nummer 773, 23 april 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Tussenstand curriculumherziening PO en VO
De afgelopen twee weken was er in politiek Den Haag veel aandacht voor de
curriculumherziening van het primair onderwijs (PO) en voortgezet onderwijs (VO).
Er waren hoorzittingen, vergaderingen, moties en stemmingen over moties die
allemaal gingen over wat oorspronkelijk 'Onderwijs2032' heette. Hieronder
heb ik een poging gedaan om een paar relevante zaken voor u op een rijtje te
zetten.
De aangenomen moties kunnen gezien worden als een behoorlijke ondergraving van
de oorspronkelijk plannen. Een motie van Peter Kwint (SP) om helemaal te
stoppen " met de huidige aanpak" werd verworpen. Maar in de aangenomen moties
werd onder meer het volgende vastgelegd:
- Er komen geen ontwikkelteams gericht op 'persoonsvorming' of 'vakoverstijgende
vaardigheden'.
- Bestaande vakken en kennisgebieden worden uitgangspunt van de herziening.
- Kerndoelen gaan alleen over het 'wat' en niet over het 'hoe'. Er worden dus geen
pedagogische visies of leermethoden voorgeschreven. In het bijzonder geldt dat voor
het rekenonderwijs.
- Voor het voortgezet onderwijs krijgen de inhoudelijke vakverenigingen en het
vervolgonderwijs een (eerst)verantwoordelijke positie.
- De initiatieven vanuit de regering worden beperkt tot de vakken Nederlands,
rekenen en wiskunde, Engels, burgerschap, digitale geletterdheid en techniek.
- Er wordt vaart gezet achter de vernieuwing van algemeen vormende vakken in het vmbo.
Vakoverstijgend?
De rol van vakoverstijgende vaardigheden kwam in de hoorzittingen uitgebreid aan
de orde. In de eerste hoorzitting (13 april 2017) was er de interessante 'botsing'
tussen de hoogleraren Stevens en Kirschner. Zie ook
dit
artikel in Didactief. In de tweede hoorzitting maakte NVvW-voorzitter Swier Garst
daar een paar zeer kritische opmerkingen over.
"Bij vakoverstijgende zaken hoop je dat een leerling in staat is om wat hij in het ene vak
geleerd heeft, toe te passen in een ander vak. Dat begrip heet transfer. (...)
Ik wil het even scherp stellen door te zeggen: transfer, het bestaat niet! En alles wat
je erin mee krijgt, is meegenomen. Van jongelui, 15 ± 3 jaar op de
middelbare school, van deze jonge mensen moet je niet verwachten dat transfer in hoge mate
kan plaatsvinden. Vakoverstijgende zaken zijn in mijn ogen potentieel zonde van de tijd
als je daar heel veel aandacht aan besteedt." |
Later gaf hij aan dat nu al het geven van een 'vakoverstijgend vak' als NLT (Natuur, Leven
en Technologie) problemen geeft wanneer een docent slechts thuis is in één van de onderliggende
vakgebieden. Als alternatief noemde Garst een aanpak waarbij wiskunde, rekenen en
taal als rode draad door andere vakken heen loopt.
Gelet op de eerste twee aangenomen moties worden de twijfels wat betreft de vakoverstijgende
vaardigheden door de Tweede Kamer gedeeld.
Inhoud en didactiek
Sinds het parlementair onderzoek onderwijsvernieuwingen (commissie Dijsselbloem)
geldt in Den Haag het principe dat de politiek zich alleen met de inhoud (het 'wat')
mag bezighouden. Van het 'hoe', de didactiek en aanverwante zaken, blijft de overheid af.
In de praktijk blijkt echter dat die scheiding niet zo eenvoudig is aan te brengen.
Volgens critici staan in het rapport Schnabel, de basis van de geplande
curriculumherziening, ook veel aanbevelingen over het 'hoe' van het onderwijs.
