nummer 817, 1 juli 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4750 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Advies over doorstroom vmbo-havo
De Onderwijsraad heeft op maandag 25 juni 2018 op verzoek van
minister Slob
een
advies uitgebracht over het voorstel
Wet
gelijke kans op doorstroom vmb-havo. Uitgangspunt van het
advies is dat er naast een wettelijke regeling van de toelaatbaarheid
ook aanvullende maatregelen nodig zijn. De slagboom moet niet alleen
open; de weg moet ook beter begaanbaar worden gemaakt.
Zoals ik bijvoorbeeld in WiskundE-brief 792 reeds aanstipte, zijn er met name bij
wiskunde en Nederlands problemen bij de overgang van vmbo (GT) naar
havo. In het verleden werden er door veel scholen daarom extra eisen
gesteld aan potentiële doorstromers, bijvoorbeeld wat betreft het
gemiddelde examencijfer. De minister wil hier door aanscherping van
de wet een einde aan maken. Wel wordt in het wetsvoorstel de mogelijkheid
geschapen voor landelijk vastgestelde, aanvullende voorwaarden voor
toelating tot het havo. Daarbij wordt voornamelijk gedacht aan een
extra, algemeen vormend vak waarin op het vmbo examen gedaan moet zijn.
Wel of geen extra avo-vak?
Van de zin van dat extra, algemeen vormende vak is de Onderwijsraad
niet overtuigd, getuige deze reactie:
"De raad vindt dat vooralsnog onvoldoende is aangetoond dat de eis van
een extra avo-vak daadwerkelijk leidt tot een grote kans op
studiesucces op het havo. Het volgen van een extra vak betekent
bijvoorbeeld nog niet dat leerlingen ook het niveau van het onderwijs
op het havo aankunnen. Een extra avo-vak betekent weliswaar meer
aandacht voor theoretische kennis en is een teken van extra inzet
maar zegt nog niets over het niveau waarop de leerling de stof
beheerst." |
Als een te overwegen alternatief voor dit extra algemeen vormend vak
wijst de Onderwijsraad op de mogelijkheid om eisen te stellen aan het
vakkenpakket, zoals dat voor 2003 ook bij wet geregeld was.
Aandacht voor beroepsgerichte vakken
De Onderwijsraad pleit verder voor opname van beroepsgerichte vakken,
of tenminste onderdelen daarvan, in de theoretische leerweg van het vmbo
én in de bovenbouw van het havo:
"De raad heeft in zijn advies "Herkenbaar vmbo met sterk vakmanschap"
aanbevelingen gedaan om de gemengde en theoretische leerwegen een
startpunt te laten zijn voor doorgaande leerlijnen naar het mbo én
het havo. Daarbij pleitte de raad voor het opnemen van
beroepsgerichte vakken en didactiek in de tot mavo geclusterde
leerwegen. Dat versterkt de positie van dat deel van het vmbo en
leidt tot een betere voorbereiding op het mbo. Tegelijkertijd heeft
dit gevolgen voor de aansluiting met het havoprogramma. Aan beide
zijden zijn aanpassingen nodig. De raad geeft daarom in overweging om
ook de bovenbouw van het havo te versterken met beroepsgerichte
componenten Dat zou de programmatische kloof met het vmbo kleiner
kunnen maken en bovendien recht doen aan het havo als toegangspoort
tot het hoger beroepsonderwijs." |
In het verlengde hiervan benadrukt de Onderwijsraad het belang van
een goede loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB). Een weloverwogen
keuze tussen havo en mbo is daar onderdeel van. Daarom adviseert de
raad om de loopbaanoriëntatie en -begeleiding vorm te geven in nauwe
samenwerking tussen vmbo, mbo en havo. Proeflessen in het vervolgonderwijs
kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Een warme overdracht van het
vmbo-docententeam naar de collega's van het havo is minstens zo belangrijk.
Schakelprogramma's
Nu al werken veel scholen met speciale programma's voor leerlingen
die willen doorstromen naar het havo of net op het havo zijn toegelaten.
De Onderwijsraad pleit ervoor om deze initiatieven te stimuleren waarbij
de samenwerking tussen vmbo en havo moet worden gezocht:
"De lessen aan opstroomklassen of binnen schakelprogramma's moeten
volgens de raad zo veel mogelijk verzorgd worden door geïntegreerde
teams van leraren van het vmbo en het havo. Op een brede
scholengemeenschap is dit wellicht gemakkelijker te organiseren maar
ook in het geval van categorale scholen moet de samenwerking gezocht
worden tussen vmbo- en havoscholen. Vmbo-docenten hebben zicht op wat
leerlingen al kennen en kunnen en havoleraren hebben zicht op wat
nodig is om mee te kunnen komen op het havo. In samenwerking kunnen
de docententeams komen tot betere inhoudelijke en pedagogische en
didactische aansluiting." |
Afstemming curricula
Opstroomklassen en schakelprogramma's zijn noodmaatregelen. De
gebrekkige aansluiting moet uiteindelijk op curriculumniveau
verbeterd worden. De Onderwijsraad neemt nadrukkelijk afstand van
de op het ministerie nog populaire gedachte dat er bij die
afstemming gewacht moet worden op de uitkomsten van curriculum.nu:
"Een gemakkelijkere doorstroom vraagt in de eerste plaats om betere
afstemming van de onderwijs- en examenprogramma's en vakinhouden. In
de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel wordt, net als in de
recente brief van de minister aan de Tweede Kamer over de versterking
van het beroepsonderwijs vmbo-mbo, verwezen naar de opdracht voor de
ontwikkelteams van curriculum.nu. Wanneer de plannen voor
curriculumherziening precies zijn afgerond, is momenteel nog niet
bekend. Daarom adviseert de raad om ook nu al maatregelen te nemen om
de aansluiting te verbeteren." |
In`
het visiedocument "Wiskunde in het voortgezet onderwijs" van het
bestuur van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW)
wordt ook ruim aandacht besteed aan de aansluiting vmbo-havo. Zie
hiervoor bijvoorbeeld WiskundE-brief 798. In de 'tussenproducten' van het
ontwikkelteam Rekenen en Wiskunde van curriculum.nu is wat betreft
die aansluiting echter nog niets te vinden.
Niet te hard afrekenen
De Onderwijsraad pleit ervoor om gedurende een overgangsperiode minder
streng te kijken naar het rendement dat scholen bereiken met havoleerlingen
die afkomstig zijn uit het vmbo. Die overgangsperiode moet daarbij
tenminste duren tot het moment dat de aansluiting als gevolg van de
invoering van het nieuwe curriculum in de praktijk daadwerkelijk verbeterd
is. Wel is het noodzakelijk dat vmbo- en havoscholen zich van begin af
aan verantwoorden over hoe ze leerlingen begeleiden bij de overstap van
het vmbo naar het havo en hoe ze werken aan een verbeterde aansluiting.
Gevaar
Aan het eind van het advies van maandag 25 juni 2018 heeft de Onderwijsraad
enkele waarschuwende zinnen opgenomen die het waard zijn om te worden
geciteerd.
"De versterking van het toelatings- of doorstroomrecht kan echter
leiden tot bepaalde verwachtingen bij ouders die moeilijk waargemaakt
kunnen worden als ook het civiel effect van diploma's in stand
gehouden wordt. (...) Een belangrijk vraagstuk is waar de balans zou
moeten liggen tussen vrijheid van inrichting, individuele leerrechten
en maatschappelijke belangen. Een verschuiving in deze balans mag
niet sluipenderwijs plaatsvinden maar vraagt om een fundamentele
beschouwing door de wetgever. De raad ziet een nadere uitwerking van
dit actuele vraagstuk graag tegemoet" |
gk
|
N-termen tweede tijdvak sterk aangepast
U weet waarschijnlijk dat ieder jaar bij de bekendmaking
van de N-termen voor het eerste tijdvak van het Centraal Examen
direct ook de voorlopige N-termen voor het tweede tijdvak
worden vrijgegeven. Die voorlopige N-termen worden nooit
naar beneden maar soms wel wat naar boven bijgesteld.
Opvallend is dat het College voor Toetsen en Examens (CvTE)
de N-termen voor de wiskunde B-examens van het tweede tijdvak
dit jaar zeer sterk heeft bijgesteld. De N-term voor het
havo herexamen wiskunde B werd verhoogd van 1,2 naar 1,7 en
de N-term voor het vwo herexamen wiskunde B werd verhoogd
van 0,9 naar 1,8.
Gelijkwaardige tijdvakken?
Sommige andere vakken werden eveneens met een sterke verhoging
van de voorlopige N-term geconfronteerd. Zo werd de N-term voor
het havo herexamen Nederlands verhoogd van 0,7 naar 1,1 en werd
de N-term voor het vwo herexamen biologie verhoogd van 0,8 naar
1,6. Dat zijn stevige ingrepen die niet vaak voorkomen.
In WiskundE-brief 816 schreef Gerard Koolstra reeds een verhandeling
over de gelijkwaardigheid van de examens in het eerste en tweede
tijdvak. Er kan nu wel worden vastgesteld dat de gelijkwaardigheid
waar het CvTE naar streeft zeker voor wiskunde B op dit moment
ver te zoeken is.
|
Verplichte notatie?
De ene docent is wat betreft het bestraffen van wiskundige
notatiefouten wat strenger dan de ander. Maar wat is eigenlijk
een goede en wat is een foutieve wiskundige notatie? Volgens
sommige wiskundedocenten moet een kandidaat op het Centraal Examen
wiskunde B bestraft worden wanneer er bijvoorbeeld geen haakjes
gebruikt wordt bij een functienotatie, ook al is er van
dubbelzinnigheid in dat geval volstrekt geen sprake.
In Euclides 93|7 reageren Theo Jan van de Pol en Ab van der
Roest, verbonden aan het Ichtus College te Veenendaal, op
een artikel over examencorrectie met wijsheid en mildheid in een
eerder nummer. De strekking van het artikel is dat de exactheid van
de wiskunde voorop staat en dat de juiste notatie daarbij van groot
belang is.
Op die discussie wil ik nu niet ingaan. Maar bij eerste lezing viel
mij het volgende zinnetje op:
"Als daarbij ook de nomenclatuur aangeeft dat we ln(t) moeten
schrijven in plaats van ln t is dat een
kwestie van fout als de leerling het niet doet." |
Ik vermoed dat de schrijvers duiden op de wijziging in notatie die
twee jaar geleden bij de Centrale Examens wiskunde B is ingevoerd.
Zie hiervoor ook WiskundE-brief 712. In de
vakspecifieke
informatie bij de septembermededeling voor het Centraal
Examen 2016 staat daarover het volgende:
"Met ingang van 2016 zullen in de centrale examens wiskunde B haakjes
worden gebruikt bij sin, cos, tan, log en ln.
Dus:
- Oude notatie bijvoorbeeld sin x, cos uv, log t(b-c);
- Nieuwe notatie sin(x), cos(uv), log(t(b-c)).
Als kandidaten de oude notatie gebruiken, mag hen dit niet
aangerekend worden." |
De laatste zin lijkt me een open deur maar blijkbaar geldt dat niet
voor iedereen. Omdat ik zo snel geen recente officiële opmerkingen
over deze kwestie kon vinden, heb ik het College voor Toetsen en
Examens (CvTE) ondertussen gevraagd om hierover uitsluitsel te bieden.
Zelf ben ik voorstander van het gebruik van notaties met haakjes.
Maar of je nu voor- of tegenstander bent van een notatiewijze;
de verplichting om een andere notatiewijze af te straffen, vind ik
van een geheel andere orde.
Gerard Koolstra
|
Nog geen duidelijkheid over toegestane rekenmachines 2020
Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft laten weten
dat er pas komend najaar duidelijkheid zal komen over welke
rekenmachines er bij de centrale examens in 2020 zullen
zijn toegestaan.
Jaarlijks stelt het CvTE in zijn junivergadering de Regeling
Hulpmiddelen vast. Dat zal ook dit jaar weer het geval zijn.
De Regeling voor het jaar 2020 is echter nog niet volledig.
Paragraaf 3.5, de paragraaf die zowel gaat over de 'rekenmachine met
basisbewerkingen' als de grafische rekenmachine, is nog niet gevuld.
Als reden noemt het CvTE in een
mededeling
van 26 juni 2018 het advies over de toekomst van de grafische
rekenmachine en de bijbehorende enquête. Zie hiervoor ook WiskundE-brief 809.
Op het moment van vaststellen van de Regeling Hulpmiddelen 2020
was men nog bezig met het verwerken van deze gegevens.
Voorlopig moeten we het dus doen met de
vooruitblik
hulpmiddelen CE 2020 en 2021.
|
Gepersonaliseerd rekenen, een LOF-project
Een klas vol ongemotiveerde leerlingen, onvrede bij docenten en de
vraag naar een alternatieve rekentoets. Dat was de situatie toen ik
vorig jaar samen met een collega nadacht over hoe wij het rekenonderwijs
bij ons op het mbo beter zouden willen vormgeven. Vanuit de leiding
werden we attent gemaakt op "Onderwijs Pioniers MBO", een initiatief
van het
Lerarenontwikkelfonds
(LOF) dat docenten subsidie en begeleiding geeft bij hun bijdrage
aan onderwijsontwikkeling.
Met grootse plannen gingen we van start. Ons doel was om een nieuw
programma voor rekenen te ontwikkelen waarbij de domeinen geïntegreerd
worden in andere vakken. Die domeinen wilden we daarbij ook koppelen
aan de gekozen vakrichting en aan de stage. Al snel bleek dat onze doelen
binnen één schooljaar zeker niet te halen waren. Onderwijsontwikkeling
kost nu eenmaal tijd, vooral wanneer je je collega's voor je ideeën
probeert te winnen. Maar met een groep enthousiaste leraren en de
expeditiegroep van andere LOF-deelnemers hebben wij er met de hulp
van onze LOF-coach de schouders onder gezet.
Te vroeg op 3F
Het resultaat van onze inspanningen was een voorstel voor het vak
economie waarbij er meer rekening wordt gehouden met het niveau van
de leerlingen. Tijdens ons onderzoek naar de vereiste rekenvaardigheid
binnen het vak economie kwamen we er namelijk achter dat er aan
leerlingen in het eerste leerjaar al vragen werden gesteld die zich
op het 3F rekenniveau bevinden. Het 3F rekenniveau is een niveau dat
de meeste leerlingen op dat moment nog niet hebben. De niveau 3
leerlingen zullen dat niveau naar verwachting zelfs nooit bereiken.
In ons voorstel hebben we met dit probleem rekening gehouden,
bijvoorbeeld door te zorgen voor extra rekeninstructiemomenten tijdens
het vak economie.
Boekje met basisstrategieën
Een ander resultaat is dat we nu bezig zijn met het samenstellen van
een boekje waarin alle basisstrategieën voor het rekenen binnen de
niveaus 1F, 2F en 3F zijn opgenomen. Dit boekje zal binnenkort
beschikbaar worden gesteld aan alle docenten en leerlingen van onze
opleiding. Het is belangrijk dat dit boekje door alle docenten
wordt geraadpleegd want rekenvaardigheid is voor veel vakken belangrijk.
Met het boekje willen we vooral de zwakke rekenaars ondersteunen. De
docent kan de basisstrategieën in zijn of haar lessen gebruiken terwijl
de leerling het boekje ook als naslagwerk kan gebruiken. Doordat de
zwakke rekenaars de strategieën in ons boekje uiteindelijk als
basiskennis zullen opslaan, worden zij steeds rekenvaardiger en krijgen
zij steeds meer vertrouwen in hun eigen rekenvaardigheid.
Ook nuttig voor het voortgezet onderwijs
U ziet dat het LerarenOntwikkelFonds voor onze mbo-opleiding reeds
zijn nut heeft bewezen. Dat nut bestaat zeker ook voor het voortgezet
onderwijs.
Vanaf
18 augustus 2018 kunt u ook vanuit het voortgezet onderwijs weer
een aanvraag doen om in aanmerking te komen voor subsidie en
begeleiding.
