nummer 839, 10 maart 2019
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Wiskundedocent op basis van pabodiploma met certificaat (reactie)
In WiskundE-brief 838 rapporteerden wij over de beperkte opleiding
waarmee basisschooldocenten zich kunnen kwalificeren tot
wiskundedocent in de onderbouw van vmbo basis en kader. Ook
vermeldden wij dat de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
(NVvW) hierover haar zorgen heeft geuit. Van Hans van t Zelfde ontvingen wij een vlammende reactie waarvan we de kern hieronder hebben overgenomen.
"De opleiding tot leraar wiskunde besteedt wat betreft het vmbo
nauwelijks enige aandacht aan het pedagogisch klimaat in de klas.
Vakkennis vindt men blijkbaar belangrijker dan didactisch-pedagogische
vaardigheden. Het resultaat is dat veel wiskundedocenten in de
praktijk 'afbranden'.
Op het vmbo heb je er niets aan dat je 'boven de stof' staat.
Juist dáár moet je vooral je didactisch-pedagogische
vaardigheden op orde hebben. Ik denk daarom dat pabostudenten met
affiniteit voor wiskunde op het vmbo veel betere resultaten kunnen
behalen dan tweedegraads opgeleide wiskundedocenten." |
|
Oproep voor gebruikers Wageningse Methode
In dit schooljaar zijn we in klas 1 en 2 van onze mavo, havo
en vwo gebruik gaan maken van de Stercollectie Wiskunde
van de stichting VO Content. Voor havo en vwo ligt de
Wageningse Methode ten grondslag aan de Stercollectie
Wiskunde. We willen daarom graag contact leggen met collega's
die de Wageningse Methode in de onderbouw gebruiken.
We zijn namelijk niet helemaal tevreden met de Stercollectie
voor havo/vwo maar willen ook niet onmiddellijk op een andere methode
overschakelen. Liever willen wij eerst in gesprek komen met andere
scholen die in de onderbouw gebruik maken van de Wageningse Methode.
Misschien brengt dat contact ons tot nieuwe, bruikbare inzichten.
Wilt u uw ervaringen met ons delen? Ik stel uw e-mail bijzonder
op prijs.
Jörgen van Remoortere, ( jorgen@vanremoortere.nl)
Ashram College
|
Differentieren in de klas
De eerstvolgende bijeenkomst van
het
Regionaal steunpunt Leiden en het Bètasteunpunt Zuid Holland
is op woensdag 20 maart 2019 en heeft als onderwerp 'Differentieren
in de klas'.
Tijdens deze bijeenkomst gaan we een inventarisatie maken van
zoveel mogelijk manieren om recht te doen aan de verschillen
tussen leerlingen. Naast het maken van die inventarisatie gaan
we tijdens de bijeenkomst ook lessen ontwerpen waarin al die
manieren van differentiëren worden toegepast. Neem daarom vooral
een schoolboek mee waarin de hoofdstukken staan die u binnenkort gaat
behandelen.
Plaats, tijd, kosten
De bijeenkomst wordt op woensdag 20 maart van 16:00 tot 20:00
uur gehouden. Plaats van handeling is
het
gebouw van TNW in Delft, zaal C117. Voor een avondmaaltijd
wordt gezorgd.
Is u school lid van het Bètasteunpunt Zuid-Holland of het Regionaal
Steunpunt Leiden, dan is de bijeenkomst voor u gratis. In het andere
geval kost deelname € 125,= per bijeenkomst. Aan het einde van
de bijeenkomst ontvangt u een certificaat.
Volg
deze link om u aan te melden.
|
Docentencongres 'Leve de Wiskunde!'
|
Wiskundedocentendag Groningen
De jaarlijkse wiskundedocentendag in Groningen is ook
dit jaar weer onderdeel van de
'Bèta-brede
docentendag 2019'. Voor wiskundedocenten worden er
speciale workshops georganiseerd en is er een afsluitende
lezing over wiskundedidactiek.
De 'Bètabrede docentendag' zal dit jaar op vrijdag 12 april
2019 plaatsvinden in de Bernoulliborg in Groningen. Het thema
van deze dag luidt: 'Science in beweging'. De openingslezing van
prof. Tjisse van der Heide gaat over het onderzoek naar
kust-ecosystemen. Hij licht toe hoe deze ecosystemen werken en hoe
verdwenen ecosystemen hersteld kunnen worden. Hij combineert hiertoe
experimenten in het veld en in het laboratorium met computermodellen.
Veel keuze
De volgende workshops zijn extra interessant voor wiskundedocenten:
- Gemiddelden, snelheden, auto's, treinen en roltrappen. Lusten of lasten?
Nelleke den Braber en Geeke Bruin-Muurling
In deze workshop staan verschillende oplossingsmethoden van
'hersenkrakers' met meerdere bewegende objecten centraal.
- De baanversnelling
Sibren Stienstra
Over het begrip baanversnelling, dat voorkomt in het nieuwe
examenprogramma van vwo wiskunde B, bestaat nog veel verwarring.
In deze workshop wordt onder andere ingegaan op het in- en uitproduct
van vectoren en het verband tussen kracht en versnelling. Tijdens deze
workshop wordt veel gebruik gemaakt van Geogebra.
- Sangaku's zwijgen en schreeuwen tegelijkertijd
Mark Neef en Herman Bloem
Een sangaku is een meetkundige tekening, vrijwel of geheel zonder
begeleidende tekst, die een formule of stelling uitbeeldt. De uitdaging
is tweeledig: eerst moet je de formule of stelling ontdekken en
daarna moet deze nog bewezen worden. In deze workshop worden
twee prachtige voorbeelden gepresenteerd en kunnen de deelnemers zelf
enkele sangaku's 'beleven'.
Als didactische afsluiting kunt u onder andere kiezen voor de lezing
'Met een frisse kritische wiskundige blik' van Geeke
Bruin-Muurling. Zij pleit in haar lezing voor een positief
kritische wiskundige houding binnen en buiten de klas. De 'definitie
van succes' en de 'pijn van de fout' spelen in die
houding een belangrijke rol.
Plaats, tijd, kosten
De 'Bètabrede docentendag' wordt op vrijdag 12 april 2019 van
9:30 uur tot 16:30 uur gehouden. Plaats van handeling is
De
Bernouilliborg, Nijenborgh 9, Groningen. Voor deelnemers aan
professionele leergemeenschappen (PLG) en docenten ontwikkelteams
(DOT) van Netwerk Noord is de toegang gratis. Voor studenten
en senioren bedraagt de toegang € 25,=. Overige deelnemers
betalen € 75,=. Voor een lunch wordt gezorgd.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
Nederlands Mathematisch Congres 2019
Op dinsdag 23 en woensdag 24 april 2019 vindt het 55e
Nederlands Mathematisch Congres (NMC) plaats. Dit congres wordt
georganiseerd door het Koninklijk Wiskundig Genootschap (KWG), het
Platform Wiskunde Nederland (PWN) en de Nederlandse organisatie
voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
Een
speciaal onderdeel van het NMC is de 'Docentendag' op woensdag 24 april
2019. Deze middag is een onderdeel van het congres maar kan apart
worden gevolgd.
Programma 'Docentendag'
Jeanine Daems van de Hogeschool Utrecht opent om 14:00
uur de docentenmiddag met haar lezing 'Creatief met
kegelsneden'. Zo rond een uur of drie gaat PW-NOCW,
de voormalige Nederlandse Onderwijs Commissie Wiskunde die
thans deel uitmaakt van PWN, in op de beroepsstandaard die
zij voor wiskundedocenten aan het ontwikkelen is. Ook gaat
de PW-NOCW nader in op haar visie op de toekomst van het
wiskundecurriculum.
Zo rond kwart over vier volgt, alweer voor de vierde keer, de
uitreiking van de Pythagorasprijs voor het beste wiskunde
profielwerkstuk. Zie hiervoor ook WiskundE-brief 838. De drie genomineerden
houden een presentatie en de aanwezigen wijzen via een
digitale stemming uiteindelijk de nummers één, twee en drie aan.
Veel mogelijkheden
Het Nederlands Mathematisch Congres wordt gehouden
in
de Koningshof te Veldhoven. Het congres duurt twee dagen en
kan geheel of gedeeltelijk en met en zonder overnachtingsmogelijkheid
worden bezocht.
Volg deze link voor de
mogelijkheden, de tarieven en de overige details van dit congres.
U kunt zich via deze link ook inschrijven.
|
Vakantiecursus 2019: Deep Learning
Het thema van de Vakantiecursus 2019 van Platform Wiskunde
Nederland (PWN) is: "Deep Learning: Van meetdata via datapresentatie
naar voorspellen". Artificial Intelligence (AI) is kunstmatige
computerintelligentie. Bij AI wordt meestal gebruik gemaakt van
neurale netwerken. Deze neurale netwerken nemen hun beslissingen
aan de hand van van lagen van kunstmatige neuronen met hun
verbindingen. Met behulp van een proces dat 'deep learning'
wordt genoemd, hebben die neurale netwerken hun kennis verworven.
In de vakantiecursus 2019 worden een aantal aspecten van neurale
netwerken en deep learning besproken en wordt ingegaan op de
achterliggende wiskundige technieken.
Programma
De vakantiecursus 2019 wordt gegeven op een vrijdag en een zaterdag
en bestaat uit deze vijf onderdelen:
- Vrijdagmiddag
Algemene inleiding deep learning deel I en II door Sjoerd Verduyn Lunel (Universiteit Utrecht).
- Vrijdagavond
Baysiaans leren deel I en II door Joris Bierkens (Technische Universiteit Delft).
- Zaterdagochtend
Inleiding: Ontwerp en implementatie deep learning Network in de Keras omgeving (een open-source neurale netwerkomgeving) door Sjoerd Verduyn Lunel (Universiteit Utrecht).
- Zaterdag rond de lunch
Practica Eigen ontwerp en implementatie deep learning in de Keras omgeving.
- Zaterdagmiddag
Winnen met Data Sience door Joost Kok (Universiteit Twente).
Voor wie?
De vakantiecursus 2019 richt zich op wiskundedocenten van elk niveau, op
studenten van lerarenopleidingen en op andere belangstellenden. Voor
geïnteresseerden is een nascholingscertificaat beschikbaar. Deelnemers
ontvangen bij aanvang van de cursus een syllabus met de teksten van de
voordrachten.
Plaats, tijd, kosten
De vakantiecursus 2019 wordt op twee plaatsen gegeven. In Amsterdam
wordt de crusus op vrijdag 23 augustus en op zaterdag 24 augustus 2019
gegeven. Plaats van handeling is
CWI,
Turingzaal, Science Park 123. In Eindhoven wordt de cursus op vrijdag
30 augustus en op zaterdag 31 augustus 2019 gegeven. Plaats van
handeling is daar
TU
Eindhoven, Auditorium, zaal 2, Den Dolech 2.
De cursus duurt steeds van vrijdag 15:30 uur tot zaterdag 14:30 uur.
De kosten bedragen € 95,=. Voor studenten van lerarenopleidingen
kost de cursus slechts € 35,= en voor gepensioneerden geldt een
speciaal tarief van € 50,=. Deze kosten zijn inclusief een warme
maaltijd op vrijdag en een lunch op zaterdag.
Volg
deze link voor een uitgebreide brochure of om u in te schrijven.
Heeft u nog vragen, mail deze dan naar vakantiecursus@platformwiskunde.nl.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Hogeschool van Amsterdam
Bent u op het punt in uw carrière aangekomen waarop
u uw kennis en ervaring zou willen overbrengen op een nieuwe
generatie docenten?
Wij zijn op zoek naar een docent/lerarenopleider wiskunde die er
energie van krijgt om samen met ons studenten op te leiden tot
betrokken docenten in het voortgezet- en beroepsonderwijs.
Volg
deze link voor meer informatie
|
Advertenties
Online nascholingscursussen GeoGebra
Wilt u nog dit voorjaar de vakdidactische mogelijkheden van het
gebruik van GeoGebra 6 in de wiskundeles ontdekken? Neem dan deel aan
de webcursus 'GeoGebra 6 van A tot Z' waarin de vijf onderdelen van
de meest recente versie van GeoGebra uitvoerig worden toegelicht.
Wiskundedocenten kunnen individueel of in groepen, thuis of op
school en op een tijdstip naar keuze deze nascholingscursus volgen
via het Mathelo leerplatform.
Ga voor meer informatie naar www.mathelo.net of stuur een e-mail
naar ivan@mathelo.net.
| |
|
Haalt u echt alles uit Moderne Wiskunde?
Dit voorjaar nemen wij, auteurs en uitgevers van Moderne
Wiskunde, graag de tijd om gebruikerservaringen en best practice
voorbeelden met u uit te wisselen.
Wilt u ook alles uit de methode halen voor uw leerlingen en
voor uw eigen gebruikersgemak? Meld u dan aan voor één van de gratis
gebruikersbijeenkomsten.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
| |
|
Dat kan beter!
Wanneer de grafische rekenmachine wordt gebruikt om wiskunde te
ontdekken dan moet die machine natuurlijk wel krachtig en intuïtief
genoeg zijn voor uw leerlingen.
Probeer er met uw rekenmachine eens achter te komen hoe de grafiek van
|
uit de grafiek van |
|
ontstaat |
en
klik daarna op deze link om te zien hoe dit werkt op een
rekenmachine die wél uitnodigt tot geleid herontdekken.
Meer informatie? Mail naar info@hp-prime.nl.
| |
|
|
|