En ook bij de referentiekaders Taal en Rekenen en de verwerking hiervan in de diverse
rekentoetsen is volgens sommigen in feite sprake van didactische aanwijzingen vanuit
de overheid. In de hoorzitting stelden Tweede Kamerleden onderwerpen als 'realistisch
rekenen' en het gebruik van rekenmachines (in PO en VO) aan de orde, soms met de
toevoeging: " Daar gaan we niet over". Tegen deze achtergrond moet de aangenomen
motie van de Christen Unie gezien worden:
"(...) overwegende dat in het eerdere proces rondom de periodieke curriculumherziening
er een grotendeels ideologisch gedreven discussie ontstond over leerstijlen, pedagogische
visies, en leermethoden, waaronder over het realistisch rekenen, het nieuwe leren, etc.
(...) roept de regering op om in de curriculumherziening expliciet na te streven dat
toekomstige kerndoelen helder maken wat leerlingen moeten kennen en kunnen, en zich daar
strikt toe te beperken, en ook in de nadere uitwerking van die kerndoelen in leerlijnen
te voorkómen dat leerstijlen, pedagogische visies of leermethoden worden voorgeschreven,
in het bijzonder in het rekenonderwijs." |
Vakvernieuwing
In de tweede hoorzitting kwam ook aan de orde dat de reguliere vakvernieuwing soms vanuit
het ministerie werd tegengehouden met verwijzing naar de 'Grote Curriculumherziening'.
Dit speelde met name bij de algemene vakken in het vmbo. Initiatieven die wel van de grond
kwamen, zoals het ontwikkelen van een alternatief voor de rekentoets, werden door het
ministerie gekoppeld aan deze herziening. Tegen deze achtergrond moeten de laatste twee
punten van het lijstje in het begin van dit artikel gezien worden.
Voor de vakinhoudelijke verenigingen, zoals de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
(NVvW), is de vierde uitspraak een opsteker. Oorspronkelijk stond er in de motie
het woord ' eerstverantwoordelijke' maar met dat woord had demissionair
staatssecretaris Dekker wat moeite. Om aanname niet in gevaar te brengen, hebben de
indieners laten weten, bereid te zijn om het woordje 'eerst' te schrappen. Toch lijkt
de oorspronkelijke motie te zijn aangenomen.
gk
bronnen:
Verslag
vergadering Tweede Kamer donderdag 20 april 2017.
Moties
ingediend bij het VAO Curriculumherziening po en vo.
Rondetafelgesprek
Curriculumherziening p.o. en vo 13 april 2017.
Rondetafelgesprek
Curriculumherziening p.o. en vo 19 april 2017.
|
Centraal Examen: slotvraag met extreem veel punten?
Zoals gebruikelijk heeft Cito ruim voor het begin van het Centraal Examen
de zogenaamde 'stuurgegevens' vrijgegeven. Hiermee is het aantal vragen en de
scoreverdeling van de komende examens nu al bekend. Het grote aantal punten voor
de laatste vraag bij de wiskunde A/C examens heeft ondertussen al voor wat
ophef gezorgd.
Een aantal kenmerken van de centrale examens, zoals het aantal vragen en het
maximale aantal scorepunten per vraag, werd tot 2011 vooraf alleen in WOLF
gepubliceerd. Met ingang van 2011 zijn deze gegevens
via
de site van Cito voor iedereen toegankelijk. Voor de voorbereiding van de
kandidaten heeft deze informatie weinig waarde. Toch vinden sommige docenten
het prettig om hun leerlingen te kunnen vertellen hoeveel vragen het examen telt
en of er vragen bij zitten waar veel punten voor behaald kunnen worden.
Twintigpuntenvraag
Bij de pilotexamens wiskunde A/C is het gebruikelijk dat aan het einde van het examen
een vraag wordt gesteld waar de leerling zelf een aantal denkstappen moet doen en
ook behoorlijk wat punten (meestal 7 of 8) kan verdienen. Bij het bekijken van de
gegevens van het komende havo-examen wiskunde A leek de laatste vraag wel erg veel
op te leveren: 20 punten! Hiermee zou het maximaal aantal te behalen punten voor het
hele examen maar liefst 100 zijn. Ook bij de vwo examens wiskunde A en C, die nog
in het oude programma vallen, leek er sprake te zijn van een slotvraag met een
extreem hoge maximale score. Wat is hier aan de hand?
Compensatiescore
Zoals onder andere in WiskundE-brief 761 en WiskundE-brief 769 is besproken, geldt voor wiskunde A/C dat er
in het hele examen voortaan maximaal 2 scorepunten mogen worden afgetrokken voor
afrondingsfouten. Indien het maximum van 2 is overschreden, kan een 'compensatiescore'
worden toegekend bij de laatste scorecomponent van WOLF. Omdat de stuurgegevens
in feite de WOLF-gegevens zijn, staat daar ook die 'extra scorecomponent' vermeld.
En omdat deze extra component niet apart is gemarkeerd, lijkt het alsof er aan het
eind van het examen een vraag is toegevoegd met een extreem hoge maximale score.
Het aantal punten van die 'extra scorecomponent' is gelijk aan het aantal echte vragen
minus 2. Het havo wiskunde A-examen telt 22 echte vragen. Een leerling die bij elke
vraag een afrondingsfout maakt die tot aftrek leidt, zou volgens de oude regeling
22 punten verliezen maar krijgt er daarvan nu via de compensatiescore (bij "vraag" 23)
20 terug.
Registratie vrij
In een eerdere publicaties van het CvTE werd de indruk gewekt dat de wijze van
registratie waarbij er eerst puntenaftrek en daarna zonodig compensatie moet
plaatsvinden, verplicht is. In de
vakspecifieke
informatie die vorige maand is gepubliceerd wordt echter uitdrukkelijk vermeld
dat de wijze van registratie vrij is.
gk
|
Terug van weggeweest: regionale examenbesprekingen
In verband met het nieuwe eindexamenprogramma organiseert de NVvW
dit jaar op dinsdag 23 mei 2017 voor havo een aantal regionale examenbesprekingen.
De besprekingen zullen worden voorgezeten door docenten die ervaring hebben
met de pilot-examens
Hieronder ziet u een overzicht van plaatsen en tijden:
Alle collega's met een eindexamenklas zijn van harte welkom op deze bijeenkomsten.
Uw aanmelding vooraf via hoofdbureau@nvvw.nl wordt zeer op prijs gesteld.
|
Johannes Hudde: veelzijdig wetenschapper en regent.
Op 1 juni 2017 vindt in de aula van de Koninklijke Bibliotheek (KB) een
symposium plaats over Johannes Hudde (1628-1704). Aanleiding is de
recente verwerving door de KB van een uitermate belangrijk, verloren gewaand
boekje van Hudde over de optica: 'Specilla circularia' (1656).
|
| | Johannes Hudde | | |
Hudde gold als een van de grootste wiskundigen van de zeventiende eeuw
en werkte nauw samen met geleerden als Christiaan Huygens, Benedictus
Spinoza en met Johan de Witt. Hij ontwikkelde het type microscoop
waarmee Johannes Swammerdam en Antonie van Leeuwenhoek wereldberoemd
zouden worden. Maar bovenal was Hudde een man die het algemeen nut van
de wetenschap benadrukte en die als burgemeester van Amsterdam en bewindvoerder
van de VOC actief bijdroeg aan de praktische toepassing van theoretische kennis.
Mede dankzij hem groeide Amsterdam uit tot kennismetropool.
Hudde was in zijn tijd beroemd maar is nu nagenoeg vergeten. Op dit
symposium zal deze veelzijdige man echter weer voor het voetlicht worden gebracht.
Ook zal er tijdens het symposium een demonstratie worden gegeven van de microscoop
die hij ontwikkelde. Verder is er een kleine expositie ingericht over Hudde
en natuurlijk is ook het unieke exemplaar van zijn ' Specilla circularia'
tijdens het symposium te zien.
Inschrijven
Het symposium wordt georganiseerd door de Koninklijke Bibliotheek, de nationale
bibliotheek van Nederland, in samenwerking met het Huygens ING (KNAW). Deelname,
inclusief koffie, thee en borrel, is kosteloos.
Via deze link kunt u zich
inschrijven en
via
deze link vindt u het volledige programma van het symposium.
|
WiskundeDialoog 2017 Nijmegen
Op dinsdag 13 juni 2017 organiseert de PUC (Pre-Universiteit College of Science)
van de Radboud Universiteit de jaarlijkse Wiskundedialoog, een studiedag voor
eerste- en tweedegraads docenten wiskunde. Dit jaar staat het nieuwe
examenprogramma wiskunde op havo en vwo centraal.
Na het bijwonen van de Wiskundedialoog bent u als docent weer helemaal op de
hoogte van de nieuwste ontwikkelingen met betrekking tot het vakgebied van de
wiskunde binnen het voortgezet onderwijs. Verder zullen er nog een aantal
workshops gegeven worden met een accent op de onderbouw van havo en vwo.
Programma
tijd |
onderdeel |
09:30−10:00 |
Ontvangst met koffie/thee |
10:00−10:30 |
Openingslezing: Prof. Dr. Klaas Landsman (Radboud Universiteit) |
10:30−11:00 |
Welkomstwoord organisatie |
11:15−12:00 |
Eerste workshopronde
- Winnaar van Melsenprijs 2017 Daan in de Braekt (6 gymnasium leerling van Het 4e Gymnasium, Amsterdam)
- Wiskundige Denkactiviteiten, Saskia van Boven (Radboud Docentenacademie)
- ICT toepassen in de Wiskundeles
|
12:00−13:00 |
Lunch |
13:00−13:45 |
Tweede workshopronde
- Logica, Henk Reuling (Liemers College)
- Wiskunde en Kunst, Christian Eggermont (Oprichter www.Puzzled.nl)
- Toelichting nieuwe examenprogramma, Irene van Stiphout (Cito)
|
14:00−15:00 |
Derde workshopronde
- Analytische Meetkunde, Jeroen Spandaw (TU Delft)
- Statistische toepassingen, Peter Kop (Universiteit Leiden)
- Spel en Wiskunde, Peter Ypma (Masterstudent Wiskunde)
|
15:00−15:30 |
Koffie-/theepauze |
15:30−16:00 |
De Leon van den Broek-lezing: Prof. Dr. Rainer Kaenders (Universiteit Bonn) |
16:00−16:15 |
Sluiting |
16:15−17:00 |
Borrel |
Aanmelding
U kunt op het aanmeldformulier aangeven welke workshops u wilt volgen. De kosten voor
de studiedag bedragen € 75,= per persoon. U krijgt een reductie wanneer u met drie
of meer deelnemers van dezelfde school komt. Aanmelden is mogelijk t/m vrijdag 2 juni 2017.
Klik
hier voor meer informatie of om u aan te melden.
Tim van Lier, t.vanlier@science.ru.nl
Coördinator Vaksteunpunt Wiskunde RU
|
Zilver en brons voor Nederlandse dames bij Europese Wiskunde Olympiade
|
| | Het Nederlandse team | | |
Bij de zesde European Girls' Mathematical Olympiad (EGMO) heeft het Nederlandse
team een zilveren en een bronzen medaille behaald. Christel van Diepen (16)
uit Malden loste drie van de zes opgaven in de wedstrijd foutloos op en sleepte
hiermee zilver in de wacht. Esther Steenkamer (16) uit Roggel behaalde
voldoende punten om voor brons in aanmerking te komen. Aimée Jacobs
(17) uit Nieuw-Vennep loste één opgave feilloos op en verdiende daarmee een
eervolle vermelding.
De EGMO werd van 6 tot 12 april 2017 in Zürich, Zwitserland gehouden. Deze wedstrijd
wordt jaarlijks georganiseerd met als doel, meisjes te stimuleren om hun wiskundetalent
te benutten. De leerlingen kregen op elk van de twee wedstrijddagen drie zeer pittige
wiskundeopgaven voor hun kiezen. Voor de oplossing kregen zij op beide dagen vier en
een half uur de tijd. Met iedere opgave waren maximaal zeven punten te verdienen.
Vorig jaar ook al
Aimée, Christel en Esther deden ook vorig jaar al aan de EGMO mee. Toen sleepten
Christel en Esther alle twee een bronzen medaille in de wacht. Ze zijn er trots op
dat ze opnieuw een medaille hebben behaald. Christel: " De opgaven bij dit soort
wedstrijden zijn echt heel moeilijk. Dus is het enorm cool om er drie op te lossen.
Volgend jaar mag ik weer meedoen en dan ga ik voor goud!".
