nummer 822, 30 september 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Nieuws over de centrale examens 2019
Eerder deze maand verschenen de
"Mededelingen
over de eindexamens 2019 voor vwo, havo en vmbo (Septembermededeling)".
Hieronder vat ik de belangrijkste aandachtspunten voor u samen,
ook wat betreft de
"Kaders
flexibele en digitale Centrale Examens BB en KB 2019".
De eindexamens voor de basisberoepsgerichte (BB) leerweg en de
kaderberoepsgerichte (KB) leerweg van het vmbo worden voor het grootste
deel digitaal afgenomen. De keuze tussen een digitaal of schriftelijk
examen bestaat nog steeds. Wordt er echter gekozen voor de schriftelijke
variant, dan heeft dat gevolgen voor het tweede tijdvak. Alle papieren
examens voor vmbo BB en KB zullen in het tweede tijdvak namelijk
naar alle waarschijnlijkheid worden afgenomen als aangewezen vakken.
Dat houdt in dat de kandidaten dit examen in het tweede tijdvak niet
op hun eigen school maar op een door het CvTE aangewezen plaats moeten
maken. De correctie van het examen wordt dan overgenomen door het
CvTE. Zie hiervoor ook WiskundE-brief 806.
In maart 2019 worden de aangewezen vakken officiëel bekend
gemaakt maar vanwege de commotie die vorig jaar is ontstaan, is nu
in de Septembermededeling al opgenomen dat dit "naar verwachting" zal
gelden voor alle papieren examens op vmbo BB en KB.
Digitale examens
De digitale wiskunde-examens zullen voor vmbo BB en KB worden
afgenomen met een nieuwe versie van Facet, compleet met toolbox. De
toolbox voor BB is wat eenvoudiger dan die voor KB. Voor zowel wiskunde
als nask1 bevat de toolbox een diagramtool. Naar aanleiding van
eerdere opmerkingen van docenten is die diagramtool voor wiskunde
aangepast. Bij wiskunde kan de kandidaat na het uitzetten van punten in
het assenstelsel automatisch een vloeiende kromme laten tekenen. Alleen
rechte lijnen moeten door de kandidaat zelf worden getekend. Bij
nask1 moeten de leerlingen ook de kromme zelf tekenen.
Er is een Facet
oefensite die echter alleen optimaal werkt met Chrome of Firefox
als browser. Andere browsers kunnen problemen opleveren bij het gebruik van de
ingebouwde rekenmachine. Wat betreft die rekenmachine: tijdens het
examen mag de kandidaat ook de eigen rekenmachine gebruiken.
In 2018 moest de 'pilot tweede correctie' vanwege een technische
achterstand worden uitgesteld. Naar verwachting kan de pilot
in dit examenjaar wel doorgaan. De experimenten met besloten
discussiefora over de digitale eindexamens zullen naar verwachting
worden uitgebreid.
Toegestane hulpmiddelen
De op het Centraal Examen 2019 toegestane rekenmachines zijn al
eerder bekend gemaakt. De toegestane hulpmiddelen
voor
het vmbo en die
voor
havo en vwo staan in bijlagen bij de Septembermededeling.
De regeling voor 2020 laat, zoals reeds in WiskundE-brief 817 vermeld, nog op zich wachten.
Diversen
Nog een paar wetenswaardigheden uit de Septembermededeling:
- Over de vraag of bij het wiskunde-examen vmbo GL/TL weer met kleur
gewerkt zal worden, is op dit moment nog geen uitsluitsel te geven.
- In het examen vwo wiskunde C zullen ook in 2019 geen vragen worden
gesteld over telproblemen. Deze beperking geldt niet meer voor 2020
en verder.
- Voortaan zal voor havo/vwo in het beoordelingsmodel altijd duidelijk
gemaakt worden of een deelscore van 2 punten 'deelbaar' is of niet.
Uiteraard blijft de regel van kracht dat een rekenfout één scorepunt
kost en dus nog één scorepunt overlaat.
