhandboek gratis te downloaden.
|
Gratis statistiekmateriaal van Cito
Vanwege het 50-jarig bestaan heeft Cito eind 2018 twee datasets
met vragen voor schoolexamens havo wiskunde A gemaakt en aangeboden
aan het onderwijsveld. Dit cadeau is tot ons genoegen enthousiast
door u ontvangen. Daarom doet Cito u in het najaar van 2019 weer twee
datasets met vragen cadeau.
Deze datasets zullen uiteraard ook weer gebaseerd worden op authentieke
dataverzamelingen. De bijbehorende vragen worden met de hulp van ervaren
wiskundedocenten ontwikkeld. Op basis van deze vragen kunt u op
eenvoudige wijze een schoolexamen van bijvoorbeeld 90 minuten
samenstellen.
Bij het samenstellen van de vragen wordt aandacht besteed aan zowel
de relevante technische vaardigheden als de kwalitatieve statistische
aspecten die bij het subdomein 'Statistiek met ICT' horen. Het spreekt
voor zich dat u vrij bent om een keuze uit de meegeleverde vragenset
te maken en zelf vragen toe te voegen.
Nog even geduld
Op dit moment zijn wij druk voor u bezig. In november 2019 zullen de
vragen en de datasets door Cito beschikbaar worden gesteld. Tegen die
tijd zullen we in de Wiskund E-brief aangeven op welke manier
u zich kunt aanmelden voor het kosteloos gebruiken van dit materiaal.
Irene van Stiphout, Ivo Claus en Ger Limpens
|
VUSTAT: nieuwe site en VUSTATapps
De website www.vusoft.be, die gericht is op zowel Nederland als
België, is herzien en uitgebreid. De nadruk ligt bij deze site nu op
de statistiek en het programma VUSTAT. Via de Datasite is
er nu een grote verscheidenheid aan datasets, databases en bronnen
beschikbaar.
Van het statistiekprogramma VUSTAT bestaan er op dit moment
twee versies.
1. VUSTAT
VUSTAT is de veel gebruikte Windows versie die zowel lokaal
als in een schoolnetwerk kan worden gebruikt. Deze versie is met
een relatief kleine ingreep ook geschikt te maken voor gebruik
op een Mac.
2. VUSTATapps
VUSTATapps is de geheel nieuwe webversie die geschikt is
voor PC's, tablets en smartphones. VUSTATapps werkt op bijna
alle platforms. In VUSTATapps vindt u dezelfde aandacht
voor data analyse als in de Windows versie maar u kunt daar ook
veel apps met simulaties vinden.
Veel lesmateriaal
Er is op de vernieuwde site veel lesmateriaal beschikbaar. Dat
materiaal is naast elke methode te gebruiken. Zo vindt u op de
site bijvoorbeeld een keur aan digiboeken die het interactief
omgaan met digitaal leermateriaal heel gemakkelijk maken.
Het digiboek 'De Titanic' geeft bijvoorbeeld een ruime kijk op
kruistabellen op basis van de bekende dataset over de ramp met de
Titanic. Het digiboek 'Statistiek II' behandelt op een toegankelijke
manier het lastige onderwerp van de statistische interferentie.
Sommige digiboeken kunnen zowel op het eigen apparaat als via
internet worden gebruikt. Ze kunnen door de leerlingen zelfstandig
worden doorgewerkt.
Via de Datasite is een grote verscheidenheid aan datasets,
databases en bronnen beschikbaar. De datasets zijn allemaal
Nederlandstalig en voorzien van een uitgebreide toelichting. Ze
zijn steeds beschikbaar in twee formaten, te weten 'vus' (voor
de Windows versie van VUSTAT) en 'json' (voor VUSTATapps).
Al het materiaal van www.vusoft.be is vrij beschikbaar voor
niet-commercieel gebruik.
Carel van de Giessen en Piet van Blokland
|
Wiskundedialoog 2019: studiedag voor wiskundedocenten
Op dinsdag 11 juni 2019 vindt op de Radboud Universiteit in
Nijmegen de jaarlijkse Wiskundedialoog plaats. De Wiskundedialoog
is een studiedag voor eerstegraads en tweedegraads docenten wiskunde. Gedurende
deze dag worden deze docenten door middel van workshops en lezingen
bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Dit jaar
ligt het accent op activerende werkvormen binnen de wiskundeles.
De Wiskundedialoog wordt geopend met een plenaire lezing.
Hierna volgen er drie rondes met workshops en lezingen en een
slotlezing van Bennie Mols.
