nummer 773, 23 april 2017

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 4600 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Tussenstand curriculumherziening PO en VO

De afgelo­pen twee weken was er in poli­tiek Den Haag veel aan­dacht voor de curricu­lumher­ziening van het primair onder­wijs (PO) en voortge­zet onder­wijs (VO). Er waren hoorzit­tingen, vergade­ringen, moties en stemmin­gen over moties die alle­maal gingen over wat oor­spronke­lijk 'Onder­wijs2032' heette. Hieron­der heb ik een poging gedaan om een paar relevan­te zaken voor u op een rijtje te zetten.
De aangeno­men moties kunnen gezien worden als een behoor­lijke onder­graving van de oor­spronke­lijk plannen. Een motie van Peter Kwint (SP) om hele­maal te stoppen "met de huidige aanpak" werd verwor­pen. Maar in de aangeno­men moties werd onder meer het volgen­de vastge­legd:
  1. Er komen geen ontwik­kel­teams gericht op 'per­soons­vorming' of 'vakover­stijgen­de vaardig­heden'.
  2. Bestaan­de vakken en kennis­gebie­den worden uit­gangs­punt van de herzie­ning.
  3. Kerndoe­len gaan alleen over het 'wat' en niet over het 'hoe'. Er worden dus geen pedago­gische visies of leerme­thoden voorge­schre­ven. In het bijzon­der geldt dat voor het rekenon­derwijs.
  4. Voor het voortge­zet onder­wijs krijgen de inhoude­lijke vakvere­nigin­gen en het vervolg­onder­wijs een (eerst)verant­woorde­lijke positie.
  5. De initia­tieven vanuit de rege­ring worden beperkt tot de vakken Neder­lands, rekenen en wiskun­de, Engels, burger­schap, digita­le gelet­terd­heid en tech­niek.
  6. Er wordt vaart gezet achter de vernieu­wing van alge­meen vormen­de vakken in het vmbo.
Vakover­stij­gend?
De rol van vakover­stijgen­de vaardig­heden kwam in de hoorzit­tingen uitge­breid aan de orde. In de eerste hoorzit­ting (13 april 2017) was er de interes­sante 'botsing' tussen de hoogle­raren Stevens en Kirsch­ner. Zie ook dit artikel in Didac­tief. In de tweede hoorzit­ting maakte NVvW-voorzit­ter Swier Garst daar een paar zeer kriti­sche opmer­kingen over.
"Bij vakover­stijgen­de zaken hoop je dat een leer­ling in staat is om wat hij in het ene vak geleerd heeft, toe te passen in een ander vak. Dat begrip heet trans­fer. (...) Ik wil het even scherp stellen door te zeggen: trans­fer, het bestaat niet! En alles wat je erin mee krijgt, is meegeno­men. Van jonge­lui, 15 ± 3 jaar op de middel­bare school, van deze jonge mensen moet je niet verwach­ten dat trans­fer in hoge mate kan plaats­vinden. Vakover­stijgen­de zaken zijn in mijn ogen potenti­eel zonde van de tijd als je daar heel veel aan­dacht aan be­steedt."
Later gaf hij aan dat nu al het geven van een 'vakover­stij­gend vak' als NLT (Natuur, Leven en Techno­logie) proble­men geeft wanneer een docent slechts thuis is in één van de onder­liggen­de vakge­bieden. Als alterna­tief noemde Garst een aanpak waarbij wiskun­de, rekenen en taal als rode draad door andere vakken heen loopt.
Gelet op de eerste twee aangeno­men moties worden de twij­fels wat betreft de vakover­stijgen­de vaardig­heden door de Tweede Kamer gedeeld.
Inhoud en didac­tiek
Sinds het parle­mentair onder­zoek onder­wijsver­nieuwin­gen (commis­sie Dijssel­bloem) geldt in Den Haag het princi­pe dat de poli­tiek zich alleen met de inhoud (het 'wat') mag bezig­houden. Van het 'hoe', de didac­tiek en aanver­wante zaken, blijft de over­heid af. In de prak­tijk blijkt echter dat die schei­ding niet zo eenvou­dig is aan te brengen.
Volgens critici staan in het rapport Schna­bel, de basis van de geplan­de curricu­lumher­ziening, ook veel aanbeve­lingen over het 'hoe' van het onder­wijs. En ook bij de referen­tieka­ders Taal en Rekenen en de verwer­king hiervan in de diverse reken­toetsen is volgens sommi­gen in feite sprake van didacti­sche aanwij­zingen vanuit de over­heid. In de hoorzit­ting stelden Tweede Kamerle­den onder­werpen als 'realis­tisch rekenen' en het gebruik van rekenma­chines (in PO en VO) aan de orde, soms met de toevoe­ging: "Daar gaan we niet over". Tegen deze achter­grond moet de aangeno­men motie van de Chris­ten Unie gezien worden:
"(...) overwe­gende dat in het eerdere proces rondom de perio­dieke curricu­lumher­ziening er een groten­deels ideolo­gisch gedre­ven discus­sie ont­stond over leer­stijlen, pedago­gische visies, en leerme­thoden, waaron­der over het realis­tisch rekenen, het nieuwe leren, etc. (...) roept de rege­ring op om in de curricu­lumher­ziening expli­ciet na te streven dat toekom­stige kerndoe­len helder maken wat leerlin­gen moeten kennen en kunnen, en zich daar strikt toe te beper­ken, en ook in de nadere uitwer­king van die kerndoe­len in leerlij­nen te voorkó­men dat leer­stijlen, pedago­gische visies of leerme­thoden worden voorge­schre­ven, in het bijzon­der in het rekenon­derwijs."
Vakver­nieu­wing
In de tweede hoorzit­ting kwam ook aan de orde dat de regulie­re vakver­nieu­wing soms vanuit het ministe­rie werd tegenge­houden met verwij­zing naar de 'Grote Curricu­lumher­ziening'. Dit speelde met name bij de algeme­ne vakken in het vmbo. Initia­tieven die wel van de grond kwamen, zoals het ontwik­kelen van een alterna­tief voor de reken­toets, werden door het ministe­rie gekop­peld aan deze herzie­ning. Tegen deze achter­grond moeten de laatste twee punten van het lijstje in het begin van dit artikel gezien worden.
Voor de vakin­houde­lijke vereni­gingen, zoals de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW), is de vierde uit­spraak een opste­ker. Oor­spronke­lijk stond er in de motie het woord 'eerstverant­woorde­lijke' maar met dat woord had demissi­onair staats­secreta­ris Dekker wat moeite. Om aanname niet in gevaar te brengen, hebben de indie­ners laten weten, bereid te zijn om het woordje 'eerst' te schrap­pen. Toch lijkt de oor­spronke­lijke motie te zijn aangeno­men.
gk
bronnen:
Verslag vergade­ring Tweede Kamer donder­dag 20 april 2017.
Moties inge­diend bij het VAO Curricu­lumher­ziening po en vo.
Rondeta­felge­sprek Curricu­lumher­ziening p.o. en vo 13 april 2017.
Rondeta­felge­sprek Curricu­lumher­ziening p.o. en vo 19 april 2017.

