nummer 811, 13 mei 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4750 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Alternatieven voor de grafische rekenmachine reacties en ontwikkelingen
In WiskundE-brief 809 werd een enquête van het College voor Toetsen en
Examens (CvTE) aangekondigd. Met deze enquête wilde het CvTE
van u weten wat u dacht over de door de werkgroep 'ICT bij het CE
wiskunde havo/vwo' aangedragen alternatieven voor de grafische
rekenmachine. In WiskundE-brief 810 plaatsten wij een samenvatting van uw eerste
reacties op deze enquête.
Ondertussen zijn er op de redactie meer reacties binnengekomen. Wij
hebben daar twee interessante reacties uitgehaald. Ook hebben wij
nog wat aanvullende informatie voor u.
Fabrikanten staan in de rij
Joost van't Spijker van LOTS Consultancy ondersteunt
in zijn reactie de suggestie om te werken met een aangepaste
wetenschappelijke rekenmachine. Fabrikanten zijn van harte bereid
om een rekenmachine te maken die voldoet aan bepaalde eisen en te
garanderen dat deze machine over langere tijd beschikbaar zal zijn.
Bijna een jaar geleden heeft LOTS Consultancy nota bene zelf
al aan het CvTE aangeboden om zo'n rekenmachine voor het Nederlandse
onderwijs te maken.
Is GeoGebra wel geschikt?
Henk Hietbrink, docent aan het Hermann Wesselink College
te Amstelveen, vraagt zich af of je van leerlingen met GeoGebra
straks dezelfde vaardigheid mag verwachten als zij nu op de grafische
rekenmachine hebben. Kunnen zij met GeoGebra later net zo gemakkelijk
vergelijkingen oplossen, tabellen maken en aflezen en met rijen,
webgrafieken en matrices werken als nu op de grafische
rekenmachine? Henk is van mening dat alle leerlingen,
van havo wiskunde A tot vwo wiskunde D, op intuïtieve wijze van
GeoGebra gebruik zouden moeten kunnen maken. Dat is volgens hem,
onder andere door de veelheid aan functies binnen GeoGebra, op
dit moment niet het geval.
Eerst nader onderzoek
Verder merkt Henk Hietbrink op dat GeoGebra weliswaar op
veel 'devices' werkt maar dat het werken op een telefoon of
een tablet toch wat anders is dan het werken op een laptop. Hoe
soepel verloopt straks de overgang van het vertrouwde apparaat
waarop de leerling geoefend heeft naar een examenomgeving met
Facet? Er zal, zo vreest Henk, voor een weloverwogen keuze
nog flink wat onderzoek nodig zijn.
Tipje van de sluier
Uitgangspunt bij de enquête was het rapport van de werkgroep
"ICT bij het CE wiskunde havo/vwo". Zie ook WiskundE-brief 776. Het CvTE
heeft er bewust voor gekozen om dit rapport niet openbaar te maken.
Men wilde, zo deelde men desgevraagd mee, de enquête niet
beïnvloeden door het rapport nu al vrij te geven. Dit omdat in het
rapport niet alle alternatieven even uitgebreid zijn uitgewerkt.
Als dat de reden is, dan is het minstens opmerkelijk te noemen
dat er in de afgelopen week in Euclides een artikel is
verschenen van drie medewerkers van Cito, waaronder twee leden van
de werkgroep "ICT bij het CE wiskunde havo/vwo", met als titel
"GeoGebra als vervanging van de grafische rekenmachine".
In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek op vier
scholen waarbij de vwo-leerlingen toetsen maakten met behulp
van GeoGebra in plaats van een grafische rekenmachine. De
organiseerbaarheid, met name het bewaken van de examenstand van
GeoGebra, werd in dat artikel als voornaamste knelpunt genoemd.
Over de verschillen tussen de grafische rekenmachine en GeoGebra
wordt verder wat luchtigjes gedaan. GeoGebra biedt, zo merkt men
op, in de examenmodus "ongeveer" dezelfde mogelijkheden als de
grafische rekenmachine. Dat leerlingen soms goed zicht hebben
op het scherm van medeleerlingen ziet men verder niet als een
groot probleem.
|
Rapport binnenkort openbaar?
De enquête over de alternatieven voor de grafische
rekenmachine kon tot en met afgelopen vrijdag ingevuld worden.
Het CvTE heeft laten weten dat het rapport van de werkgroep op
een later tijdstip openbaar zal worden gemaakt. Er ligt ook al
een paar weken een verzoek van de redactie van de
WiskundE-brief op basis van de Wet openbaarheid
van bestuur (Wob) bij het CvTE op tafel om het rapport vrij
te geven.
Wat mij betreft had dat rapport al lang openbaar moeten zijn.
gk
|
|
Handreiking geschillen Centraal Examen
Eind april 2018 heeft het College voor Toetsen en Examens (CvTE) op
www.examenblad.nl
een 'handreiking' gepubliceerd waarin uit de doeken wordt gedaan
hoe moet worden omgegaan met een geschil over de correctie van een
examen waarvan het cijfer al is vastgesteld.
In het Eindexamenbesluit VO is wat betreft geschillen over de correctie
van examens na vaststelling van het cijfer niets voorzien.
Het CvTE concludeert hieruit dat de inspectie, het ministerie
van OCW en het CvTE daar dus geen rol in hebben. De vraag is
dan uiteraard meteen wie daar dan wel een rol in heeft. Volgens het
CvTE zijn dat de scholen en mogelijk ook de burgerlijke rechter.
Bestuursrecht en burgerlijk recht
De verwijzing naar de burgerlijke rechter is opmerkelijk
omdat nog maar een paar maanden geleden het gerechtshof
Arnhem-Leeuwarden in een
arrest
naar aanleiding van het Centraal Examen Frans 2017 uitgebreid is
ingegaan op de taakverdeling tussen burgerlijke rechter en
bestuursrechter. Zie hiervoor ook WiskundE-brief 804.
"De vaststelling van het cijfer voor het centraal examen van een vak,
de vaststelling van de uitslag van het eindexamen en het al dan niet
uitreiken van een diploma betreffen besluiten van de directeur (...)
van de school voor voortgezet onderwijs. De directeur (...) kan
daarbij op grond van artikel 1:1 eerste lid onder b Awb (Algemene
wet bestuursrecht) als bestuursorgaan worden aangemerkt, ook al
betreft het een school voor bijzonder onderwijs (...)." |
De (directeur van de) school wordt ondubbelzinnig een bestuursorgaan
genoemd, waardoor een gang naar de bestuursrechter de
aangewezen weg is en de gang naar de burgerlijke rechter kan uitlopen
op de mededeling dat men bij het verkeerde adres is.
Er zitten nog wel wat juridische voetangels en klemmen aan de zaak.
Zo lijkt artikel 8:4 van de Algemene wet bestuursrecht zaken rond
examinering uit te sluiten. In het geval van het Centraal Examen
Frans achtte het gerechtshof dit echter niet van belang. Daarnaast
biedt de burgerlijke rechter als zogenaamde "rest-rechter" aanvullende
rechtsbescherming tegen de overheid indien voor de betrokkene geen
enkele mogelijkheid bestaat om het geschil aan de bestuursrechter
voor te leggen. Dit alles neemt echter niet weg dat bij juridische
stappen rond het examen de gang naar de bestuursrechter de aangewezen
weg lijkt te zijn of op zijn minst als optie moet worden overwogen.
In de praktijk zal een probleem in eerste instantie meestal bij de
school worden neergelegd. Het advies van het CvTE richt zich op
twee zaken, de inzage in het examenwerk en een mogelijk geschil
na deze inzage.
Inzage is een recht
Iedere eindexamenkandidaat heeft recht op inzage van zijn of haar
eigen gemaakte examenwerk. Om problemen en onduidelijkheid te voorkomen,
adviseert het CvTE om de inzageprocedure vooraf te omschrijven,
bijvoorbeeld in het examenreglement. Hierin kan dan worden beschreven
wie er wel of niet aanwezig mogen of moeten zijn bij een inzage en
hoe een inzagezitting verloopt. Ook moet duidelijk worden vermeld dat
de consequentie van een protest ook kan zijn dat een cijfer uiteindelijk
lager moet worden vastgesteld.
Bij de inzage is het raadzaam dat er een lid van de schoolleiding
aanwezig is die erover waakt dat er geen aanpassingen in het werk
aangebracht worden. Om discussies ter plekke te voorkomen, is het
daarnaast handig om de examinator juist niet bij de inzage
aanwezig te laten zijn, zo adviseert het CvTE.
Geschil na inzage
Als de eindexamenkandidaat aannemelijk kan maken dat er een
aanwijsbare fout bij de correctie is gemaakt, adviseert
het CvTE het volgende stappenplan:
- De eindexamenkandidaat zet zijn of haar argumenten met betrekking
tot de veronderstelde fouten op papier.
- De examinator bekijkt of een aanpassing van de score aan de orde
is.
- De examinator neemt contact op met de gecommitteerde met
vermelding van de argumenten van de leerling en het eigen oordeel. Na
zorgvuldige voorbereiding vind overleg plaats tussen beiden, waarvan
de uitkomst schriftelijk wordt vastgelegd.
De laatste stappen zijn afhankelijk van de uitkomst van stap 3.
Als zowel examinator als gecommitteerde van mening zijn dat de uitslag
moet worden aangepast, gebeurt dit. De inspectie controleert dan wel
of deze laatste niet onder druk is gezet. Als er geen overeenstemming
is, bestaat de mogelijkheid om twee nieuwe correctoren te benoemen.
gk
|
Wiskunde voor het mbo
Stichting Math4All, Pragma ADE en de Projectgroep
MBO-HBO van de NVvW zijn in samenwerking met wiskundedocenten
van vijftien ROC's bezig met het ontwikkelen van een wiskundemethode
voor het middelbaar beroepsonderwijs. Het doel is om een betaalbare,
actuele en open wiskundemethode te ontwikkelen voor de niveaus 3 en
4 van het MBO.
De wiskunde in deze methode zal aansluiten bij de studierichting van
de mbo-student. Daarom wordt de wiskunde in vier sectoren aangeboden,
te weten Built Environment, Applied Sciences,
Engineering en ICT. De methode zal vrij toegankelijk
op internet worden gepubliceerd. Met behulp van een zogenaamde
'foliostraat' kunnen docenten zelf maatwerkboeken en toetsen voor hun
studenten samenstellen.
De eerste hoofdstukken zijn klaar
Enige tijd geleden werden de eisen reeds geïnventariseerd, zowel
voor het Basisdeel Wiskunde (eerste twee leerjaren) als voor het
Keuzedeel Wiskunde (derde en vierde leerjaar). Op dit moment is
de ontwikkeling van de methode in volle gang. Docenten bewaken de
inhoud, leveren sectorgerichte opgaven aan en schrijven in een enkel
geval ook zelf aan de methode mee.
De eerste hoofdstukken zijn inmiddels gereed.
Ze zijn te vinden
via deze link onder de tab 'Wiskunde MBO'. De methode is vanaf
augustus 2018 inzetbaar voor het mbo.
Doet u mee?
Informatie
over het project is via deze link te vinden. De volgende
ontwikkelbijeenkomst vindt plaats op vrijdag 8 juni 2018 om 13:00
uur in Amersfoort, waar we te gast zijn bij
het Consortium
Beroepsonderwijs. Docenten die overwegen om een bijdrage aan de
ontwikkeling te leveren of gewoon wat meer informatie over het project
willen hebben, kunnen via email contact opnemen met één van de
ondergetekenden.
Frits Spijkers ( f.spijkers@math4all.nl)
Ton Otten ( a.f.otten@xs4all.nl)
|
Priemgetallen voor uw plezier
Priemgetallen vormen de meest elementaire bouwstenen van de wiskunde.
Dat wil echter niet zeggen dat problemen met priemgetallen eenvoudig zijn
op te lossen. Interessant zijn die problemen echter zeer zeker wel.
De organisatie Hoger onderwijs voor uw plezier (HOVO) organiseert
daarom een zomercursus over priemgetallen. Uw docent is professor
dr. F. Oort.
In de cursus zal professor dr. F. Oort direct al aan het begin
een aantal problemen aan u voorleggen. Al snel komt u tot de ontdekking
dat problemen die lastig lijken, gemakkelijk kunnen worden opgelost
terwijl elementaire problemen vaak juist erg lastig zijn op te lossen.
Uniek is dat professor dr. F. Oort het principe hanteert dat het
tempo van de cursus zodanig moet zijn dat alle cursisten de cursus goed
kunnen volgen. Hij gaat er daarbij wel vanuit dat uw voorkennis van de
wiskunde zich tenminste op vwo-niveau bevindt.
Eerst even nadenken
De cursus begint met een aantal klassieke problemen en eindigt ergens
in de actualiteit van het modern onderzoek. Er komen tijdens de cursus
intrigerende bewijzen en prachtige voorbeelden voorbij. Het zal blijken
dat je veel rekenwerk kunt voorkomen door eerst even goed na te denken.
Je kunt verrassend ver komen met eenvoudige argumentaties. De cursus
zal bol staan van mooie, wiskundig elegante bewijzen.
De cursus zal op de maandagen van 2, 9 en 16 juli 2018 op de Uithof
in Utrecht worden gegeven. De cursusduur is steeds van 13:15 tot
15:00 uur. Op 2 en 16 juli wordt de cursus gegeven in het
Freudenthalgebouw, zaal 611, Budapestlaan 6, 3584 CD Utrecht. Op 9
juli wordt de cursus gegeven in het Ruppertgebouw, zaal 0.33,
Leuvenlaan 19-21, 3584 CE Utrecht.
Voorafgaand aan de cursus krijgt u de volledige syllabus digitaal
toegezonden. Heeft u de syllabus liever op papier, laat dat dan
uiterlijk op 1 juni 2018 bij uw inschrijving even weten.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
Patronen in Islamitische Mozaïeken
Goossen Karssenberg is verslingerd aan geometrische
patronen. Sinds 2008 bestudeert hij Islamitische kunst. Hij
analyseerde talloze constructies uit eeuwenoude manuscripten,
bestudeerde ter plekke de kleurrijke tableaus op gebouwen in
Iran en Turkije en ontwikkelde onderwijsmateriaal om te gebruiken
in de wiskundeles.
Het door Goossen ontwikkelde lesmateriaal is perfect inzetbaar bij wiskunde C,
domein
G: Vorm en Ruimte. Het lesmateriaal is buiten dit domein ook
in bredere zin bruikbaar in de bovenbouw van het havo. Onderdelen uit
de lessenserie, bijvoorbeeld de opdrachten met vouwtechniek, zijn ook
zeer geschikt om al in de tweede of derde klas te gebruiken.
Perzische mozaïeken
Tijdens de les kruipen de leerlingen in de huid van een middeleeuwse
Perzische mozaïekontwerper. Eerst analyseren zij een relatief
eenvoudige mozaïek en maken daarbij kennis met verschillende
vormen van symmetrie, Perzische basispatronen, sterren en rozetten.
Uiteindelijk maken en presenteren de leerlingen hun eigen, originele
mozaïek.
Het mozaïek in de afbeelding is door Goossen Karssenberg
zelf ontworpen. Hij is samen met zijn dochter Maite naar Iran
geweest om dit patroon door een echte mozaïekmaker te laten maken
in de originele Islamitische kleuren. Zijn dochter heeft over deze
reis het boekje
"Snijpunt
Isfahan" geschreven.
Volg
deze link om het lesmateriaal gratis te downloaden.
|
Boekpresentatie Priemwoestijnen
Binnenkort verschijnt bij Uitgeverij Prometheus het boek
"Priemwoestijnen". Voor dit boek koos auteur Alex van den
Brandhof zeventien hoogtepunten uit de wiskunde van de
eenentwintigste eeuw. Hij koos van ieder jaar precies één
hoogtepunt, van 2001 tot en met 2017.
Het boek gaat onder andere over zogenaamde 'priemwoestijnen',
reeksen opeenvolgende getallen zónder priemgetallen ertussen. Ook
andere priemgetalverschijnselen komen aan bod, zoals priemtweelingen
en rekenkundige priemrijen. Verder belicht Alex van den Brandhof
het grensverleggend onderzoek in de speltheorie, het beruchte
abc-vermoeden en het Poincaré-vermoeden. Over dat laatste vermoeden
hebben wiskundigen zich honderd jaar het hoofd gebroken voordat
de Rus Grigori Perelman het pad naar de oplossing blootlegde.
Op zaterdag 26 mei 2018 is er een boekpresentatie op de vierde etage van
boekhandel Scheltema, Rokin 9 te Amsterdam. U bent welkom vanaf
16:00 uur. De presentatie begint om 16:30 uur en iedereen is van harte
welkom.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Ophef over foute geodriehoek
Afgelopen vrijdag is er nogal wat ophef ontstaan over een
geodriehoek van de HEMA met een verkeerde schaalverdeling. Met het
oog op de komende examens liet ook het CvTE en het ministerie van
onderwijs een waarschuwing uitgaan.
Het gaat om de gradenverdeling aan de buitenkant. Niet alleen staan
de streepje schots en scheef maar ze staan vaak ook op de verkeerde
plaats. Om de chaos compleet te maken, staan er ook nog te veel
streepjes. Zo staan er elf streepjes tussen 50 en 60 en tien tussen
60 en 70. Bij examens waar hoeken opgemeten of getekend moeten, zoals
wiskunde vmbo of natuurkunde, kan dit voor problemen zorgen. De
bewuste geodriehoek is intussen uit de handel gehaald.
Voor sommige verzamelaars is deze geodriehoek inmiddels een gewild
'collectorsitem' geworden.
|
Duidelijkheid op www.mijneindexamen.nl
In WiskundE-brief 810 wezen wij u op de mogelijke wat dubbelzinnige boodschap
over het gebruik van de gewone rekenmachine tijdens het Centraal
Examen Wiskunde havo/vwo die te lezen was op www.mijneindexamen.nl.
Intussen is de tekst aangepast en staat ook bij het
basispakket uitdrukkelijk vermeld dat de gewone rekenmachine niet
is toegestaan bij 'vakken met een grafische rekenmachine'.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacature te Leiden
Het Marecollege te Leiden is een vrijeschool voor vmbo-t,
havo en vwo met ongeveer 530 leerlingen. Voor schooljaar 2018-2019
zoeken wij een tweedegraads docent wiskunde. Het betreft een
betrekking met uitzicht op een vast dienstverband. De grootte van
de vacature is ongeveer 0,3 fte.
Het Marecollege werkt vanuit een leerplan dat gebaseerd is op het
gedachtegoed van Rudolf Steiner en geeft de leerlingen de ruimte
'te worden wie ze zijn'. Daarbij is de school een vrijeschool van
deze tijd, waarin docenten bewust zijn dat zij onderwijs geven voor
hoofd, hart en handen.
Stuur uw sollicitatie naar Linda Wiekhart ( wiekhart@marecollege.nl).
Ga naar onze
site voor meer informatie over onze school.
|
Advertenties
HP Prime: de grafische rekenmachine
Bent u nog steeds niet op de HP Prime overgestapt? Waarom niet?
Het ligt niet aan
de
snelheid of aan het gebruiksgemak. Het kan ook niet aan de prijs
liggen; die is gelijk aan uw TI/Casio. Aan de ondersteuning bij de
lesmethoden ligt het ook niet want die is volop beschikbaar.
Wat is het dan wel? Nodig ons eens vrijblijvend uit om u te laten
zien hoeveel interessanter het gebruik van de grafische rekenmachine
kan worden. U ontvangt van ons een eigen rekenmachine en al uw
leerlingen krijgen een gratis Prime-app. Neem contact op met
info@hp-prime.nl en we plannen snel een afspraak in.
| |
|
|
|