nummer 828, 25 november 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Lange neus voor de rekentoets (reactie 1)
|
| | Mieke van Groenestijn | | |
Ik vind het heel begrijpelijk dat er wiskundedocenten zijn die
juichen dat 'de rekentoets' wordt afgeschaft. Dat neemt niet weg dat
de rekenvaardigheid van leerlingen binnen het voortgezet onderwijs
en middelbaar beroepsonderwijs toch getoetst moet worden. Ik begrijp
dat het verhaal 'Lange neus voor de rekentoets' van Ton Groeneveld
in WiskundE-brief 827 'prikkelend' bedoeld is. De 'oplossingen' die hij beschrijft
voor zijn bovenbouwleerlingen havo/vwo laten echter zien dat hij
niet begrijpt waar het bij het vak rekenen om gaat.
De manier waarop Ton Groeneveld in zijn bijdrage het rekenen,
de rekentoetsen en met name de contexten naar de prullenbak verwijst,
vind ik onbegrijpelijk voor een wiskundedocent. Ook voor de bovenbouw
van het havo/vwo moet je toch snappen dat een goede rekenvaardigheid
niet alleen voor het vak wiskunde maar juist ook maatschappelijk van
belang is. Het referentiekader verwijst uitdrukkelijk naar dat laatste.
Dat maatschappelijke belang vereist het gebruik van contexten. Dat
'context' betekent dat het om veel 'tekst' gaat, is de grootste
misvatting binnen het onderwijs. Context is tekst geworden omdat
methodes en toetsenmakers, ook die van digitale toetsen, het
klaarblijkelijk nodig vinden om opdrachten in woorden 'uit te
leggen'. Maar een context kan ook via een goede afbeelding en met
weinig tekst worden gepresenteerd. Het gaat bij een context om de
relatie met situaties in het buitenschoolse leven.
Geen schoolse gecijferdheid
Het verschil tussen contexten, vaak met veel overbodige tekst, in
reken- en wiskundeboeken en contexten in het dagelijks leven is
groot, misschien zelfs niet vergelijkbaar. Maar dat betekent niet
dat wij daarom dan maar terug moeten grijpen op die kale sommen
waar een groot deel van onze leerlingen op afhaakt en die volkomen
nutteloos zijn voor participatie in de maatschappij. In het dagelijks
leven en in werksituaties maak je geen kale sommen. Iedere buitenschoolse
situatie is een 'context' waarbij probleemoplossend vermogen, een
goed begrip van getallen en getalrelaties en een goede rekenvaardigheid
essentieel zijn. Die functionele gecijferdheid is heel wat
anders dan de schoolse gecijferdheid van de kale sommen.
Werk aan de winkel
Toetsen of geen toetsen; het gaat er uiteindelijk om dat alle
docenten binnen het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en
het middelbaar beroepsonderwijs er verantwoordelijk voor zijn
dat er leerlingen worden afgeleverd die goed kunnen functioneren
binnen onze maatschappij. Rekenen is voor dat functioneren
essentieel. Onze leerlingen hebben docenten nodig die het belang
van goed rekenonderwijs onderkennen. De constructieve bijdrage
aan dat rekenonderwijs is een belangrijke verantwoordelijkheid
voor iedere school en iedere docent.
In Nederland scoort nog altijd 14% van de bevolking laag op de
OECD-schaal voor gecijferdheid. Nog eens 30% scoort onder het
gewenste niveau voor optimale maatschappelijke participatie, zo
blijkt uit het PIAAC onderzoek van 2013. Er is dus wel degelijk
nog werk aan de winkel. Wereldwijd zijn veel volwassenen niet
goed voorbereid op participatie in een digitale maatschappij.
UNESCO onderkent dit probleem en zet grote druk op de
ontwikkeling van gecijferdheid.
De digitale maatschappij doet een groot beroep op het 'rekenwiskundig'
vermogen van volwassenen. Het basisonderwijs legt de basis, het voortgezet
onderwijs bouwt daarop voort en levert jongeren af die goed
voorbereid zijn op participatie in hun toekomstige maatschappij.