 

Centraal Examen: slotvraag met extreem veel punten?

 
Zoals gebrui­kelijk heeft Cito ruim voor het begin van het Cen­traal Examen de zoge­naamde 'stuurge­gevens' vrijge­geven. Hiermee is het aantal vragen en de score­verde­ling van de komende examens nu al bekend. Het grote aantal punten voor de laatste vraag bij de wiskun­de A/C examens heeft onder­tussen al voor wat ophef gezorgd.
Een aantal kenmer­ken van de centra­le examens, zoals het aantal vragen en het maxima­le aantal score­punten per vraag, werd tot 2011 vooraf alleen in WOLF gepubli­ceerd. Met ingang van 2011 zijn deze gege­vens via de site van Cito voor ieder­een toegan­kelijk. Voor de voorbe­reiding van de kandida­ten heeft deze informa­tie weinig waarde. Toch vinden sommige docen­ten het prettig om hun leerlin­gen te kunnen vertel­len hoeveel vragen het examen telt en of er vragen bij zitten waar veel punten voor behaald kunnen worden.
Twintig­punten­vraag
Bij de pilotex­amens wiskun­de A/C is het gebrui­kelijk dat aan het einde van het examen een vraag wordt gesteld waar de leer­ling zelf een aantal denk­stappen moet doen en ook behoor­lijk wat punten (meestal 7 of 8) kan verdie­nen. Bij het bekij­ken van de gege­vens van het komende havo-examen wiskun­de A leek de laatste vraag wel erg veel op te leveren: 20 punten! Hiermee zou het maxi­maal aantal te behalen punten voor het hele examen maar liefst 100 zijn. Ook bij de vwo examens wiskun­de A en C, die nog in het oude program­ma vallen, leek er sprake te zijn van een slot­vraag met een extreem hoge maxima­le score. Wat is hier aan de hand?
Compen­satie­score
Zoals onder andere in Wiskun­dE-brief 761 en Wiskun­dE-brief 769 is bespro­ken, geldt voor wiskun­de A/C dat er in het hele examen voort­aan maxi­maal 2 score­punten mogen worden afge­trokken voor afron­dings­fouten. Indien het maximum van 2 is over­schre­den, kan een 'compen­satie­score' worden toege­kend bij de laatste score­compo­nent van WOLF. Omdat de stuurge­gevens in feite de WOLF-gege­vens zijn, staat daar ook die 'extra score­compo­nent' vermeld. En omdat deze extra compo­nent niet apart is gemar­keerd, lijkt het alsof er aan het eind van het examen een vraag is toege­voegd met een extreem hoge maxima­le score.
Het aantal punten van die 'extra score­compo­nent' is gelijk aan het aantal echte vragen minus 2. Het havo wiskun­de A-examen telt 22 echte vragen. Een leer­ling die bij elke vraag een afron­dings­fout maakt die tot aftrek leidt, zou volgens de oude rege­ling 22 punten verlie­zen maar krijgt er daarvan nu via de compen­satie­score (bij "vraag" 23) 20 terug.
Regi­stratie vrij
In een eerdere publica­ties van het CvTE werd de indruk gewekt dat de wijze van regi­stratie waarbij er eerst punten­aftrek en daarna zonodig compen­satie moet plaats­vinden, ver­plicht is. In de vakspe­cifieke informa­tie die vorige maand is gepubli­ceerd wordt echter uitdruk­kelijk vermeld dat de wijze van regi­stratie vrij is.
gk

 

Terug van weggeweest: regionale examenbesprekingen

In verband met het nieuwe eindexa­menpro­gramma organi­seert de NVvW dit jaar op dinsdag 23 mei 2017 voor havo een aantal regiona­le examen­bespre­kingen. De bespre­kingen zullen worden voorge­zeten door docen­ten die erva­ring hebben met de pilot-examens
Hieron­der ziet u een over­zicht van plaat­sen en tijden:
plaats tijd examen
Amster­dam (Kohn­stamm­huis) 16:00−18:00 wiskun­de A
Amster­dam (Kohn­stamm­huis) 18:30−20:30 wiskun­de B
Drach­ten (CSG Liudger) 16:00−18:00 wiskun­de A
Drach­ten (CSG Liudger) 18:30−20:30 wiskun­de B
Ede (CSG Het Streek) 16:00−18:00 wiskun­de B
Gouda (GSG Leo Vroman) 16:00−18:00 wiskun­de A
Gouda (GSG Leo Vroman) 18:30−20:30 wiskun­de B
Alle collega's met een eindexa­menklas zijn van harte welkom op deze bijeen­komsten. Uw aanmel­ding vooraf via hoofdbu­reau@nvvw.nl wordt zeer op prijs gesteld.

 

Johannes Hudde: veelzijdig wetenschapper en regent.

Op 1 juni 2017 vindt in de aula van de Konink­lijke Biblio­theek (KB) een symposi­um plaats over Johan­nes Hudde (1628-1704). Aanlei­ding is de recente verwer­ving door de KB van een uiterma­te belang­rijk, verlo­ren gewaand boekje van Hudde over de optica: 'Specil­la circula­ria' (1656).
 
 Johan­nes Hudde
Hudde gold als een van de groot­ste wiskun­digen van de zeven­tiende eeuw en werkte nauw samen met geleer­den als Christi­aan Huygens, Benedic­tus Spinoza en met Johan de Witt. Hij ontwik­kelde het type micro­scoop waarmee Johan­nes Swammer­dam en Antonie van Leeuwen­hoek wereld­beroemd zouden worden. Maar bovenal was Hudde een man die het alge­meen nut van de weten­schap bena­drukte en die als burge­meester van Amster­dam en bewind­voerder van de VOC actief bij­droeg aan de prakti­sche toepas­sing van theore­tische kennis. Mede dankzij hem groeide Amster­dam uit tot kennis­metro­pool.
Hudde was in zijn tijd beroemd maar is nu nage­noeg verge­ten. Op dit symposi­um zal deze veelzij­dige man echter weer voor het voet­licht worden ge­bracht. Ook zal er tijdens het symposi­um een demon­stratie worden gegeven van de micro­scoop die hij ontwik­kelde. Verder is er een kleine exposi­tie inge­richt over Hudde en natuur­lijk is ook het unieke exem­plaar van zijn 'Specil­la circula­ria' tijdens het symposi­um te zien.
In­schrij­ven
Het symposi­um wordt georga­niseerd door de Konink­lijke Biblio­theek, de nationa­le biblio­theek van Neder­land, in samen­werking met het Huygens ING (KNAW). Deelna­me, inclu­sief koffie, thee en borrel, is koste­loos.
Via deze link kunt u zich in­schrij­ven en via deze link vindt u het volledi­ge program­ma van het symposi­um.

 

WiskundeDialoog 2017 Nijmegen

Op dinsdag 13 juni 2017 organi­seert de PUC (Pre-Univer­siteit College of Science) van de Radboud Univer­siteit de jaar­lijkse Wiskun­dedia­loog, een studie­dag voor eerste- en tweede­graads docen­ten wiskun­de. Dit jaar staat het nieuwe examen­program­ma wiskun­de op havo en vwo cen­traal.
Na het bijwo­nen van de Wiskun­dedia­loog bent u als docent weer hele­maal op de hoogte van de nieuw­ste ontwik­kelin­gen met betrek­king tot het vakge­bied van de wiskun­de binnen het voortge­zet onder­wijs. Verder zullen er nog een aantal work­shops gegeven worden met een accent op de onder­bouw van havo en vwo.
Program­ma
tijd onder­deel
09:30−10:00 Ont­vangst met koffie/thee
10:00−10:30 Ope­ningsle­zing: Prof. Dr. Klaas Lands­man (Radboud Univer­siteit)
10:30−11:00 Wel­komst­woord organi­satie
11:15−12:00 Eerste work­shopron­de
  • Winnaar van Melsen­prijs 2017 Daan in de Braekt (6 gymnasi­um leer­ling van Het 4e Gymnasi­um, Amster­dam)
  • Wiskun­dige Denkac­tivitei­ten, Saskia van Boven (Radboud Docen­tenaca­demie)
  • ICT toepas­sen in de Wiskun­deles
12:00−13:00 Lunch
13:00−13:45 Tweede work­shopron­de
  • Logica, Henk Reuling (Liemers College)
  • Wiskun­de en Kunst, Christi­an Egger­mont (Oprich­ter www.Puzzled.nl)
  • Toelich­ting nieuwe examen­program­ma, Irene van Stip­hout (Cito)
14:00−15:00 Derde work­shopron­de
  • Analyti­sche Meetkun­de, Jeroen Spandaw (TU Delft)
  • Statis­tische toepas­singen, Peter Kop (Univer­siteit Leiden)
  • Spel en Wiskun­de, Peter Ypma (Master­student Wiskun­de)
15:00−15:30 Koffie-/theepau­ze
15:30−16:00 De Leon van den Broek-lezing: Prof. Dr. Rainer Kaen­ders (Univer­siteit Bonn)
16:00−16:15 Slui­ting
16:15−17:00 Borrel
Aanmel­ding
U kunt op het aanmeld­formu­lier aange­ven welke work­shops u wilt volgen. De kosten voor de studie­dag bedra­gen € 75,= per persoon. U krijgt een reduc­tie wanneer u met drie of meer deelne­mers van dezelf­de school komt. Aanmel­den is moge­lijk t/m vrijdag 2 juni 2017. Klik hier voor meer informa­tie of om u aan te melden.
Tim van Lier, t.vanlier@science.ru.nl
Coördi­nator Vak­steun­punt Wiskun­de RU

