nummer 796, 24 decem­ber 2017

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4700 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Zakken op de rekentoets niet meer mogelijk

 
Het is nu defini­tief. Al in dit school­jaar (2017-2018) telt het cijfer voor de reken­toets ook op het vwo niet meer mee voor het behalen van het diploma. Wel is het moge­lijk om het behaal­de cijfer te laten meetel­len voor het behalen van het judici­um cum laude. Ook wordt het behaal­de cijfer voor de reken­toets vermeld op de cijfer­lijst.
Op vrijdag 15 decem­ber 2017 ging de minis­terraad akkoord met het voor­stel van minster Slob om de reken­toets al in dit school­jaar niet te laten meetel­len in de slaag-zakrege­ling op het vwo. Daarmee is de weg vrij voor de noodza­kelijk aanpas­sing van de wet- en regelge­ving omtrent de reken­toets. Voor het huidige school­jaar gaan de volgen­de regels gelden:
  • De reken­toets wordt afgeno­men maar het cijfer telt niet meer mee voor het behalen van het diploma.
  • Alleen dit jaar mag het cijfer voor de reken­toets naar belie­ven wel of niet mee worden geteld voor het judici­um cum laude.
  • Het cijfer wordt vermeld op de cijfer­lijst.
  • Het aantal moge­lijkhe­den om de reken­toets af te leggen, blijft gelijk. De extra afname­dag, met versnel­de norme­ring, komt te verval­len.
Voor leerlin­gen in de overige school­soorten (havo en vmbo) veran­dert er niets ten opzich­te van de huidige situa­tie.
De procedu­re om de regelge­ving te wijzi­gen, is onder­tussen in gang gezet. Ver­wacht wordt dat deze wijzi­ging in gaat per 1 april 2018. Scholen en leerlin­gen worden hier­over te zijner tijd nader geïnfor­meerd.
In 2017 gezakt?
Op de vraag hoeveel leerlin­gen vorig jaar gezakt zijn op de reken­toets, is nog steeds geen duide­lijk ant­woord voorhan­den. Het lijkt om een klein aantal te gaan. Wat we weten, is dat er bij het laatste eindexa­men 630 vwo-leerlin­gen (1,5%) deelna­men aan de extra herkan­sing in mei. Uitein­delijk haalde bij het examen 2017 slechts 0,2% van de kandida­ten een onvol­doende eindcij­fer voor de reken­toets. Bij de leerlin­gen met een CM-profiel, waar in eerdere jaren nog veel onvol­doendes vielen, betrof het uitein­delijk slechts 0,4% van de kandida­ten.

 

