nummer 841, 31 maart 2019
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Weer minder nieuwe wiskundeleraren?
Een paar jaar geleden kon ik in WiskundE-brief 749 melding maken van de toenmalige
groei van het aantal studenten dat een opleiding tot wiskundeleraar volgde.
Die groei lijkt echter van korte duur te zijn geweest. Het aantal eerstejaars
studenten neemt weer af.
In het diagram hierboven heb ik de ontwikkeling in de afgelopen vijf
jaar in beeld gebracht. Een lichtpuntje is misschien dat het aantal
studenten voor een eerstegraads bevoegdheid (de masteropleiding)
iets toeneemt. De universitaire lerarenopleiding lijkt echter een
aflopende zaak te zijn.
De aantallen eerstejaars studenten geven de ontwikkeling nog wat
duidelijker weer. In oktober 2018 waren er 447 eerstejaars studenten,
327 voor de tweedegraads opleidingen en 120 voor de eerstegraads
opleidingen. Dat zijn er 40 minder dan in oktober 2016. De
universitaire lerarenopleiding telde in oktober 2018 slechts twee
nieuwe studenten...
Aanwas wiskundedocenten
In de aantallen geslaagden is een duidelijke golfbeweging te herkennen.
In WiskundE-brief 749 sprak ik enige zorg uit over de ontwikkeling tot en
met 2014. Maar na die tijd is er in eerste instantie een behoorlijke
stijging waar te nemen. De laatste cijfers, die helaas maar tot 2017
reiken, duiden echter weer op een teruggang.
Uiteraard is er een relatie tussen de jaarlijkse aantallen afgestudeerde
wiskundedocenten en het totaal aantal bevoegde en beschikbare wiskundedocenten
in Nederland. Hoe die relatie precies in elkaar steekt, is mij nog niet
helemaal duidelijk. De hier gepresenteerde aantallen lijken mij gezien de
huidige vraag naar wiskundedocenten echter erg laag.
gk
|
Vooruitblik toegestane grafische rekenmachines
Het einde van het schooljaar 2018/2019 begint in zicht te komen.
Het wordt dus tijd om eens voorzichtig naar het volgende schooljaar
te kijken. Met het oog op de leerlingen die na de zomervakantie
in vmbo 3, havo 4 of vwo 4 plaats gaan nemen, heeft het College voor
Toetsen en Examens (CvTE) onlangs
de
'Mededeling vooruitblik hulpmiddelen CE 2021 en 2022'
gepubliceerd.
Voor het vmbo zijn er geen wijzigingen ten opzichte van 2020. Voor
examenjaar 2021 havo en examenjaar 2022 vwo zijn er op het eerste
gezicht weinig veranderingen te bespeuren. De lijst van grafische
rekenmachines die in ieder geval zijn toegestaan, ziet er zo uit:
- Casio fx-9860GII(SD), vanaf OS 2.07.
- Casio fx-CG20, vanaf OS 2.01.
- Casio fx-CG50.
- HP Prime, mits voorzien van de meest recente Nederlandse
examenstand (wat op de machine aan/uit gevinkt dient te zijn) en
voorzien van het meest recente OS.
- TI-84 Plus T vanaf versie OS 5.1, de basisversie met LED-lampje
(in 2022 voor het laatst).
- TI-84 Plus CE-T vanaf versie OS 5.1.5.
- TI-Nspire CX vanaf versie OS 4.4.0.532 (alleen de versie zonder
CAS).
- TI-Nspire CX II-T (zowel versie met als zonder CAS).
Opmerkelijk
Opvallend is dat de mededeling dat de de fx-CG20 voor het laatst
bij de centrale examens in 2022 toegestaan zal zijn, ontbreekt.
Voor de TI 84 Plus T wordt dan weer wél uitdrukkelijk
opgemerkt dat 2022 voor dit apparaat het laatste jaar is.
Ook opmerkelijk is het elk jaar weer iets anders geformuleerde voorbehoud met
betrekking tot de HP Prime. Klaarblijkelijk zorgt deze geavanceerde
machine bij het CvTE voor veel hoofdbrekers.
Nieuw in de opsomming is de TI-Nspire CX II-T, waarvan ook de versie
met CAS (Computer Algebra Systeem) is toegestaan. Blijkbaar vertrouwt
men erop dat de examenstand er prima voor zal zorgen dat CAS niet door
kandidaten gebruikt kan worden.
|
Abelprijs 2019 voor Karen Uhlenbeck
|
| | Karen Uhlenbeck | | |
Op dinsdag 19 maart 2019 werd bekend dat de Abelprijs 2019 is
toegekend aan Karen Uhlenbeck. Karen Keskulla Uhlenbeck
(1942) is emeritus hoogleraar aan de universiteit van Texas in Austin
en woont in Princeton, dicht bij het Institute for Advanced Study,
alwaar zij de positie van visiting associate professor bekleedt.
Karen Uhlenbeck is de eerste vrouw die de Abelprijs krijgt.
Karen Uhlenbeck ontvangt de Abelprijs 2019 als blijk van
waardering voor haar baanbrekende resultaten op het gebied van
meetkundige partiële differentiaalvergelijkingen en de ijktheorie.
IJktheorie is de wiskundige taal van de theoretische natuurkunde en
de bijdrage van Uhlenbeck is essentieel voor het begrijpen van
hedendaagse modellen in de deeltjesfysica en de algemene relativiteitstheorie.
Haar meetkundig werk heeft het begrip van minimale oppervlakken, zoals
bijvoorbeeld het oppervlak van zeepvliezen, ingrijpend veranderd.
Uhlenbeck heeft zich altijd beijverd voor een sterkere positie
van de vrouw bij de wiskunde.
Volg
deze link voor meer informatie over het werk en leven van Karen
Uhlenbeck.
De Abelprijs is genoemd naar de Noorse wiskundige Niels Henrik
Abel (1802−1829). Aan de prijs is een bedrag verbonden van zes
miljoen Noorse Kronen, ruim € 600.000,=. Op 21 mei 2019 zal de
prijs door koning Harald V in Oslo worden uitgereikt.
|
Beslis mee over het nieuwe wiskundecurriculum
Het einde van het proces van curriculum.nu is in zicht. Na
curriculum.nu volgt er een proces waarin besloten zal worden
wat er volgens ons in de bovenbouw vmbo/havo/vwo met het wiskundecurriculum
moet gebeuren. We gaan binnen curriculum.nu dan aanbevelingen
formuleren. Dat is een behoorlijke klus waar wij uw hulp bij nodig
hebben.
Voor die aanbevelingen hebben wij input nodig van wiskundedocenten die lesgeven
in de vmbo/havo/vwo bovenbouw en die geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen
van het curriculum van hun vak. Bent u zo'n docent? Op woensdag 10 april
2019 komen wij van 10:00 tot 15:00 uur bij elkaar op
het Christelijk Lyceum
Zeist. Ik garandeer u dat elke stem tijdens deze bijeenkomst
gehoord en gewogen zal worden. Deze bijeenkomst is voor u dus een
uitgelezen moment om invloed uit te oefenen op het nieuwe curriculum
en de nieuwe eindtermen.
Komt u ook? Stuur dan een e-mail naar Sandra van der Sluis
via s.vander.sluis@curriculum.nu.
Namens het ontwikkelteam Rekenen & wiskunde
Maarten Müller ( m.muller@marianum.nl)
|
Wiskunde B-dag
Op vrijdag 22 maart 2019 vond de Nederlandse prijsuitreiking van de
twintigste Wiskunde B-dag plaats. Dat gebeurde in het academiegebouw
van de Universiteit Utrecht. De wiskunde B-dag is een internationale
wiskundeactiviteit voor teams die wordt georganiseerd door het Freudenthal
Instituut.
De tien beste teams van Nederlandse scholen werden tijdens de prijsuitreiking
een middag lang in het zonnetje gezet. Dat gebeurde ter ere van de werkelijk
prachtige werkstukken die door hun docenten, die uiteraard ook aanwezig waren,
werden ingezonden.
Dekentje ontwerpen
Dit jaar ging de opdracht van de wiskunde B-dag over een beroemd
open probleem in de wiskunde, te weten "Moser's worm problem".
Eind jaren 60 vroeg Leo Moser zich af wat het kleinste dekentje
is waar een 'worm' van lengte 1 in iedere mogelijke houding onder past.
Je mag de worm daarbij schuiven, draaien en spiegelen maar niet vervormen.
Na enkele voorbereidende opgaven mochten leerlingen proberen om
zelf een dergelijk dekentje te ontwerpen.
Tijdens het eerste deel van de middag van de prijsuitreiking werden
de opdracht en de werkstukken van de leerlingen besproken. Uiteraard
kwam naast alle bijdragen en inzichten van de leerlingen ook de laatste
stand van zaken wat betreft het open "Moser's worm problem"
aan de orde. Daarna gaf Vincent van der Noort, auteur van het
boek "Getallen zijn je beste vrienden", een interactieve
lezing over verwarrende wiskunde. Daarna volgde het juryrapport met
de beoordelingen van de werkstukken waarna de top tien bekend werd
gemaakt. Uiteindelijk volgde er een feestelijk diner met de nummers
1, 2 en 3 uit deze top tien.
Winnaars twintigste Wiskunde B-dag
- Mark Rusch, Mirko van Donkelaar, Michiel Poelman en Joppe van Soest (Lorentz Casimir Lyceum).
- Elisa Coenen, Tim van Dijk, Shen van Hassel en Koen de Vries (Stedelijk Gymnasium Nijmegen).
- Inge van Ginkel, Wilgemijne Prins, Charlot van der Lugt en Sifra Wieles (GSR Rotterdam).
De
volgende wiskunde B-dag vindt plaats op 22 november 2019.
Rogier Bos
|
Teams voor internationale wedstrijden geselecteerd
Een week geleden zijn de Nederlandse teams voor de European Girls'
Mathematical Olympiad (EGMO) en de Benelux Mathematical Olympiad
(BxMO) geselecteerd. De EGMO wordt dit jaar voor de achtste keer
georganiseerd en vindt plaats van 7 tot en met 13 april 2019 in
Oekraïne. De BxMO wordt dit jaar voor de elfde keer georganiseerd
en vindt plaats van 26 tot en met 28 april 2019 in Nederland.
Het team voor de EGMO bestaat dit jaar uit:
naam |
klas |
school |
Floor Beks |
6 vwo |
CGBN Leeuwarden |
Ana Mekerishvili |
5 vwo |
Edith Stein College Den Haag |
Sièna van Schaick |
6 vwo |
Minkema College Woerden |
Hanne Snijders |
5 vwo |
Marnix Gymnasium Rotterdam |
Floor Beks nam vorig jaar ook al deel aan de EGMO
en haalde toen een eervolle vermelding. Hanne Snijders
heeft vorig jaar al ervaring opgedaan als deelnemer aan de BxMO.
Het EGMO-team zal worden begeleid door Birgit van Dalen
(Universiteit Leiden en ISW Hoogeland Naaldwijk) en Feike
van Ammers (Universiteit Utrecht).
Benelux Mathematical Olympiad
Het team voor de BxMO bestaat dit jaar uit:
naam |
klas |
school |
Liam van den Berg |
5 vwo |
Esdal College Emmen |
Jelle Bloemendaal |
3 vwo |
Corlaercollege Nijkerk |
Szabi Buzogany |
6 vwo |
Corderius College Amersfoort |
Rafaël Houkes |
5 vwo |
Stedelijk Gymnasium Leiden, locatie Socrates |
Tjeerd Morsch |
5 vwo |
Corderius College Amersfoort |
Kati Overbeeke |
5 vwo |
Stedelijk College Eindhoven |
Charlie Tang |
5 vwo |
Frits Philips lyceum-mavo Eindhoven |
Tim Vogels |
6 vwo |
RSG Pantarijn Wageningen |
Richard Wols |
6 vwo |
CSG Dingstede Meppel |
Jonathan Zandee |
6 vwo |
Wartburg College Rotterdam, locatie Revius |
Szabi Buzogany, Tim Vogels en Richard Wols
namen ook in 2018 al deel aan de BxMO. Szabi haalde daar
toen een zilveren medaille; Tim en Richard haalden
in 2018 een bronzen medaille.
Het BxMO-team zal worden begeleid door Quintijn Puite (Technische
Universiteit Eindhoven en Alberdingk Thijm College Hilversum),
Jetze Zoethout (Universiteit Utrecht) en Dirk van Bree
(Radboud Universiteit Nijmegen).
In zowel het EGMO-team als het BxMO-team is veel ervaring aanwezig.
We rekenen er dan ook op dat wij als Nederland weer mooie resultaten
zullen kunnen gaan neerzetten.
Quintijn Puite
|
Promotieonderzoek: Wiskundig redeneren in de klas
Voor een onderdeel van mijn promotieonderzoek met als titel
"Ondersteuning van leraren in het bevorderen van wiskundig redeneren
in de klas" ben ik op zoek naar leraren die wiskunde B op het vwo
doceren. Ik zou deze docenten graag willen interviewen en wat lessen
van deze docenten willen observeren. Deze studie zal plaatsvinden
in de omgeving van Noord-Brabant.
Mijn promotieonderzoek richt zich op de vraag hoe docenten
ondersteund kunnen worden bij het communiceren over
wiskundig redeneren in de klas. Het onderzoek vindt plaats in
samenwerking met de onderzoekers Prof. Dr. B.E.U. Pepin,
Dr. M.C.G. Thurlings en Dr. A. Schueler-Meyer van de
Eindhoven School of Education van de Technische Universiteit
Eindhoven. Mijn onderzoek is een onderdeel van
het Dudoc-Bèta
programma dat wordt gefinancierd door het ministerie van
OCW en wordt gecoördineerd vanuit de Radboud Universiteit.
Bent u een docent die actief probeert om het wiskundig redeneren
van uw leerlingen te stimuleren? Dan kunt u mij met uw lespraktijk
wellicht helpen om het wiskundig redeneren in de klas goed te leren
identificeren. Stuur mij in dat geval een email; ik zal u dan meer
informatie over mijn onderzoek toesturen.
Farran Mackay ( f.e.mackay@tue.nl)
Docent Stedelijk College Eindhoven
Onderzoeker Eindhoven School of Education, TUe
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Utrecht
Per 1 augustus 2019 heeft het Christelijk Gymnasium Utrecht
een vacature van ongeveer 1 fte voor een eerstegraads
wiskundedocent die zowel in de onderbouw als in de bovenbouw
les gaat geven.
Ook uw sollicitatie voor een gedeelte van de vacature wordt op
prijs gesteld.
Volg
deze link voor meer informatie. Uw sollicitatie kunt u sturen
naar sollicitatie@cgu.nl t.a.v. de rector mevrouw. I.M. van
Eekelen.
|
Vacature Hogeschool Rotterdam
|
Eerste/tweedegraads vacature te Walcheren
|
Eerstegraads vacature te Almere
Het Montessori Lyceum Flevoland te Almere zoekt per direct of
anders zo spoedig mogelijk een eerstegraads docent voor twee
dagen per week.
Het gaat om de volgende werkzaamheden:
- Het verzorgen van lessen aan havo 4 wiskunde B (2 uur per week).
- Het verzorgen van lessen aan vwo 5 wiskunde A (2 uur per week).
- Het verzorgen van keuzewerktijdlessen (1 uur per week).
- Het maken en corrigeren van schoolexamens en herkansingen.
- Het uitvoeren van de eerste en tweede correctie van eindexamens.
Stuur uw sollicitatie zo spoedig mogelijk naar b.breeuwer@mlf.asg.nl
ter attentie van de rector, de heer B. Breeuwer.
|
Advertenties
Bijeenkomst MW Gouda: nog enkele plaatsen vrij
Op woensdag 3 april van 17:00 tot 19:30 uur willen wij, uitgevers en
auteurs van Moderne Wiskunde, graag gebruikerservaringen en best practice
voorbeelden met u delen. Ook krijgt u handvatten om elke wiskundeles weer
opnieuw effectief en motiverend te maken.
Wilt u ook alles uit de methode halen voor uw leerlingen en voor uw eigen
gebruikersgemak? U kunt zich nog aanmelden voor de gebruikersbijeenkomst
in Gouda tot maandag 1 april 23:59 uur.
Volg
deze link om u direct aan te melden.
|
|
|
Vernieuwde Texas Instruments handhelds toegestaan in 2020
Goed nieuws! De nieuwe TI-Nspire CX II-T en TI-Nspire CX II-T CAS
handhelds zijn door het CvTE toegevoegd aan de lijst van toegestane
grafische rekenmachines.
Vanaf 2020 is het gebruik van onze verbeterde handhelds toegestaan
op het Centraal Examen havo/vwo. Deze machines zijn uitgerust met een
eenvoudig
aan en uit te zetten Nederlandse examenstand en CAS-optie.
|
|
|
Online nascholingscursussen GeoGebra
Wilt u nog dit voorjaar de vakdidactische mogelijkheden van het
gebruik van GeoGebra 6 in de wiskundeles ontdekken? Neem dan deel aan
de webcursus 'GeoGebra 6 van A tot Z' waarin de vijf onderdelen van
de meest recente versie van GeoGebra uitvoerig worden toegelicht.
Wiskundedocenten kunnen individueel of in groepen, thuis of op
school en op een tijdstip naar keuze deze nascholingscursus volgen
via het Mathelo leerplatform.
Ga voor meer informatie naar www.mathelo.net of stuur een e-mail
naar ivan@mathelo.net.
| |
|
Dat kan beter!
Wanneer de grafische rekenmachine wordt gebruikt om wiskunde te
ontdekken dan moet die machine natuurlijk wel krachtig en intuïtief
genoeg zijn voor uw leerlingen.
Probeer er met uw rekenmachine eens achter te komen hoe de grafiek van
|
uit de grafiek van |
|
ontstaat |
en
klik daarna op deze link om te zien hoe dit werkt op een
rekenmachine die wél uitnodigt tot geleid herontdekken.
Meer informatie? Mail naar info@hp-prime.nl.
| |
|
|
|