 

Zilver en brons voor Nederlandse dames bij Europese Wiskunde Olympiade

 
 Het Neder­landse team
Bij de zesde Europe­an Girls' Mathema­tical Olympi­ad (EGMO) heeft het Neder­landse team een zilve­ren en een bronzen medail­le behaald. Chris­tel van Diepen (16) uit Malden loste drie van de zes opgaven in de wed­strijd fout­loos op en sleepte hiermee zilver in de wacht. Esther Steenka­mer (16) uit Roggel behaal­de voldoen­de punten om voor brons in aanmer­king te komen. Aimée Jacobs (17) uit Nieuw-Vennep loste één opgave feil­loos op en verdien­de daarmee een eervol­le vermel­ding.
De EGMO werd van 6 tot 12 april 2017 in Zürich, Zwitser­land gehou­den. Deze wed­strijd wordt jaar­lijks georga­niseerd met als doel, meisjes te stimule­ren om hun wiskun­deta­lent te benut­ten. De leerlin­gen kregen op elk van de twee wed­strijd­dagen drie zeer pittige wiskun­deopga­ven voor hun kiezen. Voor de oplos­sing kregen zij op beide dagen vier en een half uur de tijd. Met iedere opgave waren maxi­maal zeven punten te verdie­nen.
Vorig jaar ook al
Aimée, Chris­tel en Esther deden ook vorig jaar al aan de EGMO mee. Toen sleep­ten Chris­tel en Esther alle twee een bronzen medail­le in de wacht. Ze zijn er trots op dat ze opnieuw een medail­le hebben behaald. Chris­tel: "De opgaven bij dit soort wed­strij­den zijn echt heel moei­lijk. Dus is het enorm cool om er drie op te lossen. Volgend jaar mag ik weer meedoen en dan ga ik voor goud!".
Er deden 168 deel­neem­sters aan de EGMO mee. Zij sleep­ten 43 bronzen medail­les, 27 zilve­ren medail­les en 16 gouden medail­les in de wacht. Tussen de 44 deelne­mende landen haalde Neder­land een (offici­euze) 17e plaats. Naast Europe­se teams deden er ook gast­teams uit onder andere de Verenig­de Staten, Saudi Arabië en India aan de EGMO mee.

 

Uitslag tweede ronde Wiskunde Olympiade bekend

 
Op vrijdag 17 maart 2017 werd op twaalf univer­sitei­ten de tweede ronde van de Wiskun­de Olympia­de gehou­den. Er werden 987 leerlin­gen uitgeno­digd op grond van hun score in de eerste ronde. Daarbij ontvin­gen 10 leerlin­gen een wild­card. Uitein­delijk deden er 887 leerlin­gen daadwer­kelijk mee aan de tweede ronde. Het is maar één leer­ling, Mat­thijs van der Poel van het Christe­lijk Gymnasi­um Utrecht, gelukt om alle 40 punten te behalen.
Op grond van de uitsla­gen en de verhou­ding van de deelne­mersaan­tallen uit de ver­schil­lende catego­rieën gaan de volgen­de leerlin­gen door naar de finale, die op vrijdag 15 septem­ber 2017 in Eindho­ven zal plaats­vinden:
  • De 42 onder­bouw­leerlin­gen met 22 punten of meer.
  • De 38 vierde­klas­sers met 24 punten of meer.
  • De 44 vijfde­klas­sers met 28 punten of meer.
Trai­ning voor finalis­ten
Als u leerlin­gen heeft die meege­daan hebben aan de tweede ronde, kunt u via de wed­strijd­site de scores van uw leerlin­gen zien. Ook kunt u daar zien wie er alle­maal door zijn naar de finale. Alle deelne­mers hebben rond 19 april een brief met hun persoon­lijke uitslag ontvan­gen. De finalis­ten kregen boven­dien een uitnodi­ging om deel te nemen aan een aantal trai­nings­midda­gen op de univer­siteit, zodat zij zich opti­maal kunnen voorbe­reiden op de finale.
Eerste ronde volgend school­jaar
Volgend jaar zal de eerste ronde gehou­den worden van 22 januari tot en met 1 februa­ri 2018. U kunt met uw school binnen deze periode zelf de meest geschik­te dag uitkie­zen waarop de eerste ronde wordt afgeno­men.
Namens de Stich­ting Neder­landse Wiskun­de Olympia­de,
Melanie Steen­tjes melanie@wiskun­deolym­piade.nl

