nummer 794, 3 december 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4700 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Steeds minder wiskundeles door bevoegde docenten
Voor het vak wiskunde geldt dat er relatief veel lessen
onbevoegd of onderbevoegd worden gegeven. De laatste cijfers
zijn van oktober 2016 en laten op dit gebied nog weinig
verbetering zien. Een lichtpuntje is misschien dat het
percentage onbevoegd gegeven wiskundelessen in het
tweedegraadsgebied wat afneemt.
Daar staat helaas tegenover dat juist daar de groep "niet bevoegd
maar wel benoembaar" sterk groeit. Het gaat in die groep onder
andere om docenten die bevoegd zijn voor een ander vak, om
zij-instromers en om studenten. Het resultaat van dit alles is dat
het percentage wiskunde-uren die niet worden gegeven door volledig
bevoegde docenten verder is gegroeid. In oktober 2016 werd nog
maar 79% van de wiskundelessen gegeven door volledig bevoegde docenten.
Dat is een procentpunt minder dan in oktober 2015. Op het vmbo
lag dat percentage nog een stuk lager; op het vwo lag dat percentage
gelukkig aanzienlijk hoger.
Status quo en dynamiek
De status quo is dus het ernstigst op het vmbo. Meer in het bijzonder
geldt dat voor scholen die alleen de basis- en kaderberoepsgerichte
leerweg aanbieden. De dynamiek van de ontwikkeling tekent zich echter
op het havo het meest duidelijk af. Hieronder heb ik voor de havo
die verschuiving in beeld gebracht.
Eerstegraads en tweedegraads
Voor de eerstegraads sector valt de zaak nog wel mee. Het percentage
bevoegd gegeven wiskundelessen daalde daar in twee jaar met slechts
0,5 procentpunt naar 84,2 %. Het tweedegraadsgebied laat een veel
ernstiger ontwikkeling zien. Daar daalde het percentage bevoegd
gegeven wiskundelessen van 79,6% in 2014 tot 77,3% in 2016.
Nog ernstiger?
De door mij in deze bijdrage verwerkte cijfers komen uit een
onderzoek van CentERdata, gedaan in opdracht van OCW.
Deze cijfers moeten met enige voorzichtigheid worden bekeken.
De onderzoekers wijzen er op dat schoolleiders meestal wel
goed op de hoogte zijn van de bevoegdheidssituatie op hun school maar
dat dit niet altijd het geval bleek te zijn bij de medewerkers die
de vragenlijst voor het onderzoek invulden. Het zou volgens de
onderzoekers daarom best wel eens zo kunnen zijn dat de
onderzoekscijfers soms een te rooskleurig beeld geven.
Oplossingen?
Natuurlijk is het lerarentekort een van de grootste oorzaken van
het probleem. Maar ook de combinatie werk-opleiding blijkt niet
zelden voor problemen te zorgen. Lerarenopleidingen kunnen of willen
niet altijd maatwerk bieden en scholen kunnen of willen niet altijd
het benodigde studieverlof geven. De inspectie deed in een onlangs
verschenen rapport de volgende suggesties voor een oplossing:
- Meer flexibiliteit in de bevoegdheidsregeling.
- Maatwerk, flexibiliteit en aanpassing van de scholing.
- Specialisatie van docenten: vakdocent óf leerlingbegeleider.
- Verbeteren van het lerarenimago.
Als inleiding op de voorgestelde oplossingen werd nog eens nadrukkelijk
het belang van een lesbevoegdheid onderstreept:
"Voor alle mogelijke oplossingsrichtingen geldt dat voorop staat dat geen
concessies gedaan mogen worden aan de (start)bekwaamheid van de docent.
De inspectie pleit daarom zeker niet voor het loslaten van een bevoegdheid
voor docenten." |
De Algemene Ledenvergadering van de VO-raad keurde jongstleden donderdag
onder andere de volgende actiepunten goed:
- Opleiding door de scholen van docenten, samen met lerarenopleidingen.
- Meer maatwerk en flexibiliteit bij de opleiding van zij-instromers.
- Een fundamentele discussie over het bevoegdhedenstelsel.
gk
Bronnen:
IPTO: bevoegdheden en vakken in het vo, peildatum 1 oktober 2016.
Inspectie van het Onderwijs: Risicoscholen onbevoegd lesgeven 2015/16 -2016/17.
VO-raad nieuws 30 november 2017.
|
Verbetering rekenniveau eind basisonderwijs?
Afgaande op
recent
gepubliceerde gegevens van DUO is het rekenniveau aan het eind
van het basisonderwijs de laatste tijd behoorlijk gestegen. Het
percentage leerlingen die het streefniveau 1S haalden, nam toe van
nog geen 42% naar ruim 48% terwijl het percentage leerlingen die
onder het fundamentele niveau 1F presteerden, halveerde.
Ongeveer een jaar geleden berichtten we in WiskundE-brief 757 op basis van rapportages
van het CvTE nog van stagnatie van de resultaten. Het doel dat minstens
85% van de leerlingen tenminste het "fundamentele niveau" 1F zou halen,
werd weliswaar gerealiseerd maar de beoogde score van 65% voor het "streefniveau"
1S werd bij lange na niet gehaald. Nu lijkt het erop dat er met betrekking tot
niveau 1S een belangrijke stap is gezet, alhoewel het gat tussen 65% en 48%
natuurlijk nog steeds behoorlijk groot is.
Eindtoetsen gelijkwaardig?
Het bepalen van de referentieniveau's gebeurt in de eindtoets in groep 8.
Tot voor kort was Cito de enige toetsaanbieder van belang maar in het afgelopen
schooljaar jaar maakte voor het eerst minder dan tweederde deel van de
leerlingen de
"Centrale
Eindtoets" van Cito. Bijna een kwart van de leerlingen maakte in plaats
hiervan de
IEP
eindtoets van bureau ICE en 9% van de leerlingen maakte in plaats hiervan de
eindtoets ROUTE 8.
Op "lezen" lopen de scores van de verschillende eindtoetsen behoorlijk uiteen
maar op "rekenen" valt dat mee.
Toch
maakt men zich op OCW enige zorgen over de vraag of alle eindtoetsen van gelijk
niveau zijn.
Overstappen loont
Nadere analyse van de DUO-gegevens laat het volgende zien:
- Bij de leerlingen die zowel in 2016 als 2017 de Cito Eindtoets maakten,
nam het percentage leerlingen die aan 1S voldeden met een paar procentpunten toe,
te weten van 44,3% naar 48,2%.
- Bij de scholen die overstapten naar de eindtoets van ICE, en vooral bij
overstappers naar Route 8, nam het percentage leerlingen die 1S haalden
sterk toe, te weten van ongeveer 39% naar 48,5% (ICE) en 55,3% (Route 8).
In hoeverre de sterke stijging bij het overstappen naar een andere eindtoets
in het voor- of nadeel pleit van de nieuwe toetsaanbieders, is een vraag die
ik hier niet behandel, laat staan beantwoord. Duidelijk is echter wel dat de
opkomst van alternatieven voor de Cito-eindtoets een rol heeft gespeeld bij
het stijgen van de scores met betrekking tot de referentieniveau's rekenen.
gk
|
Adviesinflatie
Een paar jaar geleden werd de wijze van advisering aan het eind
van het basisonderwijs behoorlijk veranderd. Een eindtoets werd
verplicht gesteld maar kreeg tegelijkertijd slechts de rol van
'second opinion' toebedeeld. Het oordeel van de leerkracht werd
leidend.
In 2013 voorspelde de vorg jaar overleden hoogleraar onderwijssociologie
Jaap Dronkers dat deze maatregel zou leiden tot hogere adviezen.
Begin 2016 werd dat op het ministerie nog betwist maar het beeld is
ondertussen wel duidelijk.
Hieronder probeer ik in één plaatje de ontwikkelingen in de
eindadviezen in het basisonderwijs in beeld te brengen.
Het speciaal basisonderwijs heb ik hierbij niet meegenomen.
In één oogopslag is het duidelijk dat binnen de advisering het
aandeel havo/vwo de laatste jaren is toegenomen. In de periode
2013-2015 was dat aandeel ongeveer 47% maar in het afgelopen
schooljaar groeide dat aandeel tot bijna 50%.
Meer gemengde adviezen
De gemengde adviezen werden tot 2015 steeds minder populair maar
zitten tegenwoordig weer in de lift. Dat heeft ermee te maken dat
scholen voor voortgezet onderwijs tot 2015 streng op die gemengde
adviezen werden afgerekend. Mede hierdoor is het lastig om
nauwkeurige uitspraken te doen met betrekking tot het vmbo. De
teruggang bij de leerwegen 'basis' en 'kader' lijkt mij duidelijk;
de snelle teruggang bij het vmbo-GT (mavo) wordt echter voor
een deel gecompenseerd door de gemengde adviezen vmbo-GT/havo.
Oorzaken
Adviezen die voornamelijk of alleen zijn gebaseerd op het oordeel van
de leerkracht leiden volgens sommigen gemiddeld tot wat hogere uitkomsten
dan adviezen op basis van landelijke toetsen. Als een van de factoren
wordt in dat verband de druk genoemd die ouders op de adviserende
leerkracht uitoefenen.
In 2016 en 2017 bleek dat de eindtoets bij een derde van de leerlingen
hoger uitpakte dan het voorlopig advies van de leerkracht. Volgens de
huidige regelgeving behoeft het advies van de leerkracht alleen in
een dergelijk geval te worden heroverwogen. Onderzoek van de inspectie
laat zien dat die heroverweging tot op heden bij lange na niet in alle
gevallen tot bijstelling van het advies leidde. De druk neemt echter wel toe.
Eindtoetsen vergelijkbaar?
Tot voor kort was de Citotoets de enige echte eindtoets. Daar is de
laatste tijd echter verandering in gekomen. Cito bezit op dit moment
nog maar ongeveer tweederde deel van de markt. Het lijkt er daarbij
op dat de nieuwkomers direct en indirect zorgen voor wat hogere
adviezen. Het ministerie maakt zich ondertussen enige zorgen over de
vergelijkbaarheid van al die eindtoetsen. Zie hiervoor ook
de
brief van minister Slob van 24 november 2017 over de resultaten van de
eindtoets in schooljaar 20162017.
gk
|
Netwerkbijeenkomst 'Moderne Kansrekening'
In de huidige wiskundemethodes voor wiskunde D wordt de
kansrekening op bijna dezelfde manier aangepakt als bij wiskunde A.
Dat is een gemiste kans; leerlingen die wiskunde D hebben gekozen,
kunnen een grondiger benadering van de kansrekening prima aan.
Op donderdag 25 januari 2018 wordt daar op een netwerkbijeenkomst
van het vaksteunpunt Wiskunde Amsterdam aandacht aan besteed.
Tijdens deze bijeenkomst legt Henk Tijms, emeritus hoogleraar
toegepaste wiskunde aan de VU, eerst een fundament onder de kansrekening,
met nadruk op voorwaardelijke kansen. Daarna behandelt hij de
basisbeginselen van de Bayesiaanse aanpak. Hij lardeert zijn verhaal
met aansprekende voorbeelden zoals die ook te lezen zijn in zijn vorig jaar
verschenen boek " Kansrekening van Alledag, een Wereld vol Verrassingen".
Het programma ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
16:15 |
Ontvangst. |
16:30 |
Basisbeginselen van de kansrekening. |
17:30 |
Conditionele kansen: de Bayesiaanse aanpak. |
18:15 |
Maaltijd |
19:15 |
Opgaven maken. |
20:30 |
Afsluiting. |
Voor de bijeenkomst is het noodzakelijk dat iedere deelnemer het document
" Basisbeginselen van de kansrekening" heeft bestudeerd. Dat document
wordt een week voor aanvang naar alle deelnemers verstuurd. Tijdens de bijeenkomst
ontvangen de deelnemers allemaal een exemplaar van het boek " Kansrekening van
Alledag, een Wereld vol Verrassingen".
De bijeenkomst vindt plaats op de
Vrije
Universiteit te Amsterdam (WN-F253). De kosten bedragen voor
niet-bètapartners € 45,= inclusief cursusmateriaal en maaltijd.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Inschrijving Kangoeroewedstrijd 2018 geopend
Het is feest! W4Kangoeroe wordt in 2018 voor de vijfentwintigste
keer in Nederland georganiseerd. Bij zo'n feest horen natuurlijk
cadeautjes. Dit jaar zijn er daarom extra veel en extra mooie
prijzen te winnen en te verdelen. Doe dus zeker dit schooljaar mee
met de W4Kangoeroewedstrijd, met 135.000 deelnemers op 2.300 scholen
verreweg de grootste wiskunde- en rekenwedstrijd van Nederland.
De Kangoeroewedstrijd heeft als doel om leerlingen te laten ervaren
dat wiskunde en rekenen voor iedereen op eigen niveau heel leuk en
uitdagend kan zijn. De wedstrijd is geschikt voor alle leerlingen
vanaf groep drie van de basisschool tot en met de zesde klas van het vwo.
De Kangoeroewedstrijd wordt op donderdag 15 maart 2018 georganiseerd.
Op
onze website vindt u alle informatie en kunt u uw school voor de
wedstrijd inschrijven.
Posters en flyers
Uw school ontvangt rond 8 december 2017 de bekende envelop met de
posters, flyers en brieven. Heeft u die envelop niet gezien,
download
alle informatie dan van onze website of stuur even een mailtje
naar info@w4kangoeroe.nl. Want natuurlijk doet u zeker dit schooljaar
mee met de vijfentwintigste W4Kangoeroe!
Martin Winkel, directeur Kangoeroe Nederland
|
Conferentie vmbo en onderbouw havo/vwo 2018
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseert
op donderdag 25 januari 2018 de "Conferentie vmbo en onderbouw
havo/vwo". Het programma zal bestaan uit een plenaire lezing
en twee workshoprondes. De conferentie wordt gehouden in
cursus-
en vergadercentrum Domstad in Utrecht, op loopafstand van het
Centraal Station.
Het programma begint om 15:00 uur en eindigt om 18:30 uur waarna een
afsluitende maaltijd volgt tot 20:00 uur. De kosten van deze conferentie
bedragen € 75,- per deelnemer. Uiteraard ontvangt u een certificaat
van deelname.
Tijdens de conferentie kunt u een keuze maken uit de volgende
workshops:
- Formatief evalueren bij wiskunde
Ria Brandt spreekt over
de ervaringen van wiskundedocenten met de cyclus van formatief evalueren.
- Het centrale examen wiskunde GT; hoe komt die N-term eigenlijk tot stand?
Maarten de Groot legt uit hoe het Centraal Examen wordt samengesteld,
van de constructie van de opdrachten tot aan het vaststellen van de N-term.
- Wolf rapportage
Paul van der Molen behandelt de groepsrapportage
bij de digitale examens.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Conferentie rekenen-wiskunde aansluiting po naar vmbo
Op vrijdag 19 januari 2018 organiseren de NVvW, de
NVORWO en SLO voor de tweede keer de "Conferentie
rekenen-wiskunde aansluiting po naar vmbo". Deze keer zal
de conferentie in Rotterdam plaatsvinden. Deze conferentie is bedoeld
voor leerkrachten uit de bovenbouw van het po en wiskundedocenten uit
de onderbouw van het vmbo.
De eerste plenaire lezing wordt verzorgd door Kees Hoogland. Kees
gaat in op de vraag wat rekenen/wiskunde voor zwakkere rekenaars in
het po en vmbo zou moeten inhouden. Hij zal vertellen hoe je ook deze
leerlingen kan motiveren en succes kan laten ervaren tijdens je
reken/wiskundeonderwijs. In de middag gaat Anneke Noteboom van
SLO in op de positieve effecten van formatief evalueren in het
reken-wiskundeonderwijs. Ze bespreekt wat formatief evalueren inhoudt
en hoe je die evaluatie in je praktijk kunt inzetten.
Zowel in de ochtend als in de middag is er een workshopronde. U kunt
dan kiezen uit de volgende workshops:
- Een goede aansluiting po-vo in de praktijk: het kan!
Door Kim ten Breteler (docent vo) en Martijn ten Berge (leerkracht po).
- Een kijkje bij elkaar in de keuken
Door Ebrina Smallegange (docent vmbo) en Anneke Noteboom (SLO).
- Metriek stelsel
Door Monica Wijers en Vincent Jonker (Universiteit Utrecht).
- Passende perspectieven Rekenen voor het po en het vmbo
Door Ria Brandt (CPS).
- Dat kan ik u op een briefje geven!
Door Cathe Notten.
- Het Rekenportfolio
Door Johan Henk van der Hoek en Anneke Meinsma-Mollema.
Volg
deze link voor nog meer informatie over de lezingen en de workshops.
Trek uw agenda
De conferentie vindt op vrijdag 19 januari 2018 plaats in
het
Bilderberg Parkhotel te Rotterdam. Vanaf 9:00 uur staat daar voor u
de koffie of thee klaar. De lezingen beginnen om 9:30 uur en de studiedag
eindigt om 16:00 uur. Na afloop is er uiteraard een gezellige borrel.
De kosten voor deelname bedragen € 75,= per deelnemer.
Volg
deze link om u aan te melden.
|
Advertenties
Getal & Ruimte zoekt auteurs
Getal & Ruimte is op zoek naar nieuwe auteurs Tweede Fase.
Het gaat hierbij om ICT-auteurs voor het digitale materiaal van
wiskunde B en een auteur voor wiskunde A/C met een sterke focus op
de ontwikkeling van digitaal lesmateriaal.
U bent opgeleid als wiskundedocent en werkt bij voorkeur als docent
in de bovenbouw havo/vwo. Affiniteit met ICT / digitaal
materiaal is een pré.
Voor meer informatie: Judith Boertjens, Uitgever Getal & Ruimte, j.boertjens@noordhoff.nl.
|
|
|
Het kan! Gedifferentieerd en dynamisch onderwijs voor de hele klas
Voor een trial, pilot of demonstratie ga naar
vo.snappet.org/meer-weten/
|
|
|
Met behulp van uw huidige methode |
|
|
Alle opgaven via Snappet (on-line) |
|
Directe feedback voor leerling en docent |
|
Verhoog de feestvreugde thuis tot ongekende hoogte
|
Dé kadotip voor ouders en leerlingen die vooruit willen met rekenen.
Maar natuurlijk ook gewoon nuttig op school om zelfstandig te oefenen.
ffTrainen Rekenen Adaptief voor 2F en 3F op basis van Mastery Learning.
Ga naar www.fftrainen.nl voor nadere informatie.
|
|
Bettermarks: de complete wiskundemethode voor VO-onderbouw
Via de WiskundE-brief laten we u de komende periode kennismaken met
de mogelijkheden van de VO-methodes van Bettermarks. Dit is aflevering
2 van 7.
Gerichte feedback
- De leerling krijgt individuele hulp en feedback die verder gaat dan
goed of fout. Bettermarks begrijpt het gegeven antwoord en speelt hierop in.
- Individuele tips en hints helpen de leerling om zelfstandig tot
het juiste antwoord te komen.
- Daarnaast per opgave toegang tot de juiste theorie met relevante
voorbeelden en toepassingen.
Ga nu naar www.bettermarks.nl voor een gratis demo-account en ervaar Bettermarks zelf.
|
|
|
|
|