nummer 839, 10 maart 2019

Dit nummer wordt ge­stuurd naar circa 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Wiskundedocent op basis van pabodiploma met certificaat (reactie)

In WiskundE-brief 838 rappor­teerden wij over de beperk­te oplei­ding waarmee basis­school­docen­ten zich kunnen kwalifi­ceren tot wiskun­dedo­cent in de onder­bouw van vmbo basis en kader. Ook vermeld­den wij dat de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) hier­over haar zorgen heeft geuit. Van Hans van t Zelfde ontvin­gen wij een vlammen­de reactie waarvan we de kern hieron­der hebben overge­nomen.
"De oplei­ding tot leraar wiskun­de be­steedt wat betreft het vmbo nauwe­lijks enige aan­dacht aan het pedago­gisch klimaat in de klas. Vakken­nis vindt men blijk­baar belang­rijker dan didac­tisch-pedago­gische vaardig­heden. Het resul­taat is dat veel wiskun­dedocen­ten in de prak­tijk 'afbran­den'.
Op het vmbo heb je er niets aan dat je 'boven de stof' staat. Juist dáár moet je vooral je didac­tisch-pedago­gische vaardig­heden op orde hebben. Ik denk daarom dat pabostu­denten met affini­teit voor wiskun­de op het vmbo veel betere resulta­ten kunnen behalen dan tweede­graads opgelei­de wiskun­dedocen­ten."

 

Oproep voor gebruikers Wageningse Methode

In dit school­jaar zijn we in klas 1 en 2 van onze mavo, havo en vwo gebruik gaan maken van de Stercol­lectie Wiskun­de van de stich­ting VO Content. Voor havo en vwo ligt de Wage­ningse Methode ten grond­slag aan de Stercol­lectie Wiskun­de. We willen daarom graag contact leggen met collega's die de Wage­ningse Methode in de onder­bouw gebrui­ken.
We zijn name­lijk niet hele­maal tevre­den met de Stercol­lectie voor havo/vwo maar willen ook niet onmid­dellijk op een andere methode over­schake­len. Liever willen wij eerst in gesprek komen met andere scholen die in de onder­bouw gebruik maken van de Wage­ningse Methode. Mis­schien brengt dat contact ons tot nieuwe, bruikba­re inzich­ten.
Wilt u uw ervarin­gen met ons delen? Ik stel uw e-mail bijzon­der op prijs.
Jörgen van Remoor­tere, (jorgen@vanre­moorte­re.nl)
Ashram College

 

Differentieren in de klas

De eerst­volgen­de bijeen­komst van het Regio­naal steun­punt Leiden en het Bèta­steun­punt Zuid Holland is op woens­dag 20 maart 2019 en heeft als onder­werp 'Diffe­rentie­ren in de klas'.
Tijdens deze bijeen­komst gaan we een inventa­risatie maken van zoveel moge­lijk manie­ren om recht te doen aan de ver­schil­len tussen leerlin­gen. Naast het maken van die inventa­risatie gaan we tijdens de bijeen­komst ook lessen ontwer­pen waarin al die manie­ren van diffe­rentië­ren worden toege­past. Neem daarom vooral een school­boek mee waarin de hoofd­stukken staan die u binnen­kort gaat behande­len.
Plaats, tijd, kosten
De bijeen­komst wordt op woens­dag 20 maart van 16:00 tot 20:00 uur gehou­den. Plaats van hande­ling is het gebouw van TNW in Delft, zaal C117. Voor een avond­maal­tijd wordt gezorgd.
Is u school lid van het Bèta­steun­punt Zuid-Holland of het Regio­naal Steun­punt Leiden, dan is de bijeen­komst voor u gratis. In het andere geval kost deelna­me € 125,= per bijeen­komst. Aan het einde van de bijeen­komst ont­vangt u een certifi­caat.
Volg deze link om u aan te melden.

 

Docentencongres 'Leve de Wiskunde!'