Er deden 168 deelneemsters aan de EGMO mee. Zij sleepten 43 bronzen medailles, 27
zilveren medailles en 16 gouden medailles in de wacht. Tussen de 44 deelnemende
landen haalde Nederland een (officieuze) 17 e plaats. Naast Europese
teams deden er ook gastteams uit onder andere de Verenigde Staten, Saudi Arabië
en India aan de EGMO mee.
|
Uitslag tweede ronde Wiskunde Olympiade bekend
Op vrijdag 17 maart 2017 werd op twaalf universiteiten de tweede ronde
van de Wiskunde Olympiade gehouden. Er werden 987 leerlingen uitgenodigd op
grond van hun score in de eerste ronde. Daarbij ontvingen 10 leerlingen een
wildcard. Uiteindelijk deden er 887 leerlingen daadwerkelijk mee aan de
tweede ronde. Het is maar één leerling, Matthijs van der Poel van het
Christelijk Gymnasium Utrecht, gelukt om alle 40 punten te behalen.
Op grond van de uitslagen en de verhouding van de deelnemersaantallen uit de
verschillende categorieën gaan de volgende leerlingen door naar de finale, die
op vrijdag 15 september 2017 in Eindhoven zal plaatsvinden:
- De 42 onderbouwleerlingen met 22 punten of meer.
- De 38 vierdeklassers met 24 punten of meer.
- De 44 vijfdeklassers met 28 punten of meer.
Training voor finalisten
Als u leerlingen heeft die meegedaan hebben aan de tweede ronde, kunt u
via de wedstrijdsite
de scores van uw leerlingen zien. Ook kunt u daar zien wie er allemaal door
zijn naar de finale. Alle deelnemers hebben rond 19 april een brief met hun
persoonlijke uitslag ontvangen. De finalisten kregen bovendien een uitnodiging
om deel te nemen aan een aantal trainingsmiddagen op de universiteit, zodat zij
zich optimaal kunnen voorbereiden op de finale.
Eerste ronde volgend schooljaar
Volgend jaar zal de eerste ronde gehouden worden van 22 januari tot en met 1
februari 2018. U kunt met uw school binnen deze periode zelf de meest geschikte
dag uitkiezen waarop de eerste ronde wordt afgenomen.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes melanie@wiskundeolympiade.nl
|
Doe een bod op de boekenveiling van het Wereldwiskunde Fonds
Tot en met 30 april 2017 staan er nog ruim 200 fraaie boeken en tijdschriften
op onze website te koop voor een vaste lage prijs. Deze zogenaamde 'Winterverkoop'
heeft tot nu toe alweer ongeveer € 500,= opgeleverd. Neem nog snel een kijkje!
Meiveiling
Op precies 1 mei 2017 start weer de jaarlijkse meiveiling van het Wereldwiskunde
Fonds (WwF). Op de veiling website
staan dan in grote verscheidenheid ruim 600 boeken en tijdschriften gereed.
Van boeken over didactiek en oude Nederlandse schoolboekjes tot allerlei binnenlandse
en buitenlandse studieboeken. Van populair wetenschappelijke en recreatieve boeken
tot échte wetenschap. Met auteurs als Schuh, Dijksterhuis (beide delen
van de Elementen van Euclides) en Van der Waerden. De veiling loopt tot 8 juni 2017.
Automatisch bieden
Bij deze veiling hebben de boeken verschillende eindtijden. U kunt er op eenvoudige wijze
voor zorgen dat uw bod zonodig automatisch tot een zeker grensbedrag wordt verhoogd.
Uw tegenbiedingen worden dan automatisch met kleine stapjes uitgebracht, als het nodig is
tot aan uw grensbedrag.
Deze link biedt u een nauwkeurige uitleg.
Ik vertrouw erop dat ook deze veiling weer een mooie som geld op zal gaan brengen.
De gehele opbrengst wordt, zoals altijd, besteed aan projecten ten bate van het
wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
Jos Remijn, wereldwiskundeboeken@nvvw.nl
Veilingmeester WwF
|
De rol van de docent bij het Centraal Examen (aanvulling)
In WiskundE-brief 772 stond een artikel van Gerard Koolstra getiteld "De rol van
de docent bij het Centraal Examen". Het artikel ging over een brochure van het
College voor Toetsen en Examens (CvTE) over de gang van zaken bij de examens.
