nummer 804, 11 maart 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4700 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Rekenen in het vo, een nieuw perspectief?
Afgelopen woensdag is het langverwachte alternatief voor de
rekentoets in het vo, uitgewerkt door de NVvW in samenwerking met SLO
en OCW, gepubliceerd. Het document,
'Een
nieuw perspectief voor rekenen in het voortgezet
onderwijs', bevat enkele concrete, ingrijpende voorstellen.
Wat er op de korte termijn gaat veranderen, is echter nog niet
geheel duidelijk.
Bij de uitwerking van het alternatief heeft men gewerkt met twee
zogenaamde " gesprekstafels", één voor het vmbo en één voor havo/vwo.
Het lijkt er op dat er hierdoor voor deze opleidingen ook twee verschillende
alternatieven zijn uitgewerkt. In beide alternatieven geldt dat er
een belangrijke rol wordt toegekend aan vakken als natuurkunde,
scheikunde en economie bij het gebruik en consolideren van verworven
rekenvaardigheden. Wiskunde moet in beide gevallen vooral in de
onderbouw een centrale rol spelen bij het verwerven en onderhouden
van nieuwe rekeninhouden en rekenvaardigheden.
Het vmbo-alternatief
In het vmbo zouden er twee wiskundevakken moeten komen:
- Wiskunde 2F, verplicht voor alle leerlingen.
- Wiskunde plus, een keuzevak dat in sommige profielen echter verplicht is.
In het vak met de werktitel ' wiskunde 2F' zouden de
referentieniveau's 2F centraal moeten staan. De inhoud van het vak dat
voorlopig ' wiskunde plus' is gedoopt, varieert per leerweg en
mogelijk per profiel. In dat vak kunnen onderwerpen als vergelijkingen,
niet lineaire verbanden, meetkundige eigenschappen, informatieverwerking,
statistiek en goniometrie een plaats krijgen. Opmerkelijk is dat onder
het kopje 'aandachtspunten' over wiskunde plus wordt gesproken
als een vak ' met een betrekkelijk kleine inhoud.'
Zowel wiskunde 2F als wiskunde plus zouden een
schoolexamen én een centraal examen moeten krijgen. Wiskunde 2F zou
samen met Nederlands zelfs een kernvak moeten worden.
Het alternatief voor havo/vwo
Op havo/vwo kiest men ervoor om de rekenvaardigheden te toetsen tijdens
de bestaande examens. Tot zover ik kan zien, moet dat impliciet gebeuren.
In dat verband wordt er ook gewezen naar het vak Nederlands, waar dat
reeds het geval is. Het rapport is op dat gebied niet geheel duidelijk
maar wekt wel de indruk dat er geen of nauwelijks aanpassingen van
de huidige examens nodig zijn. Voor de kleine groep havisten zonder
wiskunde denkt men aan het invoeren van een schoolexamen rekenen.
Rekenvaardigheden die niet tot het curriculum van het primair
onderwijs behoren, kunnen in de onderbouw tijdens wiskunde aan
de orde komen. Op die plek zou er ook aandacht moeten zijn voor
leerlingen die het referentieniveau 1S nog niet beheersen. Het rapport
laat echter uitdrukkelijk de mogelijkheid open van aparte rekenlessen
en benadrukt hierbij de rol van de rekencoördinator.
Wacht niet op curriculum.nu
Met name voor het vmbo zijn de voorstellen vrij ingrijpend. Het is
dan ook te verwachten dat het een aantal jaren gaat duren voor de
plannen zijn gerealiseerd. Daarbij komt dat de plannen door het
ministerie worden gezien als input voor het ontwikkelteam rekenen en
wiskunde van curriculum.nu.
De
NVvW benadrukt in een persbericht echter dat het zeer onverstandig
is om op de uitkomsten van curriculum.nu te wachten. Het is, zo zegt de
NVvW, belangrijk dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt voor scholen
en leerlingen.
Minister Slob heeft
in
de begeleidende brief uitgesproken dat hij in overleg met onder
andere de NVvW en de VO-raad op korte termijn met een tussenoplossing zal
komen die in het schooljaar 2019-2020 al kan ingaan. Tot die
tijd blijft de huidige regeling gelden. Nog vóór de zomer zal er over die
tussenoplossing in de Tweede Kamer worden gesproken. Doel is om nog voor het
begin van het komende schooljaar helderheid te verschaffen voor de situatie
die vanaf augustus 2019 zal gaan gelden.
gk
|
Motie van Meenen aangenomen
|
| | Paul van Meenen | | |
Afgelopen dinsdag is in de Tweede Kamer met overweldigende
meerderheid een motie aangenomen waarin om een onafhankelijk
onderzoek gevraagd wordt naar de reële ontwikkeling van de
vaardigheden van de scholieren in de afgelopen 10 jaar, onder andere
voor wiskunde, en naar de rol van de N-termen bij de beeldvorming over
deze ontwikkeling.
Zoals we in WiskundE-brief 802 meldden, zou er oorspronkelijk al op 21 februari 2018
over deze motie gestemd worden. De motie is toen echter aangehouden en
pas in de eerste vergadering na het voorjaarsreces in stemming gebracht.
Ondanks het negatieve advies van minister Arie Slob was de steun in
de Tweede Kamer voor de motie breed. Alleen 50PLUS stemde tegen.
De
tekst van de motie kunt u hier nalezen.
|
Beperkte houdbaarheid CASIO fx-CG20 verbaast collega's
Het bericht dat de CASIO fx-CG20 vanaf 2023 niet meer
toegestaan is op het Centraal Examen heeft geleid tot verbazing en
onbegrip. Het gaat immers om een vrij nieuw apparaat waarvan
bovendien het operating system eenvoudig kan worden aangepast.
De machine kan eenvoudig gelijkwaardig worden gemaakt met de wel
toegestane CASIO fx-CG50.
In de
Facebookgroep
Leraarwiskunde uitten diverse docenten onlangs hun ongenoegen
over deze situatie. Leerlingen en ouders worden op die manier
wéér onnodig op kosten gejaagd.
Beheersbaarheid
De vertegenwoordiger van CASIO Benelux liet weten dat de beslissing
tegen de zin van het bedrijf in door het CvTE is genomen. Het argument
van het CvTE zou de beheersbaarheid zijn. Als er teveel machines op de
lijst staan, zou men het overzicht kunnen verliezen.
Aan het CvTE is gevraagd om een nadere toelichting te geven op dit
besluit.
|
Beroepsmogelijkheid bij Centrale Examens
In het verleden hebben we in de WiskundE-brief al
uitgebreid aandacht besteed aan de breed gevoelde noodzaak van
een goede beroepsprocedure met betrekking tot het Centraal Examen.
Tegen deze achtergrond is het hoger beroep in kort geding naar
aanleiding van het Centraal Examen Frans vwo 2017 ook voor
wiskundeleraren van belang.
Eind vorige maand heeft het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, afdeling
civiel recht, uitspraak gedaan inzake het kort geding dat door een
leerling en haar ouders was aangespannen tegen het CvTE vanwege een
fout in een correctievoorschrift van het Centraal Examen Frans vwo
2017. Hoewel de uitspraak, niet ontvankelijk verklaren van het
beroep, in eerste instantie als een domper kan overkomen, zijn er in
de het arrest interessante passages te vinden die in de toekomst
wellicht van groot belang kunnen zijn.
CvTE geen eigen rechtspersoon
Het CvTE is een zogenaamd zelfstandig bestuursorgaan dat
bewust op enige afstand van het ministerie en de politiek is
geplaatst, met een eigen verantwoordelijkheid. Het hof oordeelt
echter dat het CvTE geen partij kan zijn:
"Het CvTE is een zelfstandig bestuursorgaan zonder eigen
rechtspersoonlijkheid. Het CvTE kan daarom in deze civielrechtelijke
procedure niet als procespartij optreden." |
Het hof heeft daarom ook in overleg met beide partijen het CvTE als
gedaagde vervangen door de Staat der Nederlanden. Omdat de
Staat nu gedaagde is, ligt een gang naar de bestuursrechter in
plaats van de burgerlijk rechter voor de hand. Het arrest gaat
uitgebreid in op de taakverdeling tussen burgerlijk recht en
bestuursrecht en concludeert dat een gang naar de bestuursrechter
hier de juiste weg is.
Geen inhoudelijke beoordeling
In het bestuursrecht is uitdrukkelijk opgenomen dat er:
"... geen beroep kan worden ingesteld tegen een besluit inhoudende een
beoordeling van kennen of kunnen van een kandidaat of leerling die
ter zake is geëxamineerd of op enigerlei andere wijze is getoetst,
dan wel inhoudende de vaststelling van opgaven, beoordelingsnormen of
nadere regels voor die examinering of toetsing." |
Naar het oordeel van het hof is dit echter niet aan de orde bij de
zaak rond het Centraal Examen Frans. Het CvTE heeft immers toegegeven
dat het correctievoorschrift niet volledig was. Het gaat om de verdere
afhandeling van de zaak door de Staat, zoals het aanpassen van de
N-termen. Daartegen kan wel beroep worden ingesteld, hoewel volgens
de jurisprudentie de toetsing beperkt is; het gaat slechts om de
vraag of er aan de formele voorschriften die krachtens wetgeving
in formele zin zijn gesteld, is voldaan.
Geen goede voorlichting
Het oorspronkelijk vonnis van de voorzieningenrechter in augustus
2017, waarin de vordering wordt afgewezen, wordt door het hof
vernietigd. Deze rechter had zich niet ontvankelijk moeten verklaren
en had geen uitspraak mogen doen. Wel moet de eisende partij de
proceskosten betalen. Omdat rond de examenuitslag geen melding is
gemaakt van de mogelijke bezwaar- en beroepsprocedure, oordeelt het
hof dat er alsnog bezwaar gemaakt kan worden bij de school.
De
volledige uitspraak is hier te lezen.
gk
|
Wanneer is een berekening eigenlijk exact?
Ondanks de vrij uitvoerige omschrijving in diverse syllabi van
wat er onder de opdracht 'bereken exact' wordt verstaan, blijkt
er onder wiskundedocenten toch nog regelmatig onenigheid te bestaan
over het beoordelen van leerlingwerk en met name de beoordeling
van de antwoorden op opgaven. Een van de kwesties die tot onenigheid
aanleiding heeft, is het beoordelen van een antwoord dat niet in een
breuk maar in decimale vorm is genoteerd.
Miriam van den Bosch legde een dergelijke kwestie voor aan het
CvTE. Dit naar aanleiding van een schoolexamenopgave in 5 vwo waarvan
het exacte antwoord 2/ 5 moest luiden. Moet een
algebraïsche berekening met alle tussenstappen die resulteert in
het antwoord 0,4 in dat geval goedgekeurd worden? Een van haar argumenten
was dat je kunt verwachten dat een wiskunde B leerling geen grafische
rekenmachine nodig heeft voor het herleiden van de breuk 2/ 5
tot het decimale antwoord 0,4.
Het antwoord dat het CvTE aan Miriam van den Bosch gaf,
luidde als volgt:
"U heeft een vraag gesteld over de beoordeling van een van uw
schoolexamenvragen (voor vwo 5) waarin u vraagt naar een exacte
berekening met als eindantwoord 2/5.
Het is inderdaad verstandig om al op de schoolexamens aan te sluiten
bij de examenwerkwoorden die op de centrale examens worden
gehanteerd. Het cohort vwo 5 (schooljaar 2017-2018) heeft op de
centrale examens te maken met de vernieuwde examenwerkwoordenlijst
die met ingang van examenjaar 2019 gehanteerd wordt (meer informatie
over deze nieuwe lijst vindt u in
dit
artikel van het CvTE in Euclides).
Als in een vraag een exacte berekening wordt gevraagd en het
eindantwoord geschreven kan worden als een breuk waarvan de
decimaalontwikkeling eindig is, dan mag de kandidaat kiezen voor de
(al dan niet vereenvoudigde) breuk als eindantwoord maar ook voor die
eindige decimaalontwikkeling: binnen de setting van de eindexamens
zien wij beide schrijfwijzen als gelijkwaardig.
In uw bericht schrijft u: "
dat 2/5 = 0,4 en
heeft hier geen GR voor nodig". Dat hiervoor geen GR 'nodig' is, is
in deze geen argument. Het examenwoord 'exact' geeft onder meer aan
dat de berekening uitgevoerd moet worden zonder gebruik te maken van
de specifieke opties van de grafische rekenmachine. Elke
rekenmachine, ook een niet-grafische, geeft 0,4 als uitkomst." |
Wellicht is er zo weer wat meer duidelijkheid gekomen over deze kwestie.
De
lijst examenwerkwoorden die met ingang van 2019 van kracht is, kunt u hier
bekijken. In WiskundE-brief 771 hebben we aandacht besteed aan de verschillen
tussen de 'oude' lijst, die geldig is tot en met 2018, en de nieuwe lijst.
|
Evaluatie invoering vernieuwde vwo examenprogramma
SLO voert een evaluatie uit naar de invoering van de vernieuwde
examenprogramma's wiskunde. We zijn op zoek naar docenten die mee
willen doen aan een vragenlijstonderzoek in april 2018. Het gaat
bij dit onderzoek om de eindmeting voor wiskunde A en B in klas 5
en 6 van het vwo. U kunt kiezen of u alleen zelf meedoet of dat u
ook uw leerlingen laat deelnemen.
We willen van u weten hoe volgens u de invoering verloopt en wat de
vernieuwing betekent voor docenten en leerlingen. Zo krijgen we
een beter zicht op zaken die goed gaan en onderdelen die nog wat
extra aandacht verdienen, zodat we gericht aanvullende acties in
kunnen zetten.
Onder de deelnemers verloten we een boekenbon van € 100,= en
vijftien boekenbonnen van € 50,=.
Wilt u meedoen, alleen of met één of meer van uw klassen?
Meld
u dan aan via deze link. Alvast heel hartelijk dank voor uw
inspanningen.
Maud Heijnen, SLO
|
U-Talent Conferentie 2018
Op dinsdag 10 april 2018 vindt de jaarlijkse U-Talent Conferentie
plaats met als thema 'Leren van elkaar'. Het programma omvat een
openingslezing, twee workshoprondes en het Bètafestival. Op dit
festival presenteren leerlingen van de U-Talent partnerscholen hun goed
geslaagde en inspirerende schoolprojecten rondom bèta en techniek.
De openingslezing wordt verzorgd door prof. dr. Arwen Deuss,
hoogleraar ' Structuur en compositie van de diepe aarde' aan de
Universiteit Utrecht. Zij doet onderzoek naar seismische tomografie
en haar lezing heeft dan ook de toepasselijke titel " De wereld
binnenstebuiten".
Daarnaast kunt u kiezen uit ongeveer 15 workshops, waaronder:
- Een voordracht over muzikale reflecties op symmetrie.
- Het gebruik van geschiedenis tijdens de wiskundeles.
- Escape Rooms in het onderwijs.
- Onderwijs ontwerpen met patronen.
De conferentie wordt op dinsdag 10 april 2018 van 12:30 tot 19:00 uur
op het Utrecht Science park de Uithof gehouden. Deelname kost € 195,=
maar is uiteraard gratis voor de docenten, technisch onderwijsassistenten
en schoolleiders van onze 44 partnerscholen.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Pidag-lezing 2018
Op woensdag 14 maart 2018 is het weer Pi-dag. Voor de zevende
keer organiseert Lyceum Sancta Maria op deze dag een
pidag-lezing. De lezing wordt dit keer gegeven door Clara
Stegehuis.
Clara Stegehuis is verbonden aan de vakgroep Networks van
de TU Eindhoven en is vorig jaar verkozen tot een van de
' Faces of Science'. De titel van haar lezing luidt ' Hoe
ziet jouw facebooknetwerk eruit?'.
Olie en sterrenstelsels
Het facebooknetwerk is een van de vele netwerken om ons heen.
Netwerken zijn werkelijk overal te vinden. Denk bijvoorbeeld aan
het internet, aan het wegennet of aan het brein. Clara
Stegehuis zal laten zien dat al die netwerken in veel opzichten
sprekend op elkaar lijken. Zo is er bijvoorbeeld ooit een
wiskundig model ontwikkeld voor de stroming van olie in de aardkorst
waarmee nu ook heel mooi de vorming van sterrenstelsels kan
worden beschreven.
De lezing wordt op woensdag 14 maart 2018 vanaf 19:30 uur gehouden
in de aula van Lyceum Sancta Maria aan de Van Limburg Stirumstraat
4 te Haarlem. De toegang is gratis maar u moet zich wel vooraf
aanmelden via www.sanctamaria.nl of
evenement.sancta.nl.
|
Advertenties
Wiskundeonderwijs kan echt leuker en beter
Laat leerlingen onderzoekend leren, vertelt Dirk Garssen,
eerstegraads wiskundedocent. Met behulp van leervormen als
bijvoorbeeld apps en filmpjes. Dan gaat wiskunde leven. We zijn
nu bezig met online lectures en games. De HAN-Master wiskunde
heeft mijn ogen geopend.
Meer weten?
Kom
naar de open avond op 21 maart 2018.
|
|
|
6 april 2018: Leve de Wiskunde!
|
Gratis regiobijeenkomsten wiskunde
Bent u zich aan het oriënteren op een nieuwe lesmethode wiskunde
of op een nieuwe editie? En wilt u meer weten over gepersonaliseerd
leren binnen het vak wiskunde? Kom dan naar één van onze gratis
regiobijeenkomsten.
Naast de sessie ' Gepersonaliseerd leren in de praktijk' kunt u
methodepresentaties van zowel Getal & Ruimte als Moderne
Wiskunde bijwonen.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
|
|