Mieke van Groenestijn
Em. Lector Gecijferdheid Hogeschool Utrecht
|
Lange neus voor de rekentoets (reactie 2)
In WiskundE-brief 827 staat een bijdrage van Ton Groeneveld over hoe hij
denkt het schoolexamen rekenen op zijn school vorm te gaan geven.
Ton Groeneveld schrijft dat hij geen contextopgaven in zijn
schoolexamens rekenen op gaat nemen. Een waarschuwing voor deze manier
van handelen is op zijn plaats.
Als een school ervoor zou kiezen om in schoolexamentoetsen alleen
contextloze opgaven op te nemen, gaat zij voorbij aan een aanzienlijk
deel van de referentieniveaus. Ten behoeve van de commissie
Bosker heeft SLO in 2014 een analyse gemaakt van de rekendoelen
uit de
referentieniveaus
voor de combinatie van referentieniveaus 1F + 1S + 2F + 3F en de
combinatie 1F + 2F. Gevraagd werd hoeveel procent van de rekendoelen
uit deze referentieniveaus betrekking heeft op elk van de drie vormen
van "weten" uit het Referentiekader Rekenen. Dit was het resultaat:
Niveau |
Paraat hebben |
Functioneel gebruiken |
Weten waarom |
1F + 1S + 2F + 3F |
43% |
31% |
26% |
1F + 2F |
52% |
33% |
16% |
Een schoolexamen met alleen contextloze opgaven gaat alleen over
"Paraat hebben" en dat is, gelet op bovenstaande percentages, te
beperkt.
Zelf verzinnen?
Is een school dan verplicht om schoolexamentoetsen te maken waarin
ook zelf verzonnen contextopgaven voorkomen? Nee, een school kan er
bijvoorbeeld ook voor kiezen om het functioneel rekenen te gebruiken
en te toetsen binnen het schoolexamen van andere vakken. Ook een of
meer schoolexamentoetsen rekenen met rekenopgaven uit andere vakken
behoort tot de mogelijkheden. Om problemen met de inspectie te
voorkomen, moeten beide opties dan wel nauwkeurig in het 'PTA Rekenen'
worden beschreven.
Victor Schmidt
Leerplanontwikkelaar rekenen, wiskunde, informatica, digitale
geletterdheid onderbouw vo/vmbo SLO
|
De rekentoets, een fataal besluit
In 2010 werd de invoering van de rekentoets wettelijk verankerd.
Die rekentoets was gebaseerd op eerder vastgestelde referentiekaders
en had tot doel om de rekenvaardigheden binnen het voortgezet onderwijs
op peil te brengen. Vanaf 2013 zwol de kritiek op deze rekentoets aan.
Deze kritiek betrof niet alleen de inhoud van de toets maar zeker ook
de rekentoets zelf als middel om het genoemde probleem op te lossen.
In de periode 2013-2016 werd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap (OCW) alleen aan het eerste probleem gesleuteld. Hoewel een
alternatieve oplossing al in 2013 ter tafel kwam, weigerde toenmalig
staatssecretaris Sander Dekker de inzet van rekentoets als middel
ter discussie te stellen.
Begin 2015 werd de genoemde alternatieve oplossing formeel door de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) ingebracht. In feite
betrof dit voorstel een herstel van goed rekenonderwijs, geïntegreerd
in wiskunde en andere vakken. Goed rekenonderwijs dat door verwaarlozing
verloren was gegaan. Op 8 december 2016 werd de staatssecretaris bij motie
gedwongen om dit Alternatief van de NVvW uit te werken. Na een
moeizaam overlegtraject werd het resultaat in februari 2018 gepresenteerd
onder de titel
'Een
nieuw perspectief voor rekenen in het vo'.
Opnieuw vertraging
Dit resultaat voldoet aan alle gestelde randvoorwaarden. Over één ding
worden NVvW en OCW het echter niet eens. OCW vindt dat invoering van
het Alternatief moet wachten op curriculum.nu terwijl de
NVvW het daar op zeer goede gronden niet mee eens is. Opnieuw dreigt
er vertraging van het herstelproces van een fatale beleidsbeslissing
in 2010, te weten de invoering van de rekentoets.
Jan Jimkes
|
Gratis rekenmateriaal
Naar aanleiding van de stukjes in WiskundE-brief 827 over de rekentoets en het
circus daar om heen wil ik graag uw aandacht vestigen op het
rekenmateriaal dat vanuit de Stichting Goed Rekenonderwijs
beschikbaar is gemaakt op de site www.sommenfabriek.nl.
Het rekenmateriaal van de sommenfabriek geeft leerlingen uit het
basisonderwijs en de onderbouw van het voorgezet onderwijs de
mogelijkheid om op een verantwoorde wijze beter te leren rekenen.
Het materiaal is voor iedereen gratis toegankelijk.
Kansenongelijkheid
Stichting Goed Rekenonderwijs ziet het als haar
maatschappelijke taak om een dam op te werpen tegen de steeds sterker
toenemende kansenongelijkheid binnen het onderwijs. Niet iedere ouder
kan zich de kosten van toetstrainingen en bijlessen veroorloven.
Professor Henk Tijms
Voorzitter Stichting Goed Rekenonderwijs
|
Toegestane rekenmachines in 2020
In WiskundE-brief 817 werd reeds vermeld dat er door het College voor
Toetsen en Examens (CvTE) pas in het najaar van 2018
duidelijkheid over de toegestane rekenmachines bij het Centraal
Examen van 2020 zal worden gegeven. De vertraging werd naar zeggen
veroorzaakt door de noodzaak om eerst de gegevens van de enquête
over de toekomst van de grafische rekenmachine te verwerken.
Nu de langverwachte
aanvulling
op de regeling toegestane hulpmiddelen 2020 gepubliceerd is,
blijken de belangrijkste wijzigingen echter betrekking te hebben op
de 'gewone' rekenmachine.
De 'gewone' rekenmachine wordt door het CvTE "rekenmachine met
basisbewerkingen" genoemd. Deze rekenmachine mag gebruikt worden
bij alle vakken waar de grafische rekenmachine niet is toegestaan.
In het verleden is er al het nodige te doen geweest over de vraag wat
die 'basisbewerkingen' dan zijn. Daar wordt nu voor havo/vwo meer
duidelijkheid over gegeven. Hoewel de rekenmachine met
basisbewerkingen nu juist niet bij de havo/vwo-examens wiskunde
mag worden gebruikt, ga ik hieronder toch wat verder in op de regelgeving
met betrekking tot deze 'gewone' rekenmachine. Ik vermoed namelijk
dat het een en ander op den duur ook van belang zal zijn voor het vak
wiskunde op het vmbo.
De 'gewone' rekenmachine
Met behulp van een tabel wordt in de
aanvulling
op de regeling toegestane hulpmiddelen 2020 duidelijk gemaakt
dat de toetsen voor kwadraat, wortel, omgekeerde en macht
alleen echt nodig zijn bij de vakken economie, natuurkunde en
scheikunde. Voor natuurkunde en scheikunde zijn bovendien de
goniometrische en logaritmische basisfuncties (sin/cos/tan/log/ln)
met hun bijbehorende inverse functies onontbeerlijk.
Naast minimumeisen worden er ook bovengrenzen genoemd. De rekenmachine
mag het de leerlingen niet te gemakkelijk maken. Het CvTE probeert
de bovengrenzen aan te geven met behulp van een niet uitputtende
lijst van zaken die de rekenmachine zeker niet mag kunnen:
- Oplossen van (stelsels van) vergelijkingen.
- Numeriek integreren en differentiëren van functies.
- Rekenen met verhoudingen.
- Berekeningen met micro, kilo, ...
- Gebruiken van wetenschappelijke constanten.
- Werken in een spreadsheet.
- Werken met ingebouwde formules.
| |
Uitgangspunt
Uiteraard mag de rekenmachine met basisbewerkingen niet
programmeerbaar zijn. Verder is een belangrijk uitgangspunt bij
het bepalen van de bovengrenzen dat hulpmiddelen die vaardigheden
waarover de leerling volgens de syllabus moet beschikken
overbodig maken, niet zijn toegestaan.
In de bijlage worden drie machines met name genoemd die aan alle eisen
voldoen. Het zijn de Casio fx-82MS, de HP10S+ en de TI30XB(S). Ook
worden er twee machines genoemd die niet toegestaan zijn.
Dat zijn de Casio fx-991EX en de TI-30XPro.
Grafische rekenmachines
De aanvulling
op de regeling toegestane hulpmiddelen 2020 vermeldt uitdrukkelijk
dat de volgende grafische rekenmachines "in ieder geval"
voor 2020 en ook in 2019 zijn toegestaan:
- Casio fx-9860GII(SD) (mits voorzien van examenstand): OS2.07 en hoger.
- Casio fx-CG20 (mits voorzien van examenstand): OS2.01 en hoger.
- Casio fx-CG50.
- HP Prime (mits voorzien van de meest recente Nederlandse examenstand).
- TI-84 Plus T, de basisversie met LED-lampje.
- TI-84 Plus CE-T vanaf versie OS 5.1.5.
- TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS) vanaf versie OS 4.4.0.532.
Oudere types zijn niet meer toegestaan.
gk
|
Nieuwe voorbeeldtoetsen rekenen
Sinds 1 november 2018 zijn er nieuwe voorbeeldtoetsen met
antwoordmodellen en omzettingstabellen gepubliceerd. Een deel
van het materiaal is beschikbaar via
www.examenblad.nl
De nieuw VO-toetsen rekenen zijn beschikbaar via
de
oefenomgeving van Facet. Het gaat om zeven versies, te weten
2A, 2A-ER, 2F, 2ER, 3F, 3ER en 3S. De nieuwe voorbeeldtoetsen zijn ook
beschikbaar als inplanbare proefexamens in Facet. De proeftoetsen zijn
ook beschikbaar als twee halve toetsen.
De antwoorden en omzettingstabellen van alle gepubliceerde
voorbeeldtoetsen zijn sinds kort ook beschikbaar via
Examenblad.nl.
Twee toetsen zijn uitsluitend beschikbaar als inplanbare toets. Het
correctievoorschrift voor deze toetsen is op te vragen bij het CvTE.
|
Wiskunde begrijpen
Een paar jaar geleden zijn mijn collega Petra en ik begonnen
met het ontwikkelen van een website om onze leerlingen beter van dienst
te kunnen zijn. Wij hebben onze kennis en ervaring op gebied van
wiskunde, onderwijs en ICT volop ingezet om per leerlijn de
basis van de wiskundige vaardigheden centraal te zetten.
Het is beslist niet onze bedoeling om een volledige wiskundemethode te
vervaardigen. Wij willen onze leerlingen slechts de mogelijkheid geven
om hun wiskundige basisvaardigheden zo lang als nodig is te kunnen
oefenen. Wij zijn namelijk van mening dat een goede beheersing van deze
vaardigheden een zeer belangrijke voorwaarde is om het vak wiskunde
succesvol te kunnen volgen.
Petra en ik hebben samen al voor een groot en belangrijk deel
de algebraïsche vaardigheden voor havo wiskunde A in kaart
gebracht en op de website gezet.
Steeds andere vragen
Vooralsnog hebben wij ons beperkt tot het opzetten van een database
met vragen en het samenstellen van toetsen die voor oefendoeleinden,
voor formatieve toetsen en voor beoordelende toetsen kunnen worden
gebruikt. Ook worden, via een intern digitaal boekje, de vaardigheden
per onderwerp aan de hand van voorbeelden uitgelegd. De vragen
worden 'random' geselecteerd; leerlingen krijgen dus steeds weer
andere vragen voorgeschoteld. Bij al deze vragen wordt er steeds
feedback, vooraf of achteraf, gegeven.
Petra en ik hebben besloten om een deel van ons materiaal
tijdelijk voor iedereen toegankelijk te maken. Wellicht dat ook uw
leerlingen er hun voordeel mee kunnen doen. Graag ontvangen we in
ruil voor het beschikbaar stellen uw feedback over ons materiaal. Op
basis van uw feedback kunnen wij dan besluiten of we op deze manier
verder gaan en hoe we onze website dan verder kunnen gaan uitbouwen.
Rekenonderwijs
Er is op dit moment veel te doen rond het rekenonderwijs. Ook voor
het rekenonderwijs kan onze website van betekenis zijn. De omgeving
is er al en de database zou eenvoudig uitgebreid kunnen worden met
basisrekenvragen. Zie ook de suggestie van Ton Groeneveld in
WiskundE-brief 827. Als u hier behoefte aan heeft, dan horen wij dat ook graag
van u.
Op de site
www.wiskundebegrijpen.nl
moet u eerst een account aanmaken. Daarna wordt de module 'M1-Basisvaardigheden'
voor u beschikbaar gesteld. Deze module bestaat uit drie cursussen.
Als u klikt op 'M1-Vaardigheden' dan krijgt u vervolgens ruim 60
vaardigheden voorgeschoteld die per onderwerp zijn gerangschikt.
Wij zijn erg benieuwd naar uw reactie.
Petra ten Bolscher en Wouter Schoemaker
info@wiskundebegrijpen.nl
|
Cito zoekt constructeurs op afstand
Om méér docenten de kans te geven om mee te werken aan de
constructie van de Centrale Examens voor het voortgezet onderwijs
wordt het experiment
'constructie
op afstand' dat in 2018 door Cito is gestart, in 2019
uitgebreid.
Het experiment houdt in dat een groep docenten onder begeleiding van
een toetsdeskundige van Cito in een digitale, besloten en beveiligde
omgeving werkt aan 'itemconstructie', dus aan het maken van vragen
met antwoorden en aan het eventueel aanleveren van bronmateriaal. In
2018 werd binnen dit experiment door 12 docenten aan opgaven voor
vmbo GT gewerkt. In 2019 wordt dit experiment naar alle leerwegen
van het vmbo uitgebreid. De groep docenten zal worden uitgebreid naar
ongeveer 20 docenten.
Itembank
Het doel van dit experiment is om te onderzoeken of docenten op deze
wijze kunnen bijdragen aan de constructie van opgaven voor zowel de
papieren als de digitale Centrale Examens vmbo wiskunde BB, KB en GT.
De gerede producten binnen dit experiment worden, indien zij geschikt
worden bevonden, opgenomen in een itembank en kunnen in de toekomst
worden ingezet in de Centrale Examens.
In 2019 doen wiskunde vmbo BB, KB en GT aan dit experiment mee.
Volg
deze link voor meer informatie.
We nodigen nadrukkelijk docenten wiskunde vmbo BB en KB uit om te reageren.
Jos Remijn ( jos.remijn@cito.nl)
Madelon Groenheiden ( madelon.groenheiden@cito.nl)
Toetsdeskundigen Cito
|
Advertenties
Dat kan beter!
Wanneer de grafische rekenmachine als hulpmiddel wordt gebruikt,
is het zaak dat deze krachtig en snel genoeg is. Maar de rekenmachine
moet uiteraard ook intuïtief genoeg voor uw leerlingen zijn.
Los de vergelijking:
maar eens op met uw rekenmachine en
klik
op deze link om te zien dat een window ook zonder gedoe kan
worden aangepast.
Meer info? Mail naar info@hp-prime.nl.
|
|
|
Educatieve publicaties beschikbaar
Texas Instruments biedt lesmateriaal dat focust op het motiveren
van leerlingen en het verhogen van hun zelfactiviteit.
Zoals bij de opdracht waarbij leerlingen een meetkundige verdeling
simuleren door een dobbelsteen te gooien totdat de eerste 6
verschijnt. Kijk op
education.ti.com/nederland
voor nog meer voorbeelden.
| |
|
|
|