nummer 810, 6 mei 2018

Dit nummer wordt ge­stuurd naar circa 4750 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Enquête alternatieven voor de grafische rekenmachine (reacties)

In WiskundE-brief 809 plaats­ten wij op verzoek van het CvTE een aankon­diging van de enquête van het CvTE met betrek­king tot alterna­tieven voor de grafi­sche rekenma­chine bij het Cen­traal Examen voor havo en vwo. Wij ontvin­gen hierop een aantal interes­sante reac­ties van lezers van de WiskundE-brief.
Walter Been­tjes, docent aan het Kenne­mercol­lege in Bever­wijk, vraagt zich af hoe scholen examens met GeoGe­bra in hemels­naam moeten organi­seren. Veel scholen zullen maar een beperkt aantal compu­ters tot hun beschik­king hebben. Het oefenen voor het examen wordt daar­door bemoei­lijkt terwijl het examen alleen kan worden afgeno­men door leerlin­gen in groepen te examine­ren terwijl de overige leerlin­gen in quaran­taine worden gehou­den. Dat is voor veel scholen onuit­voer­baar.
Kan GeoGe­bra dan alles?
 
Frank van den Eijkhof, docent aan het Drie­star college in Gouda, schrijft dat hij in de enquête een be­schrij­ving mist van wat in de les aan ICT-hulpmid­delen moet worden ingezet. Daar moet, zo merkt hij op, de werk­groep toch ook over hebben nage­dacht? Voor­ziet GeoGe­bra in het gehele curricu­lum? Waar­schijn­lijk niet en klaar­blijke­lijk vind de werk­groep dat niet erg. Maar waarom niet?
Ook vraagt Frank zich af waarom de optie voor een eenvou­dige rekenma­chine meteen door de werk­groep is verwor­pen vanwege de steeds toene­mende moge­lijkhe­den van die appara­ten. Jaar­lijks is er een markt van enkele tiendui­zenden leerlin­gen; er moeten vanuit die positie door het CvTE eisen aan fabri­kanten kunnen worden gesteld.
Confec­tie of maatpak?
Frank wordt in zijn verzuch­ting bijge­staan door Jos Muskens, docent aan de RSG Brokle­de in Breuke­len, en nog een aantal andere lezers van de WiskundE-brief. De verwor­pen optie van een eenvou­dige en voorde­lige, 'gewone' rekenma­chine die precies voldoet aan de eisen van het CvTE wordt node gemist.
En waarom zou die optie niet toch een bruikba­re optie zijn? Het CvTE is een grote organi­satie en hoeft geen genoe­gen te nemen met een confec­tiepak. Waarom bestelt het CvTE bij een gerenom­meerde fabri­kant van rekenma­chines niet gewoon een maatpak, een rekenma­chine die precies die moge­lijkhe­den biedt die voor de wiskun­deles en voor het wiskun­de-examen nodig zijn?

 

Rekenmachines: wat mag er wel en niet op het examen?

Zo vlak voor het begin van het Cen­traal Examen is het mis­schien goed om een paar belang­rijke zaken met betrek­king tot het gebruik van de rekenma­chine op het examen nog eens de revue te laten passe­ren.
Wat betreft de schrif­telijke vmbo-examens, in de prak­tijk voorna­melijk de examens van de gemeng­de of theore­tische leerweg, verwijs ik u graag naar het artikel in WiskundE-brief 807 over het gebruik van de 'gewone' rekenma­chine.
 