Toezicht op het CvTE beter geregeld

 
Met ingang van 1 januari 2018 is het toe­zicht op het College voor Toetsen en Examens (CvTE) door de Inspec­tie van het Onder­wijs beter gere­geld. Dit lijkt onder andere het gevolg te zijn van de toene­mende kritiek op het functio­neren van het CvTE.
De afhande­ling van klach­ten door het CvTE en de onmoge­lijk­heid om tegen beslis­singen in beroep te kunnen gaan, hebben soms kwaad bloed gezet. In de Wiskun­dE-brief is in het verle­den uitge­breid aan­dacht besteed aan de petitie voor een adequa­te beroeps­procedu­re, opge­steld naar aanlei­ding van een slepen­de zaak rond een examen­opgave bij wiskun­de A/C. Zie bijvoor­beeld WiskundE-brief 755. Veel bekend­heid kreeg ook het kort geding dat een 18 jarige scholie­re in Breda na het examen Frans in 2017 tegen het CvTE aanspan­de.
In de vaste commis­sie voor Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap van de Tweede Kamer zijn al eerder harde woorden geval­len over de afwikke­ling van klach­ten van docen­ten door het CvTE. Zie hier­voor ook WiskundE-brief 744. De Tweede Kamer sprak zich als geheel ook reeds uit voor een betere reactie van het CvTE op kritiek van vakdo­centen met betrek­king tot het correc­tievoor­schrift. Zie hier­voor WiskundE-brief 746.
Gestruc­tureerd toe­zicht
Vanaf de oprich­ting van het CvTE ligt het toe­zicht op deze organi­satie al bij de onder­wijsin­spectie. Die rege­ling was echter slechts bij weini­gen bekend en het toe­zicht leek tot voor kort ook niet veel om het lijf te hebben. Met ingang van 1 januari 2018 heeft het toe­zicht nu een stevi­ger basis gekre­gen. In het Onder­zoekska­der College voor Toetsen en Examens worden twee zaken gere­geld:
  1. Een jaar­lijkse risicoa­nalyse
    De jaar­lijkse risicoa­nalyse bestaat onder andere uit het analyse­ren van signa­len en meldin­gen over het naar behoren uitvoe­ren van de wette­lijke taken.
  2. Een drie­jaar­lijks onder­zoek
    Het drie­jaar­lijks onder­zoek impli­ceert onder andere het steek­proefs­gewijs opvra­gen van informa­tie en analy­ses en gesprek­ken met door het CvTE inge­schakel­de deskun­digen.
De inspec­tie gaat werken met een waarde­rings­systeem dat voor­ziet in de waarde­ringen goed, voldoen­de en kan beter. Als blijkt dat het CvTE niet aan zijn wette­lijke op­dracht heeft voldaan of dat de kwali­teit van het functio­neren onvol­doende is, zijn sanc­ties moge­lijk, waaron­der als uiter­ste middel het ingrij­pen van de minis­ter.
gk
bron: Brief minis­ter van Engels­hoven met bijla­gen.

 

De havo eindexamenresultaten nader bekeken

Vooral in WiskundE-brief 783 heb ik al wat aan­dacht besteed aan de eerste eindexa­mens havo volgens het nieuwe examen­program­ma. Onlangs heeft het ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap (OCW) via de Dienst Uitvoe­ring Onder­wijs (DUO) tradi­tiege­trouw een berg aanvul­lende gege­vens ver­strekt. Met die gege­vens ga ik hieron­der nog wat dieper in op de nieuwe havo eindexa­mens.
Zo tegen kerst ver­strekt DUO ieder jaar een over­zicht waarin voor alle scholen en voor alle vakken de gemid­delde cijfers voor het school­examen (SE) en voor het Cen­traal Examen (CE) worden vermeld. Op basis van deze op één deci­maal afgeron­de cijfers kan niet alleen een betere schat­ting gemaakt worden van de lande­lijke gemid­delde examen­cijfers maar kan ook de relatie tussen de SE-cijfers en CE-cijfers nader worden onder­zocht.
Discre­pantie SE-CE
Een jaar of tien geleden was er veel politie­ke aan­dacht voor de discre­pantie tussen de school­examen­cijfers en de cijfers voor het CE. De CE-cijfers waren vaak bedui­dend lager dan de SE-cijfers en sommige scholen werden ervan ver­dacht dat zij hun verwach­te lage CE-cijfers bewust met hoge SE-cijfers tracht­ten te compen­seren. De inspec­tie reageer­de hierop door veel aan­dacht te schen­ken aan het ver­schil tussen CE- en SE-cijfers. Hier­door werd dit ook een belang­rijk punt van aan­dacht voor school­leiders. Sinds 2012 bestaat er de eis dat alleen het gemid­delde van de CE-cijfers al voldoen­de moet zijn om te slagen.
De laatste jaren zien we bij veel wiskun­devak­ken echter het omge­keerde ver­schijn­sel: de CE-cijfers zijn de SE-cijfers voorbij ge­streefd, soms zelfs op een specta­culaire manier. Ik heb dat in de WiskundE-brief al vaker aan de orde gesteld.
Trend­breuk of niet?
Laten we eens kijken in hoever­re het nieuwe havo-examens een ander licht werpt op de examen­resulta­ten.
Bij wiskun­de B liggen het SE-gemid­delden de laatste jaren stabiel op ruim 6,2. De CE-gemid­delden liggen daar behoor­lijk boven en sprin­gen wat heen en weer. Van een echte trend­breuk lijkt op dit moment ook nog geen sprake; het SE-gemid­delde ligt nog steeds flink onder het CE-gemid­delde.
Bij wiskun­de A lijkt er wel sprake te zijn van een trend­breuk. Voor het eerst liggen zowel de SE-cijfers als de CE-cijfers gemid­deld weer een stukje lager. Ze liggen weer onge­veer op het niveau van het begin van dit decenni­um, toen het vorige curricu­lum nog 'nieuw' was. Het Cen­traal Examen viel bepaald niet mee maar ook op de school­examens werd er met het nieuwe program­ma lager ge­scoord. Veel docen­ten gaven na het examen lucht aan hun gevoel dat het ver­schil tussen het oude en nieuwe wiskun­depro­gramma groot en soms proble­matisch was. De gege­vens lijken dit gevoel nu te bevesti­gen.
 
Een middel­matig ver­schil
In het boven­staande hebben we alleen gewogen gemid­delden van school­gemid­delden met elkaar vergele­ken. Het is mis­schien aardig om, in lijn met het nieuwe statis­tiekpro­gramma van wiskun­de A, ook eens wat aan­dacht te beste­den aan de verde­ling van die school­gemid­delden. Hier­naast is die verde­ling zicht­baar gemaakt met behulp van box­plots. In die box­plots zijn de gege­vens van instel­lingen met minder dan 10 examen­kandida­ten weggela­ten. Verder is er met leerlin­genaan­tallen geen reke­ning gehou­den. De kwartie­len zijn, zoals dat hoort maar niet altijd wordt gedaan, via lineai­re interpo­latie bepaald.
De mediaan van 2016 ligt buiten de 'box' (het deel tussen het eerste en derde kwar­tiel) van 2017 en anders­om. Volgens een van de vuistre­gels die bij het CE havo wiskun­de A worden gehan­teerd, is er daarom sprake van een "middel­matig ver­schil" tussen de havo wiskun­de A examen­resulta­ten van 2016 en 2017.
Correla­tie
In hoever­re deden de havo-afdelin­gen van scholen die in 2016 hoog scoor­den bij het CE, het ook goed in 2017? De correla­tie (r) tussen deze twee zaken blijkt onge­veer 0,5 te zijn, op de grens tussen zwak en matig. De correla­tie tussen 2015 en 2016, twee jaren met een iden­tiek examen­program­ma, was ook onge­veer 0,5. Wat dat betreft is er bij wiskun­de A dus geen sprake van een trend­breuk.
gk

 

Waarom lopen onze PISA-scores terug?

Een jaar geleden werden de resulta­ten van het Program­me for Interna­tional Student Assess­ment (PISA) gepre­sen­teerd, een interna­tionaal onder­zoek dat elke drie jaar onder vijf­tienja­rigen wordt gehou­den. In dat onder­zoek viel onder andere de achter­uitgang van de 'wiskun­dige gelet­terd­heid' bij de Neder­landse kinde­ren op. Zie hier­voor ook WiskundE-brief 759.
De achter­uitgang van de scores heeft ook het ministe­rie aan het denken gezet. Een vorig jaar in op­dracht van het ministe­rie uitge­voerd onder­zoek van SLO naar mogelij­ke oorza­ken is in novem­ber 2017 gepubli­ceerd.
Het ministe­rie van OCW had al in decem­ber 2016, nog voor de ver­schij­ning van de onder­zoeksre­sulta­ten aan SLO ge­vraagd om "een leer­plankun­dige analyse" te maken met als doel de PISA-resulta­ten beter te kunnen duiden en te achter­halen of aanpas­singen in ons curricu­lum moge­lijk oorzaak zijn van de dalende presta­ties. Die analyse is in oktober, novem­ber en decem­ber 2016 uitge­voerd en heeft in juli 2017 geleid tot een publica­tie die, voor zover ik kan nagaan, pas vier maanden later is gepubli­ceerd. Het onder­zoek betreft alle terrei­nen van het PISA onder­zoek maar ik beperk mij in deze bijdra­ge tot wat er over de 'wiskun­dige gelet­terd­heid', wordt opge­merkt.
Duide­lijke daling
PISA han­teert een systeem waarbij de gemid­delde score van alle OECD landen in 2003 op 500 wordt gesteld terwijl de bijbeho­rende stan­daardaf­wijking op 100 wordt gesteld. In 2003 bedroeg de gemid­delde score bij wiskun­de in Neder­land 538, overeen­komend met een z-score van 0,38. In 2015 was dit gedaald tot 512, een afname van 26 punten, overeen­komend met een kwart stan­daardaf­wijking. De tussen­liggen­de metin­gen (PISA wordt elke drie jaar afgeno­men) laten zien dat het om een een vrij constan­te afname gaat.
De leerlin­gen waar het om gaat, zijn aan het begin van het onder­zoeks­jaar steeds 15 jaar oud en zitten voor het groot­ste deel in een derde of vierde klas van vmbo, havo of vwo. Als we kijken naar die afzon­derlij­ke school­types, dan zien we nog sterke­re dalin­gen van zo rond de 37 punten.
Het rapport noemt als mogelij­ke verkla­ring voor deze neer­gang per school­type de 'opwaart­se druk'. Dat is het ver­schijn­sel dat leerlin­gen steeds hogere oplei­dingen kiezen waar­door de vaardig­heid van de leerlin­gen binnen een bepaald school­type daalt. Je ziet inder­daad in klas drie een duide­lijke afname van vmbo en een groei van havo/vwo. Maar deze ver­schui­ving vond vooral vóór 2010 plaats en kan moei­lijk als verkla­ring ge­bruikt worden voor ontwik­kelin­gen in de periode 2009-2015. Daarbij komt dat niet duide­lijk is in hoever­re 'opwaart­se druk' van invloed is op de gemid­delde scores van de gehele groep.
Domei­nen
De onder­zoekers hebben ook gekeken naar het score­verloop in de vier leer­stofdo­meinen vorm & ruimte, verande­ring & rela­ties (formu­les etc.), hoeveel­heid (rekenen) en onzeker­heid & gege­vens (kans en statis­tiek). Helaas zijn hier­over alleen voor de jaren 2003 en 2012, toen de wiskun­de het hoofdon­derwerp was, gege­vens bekend. In de figuur hieron­der zijn de de ontwik­kelin­gen in beeld ge­bracht.
Opmerke­lijk is de rela­tief sterke daling in het domein verande­ring & rela­ties en de lichte stij­ging in het domein hoeveel­heid. De onder­zoekers denken dat beide ontwik­kelin­gen samen­hangen met de invoe­ring van de referen­tieni­veau's (Taal en) Rekenen rond 2010. Dat heeft te maken met een ver­schui­ving in aan­dacht maar moge­lijk ook met lesuren wiskun­de die zijn inge­ruild voor rekenen.
Helaas wordt er niet nader inge­gaan op de wijze waarop PISA de catego­rieën hoeveel­heid en verande­ring & rela­ties han­teert. Afgaan­de op de in 2013 vrijge­geven voor­beeldop­gaven vallen ook wat ingewik­kelder bereke­ningen, zoals bijvoor­beeld het bereke­nen van de terug­verdien­tijd van investe­ringen, binnen het domein verande­ring & rela­ties, zonder dat daar formu­les aan te pas hoeven te komen. Ook het inter­prete­ren van bijvoor­beeld tussen­tijden bij een fiets­tocht valt binnen dit domein. Het domein hoeveel­heid lijkt gereser­veerd te zijn voor vrij eenvou­dige 'recht toe recht aan' bereke­ningen, zoals het bereke­nen van 2,5% van 4800.
Leer­stof
Overeen­komstig de op­dracht van OCW is ook nage­gaan in hoever­re de vragen van het PISA-onder­zoek aanslui­ten bij de leer­stof in de onder­bouw. Dat viel nog niet mee omdat ook voor de onder­zoekers de opgaven, afge­zien van enkele voor­beeldop­gaven, geheim zijn. Een paar mogelij­ke hiaten werden gecon­sta­teerd op het vmbo. Leerlin­gen van het vmbo die geen wiskun­de kiezen, krijgen geen kansre­kening en komen niet in aanra­king met kwadra­tische verban­den. Het omzet­ten van percen­tages in een verme­nigvul­digings­factor wordt alleen voor vmbo GT genoemd als tussen­doel. Voor de leerlin­gen die de basisbe­roepsva­riant van het vmbo volgen, zijn formu­les met letters en de stel­ling van Pythago­ras vaak onbe­kend.
De onder­zoekers trekken deze conclu­sie niet maar je mag op grond van deze mogelij­ke hiaten in de leer­stof verwach­ten dat de eerder genoem­de 'opwaart­se druk' eerder een posi­tief dan een nega­tief effect op de ontwik­keling van de PISA-scores zou moeten hebben. Leerlin­gen stromen immers meer door naar een hoger school­type, waar­door de kans groter is dat ze alle relevan­te leer­stof ook gezien hebben.
Soorten opgaven
Er is ook nog op een andere manier gekeken naar ver­schil­len tussen de opgaven waaraan onder­bouw­leerlin­gen in Neder­land gewend zijn en die in andere landen gebrui­kelijk zijn. Een door PISA gehan­teerde inde­ling is:
  • Routine-opgaven.
  • Redac­tiesom­men ("word pro­blems") met een eendui­dige oplos­sing.
  • Opgaven die een wiskun­dige redene­ring verei­sen.
  • Toepas­singsop­gaven, min of meer authen­tieke pro­bleemsi­tuaties die met behulp van wiskun­de opge­lost moeten worden.
Een verge­lijking van Neder­land met ander landen, ver­richt op basis van de inschat­tingen van deelne­mers aan het PISA-onder­zoek, laat weinig ver­schil­len zien. Er is hoog­stens wat minder sprake van redac­tiesom­men en wat meer sprake van toepas­singsop­gaven. Opmerke­lijk is wel dat in het onder­zoek de leerlin­gen van mening zijn dat de Neder­landse wiskun­dedo­cent veel minder aan­dacht be­steedt aan wiskun­dig denken, zoals reflec­tie op aanpak van een pro­bleem of de ontwik­keling van wiskun­dige concep­ten. In dit kader ver­meldt het onder­zoek dat PISA geen signifi­cant verband laat zien tussen de behaal­de scores en de aan­dacht voor wiskun­dige denkac­tivitei­ten.
Weinig duide­lijk­heid
Ik heb hierbo­ven maar een paar van de vele interes­sante zaken bespro­ken die in het rapport van SLO aan de orde komen. Toch ben ik van mening dat er in dit SLO-rapport maar weinig licht wordt gewor­pen op de mogelij­ke oorza­ken van de dalende PISA scores. De conclu­sies en aanbeve­lingen komen op mij dan ook niet erg doortim­merd over.
gk

 

Ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde

 
Voor de ontwik­keling van een nieuw curricu­lum voor het primair en voortge­zet onder­wijs zijn er negen ontwik­kel­teams samenge­steld. Op de website curricu­lum.nu kunt u komend jaar lezen over de ervarin­gen en opbreng­sten van ontwik­kelteam Rekenen & Wiskun­de. U leest daar welke vragen de teamle­den hebben, welke dilemma's er aan bod komen en hoe u het team van feed­back kunt voor­zien.
Het ontwik­kelteam Rekenen & Wiskun­de bestaat uit de leraren Anousch­ca Braken­hoff, Esther van Dooren, Elisja Giep­mans, M. ten Hoff, Lia Jaspers, Marian­ne Lam­briex- v.d. Heijden, Dorty van der Male, Maarten Mueller, Sonja Pauls­sen, Marieke van Raven­horst, Lotte Schou­ten-de Beijer, Lisette Steen­bakkers en de school­leiders Monique van Tiel (PO) en Marco Stoppe­lenburg (VO).
Hoe gaan de teams aan het werk?
De teams komen tussen februa­ri 2018 en februa­ri 2019 in vier ontwik­kelses­sies bij elkaar. Elke ontwik­kelses­sie bestaat uit drie dagen team­werk. Er is een gezamen­lijke start- en slotses­sie met de andere ontwik­kel­teams. Daarin kunnen de teams ideeën uitwis­selen en ervarin­gen delen. In de perio­des tussen de ontwik­kelses­sies hebben de teams contact met de ontwik­kelscho­len om ideeën te toetsen en feed­back te ontvan­gen. Ook verzame­len de teams feed­back onder vakvere­nigin­gen en andere netwer­ken, vervolg­onder­wijs, belang­hebben­den en belang­stellen­den. Afhanke­lijk van de behoef­te kunnen de teams specia­listen inhuren vanuit bijvoor­beeld de vakvere­nigin­gen, het be­drijfs­leven of de weten­schap.
Zorgen van de NVvW
Het bestuur van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) heeft intus­sen zijn zorgen uitge­sproken over de snel­heid van het proces:
"Dit proces gaat in een hoog tempo. Het bestuur heeft zorg daar­over: over zo’n belang­rijk onder­werp als dit is het nodig om met elkaar van gedach­ten te kunnen blijven wisse­len, om elkaar uit te kunnen leggen wat bedoeld wordt met aller­lei begrip­pen, om de tijd te nemen om te onder­zoeken wat leerlin­gen in het vo nu en in de nabije toe­komst echt nodig hebben op het gebied van wiskun­de om in de maat­schap­pij en binnen vervolg­oplei­dingen uit de voeten te kunnen. Deze zorg laten we regelma­tig horen bij de Coördi­natie­groep van Curricu­lum.nu."

 

Nederlands Mathematisch Congres 2018

Op dinsdag 3 en woens­dag 4 april 2018 vindt het 54e Neder­lands Mathema­tisch Congres (NMC) plaats, georga­niseerd door het Konink­lijk Wiskun­dig Genoot­schap (KWG). Het KWG pakt dit jaar uit met een uitge­breid en zeer interes­sant congres. Details over dit congres kunt u via deze link vinden.
Het Neder­lands Mathema­tisch Congres duurt twee dagen en wordt ver­zorgd inclu­sief diner, avond­program­ma en over­nach­ting in de Konings­hof te Veldho­ven.
Docen­tendag
Een belang­rijk onder­deel van het NMC is de Docen­tendag op woens­dag 4 april 2018. Deze dag is een onder­deel van het NMC maar kan apart worden gevolgd. Docen­ten betalen voor alleen deze dag een bijdra­ge van € 40,=.
's Morgens kunt u op de docen­tendag twee wiskun­dige lezin­gen bijwo­nen die ge­schikt zijn voor een breed publiek. 's Middags organi­seren Wim Caspers (TU Delft) en Swier Garst (RSG Goeree en Over­flakkee en TU Delft) een speci­aal onder­wijspro­gramma. Medewer­kers aan dat program­ma zijn onder andere Jos Tolboom en Johan Gademan. Zij zullen wat dieper ingaan op de eerste resulta­ten van de nieuwe examen­program­ma's wiskun­de voor havo en vwo. Een belang­rijk onder­deel van de docen­tendag is verder de uitrei­king van de Pythago­ras­prijs voor het beste profiel­werk­stuk in de wiskun­de.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.

 

Netwerkbijeenkomsten rekenen voorjaar 2018

Het Steun­punt Taal en Rekenen VO nodigt reken­coördi­natoren, rekendo­centen, midden­mana­gers en school­leiders uit om deel te nemen aan een van de onder­staande regiona­le netwerk­bijeen­komsten:
datum regio adres
1 februa­ri 2018 Noord Dr. Nassau College, Locatie Penta, Indus­trieweg 3, 9402 NP Assen. Aanmel­den
8 februa­ri 2018 Midden Marnix College, Prins Bern­hard­laan 30, 6713 MC Ede. Aanmel­den
7 februa­ri 2018 Zuid De Rooi Pannen, Tuin­zigt­laan 12, 4812 XN EH Breda. Aanmel­den
De netwerk­groepen worden inhoude­lijk bege­leid door de reken­specia­listen Madelei­ne Vlie­gent­hart (vmbo) en Ria Brandt (havo en vwo). Het program­ma van de bijeen­komsten ziet er als volgt uit:
tijd onder­deel
14:00−14:30 uur Inloop met koffie/thee.
14:30−14:50 uur Korte plenai­re presen­tatie van het Steun­punt: het laatste nieuws.
14:50−15:00 uur Ontwik­kelin­gen met betrek­king tot het Plat­form Rekenon­derwijs Voortge­zet Onder­wijs (PReVO).
15:00−17:00 uur Inhoude­lijke netwerk­bijeen­komst.
Tijdens het inhoude­lijke deel van de bijeen­komst komen onder andere de volgen­de vragen aan bod naar aanlei­ding van de brief van de minis­ter over het rekenon­derwijs:
  • Wat is de rol van de rekenco­ördina­tor en wat is de rol van de rekendo­cent?
  • Hoe zien de rekenbe­leids­plannen van de ver­schil­lende scholen eruit? Neem in dit verband het rekenbe­leids­plan van uw school mee!
  • Maakt het uit of de reken­toets wel of niet meetelt? Staat het beleids­plan ook zonder de toets nog over­eind?
Deelna­me aan de regiona­le netwerk­bijeen­komsten is geheel gratis.

 

Laatste WiskundE-brief van 2017

 
2017 was weer een bewogen onder­wijs­jaar. Er trad een nieuw kabinet met een nieuwe onder­wijs­koers aan, het CvTE werd stevig onder vuur genomen en de bijl ging voorlo­pig in de reken­toets.
En er gebeur­de nog veel meer. Zo vocht men elkaar binnen de Onder­wijscoö­peratie de tent uit over het Leraren­regis­ter, ging de Digita­le Tussen­tijdse Toets commer­cieel en werden we op het Cen­traal Examen gecon­fron­teerd met een wel heel merk­waardi­ge manier van het bestraf­fen van afron­dings­fouten. U kunt de details van deze en andere gebeur­tenis­sen in uw kerstva­kantie alle­maal nog eens op uw gemak nalezen in het uitge­breide archief van de WiskundE-brief.
Onge­twij­feld wordt ook 2018 weer een jaar vol ontwik­kelin­gen binnen het wiskun­de- en rekenon­derwijs. Wij houden u daar in de WiskundE-brief ook in het nieuwe jaar weer graag van op de hoogte.
Fijne feestda­gen en een goed begin van 2018 toege­wenst.
Tineke van den Berg
Gerard Kool­stra
Ton Groene­veld

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Den Haag

Vanwege ziekte is er op onze school per direct een tijde­lijke vacatu­re voor een
Docent wiskun­de (0,8 fte)
Wij zoeken een collega die zo snel moge­lijk kan begin­nen en bij voor­keur een eerste­graads bevoegd­heid heeft. Docen­ten die nog stude­ren voor een bevoegd­heid nodigen we echter ook uit om te sollici­teren.
Op de website van onze school vindt u meer informa­tie. Uw sollici­tatie­brief met motiva­tie en curricu­lum vitae ontvan­gen wij graag uiter­lijk op 7 januari 2018 op vacatu­res@lyceumy­penburg.nl onder vermel­ding van "Vacatu­re docent wiskun­de vervan­ging".
 

 

Tweedegraads vacature te Amsterdam

Konink­lijke Visio Amster­dam zoekt een wiskun­de/nask leraar voor 0,6 fte met mini­maal een tweede­graads lesbe­voegd­heid wiskun­de en relevan­te werker­varing.
Konink­lijke Visio Onder­wijs ver­zorgt Speci­aal en Voortge­zet Speci­aal onder­wijs alsmede Ambulan­te Onder­wijskun­dige Begelei­ding voor slecht­ziende en blinde kinde­ren in Noord­west Neder­land. De functie is daar­door boeiend, afwisse­lend en zeker uitda­gend.
Volg deze link voor meer informa­tie over deze vacatu­re.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Bettermarks: de complete wiskundemethode voor VO-onderbouw

Via de WiskundE-brief laten we u de komende periode kennis­maken met de moge­lijkhe­den van de VO-metho­des van Better­marks. Dit is afleve­ring 4 van 7.
Hiatena­nalyse
  • De algorit­mes van Better­marks analyse­ren gegeven antwoor­den en zetten gecon­stateer­de hiaten automa­tisch om in persoon­lijke ontwik­kelpun­ten.
  • Per ontwik­kelpunt worden oefenin­gen-op-maat klaarge­zet waar­door de leer­ling op het juiste niveau wordt ge­bracht.
  • Door de conti­nue analyse van ontwik­kelpun­ten is geperso­nali­seerd leren écht moge­lijk.
Ga nu naar www.better­marks.nl voor een gratis demo-account en ervaar Better­marks zelf.
 

 

Verhoog de feestvreugde thuis tot ongekende hoogte

 
Dé kadotip voor ouders en leerlin­gen die vooruit willen met rekenen.
Maar natuur­lijk ook gewoon nuttig op school om zelf­standig te oefenen.
ffTrai­nen Rekenen Adap­tief voor 2F en 3F op basis van Mastery Lear­ning.
Ga naar www.fftrai­nen.nl voor nadere informa­tie.

 

De enige rekenmachine van deze tijd

Wiskun­dever­nieu­wing is nodig; daar zijn wij het roerend mee eens. Begin daar­voor eens bij het gebruik­te materi­aal. De HP Prime is de enige rekenma­chine van deze tijd: een snelle proces­sor, touch­screen, intuï­tieve app-bedie­ning, 3D grafie­ken en meer. Maar ook een simpele examen­stand en video's, lesmate­riaal en onder­steu­ning door échte docen­ten. Dezelf­de prijs als de concur­rentie. Maar u krijgt zoveel meer...
Beoor­deel dit zelf door uw leerlin­gen met de Prime te laten werken. Zonder kosten, zonder ver­plich­tingen maar wel mét alle onder­steu­ning. U ont­vangt een aantal Primes en kunt uw leerlin­gen zélf de proef op de som laten nemen. Wedden dat ze nooit meer iets anders willen?
Neem contact op met info@hp-prime.nl voor alle details!
 

 

 
   Het kan! Gediffe­renti­eerd en dyna­misch onder­wijs voor de hele klas
Voor een trial, pilot of demon­stratie ga naar vo.snap­pet.org/meer-weten/
   
 
Met behulp van uw huidige methode
 
 
Alle opgaven via Snappet (on-line)
 
Directe feed­back voor leer­ling en docent

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl