nummer 791, 5 november 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4700 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
NVvW: visie op wiskunde in het voortgezet onderwijs
Curriculum.nu is een gezamenlijk initiatief van de Onderwijscoöperatie,
de PO-raad, de VO-raad, AVS, LAKS en Ouders & Onderwijs. In de uitvoering
werkt curriculum.nu inhoudelijk samen met SLO. In het voorjaar van 2018
gaat curriculum.nu binnen een aantal ontwikkelteams aan de slag met het
ontwerpen van bouwstenen voor een nieuw curriculum. Een van de ontwikkelteams
is het ontwikkelteam voor rekenen en wiskunde. Curriculum.nu heeft aan de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) gevraagd om voor het
ontwikkelteam voor rekenen en wiskunde een visiedocument te schrijven.
De NVvW heeft het verzoek tot het vervaardigen van dat visiedocument
op zijn beurt doorgespeeld aan de Commissie Onderwijs van het Platform
Wiskunde Nederland (PWN), die onder voorzitterschap van Jan Karel
Lenstra onder andere dienst doet als Permanente Curriculumcommissie.
Interessante voorstellen
In
de afgelopen week gepubliceerde, voorlopige versie van dit visiedocument
bouwt de Commissie Onderwijs van PWN voort op documenten van de commissie
Toekomst WiskundeOnderwijs (cTWO), de stichting Innovatie Onderwijs
in Bètawetenschappen en Technologie (IOBT) en het PWN zelf. Zie
hiervoor onder andere ook de WiskundE-brieven
640,
714 en
728.
In het voorlopige visiedocument staan, naast wat algemenere beschouwingen,
ook een aantal interessante, concrete voorstellen. Die voorstellen licht
ik er hieronder graag even voor u uit.
Vmbo bovenbouw
Om de aansluitingsproblemen tussen vmbo en vervolgopleidingen aan te
pakken, stelt het visiedocument een substantiële aanpassing van de
wiskundeprogramma's op het vmbo voor. In navolging van de stichting IOBT
pleit het visiedocument voor de invoering van een burgerschapsdeel,
een beroepsdeel en eventueel een keuzedeel. Het burgerschapsdeel
richt zich op maatschappelijk relevante kennis en vaardigheden. Relevante
contexten voor het burgerschapsdeel worden ontleend aan de leefwereld en
de wetenschap. Een vernieuwd statistiekprogramma zou in het burgerschapsdeel
wellicht een belangrijke rol kunnen spelen.
Het beroepsdeel richt zich op de kennis en vaardigheden die nodig zijn
voor een adequate beroepsuitoefening. Voor dit beroepsdeel moet de
nieuw te ontwikkelen didactische aanpak gestoeld worden op de volgende
drie principes:
- Participatie: het verbinden van leren en werken.
- Functionaliteit: het accent moet liggen op het gebruik van
kennis en vaardigheden binnen de beroepscontexten.
- Innovatie: gericht op het ontdekken en opvullen van kennishiaten
met betrekking tot de beroepsuitoefening.
Het visiedocument stelt voor dat verrijkingsdeel zich richt op de doorstroom
van vmbo naar havo en naar wiskunde-intensieve mbo-opleidingen.
Bovenbouw havo/vwo
Het visiedocument noemt de volgende problemen binnen de bovenbouw van havo en vwo:
- De dubbelzinnige invulling van wiskunde A, dat zowel maatschappij-
als natuurprofielen moet bedienen.
- De kwetsbare positie van de kleine vakken wiskunde C en D.
- Het havo-vak wiskunde B, dat door bijna geen enkele hbo-opleiding
wordt geëist.
- Het ontbreken van statistiek in Wiskunde B.
Met de wiskundige eisen van vervolgopleidingen als uitgangspunt
onderscheidt het visiedocument binnen het havo en vwo drie groepen
leerlingen:
- Leerlingen die kiezen voor culturele of sociale studies of voor
studies in de gezondheidszorg.
- Leerlingen die kiezen voor economische of toegepaste bètastudies.
- Leerlingen die kiezen voor fundamentelere bètastudies of technische studies.
Op basis hiervan bevat het visiedocument een voorstel voor drie
wiskundevakken binnen de tweede fase:
- Statistiek.
- Wiskunde I: algebra, analyse en meetkunde.
- Wiskunde II: verdieping in algebra, analyse en meetkunde en een
compacte module wiskundige statistiek.
De bedoeling is is dat alle leerlingen statistiek volgen, groep 2 bovendien wiskunde I, en groep 3 wiskunde I en wiskunde II.
Overhandiging op 1 december
Het
volledige visiedocument van 6 pagina's is te downloaden via deze link.
Leden van de NVvW kunnen
via de website op het
visiedocument reageren. Op maandag 13 november 2017 wordt er met
betrekking tot het visiedocument een bijeenkomst voor leden van de NVvW
georganiseerd.
via de website kunt u
zich voor deze bijeenkomst opgeven.
Op 1 december 2017 zal het visiedocument aan Curriculum.nu worden
overhandigd.
gk
|
NVORWO: visie op rekenen en wiskunde
Ook de Nederlands Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken/Wiskunde Onderwijs
(NVORWO) ontving een verzoek om een visiedocument dat het ontwikkelteam rekenen-wiskunde
van Curriculum.nu kan ondersteunen bij het formuleren van bouwstenen
voor een vernieuwd curriculum rekenen-wiskunde. Het conceptdocument verscheen
bijna gelijktijdig met dat van de NVvW. Hoewel er overeenkomsten
zijn, vallen vooral de verschillen in opzet en benadering op.
De NVORWO zet in het visiedocument eerst een algemene visie op het reken- en
wiskundeonderwijs uiteen. Hierna gaat het document specifiek in op de vijf thema's
die door Curriculum.nu zijn geformuleerd:
- Belangrijkste (vakinhoudelijke) karakteristieken van het vakgebied.
- Gewenste positie van het vakgebied over tien jaar.
- Ontwikkelingen in het vakgebied in relatie tot het curriculum binnen nu en tien jaar.
- Samenhang met andere vakken en binnen het vak.
- Doorlopende leerlijnen.
Samenvatting
Aan het einde van het document staat de volgende samenvatting:
- Reken-wiskundeonderwijs richt zich op kennis (inhouden), inzicht en
vaardigheden. Bij vaardigheden kennen we lagere-orde vaardigheden
(bewerkingen, procedures, rekenfeiten) en hogere-orde vaardigheden
(wiskundig redeneren, formaliseren, abstraheren, wiskundig communiceren,
modelleren, visualiseren en probleemoplossen). Wij staan voor een
reken-wiskundeonderwijs met een constructieve balans tussen lagere-orde
doelen en hogere-orde doelen, zodat de ontwikkeling van beide soorten
vaardigheden elkaar onderling positief kunnen beïnvloeden.
- Reken-wiskundeonderwijs levert een positieve en constructieve
bijdrage aan vakoverstijgende en 21e-eeuwse vaardigheden
en aan digitale geletterdheid en burgerschap.
- Een speerpunt voor de curriculumherziening is de problematische
aansluiting tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Om deze
aansluiting te verbeteren verdient het aanbeveling meer conceptuele
leerlijnen te ontwikkelen.
- De toenemende aanwezigheid van ICT binnen en buiten de school
vereist dat er een nieuwe balans wordt gevonden tussen het ontwikkelen
van lagere-orde vaardigheden en hogere-orde vaardigheden. Het betekent
niet dat de leerlingen niet meer zouden hoeven beschikken over basisvaardigheden.
Leerlingen dienen juist over bepaalde vaardigheden te beschikken om
bijvoorbeeld te kunnen controleren wat apparaten doen. Inzet van ICT
kan daarnaast een verrijking betekenen voor het reken-wiskundeonderwijs
door gebruik te maken van reken-wiskunde-omgevingen en didactische applicaties.
|
Lager en hoger
De tegenstelling tussen vaardigheden van hogere en van lagere orde speelt
een prominente rol in het stuk. Ook bij geconstateerde knelpunten in de aansluiting
tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs komt dit punt aan bod:
"Het leren van rekenen-wiskunde vraagt een begripsmatige ontwikkeling (Skemp,
1976/2006; Tall, 1991). Die ontwikkeling vraagt tijd en ruimte in het programma
en een daarop toegesneden opbouw. Voorkomen moet worden dat een begripsmatige
ontwikkeling te snel wordt afgebroken en aanstuurt op het inoefenen van procedures
die goede antwoorden opleveren voor specifieke opgaven, hetgeen op dit moment
een tendens is in reken- en wiskundemethoden voor zowel basisschool als
voortgezet onderwijs (Bruin-Muurling, 2010; Gravemeijer, Bruin-Muurling,
Kraemer, & van Stiphout, 2016; van Stiphout, 2011). Toekomstige doorgaande
leerlijnen zouden meer geformuleerd kunnen worden in termen van ontwikkeling
van conceptuele inzichten en de ontwikkeling van hogere-orde vaardigheden en minder
in termen van het beheersing van bepaalde bewerkingen en procedures. In de
literatuur spreekt men in dit verband wel van "big ideas" (Charles, 2005;
Nelissen, 2015) of "kerninzichten" (Oonk et al., 2015)." |
Vmbo
Dit wordt eerst nader uitgewerkt voor de toekomstige (v)mbo leerlingen:
"De balans tussen lagere-orde basisvaardigheden en hogere-orde denkvaardigheden
zal voor de doorlopende leerlijn van basisonderwijs naar vmbo en mbo vooral
dienstbaar moeten zijn aan het kunnen oplossen van praktische problemen in
authentieke situaties. Daarvoor zijn basisvaardigheden nodig, maar ook
probleemoplosvaardigheden, zoals modelleren en mathematiseren ("Wat moet ik
eigenlijk precies uitrekenen?"). De noodzaak om allerlei rekenopgaven met pen
en papier volgens vaste procedures op te lossen zal verminderen en steeds vaker
zal de leerlingen gebruik moeten maken van inzichtelijke en flexibele rekenkennis
("Hoe pak ik dit rekenkundig zo handig mogelijk aan?)" |
.
Havo/vwo
Over de route naar havo/vwo wordt het volgende opgemerkt:
"De balans tussen lagere-orde basisvaardigheden en hogere-orde denkvaardigheden
zal ook voor de doorlopende leerlijn van basisonderwijs naar havo en vwo dienstbaar
moeten zijn aan het kunnen oplossen van praktische problemen. Daarnaast is voor
de doorgaande leerlijn naar havo en vwo een meer wiskundige oriëntatie van belang,
waarvan generaliseren, formaliseren en abstraheren onderdelen zijn. We noemen
hier bij wijze van voorbeeld het rekenen met breuken. Naast de concrete betekenis
van benoemde breuken (bijvoorbeeld, ¾ kilometer, ¼ pizza), moeten
de leerlingen ook vertrouwd raken met breuken als getallen die hun betekenis
niet ontlenen aan contexten, maar aan de relaties met andere getallen (bijvoorbeeld
¾ = 3 × ¼, maar ook
¾ = 1 − ¼ enz.). Dit biedt niet alleen een basis
voor flexibel rekenen met breuken maar ook de mogelijkheid om in meer formele zin
verder te gaan met breuken als rationale getallen." |
Meer informatie
Het volledige concept van het visiedocument telt 10 pagina's en is
hier
te verkrijgen. Op
de
website van de NVORWO staat tot 13 november (12:00 uur) een vragenlijst open die
in eerste instantie is bedoeld voor reacties van leden. Daarna wordt de definitieve
tekst geschreven.
gk
|
Beter ten hele gedwaald
"Je zal maar net je bevoegdheid voor docent Algemene
Natuurwetenschappen hebben gehaald". Dat was mijn gedachte
toen in 1998, nog tijdens de invoering van het verplichte vak ANW,
de toenmalige staatssecretaris van onderwijs Karin Adelmund een
bom onder dit vak legde. Geschrokken van de hevige protesten uit
het veld draaide zij de zaak snel terug maar het lot van het vak
ANW was bezegeld.
In plaats van supersnel werd het vak ANW heel langzaam afgeschaft. Zo
werd de pijn voor docenten en methodemakers een beetje draaglijk
gehouden. Van een verplicht vak werd ANW een 'spek-en-bonenvak' dat
in het beroemde 'combinatiecijfer' verdween en eerst op havo (2007) en
later op vwo (2014) werd afgeschaft. In 2007 sprak men nog heel
voorzichtig en eufemistisch van het 'laten indalen' van ANW
in andere vakken; in 2014 kon men wat minder omzichtig te werk gaan
en ging er voor het vwo het mes resoluut in. Exit ANW.
Drammers en schreeuwers
Hoe ontstaat zo'n overbodig vak eigenlijk, zou je je kunnen afvragen.
Wel, in mijn optiek heeft dat alles te maken met de drammerigheid
van de betrokken docenten en andere, vaak zelfverklaarde
onderwijsspecialisten. Met een grote mond en een halsstarrige
houding schop je het in onderwijsland ver. Als je met luide stem
in de juiste richting weet te verkondigen dat leerlingen te weinig
algemene ontwikkeling op natuurwetenschappelijk gebied hebben, dan
rag je met een paar medestanders zo'n vak er bij de politiek zo
doorheen. En nadat de studies zijn gestart en de methodes zijn
geschreven, kan er niet meer ten halve gekeerd worden en moet er
dus noodzakelijkerwijze ten hele worden gedwaald.
Taal- en rekentoetsen
Leren we van de geschiedenis? Nee. Het rapport dat Jeroen Dijsselbloem
na een parlementaire enquête in 2008 aan de voorzitter van de Tweede
Kamer overhandigde, werd met gejuich ontvangen. De intensieve bemoeienis
van de politiek met het onderwijs was voorbij, zo stelde het kabinet
met volle instemming van de Tweede Kamer. Daarna verdween het rapport
in een lade om er nooit meer te worden uitgehaald. Vervolgens herhaalde
de geschiedenis zich. De politiek vond, aangemoedigd door een paar
stoffige schreeuwers met Koreaanse onderwijsopvattingen, dat er hoognodig
heel belangrijke taaltoetsen en rekentoetsen op het voortgezet onderwijs
moesten komen.
l'Histoire se répète? Nee, de historie herhaalde zich gelukkig niet helemaal.
Onze pientere collega's Nederlands zagen de bui onmiddellijk hangen en
lieten, indachtig het échec van ANW, de taaltoets meteen maar alvast
in hun eigen vak 'indalen'. Zo ontdeden die slimmeriken zich snel van
dat politieke gedonder. Chapeau!
Helaas wonnen binnen onze beroepsgroep de schreeuwers het van de verstandigen.
Er werd een peperdure rekentoets opgetuigd die het doel volkomen miste maar
wel langzaam aan een instituut werd. Er werden opleidingen gestart,
rekendocenten en rekencoördinatoren aangesteld. Er werden boeken geschreven
en er werden prachtige adaptieve softwareprogramma's ontworpen. Zo
werd er, nog erger dan vroeger met ANW, een weg gebaand waarop
onmogelijk nog ten halve gekeerd kon worden.
Wedje leggen?
Ik voorspel u thans de volgende gang van zaken. De rekentoets is tot 2020
wel verplicht maar telt niet mee voor het eindexamen. Daarna komt er
een door de NVvW in samenwerking met andere instituten ontwikkelde,
contextarme en gemakkelijke rekentoets. Die toets wordt weliswaar
verplicht gesteld maar zal niet in de kernvakkenregeling worden opgenomen.
Na een paar jaar zal het cijfer vervolgens in een soort 'combinatiecijfer'
verdwijnen en nog een paar jaar later wordt het vak facultatief en zal
het uiteindelijk 'indalen' in de wiskunde. Zullen we wedden?
Maar denk nu niet dat wij tegen die tijd verstandiger zullen zijn
geworden. Er staan dan beslist wel weer een paar volidioten op die
ineens vinden dat bijvoorbeeld het programmeren van computers als
kernvak binnen het voortgezet onderwijs moet worden opgevoerd. Want
dat doen ze in onderwijs gidslanden als China en Zuid-Korea, landen
waar ik mijn hond nog niet zou laten trainen, ook. De eerste geluiden
in die richting heb ik al gehoord.
Man man. Ik houd mijn hart vast.
Ton Groeneveld
|
Wordt het geen tijd voor een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid?
In WiskundE-brief 790 stond een oproep van Gerda Jongenelen met de pakkende
titel 'Weg met dat controlelampje'. Eerder verschenen in WiskundE-brief 776 en
WiskundE-brief 777 oproepen van gelijke strekking. De sectie wiskunde van
Lyceum Sancta Maria Haarlem wil deze hartenkreten collegiaal
ondersteunen.
De sectie wiskunde van Lyceum Sancta Maria Haarlem geeft u allen
daarom ter overweging om ons gezamenlijk een geringe mate van
landelijke 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te permitteren jegens
het CvTE door de meest recente voorschriften met betrekking tot
de grafische rekenmachine in ieder geval dit examenjaar - niet
naar de letter uit te voeren.
De NVvW (Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren) heeft tot
onze grote verbazing (lees verbijstering) afgelopen voorjaar niet
op onze mail in deze kwestie gereageerd. Met name de vereniging
zou als gesprekspartner van de CvTE in dezen een constructieve
rol kunnen (lees moeten) spelen.
Zeg het voort!
Loek Knabben, voorzitter wiskundesectie
Lyceum Sancta Maria Haarlem
|
Rekentoets: misschien twee jaar te vroeg gejuicht (reactie)
In het artikel "Rekentoets: misschien twee jaar te vroeg
gejuicht" in WiskundE-brief 790 pleit Tineke van den Berg voor het
niet afnemen van de rekenexamens in de komende twee schooljaren.
Als reden geeft zij op dat het voor de scholen erg veel werk is
voor iets dat toch niet meetelt en dat het erg moeilijk zal zijn
om leerlingen hiervoor nog te motiveren. Hieronder geeft
Hendrik Maryns van
het Rudolf Steiner
College te Haarlem zijn reactie op deze bijdrage.
Tineke klaagt erover dat de huidige situatie met betrekking tot de
rekentoets niet motiverend werkt. Zij schrijft dat zij de rekentoets
vroeger in het wiskundecijfer liet meetellen om die motivatie bij
haar leerlingen wel te bewerkstelligen. Ik betwijfel of dat wel
de goede manier van motiveren was. Jawel, je krijgt er de leerlingen
mee aan het werk omdat ze nog te jong zijn om te begrijpen dat je
je tegen dwang moet verzetten. Want dat was de methode van Tineke:
dwang. Het is beslist niet een manier die ik zou willen gebruiken
om mijn leerlingen te 'motiveren'.
Weg met het examensysteem
U begrijpt dat wat mij betreft natuurlijk het hele examensysteem
afgeschaft mag worden. Alleen dan geef je jonge mensen de kans
om die dingen te leren die hen daadwerkelijk interesseren. Op die
manier geef je leraren de mogelijkheid om leerlingen zaken bij te
brengen die bij deze kinderen passen en waarvan de leerlingen ook
inzien dat die zinvol zijn. Dat hoeft natuurlijk niet ieder jaar
hetzelfde te zijn. Wat een rijkdom aan talent zou uit een dergelijk
onderwijs ontspruiten. Veel beter dan de 'eenheidsbrij' die onze
jeugd nu elk jaar weer voorgeschoteld wordt.
Ik vind het overigens wel mooi dat Tineke ook de positieve kanten van
het hele gebeuren rond de verplichte rekentoets belicht. Lof hiervoor!
Laat ik haar voorbeeld volgen: ook ik wil pleiten voor de onmiddellijke
afschaffing van het rekenexamen voor de komende twee jaar.
Apparatuur verboden
Tineke stelt in haar bijdrage meewarig vast dat we de slag tegen de
rekenmachine verloren hebben en dat iedereen kind is van zijn of haar
tijd. Maar daar leg ik mij beslist niet bij neer! Rekenmachines,
mobieltjes en aanverwante apparaten zijn bij mij regelmatig wekenlang
verboden, tot in het vierde jaar toe. We werken dan uitsluitend met
didactisch verantwoorde leermiddelen zoals bijvoorbeeld een bord met
tabellen met de machten van 2, 3, 4, ...
Hendrik Maryns
|
Informatics Ladies' Day
Op vrijdag 17 november 2017 organiseert de Universiteit Leiden
samen met VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en
bèta/techniek de Informatics Ladies Day.
Op deze dag zijn meisjes met interesse in de vakken informatica en/of
wiskunde uit vwo 5 en 6 welkom om kennis te maken met de studie informatica.
Tijdens deze dag ontmoeten de meisjes vrouwelijke professionals uit
bedrijfsleven en wetenschap en volgen ze een college over cybersecurity.
Ook maken ze kennis met studentes die nu informatica studeren en gaan
ze zelf aan de slag met programmeeropdrachten. Zo komen ze erachter
of de studie informatica iets voor hen is.
Uw leerlingen zijn van harte welkom op deze dag.
Via deze
link vindt u meer informatie over het programma en
via deze
link kunt u zich aanmelden voor deelname aan de Informatics Ladies Day.
|
Internationale wiskundewedstrijd voor de adventstijd
4TU.AMI, het samenwerkingsverband van de Technische universiteiten
van Delft, Eindhoven, Twente en Wageningen, organiseert ook dit jaar
in december weer een wiskundewedstrijd voor middelbare scholieren.
De vier technische universiteiten werken hierbij samen met het Duitse
wiskundeinstituut Matheon in Berlijn.
De wedstrijd wordt in de vorm van een digitale adventskalender, de
zogenaamde Mathekalender, gespeeld en vindt plaats in de adventsperiode
van 1 tot en met 24 december 2017. In die periode wordt elk dag
op de officiele wedstrijdsite
een vakje van de kalender "geopend" waarachter zich een wiskundige opgave
bevindt met tien mogelijke antwoorden. Omdat het meerkeuzevraagstukken
zijn, worden er geen toelichtingen of bewijzen gevraagd.
Pittige uitdagingen met leuke prijzen
De opgaven zijn uitdagend en soms van het niveau van de finale van
de Nederlandse Wiskunde Olympiade. De oplossingen vergen in principe
geen geavanceerde wiskunde. Er zijn fraaie prijzen beschikbaar, waaronder
een laptop voor de best scorende Nederlandse scholier.
Aanmelding is vanaf 1 november 2017 mogelijk via www.mathekalender.de
Op de Nederlandse
site van de wedstrijd is meer informatie te vinden. Er staan daar
ook oefenopgaven.
|
Uitlegvideos over wiskunde A en B voor havo/vwo
Mijn naam is Menno Lagerwey en ik ben eerstegraads wiskundedocent
op het Ichthus Lyceum te Driehuis. Op mijn YouTube-kanaal 'Math with
Menno' staan bijna 200 gratis uitlegvideos over wiskunde A en B voor
zowel havo als vwo.
De video's zijn helder, gestructureerd en duren maximaal vijftien minuten
per stuk. In die video's bespreek ik de verschillende onderwerpen die in
de bovenbouw aan bod komen, van differentiëren tot meetkunde en van
goniometrie tot het gebruik van de HP Prime grafische rekenmachine.
De videos zijn gebundeld in handige afspeellijsten die overeenkomen
met de hoofdstukken van de elfde editie van Getal & Ruimte.
Examenbesprekingen
Op dit moment ben ik bezig met het maken van een serie video's waarin
ik volledige examens bespreek. Deze videos vindt u binnenkort ook op
mijn kanaal.
Mijn leerlingen zijn enthousiast en ik weet zeker dat uw leerlingen
dat ook van mijn video's zullen worden.
Mijn
YouTube-kanaal is hier te bekijken. U kunt in YouTube natuurlijk
ook zoeken op 'Math with Menno'.
Menno Lagerwey, m.lagerwey@ichthuslyceum.nl
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
De wiskunde van Rubik's kubus
Auteurs: | Leroy Soesman, Marko van Eekelen en Bernard van Houtum |
Uitgeverij: | Epsilon |
Aantal pagina's: | 72 |
ISBN: | 978-90-5041-165-3 |
Prijs: | € 10,= |
Heb je altijd al willen leren hoe je die verdraaide Rubik's kubus
op moet lossen en hoe wiskunde je daarbij zou kunnen helpen? Met dit boekje leer je hoe je een kubus op kunt lossen maar ook hoe je zelfstandig een methode kunt ontwikkelen om bepaalde delen eventueel sneller te kunnen doen.
De wiskundige groepentheorie komt je daarbij te hulp. Al onderzoekend
en uitproberend leer je om zelf oplossingen te verzinnen waarop je
wiskundig kunt vertrouwen bij het oplossen van de kubus. Met logisch
redeneren leer je complexe situaties eenvoudiger te maken en vervolgens
op te lossen.
|
Symmetrie in telproblemen en puzzels
Auteurs: | Rogier Bos en Susanne Tak |
Uitgeverij: | Epsilon |
Aantal pagina's: | 72 |
ISBN: | 978-90-5041-166-0 |
Prijs: | € 10,= |
Symmetrie komt van nature voor in bijvoorbeeld bloemknoppen,
sneeuwvlokken en elementaire deeltjes maar wordt ook moedwillig
toegepast binnen de beeldende kunst, de architectuur en andere
gebieden. Maar kun je symmetrie wiskundig beschrijven? En kun
je die wiskunde vervolgens zinvol gebruiken?
In dit boekje wordt uit de doeken gedaan hoe je op een slimme
manier kunt rekenen aan symmetrie, onder andere met algebra.
Met behulp van algebra wordt bijvoorbeeld de 15-schuifpuzzel
ineens heel overzichtelijk. De wiskunde die achter symmetrie
schuilt, helpt je om telproblemen uit de scheikunde, natuurkunde
en muziek een stuk eenvoudiger op te lossen.
|
Advertenties
|
|
Het kan! Gedifferentieerd en dynamisch onderwijs voor de hele klas
Voor een trial, pilot of demonstratie ga naar
vo.snappet.org/meer-weten/
|
|
|
Met behulp van uw huidige methode |
|
|
Alle opgaven via Snappet (on-line) |
|
Directe feedback voor leerling en docent |
|
Gratis webinars van T3 Nederland
T3 Nederland biedt gratis webinars aan. Gemakkelijk
te volgen vanaf uw werkplek. U kunt de webinars volgen vanaf uw
PC of iPad, thuis of op school. Het kost slechts een uurtje van
uw tijd en bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. U
krijgt handige tips en kunt ook vragen stellen.
Schrijf je in voor webinars van T 3 Nederland.
Gemakkelijk te volgen, thuis of vanaf je werkplek!
Kijk
voor meer informatie over de webinars op onze website. U kunt zich
ook direct aanmelden voor een webinar.
Volg
daarvoor deze link.
|
Bettermarks, de digitale wiskundemethode voor VO-onderbouw
De digitale wiskundemethode Bettermarks is nu beschikbaar
voor vmbo (bk & kgth 1-2), havo en vwo (1-3, inclusief tto).
Bettermarks rekenen is beschikbaar voor de niveaus 2F en 3F.
|
Bettermarks zorgt voor betere resultaten en meer plezier in
wiskunde en rekenen. Ga voor een proefaccount of pilot naar
www.bettermarks.nl.
|
|
Nascholingscursussen GeoGebra
|
Bent u op zoek naar onmiddellijk bruikbaar interactief
lesmateriaal voor uw wiskundelessen? Ontdek dan de talrijke
vakdidactische mogelijkheden van GeoGebra en neem deel aan
één van de webcursussen voor beginnende of gevorderde
GeoGebra gebruikers.
De online cursussen gaan dit najaar van start. Meer informatie
hebben wij op www.mathelo.net voor u klaargezet.
Ondertussen werd de collectie (gratis) GeoGebra bestanden voor deze
nascholingen al uitgebreid tot meer dan 1.300 stuks.
U
kunt ze vinden via deze link.
Ivan De Winne, ivan@mathelo.net
|
|
Requiem voor Choco-pi
Vanwege reorganisatie zijn sets van vijf Choco-pis tot Sinterklaas
te koop voor de kostprijs. Losse exemplaren zijn te koop met € 2,=
korting.
Choco-pi gaat binnenkort uit het assortiment, dus dit is echt uw
laatste kans!
hanswisbrun.nl/winkel/
|
|
|