nummer 782, 2 juli 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Auteurs Getal & Ruimte over 'bewijzen' in havo wiskunde B
In WiskundE-brief 777 werd aandacht besteed aan commotie rond een opgave in het Centrale
Examen havo wiskunde B waar gevraagd werd iets te bewijzen. Daar werd ook
opgemerkt dat in de lesmethoden de opdracht 'bewijs' nauwelijks te vinden is.
Hieronder een bijdrage van de auteurs van Getal en Ruimte over deze kwestie.
In de elfde editie van Getal & Ruimte komt in de boeken voor havo
wiskunde B de opdracht 'bewijs' niet voor. Daarom wekte het bij de gebruikers
enige verbazing dat
in
het examen havo wiskunde B van vrijdag 17 mei 2017, tijdvak 1, in vraag 6
de opdracht: " Bewijs dat S een top is van de grafiek van f " voorkwam. Toch
is het gebruik van de opdracht 'bewijs' in de genoemde vraag terecht. Dit
omdat
er in de syllabus bij de examenwerkwoorden op bladzijde 31 bij het woord 'bewijzen'
een kruisje staat in de kolom 'havo B'.
Aantonen of bewijzen
Op grond van dit 'kruisje' had dit woord in de boeken opgenomen moeten worden
met een uitleg van wat er met de opdracht 'bewijs' wordt bedoeld. Bij de genoemde
examenwerkwoorden staat:
bij aantonen: |
Een redenering en/of berekening waaruit de juistheid van het gestelde blijkt.
In het algemeen geldt dat het gestelde controleren door middel van een of meer
voorbeelden niet voldoet. |
|
bij bewijzen: |
Een redenering en/of exacte berekening waaruit de juistheid van het
gestelde blijkt. In het algemeen geldt dat het gestelde controleren door middel
van een of meer voorbeelden niet voldoet. |
Er is dus een subtiel maar essentieel verschil tussen 'aantonen' en 'bewijzen'.
Dat verschil komt tot uiting in het woord ' exacte'.
Pilotexamens
Bij het schrijven van de boeken voor havo wiskunde B hebben de auteurs zich,
naast de syllabus en andere publicaties, vooral gericht op de verschenen
voorbeeldexamenopgaven en op de pilotexamens van 2011 tot en met 2015. In
totaal waren dat 10 pilotexamens. Toen de pilotexamens 2016 werden afgenomen,
was het manuscript van havo B deel 3 al ingeleverd. Het blijkt dat in de genoemde
voorbeeldexamenopgaven en de pilotexamens van 2011 tot en met 2015 de woorden
'bewijs' en 'bewijzen' geen enkele keer voorkomen. Wel komt de opdracht 'Toon
aan' veelvuldig voor; in totaal 37 keer. Daarbij wordt soms een exacte
berekening afgedwongen met opdrachten als:
- Toon op algebraïsche wijze aan ...
- Toon langs algebraïsche weg aan ...
- Toon met behulp van exacte berekeningen aan ...
Bij het schrijven van de boeken hebben de auteurs deze formuleringen dan ook gebruikt.
Voor het eerst in 2016
In
het pilotexamen van 2016, eerste tijdvak, kwam voor het eerst de opdracht
'bewijs' voor bij havo wiskunde B. Zie de vragen 2 en 3. In de pilotexamens
van 2016 kwam de opdracht 'toon aan' in totaal 7 keer voor.
In
het examen van 2017, eerste tijdvak, waar dus in vraag 6 de opdracht met 'bewijs'
voorkwam, kwam in totaal nog vier keer de opdracht 'toon aan' voor en wel in
de vragen 1, 8, 11 en 17. In de vragen 8, 11 en 17 luidde de opdracht 'Toon
dit op algebraïsche wijze aan'.
Omissie
De conclusie is dat het een omissie in de boeken van havo B bij Getal &
Ruimte is dat de opdracht 'bewijs' niet is gebruikt en er dus ook niet is
toegelicht wat er met dit woord wordt bedoeld. Daarbij kan worden opgemerkt dat
in de voorbeeldexamenopgaven en de pilotexamens die bij het schrijven de auteurs
ter beschikking stonden, geen enkele keer de opdracht 'bewijs' voorkomt.
Voor het komende schooljaar zullen we het lesmateriaal aanvullen met uitleg
over wat de opdracht 'bewijs' inhoudt en zullen we in dit verband ook enkele
opgaven en toetsvragen aanpassen. Hierover wordt u via de nieuwsbrieven van de
uitgeverij nader geïnformeerd.
Namens de auteurs van havo wiskunde B van Getal & Ruimte,
Jan Dijkhuis
|
Wiskunde en 'computational thinking'
Het leren programmeren en met name 'computational thinking' staan
momenteel sterk in de belangstelling. Sommigen pleiten voor een nieuw
vak, ook op de basisschool. Anderen willen eerst nagaan wat de
mogelijkheden zijn om aan te sluiten bij bestaande vakken als wiskunde.
Voor ons onderzoek zijn wij op zoek naar docenten die wiskunde in de
onderbouw geven en die de mogelijke verwevenheid van wiskunde met
computational thinking willen beoordelen. Wij hebben voorbeeldmateriaal
gemaakt dat aansluit op de 10 e editie van Getal &
Ruimte. Dit materiaal biedt leerlingen de mogelijkheid om de stof
op een alternatieve manier te benaderen.
Getal & Ruimte
Om de ideeën die aan het ontwerp van ons materiaal ten grondslag liggen
te kunnen toetsen, hebben we opgaven gemaakt bij drie onderwerpen uit
Getal & Ruimte, te weten:
- GGD en KGV, aan het begin van het eerste jaar.
- Centrummaten, halverwege het tweede jaar.
- ABC-formule, aan het einde van het derde jaar (havo/vwo).
We willen u graag uitnodigen om een of meer van deze opgaven te bekijken.
Voor het vormen van een volledig beeld heeft u tenminste de volgende
componenten nodig:
- De originele hoofdstukken uit Getal & Ruimte. Deze kunt u
eventueel opvragen bij Jos Tolboom via j.tolboom@slo.nl.
- De opgaven voor de leerlingen.
- Een uitwerking voor docenten.
De opgaven voor de leerlingen, inclusief uitwerking voor docenten, staan in een
zip-bestand
dat u via deze link kunt ophalen. In dat bestand staat ook een
leeswijzer met extra informatie over de inhoud van het bestand.
Bekijk het materiaal nu of later
Bent u in de gelegenheid om een of meerdere opgaven te bekijken?
We zijn erg benieuwd naar uw mening.
Via
dit formulier kunt u uw mening aan ons kenbaar maken.
Bent u nog niet in gelegenheid om ons materiaal te bekijken maar
wilt u in de toekomst op de hoogte gehouden worden en uw medewerking
verlenen,
dan
hebben we een ander formulier voor u.
Alvast bedankt voor uw medewerking.
Benny Aalders (student wiskunde, RUG)
Vincent Velthuizen (student informatica, RUG)
Jos Tolboom, j.tolboom@slo.nl (SLO)
|
Wordt het vmbo strenger beoordeeld dan het havo? (reactie)
In WiskundE-brief 781 vraagt Gerard Koolstra zich af of het vmbo tijdens
het examen strenger wordt beoordeeld dan het havo. Wel, ik herken dit.
Ik heb gedurende bijna 30 jaar veel examens havo en vwo
nagekeken. Een keer, in het voorjaar van 2003, heb ik een vmbo T-examen
nagekeken.
Twee zaken met betrekking tot dat examen en de examenbespreking staan
mij nog helder voor de geest. De ene zaak betreft een discussie tijdens
de examenbespreking die ging over het bekende 'breien'. De vraag was
in die discussie of het 'breien' maximaal één keer per vraag
of maximaal één keer per opgave moest worden bestraft. Dit
terwijl we op het havo en het vwo het 'breien' hoogstens één keer
per examen wilden bestraffen met één punt aftrek.
De andere zaak betreft een vraag over een vuurtoren en het patroon dat
door de leerlingen in de lichtsignalen moest worden herkend. Er stond
een oplossing in het correctievoorschrift maar er waren meerdere
oplossingen te bedenken. Toch mocht alleen de oplossing uit het
correctievoorschrift worden beloond. Ik heb dat altijd vreemd gevonden.
Meer verschillen
Mij valt op dat ook de lay-out van het vmbo-examen anders is. Er
staan pijlen waar "bij ons" blokjes staan. Ook zijn er vragen waarbij
nog een stukje van de inleiding achter de pijl staat terwijl er
"bij ons" na het blokje alleen nog de vraag altijd in de vorm van
een opdracht komt.
Er lijken inderdaad grote verschillen te zijn.
Peter Donkelaar
|
Optimaal voorbereid naar het eindexamen havo/vwo
Op maandag 25 september 2017 organiseert de Nederlandse Vereniging
van Wiskundeleraren (NVvW) samen met het Nationaal Expertisecentrum
Leerplanontwikkeling (SLO) de conferentie 'Optimaal voorbereid naar
het eindexamen'.
De conferentie is 'voor docenten door docenten'. De inhoud van de
conferentie wordt dus ook door docenten verzorgd. De centrale vraag
op deze conferentie is uiteraard: ' Hoe kun je je leerlingen het
beste voorbereiden op de vernieuwde examens wiskunde A, B, C en D?'.
De conferentie bestaat uit twee dagdelen. Tijdens de ochtend worden de
volgende drie vragen beantwoord:
- Wat zijn wiskundige denkactiviteiten en hoe komen deze activiteiten
in het examen terug?
- Hoe zet je binnen je lessen ICT in? Denk hierbij aan Geogebra,
VU-stat, de Digitale Wiskundeomgeving (DWO) en de grafische rekenmachine.
- Hoe kijk je een examen na?
Diepgang
In de middag gaan de deelnemers onder leiding van een docent die reeds
ervaring heeft opgedaan, 'de diepte in'. Zo komt de verdeling van de
onderwerpen in het vernieuwde examen aan bod en zal er worden gediscussieerd
over hoe je de leerlingen het beste op de wiskundige denkactiviteiten
in het examen kunt voorbereiden. De leidinggevende docent deelt uiteraard
zijn of haar concrete ervaringen met u en geeft u nog een aantal belangrijke
tips mee.
De conferentie wordt op maandag 25 september 2017 in Utrecht gehouden. De
conferentie begint om 10:00 uur en zal tot 16:00 uur duren. De kosten
bedragen € 75,= per persoon. Om 9:30 uur staat de koffie voor u klaar
en de toegangsprijs is inclusief lunch.
Via deze link kunt u
zich voor de conferentie inschrijven.
|
Focusgroep havo wiskunde D
Het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) volgt en
bewaakt de invoering van de nieuwe examenprogramma's. Tijdens de
conferentie 'Optimaal voorbereid naar het examen', (zie het artikel
hiervoor) wordt een focusgroep gevormd die zich richt op wiskunde D. We
zijn hiervoor op zoek naar docenten die zich bij het nieuwe curriculum
van wiskunde D betrokken voelen.
Heeft u volgens het nieuwe, in 2015 ingevoerde programma wiskunde D
gegeven op het havo? Heeft u daar ideeën of een mening over? En bent
u bereid om daarover met SLO van gedachten te wisselen?
Wilt u daarbij de conferentie ' Optimaal voorbereid naar het examen'
gratis bezoeken? Geef u dan op bij Annette Koopmans via a.koopmans@slo.nl.
|
De wiskundemethode en het eindexamen (slot)
In WiskundE-brief 778 formuleerde Trudy Kloos een aantal vragen
met betrekking tot de relatie tussen de wiskundemethodes en
het eindexamen. In WiskundE-brief 780 en WiskundE-brief 781 volgden er reacties op
dit artikel. Hieronder komt de auteur ter afsluiting nog even
terug op dit thema.
Ik bedank degenen die de moeite genomen hebben om te reageren. Na het
examen wiskunde B vwo las ik reacties op het forum die uiteenliepen van
" met N=1 gemiddeld 7,7" tot " met N=1 gemiddeld 5,0". Er
werd zelfs voorspeld dat er misschien wel een N-term van 0,7 zou volgen
omdat het examen zo gemakkelijk was. Uiteindelijk bleek de N-term op
1,5 te zijn vastgesteld.
Statistieken?
Natuurlijk begrijp ik dat het voor het examen niet uit mag maken met
welke methode er op school gewerkt wordt. Maar ik vermoed, ook gezien
de reacties op het forum, dat er wel degelijk een relatie tussen methode
en resultaat bestaat. Ik ben benieuwd of daar misschien statistieken
van zijn.
Trudy Kloos
Docent wiskunde, Huygens college Heerhugowaard
|
Zomerverkoop bij het Wereldwiskunde Fonds
De meiveiling heeft dit jaar € 2083,45 opgebracht. En er zijn
nog heel wat boeken en tijdschriften over. Nu de zomervakantie nadert,
is het weer tijd voor de Zomerverkoop 2017.
Op onze website wereldwiskundefonds.nl staan zon 400 boeken en
tijdschriften voor de Zomerverkoop gereed. Ze worden aangeboden voor
vaste lage prijzen. Veel oude wiskunde schoolboeken, studieboeken
uit binnen- en buitenland en didactiekboeken zijn voor een bescheiden
bedrag te koop. Ook zijn er tijdschriften, ingebonden oude jaargangen
van het Nieuw Tijdschrift voor Wiskunde, van Euclides en heel veel
complete jaargangen Pythagoras.
De Zomerverkoop loopt tot 30 september 2017. De gehele opbrengst wordt
besteed aan projecten die zich richten op het wiskundeonderwijs in
ontwikkelingslanden. Kom in de zomervakantie dus eens kijken op onze
website.
Nieuwe projecten gezocht
We zijn op zoek naar nieuwe projecten in ontwikkelingslanden.
Heeft uw school een band met een school in een ontwikkelingsland
en kunnen we een dergelijke school helpen? Bijvoorbeeld met de
aanschaf van wiskunde-materiaal? Of kent u misschien mensen die
in een ontwikkelingsland werken en die contacten hebben met
onderwijsinstellingen aldaar? Suggesties zijn hartelijk welkom
via wwf@nvvw.nl.
Jos Remijn, veilingmeester WwF
wereldwiskundeboeken@nvvw.nl
|
De VO-raad over het lerarentekort
Het wordt tijd om met het nieuwe kabinet een Deltaplan Leraren
voor het funderend onderwijs overeen te komen, zo bepleit VO-raad
voorzitter Paul Rosenmöller in Dagblad Trouw.
Bijna dagelijks ontvangt de VO-raad signalen van scholen die grote
moeite hebben om de formatie rond te krijgen. De tekorten in het
voortgezet onderwijs concentreren zich rondom specifieke vakken
zoals scheikunde, natuurkunde, wiskunde, klassieke talen en Duits.
De verwachting is dat deze tekorten alleen maar groter worden.
Pensioen
In 2017 gaat het om een tekort van 600 fte en in de jaren daarna
is er jaarlijks tot 2022 ongeveer 800 fte te weinig. Bovendien
zullen met name in het eerstegraads gebied veel leraren binnen
enkele jaren met pensioen gaan, wat voor extra knelpunten zorgt.
bron: www.vo-raad.nl/nieuws/lerarentekorten-vergen-deltaplan
|
A-VISION niet alleen in Limburg
In WiskundE-brief 779 stond een stukje over twee bedrijven die komend
schooljaar de Diagnostische Tussentijdse Toets (DTT) gaan aan bieden,
te weten Dedact en A-VISION. Daarbij werd gemeld
dat laatstgenoemde bedrijf zich vooral lijkt te richten op de
Limburgse markt.
In een reactie laat een woordvoerder van A-VISION weten dat
het de intentie is van A-VISION om de DTT voor álle Nederlandse
scholen voor voortgezet onderwijs beschikbaar te maken. A-VISION
beperkt zich dus uitdrukkelijk niet tot scholen die deel
uitmaken van de OnderwijsMonitor Limburg (OML).
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Heerenveen
Het Bornego College zoekt voor schooljaar 2017-2018 voor de
vestiging Kingweg in Heerenveen een eerstegraads docent wiskunde
voor 0,8 tot 1,0 fte.
Het betreft een tijdelijk dienstverband voor het gehele schooljaar
waarbij een aansluitend vast dienstverband tot de mogelijkheden behoort.
Ga voor meer informatie naar www.bornego.nl.
| |
|
Eerstegraads vacature te Breda
Het Onze Lieve Vrouwelyceum in Breda zoekt voor het nieuwe
schooljaar een docent wiskunde voor ongeveer 20 lesuren. Bij voorkeur
heeft u een eerstegraads bevoegdheid of studeert u daarvoor.
Het gaat om een aanstelling van 0,8 fte, gedeeltelijk vaste uren
en gedeeltelijk tijdelijke uren. Mail of bel voor meer informatie
naar rector Gijs van Wijlen via gvwijlen@olvbreda.nl of 076-5224707.
Zie ook www.olvbreda.nl.
| |
|
Eerste of tweedegraads vacature te Assen
|
Advertenties
Betaal minder en krijg zoveel meer
Als vernieuwing en innovatie érgens thuishoren, dan is dat wel in het
onderwijs. Voor wiskundedocenten en leerlingen was er al de HP Prime
rekenmachine; de snelste en meest innovatieve grafische rekenmachine
op de markt met een uniek touchscreen. Nu kunt u dezelfde grafische
kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices installeren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedgekeurde grafische rekenmachine in combinatie
met een app (app zelf niet toegestaan bij CE) op het platform van
úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concurrent!
Blijf niet achter in een veranderende (wiskunde)wereld en leer meer
over hoe HPs onderwijsoplossingen u nu en in de toekomst verder
kunnen helpen.
Mail voor meer informatie en demonstratiemogelijkheden naar info@hp-prime.nl.
|
Save the date: 23 november WiskundeCongres
Donderdag 23 november 2017 vindt het jaarlijkse Noordhoff
Uitgevers WiskundeCongres plaats. Ook dit jaar bent u weer
van harte welkom in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein.
Zet deze datum alvast in uw agenda. Nadere informatie over
het programma en aanmelding volgt na de zomer.
|
T3 Symposium 11 oktober 2017 - Lustrum Muntgebouw, Utrecht
|
|
|