nummer 779, 11 juni 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
De statistische sluipweg
Grafische rekenmachines bezitten mogelijkheden die in
examensituaties niet altijd wenselijk zijn. Dat is ondertussen algemeen bekend.
De examenmakers proberen aan dat oneigenlijke gebruik paal en perk te
stellen door de manier van vraagstelling en met name het gebruik van
woorden als algebraïsch en exact.
Eén vorm van oneigenlijk gebruik van moderne rekenmachines blijft
echter vaak onder de radar. Het betreft hier de mogelijkheid om
regressieanalyse te plegen op statistische data. Deze statistische
functie kan erg gemakkelijk worden 'misbruikt' om bijvoorbeeld
formules bij een lineair of exponentieel verband op te laten stellen.
Voorbeelden uit actuele examens
Vooral in het examen van wiskunde A vind je veel opdrachten waarbij
het opstellen van formules voor lineaire en exponentiële verbanden
een rol speelt. Een goed voorbeeld hiervan is vraag 11 uit het
examen
2017 vwo wiskunde A eerste tijdvak. Deze vraag naar een
exponentieel verband, die vier punten kan opleveren, kan met
behulp van exponentiële regressie op eenvoudige maar oneigenlijke
wijze worden beantwoord.
In het havo
examen wiskunde A (2017 eerste tijdvak) is vraag 21 een mooi
voorbeeld. In die vraag, die ook vier punten kan opleveren, moet
de leerling het lineaire verband tussen oppervlakte en nummer van
een serie papierformaten achterhalen. Van de nummers 1 en 5 zijn
de afmetingen gegeven. Daarbij is gegeven dat het verband tussen
oppervlakte en nummer van de vorm
O = a·n + b
en dus lineair is. Deze vraag wordt met lineaire regressie wel
erg eenvoudig.
Niet alleen de grafische rekenmachine
Een leerling die vertrouwd is met de mogelijkheden van de
regressieanalyse op zijn of haar rekenmachine hoeft bij dergelijke
vragen alleen maar de twee benodigde dataparen in te vullen om
daarna met het juiste type functie de gevraagde parameters
tevoorschijn te toveren. Het is voor de leerling die dit trucje,
bijvoorbeeld tijdens een examentraining, heeft geleerd, werkelijk
een fluitje van een cent.
De mogelijkheid om verbanden via regressieanalyse te bepalen,
is tegenwoordig ook op veel 'gewone' rekenmachines aanwezig. Je
zou dus kunnen denken dat het beschreven 'misbruik' ook voor de
examens vmbo geldt. Maar omdat in de vmbo eindexamens vaak
uitdrukkelijk wordt gevraagd om je berekening op te schrijven,
lijkt het probleem daar minder te spelen. In de vraagstelling
wordt op havo en vwo echter meestal volstaan met de opdracht
' bereken' en dan is volgens de lijst van examenwerkwoorden
de wijze van berekenen vrij. Dan mogen dus alle mogelijkheden van
de grafische rekenmachine worden ingezet, ook als dat duidelijk
niet de bedoeling was van de opgave.
Snelle successen
Is het door mij hierboven beschreven 'misbruik' van de al dan
niet grafische rekenmachine alom bekend? Op examenfora wordt
regelmatig verrast gereageerd door docenten die dit soort
oplossingen voor het eerst zien, bijvoorbeeld bij de tweede
correctie. Dat zou ook een indicatie kunnen zijn dat de omvang
van het probleem meevalt. Maar wat wordt er in de praktijk al
stilzwijgend getolereerd?
De nadruk op 'snelle' successen neemt gaandeweg toe. Deze komt
bijvoorbeeld tot uiting in de toenemende populariteit van de
vlak voor de examenperiode aangeboden examentrainingen.
Dergelijke 'sluipwegen' zouden ondanks het verzet van veel
docenten weleens snel een stuk populairder kunnen gaan worden.
Dat vraag mijns inziens om een aanpak op nationaal niveau. Er
moet opnieuw worden nagedacht over aanpassingen van de vraagstelling
in examens. En misschien moet het examenwerkwoord 'berekenen'
grondig worden geherformuleerd.
Het vervangen van de grafische rekenmachine door een 'gewone'
rekenmachine biedt bij de huidige stand van de technologie
voor dit probleem geen soelaas.
Gerard Koolstra
|
Vraag 11 op de TI-84
Gerard kaart in zijn bijdrage hierboven het oneigenlijke gebruik
van de regressieanalytische functies van de grafische rekenmachine aan.
Laat ik die gelegenheid eens aanpakken om vraag 11 uit het
examen
2017 vwo wiskunde A eerste tijdvak op alternatieve wijze, met behulp
van de TI-84 grafische rekenmachine, uit te werken.
De volgende gegevens zijn in de context te vinden:
zoogdier |
levensduur L (jaren) |
hartslag H (slagen per minuut) |
walvis |
60 |
25 |
hamster |
3 |
450 |
De opdracht is om het exponentiële verband tussen H en L
te vinden. In de formule
H = b·gL
moet de parameter g in drie decimalen en moet de parameter
b in gehelen worden gegeven.
Uitwerking
- Op mijn rekenmachine vul ik in lijst L1 de waarden 60
en 3 in.
- In lijst L2 vul ik de waarden 25 en 450 in.
- Nu gebruik ik de functie ExpReg en ik vul voor Xlist 'L1'
en voor Ylist 'L2' in.
- Mijn rekenmachine geeft a = 523.9375051 en
b = .9505559296.
- Mijn antwoord:
g = 0,951 en b = 524.
|
Deze uitwerking ontwijkt zo'n beetje alle vaardigheden die
het examen met deze vraag wil toetsen. Toch heb ik als
examinator of tweede corrector geen keuze.
Ik kan uit de ' Regels voor de beoordeling' alleen
maar opmaken dat ik alle vier de punten van het
correctievoorschrift zal moeten toekennen.
Ton Groeneveld
|
Aanpassing toegestane grafische rekenmachines in 2019/2020
Voor de leerlingen die komend schooljaar in de vierde klas van het
havo of vwo zitten, is de 'Mededeling hulpmiddelen CE 2019 en 2020'
van belang. We besteedden in WiskundE-brief 769 al aandacht aan die mededeling,
die het gebruik van de grafische rekenmachine op het Centraal Examen
betreft. Onlangs is die mededeling iets aangepast
De extra aanvullende eis die in eerdere instantie voor TI-apparaten
werd geformuleerd, blijkt te zijn vervallen. In de
nieuwe
versie wordt alleen bij HP Prime nog de opmerking gemaakt
dat de examenstand moet worden ingesteld door de "examinator". Verder
is aan de tekst over de goedgekeurde TI-Nspire CX (versie zonder CAS)
de opmerking " vanaf versie OS 4.4.0. 532" toegevoegd.
|
Rekentoets als vwo kernvak: hoe pakt het uit?
Aanstaande woensdag, 14 juni, worden de uitslagen van de
eindexamens bekend gemaakt. Dan wordt ook duidelijk welke
vwo-ers er (mede) door de rekentoets niet geslaagd zijn. Een
vijf voor de rekentoets in combinatie met een vijf voor
een van de vakken wiskunde, Engels of Nederlands is dit jaar
voor het eerst 'dodelijk' voor de eindexamenkandidaat.
Per school is vrij gemakkelijk na te gaan hoeveel leerlingen
er mede door de rekentoets nog niet zijn geslaagd. Wanneer daar
landelijk duidelijkheid over komt, is onzeker. Vorig jaar was het
vanwege de toen geldende 'vangnetregeling' zaak om ruim voor de
bekendmaking van de N-termen duidelijkheid te hebben over het
percentage extra gezakten vanwege de rekentoets. Rond deze tijd
werd toen door staatssecretaris Dekker een
Stand
van zaken rekenen en taal in vo en mbo naar de Tweede Kamer
gestuurd. Het is maar zeer de vraag of dat ook dit jaar weer zal
gaan gebeuren.
Onderzoek?
Mocht dat niet het geval zijn, dan overweegt de redactie van de
WiskundE-brief een onderzoek hiernaar. Misschien wilt u aanstaande
woensdag daarom voor uw school alvast letten op het aantal geslaagde
en gezakte vwo-leerlingen? Noteer vooral het aantal gezakte leerlingen
die zonder rekentoets wél geslaagd zouden zijn.
gk
|
Diagnostische Tussentijdse Toets commercieel
De pilotfase van de Diagnostische Tussentijdse Toets (DTT)
voor wiskunde, Nederlands en Engels loopt ten einde. Eerdere
plannen om deze toets verplicht te maken, zijn van de baan.
Vanaf volgend jaar wordt de toets aangeboden door twee
zogenaamde 'marktpartijen'.
De DTT is een digitale, adaptieve toets die aan het eind van
de onderbouw wordt afgenomen. Leerlingen maken de toets op
één van de vijf niveaus vmbo BB, vmbo KB, vmbo GT, havo
of vwo. De toets is adaptief en past zich dus aan het antwoordgedrag
van de leerling aan. De DTT analyseert het kennisniveau en de
onderliggende vaardigheden van de leerling. Deze manier van
toetsen sluit aan bij de ontwikkeling van gepersonaliseerd leren
en datagestuurd werken in het onderwijs.
De afgelopen jaren is de DDT op honderden scholen uitgeprobeerd
in een omvangrijk project waarbij naast diverse universiteiten en
het commerciële bureau Regioplan het Cito, de SLO en het CvTE zijn
betrokken. Ruim een jaar geleden verscheen in het blad Didactief
een zeer kritisch artikel over dit project. Zie ook WiskundE-brief 727.
Twee gegadigden
Deze week verscheen het bericht dat twee organisaties de DDT vanaf het
komende schooljaar gaan aanbieden, te weten het bedrijf Dedact
en een samenwerkingsverband van A-VISION en de Universiteit
Maastricht.
Dedact gaat de DDT aanbieden in het kader van het
programma Learnbeat.
A-VISION lijkt zich vooral te richten op de Limburgse markt. Voor
scholen in die provincie wordt de DTT geïntegreerd in de OnderwijsMonitor
Limburg. Opmerkelijk is dat Cito (voorlopig?) de toets niet gaat
aanbieden.
gk
|
Nederlands team voor Internationale Wiskunde Olympiade in Brazilië
Het team dat Nederland deze zomer zal vertegenwoordigen bij
de Internationale Wiskunde Olympiade in Brazilië is dit weekend
geselecteerd. Zes zeer getalenteerde jongeren hebben in een zware
selectie ruim 10.000 deelnemers achter zich gelaten. Alle teamleden
hebben al eerder wedstrijdervaring opgedaan en staan klaar om op
deze zeer prestigieuze, internationale wedstrijd hoge ogen te gaan
gooien.
In de laatste, door de Rabobank gesponsorde trainings- en selectieweek
in Valkenswaard werden onlangs uit de vijftien winnaars van de Nederlandse
Wiskunde Olympiade de zes leden voor het Nederlandse team geselecteerd. Die
selectie vond plaats aan de hand van
deze
drie selectietoetsen. Dit is de uiteindelijke selectie:
- Nils van de Berg,17 jaar, Oosterhout (NB), 5 vwo, Sint-Oelbertgymnasium Oosterhout NB.
- Wietze Koops,16 jaar, Meppel, 6 vwo, RSG Stad & Esch Lyceum Meppel.
- Matthijs van der Poel, 16 jaar, IJsselstein, 4 vwo, Christelijk Gymnasium Utrecht.
- Levi van de Pol, 15 jaar, Veenendaal, 4 vwo, Ichthus College Veenendaal.
- Ward van der Schoot, 18 jaar, Breda, 6 vwo, Stedelijk Gymnasium Breda.
- Gabriel Visser, 19 jaar, Spijkenisse, 6 vwo, Stedelijk Gymnasium Schiedam.
- Lammert Westerdijk, 15 jaar, Earnewald, 5 vwo, Stedelijk Gymnasium Leeuwarden.
Lammert Westerdijk gaat mee als winnaar van de aanmoedigingsprijs, de
prijs voor jong en aanstormend talent die door het Freudenthal Instituut
van de Universiteit Utrecht beschikbaar is gesteld.
Trainingskamp
Het Nederlandse team vertrekt op 7 juli 2017 van Schiphol naar Rio de Janeiro
en bezoekt daar eerst nog een trainingskamp om in topvorm aan de wedstrijd
te kunnen beginnen. Van 16 tot 23 juli vindt vervolgens de Olympiade plaats.
Op elk van de twee wedstrijddagen moeten de leerlingen drie opgaven van
hoog wiskundig niveau uitvoeren. Zij krijgen daar steeds precies vier en
een half uur de tijd voor.
Het Nederlandse team wordt begeleid door Birgit van Dalen (Universiteit
Leiden en ISW Hoogeland Naaldwijk), Quintijn Puite (Technische
Universiteit Eindhoven, Hogeschool Utrecht) en Jetze Zoethout
(Universiteit Utrecht).
|
VUSTAT-apps
Het statistiekonderwijs op het voortgezet onderwijs heeft
tot doel om belangrijke statistische concepten voor de leerling
inzichtelijk te maken. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je moderne
statistische methoden en inzichten voor het voortgezet onderwijs
toegankelijk?
Wij denken dat de ' apps' van VUSTAT u kunnen helpen bij
het realiseren van de genoemde doelstelling. De apps van VUSTAT
zijn gratis beschikbaar en zijn in alle gangbare browsers op alle
computerplatforms te gebruiken.
Over twee apps van VUSTAT, data-analyse en steekproevenverdeling,
vertellen wij u hieronder graag wat meer.
Data-analyse
De app 'Data-analyse' biedt de leerling alles wat nodig is om met
datasets om te gaan, zowel op elementair als op gevorderd niveau.
De app is geschikt voor onderbouw en bovenbouw. De dotplot de boxplot
en veel andere bekende diagrammen zijn op een eenvoudige manier
tevoorschijn te toveren. En ook zaken als frequentietabellen,
kruistabellen en kentallen kunnen heel eenvoudig worden verkregen.
Deze app biedt naast voor de hand liggende zaken ook verdergaande
opties. Denk daarbij aan het indelen in klassen, aan het groeperen
en aan het vergelijken van groepen. Verder biedt de app allerlei
voorbeeld datasets, zoals de dataset begin.json die alle
typen variabelen bevat voor een vingeroefening met data-analyse
en het vergelijken van groepen.
Steekproevenverdeling
De steekproevenverdeling is een belangrijk statistisch concept dat
ook in de eindtermen van havo wiskunde A is opgenomen. De
steekproevenverdeling is met de app 'Steekproevenverdeling'
uitstekend te simuleren, wat onontbeerlijk is voor een goed begrip.
Je ziet met deze app wat je doet en je kunt het proces goed volgen.
Het begrip wordt langzaam opgebouwd maar de resultaten worden snel
berekend. Je ziet met deze app onmiddellijk dat een steekproevenverdeling
vaak klokvormig verdeeld is, waarbij de √n-wet
geldt, ook wanneer de populatie bij lange na niet normaal verdeeld is.
Het schatten van een p-waarde of het vaststellen
van een betrouwbaarheidsinterval werkt in deze app heel eenvoudig.
Dat gebeurt zelfs in omstandigheden waar het toepassen van de formules
niet verantwoord is.
De app biedt de leerling diverse populaties om steekproeven uit te trekken.
De leerling kan ook eenvoudig zelf populaties samenstellen om deze daarna
met behulp van steekproeven te onderzoeken.
De apps zijn te vinden op www.vustat.eu
Piet van Blokland
Carel van de Giessen
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacature te Heerhugowaard
Het Huijgens College
is wegens ziekte op zoek naar een wiskundedocent voor vervanging op het vmbo.
De omvang van de aanstelling bedraagt 0,6−0,8 fte.
De ingangsdatum is 1 augustus 2017. Inlichtingen kunt u verkrijgen bij
de heer H. Klaassen, waarnemend rector, telefoon (072) 576 57 00.
Wilt u solliciteren? Dan ontvangen wij uw sollicitatiebrief en CV graag
zo spoedig mogelijk, uiterlijk op 22 juni 2017.
| |
|
Eerste of tweedegraads vacature te Bussum
Het Sint-Vituscollege in Bussum zoekt met ingang van schooljaar
2017-2018 een eerstegraads of tweedegraads bevoegde docent wiskunde
voor 0,6−0,8 fte.
Meer informatie over de school, de vacature en de sollicitatieprocedure
vindt u op www.vituscollege.nl.
| |
|
Eerstegraads vacature te Alkmaar
OSG Willem Blaeu
heeft een vacature wiskunde met een omvang van 0,6−1,0 fte. Het gaat
om een tijdelijke aanstelling (vervanging wegens ziekte) tot het
einde van het schooljaar.
U gaat les geven aan examenklassen havo/vwo, aan havo/vwo onderbouw
en aan de Taalklas NT2. Bij gebleken geschiktheid is er uitzicht op
een vaste aanstelling. Inschaling in LD is mogelijk.
Sollicitaties graag via www.sovon.nu/vacatures.
|
Tweedegraads vacature te Zutphen
Vrijeschool
Zutphen VO (locatie Weerdslag en Dieserstraat) heeft een vacature
voor 0,4−0,6 fte in 7, 8, 9 H/V.
Vrijeschool Zutphen VO is een school voor voortgezet onderwijs
waar leerlingen vanuit het antroposofisch mensbeeld tot volwassenheid
worden begeleid. De school telt ongeveer 1200 leerlingen.
Wij bieden een tijdelijke aanstelling van één jaar met uitzicht op een
vaste aanstelling. Inlichtingen worden verstrekt door de heer
Marc Bouman, docent Wiskunde, telefoon 0575-538720.
Uw gemotiveerde sollicitatie, voorzien van een Curriculum Vitae,
ontvangen wij graag vóór 22 juni 2017, bij voorkeur via het
e-mailadres lwillems@vszutphen.
| |
|
Advertenties
Betaal minder en krijg zoveel meer
Als vernieuwing en innovatie érgens thuishoren, dan is dat wel in het
onderwijs. Voor wiskundedocenten en leerlingen was er al de HP Prime
rekenmachine; de snelste en meest innovatieve grafische rekenmachine
op de markt met een uniek touchscreen. Nu kunt u dezelfde grafische
kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices installeren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedgekeurde grafische rekenmachine in combinatie
met een app (app zelf niet toegestaan bij CE) op het platform van
úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concurrent!
Blijf niet achter in een veranderende (wiskunde)wereld en leer meer
over hoe HPs onderwijsoplossingen u nu en in de toekomst verder
kunnen helpen.
Mail voor meer informatie en demonstatiemogelijkheden naar info@hp-prime.nl.
|
Herexamentrainingen wiskunde vwo
Wiskundedocenten, met vele jaren ervaring met examengroepen,
geven in Zwolle op 16, 17 en 18 juni 2017 weer driedaagse trainingen
voor het herexamen vwo Wiskunde A/C en Wiskunde B.
Ga voor meer informatie naar www.mathematicus.nl.
|
Auteur worden bij Moderne Wiskunde
Voor de ontwikkeling van de nieuwe editie van de Tweede Fase
komen wij graag in contact met docenten die hieraan mee willen
werken.
Heeft u een kritische geest en creatieve ideeën, neem dan contact
op met Rob Houtenbos, uitgever Moderne Wiskunde, via
r.houtenbos@noordhoff.nl.
|
T3 Webinar op 12 juni: exploreren van families van functies
De grafische rekenmachine is een mooi leermiddel voor exploratie in de
wiskundeles. Hoe onderzoek je de grafieken van deze functies zoals
y = a·sin(b·x) op je
grafische rekenmachine? Voor de TI-Nspire™ CX gaat het om het
gebruik van schuifbalken en het instellen ervan. Voor de TI-84 PLus
gaat het om het gebruik van de meegeleverde app Transformation Graphing.
Inschrijven kan via info@t3nederland.nl. U ontvangt een duidelijke
instructie voor het volgen van het webinar.
Doelgroep en technologie
Docenten wiskunde bovenbouw (eventueel onderbouw om te gebruiken als
demonstratie op een Smartbord). Er wordt gebruikt gemaakt van de TI-84
en de TI-Nspire.
|
ECRW cursussen
Cursussen
- Opleiding tot rekencoördinator: 6 bijeenkomsten. Start 24 november 2017.
- Motiveren voor rekenen: 2 bijeenkomsten. Start 9 oktober 2017.
- Werken met passende perspectieven in het VMBO: 2 bijeenkomsten. Start 9 oktober 2017.
Voorbeelden van maatwerk
Wiskunde
- Effectief inzetten van DWO.
- Vernieuwing programmas havo/vwo.
|
Rekenen
- Overgang PO/VO.
- Rekenen in de vakken.
|
Algemeen
- Differentiëren in de klas.
|
We werken samen met:
|
Numworx (voorheen DWO).
Ernst Rijnberg, adviseur/coach.
|
www.ecrw.nl
Jenneken van der Mark, Ellen Schoonen, Madeleine Vliegenthart, Peter van Wijk.
info@ecrw.nl
|
|
|