Workshops en lezingen
Tijdens de drie rondes met workshops en lezingen heeft u de volgende keuze:
ronde |
of... |
of... |
of... |
1 |
Pieter van Engelen: Formeel Denken |
Bernard van Kesteren Automatisch inroosteren Zermelo |
Fred Lauwers De derde afgeleide |
2 |
Saskia van Boven Building Thinking Classrooms |
André Heck Een andere dimensie van GeoGebra |
Erik van Haren Smartpool |
3 |
Chris Kooloos Klassengesprekken |
Eline Renskers* Wiskundige Denkactiviteiten |
Bart Penning de Vries Curriculumonderzoek |
*Onder voorbehoud
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
Tim van Lier, Coördinator Vaksteunpunt Wiskunde
Radboud Pre-University College of Science
|
EGMO: drie keer Nederlands eremetaal
Floor Beks uit Grou heeft tijdens de achtste European Girls'
Mathematical Olympiad (EGMO), die van 7 tot 13 april in Kiev (Oekraïne)
plaatsvond, een zilveren medaille gewonnen. Hanne Snijders
uit Rotterdam en Sièna van Schaick uit Woerden behaalden
een bronzen medaille. Ana Mekerishvili uit Den Haag kreeg
een eervolle vermelding voor het foutloos oplossen van één van
de zes opgaven.
Naast de medailles en de eervolle vermelding nam het Nederlandse team
tijdens de sluitingsceremonie van het evenement ook de officiële
EGMO-vlag in ontvangst. De negende editie van deze Europese Wiskunde
Olympiade voor meisjes wordt in 2020 namelijk in Nederland gehouden.
| Het trotse Nederlandse team | |
De EGMO wordt jaarlijks georganiseerd om meisjes te stimuleren om
hun wiskundetalent te benutten. De leerlingen kregen op elk van de
twee wedstrijddagen drie zeer pittige wiskundeopgaven voor hun neus.
Die opgaven moesten binnen vier en een half uur worden opgelost en
leverden per stuk maximaal zeven punten op.
Resultaten
De Nederlandse deelneemsters hebben de volgende resultaten behaald:
naam |
school |
klas |
leeftijd |
punten |
medaille |
Floor Beks |
Christelijk Gymnasium Beyers Naudé Leeuwarden |
6 vwo |
17 |
22 |
zilver |
Hanne Snijders |
Marnix Gymnasium Rotterdam |
5 vwo |
16 |
19 |
brons |
Sièna van Schaick |
Minkema College Woerden |
6 vwo |
17 |
16 |
brons |
Ana Mekerishvili |
Edith Stein College Den Haag |
5 vwo |
16 |
8 |
- |
In totaal ontvingen 56 van de 196 deelneemsters een bronzen medaille.
37 deelnemers ontvingen een zilveren medaille en 19 deelnemers kregen
een gouden medaille. In het officieuze landenklassement haalde Nederland
een 27 e plaats. Er deden in het totaal 50 landen mee. Naast
Europese teams waren er ook gastteams uit onder andere Canada, India
en Peru vertegenwoordigd.
Volgend jaar in EGMOnd aan Zee
Tijdens de sluitingsceremonie nam het Nederlandse team ook de
officiële EGMOvlag in ontvangst. Nederland heeft namelijk de eer om
in 2020 de negende EGMO te organiseren. Hiervoor worden in april 2020
zo'n 250 getalenteerde jonge meisjes uit Europa en daarbuiten in
EGMOnd aan Zee verwacht.
|
Meiveiling Wereldwiskunde Fonds
Op Koningsdag, zaterdag 27 april 2019, begint de jaarlijkse
meiveiling van het Wereldwiskunde Fonds (Wwf). Deze veiling duurt
tot 1 juni 2019.
Op
de veilingsite staan gedurende die tijd ruim 700 boeken en tijdschriften
voor u gereed. De diversiteit is werkelijk enorm.
Naast boeken over didactiek en allerlei Nederlandse en buitenlandse
studieboeken vindt u op de site bijvoorbeeld ook oude schoolboekjes
en jaargangen Pythagoras en de Nieuwe Wiskrant. En naast
populair wetenschappelijke wiskundeboeken komt u ook keihard
wetenschappelijk werk tegen.
Bijzondere veiling
Het bijzondere van deze veiling is dat de boeken verschillende eindtijden
hebben en dat u het bieden eventueel geheel automatisch kunt laten verlopen.
U kunt bij het bieden op een boek bijvoorbeeld een maximumprijs opgeven.
Uw bod wordt dan, als dat nodig is, automatisch in kleine stapjes voor u
verhoogd tot aan het door u opgegeven maximum.
Volg
deze link voor een uitgebreide uitleg.
Spannend en nuttig
Ik weet zeker dat ook deze veiling weer een mooie opbrengst zal hebben. Die
opbrengst wordt, u weet dat ondertussen, geheel besteed aan projecten ten
bate van het wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
Kijk goed rond op de veilingsite en biedt vooral ook eens mee. Dat is leuk,
spannend en nooit kostbaar. De mooiste boeken kunt u met een beetje geluk
voor een prikkie bemachtigen.
Veel plezier tijdens de meiveiling van het Wereldwiskunde Fonds.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
Veilingmeester WwF
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Volgens Barton
Auteur: | Craig Barton |
Uitgeverij: | Phronese |
Aantal pagina's: | 260 |
ISBN: | 9789490120337 |
Prijs: | € 20,95 |
Lesgeven in wiskunde aan de hand van wetenschap, experts en
twaalf jaar aan mislukkingen. Naar goede wiskundedidactiek is al veel
onderzoek gedaan maar in al die jaren dat docent Craig Barton
voor de klas stond, heeft hij zich daar tot zijn grote schaamte
nooit echt in verdiept.
Toen hij dat wel ging doen, ging er een wereld voor hem open en vond
hij antwoorden op vragen waar iedere wiskundeleraar mee worstelt. Hoe
voorkom je wiskundefobie? Hoe bereid je leerlingen het beste voor
op het examen? Hoe richt je een goede formatieve evaluatie in? Wat
is het geschikte moment om een realistische context te introduceren?
Wat is de beste manier om iets uit te leggen? Hoe motiveer je leerlingen
voor de wiskunde? En hoe zorg je dat de leerlingen de stof beter onthouden?
In "Volgens Barton" vertelt de schrijver hoe hij zijn leven
als wiskundedocent heeft gebeterd en ondertussen allerlei wetenschappelijke
inzichten in zijn lessen toepast. Hij geeft daarbij vele praktische en herkenbare
voorbeelden.
Craig Barton is sinds 2004 wiskundeleraar in Engeland. Hij is
de ontwikkelaar van twee populaire wiskundewebsites, te weten
www.mrbartonmaths.com en www.diagnosticquestions.com. Hij
verzorgt ook een goed beluisterde podcast waarin hij met tal van
leraren en andere experts spreekt over wiskundedidactiek.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacatures te Woerden
Per 1 augustus 2019 is het Minkema College op zoek naar
eerstegraads docenten wiskunde voor in totaal ongeveer 2,0
fte.
Meer informatie vindt u op www.minkema.nl en op
www.meesterbaan.nl.
|
Vacature docent/ontwikkelaar/schoolbouwer te Amsterdam
Cartesius2, onderdeel van
Esprit
Scholen, is een nieuwe school in Amsterdam die volgend jaar aan
de bovenbouw begint. Wij zijn op zoek naar een docent/ontwikkelaar/schoolbouwer
met een brede vakoverstijgende visie voor 0,7 tot 1 fte.
Volg deze link voor
meer informatie.
|
Eerste/tweedegraads vacature te Bussum
Het Vituscollege te Bussum is voor het nieuwe schooljaar op
zoek naar een eerstegraads of tweedegraads docent wiskunde voor
0,6 tot 0,8 fte.
Wordt u onze nieuwe collega? Ga naar www.vituscollege.nl
voor meer informatie over onze school.
|
Advertenties
Vernieuwing in het bètaonderwijs via TI STEM Labs
Via Texas Instruments STEM Labs wisselen docenten
nationaal en internationaal ideeën uit om het bètaonderwijs
vorm te geven.
Zo gingen leerlingen van CSG Liudger uit Drachten naar de Ermesinde
High School in Portugal en werkten ze onder andere met robotica.
Leerling Stefan van Teijlingen: "Met de robotauto Rover passen
we de principes die we in de klas leren in het echt toe."
Bekijk
hoe technologie in de klas leerlingen motiveert.
|
|
|
Docent wiskunde (0,25 fte) bij HAN Masterprogramma's
|
Dat kan beter!
Wanneer de grafische rekenmachine wordt gebruikt om wiskunde te
ontdekken dan moet die machine natuurlijk wel krachtig en intuïtief
genoeg zijn voor uw leerlingen.
Probeer er met uw rekenmachine eens achter te komen hoe de grafiek van
|
uit de grafiek van |
|
ontstaat |
en
klik daarna op deze link om te zien hoe dit werkt op een
rekenmachine die wél uitnodigt tot geleid herontdekken.
Meer informatie? Mail naar info@hp-prime.nl.
| |
|
|
|