Geen gewone rekenma­chine
Sinds 2017 is tijdens het examen wiskun­de op havo en vwo uitslui­tend het gebruik van een grafi­sche rekenma­chine toege­staan. Het gebruik van een 'gewone' rekenma­chine is verbo­den. Dit staat heel duide­lijk vermeld in zowel de Rege­ling hulpmid­delen CE VO 2018 als in de vakspe­cifieke informa­tie die onder­deel uit­maakt van de septem­ber medede­ling (met aanvul­ling in maart) van het CvTE.
In de op eindexa­menkan­didaten gerich­te over­zichten die via mijn­eindexa­men.nl worden gepubli­ceerd, staat het verbo­den zijn van de 'gewone' rekenma­chine ook vermeld. Maar bij opper­vlakki­ge lezing zou men mis­schien de indruk kunnen krijgen dat een gewone rekenma­chine wél is toege­staan. De (gewone) rekenma­chine wordt name­lijk bij wiskun­de A, B en C eerst genoemd bij het basis­pakket hulpmid­delen terwijl er pas verder­op, bij de extra hulpmid­delen, duide­lijk wordt dat de gewone rekenma­chine niet is toege­staan.
Examen­stand of reset
Bij de havo-eindexa­mens zijn dit jaar alleen nog grafi­sche rekenma­chines toege­staan waarop het moge­lijk is om het geheu­gen te blokke­ren met behulp van een examen­stand. Tijdens het examen dient de examen­stand uiter­aard ook te zijn geacti­veerd.
Bij de vwo-eindexa­mens zijn dit jaar nog enkele grafi­sche rekenma­chines toege­staan zonder 'echte' examen­stand, zoals wat oudere TI 84 Plus model­len. Bij deze machi­nes moet het geheu­gen worden gewist door een reset. Bij de machi­nes die wel een examen­stand hebben, moet deze ook worden ge­bruikt.
Bij de bezem­examens gelden in princi­pe de regelin­gen van 2017. Zie www.examen­blad.nl voor meer informa­tie hier­over.
De Casio FXCG-50 is toege­staan
Het is belang­rijk om de regelge­ving rond het gebruik van de grafi­sche rekenma­chine tijdens het examen goed te lezen. Helaas kan dat goede lezen ook weer tot proble­men leiden. In de vakspe­cifieke informa­tie staat name­lijk uitdruk­kelijk:
"In 2018 zijn alleen die grafi­sche rekenma­chines toege­staan die in de Rege­ling toege­stane hulpmid­delen genoemd worden."
Een grafi­sche rekenma­chine die niet in de rege­ling toege­stane hulpmid­delen voor 2018 wordt genoemd, is de Casio FXCG-50. De reden daar­voor is vrij eenvou­dig: de machine was nog niet beschik­baar toen de rege­ling werd gemaakt. In die rege­ling wordt welis­waar de moge­lijk­heid openge­laten dat er "te zijner tijd" nieuwe types worden toege­staan maar het genoem­de type is pas te vinden in de rege­ling voor 2019. Desge­vraagd laat het CvTE via het examen­loket echter weten dat de Casio FXCG-50 wel dege­lijk al is toege­staan op het komende examen.
Ik wens de collega's die belast zijn met het toe­zicht op het juiste gebruik van grafi­sche rekenma­chines op het examen heel veel sterkte. Ik benijd u niet...
gk

 

Examenbesprekingen

De Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) organi­seert ook dit jaar weer regiona­le examen­bespre­kingen voor havo en vwo. Deze examen­bespre­kingen vinden op vier loca­ties in Neder­land plaats.
Dit zijn de regiona­le examen­bespre­kingen van 2018:
Amster­dam Drach­ten Ede Gouda
vwo wiskun­de A donder­dag 17 mei 16:00−18:00 uur donder­dag 17 mei 16:00−18:00 uur donder­dag 17 mei 16:00−18:00 uur donder­dag 17 mei 16:00−18:00 uur
vwo wiskun­de B donder­dag 17 mei 18:30−20:30 uur donder­dag 17 mei 18:30−20:30 uur - donder­dag 17 mei 18:30−20:30 uur
vwo wiskun­de C donder­dag 17 mei 14:00−16:00 uur donder­dag 17 mei 14:00−16:00 uur donder­dag 17 mei 14:00−16:00 uur donder­dag 17 mei 14:00−16:00 uur
havo wiskun­de A dinsdag 29 mei 16:00−18:00 uur maandag 28 mei 16:00−18:00 uur - maandag 28 mei 16:00−18:00 uur
havo wiskun­de B dinsdag 29 mei 18:30−20:30 uur maandag 28 mei 18:30−20:30 uur maandag 28 mei 16:00−18:00 uur maandag 28 mei 18:30−20:30 uur
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

Rol OnderwijsCoöperatie uitgespeeld?

 
Vlak voor het begin van de meiva­kantie heeft minis­ter Slob gerea­geerd op de brief van het bestuur van de Onder­wijsCoö­peratie (OC) waarin wordt aange­kondigd dat de coöpera­tie de onder­steu­ning van het Leraren­regis­ter zal beëindi­gen. Volgens de minis­ter heeft die aankon­diging verre­gaande gevol­gen voor de positie en de finan­ciering van de OC.
Eind maart liet het bestuur van de OC, een samen­wer­kings­verband van AOb, CNVO, FvOv en Plat­form VVVO, weten dat het de onder­steu­ning van de imple­menta­tie van de Wet Beroep Leraar en Leraren­regis­ter terug te geven aan de minis­ter. Zie ook WiskundE-brief 806. In zijn reactie hierop wijst de minis­ter op de gevol­gen van deze stap:
"Nu u de activi­teiten inzake de imple­menta­tie van de Wet beroep leraar heeft beëin­digd, geldt u niet langer op lande­lijk niveau als de verte­genwoor­diger van de beroeps­groep leraren, zoals omschre­ven in de memorie van toelich­ting bij de Wet beroep leraar. Het was op deze titel dat u uw activi­teiten rond de imple­menta­tie van de Wet beroep leraar uitvoer­de. Dit bete­kent dat de Onder­wijscoö­peratie in zijn huidige vorm alle activi­teiten en projec­ten die direct of indi­rect samen­hangen met de imple­menta­tie van de wet, zo snel moge­lijk dient stop te zetten."
Ook zijn er gevol­gen voor de subsidi­ëring van de OC, zowel direct als indi­rect via projec­ten. Dit aspect zal nog nader door de minis­ter worden bekeken. De imple­menta­tie van het Leraren­regis­ter komt in handen van de gekozen Afvaar­diging van de Deelne­mersver­gade­ring, voort­aan aange­duid met 'Leraren­parle­ment'.
Motie Van Meenen/Rog
We vermeld­den het al in WiskundE-brief 806; eind maart 2018 is er namens D'66 en het CDA een motie inge­diend waarin de rege­ring werd ge­vraagd om te bevorde­ren dat het bestuur van de Onder­wijscoö­peratie wordt overge­dragen aan een interim­bestuur van leraren die het vertrou­wen hebben van de beroeps­groep. Deze motie is, ondanks het ontra­den door de minis­ter op juridi­sche gronden, bijna unaniem door de Tweede Kamer aangeno­men. De minis­ter heeft het bestuur van de OC ver­zocht om uiter­lijk op 14 mei 2018 inhoude­lijk op deze sugges­tie te reage­ren.
gk

 

Reactie NVvW op conceptvisie curriculum.nu

In WiskundE-brief 807 meldden we dat het bestuur van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) een concept­reactie heeft gepubli­ceerd op het eerste 'tussen­product' van de ontwik­kel­groep rekenen/wiskun­de van curricu­lum.nu. Na diverse bespre­kingen en aanpas­singen heeft deze reactie op 24 april 2018 een defini­tieve vorm gekre­gen.
De defini­tieve versie is iets langer dan de oor­spronke­lijke versie en gaat ook uitdruk­kelijk in op de vragen over verdie­ping versus verbre­ding. Er is aan de reactie een kriti­sche passage toege­voegd over het proces en de te strakke kaders waarbin­nen het ontwik­kelteam moet opere­ren:
"Mis­schien wel het groot­ste pro­bleem in het project Curricu­lum.nu is dat het ontwik­kelteam moet uitgaan van de huidige vakken­struc­tuur en de omvang van de vakken. Dit beperkt de vrij­heid dusda­nig dat een grote verbete­ring ten opzich­te van de huidige situa­tie niet moge­lijk lijkt. De maat­schap­pij vraagt om beter opgelei­de bèta-studen­ten maar door de huidige inde­ling, zoals bij het ingaan van de Tweede Fase is vastge­steld, zijn alle eindexa­men vakken op havo/vwo even zwaar. Door de eis dat in Curricu­lum.nu niet gekeken mag worden naar een eventu­eel betere verde­ling over vakken wordt o.i. een grote kans gemist. Daar­naast geldt binnen de wiskun­de dat er twee kleine wiskun­devak­ken bestaan, name­lijk wiskun­de C en wiskun­de D, waar scholen rela­tief veel geld aan een klein aantal leerlin­gen (moeten) beste­den. Door niet naar deze inde­ling te kijken, kan er niet gezocht worden naar een oplos­sing voor dit pro­bleem."
De volledi­ge reactie van de NVvW is via deze link te lezen.

 

Goud voor Nederland bij Benelux Wiskunde Olympiade

 
Tijdens de tiende Benelux Wiskun­de Olympia­de, die dit weekend in Luxem­burg werd gehou­den, heeft de zeven­tienja­rige Nils van de Berg een gouden medail­le behaald. Zijn negen teamge­noten sleep­ten nog vier zilve­ren en drie bronzen medail­les in de wacht. Met in totaal 160 punten wist Neder­land de overige Benelux­landen achter zich te laten.
De Benelux Wiskun­de Olympia­de wordt sinds 2009 jaar­lijks georga­niseerd voor middel­bare scholie­ren uit België, Luxem­burg en Neder­land. Voor deze tiende editie werden er ook teams uit Frank­rijk, Ierland en Zwitser­land uitgeno­digd. Elk team bestond uit tien leerlin­gen. Het Neder­landse team is via vier voorron­des geselec­teerd uit ruim 10.000 deelne­mers.
De wed­strijd bestond uit vier uitda­gende wiskun­deopga­ven. De deelne­mers kregen per opgave vier en een half uur de tijd. De 50% deelne­mers met de beste score wonnen een bronzen, zilve­ren of gouden medail­le.
Indivi­duele resulta­ten
medail­le punten winnaar klas school
goud 24 Nils van de Berg vwo 6 Sint-Oelbert­gymnasi­um Ooster­hout (NB)
zilver 22 Jovan Gerb­scheid vwo 4 St. Ignati­usgymna­sium Amster­dam
zilver 22 Szaby Buzoga­ny vwo 5 Corderi­us College Amers­foort
zilver 21 Lammert Wester­dijk vwo 6 Stede­lijk Gymnasi­um Leeuwar­den
zilver 20 Thomas Chen vwo 6 Gymnasi­um Haganum Den Haag
brons 17 Tim Vogels vwo 5 RSG Panta­rijn Wagenin­gen
brons 15 Richard Wols vwo 5 CSG Dingste­de Meppel
brons 12 Floris Vense­laar vwo 6 Christe­lijk College de Popu­lier Den Haag
- 5 Hanne Snij­ders vwo 4 Marnix Gymnasi­um Rotter­dam
- 2 Philip­pe van Elderen vwo 6 Athene­um College Hage­veld Heemste­de
Het Neder­landse team werd bege­leid door Julian Lyczak (Univer­siteit Leiden), Jeroen Huijben (Univer­siteit Utrecht) en Eva van Ammers (Univer­siteit Utrecht).

 

Netwerkbijeenkomsten Rekenen

De laatste reken­netwerk­bijeen­komsten van dit school­jaar vinden plaats in de maanden mei en juni. Deze netwerk­bijeen­komsten, die gratis te bezoe­ken zijn en uitslui­tend zijn bedoeld voor reken­coördi­natoren, rekendo­centen en leiding­geven­den die rekenbe­leid in hun porte­feuille hebben, worden inhoude­lijk bege­leid door reken­specia­listen van naam.
Dit zijn de laatste bijeen­komsten van dit school­jaar:
datum regio adres aanmel­den
woens­dag 30 mei noord Dr. Nassau College, Locatie Quintus, Mr. Groen van Prins­terlaan 98, 9402 KG Assen Klik hier
dinsdag 12 juni zuid De Rooi Pannen, Tuin­zigt­laan 12, 4812 XN Breda Klik hier
donder­dag 14 juni midden Marnix College, Prins Bern­hard­laan 30, 6713 MC Ede Klik hier
De genoem­de bijeen­komsten hebben alle­maal hetzelf­de program­ma:
tijd onder­deel
14:00−14:30 uur Inloop met koffie/thee.
14:30−14:50 uur Korte plenai­re presen­tatie van het Steun­punt: het laatste nieuws.
14:50−15:00 uur Ontwik­kelin­gen met betrek­king tot het Plat­form Rekenon­derwijs Voortge­zet Onder­wijs (PReVO).
15:00−17:00 uur Inhoude­lijke netwerk­bijeen­komst.
Tijdens de inhoude­lijke netwerk­bijeen­komst zullen zaken als de forma­tie en oplei­ding van rekendo­centen, het rekenbe­leid met betrek­king tot zwakke reke­naars en het betrek­ken van andere vakken bij deel­vaardig­heden aan de orde komen. Uiter­aard zal er ook worden gespro­ken over wat het eerste tussen­product van het ontwik­kelteam Rekenen & Wiskun­de van curricu­lum.nu voor het rekenon­derwijs bete­kent.

