nummer 780, 18 juni 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Weinig 'slachtoffers' van de rekentoets op vwo
Het lijkt erop dat er maar weinig examenkandidaten op het vwo
zijn 'gezakt op de rekentoets'. Een onderzoek onder onze abonnees
wijst in die richting.
Voor ons onderzoek hebben we aselect 1000 abonnees van de WiskundE-brief
aangeschreven. Zoals wij al hadden verwacht, was de respons niet groot.
In ons abonneebestand staan geen scholen bij de abonnees vermeld; veel
van de aselect gekozen geadresseerden waren dus helemaal niet verbonden
aan een vwo-opleiding en vielen al meteen af. Verder zitten er in zo'n
aselecte steekproef natuurlijk 'dubbelen'; verschillende docenten die
aan dezelfde school zijn verbonden. We hebben de antwoorden van deze
abonnees natuurlijk niet dubbel meegeteld.
Gegevens van 4000 kandidaten
Vanaf afgelopen woensdag kwamen de antwoorden binnen van bijna 50 vwo-opleidingen.
We kregen zo de beschikking over gegevens van ruim 4000 examenkandidaten,
zo'n 10% van het totale aantal. Van deze 4000 kandidaten waren er meer
dan 500 nog niet geslaagd of definitief gezakt. Niet iedereen meldde
het aantal (niet)geslaagden. We telden slechts drie kandidaten die
niet geslaagd waren maar wel geslaagd zouden zijn als de rekentoets
geen kernvak was geweest.
Beeld duidelijk
Ondanks het het betrekkelijk kleine aantal reacties ontwikkelt zich een
duidelijk beeld. Was er eerder nog sprake van de vrees dat het ging om
procenten (denk aan het vangnet bij meer dan 5 procentpunt extra gezakten
van vorig jaar), nu lijkt het eerder om één of twee promille te gaan.
Als we de 4000 kandidaten uit ons onderzoek beschouwen als een
aselecte steekproef uit de ongeveer 38.000 *) examenkandidaten
op het vwo, dan kunnen we een betrouwbaarheidsinterval berekenen voor
het aantal kandidaten dat op de rekentoets is gezakt. Het 95%
betrouwbaarheidsinterval, uitgedrukt in aantal leerlingen, komt dan
uit op ongeveer [7 ; 79]. Uitgedrukt in een promillage
krijgen we dan [0,2‰ ; 2,1‰].
We kregen veel (spontane) meldingen van scholen waar alle vwo-leerlingen
een voldoende voor de rekentoets hadden. Enkele leerlingen maakten de ER
versie van de rekentoets, bedoeld voor leerlingen met ernstige
rekenproblemen of dyscalculie.
*) In de persmap van het CvTE is sprake van ruim 40.000
eindexamenkandidaten vwo (voor Engels en Nederlands) maar dit zijn
overschattingen, gebaseerd op de aantallen bestelde examens.
|
De wiskundemethode en het eindexamen (reactie)
Trudy Kloos vraagt zich in in WiskundE-brief 778 af of examenmakers
eigenlijk wel voldoende zicht op de in Nederland gebruikte
wiskundemethodes hebben. Ik wil daar graag op reageren.
Laat ik vooropstellen dat ik geen examenmaker ben. Als docent weet ik
intussen echter wel het een en ander over examens. Examenmakers zijn
docenten en kennen dus tenminste één methode. Maar de opgaven die ze
bedenken, moeten voldoen aan wat er in de syllabus staat.
Die syllabus is te vinden op www.examenblad.nl, de officiële site
van het CvTE. Zij hebben dus niet de plicht om te onderzoeken of de
in de examens getoetste wiskundige vaardigheden wel in alle methodes
te vinden zijn. Gelukkig maar want dat zou de examenmakers de beperking
opleggen om alleen vragen te stellen over de doorsnedeverzameling van
al die methodes.
Je moet er als docent dus rekening mee houden dat zowel examenmakers als
boekenschrijvers, doorgaans ook docenten, zich onafhankelijk van elkaar
op de syllabus baseren.
Er ontbreekt iets in het boek
Moest volgens het in 2007 geldende programma bij wiskunde A vwo nu wel
of niet de horizontale lijnvermenigvuldiging worden behandeld? In ons
boek werd die lijnvermenigvuldiging niet behandeld maar op mijn school
dachten we dat het wel moest. Daarom hebben we dat toen zelf toegevoegd.
Dat is een lastige taak; je moet maar net in de gaten hebben dat
er in het boek een onderdeel niet wordt behandeld.
Het gebruik van enkellogaritmisch papier wordt in de nieuwe boeken van
Getal & Ruimte op een heel andere manier behandeld dan in de nieuwe
boeken van Moderne Wiskunde. Omdat ik in de afgelopen jaren beide
manieren op de examens ben tegengekomen, zocht ik in de syllabus op voor
welke manier ik moet kiezen. In de syllabus staat " een leerling
kan een logaritmische schaalverdeling gebruiken". Daarmee kunnen
beide manieren worden bedoeld en dus gaan we op onze school ook beide
manieren behandelen.
Er staat te veel in het boek
Een teveel aan stof is geen probleem zo lang je tijd genoeg hebt.
In het verleden hadden we tijdnood bij havo wiskunde B. We hebben
toen de paragraaf met lineair interpoleren en extrapoleren helemaal
geschrapt want dat stond niet in de syllabus. Ook met kansrekenen
gaan schrijvers wel eens "helemaal los". We schrappen dan een
aantal overbodige en te moeilijke opgaven. Dat doen we naar eigen
inzicht.
Mail het CvTE
Bij onduidelijkheid over de syllabus kun je gewoon een mailtje sturen
naar het CvTE. Zo kreeg ik laatst als reactie terug dat met het woord
herschalen in de syllabus van wiskunde A vwo gewoon de horizontale
en verticale lijnvermenigvuldiging wordt bedoeld. Op mijn vraag wat
er precies onder een rechtsscheve verdeling moet worden verstaan,
moet ik nog antwoord krijgen. Volgens de boeken beoordeel je dat op
het plaatje. Maar we begrepen niet hoe je dan kunt weten dat het
gemiddelde rechts van de mediaan ligt. Zo'n verdeling moet dan wel
aan bepaalde eisen voldoen. Maar welke?
Als docent moet je zelf meedenken met je boek en met de syllabus. Dat
is lastig maar noodzakelijk.
Simon Biesheuvel, s.biesheuvel@wdz.nl
|
VUSTAT-apps (vervolg)
In WiskundE-brief 779 hebben wij aandacht besteed aan twee apps van VUSTAT
(Visual Understanding for Statistics). Het waren de apps 'Data-analyse'
en 'Steekproevenverdeling'. Deze apps zijn gratis en kunnen op
hoegenaamd alle computerplatforms, waaronder smartphones, worden gebruikt.
Hieronder vertellen we u graag wat meer over twee andere apps en over
ons blog.
Steekproeven uit ja-nee populatie
In
deze app wordt de populatie voorgesteld als een verzameling rode en
groene balletjes, model voor een situatie waarbij mensen alleen
voor of tegen iets kunnen zijn. Uit deze populatie kun je, met of
zonder terugleggen, steekproeven nemen.
Theoretisch is de steekproevenverdeling een binomiale verdeling. Uit
didactisch oogpunt is deze app een goede start van de inferentiële
statistiek, die zich bezig houdt met de vraag welke conclusies je uit
steekproeven kunt trekken over de populatie. De relatie tussen steekproef,
steekproevenverdeling en populatie is hier elementair goed te zien, te
volgen en te begrijpen.
De populatie is ook te verbergen, zodat de gebruiker is aangewezen op
de steekproefverdeling. Een goede start om uit te zoeken of een bepaalde
steekproefuitkomst past bij een gekozen hypothese (nulhypothese). Met
schuiven kun je een gebied van de steekproevenverdeling kiezen en
daarbij een conclusie formuleren. Voor een klassieke benadering
zijn er de opties ' Betrouwbaarheidsintervallen' en ' Hypothese
toetsen'.
Verdelingen
Met
deze app kun je van allerlei bekende en minder bekende kansverdelingen
een grafiek maken door de parameters op te geven. Verander de parameters
en zie hoe de grafiek verandert. Verschuif een grens en zie hoe de
grootte van een gebied onder de grafiek wijzigt. Spelen met een verdelingsgrafiek
geeft inzicht in bijvoorbeeld een concept als de overschrijdingskans.
Een tabellenboek of ingewikkelde procedure is niet meer nodig.
Blog VUSTAT
Op ons blog publiceren
we onder meer suggesties voor lessen en technische informatie over onze apps.
Zo is in het blog bijvoorbeeld beschreven hoe je een eigen excelbestand
kunt inlezen in de app ' Data-analyse', hoe je eigen datasets kunt
bewaren op Google Drive en waar je interessante datasets kunt vinden.
Lesmateriaal met inzet van de apps zie je in de blog aangekondigd. De
Titanic, statistisch onderzoek met kruistabellen, is binnenkort beschikbaar.
Ook biedt ons blog de mogelijkheid om te reageren, om vragen te stellen en
om vragen (met antwoorden) en opmerkingen van anderen te raadplegen.
Piet van Blokland en Carel van de Giessen
|
KNAW onderwijsprijzen
De Koninklijke
Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) looft ieder jaar
prijzen uit voor profielwerkstukken van vwo eindexamenkandidaten. Op
13 juni 2017 werden de onderwijsprijzen voor 2017 in Amsterdam uitgereikt.
Voor elke vwoprofiel werden er dit jaar drie prijzen beschikbaar gesteld.
Onder de bekroonde werkstukken bevonden zich er drie met een sterk
wiskundige component.
Daan In de Braekt (4 e Gymnasium, Amsterdam) schreef,
geïnspireerd door het boek Gödel, Escher, Bach van Douglas
Hofstadter,
een
profielwerkstuk over machinevertalingen. Hij programmeerde met
Python modules om verschillende vertalingen met elkaar te vergelijken.
Daan won met zijn werkstuk de derde prijs voor het profiel Natuur &
Techniek. Het werkstuk zat niet alleen wiskundig goed in elkaar maar zou
volgens de jury vanwege het literaire gehalte ook zo genomineerd kunnen
worden voor het profiel Cultuur & Maatschappij.
Een speciale vermelding was er voor de begeleider. Wiskundedocent Sven
Aerts begeleidde al vier keer eerder een genomineerde leerling.
Zoekmachines
De tweede prijs binnen het profiel Natuur & Techniek ging naar
Lüke van den Wittenboer (Bataafs Lyceum, Hengelo). Zij onderzocht
de
ontwikkeling van zoekmachines en vergeleek de verschillende zoekalgoritmes.
Lüke liet in haar profielwerkstuk goed zien dat zoekmachines daadwerkelijk
een evolutie hebben doorgemaakt en dat het vertrouwen in zoekresultaten
op gespannen voet staat met commerciële overwegingen.
Steen-papier-schaar
Ook het
werkstuk van Ábel Putnoki (Christiaan Huygens College, Eindhoven),
dat de tweede prijs won in het profiel Economie & Maatschappij, is wiskundig
georiënteerd. Ábel stelde de vraag: " Hoe kun je de volgende zet van je
tegenstander in het spel steen, papier, schaar met behulp van statistiek
voorspellen?". Hij ontwikkelde een computerprogramma om deze vraag te
beantwoorden. Zijn conclusie is dat je de volgende zet van je tegenstander
met het spelletje 'steen, papier, schaar' statistisch goed kan voorspellen
door te kijken naar herhalende patronen in de speelstijl van je tegenstander,
naar het geslacht en de leeftijd van je tegenstander en naar nog heel veel
andere zaken. Met de uitkomsten van zijn onderzoek kan goed worden geïllustreerd
dat een statistische analyse van spelgedrag heel effectief kan zijn.
|
Eindexamens en de bureaucratie
Het is weer examentijd en dat levert voor de examinatoren een tijdelijke
piekbelasting op. Op zich is dat niet erg; je bent er als docent op ingesteld
en je bent benieuwd hoe je pupillen het ervan af brengen.
Met het inleveren van je eerste correctie op het examensecretariaat begint
er echter ook een ergerlijke bureaucratie. Dan volgt er een administratieve
rompslomp met veel overbodige handtekeningen en controles.
Examenbesluit
Ik heb even het examenbesluit
erbij gepakt. Wat betreft de administratie rondom de eindexamens worden er
in dat examenbesluit maar heel weinig eisen gesteld. In artikel 36.4 lees
ik: " De gecommitteerde voegt bij het gecorrigeerde werk een verklaring
betreffende de verrichte correctie. Deze verklaring wordt mede ondertekend
door het bevoegd gezag van de gecommitteerde". In artikel 41 lees ik
iets over een scorelijst en daarmee zijn in feite alle verplichte administratieve
zaken gedekt. De kous is daarmee dus af, zou je zeggen.
Protocollen
Maar nee, naast dit examenbesluit heeft de VO-raad nog
het
document 2017_ProtocollenCentraleExamens gepubliceerd. In dit aanvullende
document staat het een en ander geschreven over de vrijheden die een school
zich mag permitteren met betrekking tot de procedures en processen betreffende
het eindexamen. Zo kan de school de examinator volgens deze publicatie
bijvoorbeeld verplichten om te werken met WOLF. Ook kan de school voorschrijven
dat de scores per opgave in de kantlijn van het examenwerk moet worden genoteerd.
Volgens het examenbesluit hoeft de examinator het werk alleen na te kijken
en een scorelijst aan het examenwerk toe te voegen. In het protocollendocument
van de VO-raad wordt de scholen geadviseerd om daar minstens een ondertekende
verklaring aan toe te voegen dat de examinator het werk 'eerlijk' heeft nagekeken.
Zo'n beetje alle scholen doen dat en wat mij betreft is dat een handtekening
teveel.
DI-200
Tot enige jaren terug werd vanuit DUO het DI-200 formulier beschikbaar gesteld
en was het gebruik van dat formulier verplicht. Nu mag de school zelf een
dergelijke lijst maken en is de verplichting vervallen. Toch wordt dat formulier
op de meeste scholen nog steeds gebruikt. Dat formulier moet van twee
ook weer overbodige handtekeningen van de examinator worden voorzien. Natuurlijk
moet je voor het zetten van je handtekeningen dan eerst de scores op het DI-200
formulier goed controleren. Die overbodige vermelding van de scores moet immers
wel overeenkomen met de vanuit het examenbesluit verplichte scorelijst voordat
deze in het leerling volgsysteem worden ingevoerd. Bij mij dringt zich dan
onmiddellijk de vraag op wie er dan eigenlijk controleert of de cijfers vanaf
het DI-200 formulier wel goed zijn ingetypt...
Ik erger mij enorm aan die bureaucratie. En met het tweede tijdvak begint dat
hele circus gewoon weer opnieuw. Dat terwijl het allemaal veel efficiënter
kan en het gereedschap hiervoor voor iedereen beschikbaar is. Het programma
WOLF.
WOLF
Het programma WOLF biedt de mogelijkheid om het gehele administratieve proces
rondom de examens te automatiseren. Alle examinatoren kennen dat programma al
jaren. WOLF heeft qua ontwikkeling de laatste twee jaar echter grote stappen
gemaakt. Zo is WOLF nu 'webbased' en dus op alle computerplatforms te gebruiken.
Vorig schooljaar draaide er een WOLF 'pilot' waarbij de examinator en de
gecommitteerde binnen het programma, voor het beeldscherm, over de scores
konden overleggen om ze uiteindelijk gezamenlijk te fiatteren. Die pilot
is goed verlopen en deze functie is daarom voor examenjaar 2017 vrijgegeven.
Het overlegonderdeel van WOLF werkt eenvoudig en soepel. Door in te loggen
zet je in feite je digitale handtekening. Daarna treed je in overleg met
je tweede corrector of, als je zelf de tweede corrector bent, met de examinator.
Nadat je met zijn tweeën de scores definitief hebt vastgesteld, hoeft de gecommitteerde
enkel het document dat wordt bedoeld in artikel 36.4 van het examenbesluit
te ondertekenen en kunnen de scores in het leerling volgsysteem worden
overgenomen. Het examensecretariaat hoeft niet op de teruggestuurde examens
te wachten en wordt verlost van heel veel tikwerk en controlewerk. En,
belangrijk, er is heel veel minder kans op fouten.
Met WOLF kan een school heel veel bureaucratie voorkomen. Er behoeven maar
één of twee handtekeningen te worden gezet. Het DI-200 formulier is overbodig
geworden en het geloop meer naar het examensecretariaat is verdwenen.
Marc van der Nat
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
De kunst van het hoofdrekenen
Auteur: | Willem Bouman |
Uitgeverij: | Epsilon |
Aantal pagina's: | 260 |
ISBN: | 978-90-5041-164-6 |
Prijs: | € 25,= |
Het rekentalent van Willem Bouman (1939) viel al vroeg op. Als
9-jarige kon hij al alle vermenigvuldigingen van getallen van twee cijfers
uit zijn hoofd uitrekenen. Op de middelbare school wist hij de kwadraten
van alle getallen tot 1000 en de derde machten van alle getallen tot 100
uit het hoofd. Ook rekende hij toen al vierkantswortels van getallen
van 10 cijfers en derdemachtswortels van getallen van vijftien cijfers uit.
Tegen alle verwachtingen in ging hij na de lagere school niet naar hbs-B
maar naar hbs-A, met talen, economie en handelsrekenen. Na de hbs ging hij
naar het Instituut voor de autohandel. Vervolgens is hij werkzaam
geweest als automonteur, vertegenwoordiger vrachtautobanden en cursusleider
bij het trainingscentrum van Michelin.
Laatbloeier
Pas na zijn pensioen begon Bouman aan zijn actieve rekenpraktijk.
In 2006 nam hij, volkomen onvoorbereid, deel aan het wereldkampioenschap
hoofdrekenen en werd meteen zevende. Inmiddels heeft hij drie wereldrecords
op zijn naam staan en ontving hij in 2014 de 'Prix dExcellence'. Hij is
zich steeds verder gaan verdiepen in de methodes van het hoofdrekenen.
Daarbij staat modulo-rekenen centraal. Volgens zijn rekenvrienden is er
wereldwijd niemand die zo creatief is met modulo-rekenen als hij. De
vraag om zijn fabuleuze kennis van het hoofdrekenen en de daarbij gebruikte
methodes in een boek neer te leggen, hebben tot de verschijning van dit
werk geleid.
Verbluffende methodes
Willem Bouman behoort tot de beste hoofdrekenaars ter wereld.
Het is fascinerend om kennis te nemen van de methodes die hij gebruikt,
bijvoorbeeld om grote getallen te ontbinden in priemgetallen of daarvan
de wortel te nemen. Dit en vele andere verbluffende rekenmethodes worden
in het boek op enthousiaste en toegankelijke wijze gepresenteerd.
Het boek van Willem Bouman wordt van harte aanbevolen door professor
Henk Tijms, voorzitter van de Stichting Goed Rekenonderwijs.
Het boek wordt op dinsdag 20 juni 2017 om 16:00 uur gepresenteerd in
boekhandel
Haasbeek te Alphen a/d Rijn, de woonplaats van Willem Bouman.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacature te Roosendaal
|
Advertenties
Vanaf 2018-2019: Getal & Ruimte 12e editie vmbo onderbouw
Vanaf november 2017 zijn de eerste vmbo-delen beschikbaar als
beoordelingsexemplaar, voor gebruik vanaf schooljaar 2018/2019.
Voor een eerste indruk kunt u alvast proefkaternen aanvragen
van Getal & Ruimte 12e editie vmbo-bk leerjaar 1
en vmbo-kgt leerjaar 1
via
getalenruimte.noordhoff.nl.
|
Betaal minder en krijg zoveel meer
Als vernieuwing en innovatie érgens thuishoren, dan is dat wel in het
onderwijs. Voor wiskundedocenten en leerlingen was er al de HP Prime
rekenmachine; de snelste en meest innovatieve grafische rekenmachine
op de markt met een uniek touchscreen. Nu kunt u dezelfde grafische
kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices installeren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedgekeurde grafische rekenmachine in combinatie
met een app (app zelf niet toegestaan bij CE) op het platform van
úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concurrent!
Blijf niet achter in een veranderende (wiskunde)wereld en leer meer
over hoe HPs onderwijsoplossingen u nu en in de toekomst verder
kunnen helpen.
Mail voor meer informatie en demonstatiemogelijkheden naar info@hp-prime.nl.
|
T3 Symposium 11 oktober 2017 - Lustrum Muntgebouw, Utrecht
|
|
|