Op 5 april 2019 wordt in Amster­dam wederom het docen­tencon­gres 'Leve de Wiskun­de!' georga­niseerd. Wiskun­deonder­zoekers uit Amster­dam vertel­len over hun onder­zoek. Deelna­me is koste­loos en inclu­sief lunch.
Plaats van hande­ling is het ook met het open­baar vervoer uitste­kend te berei­ken Centrum voor Wiskun­de en Informa­tic op het Science­park te Amster­dam. Ook uw leerlin­gen zijn op dit congres van harte welkom.
Volg deze link voor nadere informa­tie of om u in te schrij­ven.

 

Wiskundedocentendag Groningen

 
De jaar­lijkse wiskun­dedocen­tendag in Gronin­gen is ook dit jaar weer onder­deel van de 'Bèta-brede docen­tendag 2019'. Voor wiskun­dedocen­ten worden er specia­le work­shops georga­niseerd en is er een afslui­tende lezing over wiskun­dedidac­tiek.
De 'Bètabre­de docen­tendag' zal dit jaar op vrijdag 12 april 2019 plaats­vinden in de Bernoul­liborg in Gronin­gen. Het thema van deze dag luidt: 'Science in bewe­ging'. De ope­ningsle­zing van prof. Tjisse van der Heide gaat over het onder­zoek naar kust-ecosys­temen. Hij licht toe hoe deze ecosys­temen werken en hoe verdwe­nen ecosys­temen her­steld kunnen worden. Hij combi­neert hiertoe experi­menten in het veld en in het labora­torium met compu­termo­dellen.
Veel keuze
De volgen­de work­shops zijn extra interes­sant voor wiskun­dedocen­ten:
  • Gemid­delden, snelhe­den, auto's, treinen en roltrap­pen. Lusten of lasten?
    Nelleke den Braber en Geeke Bruin-Muur­ling
    In deze work­shop staan ver­schil­lende oplos­singsme­thoden van 'hersen­krakers' met meerde­re bewegen­de objec­ten cen­traal.
  • De baanver­snel­ling
    Sibren Stien­stra
    Over het begrip baanver­snel­ling, dat voor­komt in het nieuwe examen­program­ma van vwo wiskun­de B, bestaat nog veel verwar­ring. In deze work­shop wordt onder andere inge­gaan op het in- en uitpro­duct van vecto­ren en het verband tussen kracht en versnel­ling. Tijdens deze work­shop wordt veel gebruik gemaakt van Geoge­bra.
  • Sangaku's zwijgen en schreeu­wen tegelij­kertijd
    Mark Neef en Herman Bloem
    Een sangaku is een meetkun­dige teke­ning, vrijwel of geheel zonder begelei­dende tekst, die een formule of stel­ling uit­beeldt. De uitda­ging is tweele­dig: eerst moet je de formule of stel­ling ontdek­ken en daarna moet deze nog bewezen worden. In deze work­shop worden twee prachti­ge voor­beelden gepre­sen­teerd en kunnen de deelne­mers zelf enkele sangaku's 'beleven'.
Als didacti­sche afslui­ting kunt u onder andere kiezen voor de lezing 'Met een frisse kriti­sche wiskun­dige blik' van Geeke Bruin-Muur­ling. Zij pleit in haar lezing voor een posi­tief kriti­sche wiskun­dige houding binnen en buiten de klas. De 'defini­tie van succes' en de 'pijn van de fout' spelen in die houding een belang­rijke rol.
Plaats, tijd, kosten
De 'Bètabre­de docen­tendag' wordt op vrijdag 12 april 2019 van 9:30 uur tot 16:30 uur gehou­den. Plaats van hande­ling is De Ber­nouilli­borg, Nijen­borgh 9, Gronin­gen. Voor deelne­mers aan profes­sionele leerge­meen­schap­pen (PLG) en docen­ten ontwik­kel­teams (DOT) van Netwerk Noord is de toegang gratis. Voor studen­ten en senio­ren be­draagt de toegang € 25,=. Overige deelne­mers betalen € 75,=. Voor een lunch wordt gezorgd.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.

