nummer 814, 10 juni 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4750 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
De rol van taal bij centrale examens (deel 1: vwo)
De 'taligheid' van de wiskunde-examens is regelmatig een bron
van irritatie en een onderwerp van discussie. Sommige oudere
collega's herinneren zich vast nog wel de tijd dat een wiskunde-examen
met gemak op één A4-tje paste. Die examens zijn nu vaak boekjes
van 12 tot 15 pagina's, vol met lappen tekst waar de kandidaat
zich doorheen moet worstelen. Docenten vragen zich vaak verzuchtend
af of het examen niet eerder een oefening in tekstverklaren dan
een wiskunde-examen is.
In dit eerste deel beperk ik mij tot een eerste verkenning van
de ontwikkeling op het vwo. Ik wil proberen om in kaart te brengen
hoe groot in het wiskunde-examen de rol van beschrijvingen,
situatieschetsen en toelichtingen in de loop der jaren is geworden.
Wanneer is het verschijnsel begonnen, in hoeverre zijn er verschillen
tussen wiskunde A en B en wat zijn de recente ontwikkelingen op
dit gebied?
Voor een onderzoek is het niet genoeg om het aantal bladzijden
van een examen te tellen. Bij dat gegeven spelen namelijk ook
andere zaken mee zoals de gewijzigde indeling met schutblad,
pagina's met formules of stellingen, de ruimere lay-out en het
grotere lettertype van de laatste jaren.
Telmethode
Het ligt misschien voor de hand om voor een onderzoek het aantal
woorden in het examen te tellen. Maar zelfs wanneer we die telling
beperken tot de examenopgaven zelf stuit je op tal van problemen,
vooral als je het telwerk automatisch zou willen laten verrichten.
In sommige wiskunde-examens staan tal van korte aanduidingen voor
functies, punten, lijnstukken, hoeken en dergelijke die dan ten
onrechte als woord geteld kunnen worden.
Na wat proefnemingen kwam ik tot de conclusie dat het automatisch
laten tellen van woorden bij sommige examens tot een enorme
overschatting zou leiden. Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor
een andere aanpak. Ik telde het aantal zinnen
in de context die vooraf gaan aan de uiteindelijke vraag of
opdracht. Ook aan die methode zitten uiteraard haken en ogen.
Soms is niet helemaal duidelijk of je een passage voor één zin of
voor twee zinnen moet tellen. Zinnetjes van drie woorden tellen
even zwaar mee als zinnen die doorlopen over vier regels. Het
opknippen van lange samengestelde zinnen in meerdere korte zinnen
wordt in mijn methode 'afgestraft'. Toch leek het me
de moeite waard om deze telmethode eens toe te passen op de examens
van de afgelopen decennia.
Vwo
Zoals reeds opgemerkt, beperk ik mij in dit artikel tot het vwo.
Tot en met 1984 werden examens wiskunde I en II afgenomen. Wiskunde
II was daarbij slechts weggelegd voor een selecte groep leerlingen.
Na de overgangsperiode 1983/1984 kregen we de examens wiskunde A
en B. Beide vakken konden toen eenvoudig gecombineerd worden en
dat werd ook vaak gedaan. Aan het begin van de tweede fase, kort
na de eeuwwisseling, hadden we te maken met de vakken wiskunde A1,
A12, B1 en B12. De vakken wiskunde A1 en B1 waren zogenaamde
'deelvakken' met een beperkt examenprogramma ten opzichte van
de vakken wiskunde A12 en B12.
Vanaf 2010 was er weer sprake van wiskunde A en B en in dit
schooljaar maakten we het eerste examen volgens de nieuwe
examenprogramma's mee. Om praktische redenen heb ik me in mijn
onderzoek beperkt tot de even examenjaren en het eerste tijdvak.
Wiskunde B
|
Zoals de grafiek hierboven laat zien, was het aantal inleidende
zinnen in de vorige eeuw bij wiskunde B en de voorloper wiskunde
I tamelijk klein. De meeste inleiding is te zien bij de onderwerpen
meetkunde en kansrekening. Bij analyse was de formulering vaak zeer
kort en krachtig. Na de eeuwwisseling is dat behoorlijk veranderd.
Een belangrijke verklarende factor lijkt het gebruik van contexten.
Sinds 2004 zijn 80 inleidende zinnen bij wiskunde B heel gewoon.
Wiskunde A
|
Contexten speelden al vanaf het begin een belangrijke rol bij
wiskunde A. We zien echter dat dit pas in de loop der jaren
tot echt lange inleidende teksten heeft geleid. De eerste examens
wiskunde A waren met zo'n 40 inleidende zinnen per examen beknopter
dan de examens wiskunde B12 van ongeveer 15 jaar later. In de
loop van de jaren 90 zien we echter een sterke toename en vanaf
2000 zijn meer dan honderd inleidende zinnen voor een wiskunde A
examen heel gewoon. In tegenstelling tot wiskunde B is er hier
geen abrupte overgang te zien bij het begin van de tweede fase.
Het beeld op de havo is iets anders. Maar daarover gaat deel 2
in één van de volgende Wiskund E-brieven.
gk
|
Tweede tussenproduct ontwikkelteam curriculum.nu
In de week na Pinksteren heeft het ontwikkelteam Rekenen en Wiskunde
van curriculum.nu tijdens een ontwikkelsessie gewerkt aan de
'grote opdrachten' van hun leergebied. Grote opdrachten beschrijven
"de essentie van wat leerlingen vanuit het perspectief van het
leergebied nodig hebben om de wereld te kunnen begrijpen (kennis) en
om in die wereld adequaat te kunnen handelen (vaardigheden)".
Op dinsdag 5 juni 2018 verscheen
het
tweede tussenproduct van het ontwikkelteam Rekenen en Wiskunde.
Het team maakt in dit 'tussenproduct' onderscheid tussen opdrachten
die gebaseerd zijn op rekenbekwaamheden en wiskundige bekwaamheden
en opdrachten die op inhoudsdomeinen gebaseerd zijn. Bij de genoemde
bekwaamheden denkt het team aan:
- Logisch redeneren.
- Kritisch denken.
- Probleemoplossen.
- Wiskundig communiceren.
- Modelleren.
- Creatief denken.
- Algoritmisch denken.
Veel van deze bekwaamheden worden vaak gepresenteerd als
21e
eeuwse vaardigheden. Logisch redeneren is daarbij een
beetje een buitenbeentje. Hieronder citeer ik de uitwerking van
het ontwikkelteam.
"Logische redeneringen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat
leerlingen de volgende stap kunnen maken in de opbouw van hun kennis
en vaardigheden binnen alle domeinen. Daarnaast is het ook een doel
om leerlingen te leren logisch te redeneren om waarheden van
onwaarheden te onderscheiden, zowel in het dagelijks leven als binnen
wiskundige contexten. Logisch redeneren is een wiskundige bekwaamheid
die essentieel is als middel bij begripsvorming (weten waarom). Het
vermogen om logisch te kunnen redeneren draagt bij aan alle andere
leergebieden, omdat je door middel van een redenering een bewering
definitief kunt onderbouwen.
Voorbeeld uit het voortgezet onderwijs: Laat zien dat de som van de
hoeken van een vierhoek gelijk is aan 360o.
Redenering: Verdeel de vierhoek in twee driehoeken. De som van de
hoeken van elk van beide driehoeken is 180° en daaruit
blijkt de hoeksomeigenschap voor de vierhoek." |
Inhoudelijk
Het ontwikkelteam Rekenen en Wiskunde formuleert in het tweede
tussenproduct de volgende inhoudsdomeinen:
- Numerieke wiskunde.
- Formules en verbanden.
- Getallen.
- Data.
- Meten.
- Veranderingen.
- Variabelen.
- Verhoudingen.
- Meetkunde.
- Discrete wiskunde.
- Logica.
- Programmeren.
De laatste zes domeinen zijn nog niet uitgewerkt. Ik citeer hieronder
de uitwerking van het ontwikkelteam met betrekking tot het eerste
domein: de numerieke wiskunde.
"Numerieke wiskunde biedt de mogelijkheid om aan iteratieve processen
(zich herhalende stappen) te werken en zo algoritmisch te denken.
Uitgangspunt hierbij is een goed fundamenteel begrip van getallen,
verbanden en formules. Bij numerieke wiskunde kun je met behulp van
specifieke methoden systematisch wiskundige problemen oplossen. Bij
de uitvoering van deze methoden zijn computervaardigheden wenselijk;
hierbij is samenhang met het leergebied Digitale Geletterdheid
mogelijk.
Voorbeelden van numerieke methoden zijn inklemmen en interpolatie.
Onder numerieke wiskunde valt ook dat tussentijds afronden in
samengestelde berekeningen kan leiden tot sterk afwijkende uitkomsten." |
Consultatie
In het document formuleert het ontwikkelteam zes zogenaamde
'consultatievragen' die ik hieronder citeer.
- Heeft u behoefte aan verduidelijking van grote opdrachten door middel
van voorbeelden?
- In hoeverre dekken de grote opdrachten (inclusief degene die nog ontwikkeld moeten
worden) het leergebied af?
- Is algoritmisch denken naar uw mening voldoende vertegenwoordigd in de grote opdrachten?
- Is programmeren naar uw mening voldoende vertegenwoordigd in de grote
opdrachten?
- Moeten onderwerpen uit de meetkunde toegevoegd worden aan de grote opdracht
over Meten of moet er een specifieke grote opdracht geformuleerd worden bij het
domein Meetkunde?
- In hoeverre is de grote opdracht ... in essentie herkenbaar voor de sector waar
u werkzaam bent of waar uw interesse naar uit gaat?
|
Op de
website
van curriculum.nu is tot en met vrijdag 6 juli 2018 gelegenheid om te
reageren. Het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
(NVvW) wil uiterlijk op 14 juni 2018 een conceptreactie publiceren en
organiseert op maandag 18 juni 2018 een bijeenkomst in Utrecht.
gk
|
Wiskunde D Online voor 2018−2019
Ook in het komende schooljaar is Wiskunde D Online weer
beschikbaar, zowel voor havo als voor vwo. Als op uw school
slechts een beperkt aantal leerlingen voor wiskunde D heeft
gekozen dan kan uw school deelnemen aan Wiskunde D Online.
|
Alle informatie over wiskunde D Online vindt u op
www.wiskundedonline.nl. U kunt uw school nog steeds voor
schooljaar 2018−2019 aanmelden.
Digitale feedback
Bent u docent of gepensioneerd docent en vindt u het interessant
om iedere schoolweek digitaal feedback te geven aan leuke en
gemotiveerde leerlingen die deelnemen aan Wiskunde D Online? Er
staat een passende vergoeding tegenover. Stuur mij een email via
stichtingwiskundedonline@gmail.com en ik informeer u heel graag
nader.
Gert Treurniet
|
Frietzakstandaardvraag (reactie)
Graag wil ik reageren op de twee artikelen in WiskundE-brief 812 over de
opgave 'Frietzakstandaard' uit het examen vmbo-GL en GT. De teneur
was dat leerlingen niet de dupe mogen worden van onduidelijke vragen.
Dat is natuurlijk zo maar de vraag is of de zaak hier niet een
beetje wordt overdreven.
Leerlingen mogen best wel een keer aan het denken gezet worden. Een
scheve houder waarbij de bovenste ring niet recht boven de onderste
ring zit, kan omvallen als je er een zakje friet in doet. Een beetje
gezond verstand en een minimum aan natuurkundig inzicht mogen we
toch wel van onze leerlingen verwachten?
Redelijke aanname
Toegegeven, er is in de opgave niet aangeven dat de cilinder
rechtstandig is. Maar als je zo de afbeelding ziet, ga je er
natuurlijk niet van uit dat er een hoek van bijvoorbeeld 89° wordt
bedoeld. Als er in dit vraagstuk de mogelijkheid zou moeten worden
opengehouden dat de cilinder scheef is, dan zou dat wel met een
duidelijke hoek kenbaar gemaakt zijn, neem ik aan.
Het CvTE spreekt in de eerste aanvulling de verwachting uit dat de
meeste leerlingen als vanzelfsprekend een rechte cilinder aangenomen
zullen hebben. Dat blijkt in ieder geval uit de tekeningen van mijn
leerlingen; in slechts twee van de werken zou je met enige fantasie
in het bovenaanzicht iets van een scheve cilinder kunnen ontdekken.
Moeras aan mogelijkheden
Ga je niet uit van de vanzelfsprekendheid van een rechtstandige
cilinder, dan is de beer los. Hoe vanzelfsprekend is het dan
bijvoorbeeld nog wel dat de cilindermantel recht is? Misschien
moet je wel uitgaan van een getordeerde cilinder. Ook voor een
getordeerde cilinder kloppen alle gegevens uit de tekst. Alleen
ligt driehoek ABC dan niet meer in het platte vlak. Als je er niet
vanuit gaat dat het in de frietzakstandaardvraag een rechte cilinder
betreft, dan verdwaal je in een moeras aan mogelijkheden.
Niet bijdehand
Een leerling die omschrijft waarom de gevraagde lengte niet
berekend kan worden en daar zelfs een wiskundige onderbouwing
bij schrijft, doet niet bijdehand maar denkt gewoon heel scherp na.
Scherper zelfs dan wie dan ook in het hele traject van constructiegroep
tot en met testafname. Wie van de wiskundedocenten, behalve de
collega die dit tijdens de bespreking van de NVvW opperde, had
zélf bedacht dat dit een probleem zou kunnen worden? Die leerling
verdient daar dan ook punten voor.
Het toekennen van alle punten vind ik dan weer teveel van het goede.
De omtrek van de beide cirkels kan namelijk nog wél uitgerekend
worden. De weigering om zelfs maar dat gedeelte van de opdracht
uit te voeren, vind ik dan weer wel 'bijdehand'.
Veel tijd?
Of deze onduidelijkheid de leerlingen veel tijd gekost heeft, weet
ik niet. Ook bij ons hebben veel leerlingen meer tijd gebruikt dan
ik gewend ben. Dat zou een onderzoekje waard zijn.
G. Borger
Vechtdal College, Hardenberg
|
N-term voorspellingen
In WiskundE-brief 813 besteedden we aandacht aan het initiatief van Frans
Droog om de N-termen voor de afgelopen centrale examens te
schatten. Veel wiskundedocenten hebben gehoor gegeven aan deze
oproep.
In totaal zijn er voor de diverse wiskundevakken een kleine duizend
schattingen ingevoerd. Hieruit kwam het volgende beeld naar voren:
opleiding |
vak |
gemiddelde schatting N-term |
vmbo |
wiskunde |
0,9 |
havo |
wiskunde A |
1,1−1,2 |
havo |
wiskunde B |
1,0−1,1 |
vwo |
wiskunde A |
0,8 |
vwo |
wiskunde B |
0,9 |
vwo |
wiskunde C |
0,9−1,0 |
Voor
andere vakken zijn de voorspellingen via deze link te bekijken.
Aanstaande woensdag weten we of 'The wisdom of Crowds' heeft gewerkt.
|
Nieuwe maar toch oude rekenmachines aangeboden
In de kluis van onze school kwam ik een doosje met nieuwe, niet
meer toegestane grafische rekenmachines tegen. Het gaat om
acht prachtige machines die helaas van het type 'Texas Instruments
TI-84+' zijn. Het zijn prima machines maar ze zijn helaas niet meer
bruikbaar binnen ons onderwijs omdat ze niet meer voldoen aan de
eisen voor het Centraal Examen.
Ik ben op zoek naar een goed doel voor deze rekenmachines. Wie heeft
er tips?
Klaas de Wit, wt@vanlodenstein.nl
Van Lodenstein College, locatie Amersfoort
|
Vmbo wiskunde dag op ELWIER-zomerstudiedag 22 juni 2018
Op 22 juni 2018 wordt weer de
Zomerstudiedag
ELWIeR/Ecent georganiseerd. Plaats van handeling is het
Buys Ballot gebouw op de Uithof van de Universiteit Utrecht.
|
Na zeven versies van de
Onderbouw
Wiskunde Dag voor havo en vwo wil de organisatie graag met enkele
vmbo-docenten in discussie over een variant 'vmbo wiskunde dag'. De
organisatie zoekt voor deze sessie dus enthousiaste docenten uit het vmbo.
Docenten die vanuit hun eigen ervaring kunnen reflecteren op wat je
op het vmbo zou kunnen doen met een dergelijke wiskunde-activiteit
voor teams.
De zomerstudiedag is gratis en voor een lunch wordt gezorgd.
Volg
deze link om u voor de Zomerstudiedag ELWIeR/Ecent in te schrijven.
|
Zomerverkoop bij het Wereldwiskunde Fonds
Tjjdens de jaarlijkse boekenveiling van het Wereldwiskunde Fonds
zijn er deze keer maar liefst 500 boeken verkocht. Vooral gedurende
de laatste week werd er flink gestreden tussen verschillende bieders
om de gewenste boeken te bemachtigen. Met de prachtige opbrengst
van € 2400,=. kunnen we weer mooie projecten financieren. Daarom
onze hartelijke dank aan alle deelnemers.
Nu de zomervakantie nadert, is het weer tijd voor de uitverkoop
tijdens de Zomerverkoop 2018. Op www.wereldwiskundefonds.nl staan
ongeveer 350 boeken en tijdschriften voor de Zomerverkoop gereed.
Ze worden u voor vaste lage prijzen aangeboden. Veel oude schoolboeken,
examenbundels, opgavebundels, studieboeken en vakdidactische werken
zijn voor een bescheiden bedrag te koop. Ook worden er tijdschriften
en heel veel complete jaargangen van Pythagoras aangeboden.
Wiskunde in ontwikkelingslanden
De Zomerverkoop loopt tot 28 september 2018. De gehele opbrengst
wordt, zoals altijd, besteed aan projecten die zich richten op het
wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden. Kom in de zomervakantie
dus eens langs op onze website.
Jos Remijn, wereldwiskundeboeken@nvvw.nl
Veilingmeester WwF
|
Nascholing in Groningen/Leeuwarden
In het Expertisecentrum Vakdidactiek Noord (EVN) werken de
lerarenopleidingen van de Rijksuniversiteit Groningen en de NHL
Stenden Hogeschool samen aan vakdidactische nascholing voor
eerstegraads en tweedegraads docenten.
Voor het schooljaar 2018−2019 organiseert het Expertisecentrum
voor zowel startende als ervaren docenten het volgende:
- Een Professionele LeerGemeenschap (PLG) voor eerstegraads docenten,
gericht op de bovenbouw van het havo/vwo.
- Een PLG voor tweedegraads docenten, gericht op het vmbo en de onderbouw van het havo/vwo.
- Een Lesson Study met als titel: "Leren van je leerlingen".
Volg
deze link voor meer informatie, voor het programma of om u aan te melden.
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Wie is er bang voor wiskunde?
In "Wie is er bang voor wiskunde?" laat Gerard Soto y
Koelemeijer zien dat wiskunde een bloeiende en veelzijdige
wetenschap is. Een wetenschap die veel raakvlakken met andere disciplines
heeft. Zo gebruikt hij in een van de hoofdstukken de aard van het
wiskundig bewijs om te illustreren hoe de wiskunde in de loop der
eeuwen is veranderd.
In een ander deel wordt het levensverhaal opgetekend van Terence Tao,
de 'Mozart of Math'. Zijn werk heeft het menselijk denken blijvend
beïnvloed. En zelfs dit genie beweert dat hard werken belangrijker
is dan talent. Voor mensen die ooit een angst voor wiskunde hebben
ontwikkeld: geen paniek! Ook dit probleem wordt onderkend. Gerard
Soto y Koelemeijer geeft u waardevolle tips om deze angst te
overwinnen.
Gerardo Soto y Koelemeijer studeerde literatuurwetenschap en
promoveerde in de wiskunde. In 2015 schreef hij al de essaybundel
"Wiskundigen mogen niet huilen".
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Amersfoort
|
Eerstegraads vacature te Leeuwarden
|
Advertenties
HP Prime: de grafische rekenmachine
Bent u nog steeds niet op de HP Prime overgestapt? Waarom niet?
Het ligt niet aan
de
snelheid of aan het gebruiksgemak. Het kan ook niet aan de prijs
liggen; die is gelijk aan uw TI/Casio. Aan de ondersteuning bij de
lesmethoden ligt het ook niet want die is volop beschikbaar.
Wat is het dan wel? Nodig ons eens vrijblijvend uit om u te laten
zien hoeveel interessanter het gebruik van de grafische rekenmachine
kan worden. U ontvangt van ons een eigen rekenmachine en al uw
leerlingen krijgen een gratis Prime-app. Neem contact op met
info@hp-prime.nl en we plannen snel een afspraak in.
| |
|
Uitnodiging T3 Symposium 'Pakkende wiskunde in de klas'
10 oktober 2018 in Amersfoort.
Laat je onderdompelen in een wereld van voorbeelden om leerlingen te
motiveren en uit te dagen om wiskundige onderwerpen te onderzoeken en
te begrijpen. Kijk op de
de
website van T3 voor uitgebreide informatie over het thema, de 15
workshops en de bètaproeverij.
Volg
deze link om u in te schrijven.
| |
|
|
|