nummer 833, 20 januari 2019
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Woensdag gehaktdag voor de rekentoets?
Minister Arie Slob noemt
In
zijn brief van 21 december 2018 het rekendomein 'meten &
meetkunde' als voorbeeld om aan te geven dat het havo/vwo curriculum
voor wiskunde A het rekencurriculum van referentieniveau 3F onvoldoende
dekt. Dit voert hij aan als een belangrijke reden om op curriculum.nu
te wachten.
Wat de minister voor het gemak even vergeet, is dat de gehele leerstof
2F/3F reeds in de kerndoelen van de wiskunde in de onderbouw van het
havo/vwo volledig aan bod komt, inclusief het rekendomein 'meten &
meetkunde'. Wat dit betreft is het dus helemaal niet nodig om op
curriculum.nu te wachten.
Nieuw Perspectief
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) heeft in samenwerking
met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) op 18 februari 2018
het
rapport "Nieuw Perspectief" uitgebracht. Dit rapport is een voorstel
voor een alternatief voor de rekentoets. Het rapport is samengesteld door OCW
en de NVvW naar aanleiding van een
op
8 december 2016 door de Tweede Kamer aangenomen motie van Jasper van Dijk, Michel
Rog en Paul van Meenen waarin de regering werd verzocht om een eerder ingediend,
beknopt geformuleerd alternatief van de NVvW met spoed uit te werken.
Heel in het kort stelt "Nieuw Perspectief" het volgende voor:
- Schaf de rekentoets voor vwo-leerlingen en havoleerlingen met wiskunde helemaal
af. In de onderbouw dient bij wiskunde de gehele leerstof 2F/3F systematisch te
worden behandeld en getoetst. In de bovenbouw kan binnen het vak wiskunde het
rekenen worden onderhouden en op niveau 3F worden getoetst.
- Voer alleen een schoolexamen rekenen in voor die 5% havoleerlingen die geen
wiskunde kiezen.
- Voer op het vmbo twee vakken wiskunde in. Het basisvak is verplicht, brengt
leerlingen naar het vereiste referentieniveau rekenen, wordt op het Centraal
Examen getoetst en is een kernvak.
- Laat zolang die herziening op het vmbo nog niet is ingevoerd, voor het vmbo
dezelfde aanpak gelden als voor het havo/vwo. Het eindpunt ligt dan uiteraard
op niveau 2F.
De minister traineert
Met de
genoemde
brief van 21 december 2018 traineert de minister op basis van
wankele argumenten de invoering van een goed doordacht advies waaraan zijn eigen
ambtenaren nota bene hebben meegewerkt. Hij wil wachten op curriculum.nu
en geeft daarmee geen gehoor aan onder andere de
door
de Tweede Kamer aangenomen "Motie Van Meenen" van 20 april 2017, een motie die
aandringt op grote haast voor het vmbo. Ook slaat hij hiermee de
door
de NVvW op 8 december 2018 in een brief aan de Tweede Kamer ingevoerde
argumenten tegen het wachten op curriculum.nu in de wind. Verder wil hij op
belangrijke onderdelen afwijken van "Nieuw Perspectief". Zo persisteert de minister
bijvoorbeeld in een rekenexamen voor alle leerlingen.
CDA en D66 zijn het zat
De NVvW is niet blij met de brief van minister Arie Slob van 21 december 2018
en is voornemens om dit maandag 21 januari 2019 in een brief aan de Kamer kenbaar
te maken. Ook de regeringspartijen CDA en D66 hebben er een keer genoeg van. Zij zullen daarom
op woensdag 23 januari 2019 gaan eisen dat hij zijn voorstel subiet aanpast conform "Nieuw
Perspectief".
De kans is groot dat zij hiervoor een kamermeerderheid weten te vinden.
Jan Jimkes & Ton Groeneveld
|
Alweer het vierde tussenproduct curriculum.nu
In WiskundE-brief 824 informeerden wij u over
het
derde 'tussenproduct' van
het
ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde van curriculum.nu. Ondertussen heeft het
ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde in december 2018
alweer
het vierde tussenproduct opgesteld.
Het vierde tussenproduct van curriculum.nu bestaat voornamelijk uit een
overzicht van de bijgestelde 'grote opdrachten' en een eerste formulering
van de uit die grote opdrachten volgende bouwstenen. Deze bouwstenen zijn
nog niet uitgewerkt; dat gaat namelijk in de komende weken en in de in
februari 2019 geplande ontwikkelsessie gebeuren.
De zogenaamde 'bouwstenen' beschrijven de kennis en vaardigheden die voor de
grote opdrachten nodig zijn. Deze bouwstenen vormen uiteindelijk, samen met
de visie en de grote opdrachten, de basis voor de herziening van de kerndoelen
en eindtermen voor de vakken wiskunde en rekenen.
Kanttekeningen bij het vierde tussenproduct
De bouwstenen in het vierde tussenproduct geven voor het eerst een wat concreter
beeld van hoe de vakken wiskunde en rekenen in de toekomst zullen gaan worden
ingericht. Natuurlijk is de constructie nog in volle gang maar toch zijn er al wat
kanttekeningen te maken:
- Het is in het tussenproduct vaak niet goed duidelijk welke onderdelen of
onderwerpen wel of niet van toepassing zijn. Ook is het vaak onduidelijk in
hoeverre het daarbij gaat om een bewuste keuze van het Ontwikkelteam. Een analyse
van welke zaken er mogelijk ontbreken, is op basis van dit tussenproduct dus erg
lastig te maken.
- Wat betreft de algebraïsche en rekenkundige vaardigheden lijkt het principe
"doorschuiven naar later" in dit tussenproduct overheersend te zijn. Zo worden
er wat betreft het rekenen met breuken geen spijkers met koppen geslagen, wordt
het rekenen met wortels helemaal niet genoemd en wordt de behandeling van
tweedegraadsvergelijkingen en andere niet-lineaire vergelijkingen nog even
uitgesteld. Dat blijkt onder andere uit deze drie citaten:
"Van het onderwerp breuken wil het Ontwikkelteam in het primair onderwijs alleen
nog begripsvorming en rekentaal aanbieden. In het voortgezet onderwijs wordt aan
de leerlingen voor wie dit relevant is formeel rekenen met breuken aangeboden." |
"Het Ontwikkelteam meent dat de onderbouw van havo en vwo te veel algebra bevat en
daarmee te veel voorbereidt op wiskunde B en te weinig op wiskunde A. Dit heeft
geleid tot de gedachte om in de onderbouw havo en vwo niet-lineaire vergelijkingen
alleen nog met behulp van ICT te laten oplossen. In de bovenbouw worden
oplossingsprocedures in de bovenbouw aangeboden aan de leerlingen voor wie dat
relevant is." |
"In de bovenbouw van havo en vwo is Meetkunde op dit moment onderdeel
van wiskunde B, wiskunde C en wiskunde D. Er zijn verschillende invullingen
van meetkunde mogelijk: Euclidische meetkunde (rekenen en/of bewijzen),
analytische meetkunde en/of vectormeetkunde. Dit kan in twee en drie dimensies.
Het Ontwikkelteam denkt nog na over de meest wenselijke invulling." |
- Het interpreteren van statistische data krijgt in het vierde
tussenproduct wel erg veel aandacht:
"Informatie en statistiek is in de bovenbouw relevant voor alle leerlingen
en alle wiskundevakken. Binnen de leerwegen zullen de contexten en daarbij
gebruikte waarden verschillen qua complexiteit. De nadruk komt meer te liggen
op het ontwikkelen van een kritische blik ten aanzien van statistische
weergaven en uitspraken en op factchecking." |
Laat uw stem horen
Het is duidelijk, het Ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde is met
dit vierde tussenproduct nog lang niet klaar. Ook is het belangrijker dan
ooit dat wiskundedocenten hun stem nu uitdrukkelijk laten horen.
Volg deze link om
als wiskundedocent uw reactie op het vierde tussenproduct te geven.
Dat is tot zondag 27 januari 2019 mogelijk.
tvdb
|
Verschuivingen in onderwijsstromen vmbo-havo-vwo
In WiskundE-brief 831 besteedde ik aandacht aan de advisering aan het eind van
de basisschool en aan de ontwikkeling hiervan in de afgelopen jaren.
Ik liet onder meer zien dat er sprake was van een verschuiving naar
havo/vwo die in 2018 tot stilstand lijkt te zijn gekomen. Een
interessante vraag is nu of die verschuiving in de derde klas van het
voortgezet onderwijs nog steeds in de leerlingenaantallen is te zien.
Op het eerste gezicht is er een redelijk verband te zien tussen de
adviezen aan het eind van de basisschool en de leerlingenaantallen
in de derde klas, ruim twee jaar later:
Na aanvankelijk een gestage stijging van het aantal havo/vwo leerlingen
in het derde leerjaar zagen we in de periode 2011-2015 een stabilisering
en zelfs een lichte achteruitgang. In 2011 was het aandeel 45,5%. In
2015, het jaar waarmee het staafdiagram begint, lag het aandeel met 44,5%
zelfs nog een vol procentpunt lager. Vanaf 2015 is er in het derde
leerjaar echter weer een duidelijke opmars te constateren. Een opmars
die enigszins wordt voorspeld door de basisschooladviezen van twee jaar
eerder.
Het aandeel vwo in het derde leerjaar steeg van 2013 tot 2016 met ruim
een procentpunt tot 21,9%. Het percentage havoleerlingen en
havo/vwo-leerlingen in de derde klas nam in diezelfde tijd ook met ruim
een procentpunt toe. Het totaal aandeel havo/vwo-leerlingen in het derde
leerjaar nam van 2013 tot 2016 dus met dik 2 procentpunten toe tot 46,6%.
Advies en resultaat
De opmars na 2015 van het aandeel leerlingen op havo/vwo in leerjaar 3
wordt enigszins voorspeld door de basisschooladviezen van twee jaar eerder.
Steeds ligt het basisschooladvies ongeveer 2 procentpunten boven het
feitelijke aandeel. Een uitzondering hierop vormt het jaar 2017. Die
uitzondering laat zich wellicht verklaren dat 2015 het eerste jaar was
waarin het advies van de basisschool leidend werd. Dat resulteerde
wellicht tot een voorzichtige advisering van de basisscholen waardoor
het verschil tussen het advies 2015 en het aandeel 2017 even wat
kleiner werd.
Ontwikkelingen op het vmbo
Het aandeel leerlingen op vmbo basis en kader in het derde leerjaar krimpt
al geruime tijd. In 2010 volgde nog ruim 26% van de derdeklassers zo'n
opleiding en in 2018 was dat nog maar 23,5%. Het aandeel leerlingen op
vmbo theoretisch en gemengd ligt de laatste jaren constant op ruim 27%.
In de grafiek hierboven heb ik het een en ander in beeld gebracht. Ik
heb vmbo basis en kader in die grafiek gecombineerd met het
praktijkonderwijs, dat een aandeel van een kleine 3% heeft.
gk
|
Een nieuwe trend in de ontwikkeling van de vwo-examens?
In 2018 werden op het vwo voor het eerst wiskunde-examens afgenomen
volgens het nieuwe programma. De vrees dat het havo-effect van één jaar
eerder ook op het vwo zou optreden, bleek ongegrond. Het effect van het
nieuwe programma op de gemiddelden was niet spectaculair. Mogelijk zijn
we echter toch getuige van een geleidelijke verandering.
DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) publiceerde in december 2018 de
schoolexamencijfers per school. Daarom is het nu mogelijk om voor het
vwo een beeld te schetsen van de ontwikkeling van de wiskundecijfers
op het schoolexamen en het Centraal Examen. Ik beperk mij in dit beeld
tot de 'grote' vakken wiskunde A en wiskunde B.
Is er een daling ingezet?
Het beeld dat de cijfers voor het Centraal Examen, vooral voor
wiskunde B, ruim boven de schoolexamencijfers liggen, is langzamerhand
wel vertrouwd. De cijfers voor het Centraal Examen doen misschien
vermoeden dat er een lichte daling is ingezet. Gezien de grillige
cijferontwikkeling in het recente verleden is deze daling echter
niet significant. De schoolexamencijfers vertonen als vanouds een
heel geleidelijke ontwikkeling en met de jongste cijfers in beeld
kan daar toch wel worden geconstateerd dat er voor wiskunde A en
wiskunde B de laatste paar jaar weer een daling lijkt te zijn ingezet.
Als jaar na jaar het schoolexamencijfer onder het cijfer voor het
Centraal Examen ligt, dan zou dat een reden kunnen zijn om te constateren
dat de schoolexamens te zwaar zijn. Op een aantal scholen is men daarom
daadwerkelijk overgegaan tot het verlichten van de schoolexamens. Toch
blijft het gat tussen schoolexamen en Centraal Examen bestaan. Een
mogelijke verklaring hiervoor kan wellicht op twee gebieden worden
gevonden:
- De verschuiving van de leerlingenstroom richting het vwo.
Er is ontegenzeggelijk een verschuiving in de richting van het vwo
aan de gang. Zo is in de periode 2014-2016 in klas 5 het aandeel
vwo-leerlingen bijvoorbeeld toegenomen van 39,4% naar 40,3%.
- De verschuiving van de leerlingenstroom richting wiskunde B.
Er is zonneklaar ook een verschuiving in de richting van wiskunde B
aan de gang. In 2014 deed 45,3% van de vwo-leerlingen examen met
wiskunde B. In 2017 was dat percentage met 50,4% behoorlijk hoger.
In 2018 lag het percentage met 50,1% weer wat lager. Wiskunde A
had in 2014 een aandeel van 49,7%. Dat aandeel daalde in 2017
tot 46,7% en is in 2018 weer iets hoger.
In hoeverre deze verschuivingen een rol spelen in de dalende trend,
blijft een beetje giswerk.
gk
|
FLOS wiskundesymposium 2019
Op donderdag 14 februari 2019, op Valentijnsdag dus, vindt van 12:00
uur tot 17:15 uur het tweede FLOS wiskundesymposium plaats. Fontys
lerarenopleiding Sittard (FLOS) nodigt wiskundedocenten van harte uit
om op deze heugelijke dag de liefde voor het vak wiskunde met de opleiding
te komen vieren.
Het FLOS wiskundesymposium richt zich primair op startende wiskundedocenten,
ervaren wiskundedocenten en wiskundedocenten in opleiding, zowel bachelor- als
masterstudenten. Docenten van verwante vakgebieden zijn ook zeer welkom.
Het doel van het symposium is om deelnemers inhoudelijke en vakdidactische
verrijking en bijscholing te bieden.
De plenaire lezingen worden verzorgd door:
- dr. K.P. Hart (universitair hoofddocent TU Delft)
De betekenis van 'oneindig' in de wiskunde.
- R. van Asselt (oud-lector Saxion Hogescholen)
Kennisdeling in de geschiedenis van de wiskunde.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven. Doe dat uiterlijk
op vrijdag 8 februari 2019. Aan het symposium zijn geen kosten verbonden.
|
Regionale bijeenkomsten wiskunde vmbo
Het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO) organiseert
in het voorjaar van 2019 in samenwerking met de werkgroep vmbo van de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) een drietal regionale
bijeenkomsten voor docenten wiskunde uit het vmbo, het havo en het mbo.
De bijeenkomsten zijn ook bedoeld voor docenten van beroepsgerichte
profielvakken in het vmbo.
Aanleiding voor deze bijeenkomsten is een onderzoek dat door SLO werd
uitgevoerd. Het betreft een onderzoek naar de aansluiting tussen vmbo
en de vervolgopleidingen wat betreft wiskunde enerzijds en de aansluiting
binnen het vmbo tussen wiskunde en de beroepsgerichte profielvakken
anderzijds. De bijeenkomsten zullen daarbij ook gaan over de
tussenresultaten van het project curriculum.nu.
Volg
deze link voor de resultaten van dit onderzoek en
volg
deze link voor de tussenresultaten uit het project curriculum.nu.
Tijdens de bijeenkomsten worden suggesties verzameld om de genoemde
wiskundige aansluiting te verbeteren. Ook wordt tijdens de bijeenkomsten
de stellingname van de NVvW-werkgroep vmbo ten aanzien van curriculum.nu
tegen het licht gehouden.
Programma
tijd |
programmaonderdeel |
15:30−16:00 uur |
Ontvangst. |
16:00−17:00 uur |
Bespreking aansluitingsproblematiek. |
17:00−17:15 uur |
Pauze. |
17:15−18:00 uur |
Keuzeprogramma: we gaan in gesprek over curriculum.nu of we praten nog wat door over de aansluitingsproblematiek. |
18:00−19:00 uur |
Informeel samenzijn met broodmaaltijd. Gelegenheid om lesmaterialen en leservaringen uit te wisselen. |
De bijeenkomsten vinden plaats
op
21 februari 2019 in Eindhoven,
op
7 maart 2019 in Den Haag en medio april 2019 op een nog nader te bepalen plaats in Noord Nederland.
|
Ervaring met modulair onderwijs gezocht
Op het voortgezet onderwijs heeft de wiskundeopleiding bijna altijd
een concentrisch karakter. Onderwerpen worden meerdere keren behandeld
waarbij de behandeling steeds wat verder wordt uitgebreid. Het is een
beproefde manier om leerlingen 'breed' tot aan het eindexamen te
begeleiden.
Tegenover de concentrische behandeling staat de modulaire behandeling;
een behandeling waarbij onderdelen in modules worden aangeboden en
afgerond. Het verschil is niet zwart-wit; een modulaire behandeling
sluit een zekere concentrische inrichting bijvoorbeeld niet uit.
Heeft u ervaring?
Samen met een collegaschool is onze wiskundesectie bezig om te bestuderen
of het haalbaar is om ons onderwijs in de toekomst modulair in te richten.
Graag zouden wij in contact komen met scholen die al ervaring hebben in
het modulair aanbieden van met name het wiskundecurriculum. Wij weten
namelijk zeker dat wij veel kunnen leren van de ervaringen van die scholen.
Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet.
Roland de Valk ( r.d.valk@rodenborch.nl)
|
Advertenties
Dat kan beter!
Wanneer de grafische rekenmachine wordt gebruikt om wiskunde te
ontdekken dan moet die machine natuurlijk wel krachtig en intuïtief
genoeg zijn voor uw leerlingen.
Probeer er met uw rekenmachine eens achter te komen hoe de grafiek van
|
uit de grafiek van |
|
ontstaat |
en
klik daarna op deze link om te zien hoe dit werkt op een
rekenmachine die wél uitnodigt tot geleid herontdekken.
Meer informatie? Mail naar info@hp-prime.nl.
| |
|
|
|