 

Nederlands Mathematisch Congres 2019

Op dinsdag 23 en woens­dag 24 april 2019 vindt het 55e Neder­lands Mathema­tisch Congres (NMC) plaats. Dit congres wordt georga­niseerd door het Konink­lijk Wiskun­dig Genoot­schap (KWG), het Plat­form Wiskun­de Neder­land (PWN) en de Neder­landse organi­satie voor Weten­schappe­lijk Onder­zoek (NWO).
Een speci­aal onder­deel van het NMC is de 'Docen­tendag' op woens­dag 24 april 2019. Deze middag is een onder­deel van het congres maar kan apart worden gevolgd.
Program­ma 'Docen­tendag'
Jeanine Daems van de Hoge­school Utrecht opent om 14:00 uur de docen­tenmid­dag met haar lezing 'Crea­tief met kegel­sneden'. Zo rond een uur of drie gaat PW-NOCW, de voorma­lige Neder­landse Onder­wijs Commis­sie Wiskun­de die thans deel uit­maakt van PWN, in op de beroeps­stan­daard die zij voor wiskun­dedocen­ten aan het ontwik­kelen is. Ook gaat de PW-NOCW nader in op haar visie op de toe­komst van het wiskun­decurri­culum.
Zo rond kwart over vier volgt, alweer voor de vierde keer, de uitrei­king van de Pythago­ras­prijs voor het beste wiskun­de profiel­werk­stuk. Zie hier­voor ook WiskundE-brief 838. De drie genomi­neerden houden een presen­tatie en de aanwezi­gen wijzen via een digita­le stem­ming uitein­delijk de nummers één, twee en drie aan.
Veel moge­lijkhe­den
Het Neder­lands Mathema­tisch Congres wordt gehou­den in de Konings­hof te Veldho­ven. Het congres duurt twee dagen en kan geheel of gedeel­telijk en met en zonder over­nach­tingsmo­gelijk­heid worden bezocht. Volg deze link voor de moge­lijkhe­den, de tarie­ven en de overige details van dit congres. U kunt zich via deze link ook in­schrij­ven.

 

Vakantiecursus 2019: Deep Learning

 
Het thema van de Vakan­tiecur­sus 2019 van Plat­form Wiskun­de Neder­land (PWN) is: "Deep Lear­ning: Van meetda­ta via datapre­senta­tie naar voor­spellen". Artifi­cial Intelli­gence (AI) is kunstma­tige compu­terin­telli­gentie. Bij AI wordt meestal gebruik gemaakt van neurale netwer­ken. Deze neurale netwer­ken nemen hun beslis­singen aan de hand van van lagen van kunstma­tige neuro­nen met hun verbin­dingen. Met behulp van een proces dat 'deep lear­ning' wordt genoemd, hebben die neurale netwer­ken hun kennis verwor­ven.
In de vakan­tiecur­sus 2019 worden een aantal aspec­ten van neurale netwer­ken en deep lear­ning bespro­ken en wordt inge­gaan op de achter­liggen­de wiskun­dige technie­ken.
Program­ma
De vakan­tiecur­sus 2019 wordt gegeven op een vrijdag en een zater­dag en bestaat uit deze vijf onderde­len:
  • Vrijdag­middag
    Algeme­ne inlei­ding deep lear­ning deel I en II door Sjoerd Verduyn Lunel (Univer­siteit Utrecht).
  • Vrijdag­avond
    Baysi­aans leren deel I en II door Joris Bier­kens (Techni­sche Univer­siteit Delft).
  • Zater­dagoch­tend
    Inlei­ding: Ontwerp en imple­menta­tie deep lear­ning Network in de Keras omge­ving (een open-source neurale netwerk­omge­ving) door Sjoerd Verduyn Lunel (Univer­siteit Utrecht).
  • Zater­dag rond de lunch
    Practi­ca Eigen ontwerp en imple­menta­tie deep lear­ning in de Keras omge­ving.
  • Zater­dagmid­dag
    Winnen met Data Sience door Joost Kok (Univer­siteit Twente).
Voor wie?
De vakan­tiecur­sus 2019 richt zich op wiskun­dedocen­ten van elk niveau, op studen­ten van leraren­oplei­dingen en op andere belang­stellen­den. Voor geïnte­resseer­den is een nascho­lings­certifi­caat beschik­baar. Deelne­mers ontvan­gen bij aanvang van de cursus een sylla­bus met de teksten van de voor­drach­ten.
Plaats, tijd, kosten
De vakan­tiecur­sus 2019 wordt op twee plaat­sen gegeven. In Amster­dam wordt de crusus op vrijdag 23 augus­tus en op zater­dag 24 augus­tus 2019 gegeven. Plaats van hande­ling is CWI, Turing­zaal, Science Park 123. In Eindho­ven wordt de cursus op vrijdag 30 augus­tus en op zater­dag 31 augus­tus 2019 gegeven. Plaats van hande­ling is daar TU Eindho­ven, Audito­rium, zaal 2, Den Dolech 2.
De cursus duurt steeds van vrijdag 15:30 uur tot zater­dag 14:30 uur. De kosten bedra­gen € 95,=. Voor studen­ten van leraren­oplei­dingen kost de cursus slechts € 35,= en voor gepensi­oneer­den geldt een speci­aal tarief van € 50,=. Deze kosten zijn inclu­sief een warme maal­tijd op vrijdag en een lunch op zater­dag.
Volg deze link voor een uitge­breide brochu­re of om u in te schrij­ven. Heeft u nog vragen, mail deze dan naar vakan­tiecur­sus@plat­formwis­kunde.nl.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Vacature Hogeschool van Amsterdam

Bent u op het punt in uw carriè­re aangeko­men waarop u uw kennis en erva­ring zou willen over­brengen op een nieuwe genera­tie docen­ten?
Wij zijn op zoek naar een docent/leraren­oplei­der wiskun­de die er energie van krijgt om samen met ons studen­ten op te leiden tot betrok­ken docen­ten in het voortge­zet- en beroeps­onder­wijs.
Volg deze link voor meer informa­tie

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Online nascholingscursussen GeoGebra

Wilt u nog dit voor­jaar de vakdi­dac­tische moge­lijkhe­den van het gebruik van GeoGe­bra 6 in de wiskun­deles ontdek­ken? Neem dan deel aan de webcur­sus 'GeoGe­bra 6 van A tot Z' waarin de vijf onderde­len van de meest recente versie van GeoGe­bra uitvoe­rig worden toege­licht.
Wiskun­dedocen­ten kunnen indivi­dueel of in groepen, thuis of op school en op een tijd­stip naar keuze deze nascho­lings­cursus volgen via het Mathelo leer­plat­form.
Ga voor meer informa­tie naar www.mathelo.net of stuur een e-mail naar ivan@mathelo.net.
 

 

Haalt u echt alles uit Moderne Wiskunde?

Dit voor­jaar nemen wij, auteurs en uitge­vers van Moderne Wiskun­de, graag de tijd om gebrui­kerser­varin­gen en best prac­tice voor­beelden met u uit te wisse­len.
Wilt u ook alles uit de methode halen voor uw leerlin­gen en voor uw eigen gebrui­kersge­mak? Meld u dan aan voor één van de gratis gebrui­kersbij­eenkom­sten.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.
 

 

Dat kan beter!

Wanneer de grafi­sche rekenma­chine wordt ge­bruikt om wiskun­de te ontdek­ken dan moet die machine natuur­lijk wel krach­tig en intuï­tief genoeg zijn voor uw leerlin­gen.
Probeer er met uw rekenma­chine eens achter te komen hoe de grafiek van
 
uit de grafiek van
 
ont­staat
en klik daarna op deze link om te zien hoe dit werkt op een rekenma­chine die wél uitno­digt tot geleid heront­dekken.
Meer informa­tie? Mail naar info@hp-prime.nl.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl