nummer 826, 11 november 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Rekenen wordt schoolexamen
Afgelopen vrijdag is de langverwachte ministeriële
brief over de toekomst van het rekenen in het vo en mbo
gepubliceerd. De voorstellen in deze brief lijken gebaseerd te
zijn op compromissen en gaven kort na het verschijnen van de brief
al aanleiding tot verschillende interpretaties. Hieronder vat
ik de inhoud van de brief kort voor u samen. Ik beperk me daarbij
tot het voortgezet onderwijs.
Met ingang van het komende schooljaar is het afgelopen met de
centrale rekentoetsen. Rekenen wordt de komende jaren afgesloten
"aan de hand van één of meerdere schoolexamens". Hoe dat
gebeurt, is uitdrukkelijk de verantwoordelijkheid van de school:
"Zo kan een school zelf bepalen hoeveel toetsmomenten zij inzet, op
welk moment rekenen in de bovenbouw wordt afgesloten, welke vorm van
toetsing ze daarbij passend vindt en of zij rekenen wil integreren in
andere vakken." |
Rekenen op de cijferlijst
Er worden in de brief wel een paar randvoorwaarden genoemd:
- Het gehele referentieniveau dient gedekt te worden.
- Het cijfer voor rekenen moet op de cijferlijst worden vermeld.
- Dit cijfer mag, evenals bijvoorbeeld dat voor maatschappijleer, niet lager zijn dan een vier.
- Het cijfer voor rekenen telt niet mee bij de berekening van het gemiddelde examencijfer of de eindcijfers.
De regeling geldt voor de leerlingen die komend schooljaar in een
voorexamenjaar zitten en heeft dus pas in 2020/2021 consequenties.
Over het examenjaar 2019/2020 is de brief wat summier maar het lijkt
de bedoeling te zijn dat ook dan al het vak rekenen binnen het schoolexamen
wordt getoetst. Er is in ieder geval geen verplichte centrale
rekentoets, hoewel scholen er de komende twee schooljaren wel voor
kunnen kiezen om de digitale rekentoets van Cito/CvTE te gebruiken.
Met ingang van examenjaar 2021/2022 bestaat die mogelijkheid niet meer.
Zaak van de school
De brief benadrukt enerzijds dat de school vrij is in de inrichting
van het rekenonderwijs maar wijst ook op het belang van doorgaande
leerlijnen en in dat kader het belang van rekenen in de onderbouw:
"Met deze beleidswijziging onderstrepen we nogmaals het blijvend
belang van de doorlopende leerlijn rekenen van het primair onderwijs,
de onderbouw in het vo en de verdere schoolloopbaan in het vo en mbo.
Het is van belang dat er in het vo niet alleen in de bovenbouw maar
juist ook in de onderbouw voldoende aandacht is voor de ontwikkeling
en het op peil houden van de rekenvaardigheden van leerlingen." |
De wijze waarop het een en ander ondersteund en gecontroleerd gaat
worden, moet nog nader worden uitgewerkt. Het Steunpunt taal en
rekenen vo blijft ook in 2019 actief. Er zullen handreikingen
worden ontwikkeld en er wordt gekeken hoe het voorstel van de
VO-raad met betrekking tot een rekenplatform kan worden uitgewerkt.
Dat voorstel gaat over een platform waarop rekenopgaven kunnen
worden gedeeld onder toezicht op de kwaliteit van het materiaal.
Reacties
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) beschouwt
het plan als een tussenoplossing in afwachting van een definitieve
regeling. Die definitieve regeling komt als het aan het ministerie
ligt pas nadat Curriculum.nu is afgerond. De NVvW betreurt het dat
het zo lang gaat duren voordat de kwestie definitief is geregeld.
Klik
hier voor de volledige reactie van de NVvW.
Kamerleden van Meenen en Rog, bekende criticasters van
de rekentoets, toonden zich ontevreden over de brief. Ze zien de brief
als een poging om toch door te gaan met de rekentoets.
gk
|
Gaat de wiskundedocent verdwijnen?
Op woensdag 7 november 2018 publiceerde de Onderwijsraad het advies
"Ruim
baan voor leraren". In dat advies wordt een totaal andere opzet van de
lerarenopleiding bepleit. Als de voorstellen worden overgenomen,
komt er een een soort basisopleiding leraar waarna de student zich
in verschillende richtingen kan specialiseren. Wat betekent dit voor
de opleiding tot leraar wiskunde?
De Onderwijsraad denkt in dit advies onder andere aan de specialisatie
'leraar beta-vakken 10-14 jarigen'. Met deze specialisatie mag een docent
de vakken wiskunde, scheikunde en biologie in de onderbouw van het
voortgezet onderwijs geven. Ook mag de docent met die specialisatie
natuur en rekenen geven in de bovenbouw van het primair onderwijs.
Bredere inzetbaarheid lost tekort op
Het toenemend tekort aan leraren speelt binnen het advies van de
Onderwijsraad een belangrijke rol. Door de leraren in primair onderwijs,
voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs meer als één groep
te beschouwen en de schotten tussen schoolsoorten en vakken weg te nemen,
hoopt men flexibeler in te kunnen spelen op de behoefte aan docenten.
Op dit moment is het lerarentekort in het primair onderwijs het meest
nijpend. Binnen het voortgezet onderwijs bestaan er wat betreft het
lerarentekort grote verschillen tussen vakken als informatica
en scheikunde enerzijds en biologie anderzijds. De huidige regeling
van bevoegdheden ziet de Onderwijsraad tegen die achtergrond als een
belemmering. Leraren zouden breder inzetbaar moeten zijn. Een bijkomend
voordeel is volgens de Onderwijsraad dat door de nieuwe opzet het
beroep van leraar aantrekkelijker wordt omdat het loopbaan- en
ontwikkelingsperspectief van de docent gunstiger wordt.
Brede generieke basis
De Onderwijsraad is van mening dat verruiming van de onderwijsbevoegdheden
van leraren mogelijk is omdat de essentie van het beroep voor alle
sectoren en vakinhouden gelijk is. Een brede basis van pedagogische
en didactische kennis en vaardigheden is de kern van het lerarenberoep.
De raad vindt daarom dat de lerarenopleiding moet beginnen met het
aanbrengen van een brede, generieke en vakonafhankelijke basis van
sector- en vakoverstijgende kennis en vaardigheden. Dat moet gelden
voor alle aankomende docenten, of zij nu later de voorschoolse educatie
gaan verzorgen of les zullen gaan geven op havo, vwo of mbo. Voor een
onderwijsbevoegdheid moet de aankomende docent zich na dit algemene deel
specialiseren voor een cluster van verwante vakken en/of onderwijssectoren.
Clusters
Een van de clusters die met name genoemd wordt, is het betà-cluster
voor 10-14 jarigen. Iemand met die bevoegdheid zou dan onderwijs in
wiskunde, biologie, scheikunde en natuurkunde mogen verzorgen in de
onderbouw van vmbo, havo en vwo maar ook in de groepen 4, 5 en 6 van
het po. De specialisatie voor een cluster kan worden verbreed en/of
verdiept. Na de verdieping 'bèta met natuurkunde en wiskunde' zou de
leraar dan bijvoorbeeld ook bevoegd zijn voor de vakken wiskunde en
natuurkunde in de bovenbouw van het havo en vwo.
Academici
Het rapport laat de mogelijkheid open dat iemand ook na
bijvoorbeeld een academische wiskundestudie les kan gaan geven:
"Een speciaal punt van aandacht betreft afgestudeerden met een
academische master die leraar willen worden. Wanneer zij een
wetenschappelijke master in een schoolvak hebben afgerond, beschikken
zij al over veel vakkennis. Zij moeten zich dan nog scholen in
pedagogische en didactische vaardigheden. (...) Daarnaast is er
aandacht nodig voor leraren die in de huidige opleidingsstructuur hun
bevoegdheid hebben behaald. Lerarenopleidingen zullen een passend
opleidingstraject moeten aanbieden voor leraren die zich alsnog
verdiepend of verbredend willen specialiseren:" |
Je kunt in deze opzet dus nog steeds wiskundedocent worden na of in
combinatie met een wiskundestudie. Tot voor kort zag men dat als de
koninklijke weg naar het wiskundedocentschap. Het lijkt er een beetje
op dat die koninklijke weg in het advies van de Onderwijsraad nu
meer een sluipweggetje is geworden.
VO-raad positief
Zoals te verwachten was, reageerde de VO-raad, de vereniging van
schoolbesturen en schoolleiders in het voortgezet onderwijs, positief
op de voorgestelde verruiming van bevoegdheden.
"Het huidige bevoegdhedenstelsel wordt ervaren als rigide: het sluit
niet goed aan op de ontwikkelingen in het onderwijs en de behoeften
van de scholen en beperkt de toegang tot het beroep. Het advies van
de Onderwijsraad bevestigt de noodzaak om dit bevoegdhedenstelsel te
actualiseren en de wijze van opleiden en professionaliseren van
leraren te herijken." |
NVvW: zorgelijk
Voorzitter Ebrina Smallegange van de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW) noemt het advies van de Onderwijsraad een "zorgelijk
stuk". Het advies gaat volgens Smallegange over loopbanen
en niet over onderwijs. Er wordt te weinig aandacht besteed aan de
vakopleiding en te veel overgelaten aan de scholen. Een wiskundedocent
kun je niet zomaar natuurkunde laten geven.
gk
|
Winnaars Nederlandse Wiskunde Olympiade 2018 bekend
De Nederlandse Wiskunde Olympiade 2018 is gewonnen door
Matthijs van der Poel uit IJsselstein, Jippe Hoogeveen
uit Odijk en Han Datema uit Bennekom. Zij behaalden elk de
hoogste score van alle deelnemers in hun respectievelijke categorieën
"klas 6", "klas 5" en "klas 4 en lager". Op vrijdagmiddag 9 november
2018 namen deze wiskundetalenten tijdens een feestelijke prijsuitreiking
hun prijs in ontvangst.
Han Datema deed voor het eerst mee aan de Wiskunde Olympiade.
Jippe Hoogeveen was bij de landelijke finale van 2017 ook de
winnaar van zijn categorie en Matthijs van der Poel behoort
dit jaar zelfs voor het vijfde achtereenvolgende jaar tot de
prijswinnaars. Matthijs en Jippe behaalden eerder dit
jaar ook al een zilveren en een bronzen medaille bij de Internationale
Wiskunde Olympiade in Roemenië.
Naast de drie winnaars van de eerste prijs ontvingen in elke categorie
ook de nummers 2 tot en met 5 een prijs.
Volg
deze link voor een overzicht van de prijswinnaars.
De vijftien prijzen, bestaand uit geldbedragen van € 50,= tot
€ 250,= en een extra cadeau, zijn beschikbaar gesteld door de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en Transtrend.
Twee rondes en een finale
De Nederlandse Wiskunde Olympiade is een wedstrijd voor middelbare
scholieren met interesse in wiskunde. De speelse en uitdagende
opgaven testen de deelnemers op creativiteit en wiskundig inzicht. De
wedstrijd bestaat uit drie rondes. In januari en februari 2018 deden
8.924 leerlingen van 339 scholen aan de eerste ronde van de Olympiade
mee. De 919 beste deelnemers werden uitgenodigd voor de tweede ronde,
die op 16 maart 2018 op 12 universiteiten werd gehouden.
133 leerlingen bereikten uiteindelijk de finale, die op 14 september
2018 op de Technische Universiteit Eindhoven werd gehouden. De finale
bestond voor elke categorie uit vijf opdrachten die binnen 3 uur
moesten worden gemaakt.
Nationale selectie
Samen met nog zeventien andere veelbelovende finalisten hebben de
vijftien prijswinnaars een uitnodiging gekregen voor een intensief
trainingsprogramma in de periode november 2018 tot en met juni 2019.
Uit de 32 deelnemende leerlingen zullen uiteindelijk zes leerlingen
worden geselecteerd voor het team dat Nederland in de zomer van 2019
tijdens de Internationale Wiskunde Olympiade in het Verenigd Koninkrijk
zal vertegenwoordigen.
Ook worden er tijdens het trainingsprogramma vier meisjes voor de
European Girls' Mathematical Olympiad in Oekraïne geselecteerd. Tenslotte
worden er ook nog tien leerlingen voor de Benelux Mathematical Olympiad in
Nederland aangewezen.
Het trainingsprogramma vindt plaats onder leiding
van Birgit van Dalen (Universiteit Leiden, ISW Hoogeland Naaldwijk)
en Quintijn Puite (Technische Universiteit Eindhoven, Alberdingk
Thijm College Hilversum).
|
Is statistiek wel betrouwbaar?
Op zaterdag 12 januari 2019 vindt in het Academiegebouw van
de Universiteit Utrecht (Domplein) het jaarlijkse wintersymposium
van het Koninklijk Wiskundig Genootschap (KWG) plaats. Het symposium
begint om 10.30 uur en zal tot 16.00 uur duren. Dit jaar is de
betrouwbaarheid van statistiek het thema. De keuze van dit onderwerp
komt voort uit de vele berichten in de media over de betrouwbaarheid
van resultaten van wetenschappelijk onderzoek.
In het symposium belichten vier Nederlandse wetenschappers dit thema:
spreker |
titel |
prof. Ronald Meester (VU) |
Waarom het significantieniveau geen maat voor bewijskracht is. |
prof. Peter Grunwald (CWI, Universiteit Leiden) |
Safe Statistics. |
prof. Casper Albers (RUG) |
Statistische zonden: een overzicht van twijfelachtige onderzoekspraktijken (en hoe deze te herkennen). |
prof. Klaas Slooten (VU) |
De bewijswaarde van matches in DNA-databanken. |
Het symposium richt zich op docenten wiskunde, van docenten in
opleiding tot ervaren docenten. Maar ook voor leerlingen en collega's
van andere vakgebieden kan het symposium interessant zijn. Alle
belangstellenden zijn daarom van harte welkom.
Informatie en inschrijven
Het volledige programma, inclusief uitgebreidere beschrijvingen van
de lezingen, is te vinden op
de
website van het symposium. Op deze website vindt u ook het digitale
inschrijfformulier. De kosten voor deelname aan het symposium
bedragen voor KWG-leden € 30,=, voor niet-leden € 35,= en
voor leerlingen, studenten en standhouders € 15,=. Dit bedrag is
inclusief lunch en consumpties. Bij betaling na 31 december 2018
worden de deelnamekosten met € 5,= verhoogd.
Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met Theo van den
Bogaart, via e-mailadres theo.vandenbogaart@hu.nl of via
telefoonnummer 06-2337 5306.
|
Conferentie taal en rekenen: van 1931 tot 2020
Op dinsdag 27 november 2018 organiseren de Steunpunten taal
en rekenen vo en mbo een grote taal- en rekenconferentie in
's Hertogenbosch. Tijdens deze conferentie wordt u op de hoogte
gebracht van de laatste ontwikkelingen rond taal en rekenen en
zult u zeker geïnspireerd raken door de vele goede voorbeelden
die uw collega's op de conferentie laten zien.
De conferentie richt zich op docenten Nederlands, rekenen en Engels
binnen het middelbaar beroepsonderwijs en docenten rekenen binnen
het voortgezet onderwijs. Daarnaast richt de conferentie zich ook
op projectleiders, taal- en rekencoördinatoren, beleidsmedewerkers
en onderwijsmanagers die meer willen weten over de huidige stand
van zaken rondom het geven, toetsen en examineren van taal- en
rekenonderwijs.
Programma
De conferentie begint met een inleiding door Ronald Hünneman
met als titel "Grip op de wereld - Hedendaagse filosofie van taal
en rekenen". De dag wordt afgesloten met een observatieverslag van de
conferentiedag, eveneens verzorgd door door Ronald Hünneman. Tussen
deze twee plenaire gebeurtenissen zijn er drie rondes waarin u kunt u
kiezen uit ruim 70 workshops, lezingen en rondetafelgesprekken. Er is
tijdens de conferentie ook een beurs waarop een groot aantal uitgevers
en ondersteuningsinstellingen hun producten onder de aandacht brengen.
Boeken dicht, we gaan naar buiten
Vooraf aan de conferentie zal Jurriaan Steen, practor van het
pas opgerichte Practoraat Rekenen, om 8:30 uur zijn practorale
rede uitspreken. De titel van zijn rede is "Boeken dicht, we gaan naar
buiten". Tijdens zijn rede bespreekt Jurriaan Steen het
hedendaagse rekenonderwijs op het mbo en geeft hij zijn visie op
hoe een goede rekenles op het mbo zou moeten worden gegeven. Het
Practoraat Rekenen biedt u tijdens deze vroege practorale rede
een ontbijt aan.
Informatie en inschrijven
De conferentie vindt plaats in
1931 congrescentrum
in Den Bosch. De toegang bedraagt € 150,=.
Volg
deze link voor meer informatie over de conferentie en
volg
deze link om u aan te melden.
|
Gebruikersdag Math4MBO
Op vrijdag 23 november 2018 vindt van 11:00 uur tot ongeveer
16:00 uur de eerste Math4MBO gebruikersdag plaats. Gastheer is
het ROC MiddenNederland in Amersfoort.
Math4MBO is een initiatief van Stichting Math4All, Pragma ADE en
de Projectgroep MBO-HBO van de NVvW. In 2017 is Math4MBO in
samenwerking met wiskundedocenten van een tiental ROC's begonnen met
het ontwikkelen van een wiskundemethode voor het technische mbo. Het
grootste gedeelte van het lesmateriaal is inmiddels beschikbaar.
Het lesmateriaal voor de eerste twee leerjaren (basis wiskunde) en
het derde leerjaar (keuzedeel 0205: voorbereiding hbo wiskunde)
wordt gebruikt op een aantal mbo's. De gebruikers van het lesmateriaal
delen hun ervaringen op de Math4MBO gebruikersdag graag met u.
Voor deelname aan de gebruikersdag kunt u zich via e-mail aanmelden bij:
Frits Spijkers ( f.spijkers@math4all.nl) of Ton Otten
( a.f.otten@xs4all.nl).
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
De Meetkunst van Albrecht Dürer
Auteur: | Martin Kindt |
Uitgeverij: | Epsilon uitgaven |
Aantal pagina's: | 60 |
ISBN: | 978 90 5041 175 2 |
Prijs: | € 10,= |
Albrecht Dürer (14711528) was niet alleen een begenadigd
schilder en tekenaar. Hij was ook een gedreven liefhebber van de meetkunde.
In de laatste jaren van zijn leven schreef hij een lijvig
meetkundeboek 'bestemd voor kunstliefhebbers'. Daarin
laat hij zien dat hij veel heeft geleerd van de Griekse
wiskundigen uit de Oudheid.
|
De aanpak van Albrecht Dürer is echter vooral intuïtief.
Bewijzen en berekeningen ontbreken in zijn fraai geïllustreerde
werk. Naast enkele interessante krommen behandelde Dürer
ook regelmatige veelhoeken en veelvlakken en was hij een van de
eersten, zo niet de eerste, die uitslagen van ruimtelijke vormen
ontwierp. In deze Zebra worden een aantal fragmenten uit zijn werk
nader bekeken en uitgediept.
Martin Kindt was leraar, docent lerarenopleiding,
leerplanontwikkelaar en onderzoeker. Ook na zijn pensioen is hij nog
actief medewerker van het Freudenthal Instituut.
|
Optimaliseren in Formule 1
Auteur: | Jesper de Groote |
Uitgeverij: | Epsilon uitgaven |
Aantal pagina's: | 60 |
ISBN: | 978 90 5041 176 9 |
Prijs: | € 10,= |
De supersnelle Formule 1-bolides spreken bij veel mensen tot de
verbeelding hoewel niet veel mensen het geduld kunnen opbrengen om
ook de races te bekijken. Ogenschijnlijk doen de coureurs in de race
immers niet veel meer dan hard achter elkaar aanrijden zonder ergens
te komen. Maar schijn bedriegt!
|
Terwijl de coureur het juiste moment afwacht om tot de aanval over te
gaan, zijn de strategen achter de schermen druk bezig met het
uitdokteren van de optimale strategie. Krijgt de coureur zijn rivaal
met behulp van het Drag Reduction System (DRS) te pakken? Moet er een
razendsnelle bandenwissel aan te pas komen? In deze Zebra lees je hoe
de teams en coureurs tot optimale prestaties komen.
Jesper de Groote is promovendus op de afdeling 'Ruimtelijke
Economie' aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij volgt de Formule
1 al van jongs af aan.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Purmerend
Het Da Vinci
College (havo/vwo) te Purmerend is op zoek naar een nestor
wiskunde voor de bovenbouw.
Wij zoeken een ervaren eerstegraads docent wiskunde (LD) voor
0,9 tot 1,0 fte die met ingang van 1 februari 2019 kan beginnen.
Voor inhoudelijke informatie met betrekking tot bovengenoemde
functie kunt u contact opnemen met mevrouw E. Dinkla via
Dkl@psg.nl.
| |
|
Eerste- of tweedegraads vacature te Uden
Bij ons komt u als havo/vwo wiskundedocent helemaal tot uw recht.
Coaching en talentontwikkeling nemen op onze school namelijk een
belangrijke plaats in.
Met ingang van 1 december 2018, of zo spoedig mogelijk daarna, heeft
het Udens
College een reguliere vacature voor een
Eerste- of tweedegraads docent wiskunde voor 0,8 of 1,0 fte.
Volg
deze link voor meer informatie over deze vacature.
| |
|
Advertenties
Dat kan beter!
Wanneer de grafische rekenmachine als hulpmiddel wordt gebruikt,
is het zaak dat deze krachtig en snel genoeg is. Maar de rekenmachine
moet uiteraard ook intuïtief genoeg voor uw leerlingen zijn.
Los de vergelijking:
maar eens op met uw rekenmachine en
klik
op deze link om te zien dat een window ook zonder gedoe kan
worden aangepast.
Meer info? Mail naar info@hp-prime.nl.
|
|
|
Mathelo professionaliseringsaanbod
|
Gratis productuitleenprogramma
Probeer gratis producten van Texas Instruments uit. Ontdek
samen met uw leerlingen de vele toepassingen van onze grafische
rekenmachines en onze andere producten.
Met ons gratis Productuitleenprogramma komt u meer te weten
over hoe u onze educatieve technologie kunt inzetten in uw klas. Het
lenen van apparatuur is gratis en gemakkelijk. Kijk op
education.ti.com/nederland.
|
|
|
|
|