Fleur Wierts
Docent Ondernemen, Wiskunde-Rekenen
|
Jan Aarts overleden
Vorige week ontvingen we het droevige bericht dat Jan Aarts na
een kort ziekbed is overleden. Jan heeft jarenlang als lid van
de programmacommissie zijn bijdrage geleverd aan de programmering
van de Nationale Wiskunde Dagen (NWD).
Wij herinneren ons Jan als een vriendelijke en bescheiden maar
zeer betrokken collega. De laatste jaren bleef hij als erelid
trouw de NWD bezoeken. Twee jaar geleden verzorgde hij nog een
presentatie over Christiaan Huygens naar aanleiding van zijn
boek "Christiaan Huygens: Het slingeruurwerk".
Wij wensen zijn naasten veel sterkte.
Namens de programmacommissie van de NWD
Joke Daemen en Michiel Doorman
| |
|
Onderbouw Wiskunde Dag 2018
Heel veel leerlingen hebben het afgelopen schooljaar meegedaan
aan een van de drie Wiskunde voor Teams-activiteiten.
De Wiskunde A-lympiade en de Wiskunde B-dag werden
voor dit schooljaar reeds afgesloten. Met de prijsuitreiking
op verschillende scholen is nu ook de Onderbouw Wiskunde Dag
afgesloten.
De Onderbouw Wiskunde Dag, die op 7 februari 2018 voor teams uit de
derde leerlaag van het havo en vwo werd georganiseerd, had als titel
"Veters rijgen hoe doe je dat?". Leerlingen moesten een
advies schrijven voor een hypothetische veterfabrikant die een
groter marktaandeel wil verwerven in de 'vetermarkt'. Het advies
moest met name ingaan op de lengtes van de verschillende te produceren
veters. De eigen veterschoenen moesten hiervoor eerst worden verkend
waarna een vooronderzoek moest worden uitgevoerd naar de benodigde
veterlengtes bij verschillende rijgmethodes.
De uitslag van de wedstrijd was als volgt:
prijs |
school |
eerste prijs |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
tweede prijs |
Gymnasium Apeldoorn |
derde prijs |
Wolfert Dalton, Rotterdam |
Volg
deze link voor de opdracht en de juryrapporten.
De volgende Onderbouw Wiskunde Dag zal plaatsvinden op 6 februari 2019.
Dan zal er ook een pilot worden georganiseerd voor een wiskundedag
voor het vmbo. De volgende Wiskunde A-lympiade en de volgende
Wiskunde B-dag zullen plaatsvinden op 16 november 2018.
Volg
deze link voor meer informatie over de Wiskunde voor Teams-activiteiten
van het komende schooljaar.
Dédé de Haan
Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
|
Vakantiecursus 2018: Wiskunde in je broekzak
Welke wiskunde zit er in je broekzak? Daar vind je wellicht je
portemonnee met pasjes en je mobiele telefoon. En daar zit best wel de
nodige wiskunde in. Maar heb je die wiskunde echt "in je broekzak"?
Het thema van de Vakantiecursus 2018 van Platform Wiskunde Nederland (PWN)
is 'Cryptografie: de wiskunde van het beveiligen van gegevens door middel
van versleuteling en authenticatie'.
De vakantiecursus zal dit jaar meer dan in andere jaren een echt
cursus-karakter hebben. Dat komt niet alleen door een toegespitster
thema maar ook door de opzet. In een aantal lessen zal de basistheorie
namelijk eerst door één docent behandeld worden. Daarna worden enkele
wat meer specifieke onderwerpen diepgaander behandeld door
gespecialiseerde sprekers. Tijdens de lessen is er steeds ruimte voor
het zelf oefenen met de stof.
Inhoud van de cursus
Zaken die tijdens de vakantiecursus onder andere aan de orde komen,
zijn:
- Symmetrische cryptografie.
- Cryptoanalyse, het 'kraken' van cryptografische systemen.
- Asymmetrische cryptografie, met name RSA en systemen die werken met elliptische krommen.
- De getaltheorie achter de asymmetrische cryptografie.
- Asymmetrische cryptografie in de (internet)praktijk.
- Hashfuncties.
- De wiskunde achter de blockchain techniek (Bitcoin).
- Cryptografie en privacy.
U ontvangt bij aanvang van de cursus een syllabus met teksten van
de voordrachten.
Waar en wanneer
De vakantiecursus wordt in twee plaatsen gegeven. In Eindhoven
wordt de cursus op vrijdag 24 augustus en zaterdag 25 augustus
2018 gegeven. Plaats van handeling is de Technische Universiteit.
In Amsterdam wordt de cursus op vrijdag 31 augustus en zaterdag
1 september 2018 gegeven. Daar zal de cursus op het Centrum Wiskunde
& Informatica (CWI) worden gegeven.
Op vrijdag begint de cursus om 15:00 uur en eindigt deze om 20:30
uur. Op zaterdag begint de cursus om 9:30 uur en eindigt deze om
15:00 uur. Op vrijdag wordt er voor een warme maaltijd en op
zaterdag wordt er voor een lunch gezorgd. De cursus kost € 95,=
inclusief maaltijden. Voor studenten van lerarenopleidingen is het
cursusgeld slechts € 35,=. Voor gepensioneerden geldt een
speciaal tarief van € 50,=.
Volg
deze link voor nadere informatie of om u aan te melden. Heeft u na
het bezoek aan deze link nog vragen? Mail dan naar
vakantiecursus@platformwiskunde.nl.
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Kansrekening in Werking - een moderne aanpak
Auteur: | Henk
Tijms | Uitgeverij: |
Epsilon
uitgaven | Aantal pagina's: |
72 |
ISBN: | 978 90 5041 171 4 |
Prijs: | € 10,= |
In dit Zebraboekje houdt Henk Tijms een pleidooi voor de
invoering van kansrekening als een volwaardig wiskundevak in het
curriculum van het voortgezet onderwijs. In het boekje staan het
bevorderen van inzicht en het vormen van begrip voorop. Met
aansprekende voorbeelden en opgaven wordt in dit boekje een moderne
benadering van de kansrekening gegeven.
In Kansrekening in Werking ligt het accent enerzijds op
conditionele kansen met daaraan gekoppeld de Bayesiaanse denkwijze.
Anderzijds ligt het accent op de computersimulatie van kansproblemen,
waarbij modelmatig en algoritmisch denken bijeenkomen.
Naast kansrekening wordt er in dit boekje ook wat aandacht besteed
aan statistiek, met nadruk op de z-score methode en de normale kansverdeling.
Henk Tijms is emeritus hoogleraar toegepaste wiskunde aan de
Vrije Universiteit. In 2008 ontving hij de prestigieuze Expository
Writing Award van de American Society of Operations Research voor
zijn boek Understanding Probability.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Groningen
Het
Willem
Lodewijk Gymnasium in Groningen zoekt een
eerstegraads docent wiskunde voor ongeveer 0,75 fte.
Het gaat om een tijdelijke betrekking met mogelijk
uitzicht op een vast dienstverband.
Het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen is een klein,
christelijk gymnasium met ongeveer 740 leerlingen. Samen zorgen
we voor goede resultaten, een vernieuwende aanpak van het onderwijs
en een uitstekende sfeer.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij de heer Nagtegaal
(nag@wlg.nl / 050−5262094). Hij ontvangt
ook graag uw schriftelijke reactie vóór 6 juli 2018.
Het adres van de school is Verzetsstrijderslaan 220,
9727 CK Groningen.
| |
|
Advertenties
HP Prime: de grafische rekenmachine
Bent u nog steeds niet op de HP Prime overgestapt? Waarom niet?
Het ligt niet aan
de
snelheid of aan het gebruiksgemak. Het kan ook niet aan de prijs
liggen; die is gelijk aan uw TI/Casio. Aan de ondersteuning bij de
lesmethoden ligt het ook niet want die is volop beschikbaar.
Wat is het dan wel? Nodig ons eens vrijblijvend uit om u te laten
zien hoeveel interessanter het gebruik van de grafische rekenmachine
kan worden. U ontvangt van ons een eigen rekenmachine en al uw
leerlingen krijgen een gratis Prime-app. Neem contact op met
info@hp-prime.nl en we plannen snel een afspraak in.
| |
|
|
|