In WiskundE-brief 791 berichtten we over het concept visiedocument van het
bestuur van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW),
opgesteld op verzoek van curriculum.nu. Na een korte periode van
besprekingen en schriftelijke reacties is nu
de
definitieve versie van dit visiedocument gepubliceerd.
Het rapport is op verzoek van het bestuur van de
NVvW
geschreven door de werkgroep onderwijs van het
Platform Wiskunde
Nederland (PWN), onder voorzitterschap van professor
Jan Karel
Lenstra. Zoals gemeld in
WiskundE-brief 791 bevat het rapport een paar
interessante voorstellen die op basis van de reacties nu voor een
deel wat anders zijn geformuleerd. Ik licht er een paar zaken uit,
zonder daarmee de illusie te willen geven het stuk van 8 pagina's
daarmee samen te vatten.
Proces en product
Het rapport benadrukt dat op alle onderwijsniveau's de aandacht,
zowel in leeractiviteiten als in toetsing, niet uit moet gaan naar
het product (de oplossing) maar naar het proces (de redenering). In
dat kader wordt opgeroepen tot voorzichtigheid en zorgvuldigheid bij
de ontwikkeling van digitaal lesmateriaal en van digitale toetsing.
Informatieverwerking en onzekerheid
Het domein
informatieverwerking en onzekerheid (in de eerste
versie nog aangeduid met de term
statistiek) neemt volgens
het rapport in het wiskundeonderwijs een bijzondere positie in.
Overal in de maatschappij vinden we kwantitatieve informatie, zoals
in het nieuws, in de gezondheidszorg of in de politiek. Voortdurend
worden er onderzoeksresultaten geciteerd en conclusies getrokken.
Dat gebeurt niet altijd op een correcte manier. Kennis van
informatieverwerking en onzekerheid is vereist voor kritisch
burgerschap.
Digitale geletterdheid
Het rapport ziet een belangrijke rol voor wiskunde weggelegd bij het
ontwikkelen van redeneervaardigheden, algoritmisch denken en digitale
geletterdheid. In dat kader is ook het gebruik van ICT van belang
maar voor de duidelijkheid wordt benadrukt dat wiskunde zonder ICT
belangrijk blijft, ook bij de examinering. Ook in de onderbouw moet
er meer aandacht voor informatieverwerking komen.
Rekenen
Het rapport pleit voor een doorgaande leerlijn vanuit het basisonderwijs
waarbij
in de onderbouw de leerstof van de rekenniveaus 2F en 3F
systematisch wordt behandeld en getoetst. De aansluiting van
basisonderwijs naar voortgezet onderwijs vraagt aandacht, niet aleen
wat betreft het rekenen maar ook wat betreft de informatieverwerking en
onderwerpen uit algebra en meetkunde.
Rekenen dient een plaats te hebben als basisvaardigheid binnen de
wiskunde en als functioneel rekenen in vakken als aardrijkskunde,
economie, natuurkunde, scheikunde, biologie en techniek. Voor het
vmbo wordt daarnaast gedacht aan een rekenvak dat voor alle leerwegen
gelijk is. In de bovenbouw moet rekenen worden onderhouden binnen
de wiskunde en andere vakken. De toetsing moet binnen de bestaande
examens voor de in aanmerking komende vakken plaatsvinden.
Vmbo
Het rapport pleit in verband met de huidige aansluitingsproblemen
voor een substantiële aanpassing van de wiskundeprogramma's op het
vmbo. Denk bij de genoemde aansluitingsproblemen bijvoorbeeld aan
de overgang van vmbo naar havo. In navolging van andere adviezen
pleit het rapport voor de invoering van een burgerschapsdeel, een
beroepsdeel en eventueel een keuzedeel. Het keuzedeel richt zich
op de aansluiting op havo en op specifieke mbo-opleidingen.
Tweede fase havo/vwo
Het rapport pleit voor drie
clusters van eindtermen:
- Informatieverwerking en onzekerheid (combinatoriek, kansrekening,
schatten en toetsen, beschrijvende statistiek), aangevuld met
onderwerpen uit de discrete wiskunde.
- Algebra, analyse en meetkunde.
- Verdieping in algebra, analyse en meetkunde en een compacte
module kansrekening en statistiek.
Het eerste cluster moet een soort basispakket vormen. Het tweede
cluster is bestemd voor leerlingen die een economische of
toegepaste bètastudie willen doen. Leerlingen die een
fundamentele bètastudie of een technische studie ambiëren,
vinden een plek binnen de laatste twee clusters.
In tegenstelling tot de eerdere versie wordt in het uiteindelijke rapport
de relatie tussen de eindtermen en de organisatie van het onderwijs
in
vakken nu open gehouden. Die relatie zou zelfs per school kunnen
verschillen.
gk