- Aan de nieuwe lijst examenwerkwoorden havo/vwo die vanaf 2019 voor
het Centraal Examen geldt, besteedde ik al aandacht in WiskundE-brief 819.
gk
|
Studiedag NVvW 2018
Op zaterdag 3 november 2017 vindt vanaf 11:00 uur, aansluitend
op de jaarvergadering, de jaarlijkse studiedag van de Nederlandse
Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) plaats. Zoals gewoonlijk is de
plaats van handeling
het
Ichtus College in Veenendaal. Dit jaar is het thema van de
studiedag 'Natuur(lijk(e)) wiskunde'.
"Het boek van de natuur is geschreven in de taal van de wiskunde"
zei Galileo Galilei ooit. Zonnebloemen en konijnen worden door
wiskundigen al snel in verband gebracht met Fibonacci. De natuur
zit vol wiskundige structuren en patronen. Wiskunde helpt ons om die
patronen te doorzien, te verklaren en te benutten.
Natuur(lijk(e)) wiskunde
De haakjes in het thema van deze studiedag staan er niet voor
niets. Wat is een natuurlijke manier om wiskunde te leren? Is de
geschiedenis van de wiskunde een leidraad voor het leerproces van
leerlingen? Of is het de wiskundige structuur zelf? Kunnen we
misschien beter zoeken naar leerwegen die voor de leerling
betekenisvol zijn?
De studiedag wordt zoals gebruikelijk plenair geopend en afgesloten.
De openingslezing wordt verzorgd door Swier Garst. Hij behandelt modellen
voor de populatieontwikkeling van twee diersoorten in eenzelfde gebied.
Chaotische ontwikkelingen liggen dan op de loer. De afsluitende lezing
wordt verzorgd door Jan Jaap Poos van de WUR (Wageningen University
and Research) en gaat over populatiemodellen voor visbestanden.
De kern van de studiedag wordt gevormd door de workshops. Er is keus te over:
code |
titel |
workshopleider |
A1 |
Bijzondere rijen en verhoudingen. |
Luuk Koens |
A2 |
Excel op leven en dood. |
Rogier Bos |
A3 |
Echte contexten in examens. |
Ruud Stolwijk |
A4 |
Gebogen spiegels. |
Henk Hietbrink |
A5 |
Productief oefenen en het maken van een wiskundewandeling. |
Derk Pik |
A6 |
Planimeters. |
Simon van der Zalm |
A7 |
Wiskunde in een natuurlijke omgeving. |
Paul van Dijk |
A8 |
Smartpool: Wiskunde aan de pooltafel. |
Erik van Haren en Willem La Riviere |
|
B1 |
Do Now. Een koud kunstje. |
Marjan Botke en Femke Douma |
B2 |
SOS CAS TOA? |
Mieke Abels |
B3 |
Begrippennetwerk van de afgeleide. |
Bert Zwaneveld |
B4 |
Betekenisvol algebra-onderwijs? |
Lambrecht Spijkerboer |
B5 |
Profielwerkstukken. |
Sven Aerts |
B6 |
Statistisch redeneren in de klas. |
Marjolijn Jansen |
B7 |
Natuurlijk statistiekonderwijs bij havo wiskunde A. |
Hester Vogels |
B8 |
Natuurlijk(e) algebra. |
Martin Kindt |
B9 |
Mindset en wiskunde. |
Marloes van Hoeve |
B10 |
Kraak de code. |
Koen Stulens |
B11 |
Natuurlijke wiskunde in een digitale omgeving. |
Jim van Bekhoven |
B12 |
Geleid herontdekken met behulp van de grafische rekenmachine. |
Klaas Kuperus |
B13 |
De meerwaarde van GeoGebra tijdens de wiskundelessen. |
Piet Versnel |
|
C1 |
GeoGebra tijdens toetsen gebruiken. |
Wim Caspers en Gert Treurniet |
C2 |
Curriculum.nu, natuurlijk voor nu en de toekomst. |
Marianne Lambriex en Marco ten Hoff |
C3 |
Schetsen en krabbelen: natuurlijke wiskundige activiteiten in een digitale omgeving. |
Peter Boon |
C4 |
Mild en rechtvaardig wiskunde B examens corrigeren. |
Havo-vwo werkgroep van de NVvW |
C5 |
Aansluiting van vmbo met havo en mbo. |
Victor Schmidt |
C6 |
Eigenaar van je leerroute. |
Ruud Hazen |
C7 |
Wiskundige vaardigheden in het digitale tijdperk. |
Geeke Bruin-Muurling en Irene van Stiphout |
C8 |
Statistiek voor morgen. |
Koeno Gravemeijer en Frans van Galen |
C9 |
Natuurlijk! Wiskunde in het beroepsonderwijs. |
Werkgroep mbo-hbo |
C10 |
Curriculum.nu |
Bestuur NVvW |
C11 |
Je (professionele) ruimte op school. |
Henry van Bergen |
C12 |
Opbrengsten regiobijeenkomsten vmbo examen. |
Madeleine Vliegenthart (CvTE) |
Voor leden is de studiedag gratis. Niet-leden betalen een bijdrage
van € 87,50. Ze zijn dan desgewenst meteen lid tot en met 1 augustus 2019.
Zowel leden als niet-leden kunnen voor € 10,= een lunch bestellen.
Volg
deze link voor meer informatie, waaronder een uitgebreide beschrijving van de
workshops, of om u aan te melden.
|
Leskisten voor in de klas
Op dinsdag 16 oktober 2018 kunt u tijdens een netwerkbijeenkomst
in Amsterdam kennis maken met de leskisten van Bètapartners. Tijdens
de markt worden alle leskisten getoond terwijl sommige kisten uitgebreid
in workshops aan de orde komen.
Voor het vakgebied wiskunde zijn vooral de volgende leskisten
erg interessant:
- Veelvlakken
Deze leskist bevat materiaal om 30 leerlingen platonische of archimedische
veelvlakken te laten bouwen met behulp van polydron.
- Bolmeetkunde
Met deze leskist kunnen leerlingen de bolmeetkunde ontdekken met
plexiglasbollen en stiften. Deze kist staat centraal in een van
de workshops.
- Ellipsvormig biljart
Deze leskist bestaat uit een draagbare biljarttafel met een lengte van
130 cm, twee ballen en een keu.
Alle kisten zijn voorzien van materiaal voor leerlingen en docenten.
De netwerkbijeenkomst vindt plaats op dinsdag 16 oktober 2018 van 16:00
tot 20:00 uur in het
Sciencepark 904 Amsterdam.
U bent vanaf 15:30 uur welkom. De bijeenkomst is gratis voor Bètapartners;
overige deelnemers betalen € 50,=. Een maaltijd is bij de prijs
inbegrepen.
Volg
deze link om u voor de bijeenkomst aan te melden.
|
Open dag Centrum voor Wiskunde en Informatica
Het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) doet tijdens het
Weekend van de Wetenschap mee aan de Amsterdam Science Park Open
Dag. Op zaterdag 6 oktober 2018 is het gebouw van het CWI van 12:00 tot 17:00
uur voor iedereen geopend.
Er worden op zaterdag veel activiteiten voor kinderen georganiseerd. Zij
kunnen bijvoorbeeld het CWI Game Lab bezoeken, veelvlakken van polydron
bouwen, wiskundige puzzels oplossen, geheimschrift schrijven of kennis
maken met de wondere eigenschappen van de Möbiusband.
Voor volwassen zijn er diverse lezingen. We noemen er drie:
- Steven Pemberton - 4 uur 's nachts is de nieuwe middernacht.
- Robert van Liere - 3D imaging van ivoren puzzelbollen.
- Tijs van der Storm - Waarom meer programmeertalen?
De wiskunde- en informaticamarkt is er voor jong en oud. Maak op deze markt
kennis met het handelsreizigersprobleem of met alledaagse neurale netwerken.
Of onderzoek eens hoe 'random' u eigenlijk bent.
Volg
deze link voor meer informatie over de CWI Open Dag.
|
De WwF oktoberveiling begint op 29 september 2018
De verkoop van boeken en tijdschriften voor vaste lage prijzen
heeft deze zomer al ongeveer € 300,= opgebracht. Op 29 september
2018 start de jaarlijkse oktoberveiling van het Wereldwiskunde Fonds
(WwF). Gedurende de hele maand oktober kunt u weer bieden op een
nieuwe voorraad interessante wiskundeboeken.
Op veiling.wereldwiskundefonds.nl staan vanaf 29 september
ruim 650 boeken en tijdschriften voor u klaar, variërend van
boeken over didactiek, filosofie en oude Nederlandse schoolboekjes
tot allerlei studieboeken uit binnen- en buitenland. U vindt op
de veiling zowel populair wetenschappelijke en recreatieve boeken
als échte wetenschappelijke publicaties. Er komen ook fraaie boeken
over de geschiedenis van de wiskunde beschikbaar, zoals 'De
Elementen van Euclides' van Dijksterhuis en 'Ontwakende
Wetenschap' van Van der Waerden.
Bijzonder is dit keer het boek 'Wiskunde-Opgaven van de
Toelatingsexamens tot de Universiteiten vanaf 1925 t/m 1945' van
Stoelinga en Van Tol. Uit dit boek haalde Ton Lecluse
jarenlang bijzondere opgaven waarover hij in Euclides publiceerde.
Maar er is op de veiling natuurlijk nog veel meer te vinden en
de startprijzen zijn altijd aanlokkelijk laag. Geef uw ogen dus goed
de kost.
|
Wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden
De veiling eindigt op 1 november 2018. U kunt bij het bieden op een boek
een maximumprijs opgeven. Dan wordt, als dat tenminste nodig is, uw bod
automatisch in kleine stapjes voor u verhoogd tot aan uw maximum.
Hoe dat precies werkt, leest u op veiling.wereldwiskundefonds.nl/uitleg
Ik vertrouw erop dat ook deze veiling weer een mooi bedrag zal
opbrengen. Die opbrengst wordt tot aan de laatste cent besteed aan
projecten ten bate van het wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
Jos Remijn, wereldwiskundeboeken@nvvw.nl
Veilingmeester WwF
|
Inspiratiebijeenkomst 'Wiskunde formatief'
Michel van Ast en Bob Hofman organiseren op maandag
8 oktober 2018 een inspiratiebijeenkomst 'Wiskunde formatief'.
Deze bijeenkomst is de eerste van een reeks bijeenkomsten waarin en
waartussen formatieve opdrachten voor wiskunde worden ontwikkeld,
uitgeprobeerd en gedeeld.
Formatief werken is een leervorm waarbij tijdens het leerproces
leerdoelen worden gesteld. Tijdens het leerproces wordt door middel
van formatieve toetsen gekeken of die doelen worden bereikt. Dit in
tegenstelling tot summatieve toetsen, die afgenomen worden aan het
eind van het leerproces. Vanuit de ontwikkelingen in het
'Leerlab
Formatief' zal leerlabcoach Bob Hofman het zich
ontwikkelende model 'Formatief' met u delen.
Het programma van de inspiratiebijeenkomst ziet er als volgt uit:
tijd |
programmaonderdeel |
15:45 uur |
Inloop. |
16:00 uur |
Welkom door Michel en Bob en voorstellen van de deelnemers. |
16:15 uur |
Gemeenschappelijke taal en feedback. |
16:30 uur |
Delen van ervaringen met 'Formatief' door de deelnemers. |
17:45 uur |
Maaltijd. |
18:30 uur |
Opzoek naar de kracht van samenwerken en uitwisselen. |
18:45 uur |
Afronden en het maken van vervolgafspraken. |
20:00 uur |
Afsluiting. |
De bijeenkomst zal in Utrecht zijn; de exacte locatie wordt binnenkort bekendgemaakt.
U wordt van harte voor de inspiratiebijeenkomst van 8 oktober 2018 uitgenodigd.
Er is volop ruimte voor vragen en het delen van eigen ervaringen en voorbeelden.
Aan deelname zijn geen kosten verbonden.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
KERN Wiskunde, gratis lesmateriaal
KERN Wiskunde is een nieuwe wiskundemethode waarin de
wiskunde weer centraal staat. KERN Wiskunde legt de lat
hoog maar laat leerlingen wel zien en ervaren hoe mooi het vak is.
Dit schooljaar is er voor 1 gymnasium/vwo+ en 1 havo/vwo gratis
lesmateriaal beschikbaar.
Elke paragraaf in KERN Wiskunde heeft een specifiek
leerdoel. Het vertrekpunt is steeds de wiskunde maar uiteraard
wordt de leerstof in de opdrachten ook toegepast. Dat toepassen
gebeurt alleen in échte contexten uit de wereld om ons heen.
Uitleg, oefenen, ontdekken en onderzoeken
Dat zijn de vier bouwstenen van iedere paragraaf uit de methode.
Samen met de RTTI-codering van alle opdrachten zorgt dit
ervoor dat elke leerling op een eigen niveau maximaal uitgedaagd
wordt. Differentiatie wordt u op die manier gemakkelijk gemaakt.
Bijzonder is dat er in elke paragraaf expliciet aandacht wordt
besteed aan taal en rekenen.
Experimenteer met het gratis materiaal
U kunt
via deze link het gratis materiaal bekijken. Het gratis
materiaal betreft het eerste hoofdstuk met de titel 'Getallen'.
Dat hoofdstuk gaat onder andere over talstelsels, de geschiedenis
van getallen, cijferreeksen, magische vierkanten, de driehoek
van Sierpinski en een van de paradoxen van Zeno.
Heeft u interesse in de volledige methode KERN Wiskunde
en wilt u meer informatie? Stuur mij dan gerust een e-mail via
s.jissink@boomvo.nl. U kunt natuurlijk ook een kijkje nemen op:
Sybrand Jissink
|
Advertenties
CASIO: ClassPad.net online software
De toekomst van het wiskundeonderwijs
begint nu.
ClassPad.net is een vernieuwend all-in-one online programma
voor het wiskundeonderwijs. U kunt het programma gebruiken op PC's,
Macs en tablets.
Presenteer uw lesstof op een praktische en aansprekende manier en
maak of deel eenvoudig opgaven met uw leerlingen en collega's.
Ga naar: www.classpad.net, bekijk
de
video en probeer het zelf. |
|
|
Dat kan sneller!
Wanneer de grafische rekenmachine als hulpmiddel wordt gebruikt,
is het wel zaak dat deze krachtig en snel genoeg is.
Los de vergelijking normalcdf(28,X,23,1099) = 0.83
eens op met uw rekenmachine en
klik
op deze link om te kijken hoe u tijd overhoudt voor een écht
belangrijke zaak: lesgeven.
Meer info? Mail naar info@hp-prime.nl.
| |
|
SmartWiskunde: Het intelligente wiskundeschrift
Met SmartWiskunde werken uw leerlingen opgaven stapsgewijs
uit. Net als in een wiskundeschrift maar dan digitaal. De
intelligentie van de software herkent de gekozen oplossingsstrategie
en stuurt waar nodig direct bij door per stap waardevolle hints
en feedback te geven. Bij elk leerdoel en bij elk domein.
Daarmee versterkt SmartWiskunde bewezen didactiek met de beste
mogelijkheden van ICT, om zo de leerling optimaal te ondersteunen en
de leeropbrengst te verhogen.
Meer weten?
Klik
hier en maak kennis met SmartWiskunde.
| |
|
Uitnodiging T3 Symposium 'Pakkende wiskunde in de klas'
10 oktober 2018 in Amersfoort.
Laat je onderdompelen in een wereld van voorbeelden om leerlingen te
motiveren en uit te dagen om wiskundige onderwerpen te onderzoeken en
te begrijpen.
Kijk op
de
website van T3 voor uitgebreide informatie over het thema, de vijftien
workshops en de bètaproeverij.
Volg
deze link om u in te schrijven.
| |
|
|
|