 

Doe een bod op de boekenveiling van het Wereldwiskunde Fonds

 
Tot en met 30 april 2017 staan er nog ruim 200 fraaie boeken en tijd­schrif­ten op onze website te koop voor een vaste lage prijs. Deze zoge­naamde 'Winter­verkoop' heeft tot nu toe alweer onge­veer € 500,= opgele­verd. Neem nog snel een kijkje!
Meivei­ling
Op precies 1 mei 2017 start weer de jaar­lijkse meivei­ling van het Wereld­wiskun­de Fonds (WwF). Op de veiling website staan dan in grote ver­schei­denheid ruim 600 boeken en tijd­schrif­ten gereed. Van boeken over didac­tiek en oude Neder­landse school­boekjes tot aller­lei binnen­landse en buiten­landse studie­boeken. Van popu­lair weten­schappe­lijke en recrea­tieve boeken tot échte weten­schap. Met auteurs als Schuh, Dijks­terhuis (beide delen van de Elemen­ten van Eucli­des) en Van der Waerden. De veiling loopt tot 8 juni 2017.
Automa­tisch bieden
Bij deze veiling hebben de boeken ver­schil­lende eindtij­den. U kunt er op eenvou­dige wijze voor zorgen dat uw bod zonodig automa­tisch tot een zeker grensbe­drag wordt ver­hoogd. Uw tegen­biedin­gen worden dan automa­tisch met kleine stapjes uitge­bracht, als het nodig is tot aan uw grensbe­drag. Deze link biedt u een nauwkeu­rige uitleg.
Ik ver­trouw erop dat ook deze veiling weer een mooie som geld op zal gaan brengen. De gehele op­brengst wordt, zoals altijd, besteed aan projec­ten ten bate van het wiskun­deonder­wijs in ontwik­kelings­landen.
Jos Remijn, wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl
Veiling­meester WwF

 

De rol van de docent bij het Centraal Examen (aanvulling)

In Wiskun­dE-brief 772 stond een artikel van Gerard Kool­stra geti­teld "De rol van de docent bij het Cen­traal Examen". Het artikel ging over een brochu­re van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) over de gang van zaken bij de examens. Een brochu­re die vooral erg nuttig is voor docen­ten die voor het eerst een examen­groep hebben.
De link naar de bewuste brochu­re had nog aan het artikel moeten worden toege­voegd. Helaas heeft de redac­tie dat even over het hoofd gezien. Hoewel de brochu­re makke­lijk te vinden is, geven we de link hier toch nog even.
Het Cen­traal Schrif­telijk Eindexa­men en uw rol als docent.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Arnhem

ROC RijnIJs­sel in Arnhem zoekt voor de afde­ling VAVO met ingang van het nieuwe school­jaar een eerste­graads wiskun­dedo­cent voor 1,0 fte. Als eerste­graads docent Wiskun­de gaat u lesge­ven in de vakken wiskun­de A, B en C op de afde­ling vwo. Wij zoeken bij voor­keur een wiskun­dedo­cent met erva­ring met examen­klassen havo en vwo.
Het dienst­verband is in eerste instan­tie tijde­lijk, van 1 augus­tus 2017 tot 1 augus­tus 2018. Inscha­ling volgens de CAO MBO, salaris­schaal LC.
Informa­tie bij dhr. H.J.A. Mol, teamlei­der VAVO/ISK, tele­foonnum­mer 06-42310954, email d.mol@rijnijs­sel.nl of via onze website.
Slui­tingsda­tum: 12 mei 2017.

 

Eerstegraads vacature te Barneveld

Voor het komende school­jaar is het Johan­nes Fonta­nus College te Barne­veld op zoek naar een eerste­graads docent wiskun­de. Het gaat om een vacatu­re van 20 tot 25 lessen (dus 0,8−1,0 fte) met uit­zicht op een vaste aanstel­ling.
Meer informa­tie over de vacatu­re en onze school is te vinden op onze eigen site en op Meester­baan.nl.
Reac­ties kunnen ge­stuurd worden naar Gonda de Jong-Slump (P&O advi­seur), hjde­jong@jfc.nl.

 

Eerstegraads vacature te Katwijk

 
Pieter Groen, onder­deel van de Stich­ting Andreas College te Katwijk (ZH), heeft in het nieuwe school­jaar een eerste­graads docent wiskun­de nodig. Wij zijn een gezelli­ge, actieve school met tweeta­lig onder­wijs (tto) voor mavo, havo en vwo. Bent u een docent 'nieuwe stijl' en komt u ons team verster­ken?
Het gaat om een fullti­me dienst­verband (25 lesuren). Er is sprake van een tijde­lijk dienst­verband met uit­zicht op een vast dienst­verband. Voor meer informa­tie over Pieter Groen kunt u onze website raadple­gen.

 

Vacature op Hogeschool Leeuwarden

NHL HOGE­SCHOOL zoekt een Docent Toege­paste Wiskun­de.
 
Heeft u een master in de (toege­paste) wiskun­de, statis­tiek of econome­trie? Heeft u affini­teit met data science en machine lear­ning? En heeft u erva­ring met toege­paste wiskun­de, statis­tiek of opera­tions re­search in het be­drijfs­leven of binnen een onder­zoeksin­stel­ling? Dan nodigen wij u uit te reage­ren op deze vacatu­re.
Volg deze link voor meer informa­tie.

 

Eerstegraads vacature te Oegstgeest

Het Rijn­lands Lyceum Oegst­geest zoekt met ingang van 1 augus­tus 2017 een eerste­graads docent Wiskun­de voor 1,0 fte en met uit­zicht op een vast dienst­verband. Ook naar een deel van de vacatu­re kan worden gesolli­citeerd.
De uren kunnen voor een deel in de interna­tionale en TTO afde­ling vallen; een goede beheer­sing van de Engelse taal is dus een pré.
Meer informa­tie over onze school kunt u vinden op onze website. Voor informa­tie over de vacatu­re kunt u deze link volgen.

 

Eerstegraads vacature te Oosterhout

 
Het Mgr. Fren­cken College in Ooster­hout is voor school­jaar 2017-2018 op zoek naar een fullti­me eerste­graads wiskun­de docent.
Klik op deze link voor meer informa­tie over deze vacatu­re.

 

Eerstegraads vacatures te Oosterhout

 
Het Sint-Oelbert­gymnasi­um is een catego­riaal gymnasi­um met onge­veer 750 leerlin­gen uit Ooster­hout en omge­ving. Per 1 augus­tus 2017 ont­staan er twee eerste­graads vacatu­res wiskun­de, te weten 0,7 fte regu­lier en 0,5 fte tijde­lijk.
Het is ook moge­lijk, bijvoor­beeld als tweede­graads docent, om naar een deel van deze uren te sollici­teren. Richt uw sollici­tatie aan de rector, mevr. drs. H. Blom-Postma (h.blom@oelbert.nl). Voor nadere informa­tie kunt u zich richten tot de conrec­tor, de heer A. Vermeu­len (0162-447474) U kunt natuur­lijk ook onze website bezoe­ken.

 

Eerstegraads vacature te Purmerend

 
Het Da Vinci College te Purme­rend zoekt voor 0,8−1,0 fte een docent LD – eerste­graads voor het vak Wiskun­de ter verster­king van het boven­bouw­team.
Voor inhoude­lijke informa­tie met betrek­king tot bovenge­noemde functie kunt u contact opnemen met mevrouw E. Dinkla (Dkl@psg.nl). Uw sollici­tatie kunt u mailen naar sollici­tatie@psg.nl onder vermel­ding van 'vacatu­renum­mer 10'.

 

Eerstegraads vacature te Roermond

Vanaf 28 augus­tus 2017 heeft Lyceum Schön­deln een vacatu­re voor een docent Wiskun­de. Het gaat om onge­veer 27 lessen, waarvan enkele lessen ter vervan­ging.
Een groot deel van deze lessen wordt gegeven in de boven­bouw van havo en/of vwo. Volg deze link voor meer informa­tie over deze vacatu­re.

 

Eerstegraads vacature te Uithoorn

Na bijna 40 jaar trouwe dienst gaat Johan met pensi­oen. Daarom zoeken wij een nieuwe, enthou­siaste collega op het Alkwin Kollege voor 0,8 tot 1,0 fte per 1 augus­tus 2017.
De uren zijn voorna­melijk in de boven­bouw van havo en vwo. Volg deze link voor meer informa­tie.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Betaal minder en krijg zoveel meer

Als vernieu­wing en innova­tie érgens thuisho­ren, dan is dat wel in het onder­wijs. Voor wiskun­dedocen­ten en leerlin­gen was er al de HP Prime rekenma­chine; de snelste en meest innova­tieve grafi­sche rekenma­chine op de markt met een uniek touch­screen. Nu kunt u dezelf­de grafi­sche kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices instal­leren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedge­keurde grafi­sche rekenma­chine in combina­tie met een app (app zelf niet toege­staan bij CE) op het plat­form van úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concur­rent!
Blijf niet achter in een verande­rende (wiskun­de)wereld en leer meer over hoe HP’s onder­wijsop­lossin­gen u nu en in de toe­komst verder kunnen helpen.
Mail voor meer informa­tie en demon­statie­moge­lijkhe­den naar info@hp-prime.nl.

 

Meld uw invoering van Moderne Wiskunde en ontvang uw eigen VR-bril

 
Start u komend jaar met de 12e editie onder­bouw van Moderne Wiskun­de? Laat ons dat dan vóór 1 juni 2017 weten.
U ont­vangt dan per sectie een drietal VR-brillen van Moderne Wiskun­de. Klik hier om uw invoe­ring door te geven.

 

Denkt u mee aan onze nieuwe 12e editie Moderne Wiskunde Tweede Fase?

 
Wij treffen alweer onze voorbe­reidin­gen voor de nieuwe 12e editie van Moderne Wiskun­de voor de Tweede fase. Naden­ken over deze nieuwe editie doen we graag samen met de docent, dus met u.
Wilt u meeden­ken over het concept, de uitvoe­ring en de inhoud van de 12e editie Tweede Fase van Moderne Wiskun­de? Wij vragen dan van u om in de komende maanden een paar keer aanwe­zig te zijn bij een bespre­king over onze ideeën - en die van u - en om beschik­baar te zijn om via de e-mail toege­stuurd materi­aal te becom­mentari­ëren.
U ont­vangt voor uw deelna­me aan deze bespre­kingen, naast een reiskos­tenver­goeding, een mooie cadeau­bon. Ook voor uw becom­menta­riëring ont­vangt u een passen­de cadeau­bon.
Graag horen wij of u interes­se heeft om samen met ons de nieuwe editie vorm te geven. Wanneer u meer informa­tie wilt of u zich direct wilt opgeven, stuur dan een mail naar Rob Houten­bos, uitge­ver Moderne Wiskun­de, via r.houten­bos@noord­hoff.nl.

 

Bestel een gratis beoordelingsexemplaar van 'Wiskunde - de basis'

Het nieuwe boek 'Wiskun­de - de basis' behan­delt bondig de wiskun­de die nodig is in de prope­deusefa­se van techni­sche studies. De wiskun­de wordt op een basale manier uitge­legd met veel aan­dacht voor bewij­zen en aflei­dingen van formu­les.
Bestel uw exem­plaar hier.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl