nummer 824, 28 oktober 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Henk Pfaltzgraff overleden
|
 | | Henk Pfaltzgraff | | |
Henk Pfaltzgraff is op 16 oktober jongstleden overleden.
Henk was wiskundeleraar en conrector aan het Zaanlands Lyceum en
was ook na zijn pensioen actief als wiskundedocent voor volwassenen
en ondersteuner van rekenonderwijs voor kinderen. Hij was rond 1990
nauw betrokken bij de ontwikkeling van de wiskunde B-examens. Henk
was de laatste jaren vooral bekend om zijn strijd vóór gedegen
rekenonderwijs en tégen de rekentoets.
Henk Pfaltzgraff heeft tal van publicaties op zijn naam staan
en heeft ook diverse keren bijdragen geleverd aan de
Wiskund E-brief. Zijn terugblik op de wiskunde B examens
in de tweede helft van de vorige eeuw onder de titel
"Met
de kennis van nu" is nog steeds actueel. Zie ook WiskundE-brief 684.
Henks hoekje
Bekend was www.henkshoekje.com, de website waarop Henk onder andere
allerlei programma's voor de grafische rekenmachine (TI-84) publiceerde.
Henk schreef Zebraboekjes over het experimenteren met rijen en
kansen met behulp van de grafische rekenmachine. Van zijn hand was ook
de Spijkerreeks, een reeks van zeven door uitgeverij Epsilon
uitgegeven boekjes waarmee leerlingen vanaf groep 6 tot aan het examen
havo/vwo zich de juiste wiskundige basiskennis kunnen verwerven.
Wij gedenken met veel respect een strijdvaardige vakbroeder.
gk
|
Uitkomst enquête 'ICT bij het Centraal Examen wiskunde havo/vwo'
In WiskundE-brief 809 stond een uitgebreide aankondiging van een enquête van de
werkgroep 'ICT bij het CE wiskunde havo/vwo'. In de enquête moest u
kiezen tussen een Centraal Examen met een computer met GeoGebra of
een Centraal Examen in twee delen. Het Centraal Examen in twee delen
zou in dat geval dan bestaan uit een deel zonder elektronische
hulpmiddelen en een deel met ICT. U kon in de enquête uw mening
vanuit inhoudelijk en organisatorisch perspectief geven.
De enquête werd door 652 mensen ingevuld. In totaal leverden 540
docenten, 62 examensecretarissen en 18 anders geïnteresseerden
hun medewerking. 32 deelnemers aan de enquête hadden een gemengde
functie. In de tabel hieronder ziet u de uitslag van de enquête:
Twee delen
Uit de enquëte blijkt bijzonder duidelijk dat er vanuit elk
perspectief een voorkeur bestaat voor een Centraal Examen in twee delen.
Opvallend was dat er maar liefst 67 docenten waren die zich in
de toelichting nadrukkelijk uitspraken voor een examen met alleen
een eenvoudige, dus niet grafische rekenmachine. Dit kennelijk bij
veel collega's geliefde alternatief werd door de werkgroep niet in
de enquête opgenomen met als argument dat het beperken van ICT niet
in lijn is met de ontwikkelingen in de maatschappij en het onderwijs.
Hoe nu verder?Het CvTE gaat op basis van
de enquête nader onderzoeken of het afnemen van een wiskunde-examen
in twee delen haalbaar is binnen het Nederlandse examensysteem en of
deze variant dan ook de problemen oplost die op dit moment worden
ervaren met de grafische rekenmachine met een examenstand. Tijdens
dat onderzoek zal er in ieder geval aandacht zijn voor de
volgende drie invalshoeken:
- De organisatie: hoe kan een examen in twee delen zo worden
georganiseerd dat de last voor leerlingen en scholen beperkt blijft?
- De inhoud: hoe worden voor ieder wiskundevak de twee afzonderlijke
examendelen vorm gegeven en hoe moeten die delen zich in de beoordeling
tot elkaar verhouden?
- De techniek: hoe vrij kan de keuze van het ICT hulpmiddel zijn als er
aan het uitgangspunt van gelijke kansen wordt vastgehouden?
Volg
deze link voor de volledige tekst van de uitkomst van de enquête.
|
Derde tussenproduct curriculum.nu
Op dinsdag 16 oktober 2018 is het derde 'tussenproduct' van
het
ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde van curriculum.nu gepubliceerd. Net als
in de vorige publicatie vormen de 'Grote Opdrachten' van de verschillende
leergebieden het centrale thema.
De
meest recente publicatie van het ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde
is een stuk uitgebreider dan de voorgaande. Inclusief bijlagen telt de
publicatie nu 28 pagina's. Centraal staan opnieuw de 'Grote Opdrachten'
voor de diverse leergebieden. Er worden nu zes leergebieden onderscheiden:
- Getallen en bewerkingen.
- Verhoudingen.
- Meten en meetkunde.
- Variabelen, verbanden en formules.
- Informatie en onzekerheid.
- Veranderingen en numerieke wiskunde.
De 'Grote Opdrachten' vormen de schakel tussen de visie op het
leergebied en de volgende stap: het benoemen van kennis en
vaardigheden, de zogenaamde 'bouwstenen'.
In de nieuwe publicatie zijn de 'Grote Opdrachten' en de visie
op de leergebieden 'bijgesteld'. Ook zijn er een 'bronnenlijst',
een beschrijvingen van 'bekwaamheden' en een begrippenlijst in
de publicatie opgenomen.
U kunt
tot 14 november 2018 uw reactie geven aan het ontwikkelteam.
|
Wat is er beter, digitaal of papier?
Vanwege de kosten voor 'papieren' boeken neigen schoolleiders en
bestuurders tegenwoordig steeds meer naar het gebruik van digitale
leermiddelen. Op mijn school merk ik dat de weerstand tegen digitale
leermiddelen groeit. Ik vraag mij af hoe dat op andere scholen is.
Ook vraag ik mij af of de voordelen en nadelen van digitale
leermiddelen al eens wetenschappelijk zijn onderzocht.
Op mijn school wordt nog redelijk traditioneel onderwezen. Mijn
wiskundesectie heeft altijd met de 'papieren' boeken van Getal &
Ruimte gewerkt. Daarnaast werken wij tegenwoordig ook met de digitale
edities van Getal & Ruimte. Bij het gebruik van de digitale boeken
hanteren wij het BYOD-systeem (Bring Your Own Device); de leerlingen
zorgen dus zelf voor de benodigde apparatuur.
Op dit moment hebben onze leerlingen de beschikking over de papieren
boeken en toegang tot de digitale middelen van Getal & Ruimte. Wij
zijn als docenten best tevreden met de mogelijkheden die vanuit de
digitale licenties van Getal & Ruimte worden aangeboden. In
combinatie met onze digitale schoolborden werkt dit prima.
Lastig en gekunsteld
Wat ons opvalt, is dat de meeste leerlingen bij voorkeur met de
fysieke boeken blijven werken. Zij vinden het lezen en bladeren
binnen een digitale omgeving al snel onhandig en onprettig. Het
liefst werken onze leerlingen de opdrachten gewoon in hun schrift
uit. Het uitwerken van opdrachten binnen de digitale omgeving vinden
zij vaak gekunsteld en onnodig lastig.
Vanwege de hoge kosten voor boeken willen schoolleiders en bestuurders
graag volledig op digitale leermiddelen overstappen. Ik heb daar vanuit
mijn eigen ervaring echter moeite mee en mijn oriëntatie op basis van
diverse toonaangevende boeken en publicaties over leren, onderwijsdidactiek
en pedagogiek brengt mij nog niet op andere gedachten. Mijn bezwaren
betreffen onder andere de negatieve invloed van teveel schermgebruik door
onze pubers en het verlies van focus en concentratie vanwege de verleidingen
die met de gebruikte apparatuur gepaard gaan.
Wat zijn uw ervaringen?
U begrijpt; ik vraag mij af of de volledig digitale weg wel de juiste
weg is. Mijn sectie is benieuwd naar wetenschappelijke onderzoek dat het
leren van wiskunde binnen een digitale omgeving vergelijkt met het
leren van wiskunde binnen een conventionele omgeving. Ook uw ervaringen
op dit gebied verneem ik bijzonder graag. Bent u bekend met relevant
onderzoek of wilt u uw ervaringen delen? Reageer dan via
h.hilhorst@carmelhengelo.nl.
Ik dank u bij voorbaat voor uw reactie.
Hans Hilhorst
Noot: |
de redactie van de WiskundE-brief ontvangt heel
graag een kopie van uw reactie naar Hans Hilhorst op
redactie@wiskundebrief.nl. |
|
Vrijwilliger gevraagd in Ede
IBBO Barnsteen is een kleine, erkende particuliere school in Ede.
IBBO staat voor 'Ik Ben Bewust Onderwijs'. Wij zijn op dit moment
dringend op zoek naar een bevoegde wiskundedocent. Al zou u maar
een uurtje per week mee willen werken; wij zouden daar al enorm
door geholpen zijn.
Onze school is voor kinderen van 4 tot 18+ jaar. Er zitten bij ons
veelal hooggevoelige en soms hoogbegaafde kinderen. Vaak zijn deze
kinderen ook thuiszitters geweest. Als particuliere school krijgen
we geen geld van de overheid. Wel hebben we de vrijheid om het
onderwijs op onze eigen manier in te vullen. Wij rekenen € 160,=
per maand per kind aan schoolgeld. We kunnen die bijdrage zo laag houden
omdat iedereen op de IBBO volledig op vrijwillige basis meewerkt.
Op de IBBO in Ede zitten momenteel 8 zeer gemotiveerde kinderen.
Vier van deze kinderen zijn afkomstig uit het Voortgezet Onderwijs.
Ziet u deze uitdaging zitten?
Volg dan deze link voor
meer informatie of neem contact met mij op.
Petra Kaizer, oprichter de IBBO Barnsteen te Ede
e-mail: barnsteen@ibbo.eu
telefoon: 0318-623319 of 06-28216576
|
Webklas 'The Quantum Quest' voor leerlingen
Heeft u leerlingen die in vwo 5/6 zitten en veel interesse in
wiskunde hebben? Wijs deze leerlingen dan vooral ook op de
gloednieuwe UvA-webklas "The Quantum Quest" die van 3
november tot 1 december 2018 wordt georganiseerd.
De UvA-webklas "The Quantum Quest" is een korte, vanuit
huis te volgen wiskundige introductiecursus. Via internet hebben
de deelnemers contact met docenten en medestudenten. Centraal
in deze webklas staat de vanuit wiskundig perspectief bekende
kwantumcomputer. De webklas duurt ongeveer twaalf uur, verdeeld
over vier weken. Per week heeft de leerling dus een studielast van
ongeveer drie uur.
De kwantumcomputer
De kwantumcomputer is de computer van de toekomst. In plaats van
rekenen met bits die zich alleen in de toestanden 0 en 1 kunnen
bevinden, rekent de kwantumcomputer met bits die zich tegelijkertijd
in oneindig veel toestanden bevinden. Hiermee wordt een fundamenteel
nieuwe manier van natuurwetenschappelijk onderzoek mogelijk. Maar
hoe werkt die kwantumcomputer eigenlijk? Welke software zal erop
draaien? Wat gaat de kwantumcomputer betekenen voor de beveiliging
van gegevens? In de webklas bekijken we al deze vragen vanuit wiskundig
perspectief.
Deelname
De webklas richt zich in eerste instantie op de individuele deelnemer.
Een klasgewijze deelname of deelname met een profielwerkstukgroepje is
echter ook mogelijk. Per klas of groep kan dan wekelijks maximaal één
werkstuk worden ingeleverd. De begeleidende docent ontvangt instructies
over hoe de overige werkstukken moeten worden nagekeken.
Leerlingen
kunnen zich via deze link aanmelden. Voor vragen kunt u een mail
sturen naar webklas2018@gmail.com.
Maris Ozols, Michaël Walter, Chris Zaal en
Kees Temme
UvA-webklasteam
|
Kritische docenten gezocht
Kent u de Stercollecties wiskunde van VO-Content al? Dit zijn open
digitale leerlijnen met leerlinggericht multimediaal leermateriaal dat
flexibel kan worden gebruikt. Vanaf dit schooljaar werken we samen met
docenten aan een totaal nieuwe editie voor de leerjaren 1 en 2, zowel
voor vmbo als voor havo/vwo. We zoeken nog nieuwe deelnemers voor ons
docentenpanel.
Ons doel is om met de nieuwe editie:
- De Stercollecties een kwaliteitsimpuls te geven en te moderniseren.
- Nog meer mogelijkheden voor differentiatie en maatwerk te creëren.
- De Stercollecties nog meer geschikt te maken voor leerdoeldenken en formatief evalueren.
De nieuwe
editie van de Stercollecties wiskunde is een co-creatie van
docenten en de ontwikkelaars. We zoeken daarom docenten wiskunde die
mee willen werken aan het wiskundemateriaal voor de leerjaren 1 en 2
voor havo/vwo, vmbo-kgt en vmbo-basis.
Aanmelding en vergoeding
Als U mee wilt werken, krijgt U begin november 2018 via een webinar
instructies. Daarna kunt u aan de slag. Als dank ontvangt U van ons
een cadeaukaart ter waarde van € 50,-.
Als u
zich snel via deze link inschrijft, hoort zo spoedig mogelijk van ons.
Joost Dusseljee
Medewerker Ondersteuning VO-Content
|
Organisatietalent voor EGMO2020 gezocht
Van woensdag 15 tot dinsdag 21 april 2020 organiseert Nederland de
European Girls' Mathematical Olympiad in Egmond aan Zee. Zie ook het
bericht in WiskundE-brief 823. We zijn voor de commissies binnen de organisatie
nog op zoek naar enkele vrijwilligers.
Vindt u het leuk mee te denken over het excursieprogramma of over de
openings- en sluitingsceremonie? Kunt u met betrekking tot de PR
iets voor ons betekenen? Of wilt u ons misschien helpen bij het in
goede banen leiden van de wedstrijd zelf? Laat het ons weten via
info@egmo2020.nl. De werkzaamheden kosten u in het begin een paar
uur per maand. In 2020 zal dat oplopen tot een paar uur per week.
Mocht u geen tijd hebben voor een commissie maar wel bij het
evenement zelf vrijwilliger willen zijn? Bijvoorbeeld als
wedstrijdbegeleider op vrijdag 17 en zaterdag 18 april 2020? Dan
zijn we daar natuurlijk ook erg blij mee. Loop voor meer informatie
volgende week even bij ons langs op de NVvW studiedag. We staan bij
de Olympiadestand.
Birgit van Dalen, Quintijn Puite, Melanie
Steentjes en Sietske Tacoma
Nederlandse Wiskunde Olympiade / EGMO2020
|
Omgaan met steekproef en populatie
Ruim twee jaar geleden ben ik begonnen met mijn
promotieonderzoek
waarin ik wil onderzoeken hoe we leerlingen kunnen leren om steekproeven
te interpreteren. Hiervoor heb ik een leertraject voor vwo 3 ontwikkeld dat
inmiddels twee keer op kleine schaal is uitgetest en verbeterd.
Graag zou ik het ontwikkelde materiaal gedurende dit schooljaar op
grotere schaal uitproberen. Daarom ben ik op zoek naar docenten die
mijn lesmateriaal in vwo 3 willen uitproberen. Het gaat om zes lessen
die in maart 2019 moeten worden gegeven en daarna nog eens zes lessen
die in mei 2019 moeten worden gegeven. In het lesmateriaal staat een
informele introductie van steekproefverdelingen centraal.
Ik kijk uit naar uw reactie.
Marianne van Dijke ( m.j.s.vandijke-droogers@uu.nl)
|
Scholennetwerk Zuid-Holland, tweede bijeenkomst
|
De oktoberveiling loopt ten einde
Op de
veilingwebsite
van het Wereldwiskunde Fonds wordt op dit moment flink geboden op
het aanbod van gebruikte wiskundeboeken. Er zijn al bijna 400 biedingen
uitgebracht. U kunt nog meedoen tot donderdag 1 november 2018.
De veiling gaat dus de laatste week in. Traditioneel wachten
veel bieders tot het laatste moment af. Maar dat is helemaal niet
nodig want u kunt ook nu al voor uw favoriete boeken een maximumbod
uitbrengen. Uw bod wordt dan, uiteraard alleen als dat nodig is,
automatisch in kleine stapjes verhoogd tot aan uw maximum.
Via
deze link kunt u precies nalezen hoe dat werkt.
Aanbod
Er worden veel boeken over didactiek, geschiedenis en filosofie geveild.
Ook zijn er allerlei oude Nederlandse schoolboekjes, binnen- en
buitenlandse studieboeken en populair wetenschappelijke en recreatieve
boeken beschikbaar. Vermeldenswaardig zijn de twee delen De Elementen van
Euclides uit de jaren 30 door Dijksterhuis en de
basisboeken rekenen en wiskunde van Jan van de Craats.
Ik vertrouw erop dat ook deze oktoberveiling weer een mooie opbrengst
zal genereren. De opbrengst van de veiling wordt, u weet dat inmiddels,
geheel besteed aan projecten ten bate van het wiskundeonderwijs in
ontwikkelingslanden.
Veel
plezier met de laatste week van deze oktoberveiling.
Jos Remijn, veilingmeester WwF
|
Cursus 'Analytische Meetkunde' (herinnering)
In november organiseert Bètapartners de cursus "Analytische
Meetkunde". In deze cursus behandelt Gertjan Klijn enkele
onderwerpen uit de analytische meetkunde aan de hand van het
vierlijnenprobleem van Pappus.
Bij deze behandeling gebruikt Gertjan Klijn het oerboek van dit vakgebied:
La Géometrie van René Descartes. De cursus "Analytische Meetkunde"
heeft tot doel, uw kennis van de analytische meetkunde op te frissen en te verdiepen.
| |
Erratum: dyscalculie
In het artikel "Dyscalculie, een discutabele diagnose?" in WiskundE-brief 823
staat in de laatste zin het woord dyslexieverklaring. Daar
moest natuurlijk dyscalculieverklaring staan. Op
onze website hebben we
dat ondertussen uiteraard al aangepast.
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Plussen en minnen
Tegenwoordig zit er achter vrijwel alles een flinke dosis
wiskunde. Er zit wiskunde in zoekmachines, koffiezetapparaten,
dienstregelingen, wasmachines ... Maar hoe relevant is die wiskunde
voor het dagelijks leven eigenlijk als je zelf nooit iets uit hoeft
te rekenen?
Plussen en minnen laat zien welke rol de wiskunde speelt in een
mensenleven. Dat begint al bij de wiskundige vaardigheden die
iedereen vanaf zijn of haar geboorte bezit, om via boekhouden en
belastingen uit te komen op de vele toepassingen van vandaag de dag.
Wat blijkt? Zonder kennis van de ideeën achter wiskundige
berekeningen sta je al snel buitenspel als het gaat over peilingen,
statistieken of het filteren van nepnieuws.
De auteur
Stefan Buijsman (1995) studeerde reeds op zijn achttiende
in Leiden af als filosoof. Op zijn twintigste promoveerde hij in
Zweden op een onderzoek naar hoe mensen wiskundige kennis opdoen.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Lelystad
Goed onderwijs begint met goede docenten en een van onze uitstekende
docenten wiskunde gaat per 1 januari 2019 met pensioen. Om ervoor te
zorgen dat onze leerlingen in de bovenbouw van onze schoollocatie ISG
Arcus de lessen krijgen die ze verdienen, zijn wij per direct op zoek
naar
een
eerstegraads docent wiskunde voor 0,81 fte.
Het betreft reguliere lesuren met uitzicht op een vaste benoeming.
Docenten van ISG Arcus werken samen met de collega's van twee andere
scholen uit Lelystad aan de ontwikkeling van
een gloednieuwe
onderwijscampus. Deze campus opent in augustus 2020 zijn deuren.
|
Tweede of eerstegraads vacature te Den Haag (vervanging)
In verband met langdurig verlof van een collega zijn we op
zoek naar een tweede of eerstegraads docent wiskunde voor ongeveer 0,64
fte. Het betreft een aanstelling voor vervanging van 19 november 2018
tot ongeveer 20 juli 2019.
We zoeken een collega die les gaat geven aan klassen vwo onderbouw,
mavo onder- en bovenbouw en havo bovenbouw. Docenten die nog studeren
voor een bevoegdheid nodigen we ook uit om te solliciteren.
Voor aanvullende informatie kunt u terecht op
de website van
onze school. Uw sollicitatiebrief met motivatie en curriculum vitae
ontvangen wij graag uiterlijk 28 oktober 2018 per mail op
vacatures@lyceumypenburg.nl onder vermelding van "Vacature docent
wiskunde vervanging".
| |
|
Advertenties
Dat kan beter!
Wanneer de grafische rekenmachine als hulpmiddel wordt gebruikt,
is het zaak dat deze krachtig en snel genoeg is. Maar de rekenmachine
moet uiteraard ook intuïtief genoeg voor uw leerlingen zijn.
Los de vergelijking:
maar eens op met uw rekenmachine en
klik
op deze link om te zien dat een window ook zonder gedoe kan
worden aangepast.
Meer info? Mail naar info@hp-prime.nl.
|
|
|
Bent u erbij op de NVvW?
Bezoek bettermarks en maak kans op een prijs voor de hele klas.
Door de beloning van sterren en munten wordt de wiskundemethode van
bettermarks boeiend en leuk. Bij iedere opgaveserie kan de leerling
maximaal drie munten verdienen. Raadt u hoeveel muntjes er totaal zijn
behaald gedurende dit schooljaar? Dan trakteren wij uw hele klas op
chocolademunten.
Lever aanstaande zaterdag uw antwoord in op onze stand bij de
jaarvergadering van de NVvW.
|
Mathelo professionaliseringsaanbod
|
Gratis regiobijeenkomsten voor Getal & Ruimte en Moderne Wiskunde
Bent u zich aan het oriënteren op een nieuwe lesmethode voor
wiskunde of op een nieuwe editie? Kom dan naar de gratis
regiobijeenkomsten voor de methodes Getal & Ruimte en
Moderne Wiskunde.
Tijdens de verschillende sessies nemen wij u mee in deze methodes en
kunt u in gesprek gaan met de uitgevers en uw vakcollega's. Uiteraard
is er voldoende ruimte om uw gerichte vragen te stellen.
Klik
hier voor meer informatie of om u direct aan te melden.
| |
|
SmartWiskunde - Gratis poster op de NVvW studiedag
Komt u op zaterdag 3 november 2018 naar de studiedag van de NVvW?
Maak dan kennis met SmartWiskunde. SmartWiskunde is een nieuwe blended
wiskundemethode die krachtige didactiek en de beste mogelijkheden van
ICT combineert.
Laat ons vooraf weten dat u aanwezig bent tijdens de studiedag en haal
een gratis wiskundeposter af op onze stand. Handig en leuk voor in de
klas.
Klik hier
om uw poster aan te vragen.
| |
|
|
|