Een brochure die vooral erg nuttig is voor docenten die voor het eerst een
examengroep hebben.
De link naar de bewuste brochure had nog aan het artikel moeten worden toegevoegd.
Helaas heeft de redactie dat even over het hoofd gezien.
Hoewel de brochure makkelijk te vinden is, geven we de link hier toch nog even.
Het
Centraal Schriftelijk Eindexamen en uw rol als docent.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Arnhem
ROC RijnIJssel in Arnhem zoekt voor de afdeling VAVO met ingang
van het nieuwe schooljaar een eerstegraads wiskundedocent voor 1,0 fte.
Als eerstegraads docent Wiskunde gaat u lesgeven in de vakken wiskunde
A, B en C op de afdeling vwo. Wij zoeken bij voorkeur een wiskundedocent
met ervaring met examenklassen havo en vwo.
Het dienstverband is in eerste instantie tijdelijk, van 1 augustus 2017
tot 1 augustus 2018. Inschaling volgens de CAO MBO, salarisschaal LC.
Informatie bij dhr. H.J.A. Mol, teamleider VAVO/ISK, telefoonnummer
06-42310954, email d.mol@rijnijssel.nl of via
onze website.
Sluitingsdatum: 12 mei 2017.
|
Eerstegraads vacature te Barneveld
Voor het komende schooljaar is het Johannes Fontanus College te
Barneveld op zoek naar een eerstegraads docent wiskunde. Het gaat
om een vacature van 20 tot 25 lessen (dus 0,8−1,0 fte) met uitzicht
op een vaste aanstelling.
Meer informatie over de vacature en onze school is te vinden
op onze eigen site en op
Meesterbaan.nl.
Reacties kunnen gestuurd worden naar Gonda de Jong-Slump (P&O adviseur), hjdejong@jfc.nl.
|
Eerstegraads vacature te Katwijk
Pieter Groen, onderdeel van de Stichting Andreas College te Katwijk (ZH),
heeft in het nieuwe schooljaar een eerstegraads docent wiskunde nodig. Wij
zijn een gezellige, actieve school met tweetalig onderwijs (tto) voor mavo,
havo en vwo. Bent u een docent 'nieuwe stijl' en komt u ons team versterken?
Het gaat om een fulltime dienstverband (25 lesuren). Er is sprake van een
tijdelijk dienstverband met uitzicht op een vast dienstverband.
Voor meer
informatie over Pieter Groen kunt u onze website raadplegen.
|
Vacature op Hogeschool Leeuwarden
NHL HOGESCHOOL zoekt een Docent Toegepaste Wiskunde.
Heeft u een master in de (toegepaste) wiskunde, statistiek of econometrie? Heeft u
affiniteit met data science en machine learning? En heeft u ervaring met toegepaste
wiskunde, statistiek of operations research in het bedrijfsleven of binnen een
onderzoeksinstelling? Dan nodigen wij u uit te reageren op deze vacature.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Eerstegraads vacature te Oegstgeest
Het Rijnlands Lyceum Oegstgeest zoekt met ingang van 1 augustus 2017 een
eerstegraads docent Wiskunde voor 1,0 fte en met uitzicht op een vast dienstverband.
Ook naar een deel van de vacature kan worden gesolliciteerd.
De uren kunnen voor een deel in de internationale en TTO afdeling vallen; een goede
beheersing van de Engelse taal is dus een pré.
Meer informatie over onze school kunt u vinden op
onze website.
Voor informatie over de vacature
kunt
u deze link volgen.
|
Eerstegraads vacature te Oosterhout
|
Eerstegraads vacatures te Oosterhout
Het Sint-Oelbertgymnasium is een categoriaal gymnasium met ongeveer
750 leerlingen uit Oosterhout en omgeving. Per 1 augustus 2017 ontstaan
er twee eerstegraads vacatures wiskunde, te weten 0,7 fte regulier en 0,5 fte tijdelijk.
Het is ook mogelijk, bijvoorbeeld als tweedegraads docent, om naar een
deel van deze uren te solliciteren. Richt uw sollicitatie aan de rector,
mevr. drs. H. Blom-Postma ( h.blom@oelbert.nl). Voor nadere informatie
kunt u zich richten tot de conrector, de heer A. Vermeulen (0162-447474)
U kunt natuurlijk ook onze
website bezoeken.
|
Eerstegraads vacature te Purmerend
Het Da Vinci College te Purmerend zoekt voor 0,8−1,0 fte een
docent LD eerstegraads voor het vak Wiskunde ter versterking
van het bovenbouwteam.
Voor inhoudelijke informatie met betrekking tot bovengenoemde functie
kunt u contact opnemen met mevrouw E. Dinkla ( Dkl@psg.nl). Uw
sollicitatie kunt u mailen naar sollicitatie@psg.nl onder vermelding
van ' vacaturenummer 10'.
|
Eerstegraads vacature te Roermond
Vanaf 28 augustus 2017 heeft Lyceum Schöndeln een vacature voor een docent
Wiskunde. Het gaat om ongeveer 27 lessen, waarvan enkele lessen ter vervanging.
Een groot deel van deze lessen wordt gegeven in de bovenbouw van havo en/of vwo.
Volg
deze link voor meer informatie over deze vacature.
|
Eerstegraads vacature te Uithoorn
Na bijna 40 jaar trouwe dienst gaat Johan met pensioen. Daarom zoeken wij
een nieuwe, enthousiaste collega op het Alkwin Kollege voor 0,8 tot 1,0 fte per
1 augustus 2017.
De uren zijn voornamelijk in de bovenbouw van havo en vwo.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Advertenties
Betaal minder en krijg zoveel meer
Als vernieuwing en innovatie érgens thuishoren, dan is dat wel in het
onderwijs. Voor wiskundedocenten en leerlingen was er al de HP Prime
rekenmachine; de snelste en meest innovatieve grafische rekenmachine
op de markt met een uniek touchscreen. Nu kunt u dezelfde grafische
kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices installeren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedgekeurde grafische rekenmachine in combinatie
met een app (app zelf niet toegestaan bij CE) op het platform van
úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concurrent!
Blijf niet achter in een veranderende (wiskunde)wereld en leer meer
over hoe HPs onderwijsoplossingen u nu en in de toekomst verder
kunnen helpen.
Mail voor meer informatie en demonstatiemogelijkheden naar info@hp-prime.nl.
|
Meld uw invoering van Moderne Wiskunde en ontvang uw eigen VR-bril
|
Denkt u mee aan onze nieuwe 12e editie Moderne Wiskunde Tweede Fase?
Wij treffen alweer onze voorbereidingen voor de nieuwe 12e editie
van Moderne Wiskunde voor de Tweede fase. Nadenken over deze nieuwe editie doen
we graag samen met de docent, dus met u.
Wilt u meedenken over het concept, de uitvoering en de inhoud van de 12 e
editie Tweede Fase van Moderne Wiskunde? Wij vragen dan van u om in de komende
maanden een paar keer aanwezig te zijn bij een bespreking over onze ideeën - en
die van u - en om beschikbaar te zijn om via de e-mail toegestuurd materiaal te
becommentariëren.
U ontvangt voor uw deelname aan deze besprekingen, naast een reiskostenvergoeding,
een mooie cadeaubon. Ook voor uw becommentariëring ontvangt u een passende cadeaubon.
Graag horen wij of u interesse heeft om samen met ons de nieuwe editie vorm
te geven. Wanneer u meer informatie wilt of u zich direct wilt opgeven, stuur
dan een mail naar Rob Houtenbos, uitgever Moderne Wiskunde, via
r.houtenbos@noordhoff.nl.
|
Bestel een gratis beoordelingsexemplaar van 'Wiskunde - de basis'
Het nieuwe boek 'Wiskunde - de basis' behandelt bondig de wiskunde die nodig is
in de propedeusefase van technische studies. De wiskunde wordt op een basale
manier uitgelegd met veel aandacht voor bewijzen en afleidingen van formules.
Bestel
uw exemplaar hier.
| |
|
|
|