nummer 810, 6 mei 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4750 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Enquête alternatieven voor de grafische rekenmachine (reacties)
In WiskundE-brief 809 plaatsten wij op verzoek van het CvTE
een
aankondiging van de enquête van het CvTE met betrekking tot
alternatieven voor de grafische rekenmachine bij het Centraal Examen
voor havo en vwo. Wij ontvingen hierop een aantal interessante
reacties van lezers van de WiskundE-brief.
Walter Beentjes, docent aan het Kennemercollege in Beverwijk,
vraagt zich af hoe scholen examens met GeoGebra in hemelsnaam moeten
organiseren. Veel scholen zullen maar een beperkt aantal computers
tot hun beschikking hebben. Het oefenen voor het examen wordt daardoor
bemoeilijkt terwijl het examen alleen kan worden afgenomen door leerlingen
in groepen te examineren terwijl de overige leerlingen in quarantaine
worden gehouden. Dat is voor veel scholen onuitvoerbaar.
Kan GeoGebra dan alles?
Frank van den Eijkhof, docent aan het Driestar college in
Gouda, schrijft dat hij in de enquête een beschrijving mist
van wat in de les aan ICT-hulpmiddelen moet worden ingezet.
Daar moet, zo merkt hij op, de werkgroep toch ook over hebben
nagedacht? Voorziet GeoGebra in het gehele curriculum? Waarschijnlijk
niet en klaarblijkelijk vind de werkgroep dat niet erg. Maar waarom
niet?
Ook vraagt Frank zich af waarom de optie voor een eenvoudige
rekenmachine meteen door de werkgroep is verworpen vanwege de steeds
toenemende mogelijkheden van die apparaten. Jaarlijks is er een markt
van enkele tienduizenden leerlingen; er moeten vanuit die positie
door het CvTE eisen aan fabrikanten kunnen worden gesteld.
Confectie of maatpak?
Frank wordt in zijn verzuchting bijgestaan door Jos
Muskens, docent aan de RSG Broklede in Breukelen, en nog een
aantal andere lezers van de Wiskund E-brief. De verworpen
optie van een eenvoudige en voordelige, 'gewone' rekenmachine die
precies voldoet aan de eisen van het CvTE wordt node gemist.
En waarom zou die optie niet toch een bruikbare optie zijn? Het
CvTE is een grote organisatie en hoeft geen genoegen te nemen met
een confectiepak. Waarom bestelt het CvTE bij een gerenommeerde
fabrikant van rekenmachines niet gewoon een maatpak, een rekenmachine
die precies die mogelijkheden biedt die voor de wiskundeles en voor
het wiskunde-examen nodig zijn?
|
Rekenmachines: wat mag er wel en niet op het examen?
Zo vlak voor het begin van het Centraal Examen is het misschien
goed om een paar belangrijke zaken met betrekking tot het gebruik
van de rekenmachine op het examen nog eens de revue te laten
passeren.
Wat betreft de schriftelijke vmbo-examens, in de praktijk voornamelijk
de examens van de gemengde of theoretische leerweg, verwijs ik u graag
naar het artikel in WiskundE-brief 807 over het gebruik van de 'gewone' rekenmachine.
Geen gewone rekenmachine
Sinds 2017 is tijdens het examen wiskunde op havo en vwo uitsluitend
het gebruik van een grafische rekenmachine toegestaan. Het
gebruik van een 'gewone' rekenmachine is verboden. Dit staat heel
duidelijk vermeld in zowel de
Regeling
hulpmiddelen CE VO 2018 als in de
vakspecifieke
informatie die onderdeel uitmaakt van de september mededeling
(met aanvulling in maart) van het CvTE.
In de op eindexamenkandidaten gerichte overzichten die via
mijneindexamen.nl
worden gepubliceerd, staat het verboden zijn van de 'gewone' rekenmachine
ook vermeld. Maar bij oppervlakkige lezing zou men misschien
de indruk kunnen krijgen dat een gewone rekenmachine wél is toegestaan.
De (gewone) rekenmachine wordt namelijk bij wiskunde A, B en C eerst
genoemd bij het basispakket hulpmiddelen terwijl er pas verderop, bij
de extra hulpmiddelen, duidelijk wordt dat de gewone rekenmachine
niet is toegestaan.
Examenstand of reset
Bij de havo-eindexamens zijn dit jaar alleen nog grafische
rekenmachines toegestaan waarop het mogelijk is om het geheugen te
blokkeren met behulp van een examenstand. Tijdens het examen dient
de examenstand uiteraard ook te zijn geactiveerd.
Bij de vwo-eindexamens zijn dit jaar nog enkele grafische
rekenmachines toegestaan zonder 'echte' examenstand, zoals wat
oudere TI 84 Plus modellen. Bij deze machines moet het geheugen
worden gewist door een reset. Bij de machines die wel een examenstand
hebben, moet deze ook worden gebruikt.
Bij de bezemexamens gelden in principe de regelingen
van 2017. Zie
www.examenblad.nl
voor meer informatie hierover.
De Casio FXCG-50 is toegestaan
Het is belangrijk om de regelgeving rond het gebruik van de grafische
rekenmachine tijdens het examen goed te lezen. Helaas kan dat goede lezen
ook weer tot problemen leiden. In de vakspecifieke informatie staat
namelijk uitdrukkelijk:
"In 2018 zijn alleen die grafische rekenmachines toegestaan die in de
Regeling toegestane hulpmiddelen genoemd worden." |
Een grafische rekenmachine die niet in de regeling toegestane
hulpmiddelen voor 2018 wordt genoemd, is de Casio FXCG-50. De reden
daarvoor is vrij eenvoudig: de machine was nog niet beschikbaar toen
de regeling werd gemaakt. In die regeling wordt weliswaar de mogelijkheid
opengelaten dat er "te zijner tijd" nieuwe types worden toegestaan
maar het genoemde type is pas te vinden in de regeling voor
2019. Desgevraagd laat het CvTE via het examenloket echter
weten dat de Casio FXCG-50 wel degelijk al is toegestaan op het komende
examen.
Ik wens de collega's die belast zijn met het toezicht op het juiste
gebruik van grafische rekenmachines op het examen heel veel sterkte.
Ik benijd u niet...
gk
|
Examenbesprekingen
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW)
organiseert ook dit jaar weer regionale examenbesprekingen
voor havo en vwo. Deze examenbesprekingen vinden op vier
locaties in Nederland plaats.
Dit zijn de regionale examenbesprekingen van 2018:
|
Amsterdam |
Drachten |
Ede |
Gouda |
vwo wiskunde A |
donderdag 17 mei 16:00−18:00 uur |
donderdag 17 mei 16:00−18:00 uur |
donderdag 17 mei 16:00−18:00 uur |
donderdag 17 mei 16:00−18:00 uur |
vwo wiskunde B |
donderdag 17 mei 18:30−20:30 uur |
donderdag 17 mei 18:30−20:30 uur |
- |
donderdag 17 mei 18:30−20:30 uur |
vwo wiskunde C |
donderdag 17 mei 14:00−16:00 uur |
donderdag 17 mei 14:00−16:00 uur |
donderdag 17 mei 14:00−16:00 uur |
donderdag 17 mei 14:00−16:00 uur |
havo wiskunde A |
dinsdag 29 mei 16:00−18:00 uur |
maandag 28 mei 16:00−18:00 uur |
- |
maandag 28 mei 16:00−18:00 uur |
havo wiskunde B |
dinsdag 29 mei 18:30−20:30 uur |
maandag 28 mei 18:30−20:30 uur |
maandag 28 mei 16:00−18:00 uur |
maandag 28 mei 18:30−20:30 uur |
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Rol OnderwijsCoöperatie uitgespeeld?
Vlak voor het begin van de meivakantie
heeft
minister Slob gereageerd op de brief van het bestuur van de
OnderwijsCoöperatie (OC) waarin wordt aangekondigd dat de coöperatie
de ondersteuning van het Lerarenregister zal beëindigen. Volgens
de minister heeft die aankondiging verregaande gevolgen voor
de positie en de financiering van de OC.
Eind maart liet het bestuur van de OC, een samenwerkingsverband van
AOb,
CNVO,
FvOv en
Platform
VVVO, weten dat het de ondersteuning van de implementatie van
de Wet Beroep Leraar en Lerarenregister terug te geven aan de minister.
Zie ook WiskundE-brief 806. In zijn reactie hierop wijst de minister op de gevolgen van
deze stap:
"Nu u de activiteiten inzake de implementatie van de Wet beroep leraar
heeft beëindigd, geldt u niet langer op landelijk niveau als de
vertegenwoordiger van de beroepsgroep leraren, zoals omschreven in de
memorie van toelichting bij de Wet beroep leraar. Het was op deze
titel dat u uw activiteiten rond de implementatie van de Wet beroep
leraar uitvoerde. Dit betekent dat de Onderwijscoöperatie in zijn
huidige vorm alle activiteiten en projecten die direct of indirect
samenhangen met de implementatie van de wet, zo snel mogelijk dient
stop te zetten." |
Ook zijn er gevolgen voor de subsidiëring van de OC, zowel
direct als indirect via projecten. Dit aspect zal nog nader door de
minister worden bekeken. De implementatie van het Lerarenregister
komt in handen van de gekozen Afvaardiging van de
Deelnemersvergadering, voortaan aangeduid met 'Lerarenparlement'.
Motie Van Meenen/Rog
We vermeldden het al in WiskundE-brief 806; eind maart 2018 is er namens D'66 en
het CDA een motie ingediend waarin de regering werd gevraagd om te
bevorderen dat het bestuur van de Onderwijscoöperatie wordt overgedragen
aan een interimbestuur van leraren die het vertrouwen hebben van de
beroepsgroep. Deze motie is, ondanks het ontraden door de minister op
juridische gronden, bijna unaniem door de Tweede Kamer aangenomen.
De minister heeft het bestuur van de OC verzocht om uiterlijk op 14
mei 2018 inhoudelijk op deze suggestie te reageren.
gk
|
Reactie NVvW op conceptvisie curriculum.nu
In WiskundE-brief 807 meldden we dat het bestuur van de Nederlandse Vereniging
van Wiskundeleraren (NVvW) een conceptreactie heeft gepubliceerd op het
eerste 'tussenproduct' van de ontwikkelgroep rekenen/wiskunde van
curriculum.nu. Na diverse besprekingen en aanpassingen heeft deze
reactie op 24 april 2018 een definitieve vorm gekregen.
De definitieve versie is iets langer dan de oorspronkelijke versie
en gaat ook uitdrukkelijk in op de vragen over verdieping versus
verbreding. Er is aan de reactie een kritische passage toegevoegd
over het proces en de te strakke kaders waarbinnen het ontwikkelteam
moet opereren:
"Misschien wel het grootste probleem in het project Curriculum.nu is
dat het ontwikkelteam moet uitgaan van de huidige vakkenstructuur en
de omvang van de vakken. Dit beperkt de vrijheid dusdanig dat een
grote verbetering ten opzichte van de huidige situatie niet mogelijk
lijkt. De maatschappij vraagt om beter opgeleide bèta-studenten maar
door de huidige indeling, zoals bij het ingaan van de Tweede Fase is
vastgesteld, zijn alle eindexamen vakken op havo/vwo even zwaar. Door
de eis dat in Curriculum.nu niet gekeken mag worden naar een
eventueel betere verdeling over vakken wordt o.i. een grote kans
gemist. Daarnaast geldt binnen de wiskunde dat er twee kleine
wiskundevakken bestaan, namelijk wiskunde C en wiskunde D, waar
scholen relatief veel geld aan een klein aantal leerlingen (moeten)
besteden. Door niet naar deze indeling te kijken, kan er niet gezocht
worden naar een oplossing voor dit probleem." |
De
volledige reactie van de NVvW is via deze link te lezen.
|
Goud voor Nederland bij Benelux Wiskunde Olympiade
Tijdens de tiende Benelux Wiskunde Olympiade, die dit weekend
in Luxemburg werd gehouden, heeft de zeventienjarige Nils
van de Berg een gouden medaille behaald. Zijn negen
teamgenoten sleepten nog vier zilveren en drie bronzen medailles
in de wacht. Met in totaal 160 punten wist Nederland de overige
Beneluxlanden achter zich te laten.
De Benelux Wiskunde Olympiade wordt sinds 2009 jaarlijks
georganiseerd voor middelbare scholieren uit België, Luxemburg en
Nederland. Voor deze tiende editie werden er ook teams uit Frankrijk,
Ierland en Zwitserland uitgenodigd. Elk team bestond uit tien
leerlingen. Het Nederlandse team is via vier voorrondes geselecteerd
uit ruim 10.000 deelnemers.
De wedstrijd bestond uit vier uitdagende wiskundeopgaven. De
deelnemers kregen per opgave vier en een half uur de tijd. De
50% deelnemers met de beste score wonnen een bronzen, zilveren of
gouden medaille.
Individuele resultaten
medaille |
punten |
winnaar |
klas |
school |
goud |
24 |
Nils van de Berg |
vwo 6 |
Sint-Oelbertgymnasium Oosterhout (NB) |
zilver |
22 |
Jovan Gerbscheid |
vwo 4 |
St. Ignatiusgymnasium Amsterdam |
zilver |
22 |
Szaby Buzogany |
vwo 5 |
Corderius College Amersfoort |
zilver |
21 |
Lammert Westerdijk |
vwo 6 |
Stedelijk Gymnasium Leeuwarden |
zilver |
20 |
Thomas Chen |
vwo 6 |
Gymnasium Haganum Den Haag |
brons |
17 |
Tim Vogels |
vwo 5 |
RSG Pantarijn Wageningen |
brons |
15 |
Richard Wols |
vwo 5 |
CSG Dingstede Meppel |
brons |
12 |
Floris Venselaar |
vwo 6 |
Christelijk College de Populier Den Haag |
- |
5 |
Hanne Snijders |
vwo 4 |
Marnix Gymnasium Rotterdam |
- |
2 |
Philippe van Elderen |
vwo 6 |
Atheneum College Hageveld Heemstede |
Het Nederlandse team werd begeleid door Julian Lyczak (Universiteit
Leiden), Jeroen Huijben (Universiteit Utrecht) en Eva van Ammers
(Universiteit Utrecht).
|
Netwerkbijeenkomsten Rekenen
De laatste rekennetwerkbijeenkomsten van dit schooljaar vinden
plaats in de maanden mei en juni. Deze netwerkbijeenkomsten, die
gratis te bezoeken zijn en uitsluitend zijn bedoeld voor
rekencoördinatoren, rekendocenten en leidinggevenden die rekenbeleid
in hun portefeuille hebben, worden inhoudelijk begeleid door
rekenspecialisten van naam.
Dit zijn de laatste bijeenkomsten van dit schooljaar:
datum |
regio |
adres |
aanmelden |
woensdag 30 mei |
noord |
Dr. Nassau College, Locatie Quintus, Mr. Groen van Prinsterlaan 98, 9402 KG Assen |
Klik hier |
dinsdag 12 juni |
zuid |
De Rooi Pannen, Tuinzigtlaan 12, 4812 XN Breda |
Klik hier |
donderdag 14 juni |
midden |
Marnix College, Prins Bernhardlaan 30, 6713 MC Ede |
Klik hier |
De genoemde bijeenkomsten hebben allemaal hetzelfde programma:
tijd |
onderdeel |
14:00−14:30 uur |
Inloop met koffie/thee. |
14:30−14:50 uur |
Korte plenaire presentatie van het Steunpunt: het laatste nieuws. |
14:50−15:00 uur |
Ontwikkelingen met betrekking tot het Platform Rekenonderwijs Voortgezet Onderwijs (PReVO). |
15:00−17:00 uur |
Inhoudelijke netwerkbijeenkomst. |
Tijdens de inhoudelijke netwerkbijeenkomst zullen zaken als de formatie
en opleiding van rekendocenten, het rekenbeleid met betrekking tot
zwakke rekenaars en het betrekken van andere vakken bij deelvaardigheden
aan de orde komen. Uiteraard zal er ook worden gesproken over wat
het
eerste tussenproduct van het ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde van
curriculum.nu voor het rekenonderwijs betekent.
|
Is statistiek op het vwo voldoende geborgd? (rectificatie)
Aan het einde van het artikel "Is statistiek op het vwo voldoende
geborgd?" in WiskundE-brief 809 is een storend foutje geslopen. Een
oplettende lezer wees ons hierop.
In het voorbeeld over de levensduur van een product werd de verkeerde
standaardafwijking genoemd. De vermelde Z-scores kloppen uiteraard
alleen bij een standaardafwijking van 100 uur.
In uw mail is de fout nog aanwezig; op de site zult u er tevergeefs
naar zoeken want daar hebben we de fout uiteraard meteen verbeterd.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature practor rekenen mbo
Voor het op te richten Rekenpractoraat wordt een gedreven
onderzoeker gezocht die theorie en praktijk rond het rekenonderwijs
in het mbo kan verbinden.
Wij zoeken iemand die zich bezig gaat houden met het oprichten en
uitvoeren van het Rekenpractoraat. Het gaat om een tijdelijke
aanstelling met een omvang van 0,4 fte. Uw standplaats is
Kenniscentrum Taal en
Rekenen, Albeda in Rotterdam.
Volg
deze link voor meer informatie. U kunt reageren tot 1 juni 2018.
|
|
|
Eerstegraads vacature te Aruba
Voor onze school Colegio San Nicolas op Aruba zijn wij
op zoek naar een eerstegraads docent wiskunde.
Volg
deze link voor meer informatie over deze functie.
Onze school wordt bestuurd door De Dienst Publieke Scholen van het
openbare onderwijs op Aruba.
Uw sollicitatie, vergezeld van een curriculum vitae en scans van
diploma's, kunt u richten aan de Minister van Onderwijs, Wetenschap
en Duurzame Ontwikkeling, mw. drs. Nora Eleonora, hr@dps.aw.
|
Eerstegraads vacature te Emmeloord
Het Emelwerda
College in Emmeloord zoekt met ingang van schooljaar 2018−2019
een inspirerende, liefst eerstegraads bevoegde docent wiskunde
voor ongeveer 0,6 tot 1,0 fte (15 tot 27 lesuren). Het betreft een
LB-functie maar LD is bespreekbaar.
U gaat les geven aan de derde en hogere klassen van het havo en vwo.
U bent in staat om het vak een eigentijdse, dynamische uitstraling
te geven, waardoor leerlingen wiskunde een aantrekkelijk vak gaan
vinden. U levert een positieve bijdrage aan het christelijke karakter
van onze school en u zet zich met passie en betrokkenheid in om waar
te maken waar wij voor staan: 'Samen ontwikkelen we jouw talenten!'.
Voor nadere informatie kunt u onze rector Dhr. A. Leijenaar
bellen (0527-634561) of
onze
website bezoeken.
Heeft u belangstelling? Mail uw sollicitatie dan voor maandag 7 mei
2018 aan secretariaat@emelwerda.nl onder vermelding van
vacaturenummer 2017-2018/april01
|
|
|
Vacatures docent/lerarenopleider wiskunde te Nijmegen
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) is voor de vakgroep
wiskunde in Nijmegen op zoek naar meerdere docenten/lerarenopleiders
wiskunde. Het gaat om een vacaturegrootte van in totaal 2,4 fte.
Bent u die docent/lerarenopleider wiskunde die graag onze studenten
wil inspireren en begeleiden in hun studieloopbaan? Werkt u graag
in een resultaatverantwoordelijk team?
Volg
deze link voor meer informatie.
|
|
|
Eerste- en tweedegraads vacature te Eindhoven
|
Eerstegraads vacature te Amstelveen
|
Vacature tutor wiskunde te Nijmegen (Engelstalig)
De bacheloropleiding Biology van
de
Radboud Universiteit te Nijmegen zoekt met ingang van 1 september
2018 een tutor wiskunde voor 0,2 fte.
U begeleidt studenten, vooral eerstejaars studenten, bij de vakken
mathematics en statistics. We zoeken een vwo-docent
die één dag per week, op woensdag, gedetacheerd wordt vanuit de
eigen school.
Bel (024-3652264) of mail (e.claassen@science.ru.nl) Eduard
Claassen, studie-adviseur, voor nadere informatie.
|
|
|
Eerste- of tweedegraads vacature te Leiden (Engelstalig)
Voor het schooljaar 2018−2019 zoekt
het Visser 't
Hooft Lyceum te Leiden een docent wiskunde voor 1,0 fte.
De vacature bestaat uit zowel onderbouwuren als bovenbouwuren. In
de onderbouw wordt in de Engelse taal les gegeven.
Het is mogelijk om naar een deel van de vacature te solliciteren. Ook
studerenden kunnen reageren. Stuur uw reacties zo spoedig mogelijk
naar onze sectievoorzitter Leo Nolles via No@vhl.nl
|
Advertenties
Gratis pilot bettermarks tot de zomervakantie
Wilt u ook het beste in uw leerlingen naar boven halen? Kies dan voor
de wiskunde- en rekenmethode van bettermarks. Naast de gehele
onderbouw vmbo, havo en vwo zijn nu ook de eerste hoofdstukken van
vmbo wiskunde leerjaar 3 beschikbaar.
Voor rekenen biedt bettermarks de niveaus 2F en 3F aan. Profiteer
nú van een gratis pilot met één of meerdere klassen tot het
einde van dit schooljaar. Ga naar www.bettermarks.nl/pilot en
vraag uw gratis pilot vandaag nog aan.
|
HP Prime: de grafische rekenmachine
Bent u nog steeds niet op de HP Prime overgestapt? Waarom niet?
Het ligt niet aan
de
snelheid of aan het gebruiksgemak. Het kan ook niet aan de prijs
liggen; die is gelijk aan uw TI/Casio. Aan de ondersteuning bij de
lesmethoden ligt het ook niet want die is volop beschikbaar.
Wat is het dan wel? Nodig ons eens vrijblijvend uit om u te laten
zien hoeveel interessanter het gebruik van de grafische rekenmachine
kan worden. U ontvangt van ons een eigen rekenmachine en al uw
leerlingen krijgen een gratis Prime-app. Neem contact op met
info@hp-prime.nl en we plannen snel een afspraak in.
| |
|
|
|