nummer 807, 8 april 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4700 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
NVvW kritisch over 'tussenproduct' curriculum.nu
Zoals in WiskundE-brief 806 reeds werd aangekondigd, heeft het bestuur
van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) afgelopen
dinsdag
een
concept reactie gepubliceerd op het
'tussenproduct'
van het ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde van curriculum.nu. Het
oordeel is fors. Een goede probleemanalyse en de onderbouwing
van veel beweringen uit dat 'tussenproduct' ontbreken, aldus de NVvW.
Vorige maand heeft er al een gesprek plaatsgevonden tussen leden van het
ontwikkelteam en bestuursleden van de NVvW. De NVvW herkent een aantal
tijdens dat gesprek door curriculum.nu ingebrachte zaken en ziet ook
onderdelen van
het
eigen visiedocument terug in het 'tussenproduct'. Toch overheersen
bij de NVvW de vraagtekens. Zo stelt het 'tussenproduct' op verschillende
plaatsen dat het curriculum niet voldoet zonder dat er duidelijk wordt
gemaakt wat er precies ten opzichte van het huidige curriculum zou
moeten worden aangepast. Ook gaan opmerkingen regelmatig over didactiek
en niet over het curriculum. Het bestuur van de NVvW schrijft in dit verband:
"De conceptvisie geeft vooral aan hoe wiskunde binnen het totale
curriculum moet worden ingepast en hoe de wiskunde onderwezen zal
moeten worden (de didactiek). Niet zozeer welke wiskunde wordt
onderwezen. Wij waren in de veronderstelling dat het ontwikkelteam
zich meer op het 'wat' zou richten. Dit komt bijvoorbeeld aan bod
onder het kopje in de laatste alinea van 'Een toekomstgericht
curriculum', waar gesproken wordt van 'een andere didactiek' maar ook
onder het kopje 'Versterken van de samenhang binnen het leergebied',
waar bij het eerste bolletje vooral 'het hoe' wordt beschreven. Hoe
verhoudt zich deze (concept) visie tot de opdracht aan het
ontwikkelteam?" |
Niet logisch en niet onderbouwd
De 'Karakteristiek van het leergebied' is volgens het bestuur van de
NVvW niet logisch en vraagt om onderbouwing. Het pleidooi voor
verbetering van doorgaande leerlijnen mist een probleemanalyse en
dat is symptomatisch. We citeren weer het concept stuk van het bestuur:
"In de visie wordt op verschillende onderwerpen een standpunt
ingenomen over de huidige situatie en gewenste verandering. We zijn
van mening dat voor deze uitspraken een onderbouwing ontbreekt. We
missen daarbij een literatuurlijst van geraadpleegde bronnen ter
onderbouwing van uitspraken en de geciteerde werken in de
conceptvisie op het leergebied." |
Afgelopen vrijdag is het 'tussenproduct' van het ontwikkelteam besproken
in een ledenbijeenkomst van de NVvW.
Via
deze link is het mogelijk om zowel op de visie van het ontwikkelteam
als de conceptreactie van het bestuur van de NVvW te reageren.
gk
|
Vooruitblik Centraal Examen
De digitale examens zijn al begonnen. Over ruim een maand vinden
de eerste zittingen van de schriftelijke eindexamens plaats. Een
eerste vooruitblik is daarom op zijn plaats.
Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) publiceert elk jaar een
persmap
over het Centraal Examen met daarin schattingen van de aantallen
kandidaten. Hoewel het gaat om systematische overschattingen
die zijn gebaseerd op de begrijpelijkerwijs wat ruime bestellingen
van scholen, kunnen we op deze manier wel een aardige indruk krijgen
van de belangstelling voor de verschillende wiskundevakken. Hieronder
probeer ik dat in één beeld voor u te vangen:
Wiskunde vmbo GT (mavo) en wiskunde A havo zijn de wiskunde-examens
met verreweg het grootste aantal deelnemers. De helft van alle
eindexamenkandidaten met wiskunde doet in een van deze twee vakken
examen. De wiskunde-examens van vmbo basis worden geheel digitaal
afgenomen. De wiskunde-examens van vmbo kader worden voor het
grootste deel digitaal afgenomen. Bij elkaar worden er ongeveer 38.000
digitale examens afgenomen.
Opmars wiskunde B?
Hoewel wiskunde A op het havo nog steeds favoriet is, lijkt het erop
dat wiskunde B een opmars maakt. Op het vwo is ook dit keer het aantal
kandidaten voor wiskunde B weer iets groter dat het aantal kandidaten
voor wiskunde A. De belangstelling voor wiskunde C is, ook met het
ingrijpende vernieuwde programma, nog steeds erg laag. Er is echter
wel een lichte toename te constateren ten opzichte van vorig jaar.
Tipjes van de sluier?
Hoewel de examenopgaven uiteraard geheim zijn, is er via de zogenoemde
'stuurbestanden', die bereikbaar zijn via www.cito.nl, wel iets bekend
over de schriftelijke examens. De examens wiskunde A bestaan zowel voor
havo als vwo uit 21 opgaven. De merkwaardige 'vraag 22', waarmee de
compensatiescore moet worden verwerkt, tellen we dan even niet mee.
Zie voor het hoe en waarom van deze laatste 'vraag' ook WiskundE-brief 773.
Vraag 21 is in beide wiskunde A-examens met afstand de meeste punten
waard, te weten 7 punten voor het vwo en 8 punten voor het havo.
Het ligt voor de hand om te veronderstellen dat deze slotvraag een
onderzoeksvraag is waarbij de kandidaat zelfstandig meerdere denkstappen
moet zetten. Bij de overige examens ontbreekt een dergelijke laatste
vraag met veel punten.
Een laatste 'zekerheidje' voor hen die het havo wiskunde-A examen
aan het voorbereiden zijn:
in
tegenstelling tot wat in de syllabus wordt gesuggereerd, is het formuleblad met
vuistregels identiek aan dat van 2017.
gk
|
Toegestane 'gewone' rekenmachines
In de WiskundE-brief wordt regelmatig aandacht besteed
aan grafische rekenmachines. De vraag is dan steeds welke grafische
rekenmachines wel en welke niet of niet langer toegestaan zijn op het
Centraal Examen.
Voor de 'gewone', dus niet grafische en niet programmeerbare,
rekenmachines bestaat zo'n lijst niet. Er is slechts sprake van een
globale afbakening. De vraag is of die globale afbakening, gezien
de technische ontwikkelingen, nog wel voldoet.
Wat niet mag
Bij alle vakken mag op het Centraal Examen een 'elektronisch rekenapparaat' gebruikt worden. In een nadere omschrijving wordt door het CvTE opgesomd wat er wat betreft die rekenmachine allemaal niet toegestaan is:
- Het gebruik tegelijk met een grafische rekenmachine.
- Het op het lichtnet aansluiten.
- Het opladen tijdens het examen.
- Het veroorzaken van geluidsoverlast.
- Het bezitten van een schrijfrol, een alarminstallatie en zend/ontvangstmogelijkheden.
- Het bieden van alfanumerieke mogelijkheden.
- Het kunnen weergeven van grafieken.
In de
regeling
toegestane hulpmiddelen vmbo worden hier nog wat
extra opmerkingen aan gewijd. Zo wordt de aanduiding 'alfanumeriek'
nader toegelicht en worden er, onder andere voor wiskunde, in de
verschillende leerwegen minimum-eisen geformuleerd.
Rekenmachines met een meerregelig scherm, nu heel gewoon maar een
tien jaar geleden nog een noviteit, zijn uitdrukkelijk wel toegestaan.
Ontwikkelingen
Intussen zijn er 'technisch wetenschappelijke' rekenmachines op de
markt gekomen met tal van interessante mogelijkheden, zoals:
- Het oplossen van vergelijkingen of stelsels van vergelijkingen.
- Het rekenen met verhoudingen.
- Het maken van berekeningen met voorvoegsels als 'micro' en 'kilo'.
- Het werken in een spreadsheet.
Niet toegestaan
Een voorbeeld van een dergelijke rekenmachine is de
CASIO
fx-991 EX. Wouter van der Knaap, docent wiskunde aan het
Christelijk Lyceum te Veenendaal, heeft aan het College voor Toetsen
en Examens (CvTE) gevraagd of deze rekenmachine eigenlijk wel is
toegestaan op het Centraal Examen. Het antwoord was dat dit niet
het geval is omdat deze machine aanzienlijk meer dan de basisbewerkingen
in huis heeft. Daardoor maakt dit apparaat " bepaalde vaardigheden
overbodig waarover de leerling dient te beschikken", aldus het CvTE.
De kwestie is voor het CvTE klaarblijkelijk aanleiding om een en ander
nader te gaan vastleggen. Het CvTE schrijft:
"Hulpmiddelen die vereiste vaardigheden overbodig maken, zijn niet
toegestaan. In de toekomst zullen wij in de Regeling Hulpmiddelen
nader specificeren wat we verstaan onder 'basisbewerkingen', zodat
daar geen twijfel meer over kan bestaan. Het zal dan zonder meer
duidelijk zijn dat machines zoals de CASIO fx-991EX niet is toegestaan." |
gk
|
De uitslag van de jaarlijkse finale van de wiskunde A-lympiade
Op 9 en 10 maart 2018 vond in het Gelderse Garderen de jaarlijkse finale
van de wiskunde A-lympiade plaats. Veertien teams, afkomstig
uit Nederland, Duitsland, Denemarken, Japan en Iran, hielden zich
anderhalve dag bezig met een interessant wiskundig taalonderzoek.
Het taalonderzoek bestond uit twee delen. Bij het eerste deel keek men
naar het voorspellen van woorden op basis van enkele beginletters. Dat
is wat een smartphone tijdens het intoetsen van een WhatsAppje
bijvoorbeeld ook doet. Bij het tweede deel ging het om het op basis
van een tekstanalyse rangschikken van teksten naar auteur. Uiteindelijk
werden de bevindingen van alle teams gecombineerd, werden ervaringen
uitvoerig uitgewisseld en werd er een gezamenlijke presentatie gegeven.
Prijswinnaars
Het Duitse St. Ursula Gymnasium uit Düsseldorf kwam uiteindelijk
als winnaar van de wiskunde A-lympiade 2018 uit de bus, op de
voet gevolgd door het St. Leonhard Gymnasium uit Aken. Het team
uit Japan werd derde. Op de vierde plaats eindigde als beste Nederlandse
deelnemer het Greijdanus College uit Zwolle.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen
Op vrijdag 16 november 2018 zal weer de eerste ronde van de A-lympiade
2019 worden gehouden. Dat gebeurt internationaal.
Volg
deze link voor meer informatie over de A-lympiade. Via die link
kunt u ook veel van de oude A-lympiade-opdrachten vinden.
Ruud Stolwijk
voorzitter A-lympiadecommissie
|
Uitslag tweede ronde Wiskunde Olympiade
Op vrijdag 16 maart 2018 werd op twaalf universiteiten de tweede
ronde van de Wiskunde Olympiade gehouden. Die tweede ronde was
bepaald niet gemakkelijk; slechts één leerling wist alle 40
punten binnen te behalen.
Op basis van de score in de eerste ronde werden 1018 leerlingen voor
de tweede ronde uitgenodigd. Daarbij ontvingen 10 leerlingen een
zogenaamde 'wildcard'. Uiteindelijk deden er 919 leerlingen
daadwerkelijk mee aan de tweede ronde.
Naar de finale
Op grond van de uitslagen en de verhouding van de deelnemersaantallen
uit de verschillende categorieën gaan er 33 onderbouwleerlingen, 41
vierdeklassers en 38 vijfdeklassers naar de finale, die op vrijdag
14 september 2018 in Eindhoven zal plaatsvinden.
Voor de onderbouw werden de leerlingen geselecteerd die minstens 18
punten hebben behaald. De vierdeklassers moesten tenminste 22 punten
halen terwijl de vijfdeklassers alleen bij 24 of meer behaalde punten
voor de finale werden geselecteerd. Heeft u leerlingen die aan de
tweede ronde hebben meegedaan? Kijk dan op
wedstrijd.wiskundeolympiade.nl hoeveel punten zij hebben behaald
en of zij geselecteerd zijn voor de finale.
Alle deelnemers ontvangen binnenkort een brief met hun uitslag. De
finalisten ontvangen een uitnodiging om ter voorbereiding op de finale
deel te nemen aan een aantal trainingsmiddagen op de universiteit.
Wiskunde Olympiade volgend jaar
Noteer alvast de datum van de eerste ronde voor volgend jaar in uw
agenda. Die eerste ronde zal van 21 tot en met 31 januari 2019
plaatsvinden. U kunt zelf binnen deze periode de meest
geschikte dag voor uw school uitkiezen.
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade
|
Jet-Net Webcast KPN: hacken en encryptie
Onlangs gaf Koen van Rhee een online gastles van 40 minuten over
zijn werk bij KPN. Die online gastles werd in Nederland door veel leerlingen klassikaal
gevolgd. In deze Jet-Net webcast werden de leerlingen ook zelf actief betrokken bij vraagstukken
over hacken en encryptie. Deze webcast, speciaal gericht op leerlingen uit
de derde leerlaag van het havo en vwo, werd in een video vastgelegd en
is
nu terug te kijken via deze link. Via deze link kunt u ook lesmateriaal
en docentenhandleidingen downloaden.
Koen van Rhee geeft leiding aan het Strategie- en Beleidsteam op
het Chief Information Security Office van KPN. In deze functie houdt
hij zich voornamelijk bezig met het buiten de deur houden van hackers
en het vrijwaren van overlast voor klanten bij calamiteiten.
Goed beeld
Centraal in de video staat het werk van Koen van Rhee en de wiskunde die
hij daarbij gebruikt. Door het bekijken van deze video doen de leerlingen niet
alleen inhoudelijke kennis op maar krijgen zij ook een goed beeld van een technisch
beroep waarbinnen wiskunde een hoofdrol speelt. Het ervaren van dergelijke
beroepsbeelden is belangrijk voor leerlingen die een profiel moeten gaan kiezen.
De video maakt deel uit van een reeks van video's van webcasts waarin steeds
verschillende Jet-Net bedrijven een beeld geven van het werken binnen een
technologische omgeving.
Een
overzicht van alle webcasts van Jet-Net, inclusief voorgenomen webcasts,
is via deze link te vinden.
|
Flexibele nascholing via het Scholennetwerk Zuid-Holland
Naast het reguliere nascholingsaanbod gaan het Betasteunpunt
Zuid-Holland en het Regionaal Steunpunt Leiden gezamenlijk een
scholennetwerk voor wiskundedocenten starten. Het is de bedoeling
dat wiskundedocenten gemiddeld een keer per twee maanden
bijeenkomen om over vooraf bepaalde thema's te overleggen.
Bij die vooraf bepaalde thema's kan bijvoorbeeld worden gedacht
aan onderwerpen als wiskundige denkactiviteiten, logisch
redeneren bij wiskunde C, training van algebraische
vaardigheden of wiskundemethoden vergelijken.
Thema's
De thema's worden door de deelnemers zelf bepaald en door enkele
docenten in samenwerking met vakdidactici voorbereid. Het uitnodigen
van gastsprekers behoort ook tot de mogelijkheden. Voor de
deelnemers geldt dat er in het algemeen weinig voorbereiding
nodig zal zijn maar dat wel een actieve deelname tijdens de
bijeenkomsten gevraagd zal worden.
De bijeenkomsten zullen waarschijnlijk steeds tussen 16:00 en
20:00 uur aan de TU Delft plaatsvinden waarbij wordt voorzien in
een eenvoudige maaltijd. Het is daarom noodzakelijk dat u zich
steeds vooraf aanmeldt.
Eerste bijeenkomst
Op 12 juni 2018, in de examenperiode, zal er een eerste
bijeenkomst zijn. Het thema van die bijeenkomst zal luiden:
' Wiskundige denkactiviteiten'. Op die bijeenkomst zullen
enkele deelnemers van een Professionele LeerGemeenschap (PLG)
op het gebied van algebraïsche vaardigheden iets laten zien van
de producten die zij ondertussen hebben ontworpen.
Volg
deze link om u aan te melden. Aanmelden is mogelijk tot 6 juni 2018.
Indien de aanmelding zeer beperkt blijft, zal de bijeenkomst
uiteraard geen doorgang vinden.
Gratis deelname
Deelname aan het scholennetwerk voor wiskunde is gratis voor
docenten van scholen die zijn aangesloten bij een van beide
steunpunten. De eerste bijeenkomst is voor iedereen gratis.
De
organisatoren vertrouwen er daarom op dat veel docenten
zich voor deze bijeenkomst zullen aanmelden.
|
Vakantiecursus 2018: Wiskunde in je broekzak
Welke wiskunde zit er in je broekzak? Daar vind je wellicht je
portemonnee met pasjes en je mobiele telefoon. En daar zit best wel de
nodige wiskunde in. Maar heb je die wiskunde echt "in je broekzak"?
Het thema van de Vakantiecursus 2018 van Platform Wiskunde Nederland (PWN)
is 'Cryptografie: de wiskunde van het beveiligen van gegevens door middel
van versleuteling en authenticatie'.
De vakantiecursus zal dit jaar meer dan in andere jaren een echt
cursus-karakter hebben. Dat komt niet alleen door een toegespitster
thema maar ook door de opzet. In een aantal lessen zal de basistheorie
namelijk eerst door één docent behandeld worden. Daarna worden enkele
wat meer specifieke onderwerpen diepgaander behandeld door
gespecialiseerde sprekers. Tijdens de lessen is er steeds ruimte voor
het zelf oefenen met de stof.
Inhoud van de cursus
Zaken die tijdens de vakantiecursus onder andere aan de orde komen,
zijn:
- Symmetrische cryptografie.
- Cryptoanalyse, het 'kraken' van cryptografische systemen.
- Asymmetrische cryptografie, met name RSA en systemen die werken met elliptische krommen.
- De getaltheorie achter de asymmetrische cryptografie.
- Asymmetrische cryptografie in de (internet)praktijk.
- Hashfuncties.
- De wiskunde achter de blockchain techniek (Bitcoin).
- Cryptografie en privacy.
U ontvangt bij aanvang van de cursus een syllabus met teksten van
de voordrachten.
Waar en wanneer
De vakantiecursus wordt in twee plaatsen gegeven. In Eindhoven
wordt de cursus op vrijdag 24 augustus en zaterdag 25 augustus
2018 gegeven. Plaats van handeling is de Technische Universiteit.
In Amsterdam wordt de cursus op vrijdag 31 augustus en zaterdag
1 september 2018 gegeven. Daar zal de cursus op het Centrum Wiskunde
& Informatica (CWI) worden gegeven.
Op vrijdag begint de cursus om 15:00 uur en eindigt deze om 20:30
uur. Op zaterdag begint de cursus om 9:30 uur en eindigt deze om
15:00 uur. Op vrijdag wordt er voor een warme maaltijd en op
zaterdag wordt er voor een lunch gezorgd. De cursus kost € 95,=
inclusief maaltijden. Voor studenten van lerarenopleidingen is het
cursusgeld slechts € 35,=. Voor gepensioneerden geldt een
speciaal tarief van € 50,=.
Volg
deze link voor nadere informatie of om u aan te melden. Heeft u na
het bezoek aan deze link nog vragen? Mail dan naar
vakantiecursus@platformwiskunde.nl.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature eerstegraads docent-ontwikkelaar te Utrecht
U-Talent (UU) zoekt met ingang van 1 augustus een
docent-ontwikkelaar met eerstegraads wiskundebevoegdheid
voor 0,3 fte.
Meer informatie vindt u op
de
site van U-Talent. Solliciteren kan tot en met 24 april 2018.
| |
|
Advertenties
HP Prime: de grafische rekenmachine
Bent u nog steeds niet op de HP Prime overgestapt? Waarom niet?
Het ligt niet aan
de
snelheid of aan het gebruiksgemak. Het kan ook niet aan de prijs
liggen; die is gelijk aan uw TI/Casio. Aan de ondersteuning bij de
lesmethoden ligt het ook niet want die is volop beschikbaar.
Wat is het dan wel? Nodig ons eens vrijblijvend uit om u te laten
zien hoeveel interessanter het gebruik van de grafische rekenmachine
kan worden. U ontvangt van ons een eigen rekenmachine en al uw
leerlingen krijgen een gratis Prime-app. Neem contact op met
info@hp-prime.nl en we plannen snel een afspraak in.
| |
|
Workshop 'Klassengesprekken in de wiskundeles'
|
|
|