nummer 836, 10 februari 2019
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Overweldigende steun voor de NVvW
De Tweede Kamer heeft zich in grote meerderheid uitgesproken voor
het zonder uitstel invoeren van het
alternatief
voor de rekentoets dat een jaar geleden door de Nederlandse
Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) in samenwerking met het
ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en het
nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO) werd
uitgewerkt. Ook heeft de Kamer zich uitgesproken voor het afschaffen
van de bestaande rekentoets met ingang van schooljaar 2019-2020. Ook
het vermelden van het rekentoetscijfer op de cijferlijst is wat
betreft de Tweede Kamer vanaf volgend schooljaar verleden tijd.
De Tweede Kamer nam op dinsdag 5 februari 2019 twee belangrijke moties
aan, beide ingediend door het duo van Meenen/ Rog. De
kern van de eerste motie is:
"... overwegende dat de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren in
samenwerking met het ministerie en SLO een gedragen voorstel heeft
opgesteld voor het rekenonderwijs en de toetsing daarvan,
geïntegreerd in wiskunde en andere vakken in het voortgezet
onderwijs;
verzoekt de regering, dit voorstel in zijn geheel zo spoedig mogelijk
maar uiterlijk in het schooljaar 20192020, tot uitvoering te brengen." |
Deze motie werd gesteund door een groot aantal partijen. Alleen de
VVD, de ChristenUnie en de SGP stemden tegen. Uiteraard reageert de NVvW
op
haar website verheugd:
"Na jarenlange onzekerheid bij scholen en leerlingen is het nu
duidelijk: met ingang van schooljaar 2019-2020 wordt het alternatief
voor de rekentoets ingevoerd." |
Streep door eerdere plannen
In een tweede motie werd uitdrukkelijk afgerekend met het plan, onder
andere geopperd door de SGP, om de huidige rekentoets nog even te
laten voortbestaan. Ook de plannen voor een nieuwe rekentoets binnen
het schoolexamen werden onderuitgehaald door uit te spreken dat er
vanaf komende schooljaar geen rekentoetscijfer meer op de cijferlijst
mag staan. Ik citeer uit de motie:
"... constaterende dat het alternatief voor de bestaande rekentoets "Een
nieuw perspectief voor rekenen in het voortgezet onderwijs" al sinds
februari 2018 beschikbaar is, waarmee rekenen een geïntegreerd
onderdeel van het curriculum en het examen kan worden;
verzoekt de regering, met ingang van het schooljaar 20192020 de
bestaande rekentoets in het voortgezet onderwijs af te schaffen en
vanaf dat schooljaar ook geen cijfer van de rekentoets op de
cijferlijst meer op te nemen." |
Deze motie werd met een krappere meerderheid van 83 kamerleden
voor en 67 kamerleden tegen aangenomen. Tegen stemden behalve
de VVD, de CU en de SGP ook 50-Plus, de PVV en FvD.
gk
|
Doorstroming vmbo-ers soms problematisch
In het bericht over de regionale bijeenkomsten wiskunde
vmbo werd al even melding gemaakt van het onderzoek dat
het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO) heeft
uitgevoerd naar de wiskundige aansluiting tussen het vmbo en de
vervolgopleidingen enerzijds en de aansluiting binnen het vmbo
tussen wiskunde en de beroepsgerichte profielvakken anderzijds.
Binnen het vmbo zijn de aansluitingsproblemen tussen basisberoeps
en kader ernstig en omvangrijk.
Wat betreft de vervolgopleidingen zit de pijn voornamelijk in de
overgang van de theoretische of gemengde leerweg naar het havo,
vooral wanneer er dan voor wiskunde B wordt gekozen. Maar ook de
overgang naar het mbo vraagt soms extra aandacht.
In het onderzoek, dat mede op verzoek van de Nederlandse Vereniging
van Wiskundeleraren (NVvW) werd uitgevoerd, werden onder andere de
examenprogramma's onderzocht. Dit onderzoek resulteerde in een
lijst van 59 onderwerpen die vervolgens gebruikt werd om hiaten op
te sporen. Daarbij werd steeds niet alleen gelet of het onderwerp
überhaupt ter sprake komt maar ook op welk niveau het onderwerp
wordt behandeld.
Ter illustratie: Bij het werken met machten wordt het laagste niveau
gevormd door het werken met gehele exponenten die groter dan 1 zijn.
Het hoogste niveau wordt gevormd door het werken met gebroken
exponenten.
Complexiteit
Om meer greep te krijgen op deze niveaus van complexiteit is
bij het onderzoek onder andere gebruik gemaakt van de volgende bronnen:
- De vmbo-examens wiskunde (BB, KB en GT) uit 2013 tot en met 2017, eerste tijdvak.
- De voorbeeldexamens rekenen 3F voor het mbo uit 2016 tot en met 2018.
- De voorbeeldopgaven onderbouw havo die in 2013 ontwikkeld zijn ter illustratie van de tussendoelen voor de onderbouw van het havo.
- De pilotexamens van de tien beroepsgerichte profielvakken uit 2016 en 2017.
- De voorbeelden die deel uitmaken van het Basisdeel Wiskunde voor het technisch mbo niveau 4, ontwikkeld door de werkgroep MBO HBO van de NVvW.
Het onderzoek hield er verder rekening mee dat de moeilijkheidsgraad van
wiskundeopgaven onder andere wordt bepaald door de voor de opgaven
vereiste inventiviteit, de aard van de te gebruiken gegevens en het
aantal te gebruiken gegevens in de opgaven. Met een beperkte enquête
trachtten de onderzoekers daarbij te achterhalen, welk beheersingsniveau
docenten van hun leerlingen verwachten.
Conclusies
De aansluitingsproblemen laten zich als volgt in een overzicht
samenvatten:
Binnen het vmbo zijn de verschillen tussen basisberoeps en
kaderberoeps groter dan die tussen kader en theoretisch of
gemengd. Problemen met de beroepsgerichte profielvakken
zijn er nauwelijks.
Dat er sprake is van een serieus aansluitingsprobleem tussen de
theoretische en gemengde leerweg en het havo is al lang bekend.
Daarbij speelt een rol dat het onderbouwcurriculum havo een aantal
onderwerpen kent die geen deel uitmaken van de vmbo wiskunde-examens.
Leerlingen in de onderbouw van het havo/vwo moeten bij vraagstukken
ook gemiddeld meer wiskunde gebruiken en moeten vaker wiskundige
formules hanteren. Het aansluitprobleem met wiskunde A is iets kleiner
dan het aansluitprobleem met wiskunde B. De verschillen zitten
vooral in de beheersing van de wiskundevaardigheden.
Tussen vmbo en de technische opleidingen in mbo-4 zijn de verschillen
ongeveer even groot als tussen vmbo-gt en havo. Eerder onderzoek
wijst er echter op dat deze aansluitingsproblemen tijdens de mbo-opleiding
goed overbrugbaar zijn. Dit neemt niet weg dat het verwachte
aanvangsniveau hier vaak hoger is dan het werkelijke niveau van de
instromers. De docenten hebben dan ook duidelijke wensen over een
aanvulling van het wiskundecurriculum voor vmbo-gt.
Volg
deze link voor het volledige rapport van SLO.
gk
|
Is het nog leuk om tweedegraads wiskundedocent te zijn?
Rekenen wordt onderdeel van wiskunde en breuken schuiven
van het primair onderwijs naar de onderbouw van het voortgezet
onderwijs. Algebra schuift door van de onderbouw naar de bovenbouw en
niet lineaire vergelijkingen worden op het havo alleen nog met
de grafische rekenmachine opgelost. Nu deze eerste bouwstenen van
het nieuwe curriculum vorm beginnen te krijgen, wil ik een noodkreet
slaken over wat de tweedegraads wiskundedocent wellicht te wachten
staat door de ontwikkelingen omtrent de rekentoets en de plannen van het
ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde van curriculum.nu.
De consequenties voor de rekentoets worden
in
dit artikel van de NOS nog eens goed samengevat:
- De huidige landelijke rekentoets verdwijnt.
- Alle rekenstof wordt behandeld in de onderbouw, vooral tijdens de wiskundelessen.
- Het rekenniveau wordt in de wiskundeles getoetst.
- In de bovenbouw wordt de rekenvaardigheid onderhouden tijdens alle vakken waarin moet worden gerekend.
- Vmbo- en havoleerlingen zonder wiskunde krijgen nog wel een aparte toets maar het cijfer telt niet mee voor het eindexamen.
Veredelde rekenmeester
Als tweedegraads wiskundedocent word ik dus een veredelde rekenmeester
die af en toe ook nog een beetje wiskunde mag geven. Als ik plezier in
mijn werk wil houden, kan ik me dus beter laten omscholen tot docent
scheikunde of natuurkunde. Ik ben ervan overtuigd dat ik niet de enige
ben die daar zo over denkt.
En zo wordt het tekort aan wiskundedocenten alleen nog maar groter...
Marcel
(Volledige gegevens bij de redactie bekend)
|
Resultaten eerste ronde Wiskunde Olympiade
Dit jaar deden er 328 scholen mee aan de eerste ronde met in totaal 8150
leerlingen. Ruim 900 daarvan zijn door naar de tweede ronde, die op 15 maart
2019 op twaalf universiteiten zal worden gehouden. De beste leerlingen
uit iedere categorie van de tweede ronde worden daarna uitgenodigd voor
de finale aan de TU Eindhoven op 13 september 2019. Dat zullen er naar
verwachting ongeveer 130 zijn.
De volgende leerlingen gaan door naar de tweede ronde:
- 406 leerlingen uit 5 vwo en 5 havo met 21 punten of meer.
- 314 leerlingen uit 4 vwo en 4 havo met 19 punten of meer.
- 216 leerlingen uit de onderbouw met 17 punten of meer.
Scholenprijzen
De scholenprijs voor de beste school gaat opnieuw naar het Lorentz
Casimir Lyceum in Eindhoven. De school met de beste onderbouwdeelnemers
is dit jaar het Stedelijk Gymnasium Haarlem. De scholenprijs meisjes
gaat naar het Praedinius Gymnasium in Groningen. Ook is er nog een
scholenprijs voor de beste school die in de afgelopen drie jaar
voor het eerst (weer) mee is gaan doen aan de Wiskunde Olympiade.
Deze prijs gaat naar het Odulphus Lyceum in Tilburg.
U vindt de opgaven, de uitwerkingen en het verslag van de eerste ronde op
www.wiskundeolympiade.nl.
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl).
|
Reactie van NVORWO op het 'vierde tussenproduct'
|
VVWL jaarvergadering 2019
De Vlaamse
Vereniging Wiskundeleraars (VVWL) houdt op zaterdag 16 februari
2019 vanaf 9:30 uur haar jaarvergadering.
De jaarvergadering van de VVWL zal worden gehouden op
het Lucernacollege,
Ganzendries 149, Gent. Het Lucernacollege ligt vlak bij het
Sint-Pietersstation en u kunt op het terrein van de school parkeren.
Programma
tijd |
onderdeel |
9.30 uur |
Ontvangst. |
|
10.00 uur |
Aardse stellingen met hemelse bewijzen en stellingen om van te smullen met (on)verteerbare bewijzen (professor Hendrik Van Maldeghem). |
11.00 uur |
Korte toelichting - Ontwikkelcommissie eindtermen wiskunde tweede en derde graad (Filip Moons). |
11.15 uur |
Statutair gedeelte met financieel verslag en (her)verkiezing VVWL bestuur. |
11.30 uur |
Toepassingen van de wiskunde in de haven, muziek en voetbal (Matteo Balliauw). |
12.30 uur |
rondvraag en nabespreking. |
13.00 uur |
Afsluiting. |
Inschrijven en kosten
Volg
deze link voor meer informatie en
volg
deze link om u in te schrijven. De jaarvergadering is gratis toegankelijk
voor VVWL-leden. Niet-leden betalen € 10,=.
|
Bètapartners: vijftien jaar π-onieren!
De Bètapartnersconferentie 2019 vindt plaats op donderdag
14 maart 2019, dus op π-dag. Omdat Bètapartners al vijftien jaar
bestaat, is het thema van de conferentie "15 jaar π-onieren!".
Met een wiskundige hoofdspreker, een variatie aan vakinhoudelijke en
vakoverstijgende sessies voor docenten, TOA's en schoolleiders en een
afsluitend netwerkdiner belooft deze conferentie een prachtige
jubileumconferentie te worden.
Het programma van de conferentie is tot stand gekomen in samenwerking
met Marjolein Wal (Gymnasium Felisenum), Kees Temme
(Gemeentelijk Gymnasium Hilversum), Herbert van de Voort
(Hyperion Lyceum) en Bart Groeneveld, Monique Jhinnoe,
Lotte van den Berg en alle vaksteunpuntcoördinatoren van Team
Bètapartners.
Vanwege π-dag heeft de Bètapartnersconferentie dit jaar een speciaal
wiskundig tintje. Zo verzorgt Gerardo Soto y Koelemeijer de openingslezing
en zijn er twee speciale workshops over het getal π.
Programma
tijd |
onderdeel |
15:00 uur |
Ontvangst. |
15:30 uur |
Welkom door dagvoorzitters en opening. |
15:50 uur |
Keynote speaker Gerardo Soto y Koelemeijer. |
16:30 uur |
Pauze. |
16:45 uur |
Workshopronde 1. |
17:45 uur |
Wissel en tussendoortje. |
18:00 uur |
Workshopronde 2. |
19:00 uur |
Avondeten en borrel. |
20:30 uur |
Afsluiting. |
Plaats en inschrijven
De conferentie vindt plaats in het prachtige, gloednieuwe gebouw van
het Hyperion
Lyceum in Amsterdam. Vooraf en tijdens het programma is er
gelegenheid om deze geweldige locatie te bewonderen.
Deelname aan de conferentie is gratis voor leden van Bètapartners.
Voor niet-leden zijn de kosten per persoon € 100,= inclusief
drankjes, versnaperingen en een afsluitende avondmaaltijd.
Volg
deze link voor het volledige programma van de conferentie en
volg
deze link om u voor de conferentie in te schrijven. Inschrijven kan
tot vrijdag 1 maart 2019.
|
Bètapartners: congruentierekening
Zet de getallenlijn uit op een cirkel zodanig dat het getal
honderd op het getal nul terecht komt. Verbindt nu elk getal met
zijn dubbele waarde modulo honderd. Het resultaat is de figuur
rechts.
Het vaksteunpunt wiskunde, onderdeel van Bètapartners Amsterdam,
organiseert op maandag 15 april 2019 een netwerkbijeenkomst over
congruentierekening. Het doel van de bijeenkomst is het bieden van
gereedschappen aan wiskundedocenten om hun wiskundelessen te
verlevendigen en te verdiepen. Bob Rink en Sander Dahmen
verzorgen tijdens deze bijeenkomst interactieve lezingen rond
de congruentierekening. U maakt kennis met zaken als slimme
rekentrucjes, dynamische systemen, diophantische vergelijkingen en
cryptografie.
Programma
tijd |
onderdeel |
15:45 |
Ontvangst. |
16:00 |
Dynamica met congruenties door Bob Rink. |
17:00 |
Vergelijkingen en congruenties door Sander Dahmen. |
18:00 |
Maaltijd. |
19:00 |
Werkcollege. |
20:30 |
Afsluiting. |
Plaats en inschrijven
Plaats van de bijeenkomst is de
Vrije
Universiteit Amsterdam, De Boelelaan 1081 Amsterdam, W&N gebouw
zaal F-253. De bijeenkomst is gratis voor leden van Bètapartners
en kost € 50,= voor niet-leden. De bijeenkomst gaat niet door bij
minder dan 10 aanmeldingen en het maximale aantal deelnemers is 30.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
NETWORKS: masterclass over netwerken
Op de donderdagen van 14 en 20 maart 2019 worden er door
NETWORKS
twee masterclasses over netwerken georganiseerd. Deze masterclasses
worden respectievelijk in Eindhoven en Leiden gegeven. Deze
masterclasses richten zich op leerlingen uit de bovenbouw van het
vwo en op hun docenten. De voertaal is Engels.
Het programma ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
9:30 uur |
Aankomst en registratie. |
10:00 uur |
Algemene inleiding. |
10:15 uur |
Snelcursus netwerken deel I. |
11:00 uur |
Korte pauze. |
11:15 uur |
Lezing door Mark van der Boor (TU Eindhoven). |
12:00 uur |
Discussie en oefeningen. |
12:30 uur |
Lunch. |
13:30 uur |
Snelcursus netwerken deel II. |
14:15 uur |
Lezing door Margriet Oomen (Universiteit Leiden). |
15:00 uur |
Korte pauze. |
15:15 uur |
Discussie en oefeningen. |
15:45 uur |
Afsluitende discussie en groepsfoto. |
Wellicht
kunt u het materiaal van de masterclass van vorig jaar ter voorbereiding
in uw klas gebruiken.
NETWORKS
De masterclasses worden verzorgd door
NETWORKS, een
onderzoeksconsortium van de UvA, de TU Eindhoven, Leiden University en
het CWI. Netwerkwetenschap is de nieuwe tak van wetenschap die bij
dit consortium centraal staat. Binnen deze wetenschap speelt wiskunde
naast informatica een essentiële rol.
Aanmelding
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden. Aan deelname zijn geen
kosten verbonden maar er geldt wel een beperking van 50 deelnemers per masterclass.
Meld u dus snel aan, in ieder geval vóór 1 maart 2019.
|
SLO: regionale bijeenkomsten wiskunde vmbo (herinnering)
Het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO) organiseert
in het voorjaar van 2019 in samenwerking met de werkgroep vmbo van de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) een drietal regionale
bijeenkomsten voor docenten wiskunde uit het vmbo, het havo en het mbo.
De bijeenkomsten zijn ook bedoeld voor docenten van beroepsgerichte
profielvakken in het vmbo.
Aanleiding voor deze bijeenkomsten is een onderzoek dat door SLO werd
uitgevoerd. Het betreft een onderzoek naar de aansluiting tussen vmbo
en de vervolgopleidingen wat betreft wiskunde enerzijds en de aansluiting
binnen het vmbo tussen wiskunde en de beroepsgerichte profielvakken
anderzijds. De bijeenkomsten zullen daarbij ook gaan over de
tussenresultaten van het project curriculum.nu.
Volg
deze link voor de resultaten van dit onderzoek en
volg
deze link voor de tussenresultaten uit het project curriculum.nu.
Tijdens de bijeenkomsten worden suggesties verzameld om de genoemde
wiskundige aansluiting te verbeteren. Ook wordt tijdens de bijeenkomsten
de stellingname van de NVvW-werkgroep vmbo ten aanzien van curriculum.nu
tegen het licht gehouden.
Programma
tijd |
programmaonderdeel |
15:30−16:00 uur |
Ontvangst. |
16:00−17:00 uur |
Bespreking aansluitingsproblematiek. |
17:00−17:15 uur |
Pauze. |
17:15−18:00 uur |
Keuzeprogramma: we gaan in gesprek over curriculum.nu of we praten nog wat door over de aansluitingsproblematiek. |
18:00−19:00 uur |
Informeel samenzijn met broodmaaltijd. Gelegenheid om lesmaterialen en leservaringen uit te wisselen. |
De bijeenkomsten vinden plaats
op
21 februari 2019 in Eindhoven,
op
7 maart 2019 in Den Haag en
op
4 april 2019 in Assen.
|
Advertenties
Bent u goed in het stellen van de juiste vragen? (rectificatie)
Bent u een creatieve en vakbekwame docent die graag met vakinhoud
en toetsing bezig is? Dan is meewerken aan de constructie van
centrale toetsen en examens misschien iets voor u. Wij maken die
toetsen en examens in opdracht van het College van Toetsen en Examens
(CvTE).
Per 1 augustus zoeken wij docenten die beschikbaar zijn voor de
constructiegroep van centrale toetsen en examens voor wiskunde vmbo
kb/gl/tl en kb digitaal.
Wat vragen wij van u?
U heeft als KB-docent recente onderwijservaring in het schooltype
waarvoor het examen of de toets gemaakt wordt en u heeft ervaring
met examenklassen. Docenten die meewerken aan een schoolboekmethode
komen niet in aanmerking.
De goede link
In WiskundE-brief 835 stond een verkeerde link.
Meer
informatie vindt u via deze goede link. U kunt reageren tot uiterlijk
28 februari 2019.
|
Dat kan beter!
Wanneer de grafische rekenmachine wordt gebruikt om wiskunde te
ontdekken dan moet die machine natuurlijk wel krachtig en intuïtief
genoeg zijn voor uw leerlingen.
Probeer er met uw rekenmachine eens achter te komen hoe de grafiek van
|
uit de grafiek van |
|
ontstaat |
en
klik daarna op deze link om te zien hoe dit werkt op een
rekenmachine die wél uitnodigt tot geleid herontdekken.
Meer informatie? Mail naar info@hp-prime.nl.
| |
|
KERN wiskunde een groot succes op de NWD
Op de Nationale Wiskunde Dagen hebben veel wiskundedocenten
enthousiast gereageerd op de nieuwe lesmethode KERN
Wiskunde. Voor het schooljaar 2019/2020 is KERN Wiskunde
beschikbaar voor 1 havo/vwo en voor 1 gymnasium/vwo+.
Op de website kernwiskunde.boomvo.nl zijn een aantal hoofdstukken
reeds te zien. Ook zijn de eerste interactieve digitale opdrachten
van onze nieuwe partner AlgebraKiT daar 'live' gegaan.
Vraag nu een pilot aan
Voor de komende periode is er plaats voor tien nieuwe pilotscholen.
Heeft u interesse in een proefhoofdstuk, een gratis katern of les,
een beoordelingsexemplaar of een gesprek op school? Neem dan contact
met ons op via boomvoortgezetonderwijs.nl/kern-wiskunde.
| |
|
|
|