nummer 790, 29 oktober 2017

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4700 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Rekentoets: misschien twee jaar te vroeg gejuicht

 
Het artikel in Wiskun­dE-brief 789 "Reken­toets telt voorlo­pig niet (meer) mee" zal bij menig­een een gevoel van opluch­ting gegeven hebben. Wat echter teleur­stel­lend is, is dat pas over twee jaar de reken­toets echt verdwe­nen is. Want pas in school­jaar 2019-2020 komt er een alterna­tief. Tot die tijd moet gewoon de oude reken­toets nog worden afgeno­men. Er komen dus nog twee lange school­jaren waarin we de reken­toets wel moeten afnemen zonder dat daar wat betreft het examen conse­quen­ties aan zijn verbon­den.
Met de af­spraak dat de reken­toets wordt afgeno­men tot het alterna­tief er is, wordt er naar mijn idee te gemakke­lijk voorbij gegaan aan de grote hoeveel­heid werk die het organi­seren van de reken­toets op scholen tot gevolg heeft. Omdat het gaat over grote groepen leerlin­gen moet een school vanwege de compu­tercapa­citeit al snel meerde­re dagen voor die toets uittrek­ken. Voor iedere sessie moeten er surveil­lanten en reserve­surveil­lanten gere­geld worden. En tot slot moet je ook nog aparte momen­ten regelen voor inha­lers en herkan­sers.
Dat moet je dus alle­maal organi­seren voor een reken­toets die niet meetelt, ten dode is opge­schre­ven en ook geen bruik­baar materi­aal meer ople­vert. Want wat zou je aan de hand van de resulta­ten van die reken­toets nog kunnen doen? Ik ben bang dat de statis­tieken geen bruik­baar beeld meer zullen opleve­ren.
Motiva­tie
De grote vraag is natuur­lijk hoe je de leerlin­gen nog kunt motive­ren voor een vak dat eigen­lijk al is afge­schaft. Als rekenco­ördina­tor heb ik in de tijd dat de reken­toets nog niet voor het examen meetel­de, de leerlin­gen weten te motive­ren door het resul­taat als schrif­telijke overho­ring in het wiskun­decij­fer mee te laten tellen. Voor examen­klassen gaf ik ter motiva­tie de reken­toets een weging van 10% binnen het school­examen. Maar is dat nog zinvol nu de reken­toets zelf volko­men zinloos is gewor­den?
In het verle­den werd de datum waarop de reken­toets zou gaan meetel­len steeds weer uitge­steld. Alleen het vwo heeft het even meege­maakt dat de reken­toets meetel­de. Bij ieder uitstel zag ik dat de motiva­tie van mijn leerlin­gen daalde, ondanks mijn maatre­gelen en inspan­ningen.
Nu moeten we nog twee jaar lang een sterven­de reken­toets afnemen. Leerlin­gen en collega's zijn er nu meer dan ooit van over­tuigd dat het rekenex­amen geen enkele waarde meer heeft. Je voelt het op je klompen aan; dat wordt twee jaar lang ongemo­tiveerd voort­ploete­ren in een sterf­huiscon­struc­tie. Daarom zou ik willen pleiten voor het hele­maal afschaf­fen van het rekenex­amen voor de komende twee jaar.
Ook iets posi­tiefs?
Heeft het debacle dat reken­toets heet, behalve veel frustra­tie toch nog iets posi­tiefs opgele­verd? Ik denk het wel. Ieder­een is er zich onder­tussen van bewust dat rekenen welis­waar bij het vak wiskun­de thuis hoort maar dat het trainen van reken­vaardig­heden bij de andere exacte vakken en bij de zaakvak­ken beslist niet mag ontbre­ken. Op dit moment wordt er door de NVvW gewerkt aan een voor­stel om reken­vaardig­heden op verant­woorde wijze onder te brengen bij vakken waar die vaardig­heden ook worden toege­past. Dat is posi­tief.
Wat betreft vaardig­heden als 'schat­tend rekenen' en 'hoofdre­kenen' vrees ik dat we de slag tegen de rekenma­chine defini­tief hebben verlo­ren. De rekenma­chine is overal. De jeugd heeft tegen­woordig op aller­lei appara­ten in een handom­draai een rekenma­chine voor de neus.
Jammer. Maar ach, ieder­een is kind van zijn of haar tijd.
Tineke van den Berg

 

Nieuw platform voor rekenonderwijs in het voortgezet onderwijs

Het Steun­punt Taal & Rekenen zal aan het einde van dit school­jaar ophou­den te bestaan. De afgelo­pen jaren heeft het Steun­punt veel opge­bouwd en gezorgd voor een netwerk van rekendo­centen en reken­coördi­natoren.
Een groep enthou­siaste rekendo­centen is van mening dat aan­dacht voor kwalita­tief goed rekenon­derwijs in het voortge­zet onder­wijs ook in de toe­komst belang­rijk blijft. Deze docen­ten gaan binnen­kort samen met de Neder­landse Vereni­ging voor Wiskun­delera­ren (NVvW) uitzoe­ken hoe er aan die aan­dacht vorm kan worden gegeven.
Warm hart
Het nieuwe plat­form dat zal worden gevormd, zal in ieder geval een plat­form zijn voor alle docen­ten binnen het voortge­zet onder­wijs die het rekenon­derwijs in Neder­land een warm hart toedra­gen. Wie graag op de hoogte gehou­den wil worden van de ontwik­kelin­gen, kan zich aanmel­den via deze link.

 

De grafische rekenmachine kan een stuk goedkoper

 
De in Neder­land toege­stane grafi­sche rekenma­chines zijn dure appara­ten die bij de eindexa­mens maar af en toe nodig zijn. In het nabije buiten­land betaalt men veel minder voor toestel­len die ook voor­zien zijn van een examen­stand.
Prima artike­len over de grafi­sche rekenma­chines in de Wiskun­dE-brief!. Ik heb me het afgelo­pen examen­jaar ook weer mate­loos aan die toe­stand geër­gerd. Vooral bij de correc­tie van het examen havo wiskun­de A. Bij zegge en schrij­ve twee onderde­len was de inzet van dat dure appa­raat echt noodza­kelijk. De rest van de opgaven was prima te maken met een simpel rekenma­chien­tje. Trou­wens, met een eenvou­dige rekenma­chine hadden leerlin­gen met een beetje handig probe­ren ook die twee 'moeilij­ke' geval­len wel kunnen aanpak­ken.
Twee keer zo duur
In deze zomerva­kantie sloeg mijn erger­nis bij het bezoe­ken van een aantal Franse super­markten om in regel­rechte veront­waardi­ging. Voor een tientje of vijf à zes koop je daar name­lijk een grafi­sche rekenma­chine die be­schikt over een heuse "Mode examen intégré". Die goedko­pe machi­nes voldoen aan alle eisen voor de Franse examens van 2018, waaron­der het bacca­lauréat! Dit terwijl onze leerlin­gen ver­plicht worden om een appa­raat aan te schaf­fen dat onge­veer het dubbele kost. Hoe is dat toch moge­lijk?
Ik denk niet dat men in Frank­rijk ten aanzien van de examens minder zorgvul­dig is dan in Neder­land? Zo langza­merhand vraag ik mij af wie er in Neder­land alle­maal rijk van die grafi­sche rekenma­chine wordt...
Lauran van Oers

 

Weg met dat controlelampje

Vroeger stond de grafi­sche rekenma­chine van mijn leerlin­gen het hele jaar in de examen­stand. Mijn leerlin­gen leerden zo om hun sommen in examen­stand te maken. Tijdens de school­examens en het Cen­traal Examen hoefden we alleen even snel langs de leerlin­gen te lopen. Eén klik en we wisten dat de examen­stand aan stond.
 
Die contro­le kostte, zo schat ik, hoog­stens drie tiende van een seconde per leer­ling. Nu die grafi­sche rekenma­chines echter een contro­lelamp­je hebben, loopt de batte­rij van de grafi­sche rekenma­chine ineens een stuk sneller leeg. Alle leerlin­gen halen op onze op school de rekenma­chine daarom steeds weer uit de examen­stand. Dat heeft tot gevolg dat vlak voor de school­examens en het Cen­traal Examen alle grafi­sche rekenma­chines weer terug moeten worden gezet in de examen­stand.
Lampje maakt de zaak erger
Als leerlin­gen dat thuis niet hebben gedaan, dan moet de grafi­sche rekenma­chine vooraf­gaand aan het examen nog even snel in de examen­stand worden gezet. Dat is zeker voor collega's die moeten surveil­leren en geen wiskun­de geven niet eenvou­dig.
Het contro­leren of de grafi­sche rekenma­chine in de examen­stand staat, is een fluitje van een cent. Het in de examen­stand zetten van de grafi­sche rekenma­chine voor die klunge­lige, vergeet­achtige leerlin­gen die dat thuis verge­ten zijn om te doen, kan echter erg lastig zijn. Dus weg met dat overbo­dige, energie slurpen­de contro­lelamp­je!
Gerda Jongene­len

 

Wie stuurt de Onderwijscoöperatie?

 
Het artikel Wie regis­seert eigen­lijk het Leraren­regis­ter? in Wiskun­dE-brief 789 eindig­de met "Wordt ver­volgd...". Terecht want in de afgelo­pen weken hebben de ontwik­kelin­gen niet stilge­staan. De rol van het bestuur van de Onder­wijscoö­peratie (OC) binnen het geheel wordt steeds promi­nenter zicht­baar.
In mijn vorige bijdra­ge stond de verkie­zing van de afvaar­diging van de deelne­mersver­gade­ring van het Leraren­regis­ter cen­traal. Tegen de gang van zaken is door onder andere een van de gekozen leden protest aangete­kend. Op maandag 16 oktober 2017 heeft het bestuur van de OC de uitslag van de verkie­zingen echter gehand­haafd omdat er "geen voldoen­de zwaarwe­gende redenen (zijn) om de uitslag van de verkie­zingen niet te aanvaar­den of het resul­taat van de verkie­zingen ongel­dig te verkla­ren". Het eindver­slag van de verkie­zings­commis­sie beves­tigt overi­gens wel dat de gang van zaken verre van vlekke­loos was.
Voorge­dragen voorzit­ter gewei­gerd
Intus­sen bestaat het bestuur van de Onder­wijscoö­peratie uit slechts drie leden, te weten Lies­beth Verheg­gen namens de AOb, Loek Schue­ler namens CNV Onder­wijs en Jilles Veen­stra namens de Federa­tie van Onder­wijsvak­organi­saties (FvOv). Lies­beth Verheg­gen treedt op dit moment op als waarne­mend voorzit­ter. De benoe­ming van Hans Kok, voorzit­ter van het Plat­form Vakin­houde­lijke Vereni­gingen van docen­ten in het Voortge­zet Onder­wijs (VVVO), moet nog goedge­keurd worden. De NVvW is zowel via de FvOV als via het plat­form VVVO bij de OC betrok­ken.
Na het vertrek van Joost Kentson bestaat er sinds 1 augus­tus 2017 een vacatu­re voor een onafhan­kelijk voorzit­ter. Die voorzit­ter moet een leraar zijn. De benoe­mingsad­viescom­missie (BAC), op verzoek van de Leraren­Advies­Raad van de Onder­wijscoö­peratie in het leven geroe­pen, heeft unaniem Jan van de Ven (bekend van PO in actie) als kandi­daat voorge­dragen. Hij was voor het genoem­de driekop­pige bestuur echter niet accepta­bel.
Trio onder vuur
Door weige­ring van Jan van de Ven als kandi­daat voor het onafhan­kelijk voorzit­ter­schap van de OC is het genoem­de be­stuurs­trio onder­tussen lelijk onder vuur komen te liggen. Wiskun­dele­raar, Trouw-colum­nist en Onder­wijs­raads­lid René Kneyber formu­leerde het vorige week in niet mis te versta­ne woorden als volgt:
"De verdere stappen lijken mij duide­lijk. Het is óf deze unaniem voorge­dragen voorzit­ter óf het hele bestuur weg óf de hele tent opdoe­ken."
Natuur­kundele­raar Arjan van de Meij, voorzit­ter van de VO-jury van het Leraren Ontwik­kel Fonds (LOF), publi­ceerde kort daarna een open brief waarin hij uiteen­zette waarom hij ermee stopt:
"Een van de voor­waarden voor een LOF-aan­vraag is dat je inge­schre­ven bent in het regis­ter. Wanneer het bestuur van de organi­satie die dit moet uitvoe­ren de beroeps­groep zo schof­feert, kan ik daar niet meer achter staan."
Het plat­form VVVO, dat tijde­lijk geen plek in het bestuur van de OC heeft, vindt het erg jammer dat niet tot benoe­ming is overge­gaan:
"Wij betreu­ren deze gang van zaken des te meer omdat de OC voor belang­rijke verande­ringen staat en dat is ook echt nodig. Het motto 'van, voor en door' en de daarbij behoren­de positie van de leraar moet echt meer worden waarge­maakt in het kader van de realisa­tie van een sterke beroeps­groep, iets dat jullie als vakvere­nigin­gen tijdens de Algeme­ne Leden Vergade­ring voor de zomer unaniem hebben duide­lijk gemaakt."
De drie be­stuurs­leden hebben gerea­geerd met een aantal verkla­ringen. In een daarvan wordt vermeld dat het bestuur in overleg zal treden met de BAC en daarna alle betrok­kenen zal informe­ren over de vervolg­procedu­re.
Van, voor en door?
Afgelo­pen woens­dag zegde de Beroeps­vereni­ging Oplei­ders MBO (BVMBO) haar geasso­cieerde lidmaat­schap van de Onder­wijscoö­peratie op. De BVMBO was te klein om gewoon lid van de OC te worden (de statu­ten verei­sen mini­maal 4000 leden) maar was samen met enkele andere vereni­gingen tot voor kort wel 'geasso­cieerd' lid.
Afgelo­pen donder­dag deed Jan van de Ven met betrek­king tot de door hem onderga­ne sollici­tatie­procedu­re een boekje open. Hij vertel­de onder andere dat de zitten­de be­stuurs­leden tijdens een bizarre sollici­tatie­procedu­re hebben gepoogd om de inhoud van het voorzit­ter­schap van de OC uit te hollen tot slechts een soort van ceremo­niële functie.
Op diezelf­de dag volgde het bericht dat een aantal leraren op vrijdag­avond 3 novem­ber 2017 een bijeen­komst gaan organi­seren voor docen­ten waarbin­nen de vraag cen­traal staat of het princi­pe "van, voor en door de leraar" mis­schien beter bereik­baar is langs een andere weg dan via de Onder­wijscoö­peratie. Ton van Haperen leraar econo­mie en colum­nist in het Onder­wijs­blad van de AOb, is wat dat betreft heel duide­lijk:
"Het dilemma. Verbete­ren of bombar­deren. There are two roads, but there's only one way. Laat die vlieg­tuigen maar opstij­gen. OC, weg ermee!"
Intus­sen zijn er ook in de Tweede Kamer vragen gesteld over de gang van zaken rond het niet benoe­men van Jan van de Ven.
Wordt zeker weer ver­volgd...
gk
Bronnen:
Onder­wijscoö­peratie 1  Onder­wijscoö­peratie 2  Onder­wijscoö­peratie 3  Onder­wijscoö­peratie 4 
Onder­wijscoö­peratie 5  Twitter 1 Twitter 2  Twitter 3 
Twitter 4  Twitter 5  Alge­meen Dagblad  Plat­form VVVO 
Komens­ky Post  MBO today  Kamer­vragen  Website René Kneyber

 

CvTE past normering ad hoc aan

De reken­toets 2A is de reken­toets voor leerlin­gen op het basisbe­roepsge­richte vmbo. Het is een vereen­voudig­de versie van de reken­toets 2F, die voor de rest van het vmbo geldt. De reken­toets 2A ER is de versie van de reken­toets 2A voor leerlin­gen die ernsti­ge reken­proble­men of dyscal­culie hebben.
Omdat de afname qua aantal­len beperkt is, is de gebrui­kelijke, doortim­merde ijking van de norm voor de ER-toetsen (3ER, 2ER en 2A ER) niet goed moge­lijk. Daarom gebruik­te het CvTE tot voor kort altijd de norm van de bijbeho­rende, ‘normale’ reken­toets met bijtel­ling van 1 punt. Die bijtel­ling is arbi­trair maar bleek in de prak­tijk prima te kloppen met betrek­king tot andere eisen.
Het afgelo­pen jaar heeft het CvTE, zonder hier­over met het veld te communi­ceren, op het laatste moment beslo­ten om die bijtel­ling voor 2A ER niet toe te passen. Vermoe­delijk is de reden hiervan dat het CvTE een 'aanzui­gende werking' van de 2A ER-toets wil voorko­men. Maar dat argu­ment heeft natuur­lijk vol­strekt niets te maken met de inhoud of resulta­ten van die toets.
Kwetsba­re leer­ling gepakt
Een kleine groep leerlin­gen wordt door deze maatre­gel het cijfer onthou­den waarop ze recht hebben. Dat onrecht komt juist bij die kwetsba­re groep hard aan, ook al zijn de dagen van de reken­toets geteld en heeft het cijfer geen invloed op het behalen van het diploma.
Ameling Algra gaat in deze uitge­breide en genuan­ceerde beschou­wing in op deze gang van zaken bij het CvTE.
Ameling Algra was ruim veertig jaar betrok­ken bij het onder­wijs, als docent wiskun­de, school­leider en tot voor kort bij het College voor Toetsen en Examens.

 

Gratis webinars van T3 Nederland

T3 Neder­land biedt gratis webi­nars aan die gemakke­lijk vanaf de werk­plek te volgen zijn. Je kunt de webi­nars heel eenvou­dig thuis of op school op een PC of iPad volgen. Met een uurtje ben je zo op de hoogte van de laatste ontwik­kelin­gen. Tijdens het webinar krijg je handige tips. En het is interac­tief; je kunt dus ook vragen stellen.
 
De volgen­de webi­nars staan in het najaar op het program­ma:
titel inhoud tijd­stip cursus­leiders
Meten met senso­ren Experi­menten uitvoe­ren met behulp van de Ti-Nspire™ CX techno­logie binnen en buiten de school: in de speel­tuin voor basis­school­leerlin­gen en voor vwo 5 leerlin­gen. 2 novem­ber 2017 vanaf 20:30 uur. Harmen Wester­veld en Cathy Baars.
Vragen­uurtje TI-84 Plus (CE-T) Volg dit webinar als je een TI-84 Plus (CE-T) gebrui­ker bent maar nog veel vragen hebt. 15 novem­ber 2017 vanaf 19:30 uur. Peter Vaandra­ger en Wesley Kelder­mans.
Vragen­uurtje TI-Innova­tor Hub Volg dit webinar als je een TI-Innova­tor™ gebrui­ker bent of wordt maar nog met veel vragen zit. 29 novem­ber 2017. Cathy Baars en Koen Stulens.
Volg deze link voor meer informa­tie over de webi­nars van T3. Wilt u zich direct voor een webinar aanmel­den? Volg dan deze link.

 

Kunst en Wiskunde, Ars et Mathesis

 
Waar kunst (Ars) en wiskun­de (Mathe­sis) elkaar ontmoe­ten, ont­staan er boeien­de resulta­ten. Op deze website kunt u een indruk krijgen van de diverse uitin­gen waartoe de wissel­werking tussen Ars en Mathe­sis kan leiden.
Ars et Mathe­sis is een plat­form voor mensen die interes­se hebben in de wissel­werking tussen kunst en wiskun­de. Ieder­een die wil partici­peren in ons netwerk en zich wil laten inspire­ren of anderen wil inspire­ren, is welkom als dona­teur. Dona­teurs hebben gratis toegang tot de Ars et Mathe­sis-dag en krijgen bij de toegang het nieuwe jaar­boek uitge­reikt.
De Ars et Mathe­sis-dag is dit jaar op zater­dag 18 novem­ber in het Gra­fisch Lyceum te Utrecht op slechts enkele minuten loopaf­stand van station Utrecht Vaart­sche Rijn. Volg deze link voor onze nieuws­brief met de aankon­diging van de Ars et Mathe­sis-dag. Bij die nieuws­brief horen een bijlage over Graante­kenin­gen en het program­ma van die dag.
Heeft u sugges­ties voor de inhoud van onze website en activi­teiten? Mail deze dan naar info@arsetma­thesis.nl.
Hans Kuiper

 

Herinnering enquete wiskunde C

In Wiskun­dE-brief 789 stond het artikel "Ervarin­gen invoe­ring examen­program­ma wiskun­de C". Twee jaar na invoe­ring van de nieuwe examen­program­ma's wiskun­de blijkt dat de invoe­ring van wiskun­de C, uiter­aard op het vwo, niet zo goed ver­loopt als ver­wacht. In dat artikel werd door SLO het verzoek gedaan aan docen­ten die lesge­ven in het vak wiskun­de C om een vragen­lijst in te vullen.
Onder­tussen hebben 87 docen­ten aan dit verzoek voldaan. SLO is daar uiter­aard blij mee maar voor een goed beeld zou het echter beter zijn wanneer nog wat meer collega's die lijst zouden willen invul­len. Daarom heeft SLO de uiter­ste datum dat u de vragen­lijst kunt invul­len, verlegd naar donder­dag 28 oktober 2017.
Vul daarom die korte vragen­lijst in. Het kost u hoog­stens 10 minuten en u maakt er uw vak beter mee!

 

Boekenveiling van het Wereldwiskunde Fonds

 
De oktober­veiling op www.wereld­wiskun­defonds.nl is bijna ten einde. Na woens­dag 1 novem­ber 2017 is het afgelo­pen. U heeft dus nog maar kort de tijd om mee te bieden op de ruim 600 boeken die worden geveild. Uiter­aard is er al op veel boeken geboden. Toch zijn er nog vele koopjes te behalen. Neust u vooral eens tussen de oude school­boekjes en tussen de boeken over de geschie­denis van de wiskun­de.
U kunt uiter­aard meer bieden dan de vraag­prijs. U krijgt in dat geval, tenzij u wordt overbo­den, het boek dan toch gewoon voor de vraag­prijs. Pas wanneer iemand anders gaat meebie­den, loopt de prijs op en wordt er automa­tisch voor u verder geboden totdat het door u bepaal­de maxima­le bod is bereikt. Volg deze link om precies te bekij­ken hoe dat werkt.
 
Nobel doel
De gehele op­brengst van het Wereld­wiskun­de Fonds wordt besteed aan projec­ten ten bate van het wiskun­deonder­wijs in ontwik­kelings­landen. Dat is een nobel doel. Neem daarom nog snel even de tijd en bied mee op de oktober­veiling.
Jos Remijn,wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl
Veiling­meester WwF

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Tweedegraads vacature te Woerden

 
Per 8 januari 2018 is het Minkema College op zoek naar een tweede­graads docent wiskun­de voor onge­veer 0,6 fte. Het gaat om regulie­re uren met uit­zicht op vast.
Een LC-functie is be­spreek­baar. Meer informa­tie vindt u op www.minkema.nl en op www.meester­baan.nl.

 

Vacature Rijksuniversiteit Groningen

Aan de Rijks­univer­siteit Gronin­gen, Facul­teit Science and Enginee­ring, is er een vacatu­re voor een
Tenure track univer­sitair docent didac­tiek van de wiskun­de (1,0 fte)
Meer informa­tie vindt u via deze link. De sollici­tatie­termijn sluit op 1 decem­ber 2017.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

 
   Het kan! Gediffe­renti­eerd en dyna­misch onder­wijs voor de hele klas
Voor een trial, pilot of demon­stratie ga naar vo.snap­pet.org/meer-weten/
   
 
Met behulp van uw huidige methode
 
 
Alle opgaven via Snappet (on-line)
 
Directe feed­back voor leer­ling en docent

 

Requiem voor Choco-pi

Vanwege reorga­nisatie zijn sets van vijf Choco-pi’s tot Sinter­klaas te koop voor de kost­prijs. Losse exempla­ren zijn te koop met € 2,= korting.
Choco-pi gaat binnen­kort uit het assorti­ment, dus dit is echt uw laatste kans!
hanswis­brun.nl/winkel/

 

Ontdek SmartWiskunde tijdens de NVvW 2017

Na de succes­volle rekenme­thode SmartRe­kenen ontwik­kelt EduHint nu de eerste echt adaptie­ve wiskun­demetho­de: Smart­Wiskun­de.
Door slimme data-analyse sluit Smart­Wiskun­de continu aan bij het niveau van de leer­ling. Dit terwijl u het over­zicht over de klas gemakke­lijk behoudt.
Kom 4 novem­ber 2017 naar de NVvW-studie­dag voor een demon­stratie op onze stand!

 

Kom ook naar het NU Wiskundecongres

Het NU Wiskun­decon­gres is hét vakcon­gres voor wiskun­dedocen­ten.
Stel uw dagpro­gramma samen uit een gevari­eerd aanbod van werk­groepen en lezin­gen. Maak tegelij­kertijd kennis met de nieuwe edities van Getal & Ruimte en Moderne Wiskun­de.
Getal & Ruimte en Moderne Wiskun­de vieren allebei hun vijftig­jarig jubile­um. Samen dus 100 jaar!
Ga voor meer informa­tie naar nuwis­kunde­congres.nl.

 

Nascholingscursussen GeoGebra

 
Bent u op zoek naar onmid­dellijk bruik­baar interac­tief lesmate­riaal voor uw wiskun­deles­sen? Ontdek dan de talrij­ke vakdi­dac­tische moge­lijkhe­den van GeoGe­bra en neem deel aan één van de webcur­sussen voor begin­nende of gevor­derde GeoGe­bra gebrui­kers.
De online cursus­sen gaan dit najaar van start. Meer informa­tie hebben wij op www.mathelo.net voor u klaarge­zet.
Onder­tussen werd de collec­tie (gratis) GeoGe­bra bestan­den voor deze nascho­lingen al uitge­breid tot meer dan 1.300 stuks. U kunt ze vinden via deze link.
Ivan De Winne, ivan@mathelo.net

 

Bettermarks, de digitale wiskundemethode voor VO-onderbouw

De digita­le wiskun­demetho­de Better­marks is nu beschik­baar voor vmbo (bk & kgth 1-2), havo en vwo (1-3, inclu­sief tto). Better­marks rekenen is beschik­baar voor de niveaus 2F en 3F.
 
Better­marks zorgt voor betere resulta­ten en meer plezier in wiskun­de en rekenen. Ga voor een proefac­count of pilot naar www.better­marks.nl. Voor een live demo zien we u graag op onze stand tijdens de NVvW-jaarver­gade­ring op 4 novem­ber aan­staande.

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl