nummer 842, 14 april 2019
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Weinig nieuws in de ministeriële Rekenbrief
|
| | Minister Arie Slob | | |
|
| | Minister Ingrid van Engelshoven | | |
Onlangs is de langverwachte brief over de
Toekomst
van rekenen in het vo en mbo naar de Tweede Kamer gestuurd.
Hierin vertellen de ministers Ingrid van Engelshoven
en Arie Slob van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap (OCW) hoe ze de in februari 2019 aangenomen moties
over het rekenen en de rekentoets willen uitvoeren.
Veel nieuws bevat die brief niet. Concrete maatregelen wat betreft het
invoeren van het alternatief zoals verwoord in het rapport
Een
nieuw perspectief voor rekenen in het voortgezet onderwijs
ontbreken. Het meest concreet is misschien nog de toezegging dat er
na de zomer van 2019 een voorstel tot wetswijziging naar de Tweede
Kamer zal worden gestuurd waarin de rekentoets officiëel wordt geschrapt.
Die wetswijziging zou dan op 1 januari 2020 in werking kunnen treden
met een terugwerkende kracht tot 1 augustus 2019, het begin van het
schooljaar 2019/2020.
De brief maakt verder duidelijk dat het ministerie van OCW geen
medewerking zal verlenen aan de introductie van toelatingstoetsen
op het gebied van rekenen in mbo en hbo. Wel laat de brief
uitdrukkelijk de optie open dat opleidingen de rekenvaardigheid
van hun nieuwe studenten toetsen en laten meewegen in de advisering.
Eén van de zaken die op korte termijn geregeld moeten worden, is
wat er gedaan moet worden voor leerlingen die geen eindexamen
wiskunde doen. Deze leerlingen zijn op het havo maar vooral op het
vmbo te vinden. Zie hiervoor ook WiskundE-brief 840. Over dergelijke zaken is
de brief opmerkelijk vaag. Er wordt nog overlegd met de VO-raad en
'andere betrokkenen', staat er in de brief.
Oproep NVvW, PreVO en VO-raad
Ongeveer tegelijk met het ministeriële schrijven hebben de Nederlandse
Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW), het Platform Rekenonderwijs VO
(PreVo) en de VO-raad
een
brief naar de scholen gestuurd waarin benadrukt wordt dat er
blijvende aandacht voor onderwijs in rekenen nodig is. Deze brief
eindigt met een oproep, of eigenlijk twee oproepen:
"Veel scholen geven op een goede wijze aandacht aan onderwijs in
rekenen en vinden het vanzelfsprekend dat te blijven doen.
De VO-raad, de NVvW en het PReVO waarderen dat en doen een oproep aan
alle scholen, schoolleiders en docenten om blijvend aandacht te
besteden aan rekenonderwijs. Ook in de periode dat plannen worden
uitgewerkt. Dit is in het belang van alle leerlingen in het
voortgezet onderwijs, of ze nu wiskunde als examenvak hebben of niet.
Specifiek voor de vmbo-leerlingen (zonder wiskunde nu) kan op
regionaal niveau met het mbo-veld naar passende acties worden gekeken
om leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op het
vervolgonderwijs.
Tegelijk doen we een dringende oproep aan OCW om scholen tijdig te
informeren over hoe de uitwerking van de plannen vordert." |
Niet uitgevoerde motie
In februari 2019 heeft de Tweede Kamer met grote meerderheid een
door Paul van Meenen (D66) en Michel Rog (CDA) ingediende
motie aangenomen waarin de regering werd verzocht om het voorstel
zoals dat is verwoord in
Een
nieuw perspectief voor rekenen in het voortgezet onderwijs
"in zijn geheel zo spoedig mogelijk maar uiterlijk in het schooljaar
20192020, tot uitvoering te brengen". Deze motie voert het
ministerie vooralsnog niet uit. Het ministerie wil de uitkomsten
van curriculum.nu afwachten.
Op dinsdag 23 april 2019 is er door de vaste commissie voor Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap in de Tweede Kamer om 14:00 uur
een
schriftelijk overleg gepland over de brief van het ministerie.
Fracties dienen voor dat tijdstip schriftelijk hun vragen en opmerkingen
over de ministeriële brief in te dienen. Naar verwachting zullen er in ieder
geval vragen en opmerkingen over deze niet uitgevoerde motie gesteld worden.
Reactie NVvW
De
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren heeft dit weekend laten weten dat
zij de minister opnieuw zal verzoeken "met spoed uitvoering te geven aan de
praktische invulling van Nieuw perspectief voor rekenen in het vo zoals in onze brief
van 21 jan. 2019 is verwoord".
gk
|
Pleidooi voor een zachte GRexit
Toen in 1998 de Tweede Fase werd ingevoerd, moesten alle leerlingen
in de bovenbouw van het havo/vwo een grafische rekenmachine aanschaffen.
Die rekenmachine was vernieuwend voor het onderwijs en moest worden
ingezet bij wiskunde en allerlei andere exacte vakken. In de loop der
jaren kreeg de grafische rekenmachine echter te veel mogelijkheden.
Het gebruik van de grafische rekenmachine is daarom ondertussen alleen
nog maar bij wiskunde toegestaan. En zelfs daar moet bij het Centraal
Examen ondertussen een aparte examenstand worden ingesteld om de
mogelijkheden te beperken.
Het ziet er naar uit dat de grafische rekenmachine langzaam ten
onder aan het gaan is aan zijn eigen succes. Je kunt dat onder
andere misschien concluderen uit de paragraaf 'Grafische rekenmachine' in
Mededeling
vooruitblik hulpmiddelen CE 2021 en 2022. Zelfs wiskundedocenten
hebben vaak moeite met deze paragraaf dus hoe moet een surveillant
die geen wiskundedocent is, met deze paragraaf omgaan? Vooral het
instellen van en de controle op de examenstand, het lapmiddel waarmee
men tracht te voorkomen dat de kandidaat vereiste vaardigheden
tijdens het wiskunde-examen omzeilt, is een hoofdbreker.
Ouderwets
Ooit was de grafische rekenmachine vernieuwend. Tegenwoordig is die
machine, ondanks de toenemende mogelijkheden, echter achterhaald.
Bij de meeste vervolgopleidingen wordt de grafische rekenmachine
al lang niet meer gebruikt. Men werkt daar gewoon met 'echte' computers.
Het kunnen werken met een grafische rekenmachine vereist knoppenkennis
waaraan leerlingen in hun vervolgopleiding niets meer hebben. We zouden
ons daarom beter kunnen richten op algemeen gebruikte computerprogramma's
als Excel en Derive. Bij wiskunde A zijn we die weg al een beetje
ingeslagen met het onderzoeken van grote databestanden.
Doorpakken
In WiskundE-brief 824 publiceerden wij het resultaat van een enquete van het
College voor Toetsen en Examens (CvTE) met betrekking tot de
grafische rekenmachine. Er mocht in die enquête gekozen worden
tussen twee opties: een examen met GeoGebra of een examen in twee
delen. Het CvTE zou op basis van de uitkomsten nader gaan onderzoeken
of het afnemen van een wiskunde-examen in twee delen, een deel mèt
en een deel zonder grafische rekenmachine, haalbaar is. Dat onderzoek
schijnt ingewikkeld te zijn want het CvTE is tot nu toe nog niet met
een voorstel gekomen.
Ik heb daarom een voorstel voor het CvTE. Staak dit onderzoek en
pak eens goed door. Met een beetje goede wil en nog wat kleine
programmawijzigingen is er een Centraal Examen wiskunde te ontwerpen
waarbij een eenvoudige rekenmachine uitstekend voldoet. laat de
toetsing van ICT-vaardigheden, met moderne middelen, maar
plaatsvinden in het schoolexamen.
De aftocht van de grafische rekenmachine is niet meer te vermijden.
Laten we daarom met een goed plan naar een zachte GRexit toe gaan
werken.
Tineke van den Berg
|
Weer minder nieuwe wiskundeleraren? (Correctie)
In WiskundE-brief 841 besteedde ik aandacht aan de ontwikkeling van het aantal
studenten op de lerarenopleidingen wiskunde. Een aantal bij de
universitaire opleiding betrokkenen wezen mij erop dat de door
mij in dat artikel gebruikte cijfers niet het juiste beeld geven.
Vandaar mijn aanvulling en correctie hieronder.
In mijn artikel in WiskundE-brief 841 gebruikte ik de cijfers van de Dienst
Uitvoering Onderwijs (DUO), dus van het ministerie, met betrekking
tot de universitaire opleiding Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs.
Dit is een postmaster opleiding van één jaar die gevolgd wordt nadat
een universitaire wiskundeopleiding is afgerond. Er zijn echter meer
universitaire wegen die leiden naar de eerstegraads bevoegdheid, zoals
de weg via een tweejarige educatieve masteropleiding.
Van Saskia van Boven, vakdidacticus wiskunde aan de Radboud
Docenten Academie, kreeg ik cijfers over de aantallen afgestudeerden
aan eerstegraads universitaire lerarenopleidingen. Deze zijn
afkomstig van de Interuniversitaire Commissie Leraren (ICL) en
geven duidelijk een ander beeld dan ik op basis van de eerder
genoemde DUO-cijfers schetste. Hieronder staat een bijgewerkt overzicht
van de aantallen afgestudeerden, waarin ik cijfers van DUO met
die van ICL heb gecombineerd.
Het blijkt dat van de nieuwe eerstegraads wiskundeleraren niet de
minderheid maar de meerderheid universitair geschoold is.
gk
|
Casio 9860GII: afgeleide van loga(b) gaat fout
Een oplettende docent attendeerde ons onlangs op het feit dat
onze Casio fx-9860GII een 'syntax error' geeft wanneer de leerling
probeert om met OPTN CALC de afgeleide van
loga(b) te plotten.
Zie figuur 1 voor de situatie die bij het plotten de 'syntax error'
geeft. Om dit probleem te omzeilen, kunnen de volgende oplossingen
worden ingezet:
- Gebruik in plaats van loga(b) de breuk
log(b) / log(a). Dan werkt vervolgens
alles verder naar behoren.
- Via SETUP kan de Derivative op ON worden gezet. Met Trace kan
hierna eenvoudig de helling in een bepaald punt worden bepaald.
Zie figuur 2.
- Met SETUP kan de Derivative op ON worden gezet. De helling kan
daarna met een tabel worden bepaald.
Alleen de fx-9860GII
Het probleem doet zich gelukkig alleen voor bij de Casio fx-9860GII.
De Casio fx-CG20 en de Casio fx-CG50 doen het gewoon goed.
| |
| | Figuur 1 | | |
|
| | Figuur 2 | | |
|
Jim van Bekhoven ( jvanbekhoven@casio.nl)
Casio Benelux BV
|
Havo wiskunde A: meer inhoud of minder rekenmachine?
Het programma wiskunde A voor havo is de laatste jaren zo uitgekleed
dat ik mij afvraag of de leerlingen bij dat vak nog wel een grafische
rekenmachine nodig hebben. De meerregelige rekenmachines van Casio en
Texas Instruments zijn een stuk voordeliger en voldoen volgens mij
uitstekend.
Want van de normale verdeling behoeven de havoleerlingen met het sterk
uitgeklede programma wiskunde A alleen nog maar de vuistregels te kennen.
Binomiale berekeningen behoeven al helemaal niet meer te worden gemaakt.
Het is voldoende wanneer de leerlingen hun formules goed in kunnen voeren.
Grafieken mogen worden geschetst en dan voldoet de tabelfunctie prima.
Het werken met grote databestanden wordt met de computer en niet of
nauwelijks met de grafische rekenmachine gedaan.
Meer inhoud of minder rekenmachine?
Dus waarom schaffen we de grafische rekenmachine voor havo wiskunde A
niet gewoon af en schakelen we over naar een voordeliger alternatief
dat uitstekend voldoet?
We kunnen het programma wiskunde A voor havo natuurlijk ook gewoon
weer wat meer inhoud gaan geven...
Dirk Bruinsma
|
Terugblik vijfentwintigste Nationale Wiskunde Dagen
Wij
kijken met veel voldoening terug op een mooie jubileumeditie van de
Nationale Wiskunde Dagen. Misschien was het wel de mooiste editie tot
nu toe. We zijn in ieder geval erg blij met de prachtige 8,1 die wij van
onze deelnemers kregen. Het zal een hele toer worden om dit rapportcijfer
volgend jaar te overtreffen.
Ter ere van het vijfentwintigjarige jubileum van de Nationale Wiskunde
Dagen boden wij alle deelnemers het spel RESOLF aan. Er zijn nog enkele
exemplaren van dit jubileumcadeau beschikbaar. Misschien heeft u interesse
in één of meer extra spelen. Een enkel bord is immers wat weinig voor
een hele klas.
U kunt tegen inkoopprijs plus verzendkosten één of meer extra spelen bij
ons bestellen.
Volg
voor het bestellen van extra spelen RESOLF deze link.
Heel graag tot ziens op 31 januari en 1 februari 2020 tijdens de
zesentwintigste editie van de Nationale Wiskunde Dagen in Noordwijkerhout.
Mariozee Wintermans
|
Tweede ronde Wiskunde Olympiade: de uitslag
Op 15 maart 2019 werd de tweede ronde van de Wiskunde Olympiade op
twaalf universiteiten gehouden. 940 leerlingen werden op grond van hun
score in de eerste ronde uitgenodigd terwijl 10 leerlingen een zogenaamde
wildcard kregen. 849 leerlingen gaven uiteindelijk gehoor aan hun
uitnodiging.
Op grond van de uitslagen en de verhouding van de deelnemersaantallen
uit de verschillende categorieën gaan de volgende leerlingen door
naar de finale:
- De 34 onderbouwleerlingen met 17 punten of meer.
- De 44 vierdeklassers met 20 punten of meer.
- De 40 vijfdeklassers met 24 punten of meer.
De finale zal op 13 september 2019 in Eindhoven plaatsvinden:
Informatie over uw leerlingen
Via
de wedstrijdsite kunt u de scores van uw leerlingen zien. Ook ziet u
daar wie van uw leerlingen is doorgedrongen tot de finale.
De finalisten kunnen een brief verwachten waarin zij meteen ook worden
uitgenodigd om deel te nemen aan een aantal trainingsmiddagen op een
universiteit. Wij willen namelijk graag dat zij zich optimaal kunnen
voorbereiden op de finale.
Volgend jaar
Inmiddels is bekend geworden dat de eerste ronde van de volgende Wiskunde
Olympiade van 20 tot en met 30 januari 2020 zal plaatsvinden. Zet dat
alvast in uw agenda.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
Summer School Universiteit Utrecht
Van 19 tot en met 30 augustus 2019 organiseert de Universiteit
Utrecht weer een 'Summer School'. Het doel van deze zomerschool is
om de deelnemers op het gebied van ontwikkelingen en onderzoek binnen het
wiskundeonderwijs op niveau te brengen.
Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder andere de curriculumontwikkeling,
het toetsen van wiskunde, de rol van modellen, modelleren en ICT.
De 'Summer School' richt zich met name op buitenlandse studenten,
docenten, opleiders en onderzoekers maar is uiteraard ook
toegankelijk voor Nederlandse wiskundedocenten en Master/PhD
studenten. Let wel: de voertaal is Engels.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Beste Rekenidee mbo
Het Platform Rekendocenten en het practoraat Rekenen organiseert
in 2019 de vierde editie van de wedstrijd 'Beste Rekenidee mbo'.
Heeft u een goed voorbeeld van een motiverende rekenactiviteit
of loopt u al langer rond met een idee om het vak rekenen
beroepsgerichter en motiverender te maken? Doe dan mee.
De drie winnaars van deze wedstrijd winnen een geheel verzorgd bezoek
van drie dagen aan de
26th
Adults Learning Mathematics Conference die van 7 tot
en met 10 juli 2019 in de universiteitsstad Lund in Zweden wordt
gehouden. Tijdens deze conferentie mogen de winnaars hun idee ook
presenteren.
Wat moet u doen?
Stuur uiterlijk op 13 mei 2019 uw beroepsgerichte, motiverende
rekenactiviteit in naar besterekenideembo@bvmbo.nl. De jury
beoordeelt uw inzending op aspecten als originaliteit,
uitvoerbaarheid en opschaalbaarheid. De jury bestaat uit:
- Mirjam Bos, practoraat Rekenen.
- Johan van den Akker, practoraat Rekenen.
- Dirk Megens, winnaar in 2018, ROC Nijmegen.
- Dimitri Verzijl, winnaar in 2018, Albeda Rotterdam.
Volg
deze link voor meer informatie over deze wedstrijd.
Kooske Franken
|
De 'statistical literacy' van uw vwo 3 leerlingen
Kunt u voor de meivakantie één lesje in vwo 3 missen? Dan
nodig ik u van harte uit om met uw leerlingen deel te nemen aan
ons statistiekonderzoek. In dat onderzoek willen we de statistische
geletterdheid van leerlingen uit vwo 3 in kaart brengen.
Om die geletterdheid in kaart te brengen, gebruiken we twee toetsen.
De eerste toets moet rondom de meivakantie worden afgenomen en de
tweede toets moet in juni plaatsvinden. Deze toetsen vormen een
onderdeel van mijn promotiestudie naar statistiekonderwijs en in
het bijzonder naar de interpretatie van steekproef en populatie.
Na afloop ontvangt u uiteraard de door ons beoordeelde resultaten
van uw leerlingen.
Ik zou uw deelneming aan het onderzoek bijzonder op prijs stellen.
Mail mij gerust voor nadere informatie of om u op te geven voor
het onderzoek.
Marianne van Dijke ( m.j.s.vandijke-droogers@uu.nl)
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacature te Barneveld
Het Johannes Fontanus College te Barneveld zoekt per 1 augustus
2019 een tweedegraads docent wiskunde voor 20−25 lessen. De lessen
worden gegeven in de onderbouw van het havo en atheneum.
Meer informatie over de vacature en over onze school kunt u vinden op
onze website.
Solliciteer via
Meesterbaan
of direct via hjdejong@jfc.nl, ter attentie van
Gonda de Jong-Slump, P&O adviseur.
| |
|
Vacature docent-ontwikkelaar wiskunde bij U-talent
In U-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht
en scholen uit de regio nauw samen aan kwalitatief goed bèta- en
techniekonderwijs voor havo en vwo. U-Talent is gericht op het verdiepen
en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken
en het vergroten van de interesse van leerlingen in bèta en techniek.
Bij U-Talent ontstaat er per 1 augustus 2019 een vacature voor een
docent-ontwikkelaar wiskunde voor 0,2 fte.
Volg
deze link voor meer informatie.
| |
|
Advertenties
Gratis: KERN Wiskunde voor 1 gymnasium/vwo+
Het eerste boek van KERN Wiskunde is gereed en nu
gratis
aan te vragen via deze link.
Over enkele weken zal ook KERN Wiskunde voor 1 havo/vwo verschijnen.
Heeft u interesse om dit jaar KERN Wiskunde uit te proberen of er
komend schooljaar zelfs al mee te gaan werken? Er is veel mogelijk.
Neem contact op met Sybrand Jissink via s.jissink@boomvo.nl.
| |
|
Online nascholingscursussen GeoGebra
Wilt u nog dit voorjaar de vakdidactische mogelijkheden van het
gebruik van GeoGebra 6 in de wiskundeles ontdekken? Neem dan deel aan
de webcursus 'GeoGebra 6 van A tot Z' waarin de vijf onderdelen van
de meest recente versie van GeoGebra uitvoerig worden toegelicht.
Wiskundedocenten kunnen individueel of in groepen, thuis of op
school en op een tijdstip naar keuze deze nascholingscursus volgen
via het Mathelo leerplatform.
Ga voor meer informatie naar www.mathelo.net of stuur een e-mail
naar ivan@mathelo.net.
| |
|
Dat kan beter!
Wanneer de grafische rekenmachine wordt gebruikt om wiskunde te
ontdekken dan moet die machine natuurlijk wel krachtig en intuïtief
genoeg zijn voor uw leerlingen.
Probeer er met uw rekenmachine eens achter te komen hoe de grafiek van
|
uit de grafiek van |
|
ontstaat |
en
klik daarna op deze link om te zien hoe dit werkt op een
rekenmachine die wél uitnodigt tot geleid herontdekken.
Meer informatie? Mail naar info@hp-prime.nl.
| |
|
|
|