nummer 778, 4 juni 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Discussie over digitale examens
Ook dit schooljaar was er in de examentijd weer volop discussie
over de digitale examens die binnen het vmbo gangbaar zijn. In de NRC
verscheen
een
kort artikel over de digitale examens en Karin den Heijer schreef
een
kritische blog waarop het CvTE reageerde met
een
nieuwsbrief.
De reactie van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) bevatte niet
het hele verhaal. De reactie suggereerde een flexibele afname van
examens die nauwelijks voorkomt en pretendeert dat al veel digitale
examens openbaar zijn. In werkelijkheid zijn er op dit moment maar
twee digitale BB examens op de
oefensite van Facet
terug te vinden.
In mijn
blog van 26 mei 2017 zet ik een aantal zaken op een rij. Digitale
examens zijn er niet gekomen om maatwerk te leveren voor de leerling maar
waren de opmaat voor een toetsenbank waaruit examens kunnen worden
samengesteld. Verder verbaas ik me over het gebrek aan aandacht voor
fraude. De geheime digitale examens mogen thuis nagekeken worden en
iedere docent kan dus thuis een eigen toetsenbank aanleggen door
simpelweg screenshots van de beeldschermen te maken.
Steeds simpeler?
Bij de correctie van de digitale wiskunde examens BB viel me dit
schooljaar op dat er steeds meer kleine vragen worden gesteld. Grotere,
wat ingewikkeldere vraagstukken verdwijnen langzaam. Het CvTE zegt
in
reactie op mijn blog dat het niet de intentie heeft, de digitale
examens van karakter te veranderen. Toch heeft " variant 09 van het
BB-examen met toolbox", maar liefst negen automatisch
scoorbare vragen! Ik roep het CvTE op om dit examen openbaar te maken
zodat iedereen dit feit zelf kan vaststellen en kan meepraten over de
vraag of dit de manier is waarop we wiskunde in het vmbo willen examineren.
Ruud Jongeling
|
Cito- en rekentoets deel 2
In WiskundE-brief 777 schreef ik over het verband bij vwo-leerlingen
tussen hun Citoscores aan het eind van het basisonderwijs en
hun rekentoetsresultaten van vorig jaar. In deze bijdrage
wil ik de havo-opleiding erbij betrekken.
Hiernaast is het verband tussen de Citoscore en het
rekentoetsresultaat voor havo (rode stippen) én vwo (groene
stippen) samen in één figuur ondergebracht. Groepen van minder
dan 10 leerlingen heb ik weer buiten beschouwing gelaten.
Je kunt zien dat de correlatie op het havo lager is dan
op het vwo. De correlatiecoëfficiënt bedraagt in het examenjaar
2016 voor het havo ongeveer 0,3. Een correlatiecoëfficiënt van
0,3 duidt erop dat er nauwelijks enig verband tussen de Citoscores
en de rekentoetsresultaten bestaat.
In 2015 was de correlatie voor het havo iets groter, te weten
ongeveer 0,4. De havo-puntenwolk laat wel goed zien dat gemiddelde
rekentoetsscores van 6,5 en hoger bijna altijd gekoppeld zijn aan
Citoscores boven de 540.
|
|
| | Havo en vwo afzonderlijk | | |
|
In de grafiek is ook goed te zien dat de gemiddelde Citoscores van
het havo bijna altijd een stuk lager liggen dan die van het vwo. Er
is nauwelijks overlap; op het havo liggen de Citoscores bijna allemaal
onder de 542 en op het vwo liggen die scores er bijna allemaal boven.
Nepverband?
Havo en vwo maken, behoudens een enkele uitzondering, precies dezelfde
3F rekentoets. Bij wijze van experiment kunnen we daarom eens proberen
om het onderscheid tussen havo en vwo te negeren en alle gegevens op
één hoop te gooien. De resulterende correlatiecoëfficiënt van ongeveer
0,89 duidt dan ineens op een sterke tot zeer sterke samenhang tussen
Citoscore en rekentoetsresultaat. In 2015 was de correlatiecoëfficient
van de gezamenlijke gegevens ongeveer gelijk aan 0,87. Mocht deze
samenhang door de jaren heen stabiel blijken te zijn, dan zou dat
wellicht betekenen dat de Citoscore aan het eind van de basisschool
een heel aardige voorspeller is van het resultaat van de rekentoets.
Statistische analyse zit echter barstensvol valkuilen.
Door gegevens van twee groepen te combineren, kun je vreemde effecten
krijgen. In dit verband is de zogenaamde paradox van Simpson
berucht. Twee deelgroepen met ieder een positieve correlatie kunnen
gecombineerd juist een negatieve correlatie opleveren, zoals de
derde figuur laat zien.
Paradox van Simpson
De Paradox van Simpson laat zich met het volgende voorbeeld goed
illustreren. Stel je voor dat je twee groepen leerlingen hebt. Eén
groep bestaat uit leerlingen die zonder inspanning een voldoende
en met een beetje inspanning een acht of hoger halen.
De andere groep bestaat uit leerlingen die heel hard moeten werken
voor een schamele voldoende en voor wie met een nog harder werken
en/of een beetje geluk een zeven haalbaar is.
| |
| | Havo en vwo gecombineerd | | |
|
| | Paradox van Simpson | | |
|
In beide groepen resulteert harder werken over het algemeen in een
hoger cijfer. Maar combineer je de twee groepen, dan krijg je
een valse, negatieve correlatie tussen inspanning en resultaat.
Op grond van een dergelijk voorbeeld zou je de indruk kunnen
krijgen dat je altijd de deelgroepen moet bekijken en dat
de gevonden correlatie in de volledige groep misleidend is. Dat
hoeft echter niet zo te zijn. Ik illustreer dat aan de hand van
een andere interpretatie van de derde figuur.
Stel je voor dat je weer twee groepen leerlingen hebt. Eén groep
bestaat uit leerlingen die weinig tijd besteden aan sociale media
en goede cijfers halen. De andere groep bestaat uit leerlingen
die daar veel tijd aan verdoen en veel lagere cijfers halen.
Voor beide groepen geldt dat zodra de cijfers stijgen, ze zichzelf
weer wat meer tijd op sociale media kunnen gunnen terwijl bij
lagere cijfers de druk toeneemt om daar minder tijd aan te besteden.
In dit voorbeeld blijft de negatieve correlatie tussen op sociale
media bestede tijd en schoolresultaten overeind staan, ondanks de
positieve correlatie in de deelgroepen.
Juist bij sterke correlaties moet er heel voorzichtig worden
omgegaan met het leggen van causale verbanden. De sterke positieve
correlatie die bestaat tussen de ijsconsumptie en het aantal
verdrinkingsgevallen is in dit verband een leerzaam voorbeeld.
Bovenstaande opmerkingen en voorbeelden laten duidelijk zien dat
we uiterst voorzichtig moeten zijn bij de interpretatie van de
gevonden correlaties tussen Citoscore en rekentoetsscore.
Nader onderzoek
In hoeverre is het rekentoetsresultaat het gevolg van een verschil
tussen de havo- en vwo-opleiding? Alleen al het feit dat dat
vwo-leerlingen een jaar later, met één jaar langer onderwijs, het
rekenexamen doen, kan een belangrijke factor zijn. En in hoeverre
meet de Citotoets aan het eind van de basisschool dezelfde dingen
als de rekentoets? Sommige mensen zien vooral grote overeenkomsten
in de typering van de vragen, bijvoorbeeld wat betreft het belang
dat wordt gehecht aan contexten. Het zijn, zeker op het niveau van
schoolgemiddelden, erg lastige vragen.
Ondanks al die onzekerheden en statistische valkuilen vind ik dat
het verband tussen Citoscores en rekentoetsresultaten zeker nader
onderzoek verdient.
gk
|
De wiskundemethode en het eindexamen
Naar aanleiding van de zeer uiteenlopende reacties op
het examen vwo wiskunde B en de grote verschillen in de
gemiddelde scores kwamen er een drietal vragen bij mij op.
MIjn vragen zijn de volgende:
- In hoeverre bepaalt de gebruikte methode de examenresultaten?
Kan het zijn dat bepaalde onderwerpen in de ene methode meer
tot hun recht komen dan in een andere methode? En als dat zo is,
welke methode kan ik dan het beste voor mijn leerlingen kiezen?
- Hebben de examenmakers eigenlijk wel voldoende zicht op de
verschillende in omloop zijnde wiskundemethodes?
- Hoe is het schrappen van opgaven uit het vwo examen wiskunde B
(zie WiskundE-brief 769) eigenlijk tot stand gekomen?
Patronen
Wat betreft dat laatste punt: het lijkt mij dat het 'schrappen'
niet op de gebruikelijke wijze op basis van een "kennen en
kunnen-lijstje" is geschied. Veel onderwerpen die in de door
mij gebruikte methode in vwo 6 aan bod zijn gekomen, kwamen
namelijk niet in dit examen voor.
Mijn leerlingen en ik hebben veel tijd gestoken in het oefenen
met oude examens. In die examens was een zeker patroon te
herkennen van terugkerende onderwerpen. Dat patroon was niet
meer te herkennen in het laatste examen volgens het oude
wiskundeprogramma.
Ik ben benieuwd welke collega of instantie mij antwoord op mijn
vragen kan geven.
Trudy Kloos,
Docent wiskunde Huygens college, Heerhugowaard
|
Enquête over ervaringen examencorrectie
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) houdt
ook dit jaar weer een enquête over de ervaringen met eerste en
tweede correctie van het examenwerk. De vragen gaan uiteraard
over zaken als de belasting, de vergoeding en de facilitering
maar gaan bijvoorbeeld ook over de kwaliteit van het werk van
de tweede corrector.
Het onderzoek van de NVvW moet gezien worden tegen de achtergrond
van de plannen van het ministerie van OCW om de correctievolgorde
om te draaien. Na de commotie hierover (zie ook WiskundE-brief 704) heeft
staatssecretaris Dekker nader onderzoek toegezegd. Uit onvrede
over de beperkte opzet hiervan is vorig jaar door de NVvW een
eigen onderzoek gestart (zie WiskundE-brief 742). Dit jaar hebben veel andere
vakverenigingen zich aangesloten bij dit initiatief.
Omdat de enquête pas volledig kan worden ingevuld als het werk van
de tweede corrector is terugontvangen, ligt er enige tijd tussen
de correctie en de invulling van de enquête. Hierdoor kan het zijn
dat u het zicht op de aan de eerste correctie bestede tijd enigszins
kwijt raakt. De NVvW adviseert u dan ook om uw correctietijd tijdens
of direct na de correctie goed te noteren.
Twee formulieren
Er zijn aparte formulieren voor de eerste en de tweede corrector.
Per formulier kunnen de gegevens voor één wiskundevak worden ingevuld.
De enquête richt zich uitdrukkelijk op zowel leden als niet-leden
van de NVvW en is
bereikbaar
via deze link.
Heleen van der Ree, NVvW
|
TU Delft: minstens een 7 voor Wiskunde B
In een persbericht van de VSSB (Vereniging voor Studie en
Studentenbelangen te Delft) lazen wij het onderstaande bericht.
"De Technische Universiteit Delft wil scholieren gaan selecteren
voordat zij aan de bachelor beginnen. Als de plannen doorgaan,
moeten scholieren voortaan minstens een 7 hebben voor wiskunde B." |
Het bestuur van de TU Delft is van opvatting dat het cijfer
voor wiskunde B een goede voorspeller voor het studiesucces is.
Onderzoek laat echter zien dat 60% van de eerstejaars studenten
met een 6 voor wiskunde B het eerste jaar gewoon goed doorlopen.
De VSSB is daarom tegen deze voorgenomen maatregel.
Studiekeuzecheck is beter
De VSSB ziet meer in een verplichte studiekeuzecheck en in goede
voorlichting in de vorm van meeloopdagen, online proefstuderen,
persoonlijke gesprekken en dergelijke.
Lees
het volledige persbericht hier.
|
Wiskunde D Online, voor vwo én voor havo
Wiskunde D Online gaat in het komende schooljaar met
meer dan 400 leerlingen van start! Is uw school deelnemer of wilt
u meer weten over Wiskunde D Online? Bezoek dan onze
informatiebijeenkomst in Utrecht of volg deze bijeenkomst online.
De bijeenkomst is bestemd voor docenten en schoolleiders en wordt
gehouden op 15 juni 2017 van 16:00−18:30 uur op de Open Universiteit
in Utrecht.
Volg
deze link voor meer informatie over deze bijeenkomst.
Gert Treurniet
|
Pre-University Calculus
Pre-University Calculus is een gratis online wiskundecursus
voor vwo eindexamenkandidaten die in september hun studie gaan
aanvangen aan een technische of bèta-wetenschappelijke universitaire
opleiding. De cursus brengt de wiskundekennis van de beginnende
studenten op het niveau dat is vereist om een goede start op de
universiteit te kunnen maken.
De cursus is ook heel zinvol voor leerlingen uit de vijfde klas
van het vwo die een technische studie overwegen. Pre-University
Calculus heeft een 2016 Open Education Award for Excellence
gewonnen.
Gebruik de filmpjes in uw les
Pre-University Calculus is Engelstalig en behandelt de belangrijke
wiskunde B-onderwerpen door middel van korte videos en opgaven. Met
name komen de onderwerpen functies, vergelijkingen,
differentiëren en integreren aan bod. De meeste
video's van de cursus
zijn
beschikbaar via deze link. De video's zijn uiteraard prima
bruikbaar binnen uw eigen wiskundelessen. Een aanrader is het filmpje
van Het Nuon Solar Team. In dat filmpje wordt uit de doeken
gedaan waarom wiskunde zo enorm belangrijk is voor een technische
studie.
De cursus Pre-University Calculus start op 28 juni 2017 en
is ontwikkeld door docenten en studenten van de TU Delft.
Meer
informatie hierover vindt u via deze link.
Drie argumenten
De cursus Pre-University Calculus biedt drie in het oog lopende
voordelen die u onder de aandacht van uw leerlingen kunt brengen:
- Je gaat goed voorbereid van start met je studie omdat je
wiskundekennis op niveau is.
- Je raakt bekend met de Engelse wiskundige begrippen die later
ook in je boeken staan.
- Je krijgt een voorproefje van wat studeren aan een universiteit
inhoudt en je krijgt tips van studenten over het studeren aan een
universiteit.
Mocht een van de eerdergenoemde links even niet werken,
gebruik
dan deze link.
Trudy Middendorp, TU Delft
|
Jaarlijkse studiemiddag Universiteit Twente
Graag nodigen wij u uit voor de jaarlijkse studiemiddag voor
wiskundedocenten. Het leidende thema is deze keer "ICT in het VO".
We gieten dit thema in de vorm van een "hand on workshop" waarbinnen
u zelf aan de slag gaat.
Verder hebben we Prof. Bram Nauta, hoogleraar Integrated Circuit
Design, bereid gevonden om tijdens de studiemiddag een voordracht
te verzorgen.
Programma
De studiemiddag vindt plaats op dinsdag 27 juni 2016 van 13:00−17:00
uur in zaal 2502 van de Ravelijn op het
universiteitsterrein
van de Universiteit Twente. Het programma van de studiemiddag
ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
13:00 |
Hulp bij installatie LaTeX op meegebrachte eigen laptop. |
13:15 |
Ontvangst met koffie/thee. |
13:25 |
Opening door Jan Willem Polderman, opleidingsdirecteur Toegepaste Wiskunde. |
13:30 |
Architectuur op Nanoschaal, Prof. Bram Nauta (Universiteit Twente). |
14:15 |
Workshop: Programmeren in Excel en verslaglegging in LaTeX.
Prof Erwin Hans (Universiteit Twente), Mark Timmer, Gerrit van Wijk en
Frank Warrink (vwo docenten te Raalte en Hengelo). |
15:00 |
Pauze. |
15:15 |
Vervolg workshop. |
16:00 |
Conclusies en enkele presentaties van de resultaten. |
16:30 |
Wine and Cheese. |
Volg
deze link voor meer informatie of om u voor de studiemiddag op te geven. Doe dat wel
vóór 20 juni 2017.
Jan Willem Polderman, opleidingsdirecteur Toegepaste Wiskunde
Gerard Jeurnink, vakdidacticus wiskunde
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Barneveld
Voor het komende schooljaar is het Johannes Fontanus College
te Barneveld op zoek naar een eerstegraads docent wiskunde. Het
gaat om een vacature van 20−25 lessen (0,8−1,0 fte) met uitzicht
op een vaste aanstelling.
Meer informatie over de vacature en onze school is te vinden op
onze eigen site www.jfc.nl en op
Meesterbaan.nl.
Reacties kunnen gestuurd worden naar Gonda de Jong-Slump,
P&O adviseur, hjdejong@jfc.nl.
| |
|
Eerstegraads vacature te Breda
Markenhage, een daltonscholengemeenschap voor mavo-havo-vwo
met cultuurprofiel te Breda, zoekt voor het schooljaar 2017-2018
een eerstegraads docent wiskunde voor 1,0 fte.
Meer informatie is te vinden op www.markenhage.nl. Uw brief met
CV kunt u sturen naar d.boots@markenhage.nl.
|
Tweedegraads vacature te Rotterdam
|
Eerstegraads vacature te Rozendaal (Gld)
|
Advertenties
Nieuw: Getal & Ruimte Junior
Getal & Ruimte, de grootste wiskundemethode voor het
voortgezet onderwijs, heeft een broertje gekregen: Getal &
Ruimte Junior.
Deze rekenmethode voor het basisonderwijs bereidt kinderen perfect
voor op het voortgezet onderwijs en sluit volledig aan op Getal
& Ruimte. Bekijk alle informatie op www.getalenruimtejunior.nl.
|
T3 Webinar op 12 juni: Exploreren van families van functies.
De grafische rekenmachine is een mooi leermiddel voor exploratie in de
wiskundeles. Hoe onderzoek je de grafieken van deze functies zoals
y = a·sin(b·x) op je
grafische rekenmachine? Voor de TI-Nspire™ CX gaat het om het
gebruik van schuifbalken en het instellen ervan. Voor de TI-84 PLus
gaat het om het gebruik van de meegeleverde app Transformation Graphing.
Inschrijven kan via info@t3nederland.nl. U ontvangt een duidelijke
instructie voor het volgen van het webinar.
Doelgroep en technologie
Docenten wiskunde bovenbouw (eventueel onderbouw om te gebruiken als
demonstratie op een Smartbord). Er wordt gebruikt gemaakt van de TI-84
en de TI-Nspire.
|
Betaal minder en krijg zoveel meer
Als vernieuwing en innovatie érgens thuishoren, dan is dat wel in het
onderwijs. Voor wiskundedocenten en leerlingen was er al de HP Prime
rekenmachine; de snelste en meest innovatieve grafische rekenmachine
op de markt met een uniek touchscreen. Nu kunt u dezelfde grafische
kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices installeren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedgekeurde grafische rekenmachine in combinatie
met een app (app zelf niet toegestaan bij CE) op het platform van
úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concurrent!
Blijf niet achter in een veranderende (wiskunde)wereld en leer meer
over hoe HPs onderwijsoplossingen u nu en in de toekomst verder
kunnen helpen.
Mail voor meer informatie en demonstatiemogelijkheden naar info@hp-prime.nl.
|
|
|