 

Is statistiek op het vwo voldoende geborgd? (rectificatie)

Aan het einde van het artikel "Is statis­tiek op het vwo voldoen­de geborgd?" in WiskundE-brief 809 is een storend foutje geslo­pen. Een oplet­tende lezer wees ons hierop.
In het voor­beeld over de levens­duur van een product werd de verkeer­de stan­daardaf­wijking genoemd. De vermel­de Z-scores kloppen uiter­aard alleen bij een stan­daardaf­wijking van 100 uur.
In uw mail is de fout nog aanwe­zig; op de site zult u er tever­geefs naar zoeken want daar hebben we de fout uiter­aard meteen verbe­terd.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Vacature practor rekenen mbo

Voor het op te richten Reken­practo­raat wordt een gedre­ven onder­zoeker gezocht die theorie en prak­tijk rond het rekenon­derwijs in het mbo kan verbin­den.
Wij zoeken iemand die zich bezig gaat houden met het oprich­ten en uitvoe­ren van het Reken­practo­raat. Het gaat om een tijde­lijke aanstel­ling met een omvang van 0,4 fte. Uw stand­plaats is Kennis­centrum Taal en Rekenen, Albeda in Rotter­dam.
Volg deze link voor meer informa­tie. U kunt reage­ren tot 1 juni 2018.
 

 

Eerstegraads vacature te Aruba

Voor onze school Colegio San Nicolas op Aruba zijn wij op zoek naar een eerste­graads docent wiskun­de. Volg deze link voor meer informa­tie over deze functie.
Onze school wordt be­stuurd door De Dienst Publie­ke Scholen van het openba­re onder­wijs op Aruba.
Uw sollici­tatie, verge­zeld van een curricu­lum vitae en scans van diploma's, kunt u richten aan de Minis­ter van Onder­wijs, Weten­schap en Duurza­me Ontwik­keling, mw. drs. Nora Eleono­rahr@dps.aw.

 

Eerstegraads vacature te Emmeloord

Het Emelwer­da College in Emme­loord zoekt met ingang van school­jaar 2018−2019 een inspire­rende, liefst eerste­graads bevoeg­de docent wiskun­de voor onge­veer 0,6 tot 1,0 fte (15 tot 27 lesuren). Het betreft een LB-functie maar LD is be­spreek­baar.
U gaat les geven aan de derde en hogere klassen van het havo en vwo. U bent in staat om het vak een eigen­tijdse, dynami­sche uitstra­ling te geven, waar­door leerlin­gen wiskun­de een aantrek­kelijk vak gaan vinden. U levert een positie­ve bijdra­ge aan het christe­lijke karak­ter van onze school en u zet zich met passie en betrok­kenheid in om waar te maken waar wij voor staan: 'Samen ontwik­kelen we jouw talen­ten!'.
Voor nadere informa­tie kunt u onze rector Dhr. A. Leije­naar bellen (0527-634561) of onze website bezoe­ken.
Heeft u belang­stel­ling? Mail uw sollici­tatie dan voor maandag 7 mei 2018 aan secreta­riaat@emelwer­da.nl onder vermel­ding van vacatu­renum­mer 2017-2018/april01
 

 

Vacatures docent/lerarenopleider wiskunde te Nijmegen

De Hoge­school van Arnhem en Nijme­gen (HAN) is voor de vak­groep wiskun­de in Nijme­gen op zoek naar meerde­re docen­ten/leraren­oplei­ders wiskun­de. Het gaat om een vacatu­regroot­te van in totaal 2,4 fte.
Bent u die docent/leraren­oplei­der wiskun­de die graag onze studen­ten wil inspire­ren en begelei­den in hun studie­loop­baan? Werkt u graag in een resul­taatver­antwoor­delijk team?
Volg deze link voor meer informa­tie.
 

 

Eerste- en tweedegraads vacature te Eindhoven

Het Christi­aan Huygens Lyceum Eindho­ven heeft voor het school­jaar 2018−2019 een tweetal vacatu­res. In beide geval­len bestaat er uit­zicht op een vast dienst­verband.
Onze sectie wiskun­de is op zoek naar een eerste­graads docent wiskun­de voor onge­veer 0,76 fte en een tweede­graads docent wiskun­de voor onge­veer 0,80 fte. Volg deze link voor nadere informa­tie of om te sollici­teren.
 

 

Eerstegraads vacature te Amstelveen

Het Hermann Wesse­link College (HWC) in Amstel­veen zoekt een actieve eerste­graads­docent voor 0,8 tot 1 fte.
Het HWC heeft een sterke wiskun­desec­tie en ge­bruikt in de onder­bouw met veel succes Wiskun­de Zonder Boek.
Volg deze link voor meer informa­tie of om te sollici­teren.
 

 

Vacature tutor wiskunde te Nijmegen (Engelstalig)

De bache­lorop­leiding Biology van de Radboud Univer­siteit te Nijme­gen zoekt met ingang van 1 septem­ber 2018 een tutor wiskun­de voor 0,2 fte.
U bege­leidt studen­ten, vooral eerste­jaars studen­ten, bij de vakken mathema­tics en statis­tics. We zoeken een vwo-docent die één dag per week, op woens­dag, gedeta­cheerd wordt vanuit de eigen school.
Bel (024-3652264) of mail (e.claas­sen@science.ru.nl) Eduard Claas­sen, studie-advi­seur, voor nadere informa­tie.
 

 

Eerste- of tweedegraads vacature te Leiden (Engelstalig)

Voor het school­jaar 2018−2019 zoekt het Visser 't Hooft Lyceum te Leiden een docent wiskun­de voor 1,0 fte.
De vacatu­re bestaat uit zowel onder­bouwu­ren als boven­bouwu­ren. In de onder­bouw wordt in de Engelse taal les gegeven.
Het is moge­lijk om naar een deel van de vacatu­re te sollici­teren. Ook stude­renden kunnen reage­ren. Stuur uw reac­ties zo spoedig moge­lijk naar onze sectie­voorzit­ter Leo Nolles via No@vhl.nl

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Gratis pilot bettermarks tot de zomervakantie

Wilt u ook het beste in uw leerlin­gen naar boven halen? Kies dan voor de wiskun­de- en rekenme­thode van better­marks. Naast de gehele onder­bouw vmbo, havo en vwo zijn nu ook de eerste hoofd­stukken van vmbo wiskun­de leer­jaar 3 beschik­baar.
Voor rekenen biedt better­marks de niveaus 2F en 3F aan. Profi­teer nú van een gratis pilot met één of meerde­re klassen tot het einde van dit school­jaar. Ga naar www.better­marks.nl/pilot en vraag uw gratis pilot vandaag nog aan.

 

HP Prime: de grafische rekenmachine

Bent u nog steeds niet op de HP Prime overge­stapt? Waarom niet? Het ligt niet aan de snel­heid of aan het ge­bruiks­gemak. Het kan ook niet aan de prijs liggen; die is gelijk aan uw TI/Casio. Aan de onder­steu­ning bij de lesme­thoden ligt het ook niet want die is volop beschik­baar.
Wat is het dan wel? Nodig ons eens vrij­blij­vend uit om u te laten zien hoeveel interes­santer het gebruik van de grafi­sche rekenma­chine kan worden. U ont­vangt van ons een eigen rekenma­chine en al uw leerlin­gen krijgen een gratis Prime-app. Neem contact op met info@hp-prime.nl en we plannen snel een af­spraak in.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl