Dit schooljaar doen de vwo-leerlingen voor het eerst eindexamen
volgens het nieuwe wiskundeprogramma. Dat geldt ook voor wiskunde C.
Dit vak had in het oude programma een negatief imago. Wiskunde C
was gewoon "wiskunde A light". In het nieuwe programma is de
overlap met wiskunde A een stuk kleiner geworden. Wiskunde C bevat
nu twee gloednieuwe domeinen: 'logisch redeneren' en 'vorm en ruimte'.
Het samenvoegen van lesgroepen wiskunde A en C is daarom vanaf vwo 5
geen optie meer.
Het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, kortweg SLO,
spant zich in om het nieuwe vak wiskunde C over het voetlicht te brengen.
Zo heeft SLO voor dit vak
een
Wiskunde C kenniskaart voor docenten en decanen uitgegeven.
Op die kaart wordt onder andere de aanbeveling gedaan om de vakken
wiskunde A en wiskunde C niet meer samen te voegen. Om te kleine
groepen wiskunde C te voorkomen, kan er volgens SLO beter
verticaal
geclusterd worden. Je kunt dus beter meerdere leerlagen wiskunde C
samenvoegen dan wiskunde A en wiskunde C binnen één leerlaag te
combineren.
Volwaardig vak met gebrekkig imago
Universiteiten, ouders en leerlingen hebben nog steeds een verkeerd beeld
van wiskunde C. Ouders en leerlingen denken dat je met wiskunde C nergens
terecht kan. Universiteiten hebben het vak nog niet in hun kruisjeslijsten
opgenomen.
Filip Bloem schreef in een mooi voorlichtend artikel
met de titel
Wiskunde
C: volwaardig vak" in Didactief van maart 2018 onder andere dat
de voorlichting naar de universiteiten verbeterd moet worden. Wiskunde C
ontbreekt nu vrijwel volledig in de zogenaamde 'kruisjeslijsten', waarop
per studie wordt aangegeven welke vakken je ervoor nodig hebt.
Het gebrekkige imago van wiskunde C leeft, onterecht, nog steeds voort.
Dat is jammer want wiskunde C is echt een mooi en volwaardig vak geworden.
Misschien vallen de studies economie en farmacie af wanneer je wiskunde C
in plaats van wiskunde A hebt gekozen. Maar ga je rechten studeren, dan
biedt het domein 'logisch redeneren' van wiskunde C bijvoorbeeld juist
weer een heel waardevolle aansluiting.
Logisch redeneren
Onlangs bezocht ik de conferentie
"Hier vwo ... wo, hoort u mij?",
georganiseerd door SLO. Ik ontmoette daar een aantal collega's die op
dit moment wiskunde C geven en daarmee heel goede ervaringen hebben.
Leerlingen die in de onderbouw een flinke wiskundefrustratie hebben
opgelopen, volgen nu met plezier het vak wiskunde C. Ze werken
gezellig in groepjes en bij het onderwerp 'logisch redeneren' mogen
ze lekker discussiëren.
Voor mij was deze conferentie een eerste kennismaking met het domein
'logisch redeneren'. De inhoud van dit domein wordt goed beschreven
in
de syllabus vwo wiskunde C, domein F. Al vind ik het raakvlak
met de 'echte' wiskunde wat beperkt; toch vind ik het domein erg
interessant. Leerlingen moeten werken met logische symbolen uit
de wiskunde. Zij moeten verschillende statistische presentaties en
venndiagrammen kunnen interpreteren en vooral de contexten ook goed
kunnen doorgronden. Met een aantal goed gekozen voorbeelden kun je de
wiskundeles al snel heel interessant maken.
'Logisch redeneren'
heeft zoveel raakvlakken met allerlei andere vakken, onder andere met
het vak filosofie, dat je dit domein gerust vakoverstijgend zou kunnen
noemen.
Tijdens de conferentie was men overigens niet zo te spreken over het
lesmateriaal dat voor dit domein door de diverse wiskundemethoden wordt
geboden.
Gelukkig
biedt SLO voor dit domein mooi alternatief materiaal aan.
Gaat wiskunde C het redden?
Men verwachtte dat door de vernieuwing van het wiskunde C programma
het aandeel leerlingen met wiskunde C zou toenemen. Tot nu toe is dat
echter geenszins het geval. In tegendeel; wiskunde C leidt een kwijnend
bestaan. Aan dat kwijnende bestaan kan wiskunde C alleen ontsnappen
door het imago sterk te verbeteren. En is dat imago verbeterd, dan
ligt er een waardevolle wiskundige weg open voor leerlingen die
algebraïsch misschien wat minder sterk zijn.
Wat geeft het dat wiskunde C de leerling minder algebraïsche
vaardigheden bijbrengt dan wiskunde A? Zijn die vaardigheden dan
zo belangrijk? Wiskunde C biedt de leerling in ruil voor dat gemis
veel waardevolle zaken die niet in de andere wiskundevakken te
vinden zijn. Wiskunde C is gewoon 'anders' en niet minder. Pas
wanneer dat beeld bij docenten, ouders en leerlingen doordringt,
wordt wiskunde C misschien wat populairder.
Het is de vraag of die beeldvorming op tijd zal veranderen. Niet
in de laatste plaats ligt het probleem hier misschien wel bij de
docent. Niet iedere wiskundedocent zal als 'echte bèta' warme
gevoelens voor wiskunde C weten op te brengen.
Wiskunde C online
Net als met wiskunde D zou een initiatief
'Wiskunde C online'
misschien de redding van wiskunde C kunnen zijn. Kleine groepen
zijn dan kostentechnisch geen bezwaar meer. Leerlingen kunnen tijdens
de online sessies logisch met elkaar redeneren. Zo wordt ook nog eens
voldaan aan de in de syllabus genoemde eis om ICT binnen de gestelde
domeinen functioneel te gebruiken.
Tineke van den Berg