Sinds 2010 is er een duidelijke stijging te zien van de keuze van
meisjes voor de N-profielen in de bovenbouw van het havo/vwo. De laatste
paar jaar lijkt daar echter een kentering in te zitten. Bij de jongens
was dat al eerder het geval. De verschillen tussen jongens en meisjes
zijn hierdoor op het eerste gezicht klein geworden. Bij nadere beschouwing
moet dit beeld echter wat worden gecorrigeerd.
Een jaar geleden was het al enigszins te zien dat de groei van de keuze
voor de exacte profielen bij meisjes stagneerde. Zie hiervoor ook
WiskundE-brief 801.
Een jaar later is dit beeld wat duidelijker geworden.
Havo
In de onderstaande figuur is zichtbaar dat in de laatste twee jaar de
keuze van meisjes voor een natuurprofiel (Natuur & Gezondheid of
Natuur & Techniek) op het havo iets is teruggelopen. Bij de jongens
zien we op het havo al langer een gestage daling optreden. De profielkeuze
lijkt steeds minder afhankelijk te zijn van het geslacht van de leerling.
Toch bestaan er op het havo grote verschillen in de profielkeuze. Jongens
kiezen als natuurprofiel in meerderheid voor Natuur &
Techniek
terwijl meisjes massaal voor Natuur &
Gezondheid kiezen. Daarbij
kiezen veel meer meisjes dan jongens voor het Cultuur & Maatschappij-profiel.
Vwo
Op het vwo zie we in globale zin hetzelfde beeld. De verschillen tussen
jongens en meisjes lijken welhaast verdwenen te zijn.
Maar ook hier moeten we nauwkeuriger naar de profielen kijken. Bij de
jongens is Natuur &
Techniek verreweg het populairste profiel terwijl
bij de meisjes het profiel Natuur &
Gezondheid veel populairder is.
Het Cultuur & Maatschappij-profiel wordt door jongens nauwelijks
gekozen terwijl ongeveer 10% van de meisjes dit profiel kiezen.
Opmerkelijk is ook dat vooral de keuze voor het profiel Natuur &
Techniek bij meisjes vrij abrupt is gedaald. In het schooljaar 2016/2017
koos nog bijna 29% van de meisjes dit profiel; in 2017/2018 was dat
plotseling bijna 3 procentpunten minder.
Einde aan de groei van wiskunde B
Over de vakkenkeuze in de vierde klas zijn mij geen cijfers bekend.
Wel zie ik in de aantallen eindexamenkandidaten op het havo een
recente verschuiving van wiskunde B naar wiskunde A. Op het vwo
lijkt de groei van wiskunde B eveneens tot stilstand te zijn gekomen,
hoewel wiskunde B daar nog steeds duidelijk het grootste wiskundevak
is op het eindexamen.
gk